|   15:07:40
  יורם שוייצר  
ראש תוכנית המחקר INSS
דוא"ל בלוג/אתר רשימות מעקב

  סימה שיין  

  ענת שפירא  
חוקרת המכון למחקרי ביטחון לאומי (INSS)
בלוג/אתר רשימות מעקב
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
כתיבת המומחים
עלויות יישור שיניים: כל מה שצריך לדעת
קבוצת ירדן
פלמינגו ספא: יום כיף זוגי בלתי נשכח בחיפה
13 נסיונות לפגוע בישראלים [צילום: וחיד סאלמי, AP]

הטרור האירני שוב שולח זרועות לעולם

יעדים ישראלים ויהודיים מצויים על הכוונת - ולא רק הם
זוהי הזדמנות לישראל להבהיר לעולם מהי הסכנה שאירן מציבה בפניו
17/12/2022  |   יורם שוייצר, סימה שיין, ענת שפירא   |   כתבות   |   הגרעין האירני   |   תגובות

מאז חיסולו בטהרן ב-3 בנובמבר 2020 של מוחסיין פחריזאדה, ראש תוכנית הגרעין הצבאית האירנית, אותו ייחס המשטר לישראל, מנהלת אירן מערכת טרור רצופה נגד יעדים ישראלים ויהודיים המתפרשת על פני ארבע יבשות - אסיה, אפריקה, אמריקה הלטינית ואירופה. מינואר 2021 עד דצמבר 2022 נמסר על 13 ניסיונות פיגוע אירניים נגד מטרות המזוהות עם ישראל ובהם נציגויות דיפלומטיות ודיפלומטים, אנשי עסקים ותיירים.

הנסיונות בוצעו ביוזמה, ניהול ואכוונה של יחידות ייעודיות בכוח קודס של משמרות המהפכה ומשרד המודיעין. הללו גייסו והפעילו סוכנים אירנים לצד מגויסים מקומיים שחלקם בעלי רקע פלילי כדי לרצוח ישראלים ויהודים, בתמורה להטבות כלכליות ואחרות. ניכר, כי אירן משמרת לעצמה מרחב הכחשה פומבי על-ידי שימוש במגויסים מקומיים ובעלי אזרחויות כפולות, בפרט בשלבי ביצוע הפעולות, לצד הקפדה על מעורבות בשלבי איסוף המידע והתמיכה הלוגיסטית.

במהלך 2021 ניסתה אירן להוציא לפועל שבע פעולות נגד ישראל. אלה בוצעו בעיקר במדינות באפריקה ובאסיה בהן, יש לה גישה נוחה להקמת תשתית לביצוע טרור ובחלקן כבר פעלו אנשיה או שלוחיה בעבר כדוגמת אתיופיה, טנזניה, גאנה, סנגל והודו. ניסיונות בוצעו גם במדינות מערביות דוגמת קפריסין. במסגרת פעילות הטרור האירנית יוזכרו:

  • בינואר 2021 התפוצץ מטען חבלה ליד השגרירות הישראלית בניו דלהי.

  • באותו חודש נעצרו באיחוד האמירויות חוליות של כוח קודס אשר, תכננו לבצע פיגועים נגד יעדי תיירות ובתי עסק פופולריים בקרב תיירים ישראלים.

  • בפברואר 2021 נחשף באתיופיה תא טרור שהופעל בידי אירן ואסף מידע על שגרירויות ישראל וארה"ב, לצד כוונה לבצע פיגוע בשגרירות איחוד האמירויות במדינה. ברשות אנשי התא נתפסו אמצעי לחימה וחומרי נפץ.

  • ביוני 2021 סוכלה כוונת פיגוע באנשי עסקים יהודיים בקולומביה על-ידי שני אזרחים קולומביאניים, שגויסו למשימה בידי איש כוח קודס בעת שהיה עצור איתם בדובאי.

  • בספטמבר 2021 סוכלה כוונת פיגוע של שכיר חרב שגויס בידי משמרות המהפכה והסתייע בתא לוגיסטי מקומי כדי לפגוע באנשי עסקים ישראלים בניקוסיה.

  • בנובמבר 2021 נעצרה חוליה שגויסה והופעלה בידי כוח קודס של משמרות המהפכה ותכננה לבצע פיגועים נגד תיירים ישראלים בטנזניה, וכן נגד אנשי עסקים ישראלים ומרכזים יהודיים וישראלים בסנגל וגאנה.

  • באותו חודש נעצר בקניה קצין מודיעין אירני בחשד שתכנן להפעיל חוליה מקומית כדי לבצע פיגועים נגד אינטרסים ישראלים במדינה.


פעולות סוכלו בארה"ב ובבריטניה
פומפאו ובולטון. הוצמדה אבטחה [צילום: אוון ווצ'י, AP]

ב-2022 המשיכה אירן לנסות ולהוציא לפועל פיגועים איכותיים נגד מטרות ישראליות ויהודיות. הדגש עבר למדינות באירופה, תוך שימוש בחוליות מעורבות של סוכנים אירניים לצד בעלי אזרחות כפולה או פעילים מקומיים במרבית הפעולות.

  • בפברואר 2022 סוכלה כוונת פיגוע ביאיר גלר, איש עסקים ישראלי המתגורר באיסטנבול, בעקבות מעצר חוליה שהופעלה בידי קצין מודיעין אירני שלא נתפס.

  • באפריל 2022 פורסם, בעקבות מעצר וחקירה באירן של מגויס של המודיעין האירני בידי חוליה של המוסד הישראלי ברבעון האחרון של 2021, על סיכול של כוונת פיגוע בטורקיה בקונסול ישראלי לשעבר באיסטנבול, כנראה במהלך 2021.

  • ביוני 2022 סוכלה כוונה של חוליה משולבת של אירנים וטורקים שהופעלה בידי כוח קודס לפגוע במקביל במספר תיירים ישראלים, שהוצאו מהמדינה במבצע משותף של הביון הטורקי והישראלי.

  • בנובמבר 2022 פורסם על סיכול כוונה של כוח קודס של משמרות המהפכה לפגוע באיציק משה, איש עסקים ישראלי גאורגי החי בטביליסי, בידי שכיר חרב פקיסטני בעזרת סייענים פקיסטניים בעלי זיקה לאל-קאעידה וחוליה אירנית-גאורגית שהעניקה סיוע לוגיסטי לפעולת ההתנקשות.

  • באותו חודש ניסו חברי חוליה מקומית השייכת לכנופייה של "מלאכי הגהינום" לפגוע במוסדות של הקהילה היהודית בדורטמונד, בוכום ואסן שבגרמניה, באמצעות השלכת בקבוק תבערה וירי לעבר מבנה ששימש בעבר את רב הקהילה וכיום משמש כמכון מחקר. החוליה הופעלה בידי אירן באמצעות חבר כנופיה, גרמני-אירני, שנמלט ומצא מקלט באירן. פרטי הפעולה נודעו כאשר אחד מחבריה, שהיה אמור להצית בית כנסת בדורטמונד, הסגיר את עצמו.

  • בדצמבר 2022 דווח על סיכול כוונה של כוח קודס לפגוע בבית חב"ד בקינשאסה וביעדים אמריקנים, באמצעות תא טרור שבו שימש פעיל פקיסטני דמות מפתח בתכנון הפיגוע בהנחיית שני סוכנים אירנים.

בדבריו בחודש שעבר בכנס של המכון לביטחון לאומי שעסק באירן, הפנה ראש אמ"ן, האלוף אהרון חליוה, זרקור לעבר התנהגותה התוקפנית של אירן בזירה הבינלאומית, מעבר לתחום הגרעין ולמעורבותה המוכרת בארבע זירות במזרח התיכון - לבנון, סוריה עירק ותימן - והתמקד, בין היתר, בפעולות טרור שסוכלו בבריטניה ובארה"ב. הכוונה הייתה לתקוף עיתונאים אירנים גולים בלונדון, הפעילים באתר האופוזיציוני "אירן אינטרנשיונל". חיזוק לאמינות המידע ואף הרחבתו ניתן מפי ראש MI-5 הבריטי, שציין בנאום פומבי, כי בשנה האחרונה היו שמונה-עשרה נסיונות לבצע פיגועים נגד אירנים על אדמת בריטניה.

נסיונות הפיגוע שתכננו משמרות המהפכה בארה"ב נחשפו בחודש אוגוסט השנה, כאשר מתנקש שהופעל בידי משמרות המהפכה ניסה לרצוח או לחטוף את העיתונאית האירנית פעילת זכויות האדם הקוראת תגר על המשטר האירני, מסיח עלינג'אד, מביתה בניו-יורק. באותו חודש נחשף גם, כי שליחי משמרות המהפכה התכוונו להתנקש בחייו של ג'ון בולטון, שגריר ארצות הברית באו"ם וראש המועצה לביטחון לאומי לשעבר. גם על שר החוץ לשעבר, מייק פומפאו, היה מידע מודיעיני שהביא את הממשל להצמיד אבטחה אישית לשניהם.

נסיונות לפגוע בפעילי אופוזיציה
משמרות המהפכה. מגייס מקומיים [צילום: וחיד סאלמי, AP]

הסופר סלמן רושדי נדקר באוגוסט במהלך הרצאתו בניו-יורק ונפצע קשה על-ידי לבנוני החי בניו-יורק. אף שאין הוכחות למעורבות אירנית פעילה, ברורה אחריותה השילוחית של אירן לתקיפתו של הסופר הגולה, על-פי פסק ההלכה שפורסם ב-1989 על-ידי האימאם חומייני, שהוביל לניסיונות רצח רבים שלו לאורך השנים שחלפו.

לסיכום: הרצון האירני לגבות מחיר מישראל על הסיכולים המיוחסים לה על אדמת אירן נותר בעינו. העובדה שאירן נכשלה בניסיונותיה הרבים לבצע פיגועים נגד יעדים ישראלים ויהודיים בחו"ל, לא תרפה את ידיה ומאמצים אלה יימשכו בעתיד. הדבר מחייב דריכות מודיעינית ממוקדת ושיתוף פעולה עם שירותי ביטחון מקומיים, שעד כה הוכיח את עצמו ומנע קורבנות בנפש, אך כידוע לא לעולם חוסן.

ניתן להעריך, כי החזרה המוגברת לשימוש בטרור בזירה הבינלאומית נגד גורמי האופוזיציה האירנים במערב, תימשך אף היא. הגברת הפעילות נגדם מבטאת מצוקה פנימית שחש המשטר לנוכח המהומות המתרחשות בערי אירן. הוא מהווה גם תגובה להתייצבות מדינות המערב נגדה בגלל תמיכתה הפעילה בוולדימיר פוטין במלחמה באוקראינה, ואולי אף בשל רצונה להרתיע את מדינות המערב מפני כוונה לגבש פעילות משותפת נגדה על-רקע התקדמותה בתוכנית הגרעין.

העובדות מוכיחות שוב, כי אירן אינה מהססת להתריס כנגד הרפיון שמגלות מדינות המערב בתגובה למעשיה. היא אינה חדלה משימוש בנשק הטרור בזירה הבינלאומית תוך הפרה בוטה של ריבונותן וגרימת סיכון גם לחיי אזרחיהן. היא מוכנה לרצוח תיירים זרים, אנשי עסקים ואף לפגוע בנציגויות ונציגים זרים המתארחים בתחומן.

הדבר מהווה הזדמנות לישראל לחשוף את הסכנה שאירן מהווה לביטחון הקהילה הבינלאומית, ולא רק לישראל, ולהבהיר את האיום שאירן מציבה, גם בתחום הגרעין וגם על היציבות האזורית במזה"ת ובמפרץ הפרסי. ניסיונות התקיפה של בכירי הממשל האמריקני בארה"ב גופא לצד תקיפת גורמי אופוזיציה במדינות המערב תוך תעוזה גוברת והולכת, מחייבים תגובה נחרצת מצד הקהילה המערבית, שרק בזכות פעילות סיכול יעילה ושיתוף פעולה מודיעיני עם ישראל נמנע ממנה לטעום את נחת זרועה של אירן.

הכותבים הם חוקרים בכירים במכון למחקרי ביטחון לאומי (INSS).
תאריך:  17/12/2022   |   עודכן:  17/12/2022
יורם שוייצר, ענת שפירא, סימה שיין
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
הטרור האירני שוב שולח זרועות לעולם
תגובות  [ 0 ] מוצגות   [ 0 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות   /  הגרעין האירני
בכירים במערכת הביטחון בביקורת חריגה נגד החלטת הרמטכ״ל אביב כוכבי להודות בתקיפה הישראלית בסוריה: "זו פגיעה במדיניות העמימות, וחשיפה כזו עלולה לגרום לאירנים ל'מוטיבציית יתר' לנקום. ההשפעה של אמירה כזו לטווח הרחוק עלולה להיות שלילית, ואינה משיגה תועלת משמעותית". כך פורסם (יום ה', 15.12.22) בגלי צה"ל.
15/12/2022  |  עידן יוסף  |   חדשות
בעקבות "מחאת החיג'אב" הנרחבת באירן, המועצה הכלכלית-חברתית של האו"ם הצביעה (יום ד', 14.12.22) בעד הדחתה של הרפובליקה האיסלאמית מהוועדה למעמד האישה, ברוב של 29 שהצביעו בעד מול 8 שהתנגדו ו-16 נמנעים.
14/12/2022  |  עידן יוסף  |   חדשות
נוכח הקיפאון המתמשך בשיחות הגרעין ממשיכה אירן לקדם את תוכנית הגרעין שלה, לצד המשך הסיוע הצבאי לרוסיה במלחמתה באוקראינה. בתגובה להחלטה נוספת מנובמבר של פורום הנגידים של סבא"א לדרוש מאירן לשתף פעולה עם הסוכנות ולספק מענה לסוגיות הפתוחות ביניהן, החליטה אירן לנקוט שורת צעדים מסלימים.
10/12/2022  |  סימה שיין, אלדד שביט  |   כתבות
ישראל קיבלה הודעה בלתי רשמית כי ארצות הברית ואירופה אינן רואות עוד את עצמן במשא-ומתן לחידוש הסכם הגרעין עם אירן. לא כי אינן מעוניינות אלא מפני שהאיאתולות התקרבו לרוסיה. טהרן מסייעת לפולש ולדימיר פוטין להילחם באוקראינה.
07/12/2022  |  דן מרגלית  |   יומני בלוגרים
בראיון פומבי התבטא ראש אמ"ן אהרון חליוה כי אירן החליטה להתקדם במיזם הגרעין שלה, ואולי היא בדרך לארבע פצצות. לפי חליוה1 העולם קרוב למצב, שההסכם האמריקני-אירני הופך לבלתי רלוונטי.
28/11/2022  |  דן מרגלית  |   יומני בלוגרים
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
דן מרגלית
דן מרגלית
אם למרות הכל עסקת החטופים לא תצא לפועל - האם בני גנץ יפרוש?    האם ביבי יודח?    זה סוף שלטון הליכוד?
איתמר לוין
איתמר לוין
קל וחומר ממכבי חיפה והפועל תל אביב    הדחיינות של נתניהו והרס משרד החוץ    התנ"ך נגד הרב יצחק יוסף    ההפקרות והטמטום של יצחק גולדקנופף    וכרגיל - איתמר בן-גביר
רבקה שפק-ליסק
רבקה שפק-ליסק
הרב הכריז למעשה, שכל עולם הערכים של האזרחים הלא חרדים הוא חסר משמעות    מה שקובע הוא מה שהרבנים, המקבלים משכורתם מקופת המדינה, קובעים
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il