|   15:07:40
  איתמר לוין  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
מחלקה ראשונה
ניסן-אייר בספריו של איתמר לוין
קבוצת ירדן
עיצוב הבית: לבד או בעזרת מעצב פנים?
הרצוג הערב. כדרכן של פשרות [צילום: לע"מ]
"מתווה העם" מול המצב הנוכחי והצעות הרפורמה: המשמעויות

מתאים לרוצים שיפור, לא מתאים לרוצים פוליטיזציה

הרצוג מדגיש שיש לראות את "מתווה העם" כמקשה אחת, וקריאתו מלמדת שאכן במרכזו עומד ניסיון לאזן בין הדרישות השונות באמצעות נטרול הדדי של המוקשים
15/03/2023  |   איתמר לוין   |   כתבות   |   סערת הרפורמה במשפט   |   תגובות

הנשיא יצחק הרצוג מדגיש (15.3.23), בעקרונות שבראש "מתווה העם" לרפורמה במערכת המשפט, כי "כל ההסדרים הקבועים במסמך זה מהווים מקשה אחת, שנבנתה בשים לב למערך האיזונים שיש לקיים בין רשויות השלטון ויש לראותם כמכלול. המסמך מבטא איזונים ראויים, עליהם יש לשמור במהלך הליכי החקיקה". ניתוח ההצעות מראה שאכן כך הוא: מה שנתפס בצורה מבודדת כהליכה לקראת צד אחד, מתברר בצורה משולבת כאיזון בין הצדדים ודרישותיהם.

השורה התחתונה של ההצעה היא, שאכן - כפי שאמר הרצוג - הן יוזמי הרפורמה והן מתנגדיה אינם מקבלים את כל מבוקשם, כדרכן של פשרות. בבחירת השופטים מוצעים שינויים מהותיים, אך לא מהפכניים. הממשלה תתקשה לשנות חוקי יסוד לצרכיה הפוליטיים הנקודתיים, ובמקביל תופחת משמעותית הביקורת השיפוטית על החקיקה בכלל, ובפרט על חוקי היסוד ותוך שימוש בעילת הסבירות. כמו-כן תישמר עצמאות הייעוץ המשפטי ותטופל בעיית העומס במערכת.

מי שרוצה בכנות לשפר את המערכת המשפטית ולהסדיר את היחסים בין הרשויות, יכול לראות בהצעתו של הרצוג מתווה ראוי שאולי זקוק לכיוונונים בפרטיו. מי ששואף להשתלטות פוליטית על בתי המשפט ולהפיכתם לזרוע צייתנית של הממשלה, הוא המתנגד למתווה זה.


הוועדה לבחירת שופטים

המצב הנוכחי: תשעה חברים - שני שרים, שני חברי כנסת (נהוג שאחד מהם הוא נציג האופוזיציה), שלושה שופטים של בית המשפט העליון, שני נציגים של לשכת עורכי הדין. בחירת שופטים לביהמ"ש העליון: לפחות שבעה קולות. ליתר הערכאות: רוב רגיל. אין כללים לשיקול דעתה של הוועדה. הדחת שופטים - ברוב של שבעה חברים לפחות. נשיא בית המשפט העליון הוא ותיק השופטים המכהנים (סיניוריטי).

הצעת הרפורמה: תשעה חברים - חמישה לקואליציה, אחד לאופוזיציה, שלושה שופטים. בחירת כל השופטים: ברוב רגיל. הקוורום: חמישה חברים. שימוע פומבי למועמדים בנוגע להשקפותיהם השיפוטיות. הדחת שופטים - ברוב של שבעה שופטים לפחות. יבוטל עקרון הסיניוריטי וניתן יהיה למנות לנשיא בית המשפט העליון גם מי שאינו מכהן בו.

הצעת הרצוג: 11 חברים - שלושה שרים, שלושה חברי כנסת (מתוכם שניים לאופוזיציה), שלושה שופטים של בית המשפט העליון, שני משפטנים בכירים שימנה שר המשפטים בהסכמת נשיא בית המשפט העליון. בחירת כל השופטים: ברוב של שבעה קולות. בבתי משפט המחוזי והשלום - בתמיכת לפחות אחד מן השופטים, עם שני משקיפים ללשכת עורכי הדין. הוועדה תביא בחשבון גם את הצורך בגיוון הקבוצות בחברה הישראלית, תחומי המומחיות של השופטים והשקפת העולם השיפוטית. הדחת שופטים תיעשה ברוב של תשעה חברים לפחות, כולל נשיא בית המשפט העליון. יישמר עקרון הסיניוריטי.

משמעות ההצעה: לממשלה לא תהיה שליטה בוועדה כפי שמבקשים מובילי הרפורמה. לשופטים לא יהיה וטו על מינוי שופטי העליון כפי שיש כיום; הם יקבלו וטו על מינוי השופטים ביתר הערכאות. במינוי לעליון תהיה חובה להביא בחשבון איזון בין אקטיביסטים לשמרנים, כמו גם שיקולים עדתיים ואתניים. יהיה קשה בהרבה (ולמעשה כמעט בלתי אפשרי) להדיח שופטים - חשש מרכזי במקרה של שליטת הממשלה בוועדה.

לאן נוטה ההצעה: לכיוון מתנגדי הרפורמה, עם שינויים מהותיים אך לא מהפכניים במצב הקיים. אולם, מאחר שתפחת מאוד הביקורת השיפוטית על חוקים, אמורה לרדת המוטיבציה לשליטה של הממשלה בוועדה.


חקיקת חוקי יסוד

המצב הנוכחי: אין כללים לחקיקת חוקי יסוד וניתן להעבירם ולשנותם בכל רוב שהוא (למעט מספר קטן של סעיפים המצריכים רוב של 61 חברי כנסת או אפילו 80 חברי כנסת).

הצעת הרפורמה: ללא שינוי.

הצעת הרצוג: חוקי יסוד יתקבלו/יתוקנו בהליך ייחודי של ארבע קריאות. בשלוש הקריאות הראשונות יהיה צורך ברוב של לפחות 61 חברי כנסת. בקריאה הרביעית יהיה צורך ב-80 קולות אם מדובר באותה כנסת של שלוש הקריאות הקודמות, או 70 אם מדובר בכנסת הבאה. חוקי היסוד הקיימים ייחשבו כאילו נחקקו בהליך החדש.

משמעות ההצעה: ההליך הייחודי מחייב להשיג, לפחות בקריאה הרביעית, הסכמה רחבה (אם כי היו קואליציות בנות 70 ח"כים ומעלה). זהו הצד השני של מניעת הביקורת השיפוטית על חוקי יסוד, בהנחה שהסכמה רחבה שכזאת תמנע שימוש לרעה בחוקי היסוד, פגיעה בזכויות מיעוטים או שינוי עקרונות היסוד של השיטה הדמוקרטית.

לאן נוטה ההצעה: לכאורה לכיוון מתנגדי הרפורמה, אך כאמור יש לראותה כחלק ממניעת הביקורת השיפוטית על חוקי יסוד - אחת ממטרותיה המרכזיות של הרפורמה.


ביקורת שיפוטית על חוקים

המצב הנוכחי: אין כללים בחוק. בית המשפט העליון פסק שיש לו זכות להעביר ביקורת שיפוטית על כל חוק, כולל חוקי יסוד, אם כי לגבי הללו - הדבר טרם נעשה והובהר שייעשה רק אם תהיה פגיעה בעקרונות היסוד של השיטה.

הצעת הרפורמה: לא תהיה ביקורת שיפוטית על חוקי יסוד. תיתכן ביקורת שיפוטית על חוקים אחרים, אך ברוב מיוחס של שופטי העליון. הכנסת תוכל להתגבר על הביקורת השיפוטית ברוב של 61 מחבריה וזו תהיה המילה האחרונה.

הצעת הרצוג: לא תהיה ביקורת שיפוטית על חוקי יסוד שיעברו במתווה הייחודי. פסילת חוק רגיל תיעשה רק בהרכב של לפחות 11 משופטי העליון וברוב של שני שלישים ממנו. ברוב קטן יותר ניתן יהיה לקבוע שחוק אינו תואם חוק יסוד והכנסת תחויב לדון בו מחדש. תהיה ביקורת שיפוטית על כל הזכויות הנגזרות מכבוד האדם, כולל השוויון, כלומר: גם על פגיעה בהן במסגרת חוק יסוד. הפטור מגיוס לחרדים יעוגן בחוק יסוד.

משמעות ההצעה: לנוכח ההנחה שהליך חקיקת חוקי היסוד יחייב הסכמה רחבה שתמנע את ניצולם לרעה, לא יהיה צורך בביקורת שיפוטית. המגבלה על פסילת חוקים אחרים נועדה להטות את מאזן הכוחות לעבר הכנסת (ולמעשה לממשלה השולטת בה). כדי לעגן את זכויות היסוד, תימשך הביקורת השיפוטית ביחס אליהן. הרצוג מנסה לזכות בתמיכת החרדים על-ידי עיגון בלתי שפיט של הפטור מגיוס.

לאן נוטה ההצעה: בצורה ברורה לכיוון יוזמי הרפורמה, הרואים את הביקורת השיפוטית על החקיקה כשורש הרע בהפרת האיזון בין הרשויות. בלא ביקורת שיפוטית על חקיקה, אמורה לפחות המוטיבציה לשליטה של הממשלה בוועדה לבחירת שופטים.


עילת הסבירות

המצב הנוכחי: כל בית משפט יכול לפסול פעולה של רשות בנימוק של חוסר סבירות קיצוני, עילה שאינה קיימת בחוק ואינה מוגדרת בפסיקה.

הצעת הרפורמה: תבוטל עילת הסבירות.

הצעת הרצוג: החלטות של מליאת הממשלה בנוגע למדיניות ומינוי שרים לא יבוטלו בנימוק של חוסר סבירות בלבד. החלטות של שרים בענייני מדיניות לא ייפסלו בשל אי-סבירות, אלא רק אם הן שרירותיות או מופרכות. עילת הסבירות תמשיך לחול בנוגע ליתר רשויות המדינה ורשויות ציבוריות אחרות.

משמעות ההצעה: צמצום משמעותי בביקורת השיפוטית על הממשלה ושריה - ועליהם בלבד. יהיה צורך לצקת תוכן לעילות של "שרירותיות" ו"מופרכות", אך הלשון הפשוטה מלמדת שמדובר במצבים קיצוניים בהרבה מאשר חוסר סבירות. היא אינה מאפשרת את מינויו של אריה דרעי, שכן רוב שופטי בג"ץ סברו שהוא מנוע מצד עצמו מלהתמנות לשר.

לאן נוטה ההצעה: בצורה משמעותית לעבר יוזמי הרפורמה, אם כי לא בצורה הגורפת בה הם מעוניינים.


הייעוץ המשפטי

המצב הנוכחי: היועץ המשפטי לממשלה ממונה על-פי המלצת ועדת איתור, והיועצים המשפטיים למשרדים - במכרזים. על-פי פסיקת בג"ץ, חוות דעתם של היועץ המשפטי לממשלה והיועצים המשפטיים למשרדים מחייבת את המשרדים, השרים והממשלה. ייצוג נפרד לשר אפשרי רק במקרים חריגים ובהסכמת היועץ המשפטי לממשלה.

הצעת הרפורמה: היועצים המשפטיים למשרדים ימונו בידי השרים כמשרות אמון. חוות דעתם לא תחייב את המשרדים והשרים. אין התייחסות למינוי היועץ המשפטי לממשלה, אם כי יש דיבורים על ביטול ועדת האיתור.

הצעת הרצוג: הליך המינוי ייעשה במתכונתו הנוכחית והיועצים לא יהיו במשרות אמון. שר יוכל לבקש לפטר את היועץ המשפטי של משרדו בשל "חילוקי דעות מהותיים ומתמשכים המונעים שיתוף פעולה יעיל ביניהם", אך יידרש לקבל את אישורה של ועדה מיוחדת בה יהיה רוב ליועץ המשפטי לממשלה ולנציב שירות המדינה. חוות דעתם של היועצים תחייב את הממשלה והשרים, למעט בנוגע לחוקתיות של הצעות חוק ממשלתיות. אם היועץ המשפטי יסרב להביא את עמדת הממשלה/השר בפני בג"ץ, הם יהיו זכאים אוטומטית לייצוג נפרד. אין התייחסות למינוי היועץ המשפטי לממשלה.

משמעות ההצעה: לא יהיה שינוי של ממש במצב הקיים.

לאן נוטה ההצעה: בצורה מובהקת לעבר מתנגדי הרפורמה.


הקלת העומס בבתי המשפט

המצב הנוכחי: היחס בין השופטים לאזרחים הוא הנמוך ביותר במדינות המפותחות, בעוד מספר עורכי הדין הוא הגבוה ביותר. התוצאה היא סחבת ממושכת בחלק משמעותי מן ההליכים.

הצעת הרפורמה: הגבלת הזמן לחקירות משטרה. אין התייחסות למספר השופטים.

הצעת הרצוג: תוכנית רב-שנתית להפחתת העומס ובמרכזה תוספת של מאות שופטים (כיום יש כ-800).

לאן נוטה ההצעה: בצורה מובהקת למערכת בתי המשפט, הטוענת שזו הבעיה האמיתית שבה יש לטפל.

מתווה העם / מסמך
תוכניתו המלאה של הנשיא יצחק הרצוג לרפורמה במערכת המשפט
עיקרי מתווה העם / מסמך
תוכניתו של הנשיא יצחק הרצוג לרפורמה במערכת המשפטית

תאריך:  15/03/2023   |   עודכן:  15/03/2023
איתמר לוין
+יו"ר העבודה: המליציות של נתניהו לא יעצרו את המחאה הגדולה בתולדות ישראל
12:48 16/03/23  |  מירב ארד
יו"ר מפלגת העבודה מרב מיכאלי: "מאות אלפי מפגינות ומפגינים במחאה על הדמוקרטיה הישראלית. על הלב של המדינה. נתניהו, אם אתה חושב שהמיליציות שלך עם הגז מדמיע יעצרו את המחאה הגדולה והחשובה בתולדות ישראל - אתה תופתע מעוצמות הנחישות וההתנגדות. בסופו של יום אתה תפסיד והעם ינצח. לא תהיה בישראל דיקטטורה".
+לפיד: "להפסיק את ההסתה נגד המפגינים"
12:15 16/03/23  |  מירב ארד
יו"ר האופוזיציה, ח"כ יאיר לפיד צייץ בטוויטר: "האלימות כלפי המפגינים הבוקר הולכת וגוברת. ממשלת ישראל - האחריות עלייך!. הפסיקו את ההסתה נגד המפגינים, הם פטריוטים ישראלים מופלאים ואתם אחראים לבטחונם."
+"יום החרפת ההתנגדות": איילון דרום נחסם לתנועה
12:14 16/03/23  |  מירב ארד
"יום החרפת ההתנגדות": המשטרה חסמה את נתיבי איילון לכיוון דרום לאחר שמפגינים נגד הרפרומה המשפטית ירדו אל הכביש. לאחר פינויים, נפתח הכביש מחדש לתנועה.


+גבעתיים: עימות אלים בין מפגינים לנהגים
12:03 16/03/23  |  עידן יוסף
גבעתיים: באחת התקריות נשבר בקבוק זכוכית על ראש של מפגין ורכב נכנס לתוך המולת המפגינים. כעת עימות במקום (חדשות 12).
+תומכי הרפורמה: "המשטרה מתנכלת לנו"
11:44 16/03/23  |  עידן יוסף
תומכי הרפורמה המשפטית טוענים להתנכלויות משטרתיות לקראת הפגנות שהם מתכננים בעשרות צמתים. תנועת 'קול ישראל', שארגנה את המחאה, דיווחה כי המשטרה איימה להכריז על המחאה בלתי חוקית ולפעול נגד מפגינים אם ישתתפו יותר מ-50 בני אדם, וכי איימה על מנהלי התנועה, כי הצטרפות נערים להפגנה מהווה עבירה פלילית בגין שידול קטינים.

לדבריהם, המשטרה גם פנתה לרכזי המחאה בערים מסוימות כדי להודיע להם שפעילותם לא מאושרת, והזהירה מפני חלוקת סרטי תמיכה כחולים לתמיכה ברפורמה החוקית לנהגים ברמזורים. קול ישראל מתחה ביקורת על התנהלות המשטרה וקבעה כי בעוד שמתנגדי הרפורמה רשאים להתפרע ולחסום כבישים, תוך התנכלות למחאות חוקיות ולגיטימיות. ההפגנה, שכותרתה "תומכי הרפורמה המשפטית - יחד נצבע את המדינה בכחול", נועדה להעלות את המודעות והתמיכה ברפורמה המשפטית.
+"מתחולל מאבק פוליטי בין האליטה המצומצמת להמון המהווה רוב"
11:40 16/03/23  |  אורי מילשטיין   |   לרשימה המלאה
ראיון עומק חמישה-עשר עם פרופ' אמריטוס ההיסטוריון יואב גלבר על הדמיון והשוני בין המאבק נגד בן-גוריון בזמן מלחמת העצמאות למאבק נגד בנימין נתניהו ויריב לוין היום על מהלכיהם להפיכה משטרית ולדיקטטורה
[צילום: אבשלום ששוני/פלאש 90]
+תל אביב: עימות בין אזרח למפגינים
11:11 16/03/23  |  עידן יוסף
בטיילת תל אביב פינת ארלוזורוב התעמת אזרח שנחסם עם מפגינים. המפגינים טוענים כי הותקפו בגז פלפל. מן המשטרה נמסר כי עיכבה לחקירה שלושה חשודים.
[צילום: שימוש לפי סעיף 27א לחוק זכויות יוצרים]
+דוד ביטן: צריך לעצור את החקיקה לשבוע-שבועיים
10:29 16/03/23  |  עידן יוסף   |   לרשימה המלאה
על מתווה הנשיא: "זה לא דבר שנתניהו יכול להסכים לו, אני לא יודע אם יש ליכודניק שיכול להסכים למתווה"  ▪  ח"כ משה סעדה: "אם עד עכשיו היה צוהר, חרך קטן, גם את זה נעל הנשיא וסגר את הדלת"
[צילום: יונתן זינדל/פלאש 90]
+בכירים בקואליציה מאשימים: הרצוג הקשיח את המתווה לפני הצגתו
10:18 16/03/23  |  עידן יוסף   |   לרשימה המלאה
הנשיא: "מקבל כל ביקורת עניינית באהבה. מציע לכולם ללמוד את המתווה שלי לעומק. זה לא סוף הדיון אלא רק תחילתו של מתווה"
הרצוג. "על בסיס אהבת ישראל" [צילום: קובי גדעון/לע"מ]
+מחאת אמנים
09:11 16/03/23  |  יעקב אחימאיר   |   לרשימה המלאה
שליחת אגרת האמנים הישראלים, מזכירה את קיומה של תופעה שהייתה קיימת בעבר - תופעת היהודי הפעיל בקהילתו, העסקן, המבקש לספר לפריץ הגוי על עוול כלשהו שגרמו לו אחיו בקהילה. לתופעה הזאת, של הריצה אל הפריץ, יש כינוי: "הלשנה". מי יודע, התפלל אותו יהודי בעיירה, אולי ההלשנה לפריץ, הגוי, תעשה צדק עם המלשין היהודי ותמחוק את העוול שנגרם לו
מחאה נגד נתניהו לפני נסיעתו לברלין [צילום: אריק מרמור/פלאש 90]
+יום מחאה נוסף נפתח בצביעת כביש בירושלים
08:51 16/03/23  |  עידן יוסף   |   לרשימה המלאה
חמישה עצורים באירוע צביעת כביש בצבעי אדום-ורוד במרכז ירושלים בדרך לביהמ"ש העליון  ▪  מיצג "לשכת גיוס" נפתח מול עיריית בני ברק  ▪  צירים במרכז תל אביב נחסמו כדי לאפשר הפגנות  ▪  נסיונות לחסימת נמל חיפה וצירים ברחבי הארץ
צומת הכפר הירוק [צילום: גבריאל מלצר]
מחאה בירושלים [צילום: אוהד צויגנברג/AP]
+משל החמורים החציר והחבל
08:41 16/03/23  |  אפרים הלפרין   |   לרשימה המלאה
יש לי חבר עמו אני חלוק פוליטית  ▪  העיתונות מספרת לנו על משברים בין חברים עד כדי חרמות ונידויים  ▪  חברי ואני החלטנו לשחק משחק סימולציה כאילו אנו מנהיגי המדינה, להתווכח אך בלי לשבור את החברות ודי הצלחנו, הצלחנו אפילו הרבה יותר מהמנהיגים שלנו
צד אחד בלבד [צילום: פלאש 90]
+ביבי, זנב אוד עשן
08:31 16/03/23  |  דן מרגלית   |   לרשימה המלאה
בפחדיו מפני לוין הוא בונה לעצמו תסריט המבוסס על אשלייה עצמית, שהכנסת תשלים את ההפיכה המשטרית ולאחר מכן "קול דממה דקה"
[צילום: יונתן זינדל/פלאש 90]
+זה לא הרפורמה - זה הסושי והשווארמה
08:21 16/03/23  |  ד"ר גד פניני   |   לרשימה המלאה
עם ישראל התחרפן. הסושי מאבד את הראש, מחרף ומגדף בתוך המדינה ומחוצה לה. משתף בתהליך ההרס גם את גדולי שונאי ישראל בעולם - מספקים להם תחמושת נגד המדינה שלנו והכל כדי לשמר את שליטת הסושי. ולמה השווארמות לא מפגינים מנגד? - כי הם צריכים להתפרנס, רחמנא ליצלן
מפוררים את עצמנו מבפנים [צילום: אריק מרמור/פלאש 90]
+מיארה: בן-גביר חצה את הגבול מול המשטרה
06:36 16/03/23  |  איתמר לוין   |   לרשימה המלאה
טוענת שבן-גביר נתן למשטרה הנחיות מבצעיות בעת ההפגנות נגד הרפורמה, בניגוד לסמכותו להתוות מדיניות  ▪  בן-גביר: נהגתי כמו שרים קודמים; לא אהיה עציץ
בן-גביר. לפקח על הגופים [צילום: יונתן זינדל, פלאש 90]
+פורום קהלת: מתווה הנשיא מחריף את הבעיות שהרפורמה נועדה לפתור
22:57 15/03/23  |  איציק וולף
פורום קהלת, מיוזמי הרפורמה המשפטית, הגיב על מתווה הנשיא שהוצג הערב וציין כי הוא מברך על כל ניסיון להגיע להסכמה רחבה ואף פעל ללא לאות בשבועות האחרונים לקידום הסכמה כזו, אך הוסיף כי המתווה שהציג נשיא המדינה מחריף את הבעיות העיקריות שהרפורמה המשפטית נועדה לפתור, איננו מתייחס לאחרות וזונח הסכמות רחבות שכבר הושגו.

"נמשיך לפעול לגיבוש פשרה ראויה בכנסת ועם שותפים בחברה האזרחית", אמרו בפורום.
+ראשי סיעות הקואליציה: הצעת הנשיא חד צדדית, מוטה ולא מקובלת
22:48 15/03/23  |  איציק וולף
ראשי סיעות הקואליציה פרסמו (יום ד', 15.3.23) הודעה משותפת ובה דחו באופן מוחלט את מתווה הנשיא לפתרון משבר הרפורמה המשפטית.

"הצעתו של נשיא המדינה פירושה ביטול מוחלט של השינויים הדרושים במערכת המשפט. היא חד צדדית, מוטה ולא מקובלת. ההצעה מתעלמת מבעיות השורש שהוצגו על ידי הנשיא בנאומו הראשון ואף מחריפה אותן. כל ראשי מפלגות הקואליציה וחברי מפלגות המחנה הלאומי מאוחדים כדי להביא מתווה טוב לאיזון אחראי בין רשויות השלטון", לשון ההודעה.
+ח"כ סער: דחיית מתווה הנשיא על ידי נתניהו - כשל מנהיגותי
22:30 15/03/23  |  איציק וולף
"דחיית מתווה הנשיא הערב על ידי נתניהו מעידה על כשל מנהיגותי וקוצר ראות היסטורי", כך טוען (יום ד', 15.3.23) ח"כ גדעון סער (המחנה הממלכתי), בעקבות דברים שאמר ראש הממשלה על מתווה הפשרה שהציג נשיא המדינה, יצחק הרצוג.

לטענת סער, מתווה הנשיא בכללותו הוא רחב, מאוזן והגון ביסודו. "האחריות המלאה תוטל על מי שיחמיץ את ההזדמנות למנוע קרע חריף בעם ישראל בשעה גורלית זו", אמר.
+נתניהו דוחה את מתווה הנשיא: מנציח את המצב הקיים
22:05 15/03/23  |  איציק וולף   |   לרשימה המלאה
ראש הממשלה האשים את האופוזיציה בסירוב להידברות וטען כי סעיפים מרכזיים במתווה שהציג נשיא המדינה מנציחים את המצב שבו אין איזון בין הרשויות בישראל
[צילום: יונתן זינדל/פלאש 90]
+לפיד: תגובת הקואליציה - ביזוי מוסד הנשיאות
21:51 15/03/23  |  איציק וולף   |   לרשימה המלאה
ראש האופוזיציה קורא לגשת אל מתווה הנשיא מתוך כבוד לרצינות שבה נכתב ולערכים שבבסיסו ותוקף את הקואליציה שדוחה את המתווה: "ביזוי מוסד הנשיאות, זלזול בגודל השעה ומחיקת אחדות העם
לפיד. הסכנה לדמוקרטיה לא חלפה [צילום: אבשלום ששוני/פלאש 90]
+בואו נעשה את הצעד הזה יחד
21:44 15/03/23  |  יצחק הרצוג   |   לרשימה המלאה
נאום נשיא המדינה בעת הצגת "מתווה העם" לרפורמה במערכת המשפט [כ"ב באדר תשפ"ג, 15.03.2023]
התהום במרחק נגיעה [צילום: אבשלום ששוני, פלאש 90]
+מפלגת רע"מ: מעוניינים להיות חלק מהסכמה, נלמד את מתווה הנשיא
21:13 15/03/23  |  איציק וולף
ממפלגת רע״מ נמסר בתגובה למתווה שהציג נשיא המדינה ואמרו כי המפלגה מעריכה את המאמצים שעושה נשיא המדינה להגיע להסכמה רחבה.

"רע״מ מעוניינת להיות חלק מהסכמה רחבה במיוחד להדגיש את מעמדה וזכויותיה של החברה הערבית, רע״מ תלמד את מתווה הנשיא בכובד ראש ותקבע עמדתה בהמשך", לשון תגובת המפלגה.
+בנט: קורא לממשלה ולאופוזיציה לאמץ את מתווה הנשיא
21:10 15/03/23  |  איציק וולף
ראש הממשלה לשעבר, נפתלי בנט, קורא לקואליציה ולאופוזיציה לאמץ את מתווה הפשרה שהציג נשיא המדינה, יצחק הרצוג.

"אני קורא לממשלה ולאופוזיציה לאמץ את מתווה הנשיא, ולמנוע מלחמת אחים. זהו פתרון למשבר הנוראי שמסכן את מדינת ישראל. אין כאן מנצחים ומפסידים. גם עבורי כאיש מחנה הימין שמדבר על רפורמה משפטית שנים רבות המתווה הזה אינו התגשמות כל חלומותיי, אבל ברגע הזה אני מבין שמעל שמי ישראל מרחפת סכנה אמיתית של מלחמת אחים, והדבר החשוב ביותר הוא להגיע להסכמות רחבות", צייץ בחשבון הטוויטר שלו.
+הרצוג: מלחמת אחים היא סכנה ממשית
21:05 15/03/23  |  איתמר לוין   |   לרשימה המלאה
עיקרי "מתווה העם": לקואליציה לא יהיה רוב בוועדה לבחירת שופטים; חוקי היסוד יועברו בהליך ייחודי; בית המשפט העליון לא יוכל להעביר ביקורת שיפוטית על חוקי היסוד
הרצוג. מכנה משותף רחב [צילום: לע"מ]
+תנועת רגבים קראה לנתניהו שלא להתפשר על פסקת ההתגברות
20:13 15/03/23  |  איציק וולף
ארגון הימין רגבים קורא לראש הממשלה, בנימין נתניהו, שלא להסכים למתווה פשרה שיכלול עצירה של חקיקת פסקת ההתגברות.

"'מתווה העם' הוצג בבחירת העם, שמצפה מנבחריו להשלים את פסקת ההתגברות. נתניהו, אל תיכנע לאלימות ודורסנות של מיעוט באליטה השמאלנית, התקפלות עכשיו תהיה בכיה לדורות", טענו בארגון. עוד טענו כי כדי שהממשלה תוכל להשיב את המשילות לנגב, לגליל, ליהודה ושומרון כפי שהתחייבה לבוחרים, היא חייבת להחזיר את הדמוקרטיה ולתקן את מערכת המשפט.
+הרצוג הציג הערב את מתווה הרפורמה
19:10 15/03/23  |  איתמר לוין   |   לרשימה המלאה
במרכז המתווה - לאחר שבועות של דיונים אינטנסיביים - צפויים לעמוד הוועדה לבחירת שופטים, חקיקת חוקי היסוד והביקורת השיפוטית על החקיקה
הרצוג בנאומו בשבוע שעבר [צילום: לע"מ]
+לצחוק או לבכות - לא יודע
18:40 15/03/23  |  דן מרגלית   |   לרשימה המלאה
אמריקה אינה עומדת בזה, סנאטורים מתהלכים על גבעת הקאפיטול עם שלטים - "הבו לנו את יריב לוין", וחברי בית הנבחרים מסתפקים בכמה משפטים מפי אבי דיכטר
נתניהו. מאיים [צילום: מרק ישראל סלם]
+מתווה הנשיא יפורסם בשעה 20:30
16:45 15/03/23  |  עידן יוסף, איתמר לוין   |   לרשימה המלאה
במהלך כל הלילה התנהלו שיחות מטעם בית הנשיא עם הצדדים, אך ככל הנראה לא הושגו הסכמות  ▪  השר סמוטריץ׳ יחזור הערב ארצה ויבטל נסיעתו לכנס בפנמה כדי ללוות את תהליך החקיקה וההידברות  ▪  נתניהו נועד קודם טיסתו עם רוטמן וקיש
מחאה בכניסה לנתב"ג נגד הרפורמה [צילום: אריק מרמור/פלאש 90]
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
מתאים לרוצים שיפור, לא מתאים לרוצים פוליטיזציה
תגובות  [ 0 ] מוצגות   [ 0 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות   /  סערת הרפורמה במשפט
ראש הממשלה, בנימין נתניהו, דחה את מתווה הפשרה שהציג נשיא המדינה, יצחק הרצוג, ביחס לרפורמה המשפטית. נתניהו התייחס אל המתווה (יום ד', 15.3.23) לפני שעלה למטוס לברלין שבגרמניה.
15/03/2023  |  איציק וולף  |   חדשות
מתווה הפשרה שהציג נשיא המדינה ספג ביקורת קשה מצד שרים וחברי כנסת מן הקואליציה. בין היתר טען שר התקשורת, שלמה קרעי, כי מדובר ב"שוד הדמוקרטיה לאור היום", תוך שהוא מצהיר כי הידברות תיתכן רק בתוך חדר ועדת החוקה וכי הרפורמה "נוע תנוע", כלשונו.
15/03/2023  |  איציק וולף  |   חדשות
אזרחיות ואזרחי ישראל, האירוע הביטחוני החמור שהתפרסם לפני שעות ספורות הוא הוכחה מובהקת לכך שאויבינו מזהים היטב את פרימת ה-יחד הישראלי, ופועלים בהתאם. זה לא האיום היחיד.
15/03/2023  |  יצחק הרצוג  |   נאומים
נשיא המדינה, יצחק הרצוג, מציע שלקואליציה לא יהיה רוב בוועדה לבחירת שופטים; חוקי היסוד יועברו בהליך ייחודי; בית המשפט העליון לא יוכל להעביר ביקורת שיפוטית על חוקי היסוד. אלו הם עקרונות "מתווה העם" שהציג הרצוג (15.3.23), המדגיש שמדובר בתוכנית שיש להגשים במלואה ובבת אחת. התגובות הראשונות בקואליציה הן שליליות ונראה שהחקיקה הנוכחית תימשך במלוא הקצב. הליכוד אומר כי ההצעה מנציחה את המצב הקיים ולא מובילה לרפורמה הנחוצה.
15/03/2023  |  איתמר לוין  |   חדשות
נשיא המדינה, יצחק הרצוג, יציג הערב (15.3.23) בשעה 20:30 את המתווה שלו לרפורמה במערכת המשפטית. הרצוג ישא נאום לאומה - השלישי בשלושת השבועות האחרונים - ויציג את הצעת הפשרה שלו, אותה גיבש בשבועות אינטנסיביים של שיחות. במרכז המתווה אמורים לעמוד הרכב הוועדה לבחירת שופטים, המנגנון לאישור חוקי יסוד, ביקורת שיפוטית על חקיקה (עם או בלי פסקת התגברות) ואולי גם עילת הסבירות ומשקל חוות דעתם של היועצים המשפטיים.
15/03/2023  |  איתמר לוין  |   חדשות
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
דן מרגלית
דן מרגלית
אם עד כה ראוי היה להציג את איתמר בן-גביר כעבריין לשעבר הרי שעכשיו הוא בלי לשעבר    רק, לכאורה, לפי שעה
דרור אידר
דרור אידר
השיח הרגשי על העסקה עם חמאס משחק לידי מנהיגיו, הששים לסכסך בינינו    קובעי המדיניות חייבים להתעלם מהרעש ולהתמקד בעיקר: מניעת תמריץ לאויבינו לשחזר את 7 באוקטובר, כלומר: חיסולם
חיים רמון
חיים רמון  |  
כל עוד אנשים כמו יעלון, משת"פים נאמנים מיל' של נתניהו, הם מראשי מבקריו, כאשר ברור שהשנאה האישית שלהם לנתניהו היא המוטיב המרכזי ביסוד ביקורתם, נתניהו יכול לישון בשקט
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il