|   15:07:40
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
כתיבת המומחים
ברלין בלוז - המלצה לבינג'
כתיבת המומחים
בית חולים לניאדו בנתניה - המרכז הרפואי המוביל בשרון
הר הבית, 14 באפריל [צילום: ג'מאל עוואד, פלאש 90]

ישראל במחלוקת, הציר הפלשתיני-שיעי מתלכד

אירועי החודש האחרון מלמדים על תיאום יוצא דופן בין חמאס וחיזבאללה, בין היתר לנוכח האירועים הפנימיים בישראל המציאות הביטחונית מחייבת להפחית את המתחים והקיטוב, כדי להתמודד עם האיומים החיצוניים
22/04/2023  |   אודי דקל   |   כתבות   |   ישראלי-ערבי   |   תגובות

מחולל ההסלמה בזירה הפלשתינית במהלך חג הפסח וחודש רמדאן השנה היו ההתכתשויות ב-5 באפריל בין משטרת ישראל לצעירים פלשתינים אלימים במסגד אל-אקצה, תמונות קשות שהופצו ברשתות ופינויים בכוח של הצעירים. רובם השתייכו לתנועת הסטודנטים של חמאס, הצליחו להסתנן להר-הבית ללא אישורים ולכאורה רצו לממש את מצוות "אעתכאף" - נוהג ברמדאן של דבקות יתר ברוח חודש הצום המחייב הישארות בלילה בין כותלי המסגד לשם התמקדות בדת.

תגובת "ההתנגדות" הפלשתינית הייתה מטח של 34 רקטות שנורו למחרת היום מדרום לבנון - הכבד ביותר מאז מלחמת לבנון השנייה. במקביל שוגרו רקטות מרצועת עזה ואירעו פיגועי טרור בצירי תנועה ביהודה ושומרון. חמאס שיבח את שיגורי הרקטות מאזורי השליטה של חיזבאללה בדרום לבנון, בעוד חיזבאללה מצידו מסר שהשיגורים בוצעו ללא יידועו, הגם שהביע תמיכה בהם.

עוד במחצית מארס, קודם לאירועים אלה, סגן יו"ר הלשכה המרכזית של חמאס והממונה על הגדה המערבית, סאלח אלעארורי, הזהיר את ישראל מהצפוי לה במהלך רמדאן ורמז כי תתחולל הסלמה, שתכלול תקיפה מלבנון. מערך שיגור הרקטות של חמאס בלבנון הוכן בעוד מועד, בהמתנה לשעת כושר לפעולה. עליית יהודים להר-הבית בחודש רמדאן ותקריות בין משטרת ישראל למתפללים במסגד אל-אקצה הן תמיד מצת לפעולה ולאחדות שורות כלל-מוסלמית נגד מדיניות ישראל במתחם הרגיש ביותר – דתית ולאומית.

בניגוד לטענה לפיה חיזבאללה לא היה שותף להחלטת חמאס לשגר מטח רקטות מדרום לבנון לצפון ישראל, עולות מספר עובדות. לא ייתכן שחיזבאללה לא היה מודע להצבת משגרי הרקטות בדרום לבנון ולהסתרתם, ובאותו הקשר - קשה להניח שחמאס פעל עצמאית באזור, ללא אישור חיזבאללה וידיעת אירן. ואכן, סוכנויות תקשורת המתמחות באירן פרסמו, כי אירן וחיזבאללה ידעו מראש על אודות שיגור הרקטות מדרום לבנון ואף ניתנה התחייבות מקדימה של חיזבאללה לאפשר שיגור רקטות מאזור זה במקרה של "חילול" מסגד אל-אקצה על-ידי ישראל.

אתר החדשות לבנוני חשף, כי מפקד כוח קדס האירני, איסמאעיל קאא'ני, נועד בשגרירות האירנית בביירות ב-6 באפריל, בערב שלאחר שיגור הרקטות מלבנון לצפון ישראל, עם ראש הלשכה המדינית של חמאס, אסמאעיל הניה, סגנו סלאח אל-עארורי, בכירים מטעם הג'יהאד האיסלאמי וגורמים לבנוניים המקורבים לחיזבאללה. הצדדים ערכו יחדיו את סעודת שבירת צום רמדאן, אשר "הפכה לחדר מבצעים משותף לתיאום פעולות נוספות".

יומיים לאחר מכן נועד מזכ"ל חיזבאללה, חסן נסראללה, עם משלחת מטעם הנהגת חמאס בראשות הניה. באתר הרשמי של חיזבאללה פורסם, כי הצדדים דנו בהתפתחויות האחרונות הנוגעות לזירה הפלשתינית ובהן האירועים במסגד אל-אקצה. קשה לשער, כי פגישות אלה היו מתקיימות אם חמאס היה חורג מכללי המשחק שתואמו בין אנשיו לבין חיזבאללה.

הנדבכים של ההתלכדות
פיגוע בחוף תל אביב, 7 באפריל [צילום: אבשלום ששוני, פלאש 90]

ההיגיון המארגן של התפתחות האירוע הרב-זירתי - טרור ואלימות בירושלים; טרור נגד צירים, ישראלים וישובים ביהודה ושומרון; שיגור רקטות וטילי כתף נגד מטוסים מרצועת עזה; מטח רקטות מדרום לבנון; ושיגור רקטות מרמת הגולן - הוא התלכדות הצירים: ציר ההתנגדות הפלשתיני, המובל על-ידי חמאס והג'יהאד האיסלאמי, וציר אירן-חיזבאללה. להתלכדות זו מספר נדבכים.

• חיזבאללה מעריך שניתן להרחיב את משוואת הכוחות מול ישראל באמצעות קביעת כללי משחק חדשים בגבול הצפון מתחת לרף הסלמה למלחמה, כל עוד יפעיל שלוחים (פרוקסי) פלשתיניים.

• חיזבאללה ואירן מעריכים, כי ניתן לפעול בכיוון זה על בסיס מחשבה שישראל אינה מסוגלת לצאת למלחמה בכל הזירות במקביל, בשל הערכת חסר של עוצמת ישראל ובפרט לנוכח התרחשויות בזירתה הפנימית: פילוג בעם, תופעת סרבנות (אי-התנדבות) ושחיקה בדימוי של בנימין נתניהו ממנהיג חזק ויציב למנהיג חלש שלא שולט בממשלתו.

• שאיפה לגבות מישראל מחיר עבור המשך תקיפות המב"ם נגד יעדי הציר האירני-חיזבאללה בסוריה (בעיקר לאחר הרג שני קציני משמרות המהפכה האירניים, לפחות שני פעילי חיזבאללה וכן התנקשות בבכיר הג'יהאד האיסלאמי הפלשתיני בסוריה.

• עצירת תהליכי הנורמליזציה בין ישראל לעולם הערבי, ומנגד התקדמות בנורמליזציה המקבילה בין אירן וגרורתה סוריה לבין העולם הערבי.

• רתיעת הממשל האמריקני מאפשרות של עימות במזרח התיכון, בפרט במקביל למלחמה הנמשכת באוקראינה, ומתחים גוברים בינו לבין ממשלת הימין בישראל.

הישגי חמאס בסבב ההסלמה עד כה אינם מבוטלים. הארגון מינף את האירועים בהר-הבית לעלייה דרמטית בהיקף הפיגועים והשתלט לחלוטין על סדר היום הפלשתיני והאזורי, ובד בבד המחיש את חוסר הרלוונטיות של הרשות הפלשתינית. זאת, למרות מפגשי הפסגה שנערכו באחרונה בעקבה ובשארם א-שייח, במטרה לתאם מהלכים שימנעו הסלמה.

הצלחת חמאס לשגר רקטות מלבנון לישראל מעלה את קרנו והתמיכה בו במחנות הפליטים הפלשתיניים בלבנון לעומת השחיקה המתמשכת במעמדו של הזרם המרכזי של תנועת פתח, שנותר נאמן לנשיא הרשות הפלשתינית, מחמוד עבאס. הנה כי כן, בחסות חיזבאללה מתבסס חמאס בזירה נוספת על זו שברצועת עזה.


היוזם והמוביל את הסלמת המאבק המזויין נגד ישראל בחודשים האחרונים הוא אל-עארורי, המחובר ואף מזוהה עם ציר אירן-חיזבאללה בלבנון. הזינוק במעמדו מתרחש במקביל להתחזקות המחנה בחמאס הדוגל באוריינטציה אירנית, אל מול מחנה יחיא סנוואר, מנהיג חמאס ברצועה, הדוגל בהתבססות על היחסים עם מצרים, ואל מול הנהגת החוץ של הארגון, שהיא בעלת אוריינטציה קטארית.

שימו לב למגמות האזוריות
פגיעת רקטה בשדרות, 7 באפריל [צילום: פלאש 90]

התקרבות חמאס והג'יהאד האיסלאמי לציר אירן-חיזבאללה מקבלת משקל רב יותר לאור המגמות האזוריות: התקרבות בין אירן לסעודיה בתיווך סיני, שכנראה תביא לסיום המלחמה עם החות'ים בתימן; השיפור ביחסים בין סעודיה ומצרים לבין משטר בשאר אסד, הצפוי להוביל לשיבת סוריה לשורות הליגה הערבית בכינוס שייערך בריאד במאי; האתגרים שבפני היחסים בין ישראל לבין ירדן ומצרים עקב מדיניות ממשלת ישראל בזירה הפלשתינית.

ההסלמה הרב-זירתית ממחישה את התלכדות ציר ההתנגדות הפלשתיני, הנשען על חמאס והג'יהאד האיסלאמי, עם הציר אירן-חיזבאללה, שמנסה להשתלט על המאבק הפלשתיני בישראל בהתאם לצרכיו. בד-בבד הוא מרחיב את היקף תגובתו לתקיפות של ישראל נגד יעדי אירן וחיזבאללה בסוריה באמצעות עידוד ותגבור הטרור הפלשתיני (באיחוד הזירות והברחת נשק וכסף) לפעולה נגדה. אשר לעיתוי ההסלמה, זה קשור בזיקה הדוקה למשבר הפנימי בישראל ומשקף העזת יתר של אויביה וניסיון מצידם לבחון האם התרופף חוסנה ונוצרה הזדמנות לשנות את כללי המשחק מולה.

להתלכדות הצירים מספר מטרות משותפות והן:

• ריתוק ישראל לגבולותיה על-ידי הגברת אי-היציבות הביטחונית והטרור בשטחה, כדי לאפשר את המשך התבססות הציר אירן-חיזבאללה בזירה הצפונית ואף להסיר מכשולים מדרכה של אירן לגרעין, ללא חשש אמיתי מניסיון ישראלי לסכלה.

• חיזוק הזרוע המיליטנטית של חמאס, היושבת בלבנון ומקימה תשתיות טרור בחסות מטריית ההרתעה של חיזבאללה, כדי שתחולל טרור בירושלים, בישראל, ביהודה ושומרון וגם מדרום לבנון, ותגבר על הנהגת חמאס ברצועת עזה בראשות סנוואר, הממוקדת בשיקום הרצועה ונתונה להשפעה מצרית.

• זירוז תום עידן הרשות הפלשתינית במתכונתה הנוכחית.

• התססת הערבים אזרחי ישראל סביב התנהלות ממשלת ישראל במתחם אל-אקצה, כדי להבעיר את הרחוב הערבי בישראל.

• פגיעה בתהליכי הנורמליזציה שבין ישראל למדינות ערב וסדיקת הסכמי השלום בינה לבין ירדן ומצרים.

אם תימשך נקיטת מדיניות התגובה וההכלה מצד ממשלת ישראל, ימשיכו אויביה לנסות ולהכתיב כללי משחק. אם לא ירוסנו סוכני הכאוס בשורות ממשלת ישראל והם ימשיכו ללבות את החיכוך בהר-הבית ובזירה הפלשתינית, וזאת במקביל להמשך המאבקים הפנימיים על הדמוקרטיה, עלול להשתלט הציר השיעי על ציר ההתנגדות הפלשתיני ולהוביל מהלכים מתריסים ומאתגרים משולבים נגד ישראל.

לפיכך, ממשלת ישראל נדרשת להפחית את הקיטוב והמתחים בחברה הישראלית, המתפרשת בעיני אויבי ישראל כמערערת את יכולתה להתמודד מולם בכל הזירות. בה בעת, על ישראל לשכך את המתיחות בזירה הפלשתינית, לדבוק בסטטוס-קוו בהר-הבית, בהתאם להחלטה שהתקבלה בעשרת הימים האחרונים של רמדאן, ולהמשיך בניסיון לחזק את הרשות הפלשתינית והתיאום הביטחוני עימה.

כך תוכל ישראל להתמקד בשלושה מישורים: שיקום כללי המשחק מול חיזבאללה בלבנון, ובחינה מחדש של "משוואת ההרתעה הדדית" שמונעת מישראל לפעול גם נגד תשתיות הטרור של חמאס בלבנון; לעצור את אירן בדרכה לגרעין, בהתבססותה בזירה הצפונית ובמאמציה להשתלט על הזירה הפלשתינית; ולכרסם במעמדו המתחזק של חמאס בזירה הפלשתינית.

הכותב הוא חוקר בכיר במכון למחקרי ביטחון לאומי.
תאריך:  22/04/2023   |   עודכן:  22/04/2023
אודי דקל
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
ישראל במחלוקת, הציר הפלשתיני-שיעי מתלכד
תגובות  [ 0 ] מוצגות   [ 0 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות   /  ישראלי-ערבי
אלוף יצחק בריק הוא הילד שצועק המלך עירום וטוען: אנחנו לפני מלחמת יום כיפור על סטרואידים. בחמש חזיתות בו זמנית.
21/04/2023  |  אלדד יניב  |   פודקאסטים
סעודיה נבחרה לארח את קונגרס הדואר העולמי לשנת 2023, שמארגן "איגוד הדואר העולמי" (UPU), שהינו ארגון של האו"ם. מדובר בארגון הכולל כ-190 מדינות, לרבות ישראל, האחראי על הסדרת ענף הדואר העולמי וקשרי הדואר בין המדינות.
18/04/2023  |  עידן יוסף  |   חדשות
מזכ"ל חיזבאללה חסן נסראללה נשא (יום ו', 14.4.23) נאום לרגל "יום ירושלים הבינלאומי" של אירן. בנאומו העביר נסראללה שני מסרים - אחד לפלשתינים, המבטיח להם שהם לא לבד, ואחר לאויב הישראלי. נסראללה התייחס גם להתפתחויות האחרונות באזור ולהשלכותיהן על ישראל ועל ציר ההתנגדות. נאומו מספק תובנות על מצב העניינים הנוכחי במזרח התיכון ושופך אור על נקודת המבט של חיזבאללה על הדינמיקה הגיאופוליטית באזור.
14/04/2023  |  עידן יוסף  |   חדשות
ההסלמה נגד ישראל מכמה חזיתות בו-זמנית במהלך חודש רמדאן תואמה מראש על-ידי "ציר ההתנגדות" בראשות אירן, לא ברור כיצד היא תסתיים ומתי, אך גורם בכיר בחמאס מעריך כי מדובר בחזרה כללית לקראת התקפה אירנית שתביא בהמשך גם למלחמה אזורית. גורמי המודיעין הישראלים מעריכים כי אירן מתכננת התקפה גדולה על ישראל בעיתוי שתבחר באמצעות השלוחות שלה, ללא טביעות אצבע ומבלי שהיא תפליל את עצמה, כדי שלישראל לא יהיה שום תירוץ לתקוף אותה.
ראש הממשלה, בנימין נתניהו, הודיע על ביטול כוונתו לפטר את שר הביטחון, יואב גלנט. "גם בימים האחרונים אנחנו עובדים יחד מסביב לשעון בכל החזיתות. היו מחלוקות קשות בינינו, אבל החלטתי להשאיר את המחלוקות מאחורינו. גלנט נשאר בתפקידו ונמשיך לעבוד יחד למען ביטחון אזרחי ישראל", אמר במסיבת עיתונאים חריגה שקיים (יום ב', 10.4.23) בעיצומו של חול המועד פסח, בצל ההידרדרות הביטחונית ובצל הסקר הלא מחמיא שפורסם אמש ולפיו ירדה התמיכה בקואליציה ובממשלה.
10/04/2023  |  איציק וולף  |   חדשות
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
בעז שפירא
בעז שפירא
נכון לרגע כתיבת שורות אלה מצטיירת התמונה העגומה היא שהחמאס לא הושמד וישראל מצויה במשבר רציני, מאות חללים מסרו נפשם בקרב ואלפים נפצעו
לא לתמונת ניצחון לסינוואר
מיכאל דבורין
זה לא לעניין להאשים את הרמטכ"ל. נתניהו הוא ראש הממשלה והוא מוביל את זה. צריך להפסיק את המשחקים בעניין הזה    הייתכן שסינוואר מביס את נתניהו פעם אחר פעם מאז עסקת שליט? לדמיין את סינו...
יוסף אליעז
יוסף אליעז
יש לאפשר לאסירים שנאסרו בשל עבריינות "הצווארון הלבן" או חובשי המגבעות החרדיות, שנאסרו בשל עבירות-מס, מעילה, גניבות קלות ובעיקר עברייני-תנועה או עבירות כמעשני סמים קלים להגיש בקשות ...
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il