|   15:07:40
  עידית שפרן-ויטלמן  

  ענת שפירא  
חוקרת המכון למחקרי ביטחון לאומי (INSS)
בלוג/אתר רשימות מעקב
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
כתיבת המומחים
נפגעי פעולת איבה בישראל - כל המידע
כתיבת המומחים
עלויות יישור שיניים: כל מה שצריך לדעת
בית להייה, מבצע "מגן וחץ" [צילום: עטייה מוחמד, פלאש 90]

בעקבות "מגן וחץ": מידתיות בדיני המלחמה

דיני המלחמה מתירים פגיעה לא מכוונת באזרחים או במטרות אזרחיות, כתוצאה מהתקפה על מטרה לגיטימית, כל עוד היא עומדת בתנאי המידתיות
26/05/2023  |   עידית שפרן-ויטלמן, ענת שפירא   |   כתבות   |   מבצע מגן וחץ   |   תגובות

הדין הבינלאומי וכללי מוסר המלחמה מצווים על הבחנה בין מטרות אזרחיות למטרות צבאיות ומתירים פגיעה מכוונת רק בצבאיות. עיקרון משפטי וערכי זה נקרא "עיקרון ההבחנה" והוא משמש אבן יסוד של כללי מוסר המלחמה. על-אף הביקורות שהבחנה זו מעוררת, ככלל מוסכם שאזרחים שאינם מעורבים בענייני המלחמה חסינים בפני פגיעה ואסור לכוון לעברם התקפות.

ואולם, על-אף חסינותם של הלא-לוחמים, מקובל לפרש את דיני המלחמה כמתירים פגיעה לא מכוונת באזרחים או במטרות אזרחיות, כתוצאה מהתקפה על מטרה לגיטימית. זאת, כל עוד היא עומדת בתנאי המידתיות, לפיו יש לאזן בין התועלת שצפוי שתיגזר מביצוע הפעולה לבין הנזק הצפוי במהלכה לאזרחים ובלתי מעורבים, ובתנאי הכורח, לפיו אין דרך אחרת, מזיקה והרסנית פחות, להשיג את המטרה.

הדוקטרינה המרכזית העוסקת בסיטואציות שבהן פעולה מסוימת גוררת באופן בלתי נמנע גם תוצאה בלתי רצויה, היא דוקטרינת כפל התוצאות (DDE). הדוקטרינה מבחינה בין תוצאה מכוונת לתוצאה צפויה, אך לא מכוונת. כיצד בדיוק יש לברר האם נזק הנלווה לפגיעה אומנם עומד בתנאים אלה והאם הפגיעה אכן מידתית? אלה הן שאלות מורכבות, שאין להן תשובה אחת מקובלת. בהעדר נוסחה כללית לחישוב "מידתיות", התשובות לשאלות אלה נאמדות לרוב על-פי איזון בדיעבד בין סך הנימוקים והשיקולים העומדים על הפרק. עם זאת, גם בלי נוסחת חישוב כללית, ניתן להציג מספר הבהרות לגבי דרישת המידתיות והאופן בו יש לפרש אותה.

ראשית, עיקרון המידתיות דורש לאזן בין התועלת שביצוע הפעולה צפוי להניב לבין הנזק שצפוי להיגרם בעטיו לאזרחים ובלתי מעורבים. נזקים אחרים שעלולים להיגרם כתוצאה מביצוע הפעולה, ובפרט הנזקים שייגרמו ללוחמי האויב, לא זו בלבד שאינם נשקלים לעומת התועלות, אלא שלעיתים הם אף עשויים להישקל במסגרת התועלות מביצוע הפעולה.

שנית, הנזק שייגרם לאזרחים חייב להיות "אגבי", כלומר: נזק שאף שהוא צפוי – הוא אינו מכוון. טענה מוכרת היא כיצד ניתן לטעון ש"לא התכוונו" להרוג ילדים, אם היה ידוע שהם נמצאים סמוך למטרה הנחשבת לגיטימית וברור היה שתקיפתה תוביל למותם. מבחנים שונים הוצעו כמענה לטענה זו. אחד המבחנים המקובלים הוא "מבחן הצורך", שלפיו יש לברר האם בהעדר התוצאה הלא מכוונת, הפעולה הייתה עדיין מבוצעת.

לענייננו: האם ישראל הייתה תוקפת את ראשי הג'יהאד הפלשתיני בתחילת מבצע "מגן וחץ" אילו הייתה יודעת בוודאות שאזרחים ייהרגו במהלך התקיפה? אם התשובה לשאלה חיובית, הרי שמדובר בנזק צפוי אך לא מכוון. לעומת זאת, אם מבצע הפעולה היה נמנע מביצועה בהעדר הנזק האגבי, הרי שאותו מבצע מעוניין בתוצאה הרעה ומכוון אליה.


צופה פני עתיד, לא פני עבר
חאן יונס, מבצע "מגן וחץ" [צילום: עבד אל-רחים חטיב, פלאש 90]

היבט נוסף הוא העובדה שבניגוד לפרשנות הרווחת לדרישה זו בשיח התקשורתי וברשתות החברתיות, היא צופה למעשה פני עתיד ולא פני עבר. לפי דיני המלחמה, כפי שהם מעוגנים בפרוטוקול הנוסף לאמנת ז'נבה, סוגי ההתקפות שייחשבו בלתי מובחנות הן: התקפה הצפויה לגרום אובדן חיי אזרחים אגבי, פציעת אזרחים, נזק ליעדים אזרחיים או שילוב של פגיעות אלו, באופן שיהיה מופרז ביחס לתועלת הצבאית הקונקרטית והישירה הצפויה.

פירוש הדבר הוא, כי בהכרעה האם פעולה מסוימת היא מידתית, ההשוואה איננה בין הנזק שנגרם בעבר לבין הנזק שייגרם כתוצאה מן הפעולה. ההשוואה הראויה היא בין המצב הקיים בהעדר הפעולה, לבין הנזק שיימנע או יצומצם כתוצאה מביצועה או התועלת המבצעית שביצועה יניב. לפיכך, בהחלטה האם לבצע למשל סיכול ממוקד של מנהיג ארגון טרור, השאלה הרלוונטית אינה הנזקים שגרם אותו מנהיג בעבר ביחס לנזק שביצוע הסיכול יגרום לבלתי מעורבים, אלא הנזקים שיימנעו בעתיד כתוצאה מסיכולו ביחס לנזק לבלתי מעורבים.

מכאן, שכותרות בנוסח "סגירת מעגל" או רמזים לנקמה, אינם עולים בקנה אחד עם תפיסת המידתיות. יתר על כן: ההשוואה מבוצעת לא על-פי הנזק שנגרם בפועל, אלא על-פי הנזק שהיה צפוי בעת קבלת ההחלטה בהתאם למידע שהיה בידי מקבל ההחלטה. עם זאת, על מקבל ההחלטה מוטלת כמובן החובה לנסות ולוודא ככל האפשר את היקף הנזק הצפוי.

סוגיה חשובה נוספת נוגעת לטענה המושמעת תכופות, לפיה פעילי הטרור מתחבאים בקרב אוכלוסייה אזרחית ועושים בה שימוש מכוון כמגנים אנושיים. אומנם, בתקיפות שבוצעו ב"מגן וחץ" לא היה מדובר במקרה קלאסי של שימוש במגנים אנושיים, שכן הותקפו מחבלים בבתיהם, אך סוגיה זו דורשת הבהרה.

בעוד שבאופן רגיל החובה להימנע מפגיעה באזרחים חפים מפשע נתפסת כבסיסית ומוצדקת, הרי שבמקרים שבהם האויב עצמו הוא זה החושף את אזרחיו לסכנה כחלק מאסטרטגיה מכוונת, הדרישה לציית לעקרון ההבחנה מלווה תחושת אי-צדק בולטת: האויב מפר את הכללים ועושה שימוש ציני בהם ובעובדה שהצד שמנגד שומר עליהם, ומי שמשלם על כך את המחיר הוא דווקא הצד המקיים את כללי המלחמה.

התחושה המתעוררת היא, כי נכון אומנם שאזרחי האויב המשמשים כמגנים הם אזרחים חפים מפשע ולפיכך אסור לפגוע בהם, אך כאשר האויב הוא זה שמעמיד את חייהם בסכנה בכוונה תחילה, ראוי שהוא יהיה זה שישא בהשלכות על כך. זאת ועוד: שמירה על עקרון ההבחנה במקרים מעין אלה, יוצרת לכאורה תמריץ לצדדים המעורבים במלחמה לערב אזרחים בלחימה ועלולה לגרום נפגעים אזרחים רבים יותר.

הדין הבינלאומי, אף שהוא אוסר בחומרה שימוש במגנים אנושיים, אינו מספק תשובה ברורה לשאלה כיצד יש לנהוג במקרים שבהם האויב עושה זאת. אולם, שני עקרונות חלים גם במקרים אלה: אותם אזרחים מוחזקים לחפים מפשע, והאחריות איננה משחק סכום אפס. כלומר: העובדה שארגון הטרור נושא באחריות המרכזית למותם של אותם אזרחים, אינה מבטלת את אחריותו של התוקף למותם. השימוש שעושה האויב בנשים וילדים כמגנים, אין פירושו שהם אינם נחשבים אזרחים בלתי מעורבים, ועל כן אינו פוטר מן הצורך להתחשב בנזק שייגרם להם. לכן, שימוש במגנים אנושיים אינו מעניק היתר אוטומטי לביצוע תקיפות תוך פגיעה בהם, אלא מחייב להמשיך ולהעריך את מידתיות הפעולה גם לנוכח נזק זה.

זהירות מאמירות על "לא מידתי"
עזה, מבצע "מגן וחץ" [צילום: עטייה מוחמד, פלאש 90]

לעיתים תכופות, פוליטיקאים ובעלי תפקידים שונים מודיעים בפאתוס, כי "ישראל תגיב באופן לא מידתי על כל התקפה לעברה". כוונתם כמובן להזהיר מפני נחת זרועו של צה"ל ומכך שהתגובה תהיה קשה. אולם, אמירה ברוח זו מרמזת למעשה, כי ישראל תפר את הדין הבינלאומי שאליו היא מחויבת, וחמור מכך - עקרונות מוסר בסיסיים.

קיים שוני בין תגובה קשה ומשמעותית לבין תגובה שאיננה מידתית, על-אף הקושי הניכר להגדיר ולמדוד מידתיות. על כן ראוי לעמוד על הבדל זה ולהתמודד עם הקושי שהוא מעורר, דווקא משום שמלחמות נגד ארגוני טרור מקשות מאוד על ההבחנה בין מעורבים לכאלה שאינם, ולעיתים לא ניתן להשיג את המטרה הצבאית הלגיטימית בלי נזק אגבי לבלתי מעורבים.

יתר על כן: כמו בתקיפות במבצע "מגן וחץ", על-מנת לקבוע האם נזק לחפים מפשע הוא מוצדק, יש לעיתים תכופות צורך במידע שנסתר מעיני הציבור. אף שנזק לבלתי מעורבים עשוי להיות מוצדק, פגיעה בחפים מפשע היא תמיד תוצאה שיש לעשות כל שניתן על-מנת להימנע ממנה, ולעולם אין להצדיק אותה בשם נקמנות או כפירה בחפותם של האזרחים בשל השתייכותם לאוכלוסיית האויב.

הכותבות הן חוקרות במכון למחקרי ביטחון לאומי (INSS).
תאריך:  26/05/2023   |   עודכן:  26/05/2023
עידית שפרן-ויטלמן, ענת שפירא
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
בעקבות "מגן וחץ": מידתיות בדיני המלחמה
תגובות  [ 1 ] מוצגות   [ 1 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
BS
26/05/23 19:01
פורום: מבצע מגן וחץ כתוב הודעה
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות   /  מבצע מגן וחץ
אחת למספר חדשים מתחדש המאבק בארגוני הטרור בעזה. הדבר קורה ביוזמתם שלהם, נטו. זאת כאשר הם מחליטים שמלאה סאת השתיקה שלהם לנוכח "הטיפול" המיטבי שמעניקה מדינת ישראל לארגוני הטרור בגדה. כאן, כפי שרבים מרגישים, ליד הבית הפרטי שלנו. והנה הם, אחיהם שבעזה, אינם יכולים להבליג יותר. והאש נפתחת... וצה"ל מגיב.
18/05/2023  |  מרדכי ליפמן  |   יומני בלוגרים
אמצעי התקשורת הפלשתינים קיבלו קשה את תוצאות מבצע "מגן וחץ" של צה"ל נגד ארגון הג'יהאד האיסלאמי ברצועת עזה והם פתחו במסע תעמולה כוזב כדי להציג את המבצע ככישלון של ישראל וכניצחון של הג'יהאד האיסלאמי, התופעה הזו מופיעה גם ברשתות החברתיות הפלשתיניות והיא מעידה על קושי להפנים את הפגיעה המבצעית והמורלית בג'יהאד האיסלאמי, נראה כי הכבוד הלאומי של הפלשתינים נפגע מאוד.
הג'יהאד האיסלאמי "זיכה" אותנו בפסק זמן של שבוע ימים, שבוע של אחדות, של פירגון ושל התעלות רוח לנוכח המבצעים המופלאים ורבי התושייה של צה"ל, השב"כ ומערכות הביטחון. פסק זמן קצר אך למרות זאת הצליח לטעת בנו אשליה של אחדות, שאולי לאחריו נצעד בנתיב אחר שישכיח מאיתנו את 100 הימים המסויטים שקדמו לו. בפסק הזמן הזה התבדו נבואות הזעם של הגורמים בקואליציה שהמליצו לשלח לעזאזל את טובי הבנים: הטייסים אנשי הסייבר והמודיעין ועוד רבים וטובים אחרים.
16/05/2023  |  יוסי אוחיון  |   יומני בלוגרים
מה קרה לאלוף המהולל, הלוחם עז הנפש, מפקד סיירת מטכ"ל, המשנה לראש המוסד, עמירם לוין, אשר בעת מבצע סיכול צמרת ארגון הטרור הג'יהאד האיסלאמי, קרא להנהגה הישראלית להורות על "שיטוח" כל שכונה ממנה שוגרו רקטות לעבר מדינת ישראל במטרה לגרום למוות אזרחים חפים מפשע.
ראש הממשלה בנימין נתניהו הביע את תובנותיו ממבצע מגן וחץ ואמר: "הורדנו חצי מהנהגת הג׳יהאד האיסלאמי במכת פתע ואת החצי השני במהלך המבצע. המסר הועבר לא רק בעזה, אלא ב-270 מעלות. כל מי שבא לפגוע בנו, כל מי שמתכנן לפגוע בנו, יבין עכשיו טוב יותר את משמעות המילים 'דמכם בראשכם'. אנחנו משנים את מאזן ההרתעה".
15/05/2023  |  עידן יוסף  |   חדשות
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
יוסי אחימאיר
יוסי אחימאיר
רוצח אחד, ראש הנחש במינהרה, מתעתע במנהיג העולם החופשי בבית הלבן    לאיזו רמה עלובה ירדו האוניברסיטאות בארה"ב    טרור הוא לא רק פיגועים, רצחנות. טרור הוא לא פחות מזה - הפצת שקרים ותעמ...
יורם אטינגר
יורם אטינגר
מפער של 6 לידות לטובת הפריון הערבי בשנות ה-60' לשוויון של 3.11 לידות לאישה ב-2015, ומאז שיעור הפריון היהודי גבוה מהערבי
דרור אידר
דרור אידר
השיח הרגשי על העסקה עם חמאס משחק לידי מנהיגיו, הששים לסכסך בינינו    קובעי המדיניות חייבים להתעלם מהרעש ולהתמקד בעיקר: מניעת תמריץ לאויבינו לשחזר את 7 באוקטובר, כלומר: חיסולם
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il