|   15:07:40
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
כתיבת המומחים
עו"ד גיל קראוס דורג ב-DUNS100 כאחד המשרדים הבולטים בביטוח לאומי
כתיבת המומחים
ברלין בלוז - המלצה לבינג'
סין בעיקר ממחזרת ידיעות [צילום: אבשלום ששוני, פלאש 90]

סין מזהה הזדמנויות במאבק על הרפורמה

התקשורת הסינית מדגישה את הקרע בין ישראל לארה"ב על-רקע הרפורמה המשפטית, משתמשת במחלוקת כדי לקדם אג'נדה אנטי-דמוקרטית ותוהה על עתידה של ישראל
03/06/2023  |   עדי בן-אלי, אורי סלע   |   כתבות   |   סערת הרפורמה במשפט   |   תגובות

אתרי חדשות שונים בסין החלו לסקר את הרפורמה המשפטית בישראל בסוף דצמבר 2022, ובמיוחד מאז אמצע ינואר 2023, כאשר ההפגנות נגדה צברו תאוצה. בעוד שרמת העניין במערב בסוגיה זו הייתה עד כה גבוהה לאורך כל חודשי המחאה, הדיווחים בסין לא היו רבים במיוחד, וחלק ניכר מהם – וזה הנוהג בסין גם בסיקור נושאים רבים אחרים – היו מחזור של ידיעה מאתר חדשות מרכזי אחד. בכל אופן, לא מדובר בידיעות שתפסו את מרכז הבמה בסין, וגם העיסוק בנושא ברשתות החברתיות היה מוגבל רוב הזמן.

ברוב הסיקור, ודאי הפורמלי, המונח השגור במדיה הסינית הוא "רפורמה" ולא "מהפכה", לה קונוטציות מורכבות ביותר בסין. לכן, במאמר זה בחרנו להשתמש במונח הראשון. ניתן להצביע על שלושה מאפיינים של סיקור הרפורמה בתקשורת הסינית:

  • ראיית המשבר בישראל כפתח לקרע בין ישראל לארה"ב (המוצג באופן חיובי בראייה הסינית), וכעוד דוגמה לניסיון של ארה"ב להשליט את האידיאולוגיה שלה בעולם תוך התערבות בענייניה הפנימיים של ישראל (בין אם כדי למנוע מישראל לערוך רפורמה ובין אם בדחיפת ישראל לרפורמה).

  • צמצום משמעויות הרפורמה ותהייה על עצם חשיבותה של דמוקרטיה ליברלית; הצגת הבעייתיות, בראייה הסינית, של דמוקרטיה שכזו ככלל.

  • שימוש בקרע הפנימי, ולעיתים גם ברפורמה עצמה, על-מנת לתהות על עצם עתידה של ישראל.

ארה"ב בעד או נגד?
פיטורי גלנט -נקודת מפנה בסיקור [צילום: פלאש 90]

נקודת מפנה בסיקור הרפורמה חלה עם פיטוריו של שר הביטחון, יואב גלנט, ב-26 במרס. אז התרחבו המחאות בישראל, ובהתאם לכך הסיקור התקשורתי של הנושא בסין גבר לזמן קצר. כך למשל, "יומון העם" פרסם סיקור נרחב על הרפורמה ב-27 במרס, בדיווח שכותרתו ״פיטורי שר הביטחון וקידום הרפורמה המשפטית״; בדיווח זה צוטט גם מנואל טרכטנברג, ראש המכון למחקרי ביטחון לאומי, באומרו, כי "נתניהו יכול לפטר את שר הביטחון שלו אך אינו יכול לפטור בלא-כלום את האזהרות ששמע מגלנט".

באותו יום, ותחת אותה כותרת, פרסמה סוכנות הידיעות הממלכתית הרשמית של סין וגוף התקשורת הגדול ביותר בסין, שין-חואה, כתבה על נושא זה. דיווחים נוספים, למשל תחת הכותרת "630,000 אנשים יצאו לצעוד ולהפגין ברחובות – מה קורה לישראל?", טענו, כי פיטוריו של גלנט נבעו מהתנגדותו בפומבי לרפורמה. אחרים מסרו, כי הפיטורים החריפו את גל המחאה והובילו לעצירה מוחלטת של הכלכלה הישראלית.

לאחר השהיית החקיקה, ב-10 באפריל, פרסמה סוכנות שין-חואה מאמר ארוך: "מכון מחקר מסתורי מופיע: האם ארה"ב עומדת מאחורי המשבר בישראל?". מאמר זה מציג את פורום קהלת כמכון מחקר הממומן על-ידי ארה"ב ומניע את הרפורמה, ואת התהייה עד כמה ארה"ב, "שנוהגת להתערב בעניינים הפנימיים של מדינות אחרות", קשורה בכך. עם זאת, במחציתו השנייה של המאמר מוצגת תזה הפוכה שלפיה ארה"ב היא המממנת את ההפגנות נגד הרפורמה. לקראת סופו של המאמר הופיע דיון מאוזן יותר, עם ציטוטים ממגוון כלי תקשורת מובילים במערב, לפיו הרפורמה והמחאה גם יחד נובעות מסיבות עומק חברתיות ופוליטיות פנימיות אחרות בישראל.

חוקרים באוניברסיטאות בסין, דוגמת פודאן או האקדמיה של שאנגחאי למדעי החברה, פרסמו אף הם מאמרים שניסו להסביר את הרפורמה והמחאה, הן בהקשר האמריקני והן בהקשר של מה שמכונה "גל הפיוס" במזרח התיכון (אירן, סעודיה, סוריה ועוד), תוך תהייה על עתידה של ישראל ככלל. תהייה שכזו, לגבי עתידה של ישראל (הישרדותה או אופיה), עולה תדיר ברבים מהמאמרים שפורסמו ומתפרסמים במהלך החודשים האחרונים. ההפגנות הספורות של תומכי הרפורמה, אגב, סוקרו באופן מינימלי.

אתרי חדשות שונים בסין הדגישו, כי מדובר ברפורמות הנוגעות למערכת המשפט, שהפכו לפתיל שהצית את ההפגנות הארציות, וכי הן נתפסו כפגיעה במוסדות הדמוקרטיים ובערעור עקרון הפרדת הרשויות בישראל. תשומת לב מיוחדת קיבלו הגברת המעורבות הפוליטית במינוי שופטים, מתן חופש גדול יותר לרשות המבצעת, הגברת השפעת הממשלה בחיים הפוליטיים בישראל והחלשת כוחו של בית המשפט העליון. גם הבעייתיות המשפטית של בנימין נתניהו והשאלה האם זהו אמצעי עבורו להתחמק ממשפטו הוצגה בחלק מהדיווחים.

ניסיון לתקוע טריז
כמעט אין ביטוי לתומכים [צילום: אבשלום ששוני, פלאש 90]

מרבית הדיווחים מתבססים על סוכנויות ידיעות זרות, המתמקדות בתעשיית ההיי-טק בישראל ובהתנגדותה הנחרצת לרפורמה, בציטוטים של בעלות בריתה המתנגדות להרפורמה, ומצטטות את המכון הישראלי לדמוקרטיה אעשר טען שישראל מצויה ב"תחילתו של משבר חוקתי". באשר להפגנות, מרבית הדיווחים תיארו אותן כ"כאוס", "האביב הישראלי" (כאנלוגיה ל"אביב הערבי"), "המחאה הגדולה ביותר בתולדות ישראל" ו"השינוי הפוליטי החתרני ביותר מאז הקמתה של מדינת ישראל".

עוד נטען כי ההפגנות מובילות לפגיעה חמורה בסדר החברתי, הביטחון והיציבות במדינה. כך למשל דווח, כי בתוך "המהומה" בישראל, משתנה גם המצב הפוליטי-ביטחוני וישראל מצויה בתחושת משבר לאחר שינוי המצב הגיאו-אסטרטגי הרחב יותר, קרי: המתיחות מול הפלשתינים והגעתן של סעודיה הסעודית ואירן להסכם שנחתם בבייג'ינג לשיקום הקשרים הדיפלומטיים ופתיחת שגרירויותיהן. זאת, בנוסף לשיתוק המערכתי בו מצויה ישראל, בין היתר עקב השבתתם של מערכת החינוך, שירותים ציבוריים ועסקים מקומיים.

מספר גופי תקשורת בסין בחרו להתמקד במרקם החברתי בישראל ותיארו את המחאה כמאבק בין תחתית החברה לאליטות, בין חילוניים לדתיים ובין אשכנזים למזרחים. לדבריהם, במחאה באים לידי ביטוי הרקע והערכים התרבותיים השונים של מזרח ומערב, כמו גם "המערכת המעמדית המובהקת" המתקיימת בישראל.

לעיתים הם מציינים, כי לאחר שנתניהו ניצל במשך שנים רבות את השסעים בין ימין ושמאל, שסעים שלו יצאו מכלל שליטה והחברה הישראלית נקרעת על-רקע המחאות. בהתאם, כך נטען, כי הרפורמה לא משפיעה רק על מערכת המשפט והקריירה הפוליטית של נתניהו, אלא גם על עתידה החברתי של ישראל, ונשאלת השאלה האם משמעות הרפורמה היא הפיכת ישראל למדינת אפרטהייד המפלה בין אזרחיה.

באתרים בסין כמעט ולא ניתן למצוא תגובות בלתי אמצעיות. המעטות שנכללו באתרי החדשות הרשמיים טענו, כי "צריך לכבד את רצון העם" או ש"נתניהו מחפש דיקטטורה". תגובות אחרות כלל לא התייחסו לרפורמה המשפטית, וניצלו את ההתרחשויות בישראל לביקורת על היחסים הדיפלומטיים של ישראל עם ארה"ב, נושא אשר מעסיק מאוד את הסינים ועלה במספר רב של דיווחים.

ברשת החברתית הפופולרית Sina Weibo, ניתן למצוא התייחסויות לרפורמה, כולן תחת ההאשטאג "מחאות המוניות בישראל". בין היתר נטעו, שהימין הקיצוני רוצה להיפטר ממערכת המשפט ולהשתמש ברפורמה כדי להשתחרר מכל מגבלות. גולשים אחרים משתפים תמונות של המוני האזרחים המשתתפים בהפגנות, ואחרים קוראים "להתנגד נחרצות לדעות מערביות שגויות" כמו ממשל חוקתי", הפרדת רשויות ועצמאות הרשות השופטת.

העובדה שגם בסין, שאינה חובבת (בלשון המעטה) סיקור הפגנות בעולם, דיווחו על ההתרחשויות בישראל כמעט מן הרגע הראשון כמעט, מעידה, כי גם בעולם שאינו דמוקרטי-ליברלי עוקבים אחר המתרחש ועשויים להסיק מכך מסקנות אופרטיביות. אופי הסיקור משקף את סגנון השלטון בסין ותפיסת עולמו, שלפיה דמוקרטיה ליברלית או מחאות נגד השלטון נתפסות כבעייתיות; את התחרות האסטרטגית מול ארה"ב; וניסיון לקידום מעמדה של סין במזרח התיכון.

ספציפית ובדומה למדינות אחרות, גם בסין תופסים את מצבה של ישראל כלא-יציב, העלול להפחית מיכולותיה לקיים שיתופי פעולה עם סין, המחפשת יציבות, ואף יותר מכך – להתמודד עם המרחב המזרח-תיכוני. המיקוד המיוחד שהוקדש בחלק מהדיווחים ליחסי ישראל-ארה"ב עשוי ללמד, כי קיים פוטנציאל לשימוש ברפורמה על-ידי מדינות שונות לתקיעת טריז בין ישראל לבעלות בריתה. על ישראל להיות ערה לכך ולפעול כדי שמחד-גיסא כל הצדדים יהיו מודעים לעמדתה הרשמית, ומאידך-גיסא כדי לחזק את מעמדה גם בתקשורת הסינית.

הכותבים הם חוקרים באוניברסיטת תל אביב. המאמר פורסם בידי המכון למחקרי ביטחון לאומי (INSS).
תאריך:  03/06/2023   |   עודכן:  03/06/2023
עו"ד עדי בן-אלי, ד"ר אורי סלע
+מפגינים נגד הממשלה חסמו את איילון לתנועה
23:03 03/06/23  |  עידן יוסף   |   לרשימה המלאה
מפגינים התאספו גם בצומת קפלן ובמרכז חורב בחיפה  ▪  השר לביטחון לאומי גיבה את התנהלות השוטרים בהפגנה הלא חוקית בקיסריה וקרא קרא לפרקליטות למצות את הדין עם "הבריונים שתקפו שוטרים"
חסימת נתיבי איילון [צילום: עומר פיכמן/פלאש 90]
+14 מפגינים נגד הרפורמה נעצרו; חלקם לאחר שתקפו שוטרים
21:59 03/06/23  |  עידן יוסף
המשטרה עצרה 14 ממתנגדי הרפורמה המשפטית בעקבות הפגנת מחאה בלתי חוקית שקיימו בליל שבת סמוך לביתו הפרטי של ראש הממשלה בנימין נתניהו בקיסריה. שלושה מהם נעצרו במקום, ו-11 נעצרו בעת שהפגינו מול תחנת משטרת חדרה במחאה על מעצר חבריהם. המפגינים טוענים שהופעלה כלפיהם אלימות, וכי שוטר יס"ם היכה אחד מהם בפניו ושבר את אפו. המשטרה אומרת כי ההפגנה מול מעונו של ראש הממשלה לא הייתה חוקית ובמהלכה הפרו חלק מהמפגינים את הסדר ותקפו שוטרים.
+"התקפה על שלטון השופטים"
10:48 03/06/23  |  ניסים סופר   |   לרשימה המלאה
פרופ' ג'וש צ'פץ מאוניברסיטת ג'ורג'טאון מותח ביקורת נוקבת על בית המשפט העליון, שמעז, לדבריו, להרחיב התערבותו בסוגיות שלטוניות תוך עקיפת סמכותן של הרשויות הנבחרות  ▪  צ'פץ יצא במקביל נגד התגובה הפבלובית המתעוררת בכל פעם שנמתחת ביקורת על בית המשפט העליון  ▪  ובישראל? - אם פוליטיקאי ישראלי היה מטיח ביקורת דומה בבית המשפט העליון, אמצעי התקשורת המרכזיים היו קוראים לכך "הסתה"
בית המשפט העליון, ארה"ב [צילום: מארק טנאלי, AP]
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
סין מזהה הזדמנויות במאבק על הרפורמה
תגובות  [ 0 ] מוצגות   [ 0 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות   /  סערת הרפורמה במשפט
בתקופה שבה גוברת האנטישמיות, הקשר השברירי בין מדינת ישראל ליהודי התפוצות עומד בפני אתגר נוסף. שמחה רוטמן, יו"ר ועדת חוק ומשפט של הכנסת ויו"ר סיעת הכנסת הציונית הדתית, מעלה חשש מהשפעתן של מחלוקות פוליטיות על מערכת יחסים חיונית זו. בתגובה לתכנון מצד פעילי מחאה נגד הממשלה, לשיבושמצעד יום ישראל בניו-יורק, מפנה רוטמן את הזרקור להשלכות האפשריות על הערבות היהודית ועל הערכים הדמוקרטיים העומדים בבסיס קיומה של מדינת ישראל.
01/06/2023  |  עידן יוסף  |   חדשות
דניאל זוהר, בנו בן ה-8 של השר מיקי זוהר, נדחף באלימות בידי פעיל שמאל רדיקלי מוכר. הדבר אירע בערב חג השבועות האחרון, כאשר הכדור שבו שיחק הילד עף לגינת השכנים, בזמן שבנם (45) הגיע לביקור חג בבית הוריו.
01/06/2023  |  עידן יוסף  |   חדשות
חדשות השעה מדי שעה בארץ: השר אופיר אקוניס מהליכוד ביטל את השתתפותו בכינוס בלוס אנג׳לס בעקבות מחאה של מתנגדי החקיקה המשפטית מחוץ לאולם. הנוכחים בכינוס המתינו לאקוניס במשך שעתיים ובסיומם הודיע הקונסול הישראלי בלוס אנג׳לס כי השר החליט לוותר על השתתפותו כדי לא להביא לכינוס את "הרוחות הרעות מישראל" כלשונו.
01/06/2023  |  ארי בוסל  |   יומני בלוגרים
עימות חזיתי בכנסת בין שר המשפטים יריב לוין לקודמו בתפקיד גדעון סער. העימות התרחש קודם שמליאת הכנסת דחתה בקריאה טרומית את הצעת חוק-יסוד: כבוד האדם וחירותו (תיקון - שוויון בפני החוק ואיסור הפליה) של חבר הכנסת גלעד קריב, אליה הוצמדה הצעה של ח"כ מאיר כהן. 50 חברי כנסת תמכו בהצעה מול 53 שהתנגדו.
01/06/2023  |  עידן יוסף  |   חדשות
לפי אתר ynet ייתכן שיושג הסדר לבלימת ההפיכה המשפטית ולסיכול הניסיון לכונן דיקטטורה בישראל. בעיקרון אני תומך. המחאה קמה בראש ובראשונה - ותחילה גם באורח בלעדי - רק להגן על בית המשפט העליון. זה העיקר.
31/05/2023  |  דן מרגלית  |   יומני בלוגרים
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
צבי גיל
צבי גיל
"לקחי השואה חייבים להיות לקוד תרבותי של חינוך לערכים הומניים, לדמוקרטיה, לזכויות אדם, לסובלנות וסבלנות, ונגד גזענות ואידיאולוגיות טוטליטריות" - מתוך מנשר ניצולי השואה
דרור אידר
דרור אידר
יום השואה השנה מעורב עם מאורעות ה-7 באוקטובר    הלקח הראשון שתמיד שיננו היה "לא עוד שואה"    חשוב בימים אלה להזכיר את הלקח הנוסף: "לא עוד גלות"
לא לתמונת ניצחון לסינוואר
מיכאל דבורין
זה לא לעניין להאשים את הרמטכ"ל. נתניהו הוא ראש הממשלה והוא מוביל את זה. צריך להפסיק את המשחקים בעניין הזה    הייתכן שסינוואר מביס את נתניהו פעם אחר פעם מאז עסקת שליט? לדמיין את סינו...
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il