|   15:07:40
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
כתיבת המומחים
נפגעי פעולת איבה בישראל - כל המידע
כתיבת המומחים
בית חולים לניאדו בנתניה - המרכז הרפואי המוביל בשרון
קואליציה 1: ג'ו ביידן [צילום: חיים גולדברג, פלאש 90]

הזדמנות אסטרטגית לישראל בתוך המערכה ואחריה

התייצבותן של מדינות המערב העיקריות לצד ישראל אינה מוגבלת לזמן הקרבות, והקשבה למאווייהן תאפשר לישראל ליצור קואליציה החיונית לניצחון וליום שאחריו
31/10/2023  |   אודי דקל   |   כתבות   |   תגובות

המלחמה נגד חמאס מזמנת לישראל הזדמנות אסטרטגית היסטורית הנובעת מהגיבוי הבינלאומי חסר תקדים שזוכות לו מטרותיה המוצהרות של המערכה: שחרור החטופים המוחזקים ברצועת עזה ומיטוט שלטון חמאס. גיבוי זה מצמצם (לעת עתה) את מחיריה הפוטנציאליים של המלחמה, שכן הוא בא לידי ביטוי בנכונות להעניק לישראל חופש פעולה מבצעי, בסיוע בבניין כוח צבאי, ובהגנה דיפלומטית-מדינית. משמעותו של גיבוי נרחב זה מארה"ב ומדינות מערביות נוספות, שאליו נוספת נכונות של מדינות ערב פרגמטיות לתמוך במהלכים מדיניים משלימים, הוא הזדמנות אסטרטגית ייחודית לישראל.

יתר על כן: מסתמנת נכונות לכונן קואליציה נגד חמאס, שתכלול התייצבות צבאית לבלימת הציר האירני ואף נכונות להפעיל נגדו כוח – הגנה אזורית מפני טילים וכלי טיס בלתי-מאוישים, ותקיפות שלוחים המשתתפים במלחמה וחותרים ללבות זירות נוספות כדי למנוע מישראל להתמקד בהכרעת חמאס.

התייצבות המנהיגות של מדינות מובילות במערב לצד ישראל אינה מוגבלת למשך המלחמה בלבד, והיא צפויה להימשך במסגרת המערכה המתמשכת הצפויה למיטוט שלטון חמאס, למניעת התאוששותו ולכינון משטר חדש ויציב ברצועה. בנוסף, לקואליציה מערבית בהשתתפות מדינות ערב מיועד תפקיד חיוני בכינון משטר ביטחוני משופר בדרום לבנון, שירחיק את חיזבאללה מקו יישובי הצפון (החלטת מועצת הביטחון 1701, מעודכנת), וכן בהתמודדות עם המערכה המשפטית הבינלאומית המתנהלת נגד ישראל בהאג.

לקואליציה זו גם פוטנציאל לסייע לישראל לחזור לאיתנות ולעוצמה חברתית, צבאית וכלכלית ביום שאחרי. ההתלכדות עם מדינות המערב תקדם את הבנתן לגבי השלכות מהלכיה השליליים ומערערי היציבות של אירן ופוטנציאל היקף הנזק האזורי והעולמי שייגרם אם אירן תשיג יכולת גרעין צבאית. מכאן הצורך להציב מולה חזית בינלאומית ואזורית חזקה ומגובשת, שתפעל לעצירת פרויקט הגרעין ולנטרל את פעולותיה ואלה של שלוחיה במרחב.

כדי שהזדמנות זו תתממש ולא תהפוך לחזון בלתי ניתן להשגה, על ישראל מוטלת חובת ההוכחה בשני תחומים. האחד – הצבאי: יכולתה של ישראל למוטט את שלטון חמאס ברצועת עזה ולהכריע את הזרוע הצבאית שלו, תוך עמידה בכללי המשפט הבינלאומיים (צמצום הפגיעה בבלתי-מעורבים ומתן אפשרות להגיש סיוע הומניטרי לאוכלוסיית עזה). השני – מדיני: נכונות אמת להתקדם לקראת הסדר מדיני בזירת הסכסוך הישראלי-פלשתיני, שנחשפה שוב כפצע כואב ופתוח.

האתגרים המורכבים של אסון 7 באוקטובר
קואליציה 2: אולף שולץ [צילום: אבשלום ששוני, פלאש 90]

בישיבת ועדת חוץ וביטחון ב-20 באוקטובר, הציג השר יואב גלנט את יעדי המערכה, ובראשם חיסול חמאס והשמדת יכולותיו הצבאיות והשלטוניות. יעדים נוספים הם הסרת אחריות מוחלטת של ישראל מרצועת עזה ועליה ויצירת משטר ביטחוני חדש באזור. הוא פירט: "זו מערכה של שלושה שלבים סדורים. אנו נמצאים בשלב הראשון, שבו מתקיימת מערכה צבאית, באש ובהמשך בתמרון, שתכליתם השמדת פעילים ופגיעה בתשתיות לשם מיטוט והשמדת חמאס. השלב השני יהיה שלב ביניים של המשך הלחימה בעצימות נמוכה יותר וחיסול כיסי התנגדות. השלב השלישי יהיה יצירת מציאות ביטחונית חדשה לאזרחי ישראל ותושבי העוטף".

מכאן עולה, כי התמיכה הבינלאומית והאזורית בישראל מהווה תנאי חיוני לעמידה במטרות המערכה, גם בשל ההערכה שהיא צפויה להימשך חודשים רבים והצלחתה תימדד בשלב השלישי – יצירת משטר חדש ברצועת עזה, תוך הסרת האחריות מישראל על החיים בה. לכך תידרש לא רק תמיכה בינלאומית ואזורית, אלא מעורבות ואף השתלבות בינלאומית פעילה בכינון משטר חדש ברצועה ובשיקומה.

אסון 7 באוקטובר מהווה אתגר אסטרטגי גם במובן השלכותיו הנלוות והמאוחרות, שעם כולן ישראל תתקשה להתמודד לבדה:

• סיכון גובר למלחמה רב-זירתית, בעוד ישראל מותשת ממערכה מתמשכת בעזה ומתקשה לחזור לתפקוד רגיל.

• צורכי בניין הכוח, אבטחת יישובי הספר והשלמת המלאים הצבאיים.

• שיקום מעמדה של ישראל כמעצמה אזורית.

• מינוף מחדש של הנורמליזציה בין ישראל לסעודיה במסגרת המאמץ לכונן ארכיטקטורה אזורית שתכלול גם את המערכת הפלשתינית.

• חופש פעולה צבאי-מבצעי, לשימור ההישג מול חמאס.

• ניצחון מעשי ורעיוני על ציר ההתנגדות, מאירן דרך חיזבאללה עד חמאס.

• איתנות כלכלית – קושי לאושש את המשק הישראלי ולהביא את נתוני הצמיחה לממדים שנרשמו לפני המלחמה ואף למעלה מזה.

• חוסן חברתי: הסולידריות שניכרת כעת בחברה הישראלית אינה בסיסית אלא מצבית (המתיחות החריפה והשסעים בחברה הישראלית לא התפוגגו) ויידרשו שיקום החברה והאמון הציבורי בצה"ל, בהנהגת המדינה ובעתידה.

על-מנת שיקל על ישראל להתגבר על אתגרים מורכבים אלה, כל אחד לחוד ועל אחת כמה וכמה על כולם יחדיו, חיוני שתעמוד לצידה קואליציה מערבית ואזורית בהובלתה של ארה"ב. המדינות החברות בקואליציה הבינלאומית-אזורית הפוטנציאלית מציגות לישראל מספר דרישות ותנאים. בראש ובראשונה, ישראל נדרשת לגלות נכונות לקדם שיח והסדר מדיני עם הפלשתינים לאחר המלחמה. בנוסף, ישראל נתבעת להקפיד על כללי המשפט הבינלאומי בלחימה, למנוע קריסה הומניטרית ברצועת עזה ולפעול לבלימת סיכוני הסלמה אזוריים.

הממשלה מתקשה בנושא הפלשתיני
קואליציה 3: רישי סונאק [צילום: יונתן זינדל, פלאש 90]

התניות אלה משקפות את הלחצים הפוליטיים המופעלים על אותן הנהגות בזירות הפנים ואת הציפיות מישראל, כחלק מהמחנה הדמוקרטי הגלובלי המתייצב בעת הנוכחית נגד רוסיה וסין. הנשיא ג'ו ביידן ומנהיגים נוספים במערב הדגישו בפומבי את נושא המעטפת המדינית. עבורם, המעשה המדיני גובר בחשיבותו על המעשה הצבאי, או לפחות חייב להשתלב עימו כדי לפתור משברים אזוריים. לקראת שנת הבחירות לנשיאות, חיוני לביידן לשמר את המומנטום לעיצוב ארכיטקטורה אזורית מתונה במזרח התיכון, בשעה שהמלחמה מאתגרת מבית את המשטרים הערבים המתונים.

בעוד חלק ניכר מהסוגיות הקשורות בדרישות זוכות להיענות חיובית עקרונית מצד ישראל, הרי שבנוגע לדרישה לקדם הסדר מדיני בזירה הפלשתינית מתקשה ממשלת ישראל להפגין נכונות. הדרישה לפעול להשבת הרשות הפלשתינית לשליטה ברצועת עזה אף מעוררת התנגדות נחרצת. אולם נושא התהליך המדיני ישראלי-פלשתיני הוא נקודה ארכימדית לגיבוש הקואליציה. ולכן, לא זו בלבד שבלי אימוץ גישה חיובית לגבי התהליך המדיני תתקשה ישראל להשיג את מטרות המלחמה, אלא היא אף עלולה להחמיץ הזדמנות אסטרטגית היסטורית לשקם את עצמה ואת מעמדה, ולעצב מחדש את פני המזרח התיכון כשהיא מהווה בו חוליה מרכזית ובעלת השפעה.

כדי לחלץ את מדינת ישראל מהמצוקה, ייטב אם ממשלת ישראל תגלה אחריות היסטורית וראייה מפוכחת את הסביבה האסטרטגית, ותעלה שתי יוזמות. האחת: כינון ועידה אזורית (בריאד או בקהיר) בחסות ארה"ב ובתמיכת מדינות מערביות, שלצד התנעת מו"מ מדיני להסדר בסכסוך הישראלי-פלשתיני (שאין לדעת כיצד יסתיים) תעסוק מיידית בפירוז ובכינון מנגנון ניהולי ברצועת עזה, בהרחבת הנורמליזציה ובנקיטת צעדים לבלימת הציר האירני.

השנייה: שילוב הדרגתי של הרשות הפלשתינית ברצועת עזה. תחילה יש לשלב מנגנונים אזרחיים של הרשות (הוועדה האזרחית) בניהול פונקציונלי של צורכי האוכלוסייה האזרחית ברצועה, לאור הוואקום שייווצר עקב מיטוט שלטון חמאס. בשלב השני, הרשות תידרש להציג רפורמות שביכולתה לממש, במסגרת מאמץ להציג לקואליציה בהובלת ארה"ב את כוונתה ויכולתה לשלוט ולייצב את הרצועה. בד-בבד, המתאם הביטחוני האמריקני, יחד עם מצרים, יעסוק בהקמת יחידות משטרה וביטחון פנים שישליטו חוק וסדר ברצועה.

תפקיד חשוב של הקואליציה המערבית-אזורית יהיה מניעת צמיחה מחודשת של חמאס והענקת חסות לכינון שלטון יציב ברצועה, וכן החלשת הציר האירני. כישלון להשתלב כציר מרכזי בקואליציה מסתמנת זו - עוד בזמן המלחמה - יקשה על ישראל להשיג את מטרות הלחימה וגם להתאושש ולבצר את מעמדה בהמשך. מנגד, מימוש ההזדמנות לכונן ציר זה יבצר את מעמדה הבינלאומי והאזורי של ישראל, יאפשר להרחיב ולהעמיק את תהליך הנורמליזציה, יחזק את היחסים המיוחדים עם ארה"ב וגם את החוסן הלאומי ואת אמון הציבור במוסדות השלטון.

הכותב הוא חוקר בכיר במכון למחקרי ביטחון לאומי (INSS).
תאריך:  31/10/2023   |   עודכן:  31/10/2023
אודי דקל
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
הזדמנות אסטרטגית לישראל בתוך המערכה ואחריה
תגובות  [ 1 ] מוצגות   [ 1 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
חיים.ק.
2/11/23 10:13
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
המלחמה שנכפתה על ישראל בעקבות מבצע הטרור הברוטלי והברברי של חמאס ב-7 באוקטובר היא מלחמה חשובה מעין כמוה, והיא במידה רבה פרק קריטי במלחמת העצמאות של ישראל. לאחר מלחמת יום הכיפורים הבינו מנהיגים חשובים במדינות ערב, ובראשם אנואר סאדאת, כי אין אפשרות להביס את ישראל בשדה הקרב הקונבנציונאלי. יש מי שהגיעו בשל כך למו"מ שבסופו נחתמו הסכמים מדיניים בין ישראל למדינות ערביות, ויש מי שחיפשו חלופות.
בתקופה שמעוררת כאב ועצב, נתחיל בצעדים קטנים כדי להחזיר לעצמנו וליקרים לנו את תחושת המסוגלות, ובעיקר את התקווה. עם כמה דברים שאפשר לעשות בעצמנו כדי להתמודד עם הקושי בימים האלו.
29/10/2023  |  קרן סול-הרדן  |   כתבות
איך נכנסנו למלחמה בלי שום תוכניות? החלפת הממשלה תחכה, אבל בינתיים צריך לשפץ אותה יריב לוין מתעקש על הוועדה לבחירת שופטים "אין פודין השבויים יותר מכדי דמיהם" חשיבותה של הספנות בימי מלחמה רעיונות מטורפים שעולים מהקצה הימני
27/10/2023  |  איתמר לוין  |   כתבות
בדיון המתנהל על אודות החובות שיש לישראל מול האוכלוסייה האזרחית ברצועת עזה, ניכר בלבול רב ועולות שאלות: האם מדובר בשטח כבוש? האם מותר למנוע אספקת חשמל? האם מותר להטיל מצור? האם חייבים לאפשר כניסת סיוע הומניטרי? האם מותר להודיע לאזרחים לעזוב אזורי קרבות? מטרת מאמר זה היא לעשות סדר בנושא בהתייחס לסוגיות הבאות: טענות שרצועת עזה היא שטח כבוש על-ידי ישראל; איסור הרעבה; החובה לאפשר מעבר סיוע הומניטרי; הכללים החלים על הטלת מצור ואלה החלים על הודעה לאזרחים לעזוב אזורי קרבות.
רחפנים הם כלים רוטוריים קטנים ופשוטים להפעלה. חלקם מוצרי מדף זולים ואחרים מאולתרים. הנושא מסוקר ומדווח כבר למעלה מעשור בשלל פרסומים אקדמיים ופרסומי מדיניות, וכן לפחות בשני דוחות של מבקר המדינה, שטען, כי ישראל אינה ערוכה דייה להתמודדות עם האיום. יתר על כן: מעקב אחר המתרחש בשדות קרב אחרים בעולם, היה צריך להדליק נורות אזהרה ולהוביל להיערכות טובה יותר נגד האיום, מזו שהוצגה בפתיחת מלחמת חרבות ברזל. השימוש הצבאי ברחפנים הפך רווח מאוד בידי ארגוני טרור ובידי צבאות שונים בעשור האחרון. חמאס שאל טקטיקות של הפעלת רחפנים מהלחימה באוקראינה, ואלה באו לידי ביטוי הטרם פרצו מאות מחבליו לשטח ישראל.
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
יוסי אחימאיר
יוסי אחימאיר
רוצח אחד, ראש הנחש במינהרה, מתעתע במנהיג העולם החופשי בבית הלבן    לאיזו רמה עלובה ירדו האוניברסיטאות בארה"ב    טרור הוא לא רק פיגועים, רצחנות. טרור הוא לא פחות מזה - הפצת שקרים ותעמ...
גיל לימון. עדיין פקיד [צילום: גדעון שרון]
מיכאל דבורין
מי הסמיך את מר לימון לעשות לימונדה מתפקידו ולציין את הרפורמה של הממשלה בצורה נגטיבית?
אלי אלון
אלי אלון
ב-7-8 באפריל 1980 בחג שביעי של פסח בוצע בקיבוץ משגב עם פיגוע מיקוח, שמטרתו הייתה שחרור מחבלים הכלואים בישראל    בפיגוע נרצחו 3 ישראלים ובהם חייל צה"ל ו-5 מחבלים חוסלו
שואה [צילום: אמזלג מישל/לע"מ]
יוסי אוחיון
ההבדל בין שני האירועים שהשפיע על גודל האסון וכמות הנרצחים נובע מכך שבשנות הארבעים של המאה העשרים לעם היהודי לא הייתה מדינה ולא היה צבא
עמנואל בן-סבו
עמנואל בן-סבו
עתה, בהייד פארק, ערש הפלורליזם, מקדש חופש הביטוי, מעוז הדמוקרטיה, קדמת הנאורות, קבלת האחר והשונה, בלב לונדון, שוטרים מאבטחים אנדרטה, מכסים את צורתה אל מול המון פורע, מוסת, שונא, אל...
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il