|   15:07:40
  יעקב בר-און  
עיתונאי מקור ראשון
דוא"ל בלוג/אתר רשימות מעקב
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
כתיבת המומחים
עלויות יישור שיניים: כל מה שצריך לדעת
כתיבת המומחים
ברלין בלוז - המלצה לבינג'
עופר גיסין [צילום: יעקב בר-און]

רבי נחמן זה בול בשבילנו

העניין שמגלה החברה הישראלית בתורתו של רבי נחמן מברסלב היא בבחינת חדשות ישנות בימים אלה עולה על העגלה השועטת גם רשות הדואר, שהנפיקה לציון 200 שנה לפטירתו ערכת מזכרת מרשימה. שיחה עם הרב עופר גיסין, האיש שמאחורי החיבור בין ברסלב לבולים
01/10/2010  |   יעקב בר-און   |   כתבות   |   תגובות
200 שנה לפטירתו של רבי נחמן מברסלב

"הפתרון לבעיות עם ישראל הוא בתשובה אמיתית ולא בפוליטיקה. אני מאמין שמי שמנהל את העולם הוא הבורא יתברך, לא פוליטיקאים. לכן, אני לא חושב שהגורל שלי ושלך תלוי בהחלטות של אובמה, גם לא בהחלטות אחמדינג'אד. הפנים שלנו לא טובות. אנחנו לא מתפקדים נכון - לא החרדים, לא הדתיים ולא החילונים. אין פתרונות-קסם. על האנשים לקבל אחריות אישית ולעסוק בבירור הדדי בינם לבין עצמם איך משתפרים ואיך מתקנים".

הדובר הוא הרב עופר גיסין, 51, מי שמכונה "רבם של האמנים" ובכלל לא משתגע על הכינוי הזה. בימים אלה הוא עומד מאחורי מיזם ראשון מסוגו. במלאת בי"ח בתשרי, בחול המועד סוכות, 200 שנה להסתלקותו מהעולם של ר' נחמן מברסלב, בגיל 38 בלבד, הוציא השירות הבולאי את ערכת "בשמחה תמיד", הכוללת בול, ספר שבו עיקרי תורתו של הרבי ותקליטור עם ניגוני הרבי וחסידיו ועשויה להתקבל כמתנת-להיט לחגים. גיסין הוא "קצין המבצעים" של המיזם המשולש וגם מחבר הספר, הפותח יותר מצוהר להשקפת עולמו של הרבי.

הספר הופיע בפורמט אלבומי. הרב גיסין, עורך הכרך "רבי נחמן מברסלב" בסדרת "עם הספר" של "ידיעות ספרים", מביא את עיקרי תורתו של הרבי לפי מעגל השנה. להפקת התקליטור הוא גייס את איציק ליכטנפלד (איצ), בעבר מפיק להקת "משינה", שחזר בתשובה. את השירים מבצעים שולי רנד, אהרן רזאל, עדי רן, אברהם אבוטבול, יוסף קרדונר וישראל דגן, הנחשבים לקצפת בענף המוזיקה היהודית. איכשהו לא הסתדר שילובו בתקליטור של ר' דוד רפאל בן-עמי, חסיד ברסלב הוותיק.

איש מרתק, גיסין. "אני רב לפי הסמיכות שלי אבל במקצועי אינני רב", הוא מבהיר. "אמנם ברוך השם למדתי 'קצת' תורה בחיים, אבל אני רואה את עצמי כישראלי שמצא את היהדות ומנסה לגלות את היהדות שלו לישראלים האחרים".

מצד אמו הוא מתייחס למשפחה חסידית ותיקה בצפת ואילו מצד אביו - אבי סבו היה ממייסדי ראשון-לציון, ראש המועצה המקומית של המושבה. עופר הרחיק מהם בצעירותו אל מחוזות השמאל. נער היה כשבמלחמת יום הכיפורים נפל בגולן דודנו, איתן, לוחם סיירת שריון, שלאחר מותו הועטר בעיטור העוז. "זה השפיע עלי קשה והביא אותי להצטרף בעקבות המלחמה לתנועת המחאה ולהתגייס לצבא במסגרת גרעין נח'ל שמאלני", מספר הרב גיסין.

- לא נשארת בשמאל...

"לפני שהתגייסתי, התחלתי להתעניין עם חברים שלי בנושאי רוחניות. היינו שמאלנים, אבל לא אנטי-דתיים. מצאנו את היהדות כשעוד לא הייתה מפותחת החזרה בתשובה. התגייסתי בסביבות מבצע ליטאני והשתחררתי לקראת מלחמת לבנון הראשונה. תוך כדי שירות בבקעה חזרנו בתשובה ארבעה מ-11 חברי הגרעין. השמאל היה בהלם. יצוין שחזרנו בתשובה במובן של קבלת עול מצוות, אבל לא התחרדנו. למדתי בישיבת שעלבים והתחתנתי עם חוזרת בתשובה.

"לגבי החזרה בתשובה ומציאת האור בחסידות ברסלב היו בשבילי חלק מחיפוש רוחני שהתחיל, כאמור, בשמאל. עשר שנים למדתי בכוללים והוסמכתי לרבנות. באופן אידיאולוגי אני לא מתפרנס מכך. למדתי תכנות מחשבים ומזה אני מתפרנס וגם עוסק בהוצאה לאור".

מכירים את אתר "תפוז"? - לא תאמינו, אבל כבוד הרב היה אביו-מולידו ב-96'. "זה התחיל כמעין בדיחה", הוא משחזר. "האינטרנט היה חדש בארץ ופתאום שמתי לב שאין אינדקס לאתרים בעברית. בדיוק באותה תקופה אחי, שי, חילוני, המנהל כיום את אגף התוכן של 'אורנג", השתחרר משירותו הצבאי כקצין קרבי. הוא הצטרף אלי בהקמת 'תפוז', שם שצלצל לנו כמאוד ישראלי. זה היה סיפור-הצלחה שעורר ביקוש. מכרנו את האתר לאלה שאפשרו לי לצאת ממנו".

- מדוע נחפזתם למכור, הגם שהוצע לכם סכום של מיליון דולר?

"טוב שכך. חצי שנה לאחר מכירת האתר התפוצצה בועת האינטרנט..."

- אתה רואה את אתר "תפוז" כיום?

"הוא לא דומה בכלום לאתר שהקמנו. אני מבין שכעת מתלוצצים על חשבוני בקטע הזה, אבל ב-99' לא היה באתר מה שיש בו היום".

לא רק "תפוז". לפני כעשר שנים הקים גיסין עם חברו, המפיק ניצן זעירא, את מי"ם, חברה שעסקה בהוצאת תקליטורי מוזיקה יהודית. "עשינו חידוש כשהכנסנו את 'זמן הגאולה' של אהרן רזאל לפלייליסט של גלגל'צ", נזכר מי שמקורב בין השאר לשולי רנד ולאחים מאיר ואביתר בנאי, גם לברי סחרוף.

"ברי ואני בקשר חם, מה שלא חייב אותו לחזור בתשובה. אני אדם פרטי לגמרי ולא גורו שמחזיר בתשובה", הוא מבהיר. "אני שמח שברי הוא חלק מגל מבורך של זמרים שהוציאו באחרונה אלבומי פיוטים והם מחדשים מסורת בת אלף שנים. בכך אני רואה סוג של תחיית התרבות היהודית. עם זאת, אותי לא מעניין לשחזר את העיירה היהודית, בוודאי לא במוזיקה. זמנה עבר. צריך להתקדם הלאה ולקחת את הדברים השורשיים מהיהדות ולהגיש אותם בכלים המתאימים לאנשים של היום. חוזר בתשובה שמתחיל לשחק חסיד שדובר יידיש מלפני מאה שנה, הוא לא אמין".

הרב גיסין אופטימי. "הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה פרסמה סקר ויש שם תוצאות מדהימות לגבי היחס ליהדות", הוא מתפעל. "72 אחוז מהחילונים מגדירים את עצמם כמסורתיים בצורה זו או אחרת, כש-200 אלף מזדהים כחוזרים בתשובה, היינו חמישה אחוזים מהאוכלוסיה. אתה רואה לזה ביטוי בתקשורת? מאות אלפים באו לשמוע תקיעת שופר בבתי הכנסת. ומה דווח? - על טיולי-חג ועל מנגלים בסיני!"

- יש לך הסבר לכך?

"התקשורת כאן, אגב כמו במדינות המערב, מנוהלת על-ידי אנשים שלא מייצגים את העם בשטח. כלומר, העם לא מיוצג בתקשורת. ככה זה גם במדינות אחרות. בסדר, אבל החיים ממשיכים. טועים אלה שחושבים שעל החיים להתנהל כפי שנכתב בתקשורת. באיזשהו מקום יש הרגשה שהתקשורת היא מדינת תל אביב או אולי כמה רחובות בתל אביב".

- ובשלטון?

"אני מקווה שלאט-לאט תמצא ההתקרבות למסורת את ביטויה גם בשלטון. אם זה לא קרה עד כה, ההחמצה היא בגלל הפוליטיקאים הדתיים! לו הם היו יודעים לתת אלטרנטיבה אמינה של מנהיגות יהודית, שככל שהיא יודעת להיות איתנה בדעות שלה ומצד שני גם משכילה להיות מתונה ומה שפחות פוליטית, המציאות הייתה אחרת. אבל כמות חנויות השמיטה, חנויות התפילין, או הדפסת ספרי הקודש, מצביעה על כך שבשטח קורה משהו שעדיין לא מצא את ביטויו בקלפי".

"הרעיון של מנהיגות יהודית אמונית הוא חיובי", סבור הרב גיסין, "אבל יש משבר מנהיגות חמור ואין מי שיעמוד בראש, כפי שיש משבר מנהיגות בעולם. איך מתגברים על זה? - לא מעמידים מנהיגים מלאכותיים, אלא מגלים אחריות אישית ופועלים ביחד ובאחדות. לעומת זאת, כיום הן המפלגות הדתיות, הן המפלגות החרדיות, משדרות מסר של פלגנות ושל עסקנות. לכן, הציבור מאס בהן. ואז עוד שואלים איך לא היה בקלפי ביטוי לתופעת החזרה בתשובה".

- ואתה?

"כבר ניסו למשוך אותי בדיבורים כמו 'בוא, נקים מפלגה!' וכדומה. התשובה שלי היא שאני לא בעסק. כלומר, לא בפוליטיקה. את זה אני משאיר לאחרים. אני לא ממסד ולא ממסדון. אני אדם פרטי!"

- מה מקומם אותך חוץ מהפוליטיקה וחוץ מהתקשורת?

"הפגנות החרדים במאה שערים מקוממות אותי. כל יהודי שלמד תורה, הלב שלו מתקומם נגד התופעה הזאת שאנשים באים כביכול בשם היהדות בצורה של אלימות ושל ונדליזם. ליהודי מותר לנהוג באלימות רק במצב של הגנה עצמית. אני גר בירושלים באזור השכונות החרדיות. כשמבעירים בהפגנה פח זבל ליד הבית שלי, אני יורד עם בניי ומכבה אותו. זה לא רק הנזק, אלא גם חילול השם. ומה כל סיפור ההפגנות באשקלון וביפו? - יש כאן ציבור מסוים שלקח על עצמו להיות שומר הדגל של אי חיטוט בקברים במדינת ישראל. עד גבול כלשהו אפשר אולי לכבד אותם, אבל לא את סגנון המחאה האלימה שבו הם בחרו. זהו דבר המנוגד לחלוטין לתורה, מה גם שאין בכך שום תועלת".

זאת ועוד: "אני גם לא חושב שהחרדים צריכים להתייפייף בעיני החילונים כדי למצוא חן בעיניהם. מה שחשוב הוא לפעול על-פי ערכי המוסר של התורה ועל-פי ערכי מוסר אנושיים. כל אדם וכל ציבור צריכים לשאול את עצמם אם הם נוהגים כך, על אחת כמה וכמה הציבור שמייצג את התורה ודאי שהוא נבחן בכך יותר בזכוכית מגדלת ולהקפיד על עצמו יותר. בכל זאת, זה לא מקומם אותי יותר מאשר מצעד הגאווה".

ועוד משהו: "האם אדם שמשחק כדורגל בשבת כלום יש בעיה שיניח תפילין ביום חול? היהדות היא לא עסקה של הכל או כלום, אלא עסקה של תחטוף כמה שאתה יכול, כמה שאתה רוצה. ההתקרבות אליה יכולה לקחת חמישים שנה ויכולה לקחת חמישים יום. זה תלוי אך ורק בבחירה של האדם, כשאף אחד לא יכול להתערב לו בזה".

- לאחר הפעילות המסועפת שלך, מה אתה אוהב לעשות חוץ מאשר ללמוד תורה?

"הרבה זמן פנוי אין לי, מה גם שאני מתפזר בין שלוש משרות - בעל עסק בענייני אינטרנט ומחשבים; עורך וכותב בהוצאה לאור ובנוסף אני נותן שיעורים כמעט כל ערב בכל רחבי הארץ. כשאני מגיע הביתה, חוץ מאשר להיות עם המשפחה, אני משתדל כמה שיותר ללמוד תורה. אבל אחרי שאני מתפנה מהכל, אני ...מנגן".

- הפתעת אותי!

"כן, מה שאתה שומע. אני מזמן בעניין של גיטרות. החידוש הוא שבמשבר גיל ה-50 קניתי לעצמי בהמלצת ברי (סחרוף) גיטרה חשמלית (!) אקוסטית, שאתה יכול לשבת עם אוזניות ולנגן בלי להפריע לשכנים. אומרים שאני מנגן היטב. בלוז. מוזיקה צוענית. רוק. ועוד".

- מה אתה קורא חוץ מספרות-קודש?

"אני קורא הרבה ספרות כללית, כולל פרוזה וספרי-מחקר ופילוסופיה, לרבות כל ספרי הפילוסוף היהודי-צרפתי עמנואל לווינס".

- טלוויזיה?

"אין לי טלוויזיה ואני לא רואה טלוויזיה. אבל כשיש אינטרנט, לא צריך טלוויזיה. אני מאוד מעודכן במה שקורה במדינה מבחינה חדשותית. אני לא יכול שלא להיות מעודכן עד הפרט האחרון, ואני מעודכן אפילו ברמת המבזק".

לסיום, ראוי לחזור אל הערכה, המהווה נדבך חשוב בנוכחות היהדות החסידים, עם תכניה והמוזיקה שלה, בתוך התרבות הישראלית. "אני ביקשתי משולי רנד לשיר לתקליטור שלנו את 'שירת העשבים' של נעמי שמר", מגלה הרב גיסין. 'עזוב, אני לא מתחבר עם השיר, זה לא הסגנון שלי', אמר. 'שולי, אני חייב את השיר הזה', אמרתי לו. 'למה?', הוא שאל. 'בשביל אמא שלי', השבתי לו. 'אמא שלי היא ילידת הארץ ולא דתית. אתה מרגש אותה כזמר ונעמי שמר מרגשת אותה כנציגת ארץ-ישראל הישנה והטובה. אני חייב אותך!'

"ואז אמרתי לאיצ, המפיק המוסיקלי, שיש לשבור את הקיטשיות של השיר עם נגינת בס מטלטלת. הוא חשב פעמיים. 'יוסי פיין!' הוא קבע. כמפיק הוא גילה את הנגן המוכשר הזה שעושה כעת קריירה בינלאומית בלוס-אנג'לס ובין השאר ניגן לדייויד בואי, ללו ריד, למי שאתה רוצה. איצ שלח לו במייל את 'שירת העשבים' והוא ניגן באל.איי את הטרק ושלח כג'סטה חברית. שילוב כזה של נעמי שמר, רבי נחמן ברסלב, יוסי פיין וכמובן, שולי רנד, יצר משהו שאין דומה לו. דומה שאין מה שמסמל יותר מכך את ההתפייסות שבין התרבות הישראלית לבין התרבות היהודית. זה ששולי הופיע בתלבושת החרדית שלו ב'כוכב נולד', אומר הכל".

- לא תאמר שצפית בתוכנית...

"צפיתי, אבל באינטרנט. כששולי התייעץ איתי אם להופיע שם, אמרתי לו שזה קידוש השם גדול. ההופעה של שולי ב'כוכב נולד' מסמלת יותר מכל שהפסקנו להתבייש ביהדות שלנו. זה מה שעושה שולי. אני רואה שליחות בהפצת תורתו של ר' נחמן מברסלב".

פורסם במקור: מקור ראשון
תאריך:  01/10/2010   |   עודכן:  01/10/2010
יעקב בר-און
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
רבי נחמן זה בול בשבילנו
תגובות  [ 5 ] מוצגות   [ 5 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
שמעון אמסלם
1/10/10 16:21
 
נבו 93206
2/10/10 21:39
 
יוסי פלס
3/10/10 12:39
2
אלכס לוין
1/10/10 19:03
3
בלה בהל
10/10/10 17:02
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
הוונוס והמארס ממשיכים לרקוד טנגו במזל עקרב. המבנה של הכוכבים סביב התאריך 3.10 הוא מעורר במיוחד, לכן נסו לעדן את התנהגותכם בעיקר ב"מחלקה" החושנית. אלו ימים טובים להתפייס עם אלה שיש לכם חילוקי-דעות עימם ולהגיע איתם לפשרה או להסכמה.
01/10/2010  |  טובה ספרא  |   כתבות
אפילו בארצנו, המדשדשת לה בפאתי העולם המוטורי העכשווי, הבינו סוף-סוף יודעי דבר שבעזרת אילוף יעיל של מחשב הרכב, אפשר לסחוט כוחות נוספים מהמנוע מבלי להחליף שום בוכנה או גל זיזים. בדרך פלא זו מולידים טיגריס תחת מכסה המנוע, מבלי להעלות את יחס הדחיסה ומבלי לבקר ב-eBay כדי לזכות בסעפת פליטה 4-1.
01/10/2010  |  אדוארד אטלר  |   כתבות
ציבור נכבד ולא קטן, המונה להערכתי כמה עשרות עורכי דין, החליט לרכז השקעותיו בציבור נכי צה"ל; ציבור ההולך וגדל במספרים עצומים מדי שנה בשנה: נכון להיום מונה ציבור זה למעלה מ-55 אלף (!) איש, המהווה השקעה בטוחה מראש, אשר אף פעם לא יורדת, לקהל עורכי הדין הללו.
30/09/2010  |  מיכאל הרשקוביץ  |   כתבות
בליל ה- 24 ליולי שנת 2010 רצח איתי בן דרור בדם קר את שלושת ילדיו. על-פי כתב האישום היה זה רצח מזעזע - אך מתוכנן היטב: הנאשם, על-פי כתב האישום, רכש סכינים חדות במיוחד, בדק באינטרנט מידע אודות כלי הדם הראשיים בכדי "להיטיב" לדקור את ילדיו- אותם אירח בביתו ביום זה.
30/09/2010  |  ענבל בר-און  |   כתבות
לאחרונה, ניתן ע"י ועדת הערר שליד ביה"מ המחוזי בחיפה פ"ד וע 4550-10-09 המתייחס לשאלה האם שווי המכירה כולל גם מרכיבים אשר אינם חבים במס רכישה. הנסיבות, המתוארות בפה"ד היו כדלהלן.
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
צבי גיל
צבי גיל
"לקחי השואה חייבים להיות לקוד תרבותי של חינוך לערכים הומניים, לדמוקרטיה, לזכויות אדם, לסובלנות וסבלנות, ונגד גזענות ואידיאולוגיות טוטליטריות" - מתוך מנשר ניצולי השואה
איתמר לוין
איתמר לוין
ע"פ 232/55, היועץ המשפטי נגד מלכיאל גרינוולד. השופטים שמעון אגרנט, יצחק אולשן, שניאור זלמן חשין, דוד גויטיין ומשה זילברג. 17 בינואר 1958
ציפי לידר
ציפי לידר
מי אמר שחומש ויקרא הוא טכני בלבד? שיקום! החומש עשיר במסרים מרתקים, מפתיעים, מעניינים ומרעננים    הידעתם ששמירה בתורה היא גם ציפייה? ומה הקשר לפרשתנו?    על כל אלה ועוד במאמר שלפניכם
איתן קלינסקי
איתן קלינסקי
אנחנו נראים מאוד לא טוב בעולם, נראים מכוערים מבחינה מוסרית, כששר בממשלת ישראל, האחראי על הביטחון הלאומי, מביע תמיהה, מדוע אנחנו לוקחים הרבה שבויים פלשתינים ואיננו הורגים אותם
קיבוץ בארי [צילום: צפריר אביוב/AP]
לאוניד (ליאון) גרשוביץ
חשוב להבין ולהפנים - כי מדובר לא רק בדמיון (עד כדי זיהוי) אלא בהשפעה ממשית של האידיאולוגיה הנאצית על העולם הרעיוני של המזרח התיכון בכלל, ועל האידאולוגיה הפלשתינית מיסודה בפרט
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il