|   15:07:40
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
כתיבת המומחים
עו"ד גיל קראוס דורג ב-DUNS100 כאחד המשרדים הבולטים בביטוח לאומי
קבוצת ירדן
כל מה שרצית לדעת על שירותי אינסטלציה
רייכל. סוג של נספח תרבות בשגרירות [צילום: פלאש 90]

עידן רייכל לא סופר את הטוקבקיסטים

הפריקט של עידן רייכל הוא בעיקר פרויקט של איש אחד שגריר, נציג, אמן ומעל הכל - ישראלי לקראת עליית הסדרה "מוזיקת עולם" במשכן לאומנויות הבמה, אותה הוא מנהל, הוא מתיישב לספר לאן לקח אותו "הפרויקט"
07/11/2010  |   עכבר העיר עכבר העיר   |   כתבות   |   תגובות
   רשימות קודמות
  רוקדים עם כוכבים: היו דברים מוזרים יותר
  משרית חדד ועד ליידי גאגא
  "המסע לאנטארקטיקה": קירשנבאום סקרן וחרמן כמו ילד
  בלי להרים גבה: למה סותמים למגישות החדשות את הפה?
  "תוכנית חיסכון": למי מיועדת התוכנית?

קצת קשה להאמין, אבל עידן רייכל, איש מוזיקת העולם הגדול, מסכם את הווייתו דווקא במילים של דמות מקומית כמו אהוד מנור. "רק מילה בעברית חודרת את עורקיי ואת נשמתי", הוא משיב כשהוא מתבקש לדבר על המוזיקה הישראלית ועל מה שהיא עושה לו.

ממשפט שכזה הוא ממשיך אל כל מה שנתפס כישראלי עבור אחד האמנים הכי בינלאומיים שיצאו מכאן, וכשהוא מספר על הקשר שלו לארץ, הוא מייד פונה אל השפה ואל מה שסביבה. וכמו בעבודה, כך גם בחיים ובזוגיות. "בסופו של דבר, בת הזוג שלי היא בחורה אוסטרית והיא לא מדברת עברית והמשבר הוא לא רק של שפה, אלא בכך שהרבה פעמים היא פשוט לא יכולה להבין באמת מה זה 'הגשש החיוור' גם אם הוא יתורגם עבורה והיא לא יכולה להבין מה זה נעמי שמר. יש דברים קשים עוד יותר. היא יכולה לעמוד בצפירה ביום הזיכרון, אבל אין לה את הזיכרון הזה של ילד שעומד בכיתה א' עם כל שאר התלמידים. בסופו של דבר, השורשים הם מושג שמתחזק יותר ויותר כשאתה חוצה את גבולות ישראל".

במרבית הזמן הוא עסוק, לא מרבה להתראיין לעיתונות הישראלית. גם השיחה שאנחנו עורכים, מתקיימת בין פגישה במשרדי בית האופרה סביב סדרת מוזיקת העולם החדשה שהוא מנהל בה, לבין חזרות להופעה של ההרכב המפורסם שלו "הפרויקט של עידן רייכל". או כמו שרייכל ורבים אחרים מכנים אותו - "הפרויקט".

מקונצרט לפסטיבל הוא מדלג בין מדינות ומקפיד להכניס ללוח הזמנים הצפוף גם הופעות מול הקהל בישראל. מי שבחודש שעבר חגג יום הולדת 33, נחשב כבר חמש שנים לפחות להצלחה ישראלית בקנה מידה בינלאומי עם עשרות הופעות סולד אאוט ואלבומים שנמכרים באלפים. הקפיצה של רייכל לחו"ל נתפסת הרבה פעמים בעיניי רבים כהצלחה שלנו, של כולנו. זו המנטליות הישראלית והקלישאתית מעט שהופכת כל אמן שמחתים דרכון באופן אוטומטי גם לשגריר לאומי.

יש אמנים שיוצאים נגד ויש מי שמקבל את זה. אם תשאלו את רייכל, הוא יאשר שהוא רואה בעצמו שגריר תרבות ישראלי בעולם. "זה משהו שאנחנו לא עושים בצורה רשמית. אבל אנחנו רואים את החובה שלנו כאמנים שמופיעים מחוץ לגבולות המדינה, לתת ייצוג הולם, בעיקר נוכח הבעייתיות של ישראל בעולם".

אתה בכלל מצליח להשפיע או להיות מושפע ממה שמתפתח כאן בסצנת המוזיקה המקומית?

"אני חושב שיש בארץ עשייה מוזיקלית מקסימה והרבה דברים מתפתחים מדהים, כמו למשל סצנת או המוזיקה הקלאסית שאפשר למצוא בה נגנים מצוינים. העשייה הישראלית מרגשת אותי כל הזמן ושורשים זה מושג שמתחזק יותר ויותר כשאתה יוצא מכאן. אני אתן לך דוגמא. יש זמרת בשם סזן אקסום. היא זמרת שלא הרבה יכירו כאן, אבל היא גרה במרחק שעה טיסה מישראל, בטורקיה, ומכרה עד היום 75 מיליון אלבומים. בסך-הכל שעת טיסה מפה ותחשוב איך אנשים רואים אותנו ואת היוצרים הכי מובילים בישראל. שעה טיסה מכאן ולאנשים יש את האמנים האחרים שלהם שממלאים אולמות של 20,000 איש. לפעמים אנחנו לוקחים את עצמנו יותר מדי ברצינות".

זה כולל אותך?

"כולל אני", הוא צוחק. "זה רק מתחזק כשיוצאים מפה. מצד אחד, למקום האירוני והציני ומצד שני אתה גם לומד להעריך את בית הכנסת של השכונה ואת הקסם שלו, את הקסם האחר של שיר של נעמי שמר שהוא שלנו. הרבה מחשבות עולות כשטסים הרבה והמונח של 'שורשים' פשוט מתחזק".

רייכל התוודע לקהילה האתיופית בזמן שזו עדיין הייתה עוד קבוצה חדשה בישראל ונשבה בקסמים שהביאו עימם הצלילים האפריקניים. הניסוי והטעיה שערך עם המוזיקה האתיופית ועם המנעד האמהרי, הביאו אותו כבר ב-2002 אל אלבום ראשון שהגיע מהר מאוד אל ראש המצעדים. הקהל של רייכל, שבתחילה נדמה היה כמוגדר מאוד, כבר חוצה היום את הגבולות שהוא עצמו ניסה לפרוץ כשיצא החוצה מהמיינסטרים הישראלי, ובכך גם הגדיר אותו מחדש. להופעות בארץ, כך הוא מספר, מגיע קהל מגוון, "החל מהורים, ילדים, סבים וסבתות, יש חבר'ה מסורתיים ודתיים שיושבים ליד חילונים וליד תיירים שמכירים אותנו מחו"ל".

כמו כל אמן, גם רייכל עוקב אחרי מה שהקהל אומר עליו. האינטרנט, כך לפיו, הוא כלי משמעותי בדרך. "הכי כיף לי לתקשר עם הקהל דרך העמוד של הפרויקט בפייסבוק", הוא מספר. "אני דואג להתעדכן מדי פעם בתגובות ובהלך הרוח שבו. גם האתר שלנו הוא דרך בלתי אמצעית ליצור קשר עם הקהל". טוקבקים באתרים השונים פחות מזיזים לו, כך הוא טוען, ואם תשאלו אותו אז ההופעות הן העיקר. "זו הדרך הכי כיפית לתקשר עם הקהל. מי שמגיע להופעות של הפרויקט גם מזהה את הצוות הנפלא הזה שלנו, שעובד בגובה העיניים ובמקצוענות. אין ספק שזה ההרכב הכי טוב שעבדתי איתו עד היום ויש בו חום מיוחד שיוצר ערך מוסף".

עברו שנתיים מאז האלבום האחרון שלך. אם זה ההרכב הכי טוב אי פעם, אז למה שלא נזכה ממנו לאלבום חדש?

"אנחנו אף פעם לא עובדים על אלבום, אלא עובדים על שירים. אנחנו מקליטים עוד ועוד שירים וכשיש מכנה משותף למספיק חומרים, אז נוצר משהו. כרגע אנחנו עדיין מקליטים ועושים ניסיונות".

ובכל זאת, נראה שכמו הקהל, גם רייכל עצמו מחכה קצת לעטיפת פלסטיק חדשה שתסחוף ותפתיע והוא מתקשה להתאפק וזורק חצי הבטחה לאוויר: "בגלל שההרכב של ההופעה, הוא באמת הכי טוב שעבדתי איתו עד היום, מצאתי לנכון לתעד אותו בהקלטה ואני כן חושב בעוד כמה חודשים להוציא אלבום הופעה עם ביצועים טובים מכל האלבומים". משהו לחכות לו.

עד כמה מרגישים את דעת הקהל העולמית ואת ההתעסקות בקונפליקט המקומי?

"תלוי איפה. יש הופעות בהן יש הפגנות מחוץ לאולם וקריאות להחרים את ההופעה. יש הפגנה קבועה שמתארגנת בסיאטל, התמודדות קשה עם תקשורת בדרום אפריקה, עם אל ג'זירה, לה מונד הצרפתי. אתה צריך לבוא עם האמת שלך, ואם עושים 'גוגל' על הפרויקט, אפשר לראות את הפעילות שאנחנו עושים. ללא ספק, אנחנו עושים שירות טוב לחברה הישראלית".

המילה "שגריר" חוזרת יותר מפעם אחת בשיחה, ולא סתם. נדמה שהיא מילת מפתח בכל מה שהאיש עושה סביב מוזיקה, אבל לא רק במובן אליו אנחנו רגילים. אחרי שהפיץ את הבשורה הישראלית ברחבי העולם, ניגש רייכל לפרויקט חדש ומנסה להפוך את המשוואה. המקום הוא בית האופרה הישראלית, האמנים הם בינלאומיים ורייכל הוא שמנצח על הכל. סדרת "מוזיקת עולם" תארח אמנים זרים ובעלי זיקה למוזיקה אפריקנית ותאפשר לקהל הישראלי שמתעניין, להכיר מקרוב את הניחוח של היבשת השחורה.

רייכל הוא המנהל האמנותי של הסדרה וככזה הוא צופה לה הצלחה. "הפרויקט מופיע בארץ ובעולם כבר הרבה שנים, ותוך כדי העבודה, ראינו סוג של שליחות בניסיון להראות לעולם פנים אחרות של ישראל, פנים של מוזיקה ודברים שהציבור בעולם לא תמיד מכיר", הוא מסביר.

"וכך, לפני שנה וחצי חשבנו על מהלך שבו לא רק נביא את ישראל אל העולם, אלא גם נתחיל להביא את העולם, כמו שאנחנו מכירים אותו, לישראל. ככה נולדה הסדרה, עם כל מיני נגנים וזמרים שהיה לנו מעניין להביא לישראל ויצרו חיבורים מעניינים ומרעננים. ברמה היותר גבוהה, אותם מוזיקאים הופכים אחר-כך להיות השגרירים הכי טובים של ישראל בעולם".

את החברים בקונסוליה הפרטית שלו רייכל בורר באופן שיאפשר לסדרה החדשה להיות נגישה לקהל הישראלי. "חשוב שאותם מוזיקאים יביאו את העולם שלהם לכאן אבל שמצד שני גם יהיו אלה דברים שהקהל כאן יוכל להתחיל איתם".

הוא חי על הקו שבין ישראל לעולם, במציאות שרבים מהיוצרים המקומיים שלנו יגדירו כ"לחיות את החלום". לוח ההופעות שלו ושל הפרויקט בשבועיים האחרונים התחיל מחיפה, המשיך לקייפטאון, יוהנסבורג, תל אביב, פרנקפורט, ירושלים, מלטה, תל אביב, חיפה, ירושלים. הוא ממשיך לצבור מיילים כנוסע מתמיד ומאוד בדומה ל"אל-על", גם רייכל משאיר את ישראל כבסיס הבית שלו ומשבץ אותה באופן קבוע בלוח ההופעות.

"היה לנו מאוד חשוב שהקהל בארץ לא ירגיש את חסרוננו כאן ושמי שרוצה לראות הופעה, תמיד יוכל לבוא. ככה למשל, אם אנחנו נמצאים בסיבוב הופעות בחו"ל ויש יומיים של 'הפסקה', תמיד נעדיף לקחת טיסה לישראל, להופיע ולחזור בחזרה".

תאריך:  07/11/2010   |   עודכן:  07/11/2010
מתן אברמוביץ
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
עידן רייכל לא סופר את הטוקבקיסטים
תגובות  [ 0 ] מוצגות   [ 0 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
עם בואם של הגשמים הראשונים והירידה בטמפרטורות, יקפצו אלינו לביקור בקרוב גם נגיפי וירוס, השפעת ואיתם כאבי הראש, השיעול ושאר התסמינים.
07/11/2010  |  סמדר טייטלר  |   כתבות
השבוע, כמעט ארבע שנים לאחר הגשת כתב התביעה על סך 2.5 מיליון שקל, נפתח שלב ההוכחות במשפט ליאורה גלאט-ברקוביץ' נגד עיתון הארץ, העיתונאי ברוך קרא, עורכו שמואל רוזנר והמו"ל עמוס שוקן. גלאט-ברקוביץ', אז פרקליטה בפרקליטות המדינה, היא מי שב-2003 הדליפה לקרא מסמכים מחקירה שנערכה בחשד כי המועמד לראשות הממשלה דאז, אריאל שרון, קיבל כספים שלא כדין מאיש העסקים סיריל קרן. בדיון שנערך בבית המשפט המחוזי בתל אביב חקר צוות ההגנה את גלאט-ברקוביץ' על טענותיה לרשלנות מצד הנתבעים, שהובילה לדבריה לחשיפתה כמקור של הארץ ולפיטוריה מעבודתה בפרקליטות המדינה.
06/11/2010  |  אורן פרסיקו  |   כתבות
ביום רביעי יצאו חזיתית נגד ברק שניים שהוליכו אותו עד הנה. אין הכוונה למצב בו הוא חייב לתמרן כמעט מדי יום מחדש על-מנת לשמור על שיווי משקל פוליטי, אלא לתפקידו כיו"ר המפלגה ולכסאו בממשלת נתניהו. ללא תמיכתו של בנימין בן-אליעזר, ברק לא היה חוזר לראשות המפלגה. ללא הסיוע הפעיל של יו"ר ההסתדרות עפר עיני, לא היה מכניס את העבודה לממשלה.
06/11/2010  |  סופיה רון-מוריה  |   כתבות
מולד ירח במזל עקרב יהיה בתאריך 6.11, בריקוד עם הווסטה, כך שנושא הביטחון, אישי וציבורי, שוב עולה על סדר היום. ייתכן שעוד מידע ביטחוני יזלוג החוצה, או שייחשף בגלל רמאות נוספת בתחום.
05/11/2010  |  טובה ספרא  |   כתבות
ב-1 בדצמבר הקרוב יחגוג וודי אלן יום-הולדת 75. וודי אלן ממשיך לעשות סרט בכל שנה. 40 סרטים עשה עד היום. כתב את התסריט, ביים, שיחק ברבים מהם כגיבור הסרט, בחר את השחקנים, הוסיף את המוזיקה, קלאסית וג'אז, יצר את ההומור-הוודיאלני, את הנעבעכיות (עליבות) הוודיאלנית, את ההתבכיינות והנוירוטיות-היהודית-הוודיאלנית ועוד.
04/11/2010  |  שולמית קיסרי  |   כתבות
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
הרצל חקק
הרצל חקק
זו שירת הוקרה לינון ביילין, שהיה ראש השירות הבולאי של דואר ישראל במשך כשני עשורים. ביילין קידם את הבולאות העברית כמנהל השירות עד 2002    תקופתו בשירות הבולאי הייתה תקופה מכוננת, חשנ...
רון בריימן
רון בריימן
"ידידתנו הגדולה" עושה זאת שוב. שוב היא גוזלת ממדינת ישראל ומעם ישראל את הניצחון על אויב תוקפני. כך היא נהגה ונוהגת בכל מלחמות ישראל ב-76 שנות "עצמאותנו"(?). שוב היא נוהגת בישראל כפ...
חיים רמון
חיים רמון
נאום שנשא הרמטכ"ל לשעבר אביב כוכבי בכנס בארה"ב כולל בדיות ומעשיות    כוכבי הוא אחד הבכירים שהפיץ שחמאס מורתע - "חמאס לא מגיב לתקיפות שלנו ואפילו לא שוקל להגיב"    בתקופת כהונתו של נפ...
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il