|   15:07:40
  חיים נוי  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
כתיבת המומחים
נפגעי פעולת איבה בישראל - כל המידע
כתיבת המומחים
עו"ד גיל קראוס דורג ב-DUNS100 כאחד המשרדים הבולטים בביטוח לאומי

ביקורת: הקמצן - בכורה; בית צבי רמת גן

עיבוד מודרני לקומדיה הקלאסית - מחזה מענג ומשחק מוצלח הבמאי גילי אמיתי העתיק את העלילה מחשכת ימיה אל ימינו אלה וצייד אותה באבזור מודרני - וידאו, מולטימדיה, בורסה ואפילו אייפון
10/01/2011  |   חיים נוי   |   כתבות   |   תגובות
[צילום: אייל לנדסמן]

[צילום: אייל לנדסמן]

[צילום: אייל לנדסמן]

"הקמצן" - הקומדיה הקלאסית של מולייר מזנקת מהמאה ה-17 לימינו אנו והעיבוד המודרני שהופק בבית צבי ברמת גן הוא מחזה מענג, השזור הברקות בימוי ומשחק מוצלח.

העלילה שטווה מולייר, העברית המבריקה של נתן אלתרמן שלא נס ליחה והיא רהוטה וקולחת, העתקת הדמויות לעולם המודרני המשובץ בפייסבוק ומולטימדיה, הופכים את הקומדיה השנונה הזו למעדן תרבותי, משעשע ונוקב.

ז'אן-בטיסט פּוֹקלֶן, שנודע כמוֹלְיֵיר חי בין השנים 1622 ועד 1673, היה מחזאי, במאי ושחקן צרפתי נודע שהשאיר חותמו על עולם התיאטרון והתרבות עד עצם היום הזה.

הקמצן" היא הקומדיה הקלאסית של מולייר, על אב המנסה למנוע מילדיו לאהוב בגלל תאוותו החולנית לכסף. מולייר, שנחשב לגדול מחזאי צרפת, מצליח לצייר את דמותו של הרפגון, אחת הדמויות הידועות בתולדות התיאטרון, בשורה של מצבים, חלקם מגוחכים ומצחיקים וחלקם מעוררי חמלה. ההצגה הועלתה ברחבי תבל, זכתה לאין ספור עיבודים ופרשנויות ומהווה אתגר להפקה. עיקר המחזה נסוב אודות האובססיה לקמצנות, המשתלטת בצורה קיצונית על האדם והמונעת ממנו את תכונות האהבה, במקרה זה לבנו ולבתו.

העלילה המקורית מתרחשת במאה ה-17 ועוסקת באלמן הקשיש הרפגון, קמצן חולני שיש לו שני בנים: קליאנט ואליז. הרפגון מטמין את כספו בתיבה בחצר ושומר עליה מכל משמר. הוא מוקף בעוזרים ומשרתים שלא רואים ממנו כסף. כל חיסכון בכסף מסב להרפגון אושר רב והעלילה מסתבכת עם הרפתקאות אהבים, גניבת הכסף, חקירת משטרה ועד לסיום המוצלח והטוב.

הבמאי גילי אמיתי העתיק את העלילה מחשכת ימיה אל ימינו אלה וצייד אותה מחד-גיסא באבזור מודרני, וידאו, מולטי מדיה, בורסה ואפילו אייפון ומאידך-גיסא הותיר על-כנם את תיבת הכסף, גיבורי העלילה המודרניים, אך המצוידים בכרכרת סוסים ולא במכוניות. מעין שעטנז של חצי עתיק וחצי חדיש, מהול בתרגום רב השנים של נתן אלתרמן ובדיאלוגים מקדמת דנא ובתוספת של דלתות חשמליות נפתחות ושאר הברקות בימוי.

הבלילה הזו דווקא מוצלחת למדי ומדגישה את הקוטביות בין הרפגון לשאר המשתתפים בפארסה ההזויה הזו. אפילו דיון בית המשפט המשונה שבעצם אינו בבית משפט ואין בו שופט, אלא קצין משטרה, הוא מגוחך ולא הייתי מתפלא אם היו כוללים בו קטעי רוקדים עם כוכבים או אפילו קטע ממסיבת העיתונאים ההזויה עם מי שהיה פעם נשיא והועמד לדין.

גילי הצליח ללהטט עם להקת שחקנים מוצלחת והפיק קומדיה מבריקה, תרבותית ואיכותית.

עיקר ההצגה מוטלת על כתפיו של הרפגון, הקמצן האובססיבי, המגולם בצורה נפלאה על-ידי אפי מרדכי. אפי, בחור צעיר ומוכשר, מצליח לגלם דמות קשישה ואפילו מרגשת בקמצנות החולנית שלה. כל תנועה שלו, העוויה ונימת הדיבור הם בטוב טעם, מוצלחים ואין ספק שמדובר בכישרון רב ובשחקן עם פוטנציאל מרשים.

אבירם קליך כקליאנט, בנו של הרפגון, הוא שחקן נהדר ומקצועי, היודע לעצב את הדמות בצורה ברורה, כשרונית ומושלמת. טליה בן מזי"א כאליז, הבת, היא חיננית, כשרונית ומוצלחת מאוד בתפקיד. יודעת להגיש את התפקיד בצורה יפה מאוד, מעוררת אהדה ובעלת סגולות משחק נהדרות.

אביאל שיליאן כולר, רב המשרתים, הוא מצוין, מרשים ובעל חזות מושלמת לתפקיד.

יפעת מאור ושלי קירה מגלמות לסירוגין את מריאן הכלה המיועדת. (למי? זאת תגלו). שלי היא חביבה ומוצלחת ובעלת כישרון רב. יפעת היא שחקנית מרשימה, בעלת נתוני משחק מצוינים ומוכשרת מאוד.

גיתית פישר כ"שדכנית" היא נפלאה ויודעת להגיש משחק משובב ומשובח.

דניאל סטופין בדמות הרכב והטבח הוא שחקן טוב, היודע להחליף דמויות וסגנונות בשטף ובהצלחה.

מתנאל בראשי כקצין, מוצץ סוכריות על מקל נוסח הבלש קוז'אק הטלויזיוני, ומגיש משחק ראוי. עוד יש לציין לשבח את זוהר גלבוע, יונתן משעלי, היודעים להגיש תפקידים צנועים אך מרשימים, והם מוכשרים מאוד.

יש לציין לשבח מיוחד שני תפקידים אפיזודיים שכמעט גונבים את ההצגה בתמונות הקצרות שבהם הם מופיעים: יהודה אברון וטל לזר, כשני המשרתים השלומיאלים.

כבר נאמר שאין תפקידים קטנים, רק שחקנים קטנים והנה דווקא שני שחקנים אלה, כמעט ללא מילים, רק בתנועות מגושמות וטיפשיות מעוררים תשומת לב לדיוק בפרטים הקטנים. יהודה אברון מצליח לשכנע בדמות הגולמנית שהוא מציג, מכנסיו הקרועים והליכתו השפופה - הם נהדרים. זהו משחק במיטבו. פז לזר, כובש את הבמה בדקות הספורות בין גיחה לגיחה ומגיש משחק אפיזודי מושלם. מזל שאין הוא מצליח לקלוע למטרה והמים שהוא שופך על חברו, הגיעו ממש עד לקצות נעלי בשורה הראשונה. (ובאותו יום ספגתי עוד טיפות מים מדלי שהפכה מתמודדת אחרת בתחרות מלגות שנערכה קודם לכן באותו מקום).

עלי וילדמן קפלן עיצב את התפאורה הנאותה, המצוידת בדלתות הפלא החשמליות וכמו-כן הוא אחראי לעיצוב התלבושות. בגדיו של הרפגון הן מוצלחות ומרופטות כהלכה, בגדיה של אליז יפות וענוגות ובגדיה של פרוזין, סקסיות ומוצלחות. דולב ציגל אחראי לעיצוב התאורה הראוייה.

ההצגה היא קולחת ומענגת. החלק השני קצת מתון יותר ואולי מעט צולע בתמונות הסיום, אבל בסיכומו של יום: מולייר היה בהחלט מסיר את הברט שלו ומצדיע ברוב ענווה להפקה המעניינת הזו.

הכותב הוא חיים נוי, עיתונאי, עורך ראשי סוכנות החדשות הבינ"ל IPA, עורך ראשי לשעבר סוכנות הידיעות עתים, חבר תא מבקרי התיאטרון באגודת העיתונאים.
תאריך:  10/01/2011   |   עודכן:  10/01/2011
חיים נוי
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
ביקורת: הקמצן - בכורה; בית צבי רמת גן
תגובות  [ 1 ] מוצגות   [ 1 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
יעל אבישר
17/01/11 13:02
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
בגדוד המילואים שלי הייתה אגדה אחת נצחית: בני מרשק. האיש ששרף עצמו בשירות האומה. למעלה מחמש-עשרה שנים היה לי הכבוד לשרת בגדוד 11, חטיבה 9, ולחזות באגדה אמיתית בחיי היומיום שלה. החל בקיץ 1959, במטווחי סֶן גִ'ין, בבלגן של פלוגתו, הפלוגה המסייעת, ועד לשלהי מלחמת יום הכיפורים, כשגווע ממחלת הסרטן. החל ממסעי ניווט עם המרגמות והחבלנים שלו, ועד לנסיעותיו המבורכות אל המטכ"ל בתל אביב, בחורף המפרך של 1974-1973. החל בעצירתו המפורסמת, את מסע גירוש תושבי קַלְקִיליָה, ביוני 1967, ועד להתפארותו בבתו, מֶרִי, במסיבה פנימית בגדוד.
10/01/2011  |  אלישע פורת  |   כתבות
עדנה מאזי"א במחזותיה (כמו גם ב"היה או לא היה"), יוצרת דרמות המבוססות על אירועים שהתרחשו בדרך כלל כאן וקרוב. הפעם היא טובלת את עטה בנתח ה"אריסטוקרטי" שלנו - אצולת צה"ל. על הקרבת חיי המשפחה של מפקד בצבא והזנחת ילדיו, בעבור התפקיד והביטחון. התוצאה - בן ובת מתוסכלים, ואישה המקדישה עצמה למעשי צדקה. הכל מתמקד בשתי תקופות: בשנות החמישים של הצנע, ובשנות השבעים.
10/01/2011  |  עליס בליטנטל  |   כתבות
לפני ימים מספר פורסמו החלטות ועדת גורן, אשר המליצה על קריטריונים "חדשים" להכרה בנכי צה"ל ותוך כדי המליצה על קיצוץ זכויות רפואיות לנכי צה"ל. ישבו על המדוכה קרוב לשנה ולהחלטות אמיצות לא טרחו להגיע. שנה יושבת ועדה פרלמנטרית שמונתה על-ידי ועדת החוץ והביטחון של הכנסת, ודנה ביחסי הגומלין בין אגף השיקום לנכי צה"ל. מאות עדים מקרב נכי צה"ל ובני המשפחות מסרו עדות. עשרות ישיבות של הוועדה נערכות וממשיכות להיערך. ומסקנות אין!
10/01/2011  |  מיכאל הרשקוביץ  |   כתבות
המתקפה על הכנסת הייתה צפויה. לא חלפו 48 שעות מעת פרסומן של המלצות ועדת ששינסקי למיסוי רווחי הגז, והחברות נתנו גז: לא פחות מחמישה משרדי לובינג וחטיבה שלמה של יח"צנים ויועצי תקשורת ואסטרטגיה פשטו על הכנסת במסע לשכנוע חברי הבית. גם התקשורת מוצאת עצמה יעד להסתערות הכללית. במעמקי הים מונחים מיליארדים רבים, כך על-פי כל התחזיות והבדיקות, ואיש לא רוצה להפסיד. בישיבת ועדת הכלכלה שהתכנסה ביום שלישי היו יותר לוביסטים מחברי כנסת. "זה רק קצה המזלג לעומת מה שיקרה מכאן ולהבא", התנבאו חברי הכנסת, והם יודעים על מה הם מדברים. לא מעטים מהם נפגשו "באקראי" עם יצחק תשובה, שמחזיק ברוב מניות קידוחי 'תמר' ו'לוויתן', יותר מפעם אחת בשבועות האחרונים.
10/01/2011  |  מיכאל טוכפלד  |   כתבות
בשבועות האחרונים כולנו מבוהלים, יש כבר מספר חולי שפעת שנפטרו, בתי החולים מלאים עד אפס מקום ומהדורות החדשות מעדכנות אותנו בכל שעה במצב 'בהלת השפעת'.
09/01/2011  |  איה פודה  |   כתבות
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
איתמר לוין
איתמר לוין
ע"פ 264/65, יוסף שיוביץ ויוסף ראש נגד היועץ המשפטי לממשלה. השופטים שמעון אגרנט, יואל זוסמן ואלפרד ויתקון. 29 באוקטובר 1965
דן מרגלית
דן מרגלית
ברמה המעשית לשנים הקרובות יכלה ישראל להגיע ליעדה האסטרטגי גם במהלך המלחמה הרעה הזאת אילו הסכים ביבי להעביר את השליטה ברצועת עזה למנהלה פלשתינית הכוללת גם את הרשות הפלשתינית
דרור אידר
דרור אידר
יום השואה השנה מעורב עם מאורעות ה-7 באוקטובר    הלקח הראשון שתמיד שיננו היה "לא עוד שואה"    חשוב בימים אלה להזכיר את הלקח הנוסף: "לא עוד גלות"
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il