|   15:07:40
  globes globes  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
כתיבת המומחים
טיפול בתא לחץ: להתחזק בנשימה
קבוצת ירדן
כל מה שרציתם לדעת על קנביס רפואי

הקרב החדש: מי יחזיק בערוץ החדשות הייעודי

האווירה סביב מכרז ערוץ החדשות הייעודי מתלהטת, למרות שהוא עדיין לא פורסם כך ייראה ה-CNN הישראלי
22/04/2011  |   globes globes   |   כתבות   |   תגובות
[צילום: ABC]

   רשימות קודמות
  עו"ד מסמנים את 10 המכות המשפטיות של ישראל
  עיתונות: התנהלות השמאל לעומת גרמניה הנאצית
  'האח הגדול' מעדיף פורנו
  "הקרב שלי הוא לא מול נוני, אלא מול מארק צוקרברג"
  האם פעל השופט זפט בניגוד לכללי האתיקה

רגע לפני שעידן הרישיונות פורץ לחיינו וגופי הפקה ושידור יפגשו מצח אל מצח, מתנהלת בימים אלו התגוששות אחרת, שבעיני רבים היא חשובה אף יותר. ערוץ החדשות הייעודי הוא בינתיים ערוץ אמורפי, אין עדיין מכרז או תאריך לעלייתו ובכל זאת העניין סביב הערוץ רב וכבר ישנן קבוצות שמתגבשות לקראתו.

אז מתי זה יקרה?

ראשית כל יש לציין, כי על כל מגבלות אלו, עשויה מועצת הכבלים והלוויין להוסיף מגבלות משלה, על-פי תפיסתה את המציאות כיום. בימים אלו מגבשים במועצה את כל סעיפי המכרז, שיכללו, בניגוד לחוק, גם סעיפי ודרישות ניו מדיה, לצד דרישות הנדסיות, מבניות וכלכליות. אלה יתווספו לעבודתו של עדין שעסק באפיון התוכן.

שבוע לאחר פסח, צפוי להסתיים המכרז על הערוץ הערבי ורק כחודשיים אחר כך, על-פי ההערכות בשוק, ייצא ספר מכרז לערוץ החדשות הייעודי. אז תתחלנה להתגבש הקבוצות שיצאו למסע רכישות בשוק שעשוי לטלטל את גופי החדשות שאנחנו מכירים היום. טאלנטים ינדדו ויעקרו שוב ממקום עבודתם. אחר כך, יקבע מועד נוסף להגשת ההצעות ואם הכל ילך כשורה, לא כולל בג"צ, דחיות ועתירות, נחזה בשידור ראשון של ערוץ חדשות טלוויזיוני, במעמקי 2012.

הם העקרונות לקיומו של הערוץ?

אסור שתהיה לערוץ חדשות ייעודי זיקה פוליטית ואסור שיהיה קשור באופן כזה או אחר למפלגה, ואף לא באופן שבמועצה יחשדו שהוא עשוי לקדם אינטרס פוליטי. "מפיק חדשות עצמאי יקיים שידורי חדשות, מדויקים, מהימנים ומאוזנים, ולא יבוטאו בהם עמדותיהם ודעותיהם הפרטיות של מנהליו, עובדיו ובעלי מניותיו", קובע החוק. כמובן, על בעלי השליטה בו להיות ישראלים, ולא יינתן להם רישיון אם הם עלולים להוות סיכון לבטחון המדינה או לשלום הציבור.

למה הם צריכים את זה?

בניגוד לעמימות שרודפת מכרזים אחרים, כאן רואים פומביות נדירה. איש אינו מתבייש להביע עניין ולעשות מהלכים גלויים על כוונותיו בתחום. אחת הסיבות הברורות היא הרצון למסמר את ניצן חן ולחייבו לצאת למכרז הזה, וזאת מחשש שיתמוסס. כל החברות מבינות שכשחקן המחזיק שידורי חדשות, מעמדן ישתנה ללא היכר. זו לא עוד השפעה בתחום הבידור, התרבות או הספורט. כאן הן יהפכו לשחקנים אסטרטגיים בעלי השפעה על סדר היום הלאומי והעסקי הישראלי. מעבר לזה, הן תהיינה לחברות שמשפיעות על המשפיעים. ערוץ החדשות, עשוי להיות העיתון החדש, ה-ynet הבא.

בעידן הטכנולוגי המשתנה, חדשות הן גם נכס הישרדותי. מחקרים מראים שבניגוד לתכנים אחרים, בחדשות צופה הקהל - בסלולר, באינטרנט ובטלוויזיה כמובן, ללא הבחנה. הן מחייבות צפייה בזמן אמת, מה שמצוין למפרסמים ולדפוסי הצפייה המשתנים. הן בעלות יתרון לשוק הבינלאומי, ועוד לא היה מי שסגר ערוץ בישראל, אז מי יעז לסגור ערוץ חדשות.

מה היה לנו?

מכרז ראשון לערוץ חדשות ייעודי יצא לדרך כבר בשנת 2000. חברת חדשות ישראל, בראשותם של ניסים משעל ויעקב אילון קיבלה רישיון. לאחר מאבקים ותסבוכות משפטיות שהתארכו, נשלל רישיונה של הקבוצה על-ידי מועצת הכבלים והלוויין, מאחר שלא התחילה בשידורים בהתאם לתנאים שנקבעו. בסופו של דבר, התמזגה החברה אל תוך ערוץ 10, והפכה לחברת החדשות שלו, אותה אנחנו מכירים היום. מאז לא אחת ציין אילון, מגיש המהדורה המרכזית של 10, כי עדיין יש מקום לערוץ חדשות ישראלי והביע רצון לקחת בו חלק (לאור התפתחויות השונות בהגשה בחדשות 10, אולי יום זה אינו רחוק).

במהלך שנת 2009, הודיע ניצן חן, יו"ר מועצת הכבלים והלוויין הנוכחי, על כוונתו לחדש את המכרז הייעודי, כמתחייב בחוק. הוא מינה את מי שעמד בראש חדשות 10, גלעד עדין, כיועץ למכרז ומי שניסח אותו עד כה. על-פי ההערכות העבודה על המכרז תתחדש עם סיומו של המכרז לערוץ הייעודי הערבי שמתקיים בימים אלו.

מי בתמונה?

ראשונים להכריז על רצונם לקחת חלק במכרז היו קבוצת RGE של אביב גלעדי, לן בלבטניק ומשפחת רקנאטי. מי שמנהל בעבורם את ההתמודדות הוא מי שמסיים בימים אלו את תפקידו כמנכ"ל ערוץ הספורט, אבי בר, שגם מונה לחבר דירקטוריון בקבוצה. לחברה אולפני שידור חדשים ומערך תוכן מרשים הכולל את ערוצי הספורט, 8 וערוצי הילדים.

עוד הביעו נכונות ערה להיות בתמונה, הם "סלוצקי אפיקי תקשורת" של המפיק והאמרגן הוותיק חיים סלוצקי. מנכ"ל החברה, מיקי צווייג, התבטא בנושא ואמר כי כשיצא המכרז החברה תבחן את ההתמודדות. לחברה ארסנל בלתי מבוטל של אנשי חדשות ובהם אשרת קוטלר, עמנואל רוזן, איתי אנגל, רינה מצליח, אורן וייגנפלד ואודי סגל, כמו גם מערך תוכן הכולל את ערוץ הבידור והפקות בודדות.

גם בראשו של רם לנדס מתגלגל רעיון ערוץ החדשות. מי שעומד בראש חברת קודה הפקות ומפיק את החדשות המקומיות בעבור הכבלים והלוויין הוא בעל ניסיון רב בעולם האקטואליה הישראלית. לא מן הנמנע כי גם שמה של תיא תקשורת המחזיקה בחברת "אולפני הרצליה" ישתרבב לתמונה, ועלו הערכות גם באשר ל-JCS של רון לאודר, שבאחרונה מוכיח את עניינו במתרחש בתקשורת הישראלית יותר ויותר.

מי יכול להתמודד?

שלדון אדלסון? זה אולי חשש עיקרי שעולה אחת לכמה זמן בקרב גורמים כאלו או אחרים, שרואים בעיני רוחם ערוץ חדשות טלוויזיוני שיהלל את ראש הממשלה. ועם זאת, המחוקק קבע כי עיתון יומי או תאגיד שמוציא לאור עיתון כזה, יוכל לגשת למכרז על ערוץ חדשות, אלא אם הוא "נמנה עם שני העיתונים היומיים הנפוצים ביותר בישראל". כלומר כיום, מי שאינם יכולים לעמוד בראש ערוץ חדשות, הם ידיעות אחרונות או נוני מוזס או לחלופין "ישראל היום" והעומד בראשו, כאמור אדלסון.

למרבה האירוניה, הדרך אל ערוץ שכזה, נסללה בפני מי שאיבד את הבכורה בעולם העיתונות. כעת, אין כל מניעה חוקית כי מעריב, או מי שיעמוד בראשו כבר בחודש הבא כנראה, נוחי דנקנר, יקימו ערוץ חדשות או ייקחו בו חלק. זאת כמובן באישור נקודתי של מועצת הכבלים והלוויין.

מי שעוד לא יוכלו ככל הנראה להחזיק בערוץ חדשות, הן חברות החדשות של 2 ו-10. מועצת הכבלים והלוויין רשאית לתת רישיון, על-פי החוק, למי שאינו "נמנה עם שני משדרי חדשות שבשידוריהם צופה או מאזין, לפי העניין, השיעור הגבוה ביותר של הציבור". כלומר, מתוך החשש כי קול אחד ישלוט בשידורי החדשות הישראלים, הוגבלו השחקנים הטבעיים ביותר לקחת חלק בהקמת ערוץ אקטואליה 24/7. חברת החדשות של ערוץ 9, אגב, תוכל להשתתף לפי עיקרון זה. כך גם החדשות המקומיות של קודה תקשורת המשודרות בכבלים ובלוויין - שנהנות כאן מהיעדר ההשפעה והצפייה.

אך מי שבכל זאת יוכל לקחת חלק במכרז כזה הם דווקא בעלי השליטה בחברות החדשות. החוק קובע, כי בעל זכיינית טלוויזיה מסחרית, אינו יכול להחזיק בערוץ חדשות עצמאי אלא אם הוא "בעל ענין בבעל זיכיון לשידורי טלוויזיה לפי חוק הרשות השנייה והוא יהיה רשאי להחזיק עד 24% (בערוץ)... ובלבד שהוא אינו בעל שליטה בבעל הזיכיון". כלומר, אביב גלעדי (24% ברשת), יצחק תשובה (20% בקשת), מיכאל שטראוס (ברשת), רון לאודר (בערוץ 10) וארנון מילצ'ן (בערוץ 10) יכולים לקחת חלק (עד 33%) בערוץ חדשות - אבל אודי אנג'ל, יוסי מימן ומוזי ורטהיים, בעלי השליטה בזכייניות - לא יכולים.

למורת רוחם של הוט ו-yes, גם גופים אלו לא יכולים לקחת חלק במכרז על ערוץ חדשות ייעודי. אבל קיימת בפניהם אלטרנטיבה אחרת.

רק ערוץ חדשות אחד?

מתברר שהחוק הישראלי לא מדבר בהכרח על ערוץ חדשות ייעודי בלבד. החוק מתיר למועצת הכבלים והלוויין להתיר להוט ול-yes להעביר למנוייהן ערוץ חדשות מלא, ללא קשר למכרז. זאת, בתנאי שהוא יופעל על-ידי מפיק עצמאי - כלומר לא החברות עצמן - והוא ישודר בשתיהן. בלי קשר, הן גם יכולות לשדר מהדורת חדשות בערוצים אחרים שלהן, באין מפריע. החוק מתייחס ארוכות לערוץ חדשות שאינו במסגרת הערוצים הייעודיים, לאופן מימונו ושידורו. ואולם כל התחשיבים שנעשו עד כה, הוכיחו כי המודל הכלכלי לפיו יתקיים ערוץ כזה בתוך הפלטפורמות, ללא פרסום, אינו מחזיק.

גם עם העלאת פלטפורמת ה-DTT והעובדה שהיא תישא על גבה את הערוץ הייעודי החדש, בחברת הלוויין העלו טענה כי חוקי המשחק השתנו. האיום עליהם גדל, ואם אביב גלעדי שמחזיק ברשת יכול, אז לטענתם, גם הם רוצים אפשרות להשתתף במכרז על ערוץ ייעודי. אך על-מנת לעשות זאת, יהיה צורך בשינוי חקיקה.

פורסם במקור: אתר "גלובס"
תאריך:  22/04/2011   |   עודכן:  22/04/2011
לי-אור אברבך
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
הקרב החדש: מי יחזיק בערוץ החדשות הייעודי
תגובות  [ 8 ] מוצגות   [ 8 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
כנסו חברה
22/04/11 20:42
2
קחלון כחלון
22/04/11 20:56
3
אוהד גנור
22/04/11 23:20
4
דן הרפז
23/04/11 01:46
5
מימין ומשמאל.
23/04/11 09:41
6
שוקי טבריה
23/04/11 11:51
7
רפאל1
24/04/11 08:35
8
רמי רצון
24/04/11 08:48
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
טימוטי מארק ברנרד, לשעבר מתמודד על ראשות המועצה האזורית חבל מודיעין, ישלם לאיש יחסי-הציבור אריאל אייל למעלה מ-100 אלף שקל בגין הוצאת לשון הרע בעיתון מקומי, כך פסק החודש שופט בית משפט השלום בירושלים, עודד שחם.
22/04/2011  |  אורן פרסיקו  |   כתבות
בשבוע שעבר הגיש אמנון דנקנר, לשעבר עורך מעריב, תצהיר עדות ראשית במסגרת תביעת דיבה שהגיש עיתונאי הארץ אמיר אורן נגדו, נגד חברת מעריב הוצאת מודיעין בע"מ, ונגד יניב זך, לשעבר כתב התקשורת של העיתון. התביעה הוגשה בעקבות פרסום ידיעה מאת זך בעיתון מעריב לפיה אורן הוא האדם שאליו התייחס הרמטכ"ל לשעבר משה (בוגי) יעלון, כשאמר בראיונות לתקשורת כי ישנו עיתונאי שנקט כלפיו בשיטות של "מאפיה" ואשר איים עליו שיעביר אותו "מהצד של הטובים לצד של הרעים".
21/04/2011  |  אורן פרסיקו  |   כתבות
חד גדיא, חד גדיא, שקנה אבא בשני זוזים, חד גדיא.
21/04/2011  |  דביר שרייבר  |   כתבות
אוסטיאופורוזיס תופעה שפירושה עצם מחוררת, מתארת ירידה במסת העצם, הפיכתה דקה יותר ושברירית. שכיחותה של תופעה זו עולה עם הגיל ופוקדת גם נשים וגם גברים. אחת מכל שלוש נשים ואחד מכל תריסר גברים יסבלו מהתופעה.
21/04/2011  |  ד"ר ונסה רואש  |   כתבות
לניקוי הפנים ישנם מספר תפקידים. הניקוי נעשה בעזרת חומרים שביכולתם להסיר לכלוך הנמס במים ולכלוך שומני אך מבלי להסיר את הפלורה הטבעית (מעטה החיידקים הטובים שעל העור) והמגינה על העור. יש צורך יומיומי לנקות לכלוך שמקורו בסביבה כגון: אבק חול ופיח. כמו-כן, ניקוי שאריות של תכשירים קוסמטיים, במיוחד של תכשירי איפור ושאריות לא רצויות של העור, כגון: זיעה. בבית יש להקפיד על ניקוי פנים לפחות פעמיים ביום, את התכשירים לניקוי פנים יש להתאים לפי סוג העור ושגרת היום.
21/04/2011  |  עידית גור  |   כתבות
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
דן מרגלית
דן מרגלית
ביבי ראש, ביבי אשם    נתניהו היה חייב להתפטר דקה אחת לפני הרצי הלוי ורונן בר    איני בא לטעון כי חליוה אינו צריך להתפטר, צריך גם צריך אחריהם? איתם? לא חשוב
רפאל בוכניק
רפאל בוכניק
התעלומה האופפת את היעלמותו של יחיא סינואר מהספקטרום התקשורתי ומהפגנת נוכחות פיזית בשטח, שומה שתעלה סימני שאלה באשר למידת תפקודו, או אף גורלו    התהיות בסוגיה זו עשויות לגלם משמעויות...
אורי מילשטיין
אורי מילשטיין
פרוץ מלחמת העולם השנייה בהתקפת גרמניה על פולין; הפייסנות של צרפת ואנגליה כלפי גרמניה גרמה לתוצאה הפוכה; צבא צרפת היה חזק מצבא גרמניה אך התרבות הצבאית הצרפתית הייתה תבוסתנית; ניצחון...
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il