|   15:07:40
  אריה אגוזי  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
כתיבת המומחים
הקשר בין טסט שנתי לרכב ותקלות ברכבים ישנים
כתיבת המומחים
נפגעי פעולת איבה בישראל - כל המידע
אל-על ארקיע [צילום: אילן לוי] ישראייר

התעופה בישראל: המשבר

אין יד מכוונת לתעופה הישראלית והצרות הגדולות ממש בפתח איך שני גורמים - משרד התחבורה והממונה על ההגבלים העסקיים - פועלים בכיוונים מנוגדים וחונקים את התעופה הישראלית
26/06/2011  |   אריה אגוזי   |   כתבות   |   תגובות

יד ימין לא יודעת מה יד שמאל עושה, ולעתים גם אצבע אחת באותה יד לא יודעת מה שכנתה עושה. זה התיאור הטוב ביותר שניתן לשלוף בתגובה להתנהלות של ממשלת ישראל מול ענף התעופה בישראל.

אתה מדמיין ממשלה כגוף הרמוני שעובד על-פי היררכיה. יש ראש ממשלה, יש ישיבות ממשלה, החלטות מתקבלות ומישהו דואג שהן תבוצענה. אם יש עדיין פתי שמאמין שכך זה עובד, שיסתכל על מה שקורה דווקא בתחום פחות "סקסי" מהמגעים עם הפלשתינים או מהגרעין האירני.

בחודש הבא תגיע לישראל משלחת בכירה של רשות התעופה הפדרלית של ארה"ב, כדי לבדוק אם נעשה די כדי להחזיר לישראל את הקטגוריה של בטיחות התעופה שנשללה ממנה לפני כשלוש שנים. השלילה הייתה מוצדקת, שכן במשך שנים לא עשו כמעט דבר בתחום. אבל בעוד שמאז השלילה של סיווג הבטיחות של ישראל נעשו כמה צעדים קדימה ואלו עשויים לרצות את המשלחת האמריקנית, הרי שבתחום ענף התעופה כולו העסק פשוט לא עובד.

ברדק מרקיע-שחקים

הבידוד הנוכחי של ישראל לא מפתיע. בנוסף לטעויות שהשלטון עושה בכל הנוגע לטיפול בכמה בעיות ביטחוניות-מדיניות, נעשות כאן - בעיקר בשל חוסר אכפתיות של הנבחרים - טעויות גדולות בכמה תחומים כלכליים. אחד מהם הוא המדיניות העקומה בתחום התעופה. התוצאה: בידוד תעופתי של ישראל.

מדיניות השמיים הפתוחים של משרד התחבורה מביאה לכך שבכל כמה שבועות מאשרים לחברת תעופה זרה נוספת לטוס לישראל. אלו צעדים בהחלט חיוביים, אבל בישראל כמו בישראל עושים חצי או רבע עבודה. די להסתכל על מצבן של חברות התעופה הישראליות כדי להבין עד כמה המצב הזה חמור והזוי.

בכל העולם, חברות תעופה נערכות במסגרת בריתות תעופה; בכל העולם חברות תעופה עושות הכל כדי למזג יכולות, לחסוך בעלויות ולתת לציבור מוצר מגוון ואטרקטיבי יותר. בישראל, ההבנה שזה מה שצריך לעשות נעצרה על גבולות המדינה. אל-על לא מצליחה להתקבל לאף אחת מבריתות התעופה הגדולות. היא ושתי החברות הקטנות - ארקיע וישראייר - בוהות בדאגה אל מול הכניסה המהירה של חברות תעופה זרות לשוק הישראלי. הדוברים של חברות תעופה זרות אלה מספרים כמה השוק הישראלי טוב. בהנהלות של חברות התעופה הישראליות מגרדים את הראש בניסיון למצוא חבל הצלה.

זוכרים את האצבעות שלא יודעות מה קורה לאלו שלידן באותה יד? לא צריך בישראל שלוש חברות תעופה, אבל בגלל כל מיני תקנות מוזרות ומנותקות מהמציאות של חוקי ההגבלים העסקיים, אסור להן אפילו לשתף פעולה, שלא לדבר על מיזוג. הממונים על ההגבלים העסקיים פועלים כאילו הם מצויים במדינה אחרת ולא באותה מדינה בה יושב גם משרד התחבורה. אין יד מכוונת. ראש הממשלה עסוק מדי מכדי לכנס את כל הגורמים ולתת להם שעה לפתור את הבעיה תוך אולטימטום שמי שלא ישתף פעולה יצטרך לכתוב מכתב התפטרות.

בהיעדר בעל-בית, המצב מחמיר מחודש לחודש. אין מילה אחת לתאר את המצב אלא "ברדק". זה אולי לא בעברית תקנית, אבל זה מתאר את המצב בצורה הכי טובה.

וכך, בהיעדר יכולת להתאים עצמן למציאות התעופתית העולמית, עושות חברות התעופה הישראליות צעדים שבמקרה הטוב ניתן לכנותם "מוזרים". כך למשל החליטה חברת אל-על לבצע טיסות מנתב"ג לאילת. כך למשל החליטה ארקיע לטוס לעקבה. אם זה לא היה עצוב, זה היה מצחיק.

הצעדים האלה לא ישפרו את מצבן של החברות, גם אם חלקם כבר בוטלו בלחץ המציאות, אבל עצם ההחלטה עליהם נובעת ממצב בלתי אפשרי, בו שתי חברות תעופה קיקיוניות מתחרות בחברת תעופה קטנה במונחים בינלאומיים, שלא יכולה ליהנות ממה שבריתות התעופה הגדולות נותנות לחברות בהן. חברת אל-על נאלצה לבטל עסקה לרכישת מטוסים ואופציה שהייתה לה לרכישת מטוסים מדגם אחר. הכל מצביע על מצוקה.

מלחמה חזיתית לשם שינוי

במקום להגביל את צעדיהן של החברות האלה בנימוקים של תחרות חופשית, צריך משרד התחבורה ליזום שינוי ולהילחם חזיתית בכל מי שמונע את השינוי, כולל הפקידים שאמורים לפקח על ההגבלים העסקיים בישראל. זה צריך להיות תחליף לעובדה שאף חברת תעופה ישראלית לא תוכל להתקבל לברית תעופתית בינלאומית. אבל למשרד נוח להודיע מדי כמה שבועות על פתיחה נוספת של השמיים, מה שסוגר יותר את האופק של חברות התעופה הישראליות.

במציאות בה ישראל יכולה להיות נתונה לחרם כלכלי בינלאומי קטן או גדול בספטמבר, כאשר כנראה תוכרז מדינה פלשתינית, חייב מישהו למצוא דרך לשמור על חברות התעופה הישראליות בצורה הגיונית, עם מחשבה והבנה של התעופה הבינלאומית. עד כה, זה ממש לא קרה.

תאריך:  26/06/2011   |   עודכן:  26/06/2011
אריה אגוזי
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
ניחוחות החצירים נמנים על הריחות היותר זכורים לי מימי הילדות הרחוקים. ואני אומר בכוונה חצירים. ילד שגדל בחצר חקלאית, אם במושב ואם בקיבוץ, ידע שיש חצירים, ברבים. ולא רק חציר אחד. חציר השיבולת והבקיה וחציר הבוטנים, חציר האספסת וחציר הבר, שפרחי הקחוונים היבשים שנטמעו בו משכו את ליבנו כילדים. ריח החציר הוא מעין זיכרון ילדות רחוק אצלי, השמור במעין כספת. בעונת האביב, כשהקומביינים החדישים לקציר החציר פושטים בשדות, הכספת הסודית שלי, כספת ריחות-הזיכרון, נפתחת כמאליה, ונענית לניחוחות המגרים הפושטים בעמק לפני חג הפסח.
26/06/2011  |  אלישע פורת  |   כתבות
בפאתי עפולה הדרומיים, לא הרחק מהכניסה הראשית לעיר לבאים מכיוון צומת מגידו, שוכן על שטח נרחב בין עשרות דונמים כפר הנוער ויצו "ניר-העמק" הכולל בתוכו פנימייה ובית ספר שש-שנתי, שבו לומדים כ-1,000 תלמידים. לא רבים יודעים כי לכפר עבר היסטורי נכבד בתולדות ההתיישבות היהודית בארץ.
26/06/2011  |  אלי אלון  |   כתבות
לעיתים קרובות, כאשר שני אנשים נעשים חברים, בני משפחתם ואפילו כלביהם מתיידדים גם הם. במקרה של ד"ר עמי נבון ופרופ' זבולון אלעזר, שני מדענים ממכון ויצמן למדע, הידידות כוללת גם מולקולות: הם גילו לאחרונה ששני הצברים המולקולריים שהם חוקרים משתפים פעולה בעת מצוקה.
26/06/2011  |  מכון ויצמן למדע  |   כתבות
שמעתי את שני האלבומים הראשונים של החלילנית והמוזיקאית חפציבה זר אביב ומאוד נהנתי מהם. כעת יצא לאור האלבום השלישי בשם"חופשיה" ובו11 עיבודים לשירים מפורסמים מוכרים וידועים בעיבוד לחליליות מסוגים שונים כגון חליל צד, אלט, עממי, אירי, ברוק ועוד. איכות הדיסק מעולה, הנגינה מקסימה ויש לך הרגשה שמנגנת סוללה של חליליות עם תזמורת שלמה. זר אביב מנגנת נגינה וירטואוזית מושלמת. יש לה צליל מאוד נקי, ערב לאוזן, חם ביותר, יחודי החודר עמוק בלב.
26/06/2011  |  ליאון אלי  |   כתבות
הזירה המדינית מתנהלת בימים האלה כמו מחקר גיאולוגי רב-שכבתי. כל רובד משקף אומנם את המציאות, אבל גם מסתיר תחתיו עולם שלם, לא פחות אמיתי מזה שמעליו.
26/06/2011  |  אריאל כהנא  |   כתבות
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
יוסי אחימאיר
יוסי אחימאיר
מיהו גולן, מה דעותיו - לכל ידוע, לא כן אבי שקד    לפי מודעות הענק שפירסם בעיתונות סוף השבוע, הסוציאליסט הזה כנראה אינו חסר ממון בכיסיו    כגודל המודעות - כך גודל האבסורד הפוליטי
יצחק בריק
יצחק בריק
לנתניהו, גלנט, הרצי הלוי, בני גנץ וגדי איזנקוט יש גם אשמה ישירה על שהפסדנו לחמאס במלחמה ברצועת עזה, והרע מכול - עוד לפנינו    איך זה ייתכן שהחבורה הזו שאחראית על המחדל והאסון הגדול ...
הרצל ובלפור חקק
הרצל ובלפור חקק
על המשוררת טניה הדר, מחווה לזכרה    בשיריה של טניה הדר אנו נסחפים כבמטה קסם אחר המסע הפנימי, הולכים לאן שהולכת הנפש
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il