|   15:07:40
  אלעזר לוין  
עיתונאי עיתונות זהב בע"מ
דוא"ל בלוג/אתר רשימות מעקב
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
קבוצת ירדן
מתי ולמה נזמין עורך דין מתחום התעופה?
קבוצת ירדן
האם ניתן לקיים צוואה על בסיס העתק הצוואה?

איש הנדל"ן של השבוע

שרגא ויסמן - האיש שלנו בפולין

מנהל את חברת הנדל"ן הישראלית-פולנית רונסון "והיא גדולה יותר מאשדר" החברה מוכרת 500 דירות בשנה, מדווחת על רווחים, וזה עתה גייסה כ-100 מיליון שקל בבורסה של ורשה "בפולין שומרים על לוחות הזמנים, ולא צריך לשלם שוחד"
08/07/2011  |   אלעזר לוין   |   כתבות   |   תגובות
שרגא ויסמן. יעדים חדשים

"רמת הבנייה בפולין גבוהה ב-15 דרגות מהרמה בישראל! מה שדורש בישראל 10 שנים, נעשה בפולין בתוך שנה: היתר בנייה – בתוך שלושה חודשים. יש ועדות תכנון מקומיות ומחוזיות, כמו אצלנו. אבל הן עומדות בלוח הזמנים הקבוע בחוק. למשל, אם הוועדה לא הגיבה בתוך 30 יום לתוכנית בנייה שקיבלה – התוכנית מאושרת אוטומטית!"

לפני כשלוש שנים הפתיע שרגא ויסמן, היום בן 60, את עולם הנדל"ן שלנו, כאשר התפטר מתפקיד מנכ"ל חברת הבנייה אשדר, אחת הגדולות בענף. כשנשאל על סיבות הפרישה, אמר: "אני מנהל את החברה כבר 11שנים, ועכשיו מחפש משימות ויעדים חדשים".

ויסמן, בעל תארים אקדמאיים בתכנון ערים ובשמאות מקרקעין, נחשב למנכ"ל מוכשר. בין היתר, קידם באותן שנים את נושא פינוי-בינוי בישראל, והביא את אשדר לרווחיות. לא פלא אפוא שבעלי חברות גדולות ביקשו לגייס אותו לשורותיהן. ויסמן דחה את כל ההצעות, כולל ניהול חברת אזורים של ישעיהו בוימלגרין (שנקלעה לאחר מכן לקשיים). הוא חיפש אתגר חדש.

אורי דורי, מגדולי הקבלנים בישראל, הוא שהביא לפני ויסמן את ההצעה שאי-אפשר לסרב לה: לנהל את חברת הנדל"ן הפולנית רונסון דוולופמנט, הבונה למגורים בהיקף גדול במדינה זו. הבעלים מכובדים - דורי עצמו , תיאטראות ישראל וזרוע הנדל"ן של קבוצת ג'נרל אלקטריק. הפעילות מעניינת, ילדיהם של בני הזוג ויסמן כבר גדולים, ויצאו מהבית. אחרון-אחרון חביב, ויסמן הוא יליד העיר הפולנית וורצלב (ברסלאו), דובר פולנית, ולגביו זוהי במידה מסוימת חזרה לשורשים. ויסמן חשב, התייעץ עם אשתו, השיב בחיוב, והזוג עבר לגור בוורשה.

רונסון יושבת כיום בבניין משרדים בן 800 מ"ר בבעלותה, ברובע אורסינוב. היא מעסיקה 50 עובדים. אחת לשבועיים-שלושה מגיע ויסמן לביקור בארץ, גם לפגישות עסקיות, גם כדי להתראות עם בני משפחה וחברים ולשמור על הקשר. בביקורו האחרון, נתן ראיון ל-News1 וסיפר על הפעילות והתוכניות.

"אין סחבת, לא צריך לשלם שוחד"

ויסמן: "רמת הבנייה בפולין גבוהה ב-15 דרגות מהרמה בישראל! הפרויקטים הם באיכות מאוד גבוהה. מה שדורש בישראל 10 שנים, נעשה בפולין בתוך שנה: היתר בנייה – בתוך שלושה חודשים. יש רגולציה, יש ועדות תכנון מקומיות ומחוזיות, כמו אצלנו. אבל הוועדות עומדות בלוח הזמנים הקבוע בחוק. למשל, אם הוועדה לא הגיבה בתוך 30 יום לתוכנית בנייה שקיבלה – התוכנית מאושרת אוטומטית! אין סחבת! הליך ההתנגדויות נמשך חודש, ולא יותר. פולין היא מדינה מתוקנת לכל דבר ועניין. גם לא צריך לשלם שוחד!".

"כניסת גזית-גלוב לא תשפיע"

אתם איתנים?

"כן! כפי שכבר אמרתי, אנחנו צופים רווחים קטנים השנה, ורווחים גדולים פי כמה וכמה ב-2012. גייסנו מניות, אופציות ואג"ח לטווח בינוני וארוך בבורסה. סך המאזן של החברה 700 מיליון זלוטי (850 מיליון שקל), וחלק גדול ממנו הוא הון עצמי. בעלי המניות שלנו איתנים, רווחיים וידועים, ודי אם אזכיר את זרוע הנדל"ן של ג'נקל אלקטריק".

היו שינויים בצד של דורי.

"נכון. כידוע, רכשה גזית-גלוב של חיים כצמן את הבעלות המלאה בקבוצת אורי דורי, וזה כולל את ה-32.5% של החברה בפולין. בסוף יולי תמנה גזית-גלוב דירקטורים מטעמה לרונסון. לא צפוי שינוי גדול, כי גם לפני העסקה האחרונה, החזיקה גזית-גלוב 50% מדורי".

שאלתי את שרגא ויסמן, האם הוא חושב לחזור לפעילות בנדל"ן בישראל. בתשובה מרירה-משהו הביע רגשות ונקט עמדה הדומה לזו שקבלנים אחרים מביעים אותה, בשקט ולא לציטוט. לויסמן אין בעיה לדבר ישירות ולעניין. כדאי לשמוע אותו.

גיוס הון "טרי"

בין היתר, גילה ויסמן בראיון כי חברתו, שכבר הנפיקה בעבר בבורסה, גייסה לפני כשלושה חודשים 87 מיליון זלוטי (כ-100 מיליון שקל, לפי 1.2 שקל לזלוטי) בהנפקת אג"ח, בריבית 4.5%. הגיוס החדש יממן פעילות שוטפת ורכישת מגרשים חדשים. כן חושף ויסמן בראיון, לראשונה, את התוצאות העסקיות של החברה ואת רווחיה לתקופה האחרונה.

מי הם בעלי החברה היום?

ויסמן: "הנפקנו בבורסה של ורשה 20% מהמניות. יתר המניות מתחלקות כך: 32.5% לחברת אורי דורי, שעברה באחרונה לבעלות גזית-גלוב; 32.5% לחברת תיאטראות ישראל, בשליטת משפחת גרדינגר; 15% לחברת GE קפיטל, מקבוצת ג'נרל אלקטריק".

היכן בונה החברה? כמה היא מוכרת?

"אנחנו בונים כיום כ-2,000 דירות ב-12 פרויקטים, המפוזרים בארבע ערים – ורשה, פוזנן, שטטין ועיר הולדתי וורצלב. קצב המכירות הוא כ-500 יחידות בשנה. התוכנית היא להגיע למכירות של 1,000 דירות בשנה, דבר שיהפוך אותנו לאחת מחברות הנדל"ן למגורים הגדולות בפולין. רונסון גדולה יותר מאשדר!"

יש לכם מלאי?

"שורת מגרשים בערים שצוינו, שניתן לבנות עליהם 6,000 דירות".

הרווח – 42 מיליון שקל

מרוויחים?

"בהחלט! סיימנו את 2010 ברווח נקי של 35 מיליון זלוטי, שהם כ-42 מיליון שקל. הרווח ברבעון הראשון של 2011 הגיע ל-3 מיליון זלוטי, שהם כ-3.5 מיליון שקל. הרווח ירד, משום שאנחנו חייבים לחשב אותו על-פי כללי החשבונאות IFRS (מותר לרשום בדוחות רווח רק עם גמר הבנייה והמכירות, א.ל.)"

מה התחזית לכל השנה?

"ב-2011 נרוויח 12 מיליון סלוטי. ב-2012 יזנק הרווח ל-40 עד 45 מיליון זלוטי (55-48 מיליון שקל). נתוני השנה הבאה כבר ידועים כי מדובר בדירות שנמכרו, ובנייתן תסתיים בשנה הבאה".

זה נשמע טוב, בהשוואה למשבר הנדל"ן שפקד את רוב מדינות מזרח אירופה.

"נכון. פולין היא המדינה שעברה את המשבר בצורה הקלה ביותר מכל מדינות מזרח אירופה. הממשלה והבנקים נהגו במדיניות כלכלנית שמרנית, האינפלציה רק כ-4% לשנהב, אוכלוסיה גדולה ומשכילה, לא יצרו בועת נדל"ן. שוק המשתכנות התפתח מאוד בעשור האחרון. היום יכולים קוני דירות לקבל משכנתה של עד 90% ממחיר הדירה, בהלוואות ל-30 שנה, בריבית 7.75% (=ליבור שהוא כיום 4.75%+3%)".

לא הכל נוצץ. האבטלה גבוהה יחסית, 9%. אחת הבעיות המדאיגות את יזמי הנדל"ן בפולין היא פיגורים הולכים וגדלים בהחזר הלוואות, של לווים שנפגעו מהאבטלה. מעריכים, ש-4% מהלווים יפגרו השנה בהחזר הלוואות, לעומת 1.9% בלבד לפני שנתיים. זה מחייב את החברות, כולל רונסון, לנהוג בזהירות ולגדול לאט-לאט.

רוב הפרויקטים של רונסון, 7 מתוך 12, הם בוורשה, עיר הבירה, שנפגעה מהמשבר פחות מערים אחרות. גם רוב המכירות הן בעיר הבירה. רונסון היא חברה יזמית. היא בוחרת את הקבלנים במכרזים סבורים, שבהם משתתפים 5 עד 7 חברות. הקבלן העיקרי של רונסון היא חברת HOCHIV, בשליטת משקיעים מספרד.

עד 1.05 מיליון שקל לדירה – לפני גימור

כמה עולה דירה? בפולין קשה לתת תשובה לשאלה זו, מכיוון שהשיטה היא למכור דירות עם גימור חלקי, ללא קירות פנימיים, ללא ריצוף וללא מטבח. מחירי הדירות בוורשה נעים בין 6,500 ל-11,000 זלוטי למ"ר. דירה בת 3 חדרים, 80 מ"ר, תעלה בין 6,340 אלף ל-1.05 מיליון שקל. למחיר הדירה יש להוסיף הוצאות ניכרות לגימור,שגובהן משתנה מדירה לדירה. בסך-הכל לא מדובר בדירות זולות. אבל יש משכנתה נדיבה, שאפשר לפורעה – כל עוד ללווה יש עבודה...

מה התוכניות?

"החברה עוקבת אחרי מצב השוק והכלכלה, ומתקדמת בזהירות. יש לנו תוכנית לרכוש מגרשים ב-100 מיליון זלוטי בשנה הקרובה, מותנה בקצב המכירות ובמצב הכללי".

כל הנדל"ן בכף-ידך
תאריך:  08/07/2011   |   עודכן:  08/07/2011
אלעזר לוין
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
שרגא ויסמן - האיש שלנו בפולין
תגובות  [ 2 ] מוצגות   [ 2 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
ירושלים
9/07/11 22:56
2
צביקה מהפלוגה
15/07/12 10:27
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
'המרכז לפיתוח גלובאלי' הוא מכון חשיבה שמושבו בוושינגטון. לאחרונה המליץ המרכז להשהות את הסיוע האמריקני לפקיסטן עד שייערכו שם רפורמות מקיפות. מאז חיסולו של בן-לאדן העלו מחוקקים רבים בגבעת הקפיטול תהיות בנוגע לסיוע האמריקני לפקיסטן, אך הדוח שפרסם המכון בנושא הוכן עוד הרבה לפני החיסול.
08/07/2011  |  אריה גלוזמן  |   כתבות
"אור השמש יחטא את הכול", קבע השופט המיתולוגי לואיס ברנדייס באמירה שהפכה לאבן יסוד במשטרים הדמוקרטיים. הרבה מים זרמו בהדסון וגם בירדן מאז קביעה זו של היהודי הראשון שנתמנה לכהונת שופט בבית המשפט העליון בארה"ב. בסצנת הזכויות והחירויות המשפטיות דרך כוכבה של השקיפות כערך עליון, כשעם השנים דאג המחוקק לעגן אותה בחוקים ובתקנות על-מנת להופכה לנורמה ציבורית מחייבת.
08/07/2011  |  יהודה יפרח  |   כתבות
בסוף השבוע האינטראקציה עם אחרים אינטנסיבית יותר; זוגיות רומנטית תלווה במתחים מיניים גבוהים, שזה נפלא, בעיקר אם לא ישתלבו בה מאבקי כוח, שגם הם יכולים להתפתח די בקלות במערכות יחסים. נסו להימנע ממניפולציות רגשיות, זה המקום שהכי קל לגלוש אליו בסוף השבוע הקרוב. בהמשך צפויים ימים נעימים במישורים החברתיים והאמנותיים. מבנה הכוכבים מאפשר ברית ארוכת טווח, מערכת היחסים יכולה להיות יותר רומנטית, ניתן יהיה להגיע לפיוס, לשבת ולפתור אי-הסכמות ולהגיע להסכמות.
08/07/2011  |  טובה ספרא  |   כתבות
לא ברור אם זה קשור לחיסולו של בן-לאדן או להתפתחויות עולמיות אחרות, אבל מידע מודיעני שהגיע לגורמים אמריקנים העלה את רמת הכוננות בענף התעופה. אחרי תקופת רגיעה יחסית, הועלו השבוע רמות הבדיקה הביטחונית בכל נמלי התעופה בארה"ב. נראה כי המידע שהתקבל, ממוקד וחייב פעולה מיידית.
08/07/2011  |  אריה אגוזי  |   כתבות
דוֹבי איכנולד, מנכ"ל הוצאת 'ידיעות ספרים', מהו הספר הטוב ביותר שקראת?
07/07/2011  |  מיכאל טוכפלד  |   כתבות
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
דן מרגלית
דן מרגלית
הפרופסור שקמה ברסלר חזרה הלילה למקומה בראש ההפגנות לאחר ראיון שהעניקה שלשום לטלוויזיה    איננו עקורים בארצנו, אמרה ברסלר שהיא שילוב של מדע ואהבת הארץ, מכון ויצמן ועמק יזרעאל
צבי גיל
צבי גיל
בהמשך המלחמה הנגררת בעזה - צה"ל, ומאחוריו הציבור שנותן בו אמון, אנו מאבדים את המצפן    מי שחושב באופן אופטימי שעם חיסול החמאס הבעיה של ישראל תיפתר סופית מרמה את עצמו ואת הציבור
הרצל חקק
הרצל חקק
זה ספר שנכתב כדי לספר סיפור של אם, ובעצם זה סיפור של דור    מתברר, שאפשר גם לכתוב ביוגרפיה רוחנית, סיפור אישי של גיבורה שהיא גדולה מהחיים
מוטי קסטל
מוטי קסטל  |  
בתי המשפט שחררו ממעצר את פעילי ארגון המחאה שהפרו את הסדר    השופטת לארי-בבלי ייחסה בדיון אמיתות להודעת כזב כאילו המשטרה הסירה אחריות ממפגינים לתאונה שבה נהרגו שני בני אדם כתוצאה ממפ...
אפרים הלפרין
אפרים הלפרין
הפתגם הארמי אומר איסתרא בלגינה קיש קיש קריא    כמה שפחות מטבעות יש בכד, כך הרעש שהן עושות רב יותר    זהו בני גנץ
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il