בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
|
|
|
ההצגה על-פי ספרו של יורם קניוק "תש"ח" שמעלה הקבוצה החיפאית אינה בדיוק הצגה, אלא בעצם המחשה ויזואלית וקולית של סיפורו האישי של קניוק ממלחמת העצמאות ב-1948 ● אין זו המצאה של סופר על משהו דימיוני או ארץ שלא היה בה מעולם ● את הכל חווה על בשרו, כשנפצע שם בגיל 17, אך נצר בליבו כששים שנה ● כעת מתגלה האמת, שאינה בדיוק תואמת לסיפורי הצ'יזבטים והאגדות מאותה תקופה
|
|
[צילום: ז´ראר אלון]
|
|
|
|
|
על במה כמעט חשופה, שקירותיה שחורים, עם תאורה מכוונת שמשנה את מוקד התענינות הצופים בהתאם להכוונת הבימאית והמעבדת נויה לנצט, מספרים שמונת הצעירים והצעירות את שהתרחש אז, בימים בהם קרמה המדינה עור וגידים, תוך איבוד דמים רב. סיפורי הצעירים, שאינם "משחקים" דמויות ספציפיות בלעדיות, הם קולות ההיסטוריה. המראות שמצטיירים לנו מהתיאורים, מגלים לנו עד כמה המלחמה ההיא הייתה איומה וגרמה למות צעירים שהקריבו את עצמם - רק בגלל חוסר הדעת בה היא נוהלה. אם להתוודות על האמת, רבות מהפשלות שמתגלות תוך כדי סיפורן בהצגה, ידועות למתי מעט בארץ - לאלה שקוראים את ספרי תולדות מלחמת העצמאות שכתב ההיסטוריון ד"ר אורי מילשטיין. הוא אומנם לא נטל חלק בקרבות בגלל גילו הרך, אך טרח לראיין את כל מי שכן נטל בהם חלק, והיה מקובעי המהלכים שלהם, החל מבן-גוריון וכל המפקדים שפיקדו על הקרבות החשובים ועד לחיילים הפשוטים. כשמתגלה בהצגה עד כמה הכל היה חובבני ונטול כל חשיבה - כיצד אימנו קבוצת צעירים לפל”ים (כולל קניוק עצמו) כיצד לצלול, איך להתנהג על הסירות, ובסיום הקורס שלחו אותם ללא שום אימון בנשק אלי הקרב המכריע על כיבוש הדרך לירושלים, שם נהרגו כמעט כולם, וגם עולים חדשים פליטי שואה, חסרי כל ידע בהתמצאות בארץ ובנשק. ע.ב.) - אתה מזדעזע מחדש ונרעש למשמע הדברים בהצגה. עד כדי כך, שגם השחקנים עצמם מצאו את עצמם מעורבים בסיפור והפכו לחלק חי ממנו. וזו סיבת ההצלחה של ההצגה. חינם וכשרונם של שמונת הצעירים מתלכד עם האמת שחושף קניוק מלבו הקרוע, ולמרות שאין זו דרמה תיאטרלית, עם התחלה אמצע וסוף, דיאלוגים וכל כללי בניית מחזה - הרי שהקהל חש כחלק מהסיפור בעצמו, מזדהה עם השחקנים, למרות התוספות הפוליטיות המיותרות שאמורות לערוך השוואה בין מצבנו כיום ביחס לערבים, והמצב אז. תוספות כגון אלה, באות מתוך הרצון לחבר את הקהל כיום למה שקרה אז. ולא היא. אין שום צורך בהוספה למה שקניוק כתב בספרו עטור ההצלחה והפרסים. די בדבריו היוצאים מהבטן, של מי שהתבוסס בדמו וראה את המוות סביבו פורש את כנפיו על כל חבריו במחלקה. ונכונים דבריו של קניוק בתכניה של ההצגה, שמילותיו הכתובות פחות מרגשות אותו מאשר לשמוע אותן על הבמה. זו גדולתו של התיאטרון, ובזה הוא עולה על כל יצירה כתובה או מוסרטת, ובו אנשים חיים על הבמה, שבזכות חומר טוב יכולים לסובב לך את הבטן. בהצלחה לקבוצת הצעירים המוכשרים האלה.
|
תאריך:
|
27/07/2011
|
|
|
עודכן:
|
27/07/2011
|
|
עליס בליטנטל
|
|
תיאטרון נוצר קיים כבר כ-20 שנה. כעת הוא מתחדש בשיתוף פעולה עם עירית בת ים כאשר הכוונה היא שהוא ישמש יסוד להקמת מרכז תרבות בעיר ליצירה העברית המקורית. אין לי אלא לאחל הצלחה ליוזמה הברוכה הזו.
|
|
|
ערב טוב זמננו תם. במילים האלמותיות האלה של "החמישיה הקאמרית" יכלו לפתוח לוסי אהריש ויואב קרקובסקי את תוכנית האירוח החדשה של הערוץ הראשון, "קיץ חי". כמו שידורים חוזרים בלתי פוסקים של "שולחן לחמישה", מזכירה "קיץ חי" שגם דינם של הניינטיז לחזור אלינו ולנגוס בנו בישבן. כמו אז, בימים הטובים והחד ערוציים של הקארה פלטינה של יעל דן, מקפידים שני המנחים להיכנס זה לדברי זו. כמו אז, לא שוכחים השניים לדבר גם על-גבי המעברונים. וכאילו לא חלפו שנות דור של התפתחויות טכנולוגיות, כל הנוכחים מחזיקים מיקרופון ביד.
|
|
|
שלבי ההתפתחות הראשונים הינם החשובים ביותר לפיתוח יכולות ומימוש הפוטנציאל של כל ילד וילד. חזרו עם הילדים לגני השעשועים, שם תגלו עולם אחר של למידה. משחק כדור יכול לתרום רבות ליכולת הכתיבה של ילדכם, ואפילו לכישורי הנהיגה העתידיים שלו. הגיע הזמן לעשות Loge-out וליהנות.
|
|
|
לקראת הקיץ, העונה הידועה כעונת השיפוצים, מצב טיפים לריצוף נכון בבית ובעסק שהינם בעצם הפנים של החלל. ריצוף נכון מבטיח מראה נקי ומשמש במה נאותה לריהוט שיוצב עליו.
|
|
|
בימים שהכל רותח סביב, כה טוב לחזור למחוזות נעורינו, בערב של שירי ומערכוני יוסי בנאי, השאנסונייר הדגול שלנו. ההצגה שמעלה "בית צבי" עם מסיימי מחזור מ"ט, מדגימה עד כמה לא נס ליחם של השירים והמערכונים שכתב, ביים או ביצע יוסי בנאי.
|
|
|
|