|   15:07:40
  דוד חרמץ  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
כתיבת המומחים
עלויות יישור שיניים: כל מה שצריך לדעת
כתיבת המומחים
נפגעי פעולת איבה בישראל - כל המידע

עובד שקוף - עבודה שחורה

ספק רב אם שביתת ארבע השעות שקיימה ההסתדרות תשפר את מצבם של עובדי הקבלן. אומנם שר האוצר הבטיח להילחם בתופעה, אך מי ערב לכך שהסכומים הגבוהים יותר שתשלם הממשלה לקבלנים יגיעו לעובדים?
15/11/2011  |   דוד חרמץ   |   כתבות   |   מקור ראשון   |   תגובות
עובדי קבלן. רוצים העסקה ישירה [צילום: פלאש 90]

קבלן תחמן
עד שמשרד התמ"ת לא יגביר את הפיקוח על הקבלנים, עובדיהם ימשיכו לעבוד הרבה יותר תמורת הרבה פחות, ללא תנאים סוציאליים, ולספוג יחס משפיל. ארגון 'כוח לעובדים': אסור לשלם יותר לקבלן התחמן, הפתרון צריך לבוא דרך מזמין העבודה, בדמות העסקה ישירה

עופר עיני היה נחוש לשבות, כפי שלא היה נחוש כבר שנים. רק בית הדין לעבודה ריסן את להיטותו ותחם אותה לשביתה של ארבע שעות בלבד. האם הצעד הזה של עיני למען עובדי הקבלן, היה פועל יוצא מהמאבק החברתי של הקיץ האחרון? לא בהכרח. עיני נוהג, דרך קבע, להניף את דגל עובדי הקבלן ערב בחירות להסתדרות. בפעם הקודמת זה קרה חודשיים לפני הבחירות, הפעם זה קורה קצת יותר מוקדם - כחצי שנה לפני הבחירות.

ב-22 במרס 2007 הצהיר עיני: "אחרי 60 שעות ללא שינה, לאחר שסיימתי את מאבק השכר לעובדי הרשויות שנגמר זה עתה, אני יוצא למלחמה עקובה מדם על זכויותיהם של עובדי קבלן".

במלחמה 'עקובה מדם' זו הובס עיני - מדויק יותר, הובסו העובדים: שום הישג לא הושג עבורם. אבל בבחירות לראשות ההסתדרות, במאי 2007, הוא ניצח. מאז ניצחונו האישי ועד ימים אלה לא עלתה ההסתדרות על בריקדות בנושא חשוב זה. למרות התנהלות צינית זו, של ההסתדרות והעומד בראשה, ספק אם יש מי שיחלוק על כך, שמאבקם של עובדי הקבלן הוא המאבק הצודק ביותר מכל מאבקיהם של עובדי ישראל.

בתזמון אקראי פרסמה הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה, בדיוק ביום השק"ם (השביתה קצרת מועד), כי שכר הממוצע של עובדי הקבלן בענף השמירה, האבטחה והניקיון עומד על 4,313 ש"ח. 213 שקלים יותר משכר המינימום.

אלא שהמאבק הצודק בנושא עובדי הקבלן לא נובע רק בשל גובה השכר שלהם; אלא גם מהיעדר תנאים סוציאליים, היעדר ביטחון תעסוקתי והיעדר אופק של קידום. מצד שני אל מול כל ה'אין' הזה, עובדי הקבלן מקבלים משהו שאינו מנת חלקם של עובדים אחרים בישראל: יחס משפיל והתעמרות מצד מעסיקיהם.

ספונג'ה לא מוגנת

"עובדי הקבלן הם קוטפי כותנה מודרנים", אומר לאון מורוזובסקי, היו"ר לשעבר של הסתדרות המעו"ף (מִנהל, משק ופקידים). "אם במאי סרטים מחפש ניצבים לסרט על תקופת העבדות, הוא יכול לקחת את עובדי הקבלן. הם לא צריכים יכולת משחק. הם פשוט צריכים להתנהג בסרט כמו שהם מתנהגים בעבודה".

ומורוזובסקי מפרט: "אני מדבר על שלושה תחומים – מטלות, יחס ותנאים. המטלות שמופלות על כתפי עובדי הקבלן רבות יותר, בהשוואה לעובדים שהם חלק מהארגון. למשל, עובדת ניקיון שהיא חלק אינטגרלי מבית חולים ושמוגנת ע"י הסכמים קיבוציים, תנקה בצורה משמעותית פחות מעובדת ניקיון שמופעלת בידי קבלן. עובדת הקבלן תידרש לנקות שטח שיכול להיות פי ארבעה מחברתה שמועסקת כשכירה בארגון".

אולי כי ההסכמים הקיבוציים מעודדים בטלנות, והקבלנים מצפים לקבל תמורה מלאה על השכר שהם נותנים?

"היקף העבודה של עובדת הניקיון הממוסדת נקבע לאחר שהמכון לפריון עבודה קבע בחוות דעת ברורה מה שטח הראוי והַסביר, שעובדי ניקיון יכולים וצריכים לבצע בשעה אחת של עבודה.

"אחד הדברים הנוראיים, בהקשר זה, הוא שכשהמנקה של הקבלן מתבגרת ולא מסוגלת לעמוד במכסות הדרקוניות שהטיל עליה הנוגשׂ שלה, הוא פשוט מעיף אותה, מהיום להיום. גם אם היא עבדה אצלו 15 או 20 שנה. אבל החמור ביותר בעיניי זו ההשפלה שהיא מנת חלקם של עובדי הקבלן. הם נמצאים בסטטוס אחר וכל הזמן מבהירים להם את זה במעשים. למשל, עצם העובדה שבהרבה מקומות, עובדי הקבלן אוכלים בחדר אוכל משלהם או בחוץ על הדשא. שחלילה הם לא יתערבבו עם בני האצולה – העובדים של המוסד. זו חרפה".

עובדי הקבלן חסרי הגנה לחלוטין?

"לא. בעיקרון הם מוגנים ע"י חוקי המגן שכוללים את חוק שכר מינימום, דמי מחלה, חופשה וכיוצ"ב. הבעיה היא שמדובר באנשים שבמרבית המקרים לא יודעים לעמוד על הזכויות שלהם ומשום כך בפועל המעסיקים שלהם מתעלמים מחלק של אותן הגנות; מי יותר - מי פחות".

הבוס מפחיד יותר מהחשב

מלבד חוקי המגן - שמחייבים את המעסיק אפילו אם העובד מוכן לוותר עליהם - קבע החשב הכללי של האוצר כללים, שנועדו להגן ספציפית על עובדי הקבלן.

ב-2007 פרסם החשב הכללי דאז, ירון זליכה, הוראות בנושא עובדי הקבלן. ההוראות שוללות את האפשרות למכרזי הפסד במגזר הציבורי, באמצעות קביעת תִמחור מינימום. המשמעות היא שהצעה נמוכה במיוחד, שתגרור בהכרח קיפוח זכויות של עובדים, לא תתקבל. ההוראות מחייבות גם משרדי ממשלה, לבצע בקרה שנתית על התקשרויות עם קבלנים.

אלא שההנחיות היפות לא פגשו עד כה את "העובדים השקופים", כפי שמכונים עובדי הקבלן. את ההסבר לכך מספקת הכלכלנית עו"ד ד"ר לינדה עפרוני, שעבדה בעברה בשירות הציבורי ככלכלנית: "מי שחותם על החוזים עם הספקים פוחד מאימת הממונים עליו הרבה יותר מהאשמה שלהם, שהוא העדיף הצעה יקרה יותר ובזבז כספים, ואולי גם קיבל 'תמרוץ' מהקבלן, מאשר באי-קיום הנחיות החשב הכללי לשעבר, משנת 2007".

הוכחה לכך שהוראות החשב לא יושמו הלכה למעשה ניתן ללמוד מדברי שר האוצר, שחזר על 'עקרונות זליכה' בניסוח אחר ומחודש: "אני יודע שכל הצעות האוצר לשיפור תנאי ההעסקה והשכר של העובדים בחברות קבלניות יְיַקרו בשיעור משמעותי את השירותים שהממשלה קונה, כולל כמובן שירותי ניקיון, ואנחנו מוכנים לשלם יותר, הרבה יותר. ייפסק הנוהל של קבלת ההצעות הזולות ביותר במכרזי הממשלה. נוהל שכתוצאה ממנו חברות המספקות שירותים עושקות את העובדים. בהתקשרויות ציבוריות יושם דגש קודם על תנאי העבודה של העובדים".

ומי ערב לכך שאם אכן הממשלה באמת תשלם הפעם לקבלנים סכום גבוה הרבה יותר, הרי שהכסף יגיע לכיסם של העובדים? אולי הקבלן התחמן ישלשל את הכסף החדש לכיסיו, ומשום שרוב מוחלט של עובדיו אינם יודעים לעמוד על זכויותיהם, איש לא יידע על כך? לשם כך בדיוק קיימים פקחי האכיפה של התמ"ת. מספרם עומד כיום על 45 בלבד. ואולם לפי תקני ה-OECD חייב להימצא מפקח אחד של חוקי עבודה על כל 10,000 עובדים. שיעור התעסוקה בישראל עומד כיום על כ-3 מיליון עובדים. בחישוב פשוט: על-פי תקן ה-OECD יש להכפיל את מצבת הפקחים לכמעט פי שבעה – מ-45 ל-300. ועד שזה יקרה קיים סיכוי לא מבוטל, שהקבלנים ימשיכו לגזול בסתר את כבשת הרש של עובדיהם.

אלא אם כן תשתנה השיטה ועובדי הקבלן ייקלטו במקומות העבודה, מה שנקרא 'העַסקה ישירה'. כמו ההחלטה של האוצר, לקלוט לשירות הממשלתי את 250 עובדי הקבלן, שעובדים בהוסטלים לניצולי שואה.

פתרון אפשרי: תיעוד העושק

פתרון אחר לבעיית תנאי עובדי הקבלן מציע ג'קי אדרי, עובד לשעבר במפעלי ים המלח: לערב את התקשורת. יש לזה השפעה, כך מתברר, ואפילו על טייקוני הטייקונים.

"ב-98' עבדתי במפעלי ים המלח, באמצעות קבלן", מגולל אדרי את סיפורו. "הפער הבלתי נסבל בין התנאים של עובדי החברה לבין התנאים של עובדי הקבלן, גרם בסוף לאילנה דיין להקדיש תוכנית שלמה ב'עובדה' לסיפור הזה. ב-2004 היא שִדרה את הסרט 'זהב לבן עבודה שחורה', שתיאר את תנאי העבדות שלנו, עובדי הקבלן במפעל, שעבדנו הרבה פעמים 16 שעות בחום נוראי וקיבלנו שכר פרוטות. ללא תגמול של שעות נוספות, ללא תנאים סוציאליים. וקיבלנו גם יחס אחר: היו לנו תגיות עובד שונות, נסענו בהסעות נפרדות, לא חלילה עם עובדי המקום, ואכלנו בחדר אוכל נפרד. אחרים פחדו לדבר, אני שיתפתי את הצופים במה שקורה וכמובן שפוטרתי חמש דקות אחרי השידור. אבל התוכנית הזו עוררה סערה. משפחת עופר, בעלת החברה, נלחצה, הזמינה מח"כ לשעבר אלי גולדשמיט דוח עם המלצות, ולזכותה ייאמר שהיא אִמצה את ההמלצות במלואן. המלצות ששינו בצורה משמעותית את מצבם של עובדי הקבלן במפעלי ים המלח".

אלא שזו עצה טובה, וקוץ בה: התקשורת לא תפרסם כל עוולה של קבלנים, ובוודאי שלא בתדירות בלתי-פוסקת. אלה הכללים האכזריים של הכלי הזה, שהוא מבקש כל הזמן סיפורים חדשים ושונים. ואם סיפור חדש חוזר על הסיפור של אתמול, אף עורך לא יפרסם אותו.

עורך-דין ידוע, שביקש לשמור על עילום שמו, שיתף אותנו במה שיעץ לבנו, שעבד בהיותו סטודנט כאיש אבטחה של חברה קבלנית. "הבן שלי סיפר לי כיצד עושקים אותו מעסיקיו. אמרתי לו שאם הוא יפתח את הפה ויילחם, הוא יאבד את מקום עבודתו. במקום זאת הדרכתי אותו לתעד בפרוטרוט כל עושק. יום אחרי שהוא פרש ביוזמתו מעבודתו, הוצאתי מכתב למעסיקים שלו ותבעתי את הכל, עד הגרוש האחרון, כולל ריבית והצמדה. מיד הם הזמינו אותי למשרדם ושילמו באותו מעמד את המגיע לו, בלי להתווכח ובלי להתמקח".

כיצד נולדו הראיסים

שמן על כתפי רזה
כשבנימין נתניהו היה שר אוצר הוא הִרבה להשתמש במשל השמן היושב על כתפיו של הרזה. השמן בנמשל היה השירות הציבורי. הרזה היה המגזר התעשייתי. "לרזה אין יותר כוח לשאת את הנטל", אמר אז נתניהו. סיפורם של עובדי הקבלן הוא סיפור על רזים אחרים, שמנוצלים בידי קבלנים שמנים. רק שלרזים האלה יש כוח לשאת את השמנים שרוכבים עליהם כבר הרבה מאוד שנים. מסיבה פשוטה: אין להם ברירה

כשבנימין נתניהו היה שר אוצר הוא הִרבה להשתמש במשל השמן היושב על כתפיו של הרזה. השמן בנמשל היה השירות הציבורי, הלא יצרני. הרזה היה המגזר התעשייתי – אלה שמביאים את הכסף למשק. "לרזה אין יותר כוח לשאת את הנטל", אמר אז נתניהו. סיפורם של עובדי הקבלן הוא סיפור על רזים אחרים, שמנוצלים בידי קבלנים שמנים. רק שלרזים האלה יש כוח לשאת את השמנים שרוכבים עליהם כבר הרבה מאוד שנים. מסיבה פשוטה: אין להם ברירה. מתי החל עידן עובדי הקבלן במשק הישראלי?

תמר גוז'נסקי שירתה כחברת כנסת בין השנים 88'-02', ובלטה בפעילות ללא לאות למען העובדים, בעיקר החלשים שבהם. גוז'נסקי יודעת להצביע בדיוק מתי נפרץ הסכר הזה. כלומר, מתי החלה תופעת עובדי הקבלן. "זה קרה בשנת 91' כשהממשלה החליטה להפסיק את 'חובת הזיקה', כשהיא פטרה את המעסיקים לגייס עובדים דרך לשכות התעסוקה. מאז צצו, כפטריות אחרי הגשם, ה'ראיסים' - והשאר היסטוריה".

מורוזובסקי לא זוכר, מאז תחילת תופעת עובדי הקבלן בארץ, אווירה ציבורית ופוליטית כל כך אוהדת למען עובדי הקבלן, כמו בימים אלה. "זו הזדמנות היסטורית", הוא אומר. "חייבים להכות היום בעוצמה רבה בברזל החם, כדי לבער את הנגע הנורא הזה מהחברה הישראלית".

הניתוח הצליח - החולה מת

ד"ר לינדה עפרוני:
"אין ספק שמבריחי הגבול משפיעים על שכרם של עובדי הקבלן. ככל שהשוק מוצף ביותר ויותר מתחרים על מקומות העבודה הפיתוי של המעסיק הוא לפגוע יותר ויותר בתנאים של אותם עובדים. זו נוסחה כלכלית פשוטה של ביקוש והיצע"

אורנה עמוס מארגון העובדים "כוח לעובדים", ליוותה את 'המרד הפלאי' של עובדות הניקיון באוניברסיטת בן-גוריון בשנה האחרונה. "ההתקוממות של עובדות הניקיון שם נשאה פרי", היא אומרת, "ולאחר חודשים ארוכים שתיזזו אותנו בלך ושוב, עשינו היסטוריה: 200 עובדות הניקיון של האוניברסיטה חתמו על ההסכם הקיבוצי הראשון של עובדי הקבלן. אלא שרגע אחרי החתימה, האוניברסיטה החליפה את הקבלן והקבלן החדש לא מכיר עדיין בסיכומים".

סליחה על הדימוי, אבל נראה שבמקרה זה הניתוח הצליח והחולה מת.

"במידה מסוימת כן, במידה מסוימת לא – כי בכל זאת יצרנו תקדים. אבל באמת מה שקרה הוא הוכחה לכך שהפתרון צריך לבוא דרך מזמין העבודה, לא דרך ספק העבודה. חייבים לחתור למצב של העסקה ישירה – שילוב עובדי הקבלן במקומות העבודה".

אלא שכיום רבות מהחברות פועלות בדרך הפוכה לחלוטין - בשיטת הניהול המודרנית 'מיקור חוץ' (מלשון מקור - source), שיטה שבבסיסה עומד הרעיון להוציא מהארגון את תפעול הפעילויות שאינן נמצאות בבסיסו ולהעבירן לגוף חיצוני. לשיטה זו יש שני ענפים שונים בתכלית: ענף כוח האדם וענף הקבלנים. ענף כוח אדם מספק רק עובדים והם מנוהלים על-ידי מבקש העבודה, ואולם ענף הקבלנים מספק מלבד העובדים גם את החומרים, חומרי הגלם, תוכנות וכו' והעובדים של הקבלנים מנוהלים רק על-ידי הקבלנים עצמם.

"בזמנו", אומר יניב בר-אילן דובר 'כוח לעובדים', "עמיר פרץ חוקק את חוק 'תשעת החודשים', המחייב את מקום העבודה לקלוט את עובדי ענף כוח האדם במקומות העבודה בהם עבדו ב-9 החודשים האחרונים. ואולם חוק זה לא חל על עובדי הקבלן. וכך קורה שעובדי כוח האדם שהרבה מהם בעלי מקצועות מבוקשים – אנשי מחשבים, רואי חשבון וכיוצ"ב, משתלבים במקומות העבודה הזמניים שלהם והופכים להיות עובדים מן השורה לכל דבר ועניין, ואילו עובדי הקבלנים - שרובם אנשי ניקיון, אבטחה ושמירה – לעולם לא ישתלבו במקומות העבודה אליהם הם מתייצבים מידי בוקר, לעיתים שנים על גבי שנים. יתרה מזו: אם יזכה במכרז קבלן חדש, הרי שעובדי הקבלן שהפסיד, יעזבו בן לילה את האתר בו עבדו לפעמים שנים רבות".

בשורה התחתונה, ל'מיקור חוץ' יש שני בנים: לראשון – עובד כוח האדם - יש זכויות ואופק תעסוקתי; לשני – עובד הקבלן – אין כלום, זולת שכר הדחק, וההגנות של חוקי המגן, שהוא מקבל באופן זמני, ועל-פי-רוב גם באופן חלקי, ממעסיקו הקבלן.

זווית נוספת בנושא עובדי הקבלן, שלא קיבלה ביטוי בדיון הציבורי, היא סוגיית מבריחי הגבול. "אין ספק", מאשרת ד"ר עפרוני, "שככל שהשוק מוצף ביותר ויותר מתחרים על מקומות העבודה בַלֶבל הנמוך ביותר - עובדי הניקיון - הפיתוי של המעסיק הוא לפגוע יותר ויותר בתנאים של אותם עובדים. זו נוסחה כלכלית פשוטה של ביקוש והיצע". אגב היצע – אין מספר מדויק כמה עובדי קבלן מועסקים בישראל. רק אומדנים.

פורסם במקור: יומן, מקור ראשון
תאריך:  15/11/2011   |   עודכן:  15/11/2011
דוד חרמץ
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
בשעה שגופתו המגואלת בדם של מעמר קדאפי הוצגה לראווה במקרר הבשר במרכז המסחרי של העיר מיסרטה, דנה העיתונות העולמית בעושרו האגדי שלא סיייע לו ברגעי חייו האחרונים. קשה עד בלתי אפשרי לדעת מהו היקף הונו הפרטי, כי מעולם לא הייתה הפרדה ברורה בין נכסי המדינה לבין נכסיו. ההערכות המעודכנות מדברות על 200 מיליארד דולר, בחשבונות בנק ובהשקעות שונות ומשונות. ההערכות האלה הופכות את קדאפי, טרם מותו, לאיש העשיר בעולם. אם ניקח בחשבון שהתל"ג השנתי בלוב מסתכם ב-90 מיליארד דולר נגיע למסקנה כי שליט לוב לשעבר היה גם אחד המנהיגים המושחתים ביותר בעולם.
15/11/2011  |  אריה גלוזמן  |   כתבות
עם העלייה בתוחלת החיים, רוב המחקרים עוסקים באנטי איג'ינג שמתמקד בהאטת קצב הזדקנות הגוף ומניעת מחלות הקשורות בגיל, תוך שילוב של רפואה מונעת, תזונה נכונה ופעילות גופנית. בעזרת כלים אלה, אנו מעלים את רמת החיוניות, התפקוד והאנרגיה של כל אחת ואחת מאיתנו.
15/11/2011  |  איילת נדיב  |   כתבות
השופט: דניאל גולדברג, בית הדין האיזורי לעבודה, ירושלים
14/11/2011  |  איתמר לוין  |   כתבות
אימפריית הפשע ניצחה. את כולן. חודשיים לתוך עונת הסתיו החדשה של הטלוויזיה האמריקנית, כשסדרות מיוחצנות להדהים כמו the playboy club והמלאכיות של צ'רלי מבוטלות בלחיצת מקלדת, מקבלת האימפריה חידוש לעונה שלישית. המועד הנוח: הזמנה מוקדמת לעונה שלמה אחרי הפרק השלישי בלבד. בהחלט מהלך לא שגרתי במציאות ההוליוודית הנוכחית בה מעדיפים לחכות עד סוף העונה ואז למשוך עוד קצת.
14/11/2011  |  אור בר-שלום  |   כתבות
בנטורופתיה, שהיא תורת רפואה טבעית, המתבססת על העצמת הגוף והנפש והכוונתם לריפוי ושיקום עצמי, מאמינים כי אם נזכיר לגוף מהן אפשרויות ההתמודדות הטמונות בו ונעזור לחזקו, הוא יוכל להתמודד באופן יעיל יותר עם מצבי מחלה שונים, בכללם מחלות כרוניות, דוגמת סוכרת נעורים.
14/11/2011  |  מאיה עשת  |   כתבות
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
פרויקט הולילנד בירושלים [צילום: איתמר לוין]
תומר קורנפלד
חברת קרדן נדל"ן בנתה בשנים האחרונות צבר ענק של פרויקטים הכולל הקמה של למעלה מ-17,900 יחידות דיור. הנה הניתוח המלא
איתמר לוין
איתמר לוין
ע"פ 232/55, היועץ המשפטי נגד מלכיאל גרינוולד. השופטים שמעון אגרנט, יצחק אולשן, שניאור זלמן חשין, דוד גויטיין ומשה זילברג. 17 בינואר 1958
אלי אלון
אלי אלון
ביקרתי בימים אלה (אפריל 2024) בשני מוזאונים אלה בהפרש שעה    האמינו לי אותם תכנים ואותם צילומים פחות או יותר דומים בשני המוזאונים. שניהם עוסקים בארגון האצ"ל מאז הקמתו עד פירוקו
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il