|   15:07:40
  ציפי לידר  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
קבוצת ירדן
המדריך המלא להקמת מקלט בבית פרטי
כתיבת המומחים
עלויות יישור שיניים: כל מה שצריך לדעת

בראי השיר

לקראת שבועות: מה לומדים מהשיר "לא ארחף בחלל" על מתן תורה, על הרלוונטיות האישית והלאומית לימינו, על הגבול בין האסור והמותר, ועוד?
23/05/2012  |   ציפי לידר   |   כתבות   |   חגים ומועדים   |   תגובות
תורה מנחה [צילום: AP]

המצוות לפי זלדה
מצוות התורה, כפי שמציינת המשוררת, הן המדריך המעשי לחיים, מורה נבוכים בג'ונגל הקיומי של האדם. יתרה מכך, המצוות הן ה'גַייד-ליין' העושה סדר בחיים, מהבלבול השורר בהם ומאפיין אותם, ומעניק להם גבולות ברורים

לא אֲרַחֵף בֶּחָלָל
מְשֻלַּחַת רֶסֶן
פֶּן יבְלע ענן
את הפס הדקיק שֶׁבְּלִבִּי
שמפריד בין טוב לְרָע.
אין לי קיום
בלי הברקים והקולות
ששמעתי בסיני.



מכירים? זהו שירה של המשוררת זלדה, המעלה על נס את המעמד המקודש של מתן תורה בהר סיני. לכן אין מתאים ממנו להעלותו על ראש שמחתנו לקראת חג השבועות.

האם כפי שנדמה התורה היא חלון הראווה של ארון הספרים היהודי, שיוצאת מן הארון במבצע חד-פעמי למסע של דיונים פילוסופיים אל תוך הלילה, על-פי מיטב המסורת המחודשת בימינו של תיקון ליל שבועות, אשר דומה שהפך כבר לטרנד לאומי?

מה אנו לְמֵדִים משיר קצר זה, שבו מביעה המשוררת את זיקתה האישית לתורה? דומני חמישה רעיונות מרכזיים גלומים בשיר.

חֶבל הצלה

אם סברנו לתומנו שהתורה, שניתנה לפני שלושת אלפים שנה, היא אנכרוניסטית, ואין לה שייכוּת לימינו, ובמיוחד בעידן המודרני, באה זלדה ומצביעה על הרלוונטיות של התורה לדורנו. בראש ובראשונה היא משקפת את המהות האקסיסטנציאלית של התורה: "אין לי קיום בלי הברקים והקולות ששמעתי בסיני". התורה אינה טקסט פולחני, כפי שנוטים לחשוב, אלא הֶכְרַח קיומי, אורח-חיים שבלעדיו המשוררת חשה כמתה. התורה היא חבל הצלה עבור המשוררת. היא מזרימה חמצן לחייה האפרוריים.

מעניין שהמשוררת אינה מזכירה את התורה בדרך ישירה, אלא בדרך מטונימית (הבעת עצם על-ידי עצם אחר הקשור לו), באמצעות הקולות והברקים שאפיינו את מעמד מתן תורה בהר סיני ואת ההתגלות האלוקית במעמד מקודש זה. "וַיהִי ביום השלישי בהיות הבוקר וַיהִי קולות וּברקים וענן כבד על ההר, וקול שופר חזק מאוד, ויחרד כל העם אשר במחנה" [שמות י"ט, 16].

יום יום חג

זאת ועוד: התורה כאמור איננה יצירה מיושנת, אלא משדרת אל המשוררת בשידור חי ודינמי את הקולות והברקים מהמעמד המיתולוגי בהווה, כאן ועכשיו, והיא נפעמת ממנו מחדש.

ואכן, התורה מדגישה את הרלוונטיות של המעמד בהווה, ואת התחדשותו המתמדת, באמצעות המילה 'היום', המהווה מוטיב מַנְחֶה בתורה כולה. כך למשל, "היום הזה נהיית לעם", "אתם ניצבים היום כולכם לפני ה' אלקיכם" - ללא הבדל מעמד, גזע ומין - "ראשיכם, שבטיכם, זקניכם ושוטריכם, כל איש ישראל, טפכם, נשיכם וגֵרְךָ אשר בקרב מחניך, מחוטב עציך עד שואב מֵימֶיךָ, למען הקים אותך היום לו לעם, והוא יהיה לך לאלקים..." [דברים כ"ט, 13-9].

ואומנם, עובדה היסטורית היא כי מכל העמים הקדמונים רק עמנו שרד בזכות התורה אלפיים שנות גלות, ללא טריטוריה, שפה ומדינה - תנאים טבעיים היוצרים עם. התורה היא הטריטוריה הרוחנית והפיסית של העם היהודי. מה הפלא שהתורה ניתנה במדבר, שמשמעותה הסמלית היא היעדר כל תלות בתנאים חומריים וטריטוריאליים.

לוקחת אותי אישית

אולם המשוררת מבליטה רעיון מרכזי נוסף. מעֵבר למשמעות הלאומית יש לתורה משמעות אישית לכל אדם יהודי: "אין לי קיום בלי הברקים והקולות ששמעתי בסיני". לא רק במישור הלאומי התורה היא אורח-חיים של העם היהודי. גם במישור הפרטי המצוות הן חלק בלתי נפרד מהקיום של המשוררת ומגיבוש זהותה העצמית. את המשמעות החיה של התורה לגביה מדגישה המשוררת בעובדת נוכחותה האישית במעמד התגלות ה' בהר סיני, כמי ששמעה במו אוזניה את הקולות והברקים בהר. בדרך זו מצביעה זלדה על הזיקה האינטגרלית בין עבר להווה של המסורת היהודית.

העובדה שהעם כולו, לדורותיו ולפרטיו, נוכח במעמד הדרמטי של מתן תורה משתקפת היטב בפסוקים הבאים: "ולא איתכם לבדכם אנוכי כורת את הברית הזאת... כי את אשר יֶשְנוֹ פֹה עימנו עומד היום לפני ה' אלקינו ואת אשר איננו פֹה עימנו היום" [שם, 14-13].

על קרקע המציאות

יתר על כן, המשוררת איננה מתייחסת אל התורה ברמה התיאורטית, אלא ברמה המעשית ביותר. בניגוד לדימוי הרווח בציבור התורה אינה מהוּת ערטילאית, המיועדת לאנשים סהרוריים, או ל'אסטרונאוטים' המרחפים בחלל. במקרה הטוב, נוטים לחשוב כי מקומה של התורה הוא בפקולטה למדעי הרוח, או להבדיל בישיבות. לכל היותר, בעידן ה"ניו אייג'" היא משמשת מוקד לדיונים רוחניים בפורומים שונים.

המשוררת מצביעה על תופעה הפוכה. התורה מורידה אותה מן החלל, שבו היא מרחפת בעולם חסר מטרה של מחשבות ויצרים, אל קרקע המציאות. המצוות מעניקות לה אחיזה ממשית בחייה ומקנות לה כלים מעשיים להתמודדות יומיומית. המשוררת חשה היטב על בשרה, כי התורה, כדברי הכתוב, "לא בשמיים היא... ולא מעֵבר לים (בחו"ל), כי קרוב אליך הדבר מאוד בפיך ובלבבך לעשותו" [דברים ל', 14-11].

מצוות התורה, כפי שמציינת המשוררת, הן המדריך המעשי לחיים, מורה נבוכים בג'ונגל הקיומי של האדם. יתרה מכך, המצוות הן ה'גַייד-ליין' העושה סדר בחיים, מהבלבול השורר בהם ומאפיין אותם, ומעניק להם גבולות ברורים. התורה מקנה כלים מעשיים להבחין בגבול הדק שבין "סוּר מֵרָע" ל"עֲשֵׂה טוב", ומהווה מחסום נגד המתירנות ואורח החיים משולח הרסן. הענן של מעמד הר סיני בכוחו להסיר את ענן אי-הוודאות ואי-הבהירות בחיי היומיום, והקיום של מתן תורה מזרים את החמצן לקיום הפיזי שלנו.

עצור! גבול לפניך

אולם נראֶה כי בעצם השימוש במושגים "משולחת רסן", ו"טוב ורע", מצביעה המשוררת לא רק על חשיבות קיום המצוות שבין אדם למקום, אלא לא פחות על תחום המוסר, דהיינו על ערכן של המצוות שבין אדם לחברו. וזה סוד החידוש של התורה.

מצוות חברתיות, כמו איסור רצח, גניבה או ניאוף, הן לכאורה מצוות שכליות, הדרושות לקיום הסדר התקין של החֶברה. ומה אפוא באה התורה להוסיף? עם כל הכבוד, הנורמות של החברה, שנקבעות על-ידי האדם, בן-תמותה, בעל הראייה המוגבלת במקום ובזמן, הן נורמות סובייקטיביות ויחסיות. ומכאן הבלבול האנושי הקיים לגבי מהות הצדק, הצדקה, הכלכלה הנכונה, המערכת הזוגית ועוד, ושפע העֲמָדוֹת הימניות והשמאליות המתלוות לסוגיות אלה. אם הקניבליזם הוא דוגמה קיצונית לכך, עד כמה רחוק התפישה האנושית המעוותת מסוגלת להגיע, הרי ככלל אנו רואים שהערכים משתנים מאדם לאדם ומחברה לחברה, ומה שטוב בעיני האחד, הוא רע בעיני משנהו. ומכאן גם ריבוי הסכסוכים האישיים והמשפטיים הקיימים בכל חברה.

לכן מעניקה התורה הנצחית את התוקף האלוקי המוחלט, של הראייה הגלובלית, גם למצוות השכליות ולנורמות החברתיות. ובכך מקנה להן את הבהירות, ומונעת מהן, כפי שמציינת זלדה, את טשטוש הגבולות בין טוב לרע. ואולי לזה כיוונו חז"ל במדרש הידוע, שהקב"ה כפה את התורה על ישראל (ובלשונם הציורית "כפה עליהם הר כגיגית"), ובכך נעוץ ההסבר לסתירה בין המדרש לבחירת ישראל בתורה מרצון, המשתקפת בפסוק הנודע 'נעשה ונשמע'.

כל אחד יכול

אכן, בפרשת קדושים, המהווה מהדורה מפורטת של עשרת הדיברות, הביטוי "אני ה'" חוזר כמוטיב מַנחה (לייטמוטיב) הצמוד פעמים רבות למצוות החברתיות. להיות קדוש? לא צריך להיות בשביל זה חבר במועדון הנזירים. כל אחד יכול! נהפוך הוא: הנזירוּת היא בניגוד לתפישת היהדות. צריך רק לקַדש את החיים הגשמיים. התורה נותנת טיפים בדמות עשרת הדיברות.

בפרפראזה על השיר הידוע, יש לי יום יום חג, חג מתן תורה כמובן. תשאלו את זלדה.

חג שמח!

תאריך:  23/05/2012   |   עודכן:  23/05/2012
ציפי לידר
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
"אני לא הייתי עובר את בחינת לשכת עורכי הדין", אומר שר המשפטים, יעקב נאמן, על הבחינה שהתקיימה ב-2.5.12. הטרוניה שלו אינו על קושי הבחינה, אלא על ההדגשים שלה, משום שלדברי נאמן היא אינה שמה דגש על הדין המהותי. החלטנו לבדוק את הבחינה, ומתברר שנאמן צודק ובגדול.
23/05/2012  |  איתמר לוין  |   כתבות
יום העצמאות השנה עמד בסימן "מים כמקור חיים" את החג חגגנו בשמחה רבה מתוך החסד הגדול שעשה הקב"ה לעם ישראל ולמדינתו.
23/05/2012  |  חניאל פרבר  |   כתבות
מרבית המעשנים מודעים לנזקי העישון למערכת הנשימה ולריאות. מה שידוע פחות הוא, שעישון עלול לפגוע גם בלב ובכלי הדם. מחקרים מדעיים רבים הוכיחו קשר ישיר בין עישון סיגריות (וגם פייפ ונרגילה), לבין מחלות לב וכלי דם; מתוך כלל התקפי הלב אצל אנשים צעירים עד גיל 45, כ-75% מתרחשים בקרב מעשנים. רמת הסיכון של מעשנים מתחת לגיל 40 ללקות בהתקף לב, גדולה פי 5 בהשוואה ללא מעשנים ולמעלה מ-50% ממקרי אוטם שריר הלב אצל נשים, מתרחשים אצל נשים מעשנות.
23/05/2012  |  ד"ר אילן קיציס  |   כתבות
ב-1985 ינקי מרגלית היה בטוח שהוא מחזיק בידו את הדבר הבא. שנה קודם לכן פנה אליו גרפולוג וביקש ממנו שיבנה לו תוכנה שתחליף אותו. "קוראים לזה תוכנת מומחה (expert system) והיא חלק ממערך רחב של בינה מלאכותית", אומר מרגלית. "לקח לי המון זמן לבנות את התוכנה הזו. הרגשתי שאני מחזיק מוצר שיחולל שינוי גם בתחומים רציניים יותר מגרפולוגיה, כמו: רפואה, פסיכולוגיה ותחומים אחרים. רק שהייתה בעיה קטנה: באותה תקופה הייתה מגפה של פריצה לתוכנות ופחדתי שמישהו אחד יקנה את זה וייתן לכולם להעתיק. שברתי את הראש איך להגן על התוכנה החשובה שיצרתי, ואז צץ בי רעיון: לבנות פלג הגנה חיצוני למחשב, שבלעדיו התוכנה לא תשתף פעולה עם המשתמש ולא תפעל".
22/05/2012  |  דוד חרמץ  |   כתבות
יאיר לפיד יו"ר יש עתיד, 5.11.1963, יליד מזל עקרב
22/05/2012  |  צילה שיר-אל  |   כתבות
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
צבי גיל
צבי גיל
"לקחי השואה חייבים להיות לקוד תרבותי של חינוך לערכים הומניים, לדמוקרטיה, לזכויות אדם, לסובלנות וסבלנות, ונגד גזענות ואידיאולוגיות טוטליטריות" - מתוך מנשר ניצולי השואה
אורי מילשטיין
אורי מילשטיין
גודריאן מלמד את היטלר ורומל את תורת לוחמת השריון בחזית; גודריאן מפר פקודה אסטרטגית; הפולנים לא ניצלו הזדמנות אסטרטגית; "התגברות על מכשול מים בלתי עביר"; חידוש הלחימה הגרמנית; שיתוף...
יוסף אליעז
יוסף אליעז
יש לאפשר לאסירים שנאסרו בשל עבריינות "הצווארון הלבן" או חובשי המגבעות החרדיות, שנאסרו בשל עבירות-מס, מעילה, גניבות קלות ובעיקר עברייני-תנועה או עבירות כמעשני סמים קלים להגיש בקשות ...
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il