|   15:07:40
  חיים שטנגר  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
כתיבת המומחים
ברלין בלוז - המלצה לבינג'
קבוצת ירדן
עיצוב הבית: לבד או בעזרת מעצב פנים?

המשטרה חייבת לחקור פרשות מתנות נתניהו

במקרה של אי-דיווח על מתנות לעובד ציבור וגם/או לבני משפחתו, כמו-גם על זהות נותן המתנה, קיימת חובה ציבורית מוגברת, מצד המשטרה, לחקור בעניין, כדי לוודא אם אי-הדיווח על המתנות, מגלם בחובו ובגדרו כוונה לכאורה, לבצע עבירה פלילית, מסוג פשע, דוגמת שוחד
01/12/2015  |   חיים שטנגר   |   יומני בלוגרים   |   תגובות
שרה נתניהו. לחקור לעומק [צילום: יונתן סינדל / פלאש 90]

הפרסומים האחרונים שפרסם מו"ל ועורך "News1 - מחלקה ראשונה", יואב יצחק, בטורו, לפיה לקחה, לכאורה, רעיית ראש הממשלה, שרה נתניהו, מתנות רבות שניתנו, לכאורה, לבני הזוג נתניהו, בביקורים בחו"ל וגם/או שנתקבלו מגורמים שונים, בישראל, מחייבים חקירתה המיידית של משטרת ישראל, ככל שקיימות ראיות ולו גם לכאורה המצדיקות פתיחתה של חקירה פלילית נגד בני הזוג בנימין ושרה נתניהו וגם/או נגד מי מהם, ככל שמי מהם מעורב - לכאורה, בלקיחת מתנות שניתנו להם, לעצמם, כנטען נגדם, במקום להעבירם לגורמים המוסמכים במשרד ראש הממשלה, לשמירה ולרישום, בהתאם להוראות החוק.

חוק שירות הציבור (מתנות), תש"ם-1979, קובע - באשר לקבלת מתנה לעובד ציבור, כי אם ניתנה לעובד ציבור, באשר הוא עובד הציבור, מתנה - בין בישראל ובין בחוץ לארץ, בין שניתנה לו עצמו ובין שניתנה לבן זוגו, החי עמו או לילדו הסמוך על שולחנו ועובד הציבור לא סירב לקבלה ולא החזירה לנותן המתנה, לאלתר, הרי תקום המתנה לקניינה של המדינה, כאשר במתנה שאין בה קניין, חייב עובד הציבור לשלם לאוצר המדינה, שוויה. עובד הציבור מוגדר, בחוק המתנות כנושא משרה וגם/או נושא תפקיד, מטעם המדינה, לרבות חייל כמשמעותו בחוק השיפוט הצבאי, תשט"ו-1955 ואילו מתנה מוגדרת, בחוק המתנות, כהקניית נכס שלא בתמורה או מתן שירות או טובת הנאה אחרת שלא בתמורה.

יש להדגיש ולציין, כי חוק המתנות, מרחיב תחולת החוק, מעבר לעובדי ציבור גרידא - כהגדרתם בחוק זה - והוא קובע, כי הוראות החוק יחולו גם על בעלי משרות ותפקידים מטעם רשויות מקומיות, מועצות דתיות, קופות חולים ובתי חולים ציבוריים, תוך שהוא מגדיר מה הם בתי חולים ציבוריים ומה הם קופות חולים, לעניין החוק.

תקנות המתנות קובעות, כי אם הוצעה לעובד הציבור מתנה שהחוק חל עליה, בידי תושב ישראל או אזרח ישראלי, לרבות תאגיד שבשליטתם של אלה או הרשום בישראל, לא יקבל אותה עובד הציבור, אם לא ניתן לו היתר לפי תקנות אלה. ההיתר יכול שיינתן לסוגים של מתנות וגם/או לסוג של מתנה מסוימת ויכול שיינתן, מראש וגם/או בסמוך לאחר מעשה. עוד קובעות תקנות המתנות, כי בכל משרד ממשלתי תמונה ועדה לטיפול במתנות שקיבל עובד וגם/או נושא משרה במשרד ממשלתי שכזה; כי כחברי הוועדה המשרדית יכהנו היועץ המשפטי והחשב של המשרד הממשלתי וגם/או נציגיהם וכן ראש אגף משאבים חומריים (בנא"מ), או נציג אחר שיקבע המנהל הכללי של המשרד.

עוד נקבע, בתקנות המתנות, כי רשות ביטחון רשאית למנות ועדה משרדית נפרדת לטיפול במתנות שקיבל עובד רשות הביטחון או אדם המשרת בה; כי הרכב הוועדה יכול להיות שונה מהרכב וועדת המתנות, החייבת להיות מוקמת, באשר למשרדים ממשלתיים, בהתאם לתקנות המתנות, כאשר תנאי לכך הינו, כי בוועדה זו יכהן היועץ המשפטי של רשות הביטחון או נציגו. רשות ביטחון מוגדרת, בתקנות המתנות כצבא הגנה לישראל, משטרת ישראל, שירות בתי הסוהר, שירות הביטחון הכללי, המוסד למודיעין ולתפקידים מיוחדים.

עובד ציבור שקיבל מתנה, הוא וגם/או בן משפחתו, שחוק המתנות, חל עליה, חייב להעביר המתנה לוועדה המשרדית, תוך חמישה עשר ימים, מהמועד שנתקבלה אצלו המתנה או, תוך חמישה עשר יום, מיום שנודע לו על קבלתה של מתנה זו, לפי המאוחר, בצירוף הודעה הכוללת פרטים אלה: שם עובד הציבור מקבל המתנה ומענו, תוארו ותפקידו; שם נותן המתנה, פרטיו ומענו; מועד קבלת המתנה ונסיבות קבלתה; תיאור המתנה המאפשר את זיהויה; שוויה המשוער של המתנה.

הוועדה המשרדית שהוקמה לצורך טיפול במתנות, חייבת לנהל רישום של הודעות ומתנות שקיבלה, בספר המתנות של המשרד הממשלתי וכן של כל החלטה שקיבלה וגם/או של כל פעולה שנקטה היא, בקשר עם מתנה. תקנות המתנות מאפשרות לעובד הציבור לפנות לוועדה המשרדית, בבקשה לקבוע אם מתנה שקיבל הוא, הינה מתנה קטנת ערך וסבירה, שניתנה לפי הנהוג בנסיבות העניין, הקבוע בחוק המתנות, כאשר החשב הכללי, בהתייעצות עם היועץ המשפטי לממשלה ונציב שירות המדינה, רשאי לפרסם הנחיות לועדות המשרדיות, לעניין זה.

תקנות המתנות קובעות עוד, כי יש להקים וועדת היתרים שסמכויותיה הינן, לתת היתר לצורך קבלת מתנה וגם/או מתנות, במקרים דווקניים; להחליט בדבר הקניית המתנה, כולה או מקצתה, למקבלה, בין שכבר נמסרה על ידיו על-פי הוראות תקנות אלה ובין שטרם נמסרה; להחליט בדבר שחרור עובד הציבור מתשלום השווי כולו או מקצתו, של מתנה שאין בה קניין ולהחליט בדבר הפקדת המתנה, כולה או מקצתה, בידי מקבלה ובדבר תנאי ההפקדה.

סעיף 59 לחוק סדר הדין הפלילי [נוסח משולב], תשמ"ד-1984, שעניינו חקירת המשטרה, קובע, כי אם נודע למשטרה על ביצוע עבירה, אם על-פי תלונה ואם בכל דרך אחרת, תפתח בחקירה; אולם בעבירה שאינה פשע רשאי קצין משטרה בדרגת פקד ומעלה להורות שלא לחקור אם היה סבור שאין בדבר עניין לציבור או אם הייתה רשות אחרת מוסמכת על-פי דין לחקור בעבירה. עבירה מסוג פשע, מוגדרת - בסעיף 24 לחוק העונשין, תשל"ז-1977 - כעבירה שנקבע לה עונש חמור ממאסר לתקופה של שלוש שנים.

חוק המתנות קובע, כי עובד הציבור שהפר - ביודעין - חובה המוטלת עליו לפי חוק זה, דינו - קנס פי שלושה משווי המתנה ביום קבלתה או ביום פסק הדין המרשיע, לפי הגבוה יותר. כמו-כן, רשאי שר המשפטים לקבוע בתקנות מקרים שבהם ניתן לקבל כופר כסף מעובד הציבור שהפר חובה המוטלת עליו לפי החוק, או שנחשד בהפרה כזאת; סכום הכופר - במצב דברים זה - לא יעלה על הקנס המרבי שניתן להטיל בשל ההפרה, המפסיק כל הליך משפטי לעניין ההפרה ומביא לעיכוב הליכי משפט, במקרה של הגשת כתב אישום.

מכאן נראה, כי קצין משטרה, בדרגת פקד ומעלה, יכול למנוע חקירה פלילית, במקרה של עבירה לפי חוק המתנות, מצד עובד ציבור, שעה שהוא מגיע למסקנה שאין בעבירה, שבגינה הוגשה תלונה למשטרה, עניין לציבור או אם הייתה רשות אחרת מוסמכת על-פי דין לחקור בעבירה. עם זאת, בעבירות המיוחסות לעובדי ציבור וגם/או לבני משפחותיהם, המצויים בדרגת חשיפה גבוהה ותמידית, דוגמת ראש ממשלה ורעייתו, לא נראה כי תימנע חקירת משטרה נגד נילונים, לכאורה, שכאלה, בנימוק של חוסר עניין לציבור. זאת ועוד. לעיתים נתינת וקבלת מתנה, מהווה נדבך ובסיס, לכאורה, לעבירה פלילית, מסוג פשע, דוגמת עבירת השוחד. במקרה של אי-דיווח על מתנות לעובד ציבור וגם/או לבני משפחתו, כמו-גם על זהות נותן המתנה, קיימת חובה ציבורית מוגברת, מצד המשטרה, לחקור בעניין, כדי לוודא אם אי-הדיווח על המתנות, מגלם בחובו ובגדרו כוונה לכאורה, לבצע עבירה פלילית, מסוג פשע, דוגמת שוחד, למשל.

הכותב הוא השותף-המייסד של ד"ר חיים שטנגר, משרד עורכי דין ומשרדו מתמחה בתחום המשפט הפלילי, דיני מעצרים, כמו-גם בתחומי המשפט העסקי, דיני חברות, פירוקים ופשיטות-רגל, דיני ירושות וסכסוכים עסקיים-משפחתיים ודיני משפחה, כמו-גם בהופעות בבג"ץ ובענייני עתירות מנהליות, קניין רוחני ומקרקעין. ד"ר חיים שטנגר, אינו עובד במקצועו, במהלך השנה הקרובה ובמקומו עובדים - בתקופה זו - עורכי הדין אורי פנטילט וארנון שצמן.
תאריך:  01/12/2015   |   עודכן:  01/12/2015
חיים שטנגר
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
המשטרה חייבת לחקור פרשות מתנות נתניהו
תגובות  [ 0 ] מוצגות   [ 0 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
בל נשלה עצמנו ולו גם לרגע קל, הרפובליקה הטורקית הינה מדינה איסלאמית, לכל דבר ועניין שהוא, על-אף הצהרותיו הריקות מתוכן, בכל הכבוד הראוי, של ראש ממשלתה, אחמט דבוטאולו - אתמול - בבריסל, כי טורקיה הינה מדינה אירופית וכי מרגע וזה ואילך קיימת "התחלה חדשה" ביחסים בין טורקיה לבין שכנותיה האירופיות.
30/11/2015  |  חיים שטנגר  |   יומני בלוגרים
הקיסר הרומאי, טיטוס פלוויוס אספסיאנוס (בלטינית: Titus Flavius Vespasianus;‏ 17 בנובמבר 9 - 23 ביוני 79) שהיה קיסר רומי משנת 69 עד 79 ומייסד השושלת הפלאבית, הינו האדם שלו מיוחס המשפט המפורסם: "לכסף אין ריח". הוא פעל לחידוש מיסים ישנים והטיל מיסים חדשים, הגביר התשלום מהפרובינקיות ופיקח מקרוב על פקידי האוצר. הוא נתן דוגמה לעם, באורח חייו הצנוע, ושם ללעג את הראוותנות של אצילי רומא, אשר בתקופתו של נירון הגיעו לשיאים של שחיתות וחמדנות. סווטוניוס מספר, כי כאשר הטיל אגרה על השימוש בלטרינות (בתי שימוש ציבוריים) גינה אותו בנו טיטוס על כך. אספסיאנוס הגיש אל אפו של טיטוס מטבע מן התשלום הראשון ושאל אותו אם הריח בלתי נעים. לא, השיב טיטוס. "ועדיין," אמר אספסיאנוס, הכסף הזה בא משתן" (Atqui, inquit, e lotio est). מכאן צמח הביטוי "לכסף אין ריח" (Pecunia non olet).
29/11/2015  |  חיים שטנגר  |   יומני בלוגרים
שורת המקרים החוזרת ונשנית של בעלי תפקידים בכירים בשירות הציבורי, המסתבכים חדשים לבקרים בפרשיות מין וגם/או בשולי פרשיות שכאלה, מעוררת תהייה האם בשלה החברה הישראלית, לשינוי המהפכני אותו עברה היא עם חקיקתו של החוק למניעת הטרדה מינית, בשנת 1998.
26/11/2015  |  חיים שטנגר  |   יומני בלוגרים
כל סטודנט וסטודנטית למשפטים, מכירים הקלישאה הידועה, לפיה חוק רע יוצר תקדים גרוע ולכן, מוטלת אחריות כפולה ומכופלת על חברי בית המחוקקים - תהא המדינה בה יכהנו הם בבית מחוקקים זה, אשר תהא - שלא להוציא, תחת ידם, חוקים רעים. הציבור בכללותו, יוצא מנקודת הנחה כי מי שמצוי ומכהן בתפקיד מחוקק, הינו אדם ראוי, אדם ערכי ומוסרי, כמו-גם אדם בעל ידע והשכלה רחבה יותר מהממוצע, מהם נהנה רוב רובו של הציבור, שאינו מצוי במעמד של מחוקק, בבית המחוקקים.
25/11/2015  |  חיים שטנגר  |   יומני בלוגרים
גל הטרור והסכינאות המשתולל במחוזותינו, נכנס אל תוך החודש השלישי ולא נראה כי יש לו סוף - בשלב זה. הדר בוכריס ז"ל, שנרצחה אתמול בצפת - הינה ההרוגה מספר 21, בגל טרור זה ונראה, כי עוד היד נטויה. המאפיין גל טרור וסכינאות זה, הינו כי המשתתפים בו הינם צעירי צעירים ולעתים - ילדים ממש - שגילם פחות מגיל העמדה לדין פלילי, לכן, לא ניתן לשלחם למאסר בבתי כלא, אלא, ככל שיישפטו ויורשעו בדין, יישלחו הם, לרצות תקופת מאסרם, במוסדות כליאה, אלה וגם/או אחרים.
23/11/2015  |  חיים שטנגר  |   יומני בלוגרים
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
דן מרגלית
דן מרגלית
אם עד כה ראוי היה להציג את איתמר בן-גביר כעבריין לשעבר הרי שעכשיו הוא בלי לשעבר    רק, לכאורה, לפי שעה
אלי אלון
אלי אלון
מהתרשמות שלי ומהבנה בנושאי איכות סביבה השיקום האקולוגי והנופי של מקטע הנחל בפ"ת רחוק מלהיות מספק ומוקדם לדבר על "שיקום הנחל
רפי לאופרט
רפי לאופרט
מעקב אחר חלק מתוכניות החדשות של ערוץ 12 הוא בבחינת "דע את האויב"    הערוץ הוא הארסי ביותר בביקורתו המעוותת נגד ממשלת ישראל וראשה ולדעתי משמש בידי האופוזיציה הפנימית והחיצונית למדינת...
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il