|   15:07:40
  חיים שטנגר  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
כתיבת המומחים
הקשר בין טסט שנתי לרכב ותקלות ברכבים ישנים
כתיבת המומחים
נפגעי פעולת איבה בישראל - כל המידע

ייעוץ משפטי כבסיס לפטור מאחריות פלילית

בית המשפט העליון צמצם היקף ההגנה החוקית, להסתמכות על עצת עורך-דין כהגנת טעות בדין, שעה שלטעמו יש להחמיר עם נאשם, המתבסס על עצה ועמדה משפטית של עו"ד, שעה שיכול היה לפנות לגורם רשמי מוסמך לקבלת חוות-דעת, דוגמת ה"פרורולינג"
31/03/2016  |   חיים שטנגר   |   יומני בלוגרים   |   תגובות
ביניש. רשימה פתוחה [צילום: פלאש 90]

הפרסומים האחרונים בעיתונות הקושרים, לכאורה, קבלנית ויזמית הנדל"ן, ענבל אור, באי העברה - לכאורה - מרכיב המע"מ במחירן של מאות דירות שמכרה היא - אם במישרין ואם בעקיפין באמצעות תאגידים המצויה, בבעלותה וגם/או בשליטתה היא - כאשר מדובר, לפי החשד, לכאורה, בעשרות מילוני שקלים, שנשארו בידיה, תחת להעביר כספים נטענים אלה לשלטונות מע"מ - שעה שלפי טענתה היא, מצויה לכאורה בידיה חוות-דעת של מומחה למיסוי מקרקעין, הקובעת שמי שקונה דירה במסגרת קבוצת רכישה, אכן פטור מתשלום מע"מ - מעוררת השאלה המתבקשת, האם מי שמסתמך על חוות-דעת משפטית של מומחה בתחומו הוא, הקובע כי אין חלה עליו, חבות ואחריות משפטית, במישרין וגם/או בעקיפין, בעשותו מעשה מסוים וגם/או בחדילתו מחדל זה וגם/או אחר, הינו פטור מחבות ואחריות פלילית, אם הסתמך על חוות-דעת משפטית זו, כבסיס למעשה שעשה וגם/או למחדל שחדל הוא, המהווה עבירה פלילית - לכאורה - לפי הוראות החוק הפלילי הקיים והנוהג.

התשובה לשאלה מרתקת זו טמונה בפרשנותו של סעיף 34 יט לחוק העונשין, תשל"ז-1977, העוסק בטעות משפטית והקובע, לענייננו אנו, דברים, בזו הלשון:

"לעניין האחריות הפלילית אין נפקה מינה אם האדם דימה שמעשהו
אינו אסור, עקב טעות בדבר קיומו של איסור פלילי או בדבר הבנתו של האיסור, זולת אם הטעות הייתה בלתי נמנעת באורח סביר"
.

כאשר השאלה העולה והמתבקשת, במצב דברים זה, מה היא למעשה ובפועל "טעות משפטית" ומה נכלל וכולל, בחובו ובגדרו, המונח והמושג "טעות משפטית",תוך מתן פרשנות נכונה ואמיתית למושג זה. ננסה להתייחס למצב דברים עובדתי ומשפטי זה, במנותק - לחלוטין - מעניינה של ענבל אור, כאשר רשימה זו, אינה דנה בעניינה הדווקני והפרטני של ענבל אור, אלא בהתייחסות, הכללית והכוללנית, לשאלת הגדרתה של "טעות משפטית".

בפסק-דין שיצא תחת ידו של בית המשפט העליון, בשבתו כבית משפט לערעורים פליליים, בעניין הגבל עסקי, בו הועלתה - כטענת הגנה - בידי הנאשמים, בבית המשפט המחוזי, טענת "טעות משפטית", שהתקבלה בבית משפט מחוזי זה. בית המשפט העליון, בפרשה זו, הידועה ומוכרת בהלכה הפסוקה, כפרשת תנובה, הפך החלטת בית המשפט המחוזי והרשיע המשיבים בעבירות לפי סעיף 47(א)(1) לחוק ההגבלים העסקיים, תוך שהוא קבע - בפסק-דינו זה - כי לא תעמוד למשיבים, זוכו בבית המשפט המחוזי, בעקבות טענתם לקיומה של טעות משפטית, הגנת הטעות במצב משפטי.

נשיאת בית המשפט העליון, דאז, השופטת, דורית ביניש, קבעה בפסק-דין זה, כי אין עומדת למשיבים הגנת הטעות במצב משפטי ולפי קביעתה של נשיאת בית המשפט העליון, השופטת, דורית ביניש - באותו פסק-דין - הרי הוראת סעיף 34יט לחוק העונשין אינה קובעת מגבלה ביחס ל מקור הטעות בדין וסיבתה, כמו-גם מאפשרת היא לכלול בגדרי ההגנה גם טעות שמקורה בהסתמכות על עצתו המשפטית השגויה של עורך-דין. עם זאת, צמצמה השופטת ביניש תחולת סעיף זה, בקובעה, כי משקל עצה משפטית שמקורה בפרשנות רשמית, רב ותקף יותר, מאשר משקלה של עצה משפטית שניתנה באופן פרטי, לבקשתו של צד מעוניין ושר מהותה, מקורה ובסיסה, בייעוץ משפטי של עורך-דין.

בפסק-דין זה נקבע, כי היסוד הנפשי של העבירה התקיים משום שהמשיבים היו מודעים לפרטי ההסדר והלכה היא שדי במודעות לפרטי הסדר כובל בכדי שיתגבש היסוד הנפשי של עבירת ההסדר הכובל. לכן, קבע בית המשפט העליון שכל יסודות העבירה מתקיימים, בענייננו אנו. השופטת, דורית ביניש קבעה, כי הוראת סעיף 34יט לחוק העונשין אינה קובעת מגבלה לגבי מקור הטעות בדין וסיבתה, ומאפשר לכלול בגדרי ההגנה גם טעות שמקורה בהסתמכות על עצתו המשפטית השגויה של עורך-דין. עם זאת, ביקשה, השופטת, דורית ביניש, לצמצם תחולת הסעיף בקובעה כי משקל עצה משפטית שמקורה בפרשנות רשמית, רב יותר ממשקל עצה משפטית, שמקורה בייעוץ משפטי של עורך-דין.

בית המשפט העליון צמצם היקף ההגנה החוקית, להסתמכות על עצת עורך-דין כהגנת טעות בדין, שעה שלטעמו יש להחמיר עם נאשם, המתבסס על עצה ועמדה משפטית של עו"ד, שעה שיכול היה לפנות לגורם רשמי מוסמך לקבלת חוות-דעת, דוגמת ה"פרורולינג". בקשר להסתמכות על עצה שגויה של עורך-דין, כהגנת טעות במצב משפטי, נקבע צמצום הלכת "פרומדיקו" ולקבוע אמות מידה מחמירות יותר כדי שנאשם יוכל ליהנות גדרי הסייג, שמעניק לו החוק.

השופטת, דורית ביניש, קובעת בפסק-דינה, "רשימה פתוחה" של קני מידה אפשריים להסתמכות על עצה משפטית של עורך-דין, כדי שתתקבל טענה של "טעות משפטית" והן: 1. על הייעוץ המשפטי להתבסס על מלוא התשתית העובדתית, קרי הנאשם חייב מלוא המידע שברשותו, לעורך-הדין. 2. הפנייה תהיה לעורך-דין בעל מומחיות בתחומו. 3. העצה המשפטית חייבת ב"רצינות על פניה". לכן, תהיה היא בכתב, מנומקת ומבוססת. מבחינה מהותית - עליה להיות כתובה כשהיא מוקפדת ותוכנה יהיה ברור ובעל משקל רב יותר. מבחינה ראייתית - חוות-דעת כתובה תאפשר לבית המשפט לבחון טיבה המדויק של העצה משפטית שניתנה ללקוח ובכך ניתן לבדוק קיום הגנת טעות בדין וסף סבירות האמצעים שננקטו, לשם בירור הדין. דרישת הכתב אינה מהותית, אלא היא דרישה עם ערך ראייתי. 4. חוות-דעת משפטית כבסיס להגנה מאחריות פלילית תקפה קיימת, אך ורק אם נקט הנאשם באמצעי זה לבירור הדין בהיעדר אמצעים אחרים מתאימים יותר, דוגמת אפשרות קבלת חוות-דעת משפטית מגורם רשמי; קיומו של פסק-דין קודם; נהלים והנחיות ועוד.

לדעת בית המשפט העליון, אי-עמידה באמת המידה הרביעית, קרי, העדפת הסתמכות על עצת עורך-דין על-פני עצה משפטית רשמית, נראית לכאורה כטעות שאינה בלתי נמנעת באורח סביר. הנאשם ישא בנטל במצב שכזה להסביר הסתפקותו בעצת עורך דינו ומדוע זה אמצעי סביר, שעה שעמדתה המשפטית של הרשות המוסמכת, הייתה נגישה. אין מטרת רשימה זו, להחליף ייעוץ משפטי נדרש ומתבקש, המתייחס לנסיבות של כל מקרה לגופו ובמקרה דווקני ופרטני יש להסתייע, בייעוץ משפטי נקודתי ולא לראות ברשימה זו, ייעוץ משפטי, מחייב, בנסיבות העניין.

הכותב הוא השותף-המייסד של ד"ר חיים שטנגר, משרד עורכי דין ומשרדו מתמחה בתחום המשפט הפלילי, דיני מעצרים, כמו-גם בתחומי המשפט העסקי, דיני חברות, פירוקים ופשיטות-רגל, דיני ירושות וסכסוכים עסקיים-משפחתיים ודיני משפחה, כמו-גם בהופעות בבג"ץ ובענייני עתירות מנהליות, קניין רוחני ומקרקעין. ד"ר חיים שטנגר, אינו עובד במקצועו, במהלך השנה הקרובה ובמקומו עובדים - בתקופה זו - עורכי הדין אורי פנטילט וארנון שצמן.
תאריך:  31/03/2016   |   עודכן:  31/03/2016
חיים שטנגר
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
ייעוץ משפטי כבסיס לפטור מאחריות פלילית
תגובות  [ 0 ] מוצגות   [ 0 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
המהפכה העוברת על החברה הישראלית, בתחום השוויון המגדרי, אם בפסיקות בג"ץ, אם בשינויי חקיקה ואם בכל דרך, אופן וצורה אחרת שעד לאחרונה נהנה ממנה בעיקר ציבור הנשים שקופחו אל מול ציבור הגברים הופך להיות שוויון מגדרי שקוף. כתוצאה מכך מחילים בתי-המשפט ובעקבותיהם צועדת, בהיסוס קל, אך הולכת ומתקדמת היא, בבטחה גם החקיקה כל זאת בלא להיות לתת הדעת, כמו-גם להעניק עדיפות כל שהיא, לזהות המגדרית של מי מבני המגדר המקופח, כתוצאה מהחלת עיקרון השוויון עליו.
29/03/2016  |  חיים שטנגר  |   יומני בלוגרים
וועדת השחרורים שדנה בבקשתו של נשיא מדינת ישראל, לשעבר, האסיר המורשע בשתי ערכאות של בית משפט, מחוזי ועליון כאחת ועבירות מין חמורות - אמורה לתת, בשבוע הבא, החלטה אם לקצוב עונשו של משה קצב, באופן שתנוכה תקופה של שליש ממאסרו ובמצב דברים זה, ישוחרר הוא, על אתר, ממאסרו.
28/03/2016  |  חיים שטנגר  |   יומני בלוגרים
עוד לא הספיקה הדיו ליבש מעל מאמרנו "ניהול סוגיות משפטיות פליליות בכלי התקשורת" (מחלקה ראשונה - 16.3.2016), במסגרתו מתחנו ביקורת על כך שהתקשורת מנהלת בפועל ולמעשה ¬- משפטו של תא"ל אופק בוכריס, בדרך של הדלפת מידע מוכמן, דוגמת ממצאי בדיקת פוליגרף, המחשידים - לכאורה - תא"ל אופק בוכריס ומעמידים גרסתו שלו בסימן שאלה והנה מתרגשת ובאה עלינו פרשת החייל שירה במחבל בחברון, המוחשד בביצוע עבירה של רצח, לכאורה.
27/03/2016  |  חיים שטנגר  |   יומני בלוגרים
אז הנה, ושוב הגיע ושוב פורים מתדפק על פתחה של דלת ושום אצים-רצים אנו לחפש תחפושת, כדי לצאת ידי חובת שמחת פורים. אם נודה על האמת, זה הופך קשה, משנה לשנה ובשנים האחרונות, רואים אנו במקום תחפושות מלאות "חלקי תחפושות" - משהו כדי לצאת חובת השמחה וכדי שלא יאמרו שאנחנו סתם כאלה שמקלקלים שמחת ה"חג", ככל שפורים הינו חג, שכן אין הוא נזכר במקורות ובכלל חג יהודי, לא ייחשב הוא. ואולי "חלקי תחפושות" אלה, מעידות על היחס שלנו לפורים. משתדלים לצאת ידי חובה, אבל שמחת אמת - לצערי, כי רב - אין בנו.
24/03/2016  |  חיים שטנגר  |   יומני בלוגרים
טיבה וטבעה של ספרות גדולה, שיכולה היא למבחן הזמן. סופר גדול - או ליתר דיוק, סופר ענק - הוא סופר שהכתיבה שלו גוברת על מחסומי זמן והוא מצליח לגעת, בדבר הזה שקוראים לו "כתיבה אלמותית". כזה היה - ונותר - שמואל יוסף עגנון. כזה היה - ונותר - ג'יימס ג'ויס. כזה היה ונותר ט"ס אליוט ורבים הם סופרי עולם, שנכנסו אל תוך הקאנון של ספרות הנצח, בין אם כתבו הם ספרות זו, בשפה האנגלית, בשפה ההינדית וגם/או בכל שפה אחרת, תהיה היא שפה נידחת שבנידחות. לא השפה עומדת כאן למבחן, אלא הרעיון והרקתו למלים, הוא העומד כאן למבחן.
23/03/2016  |  חיים שטנגר  |   יומני בלוגרים
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
רון בריימן
רון בריימן
אסור שחיילי צה"ל ישמשו מגש הכסף להשלטת המחבלים "הטובים" של אש"ף - הארגון לשחרור פלשתין (כולה! מן הים עד הנהר!) - על המחבלים "הרעים" של חמאס    מטרתם זהה.
יוסי אחימאיר
יוסי אחימאיר
מיהו גולן, מה דעותיו - לכל ידוע, לא כן אבי שקד    לפי מודעות הענק שפירסם בעיתונות סוף השבוע, הסוציאליסט הזה כנראה אינו חסר ממון בכיסיו    כגודל המודעות - כך גודל האבסורד הפוליטי
חיים רמון
חיים רמון
שר הביטחון והמטכ"ל מפחידים את הציבור תוך שימוש פסול בתקשורת    כל התוכניות ההזויות שפרסם גלנט לניצחון ברצועה ולהקמת שלטון חדש ברצועה במקום חמאס, התפוגגו בלי שום הישג, וזה עדיין לא מ...
מנחם קלמנזון
מנחם קלמנזון  |  
נאום חתן פרס ישראל בתחום תקומה - גבורה אזרחית והצלה בשם הזוכים בטקס פרסי ישראל לשנת תשפ"ד שנערך בשדרות [ו' באייר תשפ"ד, 14.05.2024]
אפרי הלפרין
אפרי הלפרין
בחוסר שיקול דעת קיצוני דחף שר המשפטים לביטול עילת הסבירות מבלי שהמציא לנו תחליף שימלא את החסר    אני מניח שנשוב לעניין הזה בעתיד אך מנקודת מבט אחרת    מחובתנו לצמצם בהסכמה את אי-הווד...
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il