|
מקודש לאיסלאם [צילום: אל-ג'זירה]
|
|
|
|
|
הקריקטורות של מוחמד אינן ביטוי ל
חופש הביטוי אלא העדר רגישות לרגשותיהם של מיליוני מוסלמים שהוא נביאם ומייסד דתם. אבל, התגובות של האיסלאם הקיצוני הן שערורייה בקנה מידה בינלאומי. התגובות של האיסלאם הקיצוני לקריקטורות של מוחמד איננו רק רצח המורה שהביא את פרסום הקריקטורות כקנה מידה לחופש הביטוי אלא מעשי רצח נגד חפים מפשע שכלל אינם קשורים למורה.
כל אדם בר דעת חייב להוקיע את השיטה של האיסלאם הקיצוני להגיב בטרור ורצח בעניינים השנויים במחלוקת בינם לבין החברה המערבית. אבל, השאלה העיקרית עליה חייבים ראש ממשלת צרפת והחברה המערבית לענות היא האם פרסום קריקטורות של מוחמד זה הקריטריון לחופש הביטוי.
א.דעה אישית
אני איני רואה בזכות הפרסום של הקריקטורות של מוחמד ביטוי לחופש הביטוי. בין החברה המערבית והאיסלאם הקיצוני יש הבדלים עמוקים בתפישת העולם. אבל, ההתנגדות של החברה המערבית לתפישת העולם של האיסלאם הקיצוני אינה צריכה להתבטא בפרסום קריקטורות של מוחמד אלא בדיון פומבי בהבדלי התפישות והוקעת השימוש ברצח וטרור במקום בדו-שיח.
העולם הערבי והמוסלמי כולו רואה במוחמד את נביאם ויוצר האיסלאם ופיסום קריקטורות של נביאם פוגע ברגשותיהם. מדוע צריך לפגוע ברגשותיהם? האם אין דרך אחרת לבטא את הסלידה מתפישת העולם והשימוש ברצח וטרור?
ב.לא מצאתי קריקטורות על ישו הנוצרי או על משה
סביר להניח שמיליוני נוצרים יחושו נפגעים אם תתפרסמנה קריקטורות של ישו ואותה סבירות קיימת לגבי פרסום קריקטורות של משה. אומנם, סביר להניח שהם יגיבו במחאה ציבורית שהיא כלי לגיטימי להבעת מחאה ולא במעשי רצח. אבל, לא ברור לי כלל מדוע צריך לפגוע ברגשותיהם של מיליוני מוסלמים.
להוקיע תופעות שליליות בתפישות ובנורמות של האיסלאם הקיצוני זה לגיטימי אבל השימוש בקריקטורות רק פוגע ברגשות של מוסלמים ואינו מקדם את הדיון על חילוקי הדעות והניסיון להביא לשינוי אצל האיסלאם הקיצוני. לסיום, במקום קריקטורות יש לפרסם מאמרי ביקורת על תפישת העולם של האיסלאם הקיצוני, להוציאם מחוץ לחוק ולנקוט אמצעי הגנה נגד הטרור והרצח שהם מבצעים.