|   15:07:40
  איתן קלינסקי  
משורר ומורה לתנ"ך
דוא"ל בלוג/אתר רשימות מעקב
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
כתיבת המומחים
נפגעי פעולת איבה בישראל - כל המידע
קבוצת ירדן
כל מה שרצית לדעת על שירותי אינסטלציה

פרשת וישלח (ג)

גבולות המוסר

יעקב מכבד את הנכונות של שכם בן חמור למשא-ומתן, בו הוכיח בפועל, שהוא מקבל על עצמו תנאים קשים שמעון ולוי ביקשו סגידה קיצונית לגאווה לאומית ובשמה נתנו דרור לכל יצרי הכוחנות הצבאית, שחצו את כל גבולות המוסר
08/12/2020  |   איתן קלינסקי   |   יומני בלוגרים   |   תגובות
פרשה כאובה [צילום: יעקב נחומי/פלאש 90]

אני רוצה להתמקד ברשימה זו על פרשת השבוע במפגש בין שכם בן חמור איש שכם ובין "דִינָה בַּת-לֵאָה אֲשֶׁר יָלְדָה לְיַעֲקֹב לִרְאוֹת בִּבְנוֹת הָאָרֶץ" (בראשית ל"ד, א'). מפגש בו משתמש שכם בן חמור באלימות פיזית קשה ומחפירה. כדי להתמודד עם הנושא הכאוב של הפרשה אבקש להביא מבואה שירית, שכבשה אותי מספר יחזקאל פרק ל"ד, ט"ו אני נכבשתי מהשורות השיריות הבאות:

"אֶת הָאוֹבֶדֶת אֲבַקֵּשׁ
אֶת הַנִּדַּחַת אָשִׁיב
וְלַנִּשְׁבֶּרֶת אֶחֱבֹשׁ
וְאֶת הַחוֹלָה אֲחַזֵּק".

הרשיתי ליטול את השורות המופלאות מספרו של הנביא יחזקאל ולהפקיען מהמישוריות הלאומית המקורית בחזונו של הנביא יחזקאל, ולהעבירן למסגרת של מערכות יחסי אהבה כנים בין גבר לאישה. גם אם אבדה לאישה הדרך והיא נתונה בסכנה, מערכת איתנה של אהבה כנה הסוככת עליה, היא זו שתחלץ אותה מכל נפילה.

גם אם האישה היא נִדַּחַת, נשברת או נתונה לחולי, האהבה ורק האהבה היא זו שתשיב את האישה השבורה לחוף מבטחים. אהבה היא שתַחְבֹּשׁ את שבריה ותחזקה כדי לחלצה מאימת המחלה. אני חש, שארבע השורות מספר יחזקאל מתנגנות אצל שכם בן חמור, כשהוא עושה חשבון נפש עם עצמו אחרי המעשה המחפיר שהוא עשה.

עם שירת אהבה מרגשת של גבר אל אישה, אותה הפקעתי מתוך עוצמת שורות השירה הלאומית, עם תכני אהבה מרטיטים הפרוסים בשירה זו של הנביא יחזקאל, אבקש לגשת לפרשת דינה בפרשת "וישלח". תחילת הפרשה מפגישה אותנו עם גבר בשם שכם בן חמור, שהוא בן העם החווי, הווה אומר גוי. אך יש לו מעמד מכובד, הוא נשיא נכבד בעמו. אנו עדים לגילוי של רגשות כנים בראות שכם בן חמור את דינה, הבת של לאה - אחת מארבע האימהות של עמנו ושל יעקב - אחד משלושת האבות של עמנו.

מעשה פשע

אבקש שנשים לב, ששכם בן חמור הוא למעשה מגלה לנערה, בת עם ישראל, ההולכת לה בדד בשדות מחוץ לתחום הישוב, כי הוא זה המבקש בדרך מוסרית ואנושית לפנות אל לבה: "וַיֹּאהַב אֶת הַנַּעֲרָה, וַיְּדַבֵּר עַל-לֵב הַנַּעֲרָה, וַיֹּאמַר...."

מּצד אחד אנו עדים לגילויי אהבה יפה וערכית, שיש בה שילוב של שיחה - וַיְדַבֵּר(!) וַיֹּאמַר(!) וכמובן גם וַיֹֹאהַב(!) וכל זה מתוך כך שהוא בן עם אחר והוא אוהב את לאה בת עם ישראל. מצד שני אצל אותו אדם על האמירות היפות הבאות לידי ביטוי בשימוש בפועל לדבר, לאמר ולשוחח גובר האגו הגברי, שהופך לברוטאלי וגס רוח, וליתר דיוק, יצריו גוברים עליו והוא מבצע מעשה פשע - "וַיּקַּח אוֹתָה וַיִּשְׁכַּב אִתָּה וַיַּעַנֶּה" (שם, ל"ד, ג'). אנחנו עדים לכך, שגילוי האהבה היפה של שכם "וַיֹּאהַב... וַיְּדַבֵּר עַל לֵב..." מעדו ועלו על שרטון של מעשה, שלא ניתן לפרשו אחרת מאשר אונס של דינה. מתוך הוקעת האונס האכזרי שביצע שכם בעלמה דינה, אני מנסה לגשש באפלת הפרשה.

אני מנסה להתמודד עם מורכביות המעשה, שביצע שכם על-פי המסופר בפרשת השבוע. כן אבקש להתנצל בפני מי שאפגע ברגשותיו בדרך התייחסותי. אין ספק, ששכם בן חמור כפה מערכת יחסים מיניים אכזרית על הנערה דינה ששוטטה בשדה. לצד גילויי האלימות הפיזית הפראית והאכזרית של חדירה לגופה של אישה באקט של אונס, אנחנו עדים גם לצד אחר של שכם, שמוכן לשלם מחיר גבוה על חרטתו ועל התאהבותו הכנה בדינה. שכם מביע נכונות בגילו הגבוה לבצע ברית מילה כדי לכפר על מעשהו ולזכות בהסכמת משפחתה, שהם יבנו חיים משותפים, הסכמה שהביאה בסופו של דבר אל מותו.

כאן אני עוצר ומביע את הסתייגותי, שדינה נעלמת מהטקסט המקראי. כואב לי שמהבמה הספרותית של פרשת השבוע הורדה דינה בת לאה ויעקב. העלילה על הבמה מתנהלת בלי לתת ביטוי למה שחשה דינה. האם היא מוכנה לחיי אישות ומשפחה עם מי שאנס אותה. כל המשא-ומתן מתנהל מבלי שקולה יישמע, הקול שנראה לי החשוב ביותר להישמע לפחות.

שכם בן חמור עושה הכל כדי לשחרר עצמו מכל בוטות של אלימות אימתנית כדוגמת האונס, ומתמסר לכל בקשה של אחי דינה. למרות שהוא נשיא נכבד בעיר שכם הוא מוכן לקבל כל תנאי, כולל את התנאי "אַךְ-בַּזֹאת נֵאוֹת לָכםֶ, אִם תִּהְיוּ כָּמוֹנוּ לְהִמּוֹל כָּל זָכָר" (שם, ל"ד, ט"ו).

קולות החרטה

שכם בן חמור וכל אנשי עירו מוכנים לעבור אקט של ברית מילה כדי להסיר עורלתם. אי-אפשר שלא לזקוף לזכותו של שכם ביטוי של אהבה כנה ללאה, כשהוא וגם אנשי עירו מוכנים לעבור טקס כואב של ברית מילה, רק כדי שיתאפשר לשכם לממש את אהבתו לדינה.

שכם אינו ממשיך בנתיבי האונס והאלימות, הוא מבקש להתנער מחטאו האיום והקשה מנשוא ולהתמסר לגילויי משפחה נאותה תוך קשרים חמים עם כל בני משפחת דינה, אותה הוא אוהב. לכן הוא מסכים לטקסיות המונית של כל הגברים בעיר שכם. העיר תהיה נטולת עוצמת עשיה כלכלית והבטחת ביטחונה הקיומי באמצעות צבאה, שיהיה מנוטרל, כאשר כל הגברים עוברים את התהליך הקשה של ברית מילה.

אני מקווה, שהקוראים אינם מתרעמים, כשאני מצד אחד רואה מעשה אונס אכזרי שביצע שכם, אך מצד שני אני מבקש להקשיב לקולות החרטה של שכם, המבקש לשאת את דינה, אותה הוא אוהב. שכם מבקש בכל דרך את קרבת אחיה ואת קרבת כל בני משפחתה. הוא מוכן להיענות לכל מה שהם ידרשו ממנו, כולל ביצוע פעולה קשה, שבסופו של דבר תפגע באברי מינם ורציחתם בדרך כה משפילה. לאחר שאחי דינה מלו את כל אנשי שכם מרצונם, "וַיְּהִי בַּיּוֹם הַשְּׁלִישִׁי בֶּהֱיוֹתָם כּוֹאֲבִים, וַיּקְּחוּ שְׁנֵי בְּנֵי יַעֲקֹב, שמעון ולוי, אחי דינה, אִישׁ חַרְבּוֹ וַיָּבוֹאוּ אֶל הָעִיר בֶּטַח וַיַּהַרְגּוּ כָּל זָכָר" (שם, ל"ד, כ"ד).

שמעון ולוי לא הסתפקו בהריגת כל הגברים בעיר שכם, אותם גברים, שמרצונם היו מוכנים לעבור את טקס ברית המילה, אלא גם נטלו מהתושבים שנותרו בחיים את כל הצאן, הבקר, החמורים ואת אשר בשדה לקחו כולל הנשים ואת כל הרכוש אשר בבתיהם. ועל כך קראנו בפרק ל"ד פסוקים 28-29.

מצער, שלוי, מי שיהיה בעתיד אבי השבט, המנווט את חייו הרוחניים של עמנו ואת כל טקסי הקדושה בבית-המקדש, הוא זה שמעד מעידה מוסרית קשה, שבאה לידי ביטוי ברצח, בשוד ובביזה, שאביו יעקב גינה בחריפות רבה בפרשה שלנו, פרשת וישלח בפרק ל"ד, וגם גינה בפרשת ויחי בפרק מ"ט. בפרק בו פורס יעקב את ברכתו לשבטי ישראל, הוא מגדף את שבט לוי על המעשה הנפשע של בנו לוי באנשי שכם.

חרטה קשה

אני שמח לקרוא שמעשה ברברי זה של שמעון ולוי מגונה ומקולל בברכת יעקב לבנים בספר בראשית, פרשת ויחי, פרק מ"ט, פסוקים ה'-ז': "שִׁמְעוֹן וְלֵוִי כְּלֵי חָמָס מְכוֹרוֹתֵיהֶם, בְּסוֹדָם אַל-תָּבוֹא נַפְשִׁי... כִּי בְּאַפָּם הָרְגוּ אִישׁ, וּבִרְצוֹנָם עִקְּרוּ שׁוֹר. אָרוּר אַפָּם....".

בפרשה עצמה יעקב מסתייג הסתייגות מוחלטת מהמעשה שעשו שמעון ולוי, יעקב ער לכך שגילויי כוחנות בלתי מרוסנים והפעלתם, הם הרסניים לחיי עם ישראל בארץ הזו. יעקב חש חיבה לגילויי ההתקרבות של שכם בן חמור, על החרטה הקשה ועל הנכונות לבצע כל דבר, שיידרש ממנו ומבני עדתו רק כדי לממש את אהבתו כלפי דינה. הגם שמדובר בבן עם אחר.

יעקב בפרשת וישלח בבראשית ל"ג פסוק ל' נוזף קשות בשמעון ולוי. פרשת השבוע מעניקה לנו שיעור איך עלינו לפעול בארצנו באלו הימים, שמעשינו לא יגרמו "לְהַבְאִישֵׁנִי בְּיוֹשֵׁב הָאָרֶץ" (שם, ל"ד, ל') בעם הילידי. יעקב רואה בבניו שהשתמשו בגילויי כוחנות בלתי מוצדקים כלפי בני העיר שכם, כבנים עוכרים ש"עֲכַרְתֶּם אוֹתִי" (שם ל"ד, ל').

יעקב בפרשת השבוע מורה לנו, שחשוב לאמץ את מה שיכתוב בעתיד החכם באדם שלמה - "טוֹבָה חָכְמָה מִכְּלֵי קְרָב" (קהלת פרק ט', ט"ז). יעקב מורה לנו באמצעות הגידוף של בניו, לוי ושמעון, שעדיף משא-ומתן על פני כך פעולה צבאית כוחנית ואמצעים כוחניים.

יעקב מכבד את הנכונות של שכם בן חמור למשא-ומתן, בו הוכיח בפועל, שהוא מקבל על עצמו תנאים קשים. שמעון ולוי ביקשו סגידה קיצונית לגאווה לאומית ובשמה נתנו דרור לכל יצרי הכוחנות הצבאית, שחצו את כל גבולות המוסר. התוצאה ששמעון ולוי עלו על שרטון הרצח, השוד והגזל של רכוש לא להם.

מי ייתן ומעצבי המדיניות הישראלית בשנת 2020 לספירה יהיו קשובים ללקחים של פרשת וישלח, המגוללת לפנינו מעמד מכאיב בראשית היסטוריה של עם ישראל עת התנחל בארץ כנען.

תאריך:  08/12/2020   |   עודכן:  08/12/2020
איתן קלינסקי
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
גבולות המוסר
תגובות  [ 36 ] מוצגות   [ 36 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
"חזק ואמץ"איתן
8/12/20 13:39
2
חזק ואמץ איתן
8/12/20 13:51
3
ללמוד מיעקב אבינו
8/12/20 15:13
4
מגיב ותיק
8/12/20 16:36
 
זה אני מגיב ותיק
8/12/20 17:16
 
הצהרת מגיב ותיק
9/12/20 09:37
 
מגיב ותיק
9/12/20 11:16
 
אני משעשעת?
9/12/20 16:55
 
מגיב ותיק
9/12/20 19:51
 
יותר אוהדת הפועל
9/12/20 20:06
 
מגיב ותיק
10/12/20 12:34
5
ב.ל
8/12/20 16:48
 
אני ב.ל הבור.
8/12/20 17:35
 
אני ב.ל השורף
9/12/20 13:39
6
סימן דרך מחייב
8/12/20 23:03
7
ירושלים למכירה
9/12/20 06:15
8
איתן לא כתב על
9/12/20 07:11
9
נצח גולי
9/12/20 08:20
 
תגובה לנצח
9/12/20 12:09
 
תגובה לנצח
9/12/20 13:18
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
במִשלֵי כתוב: "שלושה המה נפלאו ממני: דרך הנשר בשמיים, דרך נחש עלֵי צור דרך אוניה בלב ים ודרך גֶבר בעַלמה". ואפשר להוסיף דרך שָׂרָה אל השירה. שרה אהרונוביץ קרפנוס פרסמה את ספר השירים החדש "קַלו כל הקיצין", והיא מתחבטת בשאֵלה האם יש מקום לשירה בחייהָ, בעולם כה טכנוקרטי, קר וציני. האם כלו כל הקיצין בעולם זה, או אולי קַלו הקיצין כשיש מקום לאהבה.
08/12/2020  |  בלפור חקק  |   יומני בלוגרים
היה זה בשנות השבעים המוקדמות של המאה הקודמת. הייתי אז אישה צעירה ויפה, גרושה ואם לשני ילדים פעוטים ועבדתי למחייתי במשרד רואה חשבון מפורסם בירושלים כמזכירה.
08/12/2020  |  שמחה סיאני  |   יומני בלוגרים
משבר הקורונה שינה את ההתנהגות של כלכלות העולם והשלבים שעליהם הן בנויות בהרבה מאוד מובנים - בקרב הצרכנים, שרשראות האספקה ועוד. כל אחד מהשלבים האלה מאופיין בכמויות אדירות של נתונים. האתגר שהקורונה הציבה הוא כיצד לנהל אותם בצורה שמתאימה למציאות החדשה, וזה אתגר שמונח לפתחם של מנהלי מערכות המידע והדיגיטל. עבורם, המציאות אולי שונה, אבל הכלים והדרכים לנהל את המידע לא השתנו - צריך פשוט להתאים אותם למצב ולתת להם תשומת לב ממוקדת יותר.
ניצחונו של גו' ביידן בבחירות לנשיאות בארה"ב והצהרותיו כי בכוונתו לשוב להסכם הגרעין עם אירן מעוררות דאגה רבה בקרב מדינות המפרץ אשר חשו בביטחון רב יותר בתקופת ממשלו של הנשיא טראמפ. מדינות המפרץ זקוקות לעזרתה של ארה"ב ואינן מעוניינות בעימות עם ממשל ביידן,נראה כי הן יאלצו להשלים עם המדיניות של ג'ו ביידן בחוסר ברירה אך הן מנסות להשפיע עליה ולנסות לעצב אותה עוד לפני שהנשיא החדש נכנס לבית הלבן.
במדינת ישראל כמו בכל מדינה אחרת בעולם במדינה יש סדר ויש אי-סדר. יש אזורים עם פשיעה רבה יותר, ואזורים עם פשיעה פחותה יותר, הדרום מאוד מפורסם בגניבות הרכב שלו ובגנבות מרכבים שלו, לפזורה הבדואית יש כנראה תפקיד מרכזי בפשיעה הזו, ורשויות המדינה ממחדלות באורח משמעותי באכיפת הסדר בדרום.
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
הרצל ובלפור חקק
הרצל ובלפור חקק
על המשוררת טניה הדר, מחווה לזכרה    בשיריה של טניה הדר אנו נסחפים כבמטה קסם אחר המסע הפנימי, הולכים לאן שהולכת הנפש
חיים רמון
חיים רמון
שר הביטחון והמטכ"ל מפחידים את הציבור תוך שימוש פסול בתקשורת    כל התוכניות ההזויות שפרסם גלנט לניצחון ברצועה ולהקמת שלטון חדש ברצועה במקום חמאס, התפוגגו בלי שום הישג, וזה עדיין לא מ...
אורי מילשטיין
אורי מילשטיין
תפקודה הלקוי של צרפת בכלל ושל הצבא הצרפתי בפרט בתחילת מלחמת העולם השנייה; לאנשי צבא בכירים אין כישורים לפתח קונספציות ולקרוא את הכתובות על הקיר; דמיון בין התפתחויות ומגמות ב-1940, ...
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il