|   15:07:40
  יוני בן-מנחם  
עיתונאי, פרשן העולם הערבי
דוא"ל בלוג/אתר רשימות מעקב
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
סוכנות ראש
עריכת הסכמי ממון: השלבים המומלצים בדרך להסכם מוצלח
קבוצת ירדן
האם ניתן לקיים צוואה על בסיס העתק הצוואה?
יחידת בלוני התבערה [צילום: עבד ראחים חטיב/פלאש 90]

ארגוני הטרור מאיימים בהסלמה

המתיחות בגבול רצועת עזה גוברת וארגוני הטרור מאיימים לחדש את שיגור בלוני התבערה ואת הפעילות הליילית על גדר הגבול. היוזמה המצרית להשיג רגיעה תקועה, אין התקדמות בנושא עסקת חילופי השבויים ושיקומה של רצועת עזה נתקל במכשולים רבים
23/06/2021  |   יוני בן-מנחם   |   יומני בלוגרים   |   ישראלי-פלשתיני   |   תגובות

ארגון חמאס והפלגים האחרים ברצועה מאיימים לחדש את הטרור העממי (בלוני תבערה והפעילות הליילית על הגדר) אם ישראל תנקוט סחבת בהתחייבויותיה כלפי הרצועה ותעכב את שיקומה. בתום פגישת חירום אמש בלשכתו של יחיא סינוואר בעזה הודיעו הפלגים על התנגדותם לדרישת ישראל לקשור את שיקום הרצועה בהחזרת 4 השבויים והנעדרים הישראלים. "אסירים ישוחררו רק בתמורה לאסירים" נאמר בהודעה שפורסמה, "אנו מוכנים לאתגרים ולכפות משוואות נוספות (על ישראל)".

משלחת ביטחונית ישראלית חזרה מדיונים בקהיר עם המודיעין המצרי על הסיכויים לקדם עסקת חילופי שבויים חדשה בין ישראל לחמאס,הפגישות לא הניבו התקדמות והמשלחת חזרה לישראל לדווח לראש הממשלה נפתלי בנט ולקבל הנחיות להמשך, המצרים ידונו עם הנהגת חמאס בעמדה של ישראל והמשלחת הישראלית תשוב לקהיר בשבוע הבא להמשך הדיונים.

גורמים ביטחוניים בישראל אומרים כי התקדמות בנושא החזרת 4 השבויים והנעדרים המוחזקים בידי חמאס היא המפתח לשיקומה של רצועת עזה, הדרג המדיני בישראל קיבל את ההחלטה הזו אחרי מבצע "שומר החומות", אולם ארגון חמאס מתנגד בתוקף ללינקג' הזה ועושה הכל כדי לנתקו, מבחינתו עסקת חילופי השבויים היא תיק נפרד שחמאס רוצה לקבל בעבורו מחיר גבועה מישראל, הרבה יותר מ"עסקת שליט" ב-2011.

יחיא סינוואר נקב לפני כ-3 שבועות במספר 1111, ודבריו פורשו על-ידי גורמים בחמאס כי זהו מספר האסירים הביטחונים שחמאס דורש מישראל לשחרר במסגרת עסקת חילופי השבויים החדשה, ב"עסקת שליט" שיחררה ישראל 1027 מחבלים תמורת חייל ישראלי אחד חי.

נושא מחלוקת נוסף בין ישראל לחמאס הינו הכסף הקטרי, דהיינו המענק החודשי הקטרי בסך 30 מיליון דולרים שישראל מאשרת להכניסו במזומן לרצועת עזה בכל חודש, מקצת הכסף עובר לרכישת דלק עבור תחנת הכוח המייצרת חשמל בעיר עזה ושאר הכסף מיועד לתשלום משכורות לחמאס ולמשפחות נזקקות, אולם מסתבר שהכסף הזה הגיע במרביתו לחמאס לצורך התעצמותו הצבאית: בניית מנהרות וייצור רקטות.
ישראל מתנגדת כעת להעברת הכסף הזה במזומן ודורשת כי הוא יכנס לרצועה באמצעות הרש"פ אך ארגון חמאס מתנגד בתוקף.

פיצוץ בפגישה עם שליח האו"ם

יחיא סינוואר, מנהיג חמאס ברצועה נועד ב-21 ביוני בעיר עזה עם תור ונסלנד, שליח האו"ם למזרח התיכון, בעניין הסיוע ההומניטרי לרצועת עזה, הנעת תהליך הרגיעה ושיקום רצועת עזה. שליח האו"ם העביר לישראל את עמדת ישראל הקושרת את שיקום הרצועה בהחזרת 4 השבויים והנעדרים הישראלים, בינתיים, מעברי הגבול מישראל לרצועת עזה סגורים וגם מרחב הדיג מצומצם ל-6 מיל בלבד.

גורמים בחמאס אומרים כי הפגישה בין יחיא סינוואר לשליח האו"ם הייתה קשה וסינוואר הרים במהלכה כמה פעמים את קולו, הוא איים כי אם ישראל לא תעביר לאלתר את הכסף הקטרי במזומן, ארגוך חמאס יחדש את ההסלמה בגבול הרצועה.
אחר כך יצא סינוואר לעיתונאים ואמר:

"הפגישה עם שליח האו"ם הייתה גרועה ולא היו בה שום בשורות לשיפור המצב ההומניטרי ברצועת עזה, ישראל לא הבינה את המסר והיא מנסה לסחוט אותנו".
גורמים בחמאס אומרים כי הארגון יחדש בהדרגה את ההסלמה בגבול ויתחיל בשיגור בלוני תבערה לעבר ישראל, כל הפצצה ישראלית בתגובה על כך "תיענה בפגיעה ישירה בישובי עוטף עזה".

גורמים ביטחוניים בכירים מעריכים כי סבב לחימה נוסף בין ישראל לחמאס הוא עניין של שבועות, הקבינט הביטחוני החדש שמע בתחילת השבוע סקירות של ראשי צה"ל על ההכנות לסבב לחימה חדש.

חמאס מעריך שהממשלה החדשה בישראל במילכוד והוא יכול להשיג ויתורים ישראלים באמצעות חידוש הטרור באופן הדרגתי נוכח הלחצים של ממשל ביידן והקהיליה הבינלאומית על ממשלת בנט-לפיד להשיג רגיעה בגבול הרצועה.

שיקום הרצועה מתעכב

גורמים בחמאס אומרים כי הארגון הודיע לכל המתווכים כי איננו מחויב להפסקת האש עם ישראל וכי הוא דורש להתחיל בשיקום הרצועה לאלתר, חמאס מאיים כי עיכוב שיקומה של רצועת עזה יביא לחידוש מעשי האלימות. אולם, גם חמאס יודע היטב שהמצב כיום שונה מאוד מהמצב ששרר בקיץ 2014 בתום מבצע צוק איתן. הנסיבות השתנו לחלוטין ושיקומה של רצועת עזה נראה רחוק מתמיד והסימנים הם מבשרי רעות כי ישראל וחמאס בדרך לעימות צבאי חדש מכמה סיבות.

  • ארגון חמאס הכריז על ישום משוואה חדשה "עזה-ירושלים", כל עוד המצב במזרח ירושלים לא נרגע בגלל הבעיות בשכונת שיח' ג'ראח, בכפר סילוואן ובהר-הבית,שלשום היו עימותים קשים בין המשפחות היהודיות למשפחות הפלשתיניות באזור שיח' ג'ראח. חמאס אמור על-פי המשוואה החדשה שלו להמשיך בשיגור בלוני תבערה ורקטות לעבר ישראל, בתרחיש הזה הרצועה תהייה נתונה תחת הפצצות כבדות של ישראל ואי אפשר יהיה לשקם בה שום דבר.

  • ישראל מתנה את שיקום הרצועה בהחזרת 4 השבויים והנעדרים שבידי חמאס,ישראל איננה יכולה לקבל את דרישות חמאס שאיננו מוכן להתגמש ודורש בתמורה את שחרור ראשי הטרור ומאות מחבלים רוצחים. הדרג המדיני בישראל איננו מוכן לחזור על השגיאות שנעשו בעסקת שליט ב-2011 וחמאס מסרב להפנים את השינוי שחל בדרג המדיני בישראל, נכון לשעה זו, אין שום פריצת דרך במגעים לעסקת חילופי שבויים בין חמאס לישראל.

  • הקהיליה הבינלאומית מהססת וחוששת מלהעביר כספים לשיקום הרצועה, רוב הכסף שהועבר לשיקום הרצועה אחרי מבצע צוק איתן ב-2014 ירד לטימיון, מדינות העולם שואלות מה הטעם לשקם את הרצועה אם חמאס יוזם מלחמה נגד ישראל כל כמה שנים. מצרים הודיעה על תרומת סכום של 500 מיליון דולר לשיקום הרצועה, ההערכה בעולם הערבי היא כי מדובר בכסף של איחוד האמירויות המחפש לקנות השפעה ברצועת עזה מול הציר הקטרי-חמאסי, מלבד הסכום שתרמה מצרים שאר הגורמים הערבים והבינלאומיים מהססים מלתרום עבור שיקום הרצועה.

  • ישראל סגרה את המעברים לרצועה ומסרבת להכניס חומרי בניה לרצועה (מלט, ברזל, עץ וכבלי חשמל) לצורך שיקומה מבלי שיוקם מנגנון פיקוח יעיל שיוודא שהחומרים האלה לא יגיעו לחמאס לצורך שיקום מערך המנהרות ("המטרו") והביצורים של הארגון. ישראל והרש"פ גם דרשו ממצרים לעצור הכנסת חומרי בנייה ממצרים לרצועה דרך מעבר רפיח, מצרים נענתה לבקשה באופן זמני.

  • ארגון חמאס דוחה הצעה של הרש"פ להקמת "מטה לשיקום הרצועה" בהשתתפות נציגי הרש"פ, ישראל והאו"ם. גורמים בחמאס אומרים כי הארגון יכשיל הקמת כל מערך פיקוח ובקרה על חומרי הבנייה, לדבריהם, יש לו זמן ובסופו של דבר ישראל והרש"פ יתקפלו מדרישותיהן. בחמאס טוענים כי גם אם חומרי הבנייה יועברו ישירות למשפחות שבתיהם נהרסו הם יגיעו בסופו של דבר לארגון מכיוון שרוב התושבים ברצועה הם תומכי חמאס שדוגלים ברעיון "ההתנגדות" והמאבק המזויין נגד ישראל.

המצב מורכב ומסובך והמתווכים השונים מנסים למצוא פתרונות יצירתיים. העיתון "אלערבי אלג'דיד" דיווח ב-18 ביוני מפי גורמים מצרים כי הרש"פ מתנגדת להצעה, שמקובלת על חמאס, כי המענק הכספי הקטרי שמיועד לרכישת סולר עבור תחנת הכוח המייצרת חשמל בעזה יועבר למצרים והיא תרכוש את הסולר ותעביר אותו לאונרא ברצועת עזה כדי לעקוף את חמאס.

גורמים בחמאס אומרים כי שיקום הרצועה הפך לסיסמה ריקה מתוכן מכיוון שאין הירתמות של כל הגופים המעורבים ברצועה לשקם אותה באמת, אחרי מבצע צוק איתן ב-2014 יזמה מצרים מפגש בינלאומי בשארם א-שיח' שבו גויסו תרומות לשיקום הרצועה, היום כבר איש לא מדבר על כינוס ועידה כזו, המאמצים מתמקדים בייצוב הפסקת האש השברירית שעלולה לקרוס בכל רגע ולהפוך לסבב לחימה חדש.

תאריך:  23/06/2021   |   עודכן:  23/06/2021
יוני בן-מנחם
+אבו מאזן הודיע כי יעבוד עם רה"מ בנט
16:11 23/06/21  |  עידן יוסף   |   לרשימה המלאה

+סיסמאות ומציאות
10:17 23/06/21  |  זלמן שובל   |   לרשימה המלאה
המנהיגים משני צידי המתרס הפוליטי הבינו שמשהו לגבי החזון האמריקני השתבש ושיש לחפש תיקון, אף שלגבי איזה תיקון, הפערים רחבים
(ביידן. המשך ישיר לממשל טראמפ [צילום: פטריק סמנסקי/AP])
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
ארגוני הטרור מאיימים בהסלמה
תגובות  [ 0 ] מוצגות   [ 0 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות   /  ישראלי-פלשתיני
אין פסול בהחלטת ועדת הכנסת, לפיה חברי הבית אינם רשאים לקבל מימון לנסיעה לחו"ל מאחד מ-20 הארגונים הקוראים לחרם על ישראל. כך קובע (יום ג', 22.6.21) המשנה בדימוס לנשיאת בית המשפט העליון, חנן מלצר, בדחותו את עתירתו של הח"כ לשעבר יוסף ג'בארין (הרשימה המשותפת).
22/06/2021  |  איתמר לוין  |   חדשות
בסיום טיפול רפואי בקרתי השבוע בחלקה המזרחי של ירושלים העתיקה. נתקלתי בהפגנה, שהתנהלה ברישיון, כי את המפגינים ליוו שוטרים. הפגנה, שעברה בסמטאות הרובע המוסלמי בחסות משטרת ישראל וכוח צבאי, חיללה למעשה את דגל ישראל. מי שנופף בדגל ישראל וממלתעות לשונו נזרקו המילים: "יִשָּׁרֵף הַמִּסְגָּד" "מוּחָמָד בֶּן זוֹנָה" פגע בדגל ישראל.
אני מעריץ את אותם אנשים נהדרים המודאגים בקולי-קולות וצקצוקי מקלדת בשעה שערבים אומללים ומסכנים בעזה נפגעים בפעולות אלימות של ממשלת זדון (ישראל, מה חשבתם?) הפועלת במטרה לעצור או להפסיק את מטחי הטילים של החמאס, ויש אומרים שגם בכדי להרוג ערבים... ידוע לאותם אנשים טובים באירופה, באמריקה וגם בארצנו, שהחמאס הוא ארגון טרור, לא עלינו, והם מתעלמים בתום לב כי אין בליבם שגגה. ידוע גם שהטרוריסטים, המוגדרים שאהידים בצד שני, מפעילים מערכות נשק קטלניות בקרבת, בצמוד, בסמוך ובמחיצת תושבים תמימים לכאורה, זקנים, נשים וילדים, כדי לשגר מוות והרס, כדי להרוג יהודים ללא הבחנה. הכל במטרה לשחרר את פלשתין הכבושה. 'פלשתין' - זה שם רודף לארץ ישראל (א"י) הנרדפת. למנהיגים מוסלמים וערבים בכלל זה יש רישיון והיתר להרוג ולרצוח מיליוני ערבים השכם והערב, בוקר וערב, ואיש בעולם התרבותי אינו מוחה ואינו נוקף אצבע. אבל ברגע שצהל הורג פלשתיני אחד, מפריח בלונים או יונים, קמה בעולם סערת רוח תזזית ואַמּוֹת הַסִּפִּים והסניפים של האו"ם צורחות חמאס ומבקשות להעפיל על הגג של האג. וצץ גם ניצן הורביץ בערוגת האידיוטים המשומשים לתועלת הצדק העולמי.
21/06/2021  |  אורי שרגיל  |   יומני בלוגרים
הקואליציה שינתה גישה ומנסה להגיע להבנות על המתנגדים, כדי לאפשר את העברת החוק לאיסור על איחוד משפחות בלי להסתמך על האופוזיציה. הממונה המיוחד שנבחר לקדם את העניין הוא שר הבינוי זאב אלקין (תקווה חדשה).
20/06/2021  |  עידן יוסף  |   חדשות
בהיכל הזיכרון בהר הרצל התקיים (יום א', 20.6.21) טקס האזכרה הממלכתי לנופלים במערכת צוק איתן. ראש הממשלה, נפתלי בנט, התייחס בנאומו לנעשה ברצועת עזה.
20/06/2021  |  עידן יוסף  |   חדשות
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
רבקה שפק ליסק
רבקה שפק ליסק
ההתעלמות של הרבנים החרדים מקורבנם של הלא-חרדים במלחמה, בני משפחותיהם, ההורים, האלמנות והיתומים היא מנוגדת לערך חשוב ביהדות: "ישראל ערבין זה לזה"
רפי לאופרט
רפי לאופרט
העולם האנושי הוא הוויה דינמית והתהליכים המתפתחים בו נגזרים מאינטגרציה של מהלכים רוחניים וחומריים עם השפעות מן הטבע שמעצבים במשותף את תנאי הסביבה בהם מתקיימת החברה האנושית - מתפתחת ...
הרצל ובלפור חקק
הרצל ובלפור חקק
על המשוררת טניה הדר, מחווה לזכרה    בשיריה של טניה הדר אנו נסחפים כבמטה קסם אחר המסע הפנימי, הולכים לאן שהולכת הנפש
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il