|   15:07:40
  בלפור חקק  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
כתיבת המומחים
עו"ד גיל קראוס דורג ב-DUNS100 כאחד המשרדים הבולטים בביטוח לאומי
כתיבת המומחים
בית חולים לניאדו בנתניה - המרכז הרפואי המוביל בשרון
מטחנות שונות של קפה [צילום: בלפור חקק]

בעקבות הקסם של 'קפה מזרח מערב'

היו מי שלעסו את פולי הקפה, והיו מי שטחנו ושתו אותו המוזאון מלווה את התהליך של הכנת משקה מפולים קלויים, החל מן השבטים הנודדים והמשך ברחבי האימפריה העות'מנית וברחבי אירופה והעולם המערבי
11/08/2021  |   בלפור חקק   |   יומני בלוגרים   |   תגובות
כלי קפה במוזיאון לאמנות האיסלאם [צילום: בלפור חקק]

אנו כל כך שבויים בקסם של הקפֶה, ושל תרבות בתי הקפה, שעם הזמן נשכח מאיתנו שהקפה היה במשך אלפי שנים נחלתה של אפריקה בלבד...

המקור שלו הוא במחוז קאפה במערב אתיופיה, והחל מן המאה החמש עשרה, התרחש תהליך שבו הקפה כבש את אירופה ואת העולם המערבי. התהליך הוא תהליך היסטורי, אך גם תהליך תרבותי: מסורות תרבותיות השתנו, ובהדרגה היה הקפה לבן בית אצלנו, וגם לבעל הבית של בתי הקפה שקמו בכל העולם.

פּולֵי צמח הקפה הם חלק מן התזונה שלנו וגם חלק מאורח החיים שלנו: התמציות המופקות מפולי צמח הקפה, הקלייה והטחינה של פולי הקפה, זו 'תרבות מזון' שעוררה אותנו לקסם של הקפה, שלא לדבר על כך שהקפה עצמו הוא משקה מעורר במיוחד.

תערוכת "קפה מזרח מערב"

אוצרת התערוכה "קפה מזרח מערב" במוזאון לאמנות האיסלאם בירושלים: יהל שפר (אוצרת המוזאון עדית שרוני), מנהלת ההפקה: אסנת יהודה, והיועצת האקדמית: נועה ברגר.


המוזאון לאמנות האיסלאם נטל עליו משימה תרבותית: לחשוף את תרבות הקפה ואת כלי הקפה שנוצרו במשך השנים: הכלים הקדומים, וגם הכלים ברחבי העולם המערבי. הקפה התבשל על אש פתוחה או גחלים, ונוצרו כלים עבור שתיית הקפה. המוזאון מציג את הכלים השונים שמבטאים אמנות איסלאמית: העיטורים על הכלים הם בהשפעת קליגרפיה מוסלמית, עיטורי צמחים וציפורים וצורות גאומטריות.

כְּלִי הבישול של הקפה נקרא ג'זוו'ה (בטעות נקרא בפינו פינג'אן). משקעי הקפה נשארים בו בתחתית הכלִי, ולא נמזגים לכוסות. הקפה נמזג לספלונים (הסִפלון נקרא פינג'אן). הקפה הוא חלק מן התרבות החמרית של כולנו, והוא השפיע על חיי היצירה עם היווצרות "בתי הקפה".

הצמח הקסום של הקפה הפך לתרבות שהצמיחה גם מיתולוגיות ואגדות. אחת האגדות מספרת, שרועֶה צֹאן בשם חאלדי שוטט עם העדר שלו באתיופיה, והבחין שהצֹאן בעדר אוכלות מן השיח של הקפה, ולאחר מכן הן שמחות ומתזזות, מקפצות ורוקדות. לאחר שטעם מפולי הקפה, ראה את השפעת הצמח עליו. אשתו נכבשה בקסם הזה, וביקשה שיביא פולי קפה לאב המנזר. הלה חשש, שאלו פירותיו של השטן, לכן השליך אל האש את פולי הקפה, בצאת רועה הצאן מחדרו. הארוֹמה המיוחדת שהתפשטה בחדר הביאה לכך שהנזירים הגיעו לחדר שבויים בקסם הזה... כך התפשט השימוש בפולי הקפה.

לועסים קפה, שותים קפה

היו מי שלעסו את פולי הקפה, והיו מי שטחנו ושתו אותו. המוזאון מלווה את התהליך של הכנת משקה מפולים קלויים, החל מן השבטים הנודדים והמשך ברחבי האימפריה העות'מנית וברחבי אירופה והעולם המערבי. מוזאון אמנות האיסלאם מתעד את הכלים השונים החל מראשיתה של תרבות הקפה.

כבר מראשית השימוש בקפה, ייחסו לו באתיופיה יראת כבוד, בטקסים התרבותיים. כשהגיע אורח, כיבדו אותו בקפה. אורח מבוגר זכה ליחס של כבוד: שתיית קפה בשלושה סבבים, ובכל פעם קפה בטעם אחר, בצבע אחר ובעוצמה אחרת. הזרמיים הסוּפִיים באיסלאם השתמשו בקפה לעורר את המאמינים והמשתתפים בטקסים הלֵיליים. בעולם האיסלאם התקבל הקפה בהדרגה: תחילה בתי הדין השרעיים פסלו את הקפה, ציוו על עונש למפיצי הקפה ולשותים קפה. אך ההמונים התגברו על הצו, ועם הזמן הוא בּוטַל. חכמינו קבעו עיקרו הלכתי, שהתממש גם כאן: "אין גוזרים גזירה על הציבור, שרוב הציבור אינו יכול לעמוד בה". בתי הקפה הערביים הפכו עם הזמן למקומות הומים וסואנים, למרכזים של יצירה ותרבות.

תהליך הנדידה של הקפה: מאפריקה לאירופה. הקולוניות האירופיות באפריקה הביאו להפצת הקפה באירופה. מרגע שהאירופים שתו קפה, הוא היה ערֵב לחִכָּם, וכך נפוץ המשקה ברחבי אירופה. הקפה עבר לקולוניות ההולנדיות: סְרי לנקה, דרום הודו ואינדונזיה. עם הזמן, נדד גם לקולוניות הצרפתיות: גואנה, האיטי ומרטיניק. מרגע שהגיע הקפה לברזיל, הסחַרחֶרת לא נעצרה עוד: הוא התפשט לכל דרום אמריקה ומרכזה. האירופים הביאו בכל מקום עבדים מאפריקה שיְטפּחו את מטעי הקפה. צרפת הפכה למעצמת קפה, אך ברזיל הפכה לבת תחרות חזקה, וכיום ברזיל היא יצרנית הקפה הגדולה בעולם.

הטכנולוגיה הביאה להמצאה של מכונות האספרסו, להמצאת משקה הקפוצ'ינו, הקפה הנמס, ובדורנו: קפסולות הקפה. התערוכה במוזאון מציגה את המכונות השונות של ייצור קפה לסוגיו, וגם מראָה איך הגלובליזציה הכלכלית מעצימה את הגלובליזציה של רשתות הקפה. נוצרו עם השנים כלים וקנקנים מיוחדים לקפה, וגם גינונים של טקסי קפה בתרבויות השונות.

המוזאון מתעד מסורות של בתי קפה בסגנון ערבי-עות'מני, וגם בסגנון אירופי-מערבי. שילוב מסורות זה בארצנו התרחש כאשר עוד בתקופה העות'מנית הגיעו לארץ הטמפלרים מגרמניה: קמו אז בהשראתם בתי קפה אירופיים. גם יהודים שעלו מאירופה הרחיבו את תופעת בתי הקפה האירופיים. בפברואר 1934 נפתח בימי המנדט הבריטי, בחזית בניין סנסור הפונה לכיכר ציון בית הקפה 'אירופה'.

היווצרות בתי הקפה

המוזאון מציג את תרבות בתי הקפה ואת התהליך: בתחילה היו מתחמי שתיית הקפה גבריים בלבד. בעולם הערבי התכנסו גברים בלבד לשתות, ונאסר על נשים להיכנס למתחמים אלה. קמו בתי קפה בכל רחבי האימפריה העות'מנית, אך הם נועדו לגברים בלבד. כך התפתחה בבתי הקפה תרבות המספרים העממיים, שקיבצו סביבם שוחרי סיפור, שהגיעו כדי לשמוע את המספר העממי בסיפוריו. הנשים יצרו להן מתחם חלופי: בתי המרחץ. שם הן שתו את הקפה, וזה האיץ את יצירת הקפה בחלב, וקפה עם סוכר.

נשים לא אהבו לשתות קפה שחור ומר (כך החיים נראו להן שחורים פחות ומרים פחות), והן גם הכניסו את האסתטיקה לקפה: כלי קפה יפים, קפה בכוסות פורצלן. החל מהמאה התשעה עשרה, הוּתרה השתתפות הנשים בבתי הקפה, ובתי הקפה נעשו אסתטיים יותר בזכות הנשים. עד אז, גברים שתו קפה קרוב לרצפה. עם כניסת הנשים, הוכנסו שולחנות גבוהים יותר וכסאות גבוהים יותר, כי הן באו בשמלות יפות וגדולות. גם העיצוב היה עתה מרשים יותר... הוכנסו מראות בקירות בתי הקפה! הכל מתועד בצורה חזותית מאוד בתערוכה במוזאון. נאספו כאן בצד כלי שתייה, גם אביזרי קלייה וצינון לפולים, מכתשים ומטחנות [בעבר סיפרתי באקראי באירוע ששהיתי בו סיפור-עם על שלמה המלך ושׂיח הקפה].

הקפה והשאלה היהודית

מתברר שהקפה חדַר בהדרגה גם לחברה היהודית. הרבנים נזקקו לשאלה של הקפה, כשהתברר שבתי קפה פתוחים בשבת. הרבנים התירו לשבת בבית קפה, כסוג של "עונג שבת". הם התירו גם לשים קפה בסיר שהתבשל על פתיליה, ולשתות במהלך השבת.

היהודים השתלבו בתרבות הקפה, ובתרבות הקפה הגלובלית. היהודים שמרו על תרבותם, אך השתלבו בהנאות הקפה עם שוחרי הקפה מכל העולם.

העברית היא חלק מכל השפות בכל העולם. אך אינני שוכח שהזכרתי את הקפה בשיר "עברית יקרה שלי" בספר שיריי "רשות לתיקון עולם", 2016: הנה הבית המסיים של השיר:

וּבְאוֹתָה שְׁעַת הִתְעוֹרְרוּת שֶׁל חֹל
בְּתֵל אָבִיב בְּגַג גַּן הָעִיר
שָׁתוּ צְעִירוֹת וּצְעִירִים אֶת הַשִּׁיר
שָׁתוּ אַיְיס קָפֶה
וְאָמְרוּ בְּקוֹל:
חֲבָל עַל הַזְּמָן
אֵיזֶה בֹּקֶר יָפֶה.

כלי קפה מפורצלן [צילום: בלפור חקק]
כלי קפה מאתיופיה [צילום: בלפור חקק]
תאריך:  11/08/2021   |   עודכן:  11/08/2021
בלפור חקק
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
בעקבות הקסם של 'קפה מזרח מערב'
תגובות  [ 0 ] מוצגות   [ 0 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
ליבת משבר הקורונה נמצאת בשלושה אלמנטים: נגיף חדש אך לא בלתי-מוכר, מדבק אך לא בלתי-נשלט, שעם הופעת הווריאנט המכונה 19- COVID על גרסאותיו השונות, אין לרפואה מענה טיפולי נגדו בחיסון או תרופה. תפוצת הנגיף לרבות המוטציות שלו מתנהלת בקצב אקספוננציאלי, כשחומרת המחלה היא פונקציה של גילו ומצבו הגנטי והבריאותי הבסיסי של הנדבק.
11/08/2021  |  רפי לאופרט  |   יומני בלוגרים
סיפור חייה של מוכרת התפוזים והפרוצה נל גוין, שהייתה פורצת דרך וחוללה מהפכה בתחום התיאטרון, נשמע כאגדה - אך היה אכן היה. בהיסטוריה של התיאטרון האנגלי נשים לא הורשו לעלות על הבמה. את תפקידיהן מילאו גברים. באמצע המאה ה-17, הגיחה צעירה בת 17 חוצפנית ונועזת אל התיאטרון בלונדון, ולמזלה מנהל התיאטרון והקובע בו (רון גזית הנפלא כצ׳ארלס הארט, והכובש את מרכז הבמה במחזה), מבחין בסגולותיה הטבעיות ומעניק לה תפקיד ראשי בהצגה. בדרך כך, מצליח חינה ויופיה של הנערה לכבוש גם את לב המלך צ׳ארלס השני ההולל והשובב (אסף יונש הבלונדי יפה התואר, שהצורך להתאמו לציורי המלך מאז – סוגר על פניו בפאה שחורה עתירת תלתלים) והופכת לאהובתו. ספיר יצחק ממלאה את הבמה, כובשת בכל דקה בהצגה בקסם ובחן הטבעי שלה, ויצירות השמלות המפוארות שיצרה יהודית אהרון עבורה ועבור כל שחקני ההצגה מדגימות היטב כיצב הפך הברווזון המכוער לברבור.
הלקסיקון העברי 'התעשר' בביטוי האומלל מבית היוצר של איילת: להכיל את המתים אסטרטגיה או פליטת פה? מה זה משנה קבלו מקור מודיעיני חדש מבית היוצר של ממשלת בנט - המקהלה הערבית חיסונים? תשאלו את אורית פרקש, לצד תזכורת קטנה ולקינוח פסוקו
11/08/2021  |  ציפי לידר  |   יומני בלוגרים
בַּחֶלְקָה הַצְּבָאִית
כולנו זקוקים לגבולות בהתנהגות ובהתנהלות היום יומית שלנו, מול עצמנו ומול העולם. הגבולות הם בבחינת הרסן האנושי שלנו והברקס שאנו מציבים בכל תחום מתחומי חיינו. אנחנו מציבים גבולות לעצמנו ולאחרים בהתאם למערכת הערכים שלנו, לסדרי העדיפות, לכוחותינו הפיזיים והרגשיים, ובהתאם לצרכים ולרגישויות שלנו.
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
יוסי אחימאיר
יוסי אחימאיר
אמנת החמאס מצטטת את מוחמד: "לא תגיע עת הגאולה עד אשר יילחמו המוסלמים ביהודים ויהרגו אותם המוסלמים, עד אשר יסתתר היהודי מאחורי האבנים והעצים, ויאמרו האבנים והעצים: הוי מוסלמי! הוי ע...
יצחק בריק
יצחק בריק
הרצי הלוי הוא אחד מהרמטכ"לים המאכזבים ביותר מאז קום המדינה. כישלונו של כרמטכ"ל ניכר הן בהכנת הצבא למלחמה, הן בניהול המלחמה והן בפגיעה אנושה בערכיות ובמוסר ובקוד האתי של הצבא שעליו ...
איתמר לוין
איתמר לוין
בקיאות מרשימה, תשומת לב לכל פרט, אנושיות שופעת ומחשבה רחבה - כל אלו מאפיינים את טיפולה של אורלי מור-אל בתיקי חדלות פרעון. לצד זאת, שוב ניכרת הבעיה של ניהול מו"מ כאן ועכשיו
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il