בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
|
|
|
הרהורים בעקבות ההצגה "אימהות" (א')
|
המחבר דוד זבה והבמאית שירית לי וייס הצליחו בכל תמונה מקראית שעלתה על הבמה להתמקד לא בסיפור החשוב היסטורית ככל שיהיה, אלא במה שלא סופר בסיפור - במה שחשו ובמה שכאבו נשים
אני מודה לתיאטרון "גשר" ולאופרה הישראלית על ערב של חוויה אמנותית עוצמתית, המעוגנת בדמויות של אימהות בעולם המקרא. היוצר דוד זבה, המלחין וגם מחבר הליברית, השמיע על הבמה בעוצמה רבה את קול האימהות, שהטקסט המקראי לא העז להשמיע בפי דמויות הנשים המושתקות מספר בראשית, בפי אותן "הָאִמָּהוֹת שֶׁלֹּא זְכַרְתֶּם וּבְקוֹשִׁי נְתַתֶּם לָנוּ שֵׁם". ישבתי באולם וחשתי, שאני מבקש לחבק את "הָאִמָּהוֹת שֶׁלֹּא זְכַרְתֶּם". רציתי לחבק את כל האימהות, שמכריזות בפרולוג של המחזה: "רַק תָּרַמְנוּ בִּשְׁתִיקָה אֶת הָרֶחֶם לתנ"ך", והן נפגשות עם אלוהים בתמונת הסיום, המבהיר להן ולנו: "מִזְּמָן הִפְסַקְתִּי לְרַחֵם". המחבר דוד זבה והבמאית שירית לי וייס הצליחו בכל תמונה מקראית שעלתה על הבמה להתמקד לא בסיפור החשוב היסטורית ככל שיהיה, אלא במה שלא סופר בסיפור - במה שחשו ובמה שכאבו אותן נשים. רחשי לב וקולות של אימהות, שלא נשמעו בסיפור המקראי, זעקו על הבמה והרטיטו אותי הצופה במחזה. מחיאות הכפיים הסוערות העניקו לי את התחושה, שכל הצופים במחזה חשו כמוני בכל רגע את רחשי לבן של הנשים, שקולן לא נשמעו בסיפור. המחזה הניע אותי הצופה להתעמת עם האלוהים, שאני מתקשה להשלים עם העובדה, שהוא שעה לקורבן מכוער מן הבשר ומן הדם של הבל ולא לקורבן יפה ומעודן מפרי האדמה של קין, שהוא קורבן חיים וצמיחה. אותי הצופה הניע המחזה להזדהות הזדהות יתר עם שירי "לוּ הָיִיתָ שׁוֹעֶה". אֱלוֹהִים לוּ הָיִיתָ שׁוֹעֶה לְמִנְחָתוֹ שֶׁל קַיִן קָרְבָּנֵנוּ הָיָה מִפְּרִי הָאֲדָמָה - קָרְבָּן יָרֹק קָרְבַּן חַיִּים וּצְמִיחָה, אֲֲבָל אַתָּה הוּא זֶה שֶׁשָּׁעִיתָ לְמִנְחָתוֹ שֶׁל הֶבֶל וְקָרְבָּנֵנוּ עַד הַיּוֹם מִן הַבָּשָׁר וּמִן הַדָּם - קָרְבַּן אָדָם קָרְבַּן שְׁכוֹל וְאַלְמוֹן. הבמה הופקדה אך ורק בידי נשים. אף לא דמות גברית אחת מופיעה במחזה, למרות שקיימת הנוכחות הגברית האכזרית של אב ההולך לעקוד את בנו, קיימת נוכחות של אב המעדיף בן אחד על פני בן אחר. קשה היא הנוכחות של הגבר המעדיף רעיה אחת ובניה על פני רעייתו השנייה ובניה. העדפה פחותה יותר נתונה לפילגשיו על בניהן. אישית הצטערתי, שעל הבמה לא נשמעו זעקות השבר של רצפה בת איה ומיכל בת שאול, שנפגעו מאכזריות של גבר, והגבר הוא דוד מלך ישראל. דוד מלך ישראל ניצב מאחורי נטילת חיי שבעת ילדי רצפה ומיכל. את זעקותיהן של רצפה ומיכל שמעתי במהלך כל התמונה השישית, כשלוט נותן את בנותיו ליצרים בהמיים של המון בסדום לפרוע בגופן. דוד מלך ישראל, לו אנחנו שרים שירי הלל, נותן חיי שבעה ילדים ש"כל עוונם", שהם ילדי רצפה ומיכל. מצער אותי, שהשנאה העיוורת לשתי הנשים רצפה ומיכל מניעה את דוד המלך להפקיד את חיי שבעת הילדים בידי הגבעונים גם מתוך אינטרסים פוליטיים. בתמונה הששית ישנה תגובת המחאה של אשת לוט, שאינה מוכנה לשאת את חרפת הזוועה שעברו בנותיה, כשהיא מחליטה להסתובב לאחור. לאחר תלית חמשת בני מיכל בת שאול ושני בני רצפה בת איה, רצפה הפילגש, בת מעמד נחות, מביעה את מחאתה, כשהיא גם נותנת שיעור בערכי מוסר למלך דוד, שעלה על שרטון יוהרה ושפיכות דמים - "בָּהָר לִפְנֵי יְהֹוָה ... בִּתְחִלַּת קְצִיר שְׁעוֹרִים. וַתִּקַּח רִצְפָּה בַּת אַיָּה אֶת-הַשַּׁק וַתַּטֵּהוּ לָהּ אֶל הַצּוּר מִתְּחִלַּת קָצִיר עַד נִתַּךְ-מַיִם עֲלֵיהֶם מִן-הַשָּׁמַיִם וְלֹא-נָתְנָה עוֹף הַשָּׁמַיִם לָנוּחַ עֲלֵיהֶם (על גוויות ילדים תלויים) יוֹמָם וְאֶת חַיַּת הַשָּׁדֶה לָיְלָה" (שמואל ב', פרק כ"א, פסוקים ט'-י'). בתמונה השישית מתוארת המחאה של אשת לוט, מחאה שאינה מוזכרת בסיפור המקראי. מחאת אשת לוט עולה רק בעלילה של המחזה, ואילו מחאת רצפה בת איה היא קיימת בסיפור המקראי, כשהיא לוקחת את "הַשַּׁק וְתַטֵּהוּ לָהּ אֶל הַצּוּר...". את תחושות הזדהותי עם יגונה של רצפה בת איה אני מבקש לבטא בשורות הבאות: עֶלֶט נְשָׁמָה מִתְעַלֶּפֶת צָרַר יְגוֹנָהּ בַּשַּׁק כִּסָּה פְּנֵי שְׁכִינָה עִוֶּרֶת כְּרוּתַת כָּנָף עַל הַסֶּלַע. בְּהַר הָעֲצָמוֹת נִבְהֲלוּ פְּרִיחוֹת שְׁכִינָה קִטַּעַת שְׁכִינָה מְדַדָּה נָסָה נִכְלֶמֶת מִיְגוֹנָהּ שֶׁל רִצְפָּה בַּת אַיָּה בַּפִּסְגָּה תַּחַת הַצּוּר כּוֹבֶשֶׁת פָּנִים שְׁכִינָה עִוֶּרֵת כְּבָר שְׁלוֹשִים מֵאוֹת שָׁנִים.
|
תאריך:
|
01/09/2021
|
|
|
עודכן:
|
01/09/2021
|
|
איתן קלינסקי
|
הרהורים בעקבות ההצגה "אימהות" (א')
|
|
|
כותרת התגובה
|
שם הכותב
|
שעה תאריך
|
|
1
|
|
מגיב ותיק
|
1/09/21 14:19
|
|
|
|
מגיב ותיק זועם
|
1/09/21 17:47
|
|
2
|
|
MOTHERHOOD
|
1/09/21 14:45
|
|
3
|
|
חבל
|
1/09/21 17:24
|
|
4
|
|
אוהבת את ההצגה
|
1/09/21 17:36
|
|
5
|
|
WE WISH
|
2/09/21 11:08
|
|
6
|
|
שנה טובה לעם ישרא
|
2/09/21 11:16
|
|
7
|
|
למגיב שמואל בוקי
|
2/09/21 14:10
|
|
8
|
|
kלמגיב שמואל בוקי
|
3/09/21 09:25
|
|
9
|
|
יופי שמואל בוקי
|
3/09/21 09:34
|
|
|
|
שלמה שכטר
|
4/09/21 07:16
|
|
|
|
יהודית...
|
7/09/21 10:46
|
|
אנשים, ובעיקר עיתונאים, מדברים מבלי לבדוק ולא נותנים את הדין על דבריהם המופרכים. כך תקפו את מרב מיכאלי על כי נסעה עם בן זוגה לארה"ב ובסוף התברר שנסעו לקבל תינוק מאם פונדקאית ואז הם היו בראש המברכים, אבל על ההשמצות הם לא התנצלו. כך כל ידען המבין כביכול בחינוך דורש בתוקף שהחופש בבתי הספר יהיה באוגוסט וספטמבר כדי שיכלול גם את תקופת החגים. כי כך יצא השנה. אבל הם לא טרחו לבדוק שראש השנה נופל בשנה הבאה ב-26.9.2021... כך שהילדים יהיו בחופש בכל חודש ספטמבר כשההורים שלהם יעבדו באופן מלא. אז מה, שהילדים יתחילו ללמוד במחצית אוקטובר, כדי להתאים את הלוח העברי ללועזי בכל שנה?
|
|
|
כשתבקרו בירושלים העתיקה, טיילו לאורך החומות, שם תראו חרכי ירי. מיד תשימו לב שהם מרווחים בצדו של המגן וצרים מהצד שממנו מגיע האויב. לאורך החומה בנויים צריחים שמאפשרים למגינים לצפות לאורך החומה ולא נשאר "שטח מת" שנסתר מעין המגן.
|
|
|
רבים תוהים מה עדיף, משטר טוטליטרי שמצליח לכפות גם תוצאות חיוביות או משטר דמוקרטי שבו הבלגן חוגג? לי אין כל ספק, הדמוקרטיה הכי עלובה עדיפה על המשטר הטוטליטרי הכי נאור, כי אני מחשיב את עיקרון החופש מעבר לכל ולא הייתי מסוגל לחיות במשטר טוטליטרי - לא בסין, לא במצרים, בוודאי לא בקובה וקוריאה הדרומית, אפילו לא בסינגפור בה לימדתי סמסטר שלם. ההישגים של המשטרים הטוטליטריים אינם שקולים כנגד החסרונות, אבל ייתכן מאוד ותושבי המדינה חושבים אחרת - בסין, בסינגפור, בקובה, במצרים, אבל בטח לא בקוריאה הצפונית, באפגניסטן ובסוריה. ומה עדיף לתושבים - לחיות בסין ברווחה יחסית או בהודו בעוני מחפיר - שהם יחליטו בעצמם.
|
|
|
בפעולה הנועזת פוצץ בניין המשטרה בחאן יונס, ששכן במבצר טיגראט שבנו הבריטים בתקופת המנדט, הותקף מוצב מצרי, נהרסו מתקנים מצריים, נהרגו 72 מצרים ו-58 נפצעו. חייל צה"ל אחד נהרג ושמונה מחיילנו נפצעו. הייתה זו הפעולה הראשונה של הצנחנים שבה נעזרו בזחל"מים (זחלים למחצה) בפעולת תגמול.
|
|
|
הפגישה בין שר הביטחון בני גנץ לבין יו"ר הרש"פ מחמוד עבאס ברמאללה בתחילת השבוע הפכה לשיחת היום בשטחים,היא התקבלה בהפתעה רבה והביאה לגל זעם ברחוב הפלשתיני,ארגוני האופוזיציה הפלשתינית ובראשם חמאס פירסמו האשמות קשות נגד הרש"פ והעומד בראשה ששיאן הייתה ההודעה של חמאס: "מדובר בדקירה בגב העם הפלשתיני ובגידה בדם הקורבנות והחללים".
|
|
|
|
|
|
חיים רמון
באופן צפוי לחלוטין, כל התוכניות ההזויות שקידם שר הביטחון התפוגגו בלי שום הישג בעצם, התוכניות של גלנט השיגו דבר אחד - חיזוק השלטון האזרחי של החמאס
|
|
|
רפאל בוכניק
על אף מידת הרגישות המתחייבת בהתייחס לשימור וטיפוח היחסים המיוחדים שבין ארה"ב לבין ישראל, הרי שהדעת נותנת כי למרכיב האינטרסים הלאומיים הישראלים תהיה תשומה עודפת במערכת זו, גם במחיר ...
|
|
|
יצחק בריק
לנתניהו, גלנט, הרצי הלוי, בני גנץ וגדי איזנקוט יש גם אשמה ישירה על שהפסדנו לחמאס במלחמה ברצועת עזה, והרע מכול - עוד לפנינו איך זה ייתכן שהחבורה הזו שאחראית על המחדל והאסון הגדול ...
|
|
|
מנחם קלמנזון |
נאום חתן פרס ישראל בתחום תקומה - גבורה אזרחית והצלה בשם הזוכים בטקס פרסי ישראל לשנת תשפ"ד שנערך בשדרות [ו' באייר תשפ"ד, 14.05.2024]
|
|
|
אפרים הלפרין
אנו שומעים בארץ ובעולם קריאות המבקשות מממשלת ישראל להימנע מפינוי רפיח הקריאות האלה הן אכזריות וזדוניות הקוראים להימנעות מפינוי מבצעים בפועל רצח המוני בהבל פיהם
|
|
הבלוגרים הנקראים ביותר ב- News1
|
|