|   15:07:40
  אלי אלון  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
קבוצת ירדן
קריירה בינלאומית - מה היתרונות ולמי זה מתאים?
כתיבת המומחים
מה כדאי לעשות כאשר נתקעים עם הרכב?

טייס הניסוי שנהרג ליד שדה לוד (1955) <br>

ב-22 באוגוסט 1955 בשעות אחר-הצהריים התרסק, לא רחוק משדה התעופה לוד, מטוס ישראלי מדגם סופרמרין ספיטפייר שהיה בטיסת מבחן טייס, טייס הניסוי סרן אריה (לסלי) אוסטרוב, מראשוני טייסי חיל-האוויר, נהרג במקום בן 28 היה במותו
06/09/2021  |   אלי אלון   |   יומני בלוגרים   |   תגובות
טייסת הקרב הראשונה

סרן לסלי אריה אוסטרוב [צילום: אתר יזכור משרד הביטחון]

ביום ב' 22 באוגוסט 1955 אירעה התאונה הראשונה בישראל של מטוס בטיסת ניסוי בה נספה טייס. ביום זה, בסביבות השעה 3 אחר-הצהריים, המריא סרן לסלי אריה אוסטרוב במטוס מדגם סופרמרין ספיטפייר שמספרו 2018 לטיסת מבחן כדי לבדוק מערכותיו וכשירותו של המטוס. המטוס אשר היה לפני כן בשירות טייסת 101 - טייסת הקרב הראשונה של חיל-האוויר, הועבר מחיל-האוויר, למפעל "בדק מטוסים" בלוד שזה לא מכבר הוקם, לשם שיפוצים ובדיקות כלליות אחרי שטס שעות טיסה רבות, לקראת מכירתו והעברתו יחד עם עוד למעלה מ-30 מטוסים מסוגו לחיל-האוויר של בורמה. הטיסה נערכה מעל לעיר לוד. בקרבת שדה התעופה.

"יש רעידות חזקות במנוע"

לאחר שעלה לאוויר בגובה אלפי רגל, הבחין הטייס אוסטרוב בתקלה במנוע המטוס. המנוע החל לרעוד, לרטוט בחוזקה לא רגילה, ככל הנראה בשל ניתוק טלטל המנוע ממקומו. המטוס איבד יציבות. הטייס הודיע בקשר האלחוטי למגדל הפיקוח על התקלה. "יש רעידות חזקות במנוע", דיווח למגדל הפיקוח. המטו, שהיה בגובה כ-6,000 רגל לערך, נכנס לסחרור באוויר והחל מאבד גובה בתנועה סיבובית. הטייס עשה מאמצים נואשים לייצב את המטוס ולנסות להנחיתו נחיתת חירום אולם ללא הצלחה. המטוס הפך לבלתי נשלט וכשהבין הטייס כנראה, כי אין סיכוי לייצב ולהציל את המטוס הודיע בקשר בשפה האנגלית, שפת האם שלו, משהו בנוסח "אני צונח, קופץ". אלה היו מילותיו האחרונות. הוא לא הצליח להיחלץ מתא הטייס ולצנוח, המטוס נפל במהירות רבה לכיוון הקרקע והתרסק בשדה חרוש ליד פסי הרכבת שליד מעברת "מחנה ישראל", לא רחוק משדה התעופה לוד. הטייס נהרג במקום.

אנשי שדה התעופה ומגדל הפיקוח שעקבו בדאגה אחר האסון שהתחולל באוויר חשו מיד למקום עם אמבולנס ואתם הגיעו כוחות משטרת נמל התעופה.

כמה מאנשי שדה התעופה, שהיו עדים לדרמת האסון המתחוללת באוויר, סיפרו, כי כשהגיע המטוס לגובה של כ-2000 רגל לערך מעל שדה התעופה בלוד ראו שהטייס ניסה להתיישר להתייצב כדי לבצע נחיתה, אולם לפתע סטה-פנה המטוס בזווית של כ-60 מעלות לעבר שכונת-מעברת "מחנה ישראל" וצנח על הקרקע.

תושבים בשיכון-מעברת "מחנה ישראל", שעבדו באותה עת בשדה, סיפרו לעיתונאים כי שעה שהמטוס צלל לקרקע נדמה היה להם כי הטייס מאותת להם לפנות את השדה כדי שלא יפגעו. עוד בשעה 2 בצהריים נראה הטייס סועד את ארוחת הצהרים במסעדת שדה התעופה בחברת חבריו.

יום לפני נפילתו עיברת שם משפחתו

אגב, יום קודם לאסון, ביום א' (יש אומרים אף ביום האסון), נסע אריה אוסטרוב ביחד עם רעייתו עדינה למשרד רישום התושבים המחוזי ויחד שינו-עיברתו באופן רשמי שם משפחתם אוסטרוב לאירם, וזאת על-פי בקשת הצבא, שכן אריה היה מתוכנן לצאת מטעם צה"ל להשתלמות טייסי ניסוי באנגליה מספר שבועות לאחר מותו ובאותה תקופה, כידוע, חויבו נציגים-שליחים ישראלים שיצאו לחו"ל בשליחות או מטעם המדינה לעברת שמם. הלוויתו של סרן לסלי אריה אוסטרוב נערכה בטקס צבאי בבית העלמין הצבאי בקריית שאול.

מסקנות ועדת בדיקה

מנהל משרד הביטחון מינה ועדת חקירה בראשותו של סגן אלוף בנימין כהן ממשרד הביטחון כדי לחקור נסיבות התרסקות המטוס. הוועדה חקרה ושמעה מספר עדי ראיה לאסון וכן אנשי תחזוקה אשר טיפלו במטוס ובמנוע, וקבעה במסקנותיה כי שורה של כשלים טכניים משמעותיים גרמו לתאונה ולמותו של סרן לסלי אריה אוסטרוב.

מגיל צעיר נמשך לטיסה

לסלי אריה אוסטרוב בן למשפחה דתית, בנם של דורה ומאיר, נולד ב-6 בפברואר 1927, בעיר הל באנגליה. משפחתו עלתה לארץ בשנת 1934 והתיישבה בתל אביב. הוא למד בבית-הספר הדתי היסודי ביל"ו בתל אביב ובהמשך בגימנסיה "השכלה" ששכנה ליד כיכר ביאליק בתל אביב. בני משפחתו מספרים כי היה אדם אציל נפש ובעל יכולות אמנותיות גבוהות. התעניין בספרות, מוזיקה ובציור. מגיל צעיר נמשך לטיס. אלמנתו מספרת לי כי כבר בגיל 9 אמר "אני אהיה טייס בכל תנאי".

עם עליית המשפחה ארצה הביא עמו לסלי חוברות וספרים רבים בתחום התעופה, בין השאר השתתף במחנות דאייה וקורסי תעופה שונים שנערכו ב"כפר הילדים" שליד גבעת המורה. בגיל 17 הצטרף לחברת "אווירון" "קלוב התעופה לישראל", ועבד שם כמכונאי במשך מספר שנים. לסלי הוא בוגר קורס 2 של חיל-האוויר הישראלי וקיבל את כנפי הטייס בדצמבר 1950. בין אנשי קורס זה היו דמויות ידועות שם בחיל-האוויר ובהם בני פלד, יואש (צ'אטו) צידון, אברהם הכהן ועוד. לסלי הצטיין בקורס הטייס והוחלט להשאירו בבית הספר כמדריך טיסה ולימים היה מפקד בית-הספר למדריכי-טיסה.

בדצמבר 1953 לסלי אוסטרוב נשא לאישה את עדינה. בשנת 1954 הועבר לטייסת 216 שהייתה טייסת הניסוי והבחינה הראשונה של חיל-האוויר שפעלה במסגרת יא"א - יחידת האחזקה האווירית בתל נוף וביצעה טיסות ניסוי במטוסי חיל-האוויר. יציין כי באותן שנים קלט חיל-האוויר את מטוסי הסילון החדשים לחייל והחליף את מטוסי הבוכנה הישנים והיה צורך בטייסי ניסוי מיומנים ובקיאים גם בצד הטכני של המטוס והטיסה, ולסלי אריה אוסטרוב היה בעל בקיאות וידע רב גם בתחום הטכני של הטיסה.

שמו של סרן אריה (לסלי) אוסטרוב מופיע בלוח זיכרון לבוגרי בית ספר ביל"ו בתל אביב שנפלו במערכות ישראל בכניסה למבנה בו שכן בית ספר ביל"ו בשדרות רוטשילד 124 בתל אביב.

מטוס ספיטפייר [צילום: משה מילנר/לע"מ]
המידע בכתבה מסתמך על אתר "יזכור" אתר ההנצחה הממלכתי שליד משרד הביטחון.
תאריך:  06/09/2021   |   עודכן:  06/09/2021
אלי אלון
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
טייס הניסוי שנהרג ליד שדה לוד (1955)
תגובות  [ 0 ] מוצגות   [ 0 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
ישראל מתמודדת כעת עם אחד המחדלים הביטחוניים הגדולים שלה, דווקא בערב ראש השנה, כוחות הביטחון השונים מנהלים מצוד נרחב אחר 6 אסירים ביטחוניים, תושבי אזור ג'נין, שנמלטו לפנות בוקר מכלא גלבוע, הנחשב לאחד מבתי הכלא השמורים ביותר בישראל באמצעות מנהרה והובילה אותם מחוץ לשטח הכלא. צה"ל פרס מחסומים בשטחי הגדה בניסיון למנוע הגעתם של הנמלטים לאזור ג'נין ומשם לשטח ירדן. על-פי חקירה ראשונית, 6 המחבלים הנמלטים תכננו את הבריחה בסיוע גורם טרור מאזור ג'נין באמצעות מכשיר טלפון סלולרי שהוברח לכלא.
אז׳ן יונסקו (1909-1994) נמנה על קבוצת מחזאי תיאטרון האבסורד שהיה במוקד ההתעניינות באמצע המאה העשרים כמישל דה גלדרודה הבלגי,פרננדו ארבאל הספרדי וסמואל בקט האירי, כך גם יונסקו הרומני איווה לשבת פאריס, שהייתה אז מרכז העולם התיאטרלי. מחזותיו היו לאבני דרך בתרבות. וכש"המלך הולך למות" עולה כאן, זועקת המלכה בהצגה: "באתי לראות טרגדיה וקיבלתי קומדיה". ואכן, הודות לתרגומו הנפלא של דורי פרנס, והעיבוד הכה ייחודי שעשתה הבימאית הצעירה המחוננת מתן דרעי בדש, זוכה הקהל למופע מרהיב המבוסס על עיצוב תנועה מסחרר של אמנון פלד, תלבושות עשירות בפרטים ועשויות באותנטיות שיצרה נטע אמיתי, יוצרת התפאורה גם כן, עם מוזיקה שיצר דניאל שמר, והעיקר: בחירתה הכה קולעת של הבימאית בשני שחקנים בוגרי ניסן נתיב מלפני שנתיים, גל דורנפלד העושה נפלאות בתפקיד הרופא, וטל וניג בתפקיד המלך בראנז׳ה - שחקן שעוד בהיותו תלמיד בניסן נתיב לכד את העין והאוזן בכשרונו ויכולותיו.
עוד כמה תגובות קצרות בדרך כלל - בנושאים גדולים כקטנים והפעם - חלומות מוגשמים, תעלומה, שוויון בפני החוק, ג'יהאד, השחתה ודלת מסתובבת "אל נא רפא נא לה" (במדבר י"ב, פסוק י"ג) הרבה בריאות ואושר שבוע טוב ושנה טובה! "תכלה שנה וקללותיה, תחל שנה וברכותיה"
עולמנו נברא בעזרת אותיות ומספרים. לכל אחת מ-כ"ב האותיות שנבראו יש תצורה, יש ערך גימטרי וישנה הדרך בה אנו הוגים אותה. המדע מלמד כי כל היקום שלנו, כל מה שאנו רואים, חשים וחווים... מוגדר על-ידי מספרים. למשל ברמה המולקולרית, היסודות שמרכיבים את היקום כמו חמצן, חנקן, מימן, פחמן וכל השאר בנויים מאטומים. והאטומים בנויים מאלקטרונים ופרוטונים שמספריהם מגדירים כל יסוד ותכונותיו.
אמירתו הנחרצת והחד-משמעית של הרמטכ"ל, רב אלוף אביב כוכבי, "הוראות הפתיחה באש ברורות, כל טענה אחרת היא שקר מוחלט". באמירתו אשר אינה מותירה פתח לספק, הרהור, לבט קל שבקלים, גזר הרמטכ"ל את מחאתם הלגיטימית של חיילים רבים, לוחמים, מפקדים הטוענים למציאות הפוכה בהוראות פתיחה באש. זעקתם האמיתית של הלוחמים אסור לה שתושתק, אסור לה שתטואטא במשפטי מחץ, אסור לה שלא תזכה להתייחסות ראויה, מקצועית, עניינית, מבלי שהחיילים יתויגו, יסומנו, ייצבעו. זכותם של החיילים להביע את תחושותיהם הקשות וחובתה של המערכת הצבאית ושל העומד בראשה להקשיב, לקיים שיח, לבחון ובעיקר לא להשתיק.
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
אלי אלון
אלי אלון
בכתב התביעה נאמר כי התובעת תמר ליפשיץ הוצאה יחד עם עוד שישה נערים ונערות מן המוסד "משום שיש להם דעות קומוניסטיות והם קשורים למפלגה הקומוניסטית"
חאן אל אחמר [צילום: ג'מאל עוואד/פלאש 90]
אביעד ויסולי
ראשי מדינות בכל העולם מסתכלים כעת מה תעשה ישראל    אם התגובה שלנו תהיה בכיינית יתייחסו אלינו בעולם בזלזול ויחריפו את הצעדים
דן מרגלית
דן מרגלית
גרוע מיאיר - אביו    חלפו שעות ארוכות עד שלשכתו פרסמה מין הודעה צמחונית-חלבית, שהיא כלום בריבוע ואינה מזכירה לגנאי אפילו את הבן יאיר
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il