|   15:07:40
  אביתר בן-צדף  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
כתיבת המומחים
בית חולים לניאדו בנתניה - המרכז הרפואי המוביל בשרון
כתיבת המומחים
עו"ד גיל קראוס דורג ב-DUNS100 כאחד המשרדים הבולטים בביטוח לאומי
"חוטף עזה" [צילום: משה מילנר/לע"מ]

"אחד שהוא שניים ושניים שהם אחד"

מאז סיום מלחמת הקוממיות הפכה רצועת עזה למוקד מרכזי בעימות היהודי-ערבי במזרח התיכון היא מכילה בקרבה את הממד האנושי של הסכסוך ואת הממד הצבאי שלו
09/11/2021  |   אביתר בן-צדף   |   יומני בלוגרים   |   תגובות

בתחילה קראו לה, "רצועת עזה". אחר-כך, "חבל עזה", וגבול אלים מפריד בינה לבין "ספָר עזה", כהגדרת ארנון גולן, שידוע כעת כ"עוטף עזה", או במינוחִי, "חוטף עזה". רצועת עזה וצפון-מערב הנגב הנם אזור גאוגרפי אחד (דרום שפלת החוף). החלטה מדינית של דוד בן-גוריון בתש"ח גרמה להפרדה ביניהם. בן-גוריון העדיף אסטרטגית את ההשתלטות על הנגב עד אילת על פני כיבוש הרצועה וסילוק הצבא המצרי אל מ̤עבר לגבול רפיח - כנראה, בהתנגדות בכירי חזית הדרום, ובראשם יגאל אלון.

מעניין הסברו של גולן לגבי השימוש במונח "רצועת עזה", שרק בשנות החמישים במאה העשרים הפך למטבע לשון שגור. האזור הוגדר על מפה רק בדוח הוועדה המיוחדת, שמינתה עצרת האו"ם לענייני ארץ-ישראל (UNSCOP). כידוע, דרום מישור החוף מאשדוד של ימינו ועד רפיח נועד בתוכנית החלוקה למדינה ערבית, שהייתה אמורה, לפי הוועדה, לקום בצמוד למדינה יהודית.

מאז סיום מלחמת הקוממיות הפכה רצועת עזה למוקד מרכזי בעימות היהודי-ערבי במזרח התיכון. היא מכילה בקרבה את הממד האנושי של הסכסוך ואת הממד הצבאי שלו. גולן - גיאוגרף במקצועו - מרחיב בספרו על העשור הראשון בזירה זו בראייה גאוגרפית-היסטורית, ומפרט מאוד, בהסתמכו על מסמכים (לא בערבית!), כיצד התפתחו בשנים הללו רצועת עזה והיישוב היהודי סביבה.

תקופת מחקרו (שאני מקווה, שיימשך עד לקורות האזור בימינו) מתחילה ערב מלחמת הקוממיות, ומסתיימת בנסיגה הישראלית הראשונה מהרצועה, בתחילת 1957.

התפתחות מקבילה

בפרוץ מלחמת הקוממיות היו בעזה כ-38 אלפי ערבים, שוהתפרנסו בעיקר מחקלאות, אך גם מאריגה ומעבודה בבתי-מלאכה קטנים. לצדם חיו כ-110 אלף תושבים בח׳אן יונס ובכפרים, כשדרום הרצועה בואכה רפיח וסיני דליל בתושבים.

היישוב היהודי בנגב הצפון-מערבי היה אז דליל מאוד, ורובו הוקם משנת 1946 ואילך. עם הקמת המדינה נוספו לו יישובים - קיבוצים, מושבי עולים ומעברות. עם השנים הוקמו העיר אשקלון והעיירות שדרות ונתיבות. למעשה, נוצרה בו פריפריה יהודית, שיש בה שלל שסעים - חברתי, כלכלי, דתי ועדתי.

גם בעזה ובסביבותיה יושבו פליטים, שבעזרת המצרים וארגוני הסיוע - בעיקר, ססו"ת, סוכנות האו"ם לסעד ולתעסוקה (UNRWA) - הם וצאצאיהם נותרו במעמד פליטים עד עצם היום הזה. מיד אחרי מלחמת הקוממיות סבלו הפליטים ברצועת עזה מעוני, גם כיוון שהעדיפו לחלום על שיבה למקומותיהם וגם מפני שהמצרים לא רצו אותם, ודחו כל רעיון ליישבם בצפון-מזרח סיני. אז החלו ססו"ת וארגוני סיוע אחרים לעזור להם; וזה לא נפסק, כידוע, עד היום. גם מצבם של העולים, שיושבו במושבים בספר עזה ובשתי מעברות גדולות (כיום - שדרות ונתיבות), היה קשה, וחלקם סבלו מבעיות חברתיות, מבעיות כלכליות, מבעיות ביטחון ומניכור של אנשי הקיבוצים.

גולן מפרט באריכות את התפתחות ספר עזה - האזור היהודי; ובמקביל, מפרט את מה שאירע ברצועת עזה בתקופה זו. המגע והחיכוך עם ישראל היו בתחום המדיני-בינלאומי ובתחום הצבאי. במישור המדיני הייתה רצועת עזה סעיף די שולי בתוכניות לשלום במזרח התיכון במסגרת המלחמה הקרה. מדינת ישראל התלבטה מה יהיה גורל הרצועה, וההתלבטות הגיעה לשיאה אחרי מלחמת סיני, כשעלו רעיונות לספח את הרצועה, כדי שלא יחזרו אליה המצרים.

חלק מהתוכניות הבינלאומיות כלל רעיון ליישב את הפליטים בצפון-מזרח סיני באזור, שיפותח בעזרת מים, שיגיעו מהנילוס. תוכניות אחרות הציעו לקרוע את הנגב, או את חלקו, ממדינת ישראל, כדי ליצור רצף ערבי ממצרים לירדן, ובמסגרת הרצף ישוקמו הפליטים הערביים על אדמות, שנלקחו מישראל.

ההסתננות לא פסקה

במישור הצבאי בלטה ההסתננות לישראל, שהחלה כפעולות ספונטניות של פליטים, שניסו לשוב לבתיהם ולאדמותיהם, ולאסוף מהם רכוש שנטשו ויבול. במקביל, נמשכו פעולות של מבריחים בציר סיני-הר חברון. הסלמת ההסתננות הייתה בפעולות חבלה ומודיעין, שתואמו על-ידי המודיעין המצרי. המסתננים (פדאיון, בערבית) מעזה לא הסתפקו בפגיעה בספר עזה, והגיעו עד למרכז המדינה. הם הטילו את חתיתם על המדינה מבלי שפעולות התגמול הרתיעו אותם ואת שולחיהם. כך, הפכו פעולות התגמול של הצנחנים לפעולות נקמה גרידא.

הסתייעו בצבא המצרי [צילום: לע"מ]

לפי הסיפֶּר (נראטיב) הישראלי, נועדה מלחמת סיני להפסיק את ההסתננות; ולא היא. גם אחרי המלחמה, במחצית השנייה של שנות החמישים, המשיכו המסתננים לפעול. פעילותם דעכה מעצמה רק בתחילת שנות השישים, והוחלפה בפעולות ארגון המחבלים פתח.

ההסתננות, שהסתייעה בצבא המצרי, הייתה עול כלכלי ועול נפשי גדולים על תושבי ספר עזה, והבליטה את חילוקי הדעות בישראל. רב-אלוף משה דיין, הרמטכ"ל, שדגל בגישה התקפית ובמלחמה מונעת, ביקש להימנע ככל האפשר מפגיעה בהתעצמות הצבא הלוחם. גישתו פגעה גם בהתבצרות היישובים בספר ובהכנתם לספיגת התקפות של מסתננים ושל הארטילריה המצרית. היישובים אורגנו במסגרת גושים צבאיים, שחולקו לחבלים, אך עלתה השאלה מי יישא בהוצאות הכנתם, התבצרותם והכשרת אנשיהם להגן על יישוביהם. לפיכך, מוינו היישובים לפי מרחקם מגבול הרצועה, כדי להעדיף את הקרובים לרצועה, שמוּעדים יותר להתקפה (הנחה, שלא החזיקה מים במציאות, שבה מסתננים מעזה תקפו גם בקרבת לוד).

כידוע, מלחמת סיני הייתה מהלך מתוכנן מראש, שראשיתו בתוכנית "קדש 1" וסיומו בהסכמה בריטית-צרפתית-ישראלית בעיר סֶוֶר שבצרפת. היא פרצה ב-29 באוקטובר 1956, כשגדוד הצנחנים 890 בפיקוד רפאל איתן, "רפול", הוצנח בערב ממזרח למעבר מיתלה. שתי אוגדות ישראליות וכמה כוחות עצמאיים (כמו חטיבת מילואי החי"ר 9 "עודד", שפרצה את הדרך לשארם-אל-שייח' לאורך החוף המזרחי של סיני) פעלו במלחמה.

רפאל איתן "רפול" [צילום: יצחק שגב/לע"מ]

לכיבוש לרצועת עזה הוקצה מעמד שולי בכל התכנונים המבצעיים. חטיבת החי"ר הסדירה 1 "גולני", חטיבת מילואי השריון 27 "אגרוף ורומח", חטיבת מילואי החי"ר 11 "יפתח" ותותחנים הוקצו לכיבושה במלחמת סיני, ועשו זאת בקשיים רבים.

לא הוכן ממשל צבאי

בתכנון המלחמה לא ניתנה תשומת-לב ראויה להכין את מנגנוני הממשל הצבאי ברצועה. זה נבע, בין היתר, מכך, שמפקדת פיקוד הדרום נפתחה מחדש (סמכויותיה הועברו למפקדת פיקוד המרכז) רק חודשים ספורים לפני המלחמה. למעשה, נועדה מפקדת פיקוד הדרום בראשות אל"ם אסף שמחוני, לפקד על הקרבות בסיני. סא"ל חיים גאון היה המושל הצבאי של רצועת עזה והמפקד הצבאי של האזור, ותחת פיקודו היו חטיבות, שמפקדיהן היו אל"םים - דבר לא-אופייני לצבאנו. עוד דבר מוזר - סא"ל גאון לא פעל במסגרת הממשל הצבאי (שהוטל מתום מלחמת הקוממיות על ערביי ישראל) בצה"ל.

עד שאולצה ישראל לסגת מסיני ומרצועת עזה, לא הספיק הממשל הצבאי ברצועת עזה לסיים את התארגנותו, שנתקלה במכשול רציני: סירוב גדל של המקומיים לשתף פעולה. הם תומרצו על-ידי תעמולה מצרית ועל-ידי הידיעות על נסיגה ישראלית קרובה. ברצועת עזה בלט התפתח מרי נגד הכיבוש הישראלי, למרות מאמציו הלא מתואמים לפעול לרווחת המקומיים בתחומי סעד, מזון, בריאות, מינהל עירוני, אכיפת החוק, חינוך, חקלאות, מסחר ותעשיה. קושי ניכר היה בתיאום בין הייצור המקומי ברצועה לבין השוק הישראלי, בגלל ההפרש הניכר במחירי הסחורות בין רצועת עזה הזולה לבין ישראל היקרה. למשל, ייצוא הדרים מרצועת עזה (גידול הדרים התפתח בה, בעיקר, אחרי מלחמת הקוממיות) התחרה בייצוא הישראלי. באותו הזמן - במסגרת התוכניות לסיפוח הרצועה - החלו לדבר עול הקמת נמל בעזה, והוא נתפס בישראל כחלופה לנמל המתוכנן באשדוד.

נותרה מוקד מרכזי

סגירת הממשל הצבאי במהלך הנסיגה מרצועת עזה סיימה את העשור הראשון ביחסים בין הרצועה לישראל. הרצועה נותרה "קו של לחימה ואיבה, שהפריד [בינה לבין ישראל] .... מאבק יומיומי מר ועקוב מדם קשר אותם [את רצועת עזה הערבית ואת ספר עזה היהודי] בקשר בל-יינתק כאשר הם הפכו לאחד ממוקדיו של הסכסוך הערבי-ישראלי עד עצם ימינו אנו" - מסכם פרופ׳ ארנון גולן. זאת למרות ש"... מדובר בשני אזורים, המופרדים בקו תוצאת הסכם [ל]שביתת-הנשק, שסיים את המלחמה, שהחלה בשנת 1947 ... ( עמ׳ 330)".

לדברי גולן, נוצרה רצועת עזה בשנים 1947-1949, והייתה "תוצר לוואי מרחבי" של הקמת מדינת ישראל. הרצועה כוננה את ספר עזה היהודי. כך, נקרע מרחב מישור החוף הדרומי לשני חבלי ארץ, ש"נותרו חבל אחד, וגורלם כרוך יחד במציאות של עימות מתמשך, שבו היו ונותרו מוקד מרכזי בסכסוך הישראלי-ערבי (עמ׳ -334333)".


הספר, ארנון גולן (2021), ישראל והרצועה. העשור הראשון, 1947-1957. חיפה: מוסד הרצל לחקר הציונות וקתדרת חייקין לגיאואסטרטגיה, אוניברסיטת חיפה. 349 עמודים.

המאמר פורסם בראשונה בכתב-העת "האומה" 224, נובמבר 2021.
תאריך:  09/11/2021   |   עודכן:  09/11/2021
אביתר בן-צדף
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
"אחד שהוא שניים ושניים שהם אחד"
תגובות  [ 1 ] מוצגות   [ 1 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
ד"ר רון בריימן
9/11/21 23:23
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
ההפטרה לפרשת "ויצא" הנהוגה בקהילות אשכנז היא מספר "הושע" פרק י"ב פסוק י"ב עד פרק י"ג פסוק ט"ו. ההפטרה הנהוגה בקהילות הספרדיות מסתיימת במקום בו מתחילים האשכנזים בפרק י"ב פסוק י"ב ומתחילה בספר הושע בפרק י"א פסוק ז'. אודה, שקשה לי להבין מדוע המפללים בני הקהילות הספרדיות והמתפללים בני הקהילות האשכנזיות נחלקים בנושא הזה. אני מתייחס במאמרי זה לנושא כאל הפטרה אחת.
במאות השנים האחרונות אוכלוסיית העולם הלכה וגדלה ובני אדם השתלטו על רוב שטחי כדור-הארץ ושינו אותו מהיסוד. חלק גדול מאדמת הכוכב שלנו משמש כיום לצורכי בני אדם: מגורים, חקלאות, תעשיה ונתיבי תחבורה, והשטח שנותר לשאר דיירי הכוכב הרבים הולך ומצטמצם. השינויים הללו אפשרו להאכיל מיליארדי אנשים נוספים ושיפרו את הביטחון האישי, הבריאות ואיכות החיים של האנושות, אבל גזרו כליה על חלק ניכר מהחי והצומח שבכדור-הארץ.
09/11/2021  |  דוד ארגז  |   יומני בלוגרים
את התובנות החדות ביותר אפשר תמיד לשמוע ממי שנקרא "האיש ברחוב", או "האזרח פשוט", אם זה נהג המונית או השיפוצניק, אם זה המוכר בחנות או עובד הניקיון, השליח, וכן הלאה. למדתי זאת מאבי ז"ל. חלק מזמנו הקדיש למטאטא רחובות עילג בשם גורביץ, שהיה "ממונה" על רחובנו הקטן, היה נכנס אלינו לקבל מאמא כוס תה. עם גורביץ ניהל אבי האינטלקטואל שיחות בענייני דיומא, והן ריתקוהו. חכמת הרחוב.
שירתה של יפעת גדות מתנהלת בפינה צדדית, בקרן רחוב. המשוררת משקיפה על חייה מהצד, היא מנסה לבחון את חייה כדלת מסתובבת. כביכול אלה השוליים של הדברים, אך ככל שהקורא לוקח את זה לחייו שלו, מתברר שאלה שאלות של מרכז ההוויה.
09/11/2021  |  בלפור חקק  |   יומני בלוגרים
המצב הביטחוני בעירק הולך ומחריף בעקבות פרסום התוצאות הראשונות של הבחירות המוקדמות לפרלמנט שהתקיימו ב-10 באוקטובר ושמהן עולה כי המליציות השיעיות הפרו אירניות המאוגדות במסגרת "אלחשד א-שעבי" נחלו מפלה גדולה בבחירות ואיבדו הרבה מכוחן בפרלמנט. עירק עדיין ממתינה לתוצאות הסופיות של הבחירות בעקבות שורה של ערערים שהוגשו על תוצאותיהן בטענה שהתוצאות "מזויפות".
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
חיים רמון
חיים רמון
באופן צפוי לחלוטין, כל התוכניות ההזויות שקידם שר הביטחון התפוגגו בלי שום הישג    בעצם, התוכניות של גלנט השיגו דבר אחד - חיזוק השלטון האזרחי של החמאס
דן מרגלית
דן מרגלית
ישראל תוקפת בזעיר אנפין, אבל כדי לא להכעיס את האמריקנים נמנעת או מסתייגת מהפעלת חיל-האוויר    התוצאה היא עם פוטנציאל לאסון
רפי לאופרט
רפי לאופרט
העולם האנושי הוא הוויה דינמית והתהליכים המתפתחים בו נגזרים מאינטגרציה של מהלכים רוחניים וחומריים עם השפעות מן הטבע שמעצבים במשותף את תנאי הסביבה בהם מתקיימת החברה האנושית - מתפתחת ...
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il