בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
|
|
|
|
שתי שאלות [צילום: נתי שוחט/פלאש 90]
|
|
|
שיח ושיג עם פרשת "שמיני" (ג')
|
אני חש בכאב רב, שאבדה מידה של אנושיות למספר, המתאר בספר כה יקר לי, כה יקר לתרבות היהודית, ללא מתן ביטוי לעולם הרגשות של האם
|
"וַיִּקְּחוּ בְּנֵי-אַהֲרוֹן נָדָב וַאֲבִיהוּא אִישׁ מַחְתָּתוֹ וַיִּתְּנוּ בָּהֶן אֵשׁ... אשׁ זָרָה אֲשֶׁר לֹא צִוָּה אוֹתָם. וַתֵּצֵא אֵשׁ מִלִּפְנֵי יְהֹוָה וַתּאֹכַל אוֹתָם וַיָּמוּתוּ לִפְנֵי יְהֹוָה..." (ויקרא פרק י', פסוקים 1-2) פרשת "שמיני" משתפת אותנו בסיפור חיים כואב בתולדות עם ישראל בנדודיו במדבר. שני בני אהרון הכהן, אחיו של משה, מנהיגו של העם, נדרשו לסייע לאביהם על-פי המתואר בפרק ט' לקחת "עֵגֶל בֶּן-בָּקָר לְחַטָּאת וְאַיִל לְעוֹלָה תְּמִימִם וְהַקְרֵב לִפְנֵי יהוה" (שם, פרק ט' 2). למרבה הצער, הם מעדו, כי על-פי המתואר בפר י' פסוק ב', כי הם השתמשו ב"אֵשׁ זָרָה, אֲשֶׁר ה' לֹֹא צִוָּה אוֹתָם". כאן אני מעלה שתי שאלות. השאלה הראשונה מתייחסת לתופעה הכאובה, ששני בניו של אהרון הכהן הומתו, כי האש אותה הדליקו הייתה אש זרה. השאלה היא אם הם ידעו שזו אש זרה. למרבה הצער, אין כל הסבר על מהות החטא של בני אהרון ומה משמעות האש הזרה, שהמשתמש בה חייב בפסק דין מוות. אין כל הבהרה והסבר מה זו בעצם אש זרה. מה משמעות המושג האש הזרה, שהמשתמשים בה נדונים לאש האוכלת אותם לנגד עיניו של אביהם, אהרון, שגידלם ורואה את כל שנות חינוכם וגידולם נעקדות באש, שאכלה-טרפה את ילדיו - נָדָב וַאֲבִיהוּ. טרם אעבור לשאלה השנייה. מן הראוי היה לדעת האם בזדון לב השתמשו באש, הקרויה אש זרה. השאלה השנייה שמעסיקה אותי - שני הילדים שנעקדו הם שני בנים מתוך ארבעה בנים, שיש להם אבא בשם אהרון ויש להם גם אימא בשם אלישבע בת עמינדב אחות נחשון. על-פי המתואר לנו בספר שמות פרק כ"ג פסוק ז', אלישבע, אשתו של אהרון הכהן, ילדה ארבעה בנים: נדב, אביהוא, אלעזר ואיתמר. יש טעם לפגם, שאין בפרק אזכור לשם האם, ועוד יותר קשה לקבל העדר התייחסות לגבי מה עובר על הָאֵם, ששני בניה, אש אכלה אותם. פרשת "שמיני" מתארת לנו קטילת חיים של שני בני אלישבע מתוך ארבעה. קשה לקבל את העובדה, שהסיפור המקראי פסח על כאבה ועל עולם הרגשות של הָאֵם ששני בנים, שהביאה לאוויר העולם, חייהם לפתע נקטפו בעיצומו של פולחן דתי. הם לא גנבו, הם לא רצחו, הם רק מעדו מעידה ריטואלית בעיצומו של פולחן דתי. אני חש בכאב רב, שאבדה מידה של אנושיות למספר, המתאר בספר כה יקר לי, כה יקר לתרבות היהודית, ללא מתן ביטוי לעולם הרגשות של האם, ששני בניה הומתו, והיא הָאֵם לא הבינה מדוע בניה כבר אינם בין החיים. צר לי, שעיון חוזר ונשנה בכל מקור תלמודי או בכל מדרש של חכמינו זיכרונם לברכה הותיר אותי ללא מענה לשתי השאלות. ניכר, גם שהעולם הפרשני נתון במצוקה קשה בבואו להתמודד עם מותם של בנים - נדב ואביהוא - שהיו זכאים לחזור לנשותיהם ולילדיהם ולהורים - אלישבע ואהרון.
|
תאריך:
|
21/03/2022
|
|
|
עודכן:
|
21/03/2022
|
|
איתן קלינסקי
|
שיח ושיג עם פרשת "שמיני" (ג')
|
|
|
כותרת התגובה
|
שם הכותב
|
שעה תאריך
|
|
1
|
|
הרג מיותר
|
21/03/22 12:38
|
|
|
|
מצער ההרג המיותר
|
22/03/22 10:05
|
|
2
|
|
התורה מעדה
|
21/03/22 13:07
|
|
3
|
|
מעידה מצערת
|
21/03/22 14:45
|
|
4
|
|
אביבה רצון
|
21/03/22 15:28
|
|
5
|
|
ה.א
|
21/03/22 19:41
|
|
6
|
|
בוקר טוב עם ישראל
|
22/03/22 08:57
|
|
7
|
|
השמוצניקיות מודות
|
22/03/22 19:20
|
|
8
|
|
ה.א נהנה משקריו
|
23/03/22 19:28
|
|
חבר מסור וידיד אמת שיגר אליי קטע שהופיע בעיתון "כלכליסט" ובו ציטוט או ראיון עם מי שהיה יועץ משפטי לממשלה יהודה וינשטיין, וכך נאמר בו בפרק על מי שהורשע בפלילים אהוד אולמרט: "אף אחד מחבריו הקרובים לא זנח אותו כשישב בכלא. 'דן מרגלית עשה זאת עוד קודם לכן,' מעיר וינשטיין, 'אבל יש שיאמרו ששווה לשבת בכלא כדי לאבד חבר כמרגלית, ונדמה לי שהם יודעים על מה הם מדברים'". עד כאן.
|
|
|
בנאומו בפני הכנסת הזכיר נשיא אוקראינה, ולא בפעם הראשונה את השואה, וטוב שהוא עשה זאת. הנשיא זלנסקי אינו נואם גדול. הוא אומר את מה שהוא חש במילים מאוד פשוטות וללא שום נטייה לרגשנות אלא כתיאור של מציאות כפי שאותה הוא רואה. ז'אנר זה, אם בכלל ניתן לכנותו ככה - מדבר אל הבריות. וככה זלנסקי שרבֵּב, ולא הפעם הראשונה, את השואה בהקשר של הטרגדיה האוקראינית. הוא לא השווה את המצב לזה של השואה. לא בנאום הזה ולא בהופעות קודמות. ולכן התגובות, בהקשר זה, בישראל הרשמית, ואולי בציבור, בין אם נאמרו ובין גבה הורמה - אין להם מקום. בוודאי שאין בכך זילות השואה. אדרבה יש בכך העצמת השואה.
|
|
|
לפני זמן קצר הרהיב נשיאה היהודי של אוקראינה עוז בנפשו להשוות את המתרחש כיום בארצו לזוועות השואה בה הושמדו שישה מיליון מאחינו. כמי שסבור היה שמתן האפשרות לזלנסקי לנאום בפני חברי הכנסת הוא איוולת, הריני מוצא עצמי מחויב להעמיד דברים על דיוקם. האמת ההיסטורית מחייבת..
|
|
|
התרגלנו לחופש בחברה המערבית. חלקנו חשבנו שזו זכותנו הטבעית. אנו חופשיים להחליט לגבי חרותנו כפרטים, לעסוק בעיסוקים הנראים לנו, להצביע בצורה דמוקרטית למפלגות שונות, להאמין בדת שאנו בוחרים או נולדים לתוכה. להינשא ולהתגרש בהתאם למקובל בארצות הדמוקרטיות לפחות מאז תום מלחמת העולם השנייה.
|
|
|
הבימאי אילן רונן רווי ההצלחות הבימתיות, יחד עם אילן חצור שכתב את הגירסה הכה עדכנית למחזהו של ניקולאי גוגול "רוויזור", מצליחים באופן פנומנלי, עם הקאסט הכה אינטגרלי, להעניק לנו שעה וחצי של עונג בלתי נגמר. זאת, תוך העמדת הראי מול פרצופינו, כך שחלק מהקהל המודע אולי שיש לו חלק בעלילה, לאו-דווקא צוחק. כל היתר - לא חדלים לצחוק. כמו האנגלים, שכה מיטיבים לצחוק על מומיהם-הם.
|
|
|
|