|   15:07:40
  רפי לאופרט  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
כתיבת המומחים
ברלין בלוז - המלצה לבינג'
קבוצת ירדן
כל מה שרצית לדעת על שירותי אינסטלציה
התרפעויות בשער שכם [צילום: אוליביה פיטוסי/פלאש 90]

אזרחות בישראל - חובות, זכויות

אנו מתקרבים להכרעה בשאלת היסוד של יחסי יהודים וערבים בישראל: שילוב אזרחי או הפרדה. נראה שברחוב הערבי בישראל מתרבים אלה הדוגלים בשילוב ובפריפריה האנטי-ציונית - שמושפעת ותושפע יותר ויותר מאירן המיליטנטית והמתחזקת - גוברת המגמה לשימור ההפרדה בדרך להעלמה. אם נצליח בשילוב, תקרוס הפריפריה האופוזיציונית, אולם שילוב מחייב החלטה, תוכנית פעולה לאומית{1} ונחישות ביצוע
05/04/2022  |   רפי לאופרט   |   יומני בלוגרים   |   תגובות

לעניין האזרחים הערבים

אזרחות ישראלית לערביי ישראל איננה "מצווה מהתורה" היא מחווה שעשתה מדינת היהודים עם הקמתה למי שפרנסי המדינה שבדרך שערו שיהיו בה למיעוט, ולכל היותר יחשבו כגרים. אזרחות ישראלית גם איננה חובה מכתבי קודש אחרים, כך שבפועל מקורה בחוק או בנוהג הבינלאומי, שהוא רשות ולא חובה למדינות ריבוניות כישראל ומחווה יהודית מתוקף השערה נורמטיבית.

משקיבלו הערבים אזרחות ישראלית, נכסו זאת לזכותם "הטיבעית" מתוקף היות חלק מהם תושבים ותיקים בטריטוריה זו ורבים מהם "מתנחלים זרים" שאך לא מכבר באו לכאן. בעת הגעתם לכאן שלטה בטריטוריה של ארץ ישראל רבתי האימפריה העותומנית, שלימים הוחלפה ע"י המנדט הבריטי ובסופו של יום עברה לריבונות מדינת ישראל ב-14.5.1948.

הגעתם, כניסתם והשתרשותם של רוב הבאים - זה מקרוב - בטריטוריה של א"י במשך דור או שניים, חלקם הקטן ברשות האימפריה העותומנית וחלקם ללא רשות אך "מתוקף" האנדרלמוסיה המינהלית ששררה בה ערב נפילתה, בשלהי מלחמת העולם הראשונה, אין בהם כדי לשלול את זכויות העם היהודי על מולדתו ועניין זה הוכר ע"י הממשל המנדטורי הבריטי שהיה מלכתחילה ממשל זמני. הריבונות על השטח הוענקה לו לממשל זה באופן זמני מתוקף התחייבות הממלכה המאוחדת בהצהרת בלפור (1917) להקים בטריטוריה בית לאומי יהודי. כך נוסחו גם החלטות חבר הלאומים, שהעניק לבריטניה את המנדט בזיקה לאותה הצהרה של הלורד בלפור.

התהליכים הלא סדורים שליוו את תהליך חילופי הריבונות בא"י מהאימפריה העותומנית ועד להכרזת העצמאות הישראלית, החמיצו במועד הענקת האזרחות לערביי ישראל את ההזדמנות לבצע תיקון כולל של הגדרת מערכת היחסים בין יהודים לערבים במדינת היהודים; החמצה זו טרם הוסדרה עד עצם היום הזה. במגילת העצמאות נקבעו הצהרתית ובמפורש שתי הלכות: ישראל היא מדינת העם היהודי והוא בלבד הוא הריבון בה. מדינת ישראל היא מדינה יהודית ודמוקרטית; ולדידי סדר הצגת הדברים במשפט זה איננו מקרי.

עיצוב היחסים מחדש

חייבת המדינה לתת מענה חוקתי (בחוקי יסוד עד אשר תנוסח חוקה) ליחסים אלה. הליקוי החמור ביותר במצב הקיים הוא הא-סימטריה או חוסר ההדדיות בין זכויות אזרח לחובותיו - יהודי, ערבי או אחר. ברוב מכריע של הדיונים והוויכוחים בין יהודים לערבים, שמים ואנטישמים, חילונים ודתיים, ציונים ופוסט-ציונים מדענים ו"עמך" - קיימת בסוגיית ההדדיות הנ"ל אי-בהירות. זו משבשת את סדרי החיים במדינה כבר קרוב ל-74 שנים ומחוללת חדשים לבקרים סיכסוכים מילוליים ואחרים בין כל הקבוצות שאי-בהירויות אלה משמשות להן מצע למאבק על צידקת ועליונות הרעיונות שבהם הן מאמינות. הסכסוכים בין חילונים לחרדים ובין יהודים לערבים הם סיכסוכי עומק שמשבשים את אורחות החיים, את הסולידריות החברתית ואת הזיקה האזרחית למדינה. לפיכך חייבים לגשת לפתרון הוויכוח בכל הרמות ופתרון ראוי כזה יוכל להתקיים רק לאחר שיעוגן בחקיקת-יסוד ויאושר במשאל-עם. צורך זה אינו משחרר את כנסת ישראל ואת המפלגות הפוליטיות בה מהחובה להגדיר בהתאם כללי משחק אופרטיביים בחקיקה רגילה, שתשוריין באמצעות נטרול מפורש של כל פרשנות משפטית שאינה עולה בקנה אחד עם רוח המחוקק, בחוק מתאים. הניסיון לאתגר את ישראל צבאית ואידאולוגית ע"י אירן ועושי דברה, ע"י הרשות הפלשתינית ותוכניותיה המדיניות וע"י חוגים אנטי-ציונים ואנטישמיים מבית ומבחוץ, מחייב טיפול שורשי ומזורז בבעיות הנ"ל וניגזרותיהן, שהופכות בוערות ככל שהסטגנציה של ימי-בראשית מתפוגגת.2

המגזר הערבי נתון כיום בתהליכי שינוי שעיקרם בחינה מהוססת של השתתפות בחיים האזרחיים בישראל. (אגב, בתהליך דומה נתונים גם חוגים חרדיים נרחבים). בעוד שונות הרוב מהמגזר החרדי נעוצה בנושאים ושיקולים יהודיים שאין בהם עויינות מיליטנטית צבאית, דתית ופוליטית, קשורה השונות במגזר הערבי שרובו סוני קשר הדוק למחלוקת עם הרשות הפלשתינית ובמידה פחותה עם ארגוני טרור פונדמנטליסטיים. סביר להניח שנתקשה לעסוק במעשי מרכבה משולבים מול שני המגזרים, אולם היות שבמגזר הערבי טמון סיכון לטנטי משמעותי הרבה יותר, במיוחד על-רקע ההתחזקות הצפויה של אירן, יש לתת עדיפות לטיפול במגזר זה.

מיפוי ומיקום המגזר הערבי בחברה

מול הערבים ניצבת המדינה בפני ארבע בעיות עיקריות: א. רע"ם - מהפך או מחזה תעתועים? ב. האם אזרחים ערבים הינם אזרחים לכל דבר ועניין או לצורכי זכויות בלבד? ג. מה דינם של אזרחים ערבים המשתפים פעולה עם אויבי המדינה ופועלים בשירותם? ד. האם האלימות ברחוב הערבי - היא הכנה למרד פנימי, או כשלון הממשלות האחרונות בהשלטת סדר אזרחי וביטחון פנימי אפקטיביים? להערכתי המציאות הנוכחית היא שילוב של כל ארבע הסוגיות, כאשר התמהיל משתנה במקום ובזמן כפונקציה של אירועים מקומיים ואזוריים ושל מחדלי הכנסת, הממשלה ומערכת הביטחון הישראלית.

עשיית סדר מחייבת בכל מקרה מדיניות ברורה, החלטות מלוות בהקצאת משאבים ועדיפויות והשתחררות ממנטרות ישנות בעיקר במערכת הביטחון ואצל העומדים בראשה. אלה משקללים לא פעם את האינטרס הלאומי הכולל וארוך הטווח "במטבע אמריקני" משום שהתמכרו לנוחיות שמעניקה לנו מהמטריה הביטחונית של "הדוד סם". משהובהר שהאמריקנים יוצאים מהאזור, מפקירים אותו לידי האירנים ומנסים להוביל את ישראל בדרך העיוועים של "אוסלו" - חייבת ישראל לחזור ולמקד את ביטחונה בכוחה שלה ותוך כדי כך גם לפתור חלק מבעיות הפנים לרבות שילוב אוכלוסיות נוספות חרדים וערבים בראורגניזציה זו. ניסיונות סרק להקטין את העומס והאחריות המקומיים ולהתבסס על הסיוע האמריקני שלו התמכרה המערכת במשך שנים במחיר אובדן דרך מדיני ת ולאומית, אינה באה בחשבון.

ערבים ישראלים המבקשים להשתלב בחיים האזרחיים הישראלים השתלבות של ממש, חייבים להתנהל כאזרחים נאמנים לכל דבר ועניין. שאלת התקציבים איננה השאלה הראשית או העיקרית, הגם שהיא חשובה. השאלה המרכזית היא התנהלות אזרחית מבוססת נאמנות ושותפות-מעשה. ערבים ישראלים יודעים היטב מהי הגישה הרווחת בישראל כלפי רעיון אוסלו. השאלה הראשונה שעליהם להשיב עליה לעצמם, וא"כ לנו: אם תחליט ישראל על סיפוח יהודה ושומרון או חלקים מאזור זה, מה תהיה עמדתם? אם תוביל החלטה זו להתפתחות מעשי איבה בין ישראל לרשפ"ת ולאשף, מה תהיה עמדתם? אם תחיל ישראל באופן מוחשי וחותר את ריבונותה על ירושלים - מה תהיה תגובתם? אם תקלה ישראל לעימות כוחני עם הבדואים בנגב בכדי לאכוף עליהם סדרי ממשל, לשלול מהם נשקים בלתי חוקיים ולהפסיק את האלימות הנרחבת שלהם בדרום - מה תהיה תגובתם? אלה אינן כל השאלות הקשות שעל הפרק, אבל הן מקצה מצוין להעמדת הנושא למבחן אינטלקטואלי: - אתם "בפנים", או "בחוץ"? גם אם לא ינתן או אשר ינתן מענה באמירה פורמלית ומפורשת חובה להבטיח שינתן במעשים ובהתנהלות נורמטיבית.

מה הלאה

שתי הדילמות המהותיות ביותר הן: חוסר אמון של יהודים רבים בערבים על-רקע המיליטנטיות הרצחנית של הסכסוך עד כה, המתבטאת ב"חדוות" רצח-יהודים בלתי נסבלת. חוסר אמון של ערביי ישראל בנכונות המדינה לקולטם כאזרחים בעלי זכויות-פרט שוות, אך ללא זכויות לאום נפרדות, שתמומשנה בהתמדה אך בהדרגה; ישראל תמשיך להיות מדינת הלאום היהודי שחי בה מיעוט ערבי כזה או אחר. על כך אין פשרה.

להערכתי יהיה זה חוסר אחריות להתקדם בתהליכים החיוביים המסתמנים כיום ברחוב הערבי מבלי להתייחס בכובד ראש לתמונה השלימה. התפתחות של ציפיות נמוכות למציאות מפתיעה לטובה, היא התפתחות רצויה בכל תהליך. התפתחות של אכזבה קשה על-רקע ציפיות גדולות שהתבדו או שהוערכו לא נכון מלכתחילה היא, התפתחות שלילית ומסוכנת. במבחן זה צריכים הממשלה, פרנסי המגזר הערבי האזרחי והמחוקק הישראלי חרף חולשותיו וקשייו, לטפל לעומק ללא דיחוי; שאם-לא-כן, האנרכיה שתיווצר תהיה קטסטרופלית.

תאריך:  05/04/2022   |   עודכן:  05/04/2022
רפי לאופרט
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
אזרחות בישראל - חובות, זכויות
תגובות  [ 4 ] מוצגות   [ 4 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
הירונימוס
5/04/22 18:02
 
רפי לאופרט
6/04/22 22:26
 
הירונימוס
7/04/22 14:12
 
רפי לאופרט
10/04/22 10:06
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
קראתי את המאמר שלך. אתה צודק בטענתך שמעשי הטרור אינם מתרחשים בוואקום. ממשלות הימין וגם הממשלה הנוכחית אינם מטפלים בפתרון לקונפליקט הישראלי-פלשתיני והאלימות של חלק מהמתנחלים היא תופעה שלילית ביותר וראוייה לגינוי חריף. הפלשתינים חיים לכאורה תחת שלטון הרשות הפלשתינית אך, למעשה, תחת כיבוש. הקמת מדינה פלשתינית איננה נראית באופק.
בתוך הכאוס העולמי והטרור בארצנו, כמעט נבלעו ולא די שמנו לבנו לשתי סצנות מזרח-תיכוניות מעודדות. שתיהן קשורות בנשיאנו יצחק הרצוג. הראשונה - באנקרה בירת טורקיה: נשיא מדינת ישראל מתקבל על-ידי מארחו נשיא טורקיה ארדואן בטקס צבאי מרשים ביותר. כבוד טורקי למדינת ישראל - אחרי שנים רבות של נתק וגידופים בלתי נסבלים. השנייה - בשבוע שעבר ברבת עמון: נשיא מדינת ישראל מתקבל על-ידי מארחו המלך עבדאללה השני בטקס צבאי מרשים לא פחות. כבוד למדינה שממערב לממלכה האשמית, שיחסי השלום ביניהם ידעו מעלות ומורדות.
כל מי שחווה את המופע "אורי אקרא לו אורי שלי" יוצא בחוויה מפעימה של שירי רחל. לא פעם הקָהל, שבא לחזות במופע, מוצא עצמו מזמזם את השירים ששרה נאוה שפיצר ואפילו לפעמים שר יחד אִתה שירה בציבור. אך בפועל, בתום האירוע מגלים הצופים שהדברים שנאמרים על רחל בקטעי הקישור של נאוה הזמרת, ובעיקר במעטפת ההיסטורית שנותן ד"ר אורי מילשטיין, מציבים אנדרטת מרשימה לדמותה של רחל ולהשפעתה על האליטה התרבותית של מדינת ישראל.
05/04/2022  |  בלפור חקק  |   יומני בלוגרים
ארגון הג'יהאד האיסלאמי שמוביל את הטרור באזור ג'נין חטף מכה חזקה בימים האחרונים בעקבות חיסול 3 מפעיליו על-ידי גורמי הביטחון של ישראל בעת שהיו בדרכם לפיגוע בתוך ישראל. זאת בנוסף למעצר של עוד כ-20 פעילים נוספים באזור ג'נין שמהווים חלק נכבד בתשתית החבלנית באזור, בעקבות הדברים הודיע מנהיג הארגון זיאד נח'אלה על העלאת הכוננות לרמה עליונה ב"סראיא אלקודס", הזרוע הצבאית של הארגון.
שלושת פיגועי הטרור שבוצעו לאחרונה שונים במידה רבה לעומת פיגועי הטרור בתקופת "אינתיפאדת הבודדים" (2015 - 2016). ההבדלים המרכזיים הם רמת הנחישות של התוקפים להרוג, ההכנות המוקדמות שבוצעו, השילוב בין סוגים שונים של אמצעים, כגון מכונית וסכין או כלי נשק מסוגים שונים. בולטת בהם גם מיומנות בסיסית בהפעלת כלי הנשק ומשך הזמן של ביצוע הפיגועים הללו גם הוא ארוך יחסית ונמנה בדקות ולא בשניות. מה הגורם להבדל ברמת הקטלניות? כאשר תוקף נחוש להרוג ומתמיד בכך, קשה לשבש את פעולותיו. תוקף נחוש נמצא בתוך "מנהרת אלימות" והמיקוד בפעולות האלימות מאפשר לו להתמיד בהן. כאשר התוקף אינו נחוש, כפי שארע פעמים רבות מאוד בפיגועים של אינתיפאדת הבודדים, נדרשת פעולה פיזית כלשהי, לעתים רבות ללא כל צורך בכלי נשק, המוציאה אותו ממצב פסיכולוגי זה. שיבוש פיגוע של תוקפים שאינם נחושים מתבצע בדרך כלל באמצעות פעולות התגוננות פשוטות כגון זריקת חפצים, מאבק וצעקות. אבל, אם חלילה אנו נמצאים בפתחה של תקופת פיגועים הדומה למה שראינו השבוע, אין די בפעולות התגוננות שכל אדם סביר יכול לבצע.
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
דן מרגלית
דן מרגלית
אני מציע כי תשעה רופאות ורופאים, בהם גם פסיכולוגים, יתכנסו כצוות אנונימי לבדוק אם בכוחו של נתניהו לשאת בעול הכבד של ראשות הממשלה
אלי אלון
אלי אלון
ביקרתי בימים אלה (אפריל 2024) בשני מוזאונים אלה בהפרש שעה    האמינו לי אותם תכנים ואותם צילומים פחות או יותר דומים בשני המוזאונים. שניהם עוסקים בארגון האצ"ל מאז הקמתו עד פירוקו
מירב ארד
מירב ארד
בצל מלחמת 'חרבות ברזל', אזרחי ישראל יחגגו את יום העצמאות ה-76. קרן קימת לישראל והמוס"ל מציגים: אלו הם הפארקים המומלצים ביותר לעל האש בחיק הטבע ואלו הם הנחיות הבטיחות שכל הורה חייב ...
איתן קלינסקי
איתן קלינסקי
נראה, שקיימת עוצמת פער בין הסיפור של ניר ברקת, כשמחירי מוצרי החלב המפוקח עלו רק ב-4.5% ובין סיפורה של האם העובדת, שקונה פחות גבינה ופחות חלב לילדיה כשל-4.5% הוסיף הסופרמרט רק עיגול...
 תומאס הלדנוונג. הזהיר מפטונציאל גבוה לנזק [צילום: מרקוס שרייבר/AP]
יאיר נבות
האזהרה הזו מגיעה בשל התמשכות המלחמה באוקראינה והסיוע המערבי, והעובדה שבמוסקבה רואים בחלק ממדינות היבשת כאויב שיש לפגוע בו בשלל דרכים
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il