|   15:07:40
  איתן קלינסקי  
משורר ומורה לתנ"ך
דוא"ל בלוג/אתר רשימות מעקב
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
כתיבת המומחים
בית חולים לניאדו בנתניה - המרכז הרפואי המוביל בשרון
כתיבת המומחים
ברלין בלוז - המלצה לבינג'
נהגו בהם כעבדים

לא לחלל את ארון הספרים היהודי!

רעב ללחם גרם לכך, שאבי האומה נאלץ לרדת מישראל לצפון אפריקה ולשבור בה שבר הרעב ללחם גרם לכך שהנכד ושנים עשר נינים של אבי האומה ירדו מישראל לצפון אפריקה, כי לא ניתן היה לחיות בארץ ישראל
27/04/2022  |   איתן קלינסקי   |   יומני בלוגרים   |   תגובות

חג הפסח כבר מאחורינו, חג בו חגגנו את יציאת בני עַמִּי, בני ישראל, מעבדות בארץ מצרים לחיי חרות בארץ כנען. כואב לי, שבמהלך החג נעדרה התייחסות לנושא, שחייב לעורר אותנו כיום לדיון מה עלינו לעשות בארצנו בחיינו היומיומיים אחרי שאבותינו חוו על בשרם את חוויית העבדות הקשה מנשוא בצפונה של אפריקה. רעב ללחם גרם לכך, שאבי האומה נאלץ לרדת מישראל לצפון אפריקה ולשבור בה שבר. הרעב ללחם גרם לכך שהנכד ושנים עשר נינים של אבי האומה ירדו מישראל לצפון אפריקה, כי לא ניתן היה לחיות בארץ ישראל. האירועים שם בצפון אפריקה, למרבה הכאב, התפתחו לעברה של מציאות מחרידה שהפכה את עַמִּי לעם של עבדים בארץ מצרים.

אני מצר על כך, שרבים בארצי שכחו את הצו המקראי, המחייב אותנו לזכור, כי עבדים היינו בארץ מצרים, ואל לנו ליצור דה-לגיטימציה לעם אחר החי בארץ הזו, כפי שיצרו דה לגיטימיות כלפי אבותינו בהיותם בארץ מצרים. כמו שאברהם אבינו ויעקב אבינו ובניו נאלצו לעשות את הדרך מארץ ישראל לצפון אפריקה, כי לא התאפשר להם לחיות כאן בארץ, כך כיום עושים את דרכם פליטי רעב מצפון אפריקה לישראל. מצער היחס שלנו לפליטים מאריתריאה, שגנבו גבולות בבריחתם מהרעב אל מקום, בו יתאפשר להם לחיות, ועל קשיים שאנחנו מערימים על פליטים שברחו מאימת המלחמה באוקראינה.

עלינו כעם להיות רגישים למציאות אליה נקלעו בני אנוש כתוצאה מרעב והם מתדפקים על פתחה של ארצנו. אני מצר על כך, שאנחנו עדים להתבטאויות של דה-מוניזציה של בני עמים אחרים החיים כאן בשוליים. אך אני מצר גם על ביטויי דה-מוניזציה של בני עם אחר, שחי יחד אתנו. האחר הוא הרופא הערבי בבית החולים, הרוקח בבית המרקחת, עובד הסיעוד, המהנדס, הפועל הסולל לנו ובונה לנו בתים, העובד בכל ענפי החקלאות ובמערכות הסיעוד במדינת ישראל, בה הוא נולד ולה הוא שייך כמוני, החי בה כבר את העשור התשיעי לחיי. לא ניתן לראות היום ענף בנייה בפעולה במדינת ישראל ללא גרמיו וכתפיו של פועל ערבי. לא ניתן לראות היום פעילויות רבות בענפי הבנייה והחקלאות בישראל מבוצעות ללא זעה ניגרת ממצחו של פועל ערבי ושל פועלים מסין ומאוקראינה, מתאילנד ומרומניה.

כיום אנחנו דנים בנושא של החברה הבדואית ולמעשה אנחנו מתעלמים מהתנכלות רבת שנים שלנו כלפיהם. הבדואים, אזרחי מדינת ישראל, המהווים מחצית מתושבי הנגב, פרוסים רק על כ-4% משטחו של הנגב. תוך התעלמות מעובדה זו אנו עדים לשלל התבטאויות מצמררות של שנאה: "הבדואים גנבו לנו את כל הנגב, ולגונבי כל הנגב מעניקים עוד חשמל". אינני בא לגונן על תופעות קשות בחברה הבדואית של אחזקת נשק לא חוקי ושימוש בו. אינני בא לגונן על תופעות עברייניות ופליליות, שקיימות בחברה הבדואית, אך אני בא לזעוק נגד תופעה בלתי נסבלת, שמחצית מתושבי הנגב חיים על אחוזים בודדים משטחו של הנגב.

אני רואה בהצהרות, העושות דה-מוניזציה מוחלטת של האזרח הערבי בישראל, פגיעה בערכי ארון הספרים היהודי. היום חזרתי לכתביו של סופר נשכח, שיש לו מקום של כבוד בארון הספרים היהודי שלי. אבקש בהזדמנות זו לפתוח צוהר אל עולם ערכים יהודי, עולם ערכים מוסרי ואנושי, של הסופר מרדכי זאב פאיירברג, שבשלהי המאה ה-19 כתב את הנובלה "לאן". לצערי, בשנים האחרונות נעדר שמו של הסופר מרדכי זאב פאיירברג מתוכנית הלימודים בספרות עברית במערכת החינוך שלנו. בדמותו של נחמן, גיבורה של הנובלה "לאן", ביקש הסופר לתת תשובה לשאלה לאן מועדות פנינו. שאלה שעלתה על סדר היום של צעירים רבים בני דורו בפלך והלין ברוסיה. התשובה הייתה אך ורק ארץ ישראל, ככתובת יחידה למקום, בו יונחו יסודות לחברה חדשה, חברת מופת, כתובת יחידה לבנית בית לאומי שלישי לעם היהודי.

מתן כבוד

נחמן, גיבור הנובלה, הדורש את דרשתו בשלל נושאים, מרכז חלק הארי בדרשתו להליכה אל המזרח לא מתוך התנשאות על אנשי המזרח החיים כבר בארץ ישראל. הוא דורש בנחרצות רבה להתייחס בכבוד ובהערכה לערכי תרבות ואורחות חיים של כל בני עמי המזרח שנפגוש כאן בארץ. הסופר מרדכי זאב פייארברג רואה בנחמן, גיבור הנובלה "לאן", ממשיך דרכו של אברהם אבינו, שלא בא אל בני חת בחברון עם אמירות מתוך סְפֶרוֹת שמימיות משיחיות כמו "לֵךְ לְךָ ... וְאֶעֶשְׁךָ לְגוֹי גָּדוֹל" (בראשית, י"ב 2). הוא גם לא בא אליהם עם האמירה, שנחצבה "בברית בין הבתרים", כי רק לזרעו של אברהם ניתנה הארץ הזאת "מִנְּהַר מִצְרַיִם עַד הַנָּהָר הַגָּדוֹל נְהַר פְּרַת" (שם, ט"ו 19).

פרקטיקת החיים היום יומית של אברהם לא התנהלה על-פי אותן סְפֶרוֹת שמימיות, לפי מה שמיועד לו בבראשית ט"ו 19, לחוש ולפעול כמי שנמצא מעל הקיני, הקניזי, הקדמוני, החתי, הפריזי, הרפאים, האמורי, הגרגשי, הכנעני, האמורי והיבוסי. כל התנהגותו של אברהם בפרשת "חַיֵּי שָׁרָה" מציגה אברהם אחר. בחיי היום יום של אברהם ישנה ענווה והכרה בקיומו של עם אחר, ישנם ילידי המקום, ישנם עמים החיים כאן. מתוך הכרה בקיומם ומתן כבוד לבני עמים אחרים החיים כאן, אברהם בא לבני חת בקריית ארבע היא חברון. הוא בא אליהם מתוך כבוד והערכה למי שחי כאן לפניו וכך הוא מנהל איתם משא-ומתן על קרקע.

פרק אחד לפני שבא אברהם לבני חת בפרק כ"ב, הוא מתעטף בהבטחה, שהארץ הזו יועדה לזרעו, "וַאֲבָרְכְךָ, וְהַרְבֵּה אַרְבֵּה אֶת זַרְעֲךָ כְּכוֹכְבֵי הַשָּׁמַיִם "(כ"ב, 17). אברהם לא בא אל בני חת מתוך גבהות הבטחה שמימית. הוא בא אל בני חת ביראת כבוד רבה כלפי עם החי כאן טרם בואו - מבליט את היותו "גֵּר וְתוֹשָׁב אֲנִי עִמָּכֶם" (כ"ג, 4). אחרי שהגדיר את מעמדו כלפיהם במישור האזרחי, הוא משטח את בקשתו בנימוס רב, שיאפשרו לו לרכוש תמורת כסף מלא אחוזת קבר לקבור את מתו, את רעייתו. לכן במשא-ומתן גם הם חולקים לו כבוד - "נָשִׁיא אֱלוֹהִים אַתָּה בְּתוֹכֵנוּ, בְּמִבְחָר קְבָרֵינוּ קְבוֹר אֶת מְתֶיךָ" (כ"ג, 6).

אברהם לא בא אל האנשים החיים בארץ, ילידי המקום מתוך גבהות דתית וברכה אלוקית, אלא מתוך ענווה של אדם כלפי בני אדם אחרים - "וַיָּקָם אַבְרָהָם וַיִּשְׁתַּחוּ לְעַם הָאָרֶץ, לִבְנֵי חֵת" (כ"ג, 7). הקידה של אברהם בפני בן עם זר, יליד הארץ הזו, היא אקט של הערכה ורכישת כבוד לכל החיים כאן לפניו. קבלת נימוסיהם ואורח חייהם ומעל הכל רכישת כבוד לאחר. אברהם אבינו מציב לי בפרשת חייו תמרורי דרך לחיים בארץ הזו, כאשר אנו חוזרים אליה אחרי שאלפים שנה לא היינו כאן. אני מבקש לצרף למופת של אברהם אבינו גם את זעקתו של נחמן בנובלה "לאן" - "וְאַתֶּם, אַחַי, בְּלֶכְתְכֶם מִזְרָחָה, עֲלֵיכֶם לִזְכּוֹר כִּי מִזְרָחִים אַתֶּם", ומתוך הכרה זו דורש נחמן "שֶׁנִּנְהַג בְּתוֹשְׁבֵי הָאָרֶץ, שֶׁאֵינָה רֵיקָה מֵאָדָם כְּאֶל אַחִים, וְלֹא נִרְאֶה עַצְמֵנוּ מוּרָמִים מֵעֲלֵיהֶם".

אצרף גם את זעקת אחד העם, מיסד הציונות הרוחנית, לאחר המפגש שלו עם אנשי העלייה הראשונה במאמרו "אמת מארץ ישראל" - "הן זאת עלינו ללמוד מדברי ימינו בעבר ובהווה, עד כמה מוכרחים אנו להיזהר לבלתי לעורר את חמת עם הארץ על-ידי מעשים מגונים. עלינו להיות זהירים בהתנהגותנו עִם עַם נוכרי, שאנו באים לגור בתוכו מחדש, להתהלך בו בכבוד, ואין צורך לאמר בצדק ובמשפט... לא כעבד כי ימלוך..." חובה עלינו להיות קשובים גם לשוועת החרות של העם הפלשתיני. לא תהיה לי חרות, אם לא תהיה גם לעם הפלשתיני חרות. הבה נשנן, שלשני בני אברהם - יצחק וישמעאל - זכויות שוות בארץ הזו, כלשון השיר של המשוררת האהובה עלי חיה קדמון - "תְּאוֹמִים יָלְדָה אוֹתָנוּ הָאָרֶץ הַזּוֹ".

תאריך:  27/04/2022   |   עודכן:  27/04/2022
איתן קלינסקי
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
לא לחלל את ארון הספרים היהודי!
תגובות  [ 6 ] מוצגות   [ 6 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
ה.א
27/04/22 15:24
 
הדמוניות
28/04/22 10:46
2
אנחנו מחללים
27/04/22 17:34
3
פנייה למגיבים
28/04/22 06:01
4
מאחלת לך רק בריאו
28/04/22 07:11
5
דרישה מוגזמת
28/04/22 14:48
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
בווינה העליזה בשנות השלושים, שהיא מרכז התרבות האירופית, בנשף ריקודים בארמון מהודר, מתוארת במדויק מהותה של וינה הקוסמופוליטית אז. בעוד ברחובות משתוללים ב-1938 פלוגות הסער של הנאצים, חודרים אנשי הגסטפו ועוצרים את גיבור העלילה, העו"ד ד"ר יוזף ברטוק. אוליבר מסוצ׳י (שחקן קולנוע ותיאטרון בכיר בבמות הארצות דוברות הגרמנית, ושחקן הבורג תיאטר בווינה), בניווטו של הבימאי, המעצב, והשותף לתסריט ולהפקה פיליפ שטוצל, יצרו מהסרט חוויה יוצאת דופן בכל המובנים.
אני, דור שני לניצולי השואה, בכל ערב יום זיכרון, אני מספר את סיפור ההצלה של הורי. אמי שושנה איזנמן אדלשטיין ז"ל, נולדה וחיה עם משפחתה בעיירה קטנה צפונית לוורשה (גוומין). המשפחה התפרנסה מחנות קטנה בכיכר העיירה, וסבי עסק בסחר ביצים, אותן קנה מכפריי האזור ומכר ביום השוק בוורשה. עיניו הכחולות וזקנו שגדל פרא והשפה הפולנית שיוו לו מראה וחזות של איכר פולני. כשפלשו הגרמנים לפולין ב-1939, המשיך סבי בעיסוקו ועבר ללא בעיות את המחסומים של הנאצים.
27/04/2022  |  משה לשם  |   יומני בלוגרים
תאגיד הגז הממלכתי רוסי "גזפרום" הודיע לפני שעה קלה כי עצר לחלוטין את אספקת הגז הטבעי לפולין ולבולגריה, בעקבות סירובן של השתיים להיענות לדרישה הרוסית לשלם על הגז ברובלים. אוסטריה, לעומת זאת, שתלויה כמעט לחלוטין בגז רוסי, הודיע כי על הסכמתה לשלם לרוסיה ברובלים.
27/04/2022  |  יאיר נבות  |   יומני בלוגרים
פרשת שיקלי שמתקרבת לסיומה לפחות בסיבוב הנוכחי היא אחת הפרשות המגוחכות של הפוליטיקה הישראלית "העכשווית", בה בא אדם עם רצון טוב וכוונות רצויות (ככל שניתן להעריך) ומבשל לעצמו ולציבור "דייסה" פוליטית אווילית ומיותרת. שיטת הממשל הישראלית - שטעונה כבר זמן רב רוויזייה משמעותית - הופכת בידי פוליטיקאים טירונים וחסרי הבנת יסודות המשטר - קרדום לחפור בו. הכוח שהם מקבלים מידי "יזמים פוליטיים" בכדי שיעזרו על ידם להגיע לעמדות בכורה שלטוניות, מנוצל בדרך אופורטוניסטית על-ידי אלה שמקרוב באו בכדי לבנות לעצמם מעמד ועמדות-כוח.
27/04/2022  |  רפי לאופרט  |   יומני בלוגרים
כל מי שבוחן את המצב כיום בהר-הבית יגלה מהר מאוד כי תנועת חמאס היא השולטת במקום דה פקטו בשיתוף פעולה עם עוד גוף איסלאמי קיצוני הנקרא "חזב אל-תחריר". באופן רשמי ישראל היא הריבון המדיני והביטחוני במקום עם נוכחות של תחנת משטרה בהר-הבית, לצידו של הווקף הירדני על מוסדותיו שמנהל רשמית את המתחם בהתאם להסכם השלום בין ישראל לירדן,אבל מי ששולטת בפועל מתחילת חודש רמדאן בעשרות אלפי המתפללים שמגיעים להר-הבית מדי שבוע וורותמת אותם לאג'נדה הפוליטית שלה היא תנועת חמאס שהינה ארגון טרור.
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
הרצל חקק
הרצל חקק
ככל שאנו נסחפים אחר העלילה הקסומה בספרה של רבקה רז אנו מפליגים אל ים נעלם, מבינים שלפנינו דרמה של חיים ושירה, חיים ושפה, חיים והשראה. דף אחר דף נקרעים מסכים, והסודות משמעם - הבנת נ...
איתמר לוין
איתמר לוין
בקיאות מרשימה, תשומת לב לכל פרט, אנושיות שופעת ומחשבה רחבה - כל אלו מאפיינים את טיפולה של אורלי מור-אל בתיקי חדלות פרעון. לצד זאת, שוב ניכרת הבעיה של ניהול מו"מ כאן ועכשיו
צבי גיל
צבי גיל
אל לקחי השואה יש להוסיף לקח חשוב והוא ולהשקיע מרץ וכל המשאבים לרבות ממון כדי להתמודד עם אותם ערוצי רשע ורעל שמאיימים על קיומנו כחברה חופשית
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il