|   15:07:40
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
כתיבת המומחים
עלויות יישור שיניים: כל מה שצריך לדעת
כתיבת המומחים
עו"ד גיל קראוס דורג ב-DUNS100 כאחד המשרדים הבולטים בביטוח לאומי
חוקים מפלים [צילום: קובי גדעון/פלאש 90]

גמלאי ישראל במצב גרוע

פגיעה ניכרת בעובדים הפורשים לגמלאות בארץ אשר נאלצים להתקיים מקצבת זקנה ומפנסיה סמלית הירידה המשמעותית ברמת החיים גורמת לפגיעה באיכות החיים ולהידרדרות בריאותית מדוע המדינה מזניחה כך את ותיקיה? יצאנו לבדוק
03/05/2022  |   מאיר חוטקובסקי   |   יומני בלוגרים   |   תגובות
גיל 70
ח"כ לשעבר טלי פולסקוב: "המלצנו כי לא תהיה פרישה על-פי גיל. מבחינתי הפרישה צריכה להיות לפי היכולת של הבן אדם לקחת חלק בחברה הישראלית. אם יש אנשים שמסוגלים לעבוד גם בגיל 70, שיעבדו לבריאות..."


קושי אמיתי לקיום

"יציאתי לגמלאות גרמה לי לטראומה מנטלית וקושי קיומי". דברים שאומר לי א.ל. (76) המבקש להישאר בעילום שם. הוא לא היחיד. רבים מהפורשים לגמלאות רוצים להמשיך לעבוד כדי לשמור על רמת הכנסתם אך מרבית המעסיקים מעדיפים לפטר את העובדים המבוגרים, היקרים, ולהעסיק במקומם עובדים צעירים זולים בהרבה.

יחס תחלופה שלילי

במחקרים שערך פרופ' אביה ספיבק, מהמרכז לפנסיה, ביטוח ופסיכולוגיה כלכלית באוניברסיטת בן-גוריון, עם חוקרים נוספים במשך השנים, עולה כי העובד הישראלי נפגע באופן דרסטי עם יציאתו לגמלאות והדבר עלול להגיע עד כדי איבוד של כ-40% משכרו טרם הפסקת עבודתו. ממחקרו אני למדים כי ישראל נמצאת בקבוצת תחתית הסולם המערבי ביחס התחלופה - הפער בין היחס של ההכנסה בזמן העבודה לבין ההכנסה לאחר הפרישה מהעבודה. אוסטריה היא המדינה בה העובד נפגע הכי פחות. עם פרישתו של עובד באוסטריה, פגיעתו בהכנסה תהיה בסביבות ה-10% לעומת עובד באסטוניה הנמצאת בתחתית הסולם בה העובד מאבד מעל 40% מהכנסתו. עם זאת האמת חייבת להיאמר: לא כל משקי הבית בישראל נפגעים עם יציאת המפרנס לגמלאות. קיימים בישראל עובדים, בעיקר בארגונים 'ענקים' של המדינה כמו: המוסד, השב"כ צה"ל ועוד, שאינם נפגעים כלל בעת פרישתם ורמת חייהם אף עולה. פרישתם לגמלאות נעשית בגיל צעיר למדי כאשר הם עדיין בגיל תעסוקה חוקי, ורובם ממשיכים בקריירה שניה תוך כדי קבלת פנסיה גבוהה.

חוק פנסיה

א.ל. פרש מעבודתו לפני 2008, טרם חקיקת חוק הפנסיה. "עם פרישתי מעבודה בגלל גילי קיבלתי פיצויי פיטורים על-פי חוק ושחררתי קופת גמל שנזקפה לזכותי אותה חסכתי במשך שנות עבודתי. ניסיונות להתקבל למקומות עבודה שיהלמו את מעמדי וניסיוני רב השנים לא הסתייעו. אני בטוח שיכולתי לתרום עוד שנים רבות בארגון בו הועסקתי". רמת חייו של א.ל. נפגעה קשות. קצבת הזקנה הזעומה אותה הוא מקבל מביטוח לאומי מאלצת אותו "לחשב כל אגורה" שהוא מוציא. ישראל הייתה מהבודדות בעולם המערבי בה לא הייתה פנסיית חובה. בתחילת שנות ה-2000 החלו דיונים בנושא ולבסוף בתחילת שנת 2008 הוחל חוק פנסיה חובה לשכירים בלבד. נכון להיום הפרשות המעסיק לקרן הפנסיה של העובד הן בסך 12.5% משכרו ואילו העובד מפריש משכרו 6% ממשכורתו. למרות החלת חוק הפנסיה, עובדים מבוגרים שפרשו בשנים האחרות לגמלאות, עדיין לא זוכים למלוא הקצבה הפנסיונית החוקית, קרי 70% משכר הברוטו, לאחר עבודה של 35 שנה (כפי שנהוג היה בקרן הפנסיות הוותיקות). חלפו רק 14 שנים מיום החלת חוק הפנסיה כך שעובד שפורש היום גמלאות זוכה לפנסיה שמשתווה לדמי כיס חודשים וסכומם לעיתים פחות מ-1,000 שקל.

ביטול חוק הפרישה

לאחרונה נשמעים קולות מאנשי ציבור לבטל את חוק הפרישה. "מרכז טאוב" לחקר המדיניות החברתית בישראל ערך מחקר בנושא, ומצא כי הסיבה העיקרית לרצון המשך העבודה בגיל המאוחר היא ההנאה מהעבודה, הצורך להגדלת ההכנסה והגורם החברתי. במסגרת תוכנית אב לאומית בתחום הזקנה נערך בכנסת בשנת 2018 דיון מקיף עם מומחים מהשורה הראשונה ובסיומו אמרה חברת הכנסת לשעבר טלי פולסקוב שעמדה בראש הוועדה כי "רשמנו היום והמלצנו כי לא תהיה פרישה על-פי גיל. מבחינתי הפרישה צריכה להיות לפי היכולת של הבן אדם לקחת חלק בחברה הישראלית. אם יש אנשים שמסוגלים לעבוד גם בגיל 70, שיעבדו לבריאות... תנו לו לעבוד כי אלה החיים שלו. לשם כך הוא קם בבוקר... אבי זכרונו לברכה עבד עד גיל 72 ושבועיים אחרי פרישתו הוא נפטר". לפני כחודשיים החלה השרה לשוויון חברתי, מירב כהן, להאיץ תהליך של ביטול החוק לפיטורי עובדים בגיל 67 בגלל גילם וללא קשר לתפקודם. היא מכנה את המהלך כאתגר לאומי. יוקם צוות בין משרדי שיכלול את המשרד לשוויון חברתי, משרד הכלכלה, משרד האוצר, נציגים ממשרד הממונה על השכר ועוד. כהן: "זהו חוק בעייתי ומפלה שמאותת למעסיקים שעובדים בגיל 67 כבר אינם מועילים".

סיפורה של פורשת

עד אשר יאושר חוק ביטול הפרישה, נאלצים פורשי העבודה להסתפק בקצבה זעומה שאינה מאפשרת חיים בכבוד. מיכל זקס (72) תושבת רעננה לשעבר, אקדמאית בהכשרתה בתחום התקשורת עם שני תארים אותם סיימה בהצטיינות יתרה, מוצאת את עצמה תלויה בחסדי המדינה ומתקיימת על קצבה של 3,500 שקל. בדברים שהיא מספרת למגזין "כיוון חדש רעננה" עולה שגם לאוכלוסייה נאורה, היודעת לכלכל את צעדיה, קורים מצבים שהתפתחויות לא צפויות יכולות להביא אנשים לקו העוני. "לפני כ-20 שנה התגרשתי ונאלצתי למצוא את עצמי מדשדשת בשוק העבודה. מעולם לא חשבתי לפתח קריירה. גידלתי 3 בנות וניהלתי משק בית תוך כדי עבודות מזדמנות. כשניסיתי לאחר גירושיי למצוא עבודה המתאימה לכישוריי נעניתי בשלילה בשל 'גילי המופלג', הייתי בשנות ה-50 לחיי. בלית ברירה לקחתי כל עבודה ולו רק שתהיה לי הכנסה. נאלצתי למכור את דירתי ברעננה ולעבור לישוב אחר".

בשנים האחרונות, טרם הגיעה לגיל פרישה, מצאה זקס משרה באוניברסיטה הפתוחה בה עבדה במשך שנה כמנחה בחוג לחינוך בפסיכולוגיה, ולאחר מכן באוניברסיטת תל אביב בעיסוקים הקשורים לתכנים אקדמאים וניהול אדמיניסטרטיבי. "כשהגעתי לגיל 67 הופרשתי מאוניברסיטת ת"א. אמרו לי זה החוק, למרות שהיו מאוד מרוצים ממני. לאחר פיטוריי האמנתי שאוכל למצוא עבודה בקלות כמי שעבדה באוניברסיטה, אך התבדיתי. אפילו לא ענו לקורות חיי. כשענו סוף-סוף, שאלו לגילי, למרות שהדבר אינו חוקי. באחת הפעמים אמרו לי ממשרד עורכי דין: אם נקבל אותך את תהיי הסבתא של העובדים שלנו". במשך יותר מארבע שנים מכתתת זקס רגליה ממקום עבודה אחד למשנהו ומוכנה לקבל על עצמה גם עבודות שאינן הולמות אותה אך הדבר לא מסתייע.

"בלית ברירה פניתי לביטוח לאומי בבקשה להשלמת הכנסה כי הפנסיה אותה צברתי בשש שנות עבודתי האחרונות היא בסך 160 שקל בלבד. אני מתחננת לקובעי המדיניות שיבינו כי השלמת הכנסה אינה קצבה. זה שהעלו את ההכנסה ל-3,700 שקל זה לעג לרש". זקס זועקת מדם ליבה בשם עשרות אלפי גולשים הנמצאים יחד איתה בקבוצת הפייסבוק "מאבק הגמלאים לקצבה הוגנת", ונבצר מבינתה "מדוע בגיל 70 עלינו לחפש הכנסה כדי להמשיך ולהתקיים? מה? אין לנו זכות בגיל 70 להיות בפנסיה וליהנות מהנכדים"? זקס מסיימת את דבריה באכזבה קשה מהמדינה. "צריכה להיות קצבה ראויה שמכבדת את האדם ולא צריך השלמת הכנסה. הפכנו למדינה קפיטליסטית והדאגה של הממשלה היא לשכבה דקה של טייקונים ועשירים".

לחיות בכבוד [צילום: נתי שוחט/פלאש 90]


קצבת זקנה

מאז אישור התקציב לשנים 2022-2021 נשמעים קולות המבקרים את מדיניות הממשלה בהזנחת הזקנים ואי השוואת קצבת האזרח הוותיק (קצבת זקנה) לשכר המינימום הנהוג במשק. ד"ר אבי ביצור, מנכ"ל המשרד לענייני גמלאים בשנים 2009-2006, משמש היום כראש החוג לגרונטולוגיה במכללה האקדמאית בית ברל. ד"ר ביצור הוא לוחם נחרץ למען האזרחים הוותיקים בישראל ואינו מבין את קהות החושים של קובעי המדיניות בכנסת ובממשלה. במרומז הוא טוען כי לגמלאים חייבת להיות מפלגה שתדאג לצרכיהם. "החברה הישראלית היא צינית ונהנתנית. ללא כוח פוליטי, כפי שמוכיחות המפלגות החרדיות והערביות שאין לי דבר נגדן, ללא כוח פוליטי לא תשיג כלום. לראייה, בתוכנית הכלכלית החדשה לא מוזכרת אפילו המילה "זקנים".

לא מדברים על קצבת זקנה בגובה שכר מינימום, ובטח שלא על קצבת זקנה דיפרנציאלית. למה אין הבנה שהביטוח הלאומי הוא כספו של הציבור ולא של הממשלה"? פרופ' יצחק בריק, יו"ר האגודה לגרונטולוגיה ומומחה בעל שם עולמי בנושא הזיקנה שימש בעברו כמנכ"ל אשל - האגודה לתכנון ופיתוח שירותים למען הזקן בישראל. בשנים 2006-2000 שימש כנשיא הפדרציה הבינלאומית לזיקנה, היה מרצה באקדמיה וחיבר וערך ספרים רבים בנושא הזיקנה. פרופ' בריק משבח את הממשלה בכך שמצאה לנכון להעביר חוק של השלמת הכנסה לזקנים הנזקקים שקצבת הזקנה אינה מספיקה להם לצרכים היום יומיים. "ההעלאה של השלמת ההכנסה היא העלאה משמעותית ומהלך חשוב ומגיע יישר כוח לממשלה ולשרים הנוגעים בדבר". עם זאת יש לפרופ' בריק ביקורת על כי לזקנים לא ניתנת האפשרות לחיות בכבוד.

"יש לקבוע מהו המדד לקיום בכבוד על-מנת שאנשים בשנות חייהם האחרונות יחיו בכבוד. יש לבטל את השיטה של קו העוני (כ-50% מההכנסה הפנויה החציונית למשפחה), ולקבוע סל צרכים המתעדכן מדי שנה. זה לדעתי המדד הנכון והמדויק יותר מאשר קביעת קו עוני. ממשלת ישראל צריכה לפעול שלא יהיו זקנים עניים במדינה". מנכ"ל הביטוח הלאומי מאיר שפיגלר מציין כי השיטה של סל הצרכים מוכרת לו, אך יש לזה תג מחיר. "אני מסכים שהקצבאות לא מספיקות לאלו שאין להם מקור הכנסה אחר. חייבים לתת לאנשים אפשרויות לחיות בצורה סבירה ומכובדת. אני רואה את הדברים עין בעין עם פרופ' בריק. אך הדבר אינו תלוי רק בביטוח לאומי. בהחלט יש לפעול להעלאת קצבת האזרח הוותיק. זה מעל ומעבר לכל פן כלכלי".

הכתבה באדיבות "כיוון חדש" המגזין לאזרח הוותיק ברעננה גיליון (299) מאי 2022.
הכותב חבר באיגוד הישראלי לעיתונות תקופתית ובמועצת העיתונות והתקשורת.
תאריך:  03/05/2022   |   עודכן:  03/05/2022
מאיר חוטקובסקי
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
גמלאי ישראל במצב גרוע
תגובות  [ 1 ] מוצגות   [ 1 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
אזרח ותיק למדי
8/05/22 13:23
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
ביום שישי נרצח מאבטח בכניסה לאריאל. הרוצחים ירו לעבר ויאצ'סלב גולב כדור אחר כדור, ובכוחותיו האחרונים הוא הגן בגופו על ארוסתו ששמרה לצידו. המחבלים שביצעו את הפיגוע ושולחיהם, תומכים בחיסול יהודי מדינת ישראל והפיכת ישראל למדינה ערבית מוסלמית. יש לאנשים כמותם אידאולוגיה מסודרת, הסברים פסאודו-היסטוריים וטענות טריטוריאליות בינלאומיות.
משרד ההגנה הבריטי קובע בעידכון המודיעין היומי שלו כי כוחה הקונבנציונלי של רוסיה נפגע משמעותית בשל המפלות של צבאה באוקראינה. בעידכון מהיום נכתב: "תקציב ההגנה של רוסיה כמעט הוכפל בין 2005 ל-2018, עם השקעה במספר יכולות אוויריות, יבשתיות וימיות מתקדמות. משנת 2008 זה עמד בבסיס תוכנית המודרניזציה הצבאית הרחבה New Look. עם זאת, המודרניזציה של הציוד הפיזי שלה לא אפשרה לרוסיה לשלוט באוקראינה. כשלים - הן בתכנון האסטרטגי והן בביצוע התפעולי - הותירו אותה ללא יכולת לתרגם חוזק מספרי ליתרון מכריע.
03/05/2022  |  יאיר נבות  |   יומני בלוגרים
פרשת "אֱמֹֹר" באה אחרי פרשת "קְדוֹשִׁים". אני מוצא את המשותף לשתי הפרשות במשמעות האמירה הנחרצת - "קְדוֹשִׁים תִּהְיוּ" בפרשת "קְדוֹשִׁים" בפרק י"ט פסוק ב', ובאותה אמירה "קְדוֹשִים יִהְיוּ" כפי שבאה לידי בפרשת "אֱמֹר" בפרק כ"א פסוק ו'.
רפורמת "דרך שווה" להאחדת תעריפי התחבורה הציבורית, שעליה חתמו השרים מרב מיכאלי ואביגדור ליברמן, מייקרת משמעותית את הנסיעה ברכבת ישראל. שיעור ההתייקרות בין המקטעים אינו אחיד. הפער המשתנה בין תעריף הנסיעה בין שימוש באוטובוסים בלבד לשימוש באוטובוסים בשילוב רכבות אינו ברור.
03/05/2022  |  עידן יוסף  |   יומני בלוגרים
"ויצו פרעה לכל עמו לאמר: כל הבן הילוד היאורה תשליכוהו, וכל הבת תחיון" (שמות א: 22) איני יודע מדוע דוקא עכשיו HBO החליטה להקדיש כל כך הרבה זמן-מסך דוקא לשואה, אך ההתעניינות הזו מוסיפה לחרדה אחת בלבי: מה יודע הדור החדש על השואה? כנראה רק מה שאולי הוא יראה בסרטים
03/05/2022  |  ארי בוסל  |   יומני בלוגרים
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
אלי אלון
אלי אלון
ב-7-8 באפריל 1980 בחג שביעי של פסח בוצע בקיבוץ משגב עם פיגוע מיקוח, שמטרתו הייתה שחרור מחבלים הכלואים בישראל    בפיגוע נרצחו 3 ישראלים ובהם חייל צה"ל ו-5 מחבלים חוסלו
יוסי אחימאיר
יוסי אחימאיר
אמנת החמאס מצטטת את מוחמד: "לא תגיע עת הגאולה עד אשר יילחמו המוסלמים ביהודים ויהרגו אותם המוסלמים, עד אשר יסתתר היהודי מאחורי האבנים והעצים, ויאמרו האבנים והעצים: הוי מוסלמי! הוי ע...
בעז שפירא
בעז שפירא
נכון לרגע כתיבת שורות אלה מצטיירת התמונה העגומה היא שהחמאס לא הושמד וישראל מצויה במשבר רציני, מאות חללים מסרו נפשם בקרב ואלפים נפצעו
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il