בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
|
|
|
|
עיוות [צילום: יוסי אלוני/פלאש 90]
|
|
|
|
זמן לחשבון נפש לכולם
|
המשבר במערכת החינוך, המורים ההורים והילדים ● כל אלו שחבטו במורים בכל תקופת הקורונה ולא פספסו הזדמנות לתקוף אותם, צריכים עכשיו להתנצל ולסייע למורים במאבקם
|
משהו טוב קורה בשבועות האחרונים והוא נובע מתוך משהו רע ומסוכן. על סדר היום הציבורי, נמצא שיח ערני, על שכר המורים, מעמד המורה, והוויכוח על הרפורמה בבגרויות. זה נובע מכך שאף אחד מהנושאים האלו, שכעת לכולם יש דעה עליהם, אינו חדש והמורים וכל אנשי המקצוע כולל שרי חינוך מתריעים על כך שנים. אבל בישראל יודעים להתחיל להתייחס לבעיות רק כאשר הם מגיעים לנקודת הקיצון, קרי משבר. הודעות של מנהלי בתי ספר, מכל הארץ, כי לא יוכלו לפתוח את שנת הלימודים הבאה, הפכו להיות אמיתיות. זה כבר לא איום. המורים כבר לא שם. עכשיו, מדברים על שכר המורים. כאן יש קצת עיוות. מצד אחד, מציגים תלושי שכר של מורים בעלי ותק של 10 שנים ומעלה, המקבלים שכר סביר, במונחים של המשק הישראלי. אבל מצד שני, מציגים מורים, באותו בית ספר, באותו חדר מורים, המרוויחים שכר מינימום, עם ותק של שנתיים עד שלוש. אותם מורים, שמשקיעים את אותם מאמצים כדי לחנך את ילדינו, צריכים לעבוד בעוד עבודה כדי להתפרנס. הסיבה היא, הסכמי שכר מעוותים שנחתמו לפני שנים, על-ידי ארגוני המורים שהיטיבו בעיקר עם הוותיקים והשאירו מאחור את החדשים. לכולם ברור שפערי שכר של כמעט 7,000 שקלים בין מורה ותיק למורה מתחיל באותו בית ספר הם לא הגיוניים. ארגוני המורים הכריזו על סכסוך עבודה, כי הסכמי השכר שלהם לא חודשו כבר שלוש שנים בגלל חוסר יציבות שלטונית ובחירות כל שנה. שרת החינוך שאשא ביטון התחייבה בתוכנית של אופירה וברקו, כי היא תומכת בהעלאת שכר המורים ל-10 אלפים שקל לחודש, לעומת 6,000 שקל. לטענתה יש לכך גיבוי משר האוצר ומראש הממשלה. הבעיה: מעמד המורה אבל שכר המורים הוא לא הסיבה היחידה לבריחת מורים ואי כניסת דם חדש. הבעיה היא מעמד המורה שהגיע לשפל בשנים האחרונות. בנושא הזה, יש לי טענות קשות לארגוני ההורים, שמאז ומעולם ראיתי בהם ארגון של עסקנים פוליטיים שמתיימרים לייצג את ההורים. ארגונים אלו לא מפספסים אף הזדמנות לתקוף את המורים, להתלונן על ימי חופשה, להשמיץ את ארגוני המורים ולדרוש מהממשלה לנקוט באמצעים נגד המורים ומי שמייצג אותם. אכן יש כאלו שלא אוהבים בלשון המעטה את יפה בן דוד, אבל היא אינה הבעיה, אלא מצבם של המורים שהיא נבחרה על ידם וכעת הם נוטשים בהמוניהם. ההורים, וכל אותם צדקנים שלאורך כל הקורונה חבטו בכל הזדמנות במורים בגלל הזום, צריכים עכשיו לעשות חשבון נפש. הם יודעים היטב, שבקורונה המורים עשו מעל ומעבר למה שנדרש מהם כדי לנסות וללמד את הילדים שהיו בסגרים שנכפו על כולם. הבעיה הייתה שלחלק גדול כלל לא היה כלים מתאימים, שרי החינוך בשנים האחרונות לא טרחו לחזק את האוריינות הדיגיטלית, בכלל לא התייחסו אל המורים, והסתכלו עליהם דרך הפריזמה של שביתות ושכר. עכשיו, כשמאות מורים מחזירים ציוד, פונים לסקטור הפרטי, מחפשים את הפתרונות לטווח הקרוב, הסכנה היא שאולי חלק מבתי הספר ייפתחו, אבל כל הורה צריך להיות מודאג איזה מורים יגיעו לשם, ומה תהיה איכות ההוראה. מדוע שבוגר תואר ראשון או שני במדעים באוניבריסטה יעדיף לבוא ללמד במקום להשתכר בחברה פרטית פי 2? מדוע שמורות ומורים שסופגים כל הזמן יחס משפיל מההורים, סופגים אלימות ומכות ירצו להמשיך ללמד כשאין מי שמגבה אותם ומגן עליהם? מדברים כיום על מחסור ברופאים, מהנדסים, בכוח אדם מיומן. אם מערכת החינוך לא תדע לייצר את הדור הבא של אותם אנשים, בעוד עשור לא יהיה מי שילמד את הילדים שלנו. יש לקוות, כאמור, שמתוך כל הכאוס הזה ישראל מתעוררת, רגע לפני שיהיה מאוחר מדי.
|
תאריך:
|
28/05/2022
|
|
|
עודכן:
|
28/05/2022
|
|
יהודה קונפורטס
|
|
הדרמה הגדולה עוד לפנינו. תיק 4000 קורס, ועמו נמוגה תקוות התביעה להרשיע את בנימין נתניהו ואת שאול אלוביץ' בעבירות שוחד. בקשת התביעה לתקן את כתב האישום באישום זה, מעידה כאלף עדים: גם התובעות בתיק זה, ליאת בן-ארי ויהודית תירוש, הפנימו, קרוב לוודאי, כי קטנו מאוד הסיכויים להרשעת נתניהו ואלוביץ בעבירת שוחד בתיק בזק-אלוביץ. בנסיבות שנוצרו, זה הזמן לבחינת מאזנם של הצדדים ואת הדרך הפתוחה בפניהם, גם אם כרוך הדבר בהתקפלות התביעה מ'תיק הדגל', במסגרתו נעשה ניסיון לחרוש על גבו של נתניהו, כפי שהעיד פרקליט המדינה היוצא שי ניצן שאישר, כי אכן - נעשה ניסיון ליצור תקדים והלכה פסוקה במשולש שיל יחסי: ממשל-תקשורת-עסקים.
|
|
|
אלימות כלפי אנשי צוות רפואי, לדאבון הלב, אינה דבר חדש. היא חלק ממנעד רחב של התרסה כלפי כל מה שמסמל מוסד שלטון ישראלי. יאמר מייד, אלימות, אינה נחלת הציבור הערבי בלבד. האלימות מתקיימת בציבור היהודי ובציבור הערבי, אלא שאין כל מקום להשוות ביניהן בשל העוצמה, המידתיות והתדירות. האלימות הנוראה הפושה בחברה הערבית, מנצחת בנוק אאוט את זו של הציבור היהודי.
|
|
|
הפרשה הראשונה בספר "במדבר" נושאת את השם "במדבר". הפרשה פורסת בפנינו את שלל ההכנות לקראת המסע בישימון ובצחיחות, וזאת עִם כל המשמעות ההיסטורית הגדולה ביותר במסע, שיש לעם ישראל בלב המדבר מהר סיני לארץ המובטחת - ארץ כנען. ההכנה מחייבת מפקד של כל באי החברה הישראלית, כמתואר בפרק א' בפסוק ב' בספר במדבר - "שְׁאוּ אֶת רֹאשׁ כָּל עֲדַת בְּנֵי יִשְׁרָאֵל לְמִשְׁפָּּחוֹתָם לְבֵית אֲבוֹתָם בְּמִסְפָּר שְׁמוֹת כָּל זָכָר לְגֻלְגֹּלְתָם".
|
|
|
מתבקש דיון תמציתי בסוגיה מרכזית המעסיקה אותנו כיום: א. האם הירי בכמאתיים ויותר תושבים ערביים חסרי-מגן בטנטורה (מאי 1948) בידי חיילי חטיבת אלכסנדרוני הוא בְּדָיָיה או נרטיב? ב. שאלה לשם ההשוואה: האם ביצות עמק יזרעאל הן בדייה או נרטיב? צריך להבין שבדומה לְבדָיָיה, נרטיב הוא סיפור, מעשייה שנתפסת כאמת היסטורית. נרטיב לאומי מכיל בגרעינו יסוד חינוכי. לא כן הבדייה. אין היא זוכה להתבסס כאמת היסטורית.
|
|
|
האסון אירע כ-6 ק"מ מצפון ליריחו סמוך ליישוב הישראלי ייט"ב, כאשר מסוק "יסעור" של חיל-האוויר מטייסת 114 ("מובילי הלילה") השתתף בתרגיל עוצבתי משולב של חטיבת הצנחנים בבקעה. המסוק הועמס הרבה מעבר ליכולתו לשאת. דקות ספורות לאחר ההמראה הנמיך המסוק עד שפגע בצלע של גבעה נמוכה והתרסק. 54 יושביו - 44 לוחמי 'פלוגת מאי 76' בגדוד 890 של חטיבת הצנחנים ו-10 אנשי צוות אוויר, כולם נהרגו.
|
|
|
|