|   15:07:40
  רפי לאופרט  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
כתיבת המומחים
הקשר בין טסט שנתי לרכב ותקלות ברכבים ישנים
קבוצת ירדן
כל מה שרצית לדעת על שירותי אינסטלציה
זלנסקי-פוטין. מאבק בין מעצמות [צילום: לשכת העיתונות הנשיאותית האוקראינית/AP ולשכת העיתונות הנשיאותית הרוסית/AP]

מלחמת רוסיה-אוקראינה: מבט נוסף (1)

מלחמת רוסיה-אוקראינה הפכה מאירוע חולף (כפי שחשבו רבים) לאירוע מתגלגל עם השלכות עולמיות על היחב"ל, על מאזן הכוחות העולמי ועל הכלכלה. למעשה זהו מאבק על מעמדן ההגמוני של מעצמות עבר ועל עיצובו מחדש של מאזן הכוחות העולמי בשל הופעתם של כוחות מעצמתיים חדשים כסין והודו. נראה שרוסיה שגתה לא מעט בניהול המלחמה ובין היתר בהערכת התגובות של אוקראינה ושל המערב, וכולנו עתידים לשלם על כך
18/09/2022  |   רפי לאופרט   |   יומני בלוגרים   |   מלחמת רוסיה באוקראינה   |   תגובות

המאבק על הדימוי במלחמה הא-סימטרית בין הגושים המכונה מלחמת רוסיה-אוקראינה ממשיך להציף את העולם במידע חלקי ומגמתי ממלחמה זו, באשר רוב המקורות הם מערביים ובסיסם בארה"ב או במדינות נאט"ו. כבר בפרוץ המלחמה היה ברור שזו אינה מלחמה בין רוסיה לאוקראינה, אלא בין המדינה אוקראינה כשלוחת המערב (בעיקר ארה"ב) לבין המעצמה רוסיה הטוענת לשותפות בהגמוניה העולמית בסדר החדש המתהווה בו.

ארה"ב היא עדיין מעצמת-העל המובהקת, אולם באותה מידה ברור שסין דולקת אחריה בהתמדה ובקצב מהיר ותשיג אותה ככל הנראה אי-שם בסוף העשור הנוכחי או בתחילת הבא. רוסיה שנסוגה משמעותית במעמדה העולמי אחרי פירוק בריה"מ ב-1989, חותרת בהנהגת פוטין לחזור למעמד של מעצמה עולמית ומלחמה זו היא אחד הצעדים המרכזיים בכיוון זה. אולי ראוי לראות כסמלית מאוד את העובדה שלא מכבר נפטר מיכאיל גורבצ'וב, שהיה שליטה האחרון של האימפריה הסובייטית. עתה, בהנהגת פוטין, שצמח בממשל הרוסי בעידן האימפריאליזם הסובייטי, מתנהל המסע הרוסי החדש לעבר "התהילה העולמית".

מבלי לקחת בחשבון את ההיסטוריה של שתי המדינות קשה להבין את יסודותיה וסיבותיה של מלחמה זו. עד מלחמת העולם ה-2 היו אוקראינה וחלקים משכנותיה (בלרוס, מולדובה, המדינות הבלטיות, פולין המזרחית ופינלנד) - שטחים בריבונות רוסית. הפלישה הגרמנית לרוסיה ב-1941 שהפרה את הסכם מולוטוב-ריבנטרופ, ערערה גם סדר זה ומאז ועד להכנעת גרמניה (1945) עבר מזרח אירופה משליטה צבאית גרמנית לשליטה סובייטית עד להתפרקות בריה"מ.

עוצמה לאומית מושתתת על שישה משתני-עוצמה יסודיים: ריבונות על טריטוריה, אוכלוסייה (דמוגרפיה), כלכלה (תעסוקה, מאזן-תשלומים ויתרות מט"ח נטו), ממשל-יציבות ומרות, עוצמה צבאית, סולידריות לאומית והומוגניות תרבותית. בעוד ארה"ב נהנית מעליונות מעצמתית בתחום הכלכלה והעוצמה הצבאית (ובעבר הלא רחוק גם מיציבות הממשל, סולידריות והומוגניות תרבותית) נהנית רוסיה מעליונות רק בתחום הטריטוריה (ריבונות על הטריטוריה הלאומית הגדולה בעולם - כ-17.3 מיליון קמ"ר), ומ"שוויון", לכאורה, בעוצמה הצבאית הגרעינית עם ארה"ב).1 כל אחד ממשתני עוצמה אלה מורכב ממספר משתני עזר שלא יפורטו כאן.

את המהלכים הרוסיים הסביר פוטין בהרחבה ב-2014, בימי משבר חצי-האי קרים שהביא בסופו לסיפוחו לרוסיה ולהחלת הריבונות הרוסית עליו. פעם נוספת הסביר זאת ערב הפלישה בפברואר ש"ז. לרוסיה אוריינטציה יבשתית שמוקדה באסיה בניגוד לארה"ב שהיא "מדינה ימית-יבשתית בעלת נוכחות גלובלית". רוסיה נוכחת גם מעבר לים אבל פעילותה האסטרטגית שם מצומצמת. השפעתה העולמית של בריה"מ נשענה על האידאולוגיה הקומוניסטית שהייתה בעלת מאפיינים אימפריאליסטיים וחתרה להגמוניה עולמית. אידאולוגיה זו שימשה את בריה"מ, בין היתר, כתירוץ להשגת השפעה ושליטה על מדינות אחרות. לאחר פירוק בריה"מ - עקב כישלונה של האידאולוגיה הקומוניסטית - פגה במידה רבה מאוד השפעתה בעולם. את האימפריאליזם הסובייטי מחליף מאז הרבע השלישי של המאה ה-20 האימפריאליזם האסלמיסטי.2 מתחילת המאה ה-21 מתגברת המגמה הסינית, החותרת להחליף את ההגמוניה העולמית האמריקנית באמצעות הכלכלה והדמוגרפיה שלה.

מלחמת רוסיה אוקראינה היא אחת התולדות של השינויים הנ"ל לצד שאיפה רוסית לחזור לעמדת מנהיגות עולמית מן הצד האחר. רוסיה בחרה בעיתוי הנוכחי חרף חולשותיה היחסיות מול ארה"ב, מתוך התבססות על החולשה האמריקנית במזרח התיכון והנסיגה המבזה מאפגניסטן, הנזקים בהשפעת הקורונה והתגברות האתגר הסיני במזרח הרחוק (טאיוואן). גורם נוסף היא העובדה שהקהילה האירופית חרף גילה "המופלג" כארגון אסטרטגי (קרוב ל-60 שנים) טרם השכילה להשיג היערכות הומוגנית הממצה את מכלול העוצמות. במיוחד הזניחה אירופה את יכולותיה הכלכליות והטכנולוגיות ליצירת מערך אסטרטגי לשימור עצמי אוטונומי ובכללו גרעין ועוצמה צבאית קונבנציונאלית בעלת משקל עולמי שאיננה תלויה בארה"ב תלות מוחלטת.3 מהלכיה של רוסיה לאחרונה באסיה, במזרח התיכון ומול הודו, מצביעים על כוונותיה האסטרטגיות העולמיות.

את המלחמה פתחה רוסיה כאשר עוצמתה הנומינלית גדולה משמעותית מזו של אוקראינה.4 כ"כ ידעה רוסיה שצבא אוקראינה אינו מוכן למלחמה והניחה שהמערב ילחץ על אוקראינה להתפשר בכדי לא לדחוק את רוסיה לשיתופי פעולה עם סין, אירן וצפון קוראיה או את המערב להתערבות צבאית שעשוייה לגלוש לשימוש בנשק גרעיני. בעזרת צבא סדיר לא גדול במיוחד (כ-150,000 איש) סבר הקרמלין שיוכל להתניע שינויים מקיפים ביחסים בין המדינות ולקדם את מטרותיו. בדיעבד ברור שההנהגה הרוסית שגתה בחמישה נושאים אסטרטגיים מרכזיים: א. המערב לא רק שלא לחץ על אוקראינה אלא אף עודד אותה להילחם כשהוא מגיש לה סיוע צבאי מסיבי באמל"ח מתקדם ובכמויות גדולות. ב. האוקראינים לא נבהלו מהפלישה הרוסית והחליטו להתנגד לה בכדי להתנתק מהגוש הסובייטי לשעבר באופן מלא ומוחלט ע"י הצטרפות לנאט"ו. ג. המערב בראשות ארה"ב החליט בנוסף על הנ"ל, להטיל סנקציות כלכליות חריפות על רוסיה בזכות היתרון הכלכלי היחסי העצום שלו. אעל-פי שרוסיה התכוננה לרמה לא מבוטלת של סנקציות והכנה זו הפחיתה את עוצמת המהלומה הכלכלית המערבית, פגעו הסנקציות משמעותית במדינה ובאזרחיה. ד. בגלל גודלה של אוקראינה ונכונותה להילחם, התאמו הצבא הרוסי שהוכנס למלחמה בראשיתה כמו גם כיווני ההתקדמות העיקריים (קייב, מצפון) למלחמה ממותנת ולא ולהתנגדות קונבנציונאלית ממשית בסיוע מערבי מאסיבי. ה. איטיות ההתקדמות והפריסה הרחבה של הכוחות הרוסיים הביאו לשחיקה מוגברת של הצבא ולעייפות גוברת. משום מה לא השכילו הרוסים לבלום את זרימת האמל"ח המערבי לאוקראינה ואת הגעתו המהירה לידי הצבא במצב מצויין בליווי הדרכה טובה להפעלה יעילה. בשילוב עם המוטיבציה הלאומית, הביא הדבר להתחזקות מהירה של הצבא האוקראיני והישגי התקופה האחרונה, אף שהם מוגבלים בממדיהם ובהשפעתם האסטרטגית, חשובים מבחינה מוראלית לשני הצדדים.

שינויים אלה הפכו מהלך צבאי שהיה אמור להיות סימלי למחצה וקצר בזמן לתהליך לחימה ממושך. רוסיה התפכחה מהאשליה של מלחמה "סימלית וקצרה" רק 5 - 6 חודשים מאוחר ממה שהיה עליה להתפכח. הצבא הרוסי נשחק בינתיים בלחימה האינטנסיבית מעל לצפוי והחולשה המספרית גרמה למחסור ברזרבות לאורך החזית הארוכה שהתהוותה עם התקדמות הכיבושים בדרום ובמזרח אוקראינה. במקום מדינה כנועה וצייתנית קיבלה רוסיה "מטחנת בשר" המושתתת על המוטיבציה האוקראינית ועל הנשק המערבי. כ"כ על-אף טענותיו של פוטין שהנשק הרוסי עומד ברמתו של הנשק המערבי ואף עולה עליו בחלקו, אין המציאות מאמתת טיעון זה למעט בנושאים נבחרים דוגמת הטילים הרוסיים הסופר-סוניים והמדויקים לטווח ארוך. מכאן גם באה לא מכבר הדחתו של שר ההגנה הרוסי שוויגו.

קשיים מובחנים אלה וככל הנראה גם הטמעת ההפתעה של היכולת הרוסית החלשה יחסית בתחילת המערכה בתודעת האוקראינים הביאום לאזור עוז להילחם, לסרב להפסקת-אש ולהתנות מו"מ בנסיגה מוקדמת של הרוסים מהשטחים שכבשו.5 הואיל ועודם מסרבים לנהל מו"מ ללא תנאים מוקדמים, צפוי שמשך הלחימה להשגת יעדי המינימום הרוסיים יתארך משמעותית. אין ספק שהפוטנציאל הצבאי הרוסי גדול מזה של האוקראינים, אולם תופעה מוזרה המאפיינת את המלחמה עד כה מלבד האמור לעיל היא שאיננו רואים, למשל, בשדה הקרב הרוסי מלט"ים תוקפים (אותם רכשו לא מכבר מידי אירן) במספרים משמעותיים, כמעט איננו רואים את חיל האויר הרוסי ההתקפי בפעולה חרף עוצמתו הידועה ואף לא את השיריון הרוסי החדיש והמתקדם (טנקי 90-T ומעלה). עדיין אסור להתבלבל ולהניח שהקשיים הנוכחיים מצביעים על התקפלות רוסית קרובה. כמעצמה עולמית אין רוסיה יכולה לאפשר זאת לעצמה.

לפי שעה ביססה מוסקבה את אחיזתה במזרח ובדרום אוקראינה וכבשה שטח של קרוב ל-100,000 קמ"ר בו אין היא שולטת ביד רמה מחמת מיעוט הכוחות הזמינים לה שם. תכלית המלחמה הרוסית המסתמנת כיום היא כפולה: א. למנוע הצטרפות אוקראינה לנאט"ו ולמערב כאזור-השפעה. ב. ייצוב קו הגנה חדש ממערב לקו הגבול הבינלאומי של רוסיה, כיעד-מינימלי. נראה שקו החזית - אליו הם חותרים בשלב זה - הוא קו העובר דרך הערים בלופוליה וסומי בצפון, משם לקרמנצ'וג, זמנקה ואליזבתגרד במרכז ומשם לעבר גבול מולדבה בסביבות טירספול. בקרבות המפתיעים האחרונים בחזית המרכז שחררו האוקראינים שטח הנאמד ב-2000 - 5000 קמ"ר ובו שלוש ערים (קופיאנסק, איזיום, ולימאן) שנהרסו כבר קודם לכן במהלך הכיבוש הרוסי; זהו ללא ספק הישג טקטי אך לפי שעה לא משמעותי מבחינה אסטרטגית. אם תסיים רוסיה את המלחמה לאורך הקו המתואר לעיל, תשלוט על כ-220 אלף קמ"ר מתוך כ-600 קמ"ר שהיו בריבונות אוקראינה בתחילתה. נראה שהרוסים ממתינים עתה לארבע התפתחויות: הקמת כוח חדש טרי ומשופר שיוטל למערכה לקראת החורף; תוצאות בחירות האמצע בארה"ב בתחילת נובמבר; ההתפתחויות במזרח התיכון והרחוק בשבועות הקרובים; השלכות כשלים בחזית על הרגיעה הפנימית ברוסיה. כוח חדש נוסף יקל את הנטל על הצבא הלוחם, יאפשר לעיקר הצבא הממוקם עתה בדרום בדרך לאודסה להמשיך במהלך ולהשלימו ואז להטיל למרכז את העוצמה העיקרית שתייצב את הקו הנ"ל או דבר-מה קרוב לו. ההצלחות האוקראיניות טומנות בחובן מלכודת - הרחבת השטחים והארכת קו החזית אליהם נדרשים הם לרתק כוחות שלא יהיו זמינים ליוזמות חדשות.

מול החולשה הרוסית היחסית עד כה בשדה הקרב, הניחה אוקראינה שבכוחה לבלום את מוסקבה ואפילו להסיגה לאחור. אולם לאחר מנוחה, התארגנות והפעלת כוח נוסף בחזית המרכז, שימנע צורך לשנע כוחות מחזית אחת לאחרת לעיתים מזומנות, עתיד המצב הבסיסי להשתנות.6 אם מהלכים רוסיים אלה לא יובילו את האוקראינים והאמריקנים לשולחן הדיונים, תתחיל רוסיה במהלכי בלימה וכתישה בצפון ובמערב שמטרתם מיטוט האוכלוסייה האזרחית והתשתיות הכלכליות ועצירת זרימת האמל"ח מהמערב לאוקראינה. פרוש הדבר יהיה הרס שיטתי של שדות תעופה, מסילות ברזל, מחסנים לאחסון מזון וציוד והמשך העקירה האזרחית לפולין, הונגריה רומניה ושאר מדינות מזרח אירופה. לעצירת אספקת הציוד תהיה השפעה מוראלית גדולה על הצבא והציבור האוקראיני. להערכתי רוסיה אינה עושה זאת לפי שעה בכדי לא לנכר את העם האוקראיני כלפיה יותר מהנדרש, שכן יחס עוין עשוי להקשות בעתיד על שליטה והכוונה רוסיים באוקראינה. אעל-פי שהמערב מקשה על רוסיה במלחמה זו, אינני סבור שיצליח למנוע בעדה השתלטות מחדש על המדינה – חלקה פיסית וחלקה בהשתלטות מרחוק ובהכוונה מדינית.

אירועי הימים האחרונים (8-10.9.2022) מצביעים על קיפאון מחשבתי ואסטרטגי בצבא הרוסי ונראה שהוא נתון בסוג של "הלם קרב" המוביל לנקודת קיפאון במהלך המבצעים הקרביים. שמועות שונות שכרגיל אינן מקבלות אישור במערב (משום שאינן נוחות למדיניות ארה"ב) ואינן מקבלות אישור במזרח (שמטיל דרך-קבע איפול על המציאות בשדות הקרב), רומזות על היערכות צבאית רוסית חדשה בעורף שבשטח רוסיה בהיקף גייסות דומה לזה שפתח במלחמה (כ-150,000 חיילים). הכוח החדש "טרי", צעיר ועדכני יותר וככל הנראה כולל הפעם גם שריון, ארטילריה וכוחות ממונעים משופרים ולצידם כוח אווירי גדול שישובצו בו מל"טי תקיפה, חימוש מדויק ארוך-טווח ומערכות הגנה א"א.

כל עוד עומדת הנהגת אוקראינה על דעתה ואינה מוכנה לנהל מו"מ על הפסקת אש אלא בתמורה להתחייבות רוסית לנסיגה מכלל השטחים שנכבשו ויש אומרים אף פינויים קודם למו"מ בין הצדדים, חייבת רוסיה להימנע ממצבים סטאטיים ממושכים במלחמה. אלה מסייעים לאוקראינה להשיג נשק ותחמושת מתקדמים, לאמן את חייליה ולנטוע תקווה מתחזקת בקרב הציבור והכוחות הלוחמים שיוכלו להביס את רוסיה במלחמת שחיקה ממושכת. להערכתי, ממתין פוטין להתפתחויות ב"בחירות האמצע" (נובמבר 2022) בארה"ב. מלכתחילה ביקש להגיע להידברות עם ארה"ב על חלוקת אזורי השפעה באירופה שיבססו את מעמדה המעצמתי עולמי של מוסקבה בינה לבין המערב בראשות ארה"ב, כולל הסכמה דו-צדדית ברורה על אזורי השפעה מובהקים ואיפוק אסטרטגי הדדי. מהלכי המלחמה עד כה התבססו על תזה זו שהתגובה האמריקנית שיבשה עד כה מן היסוד, במחיר כלכלי יקר מאוד למערב כולו.

אינני סבור שרוסיה - חרף קשייה במלחמה - תפעיל בה נשק בלתי קונבנציונאלי לרבות נשק כימי. מאידך היא לא תימַנע (וכנראה כבר עתה אינה נמנעת) משימוש בנשקים שהמערב הגדירם "בלתי לגיטימיים" כגון פצצות מצרר ופצצות נפאל"ם. חוקי המלחמה הבינלאומיים מיסודו של המערב מחייבים את המעצמות הגדולות רק כשנוח להן; המערב רגיש מעט יותר לחוקים הבינלאומיים אך כל האחרים - רגישים להם הרבה פחות.7 מותר לקוות שהאוקראינים לא יתפסו לאופוריה בשל הישגים מקומיים ולא יאתגרו את הרוסים להאדיר כוחותיהם מעל למינימום הדרוש להשגת המטרות העכשוויות. הכרעות צבאיות תהיינה קשות, הרסניות וקריטיות הרבה יותר מהכרעות בהסכמה הדדית משום שרוסיה תמיד תעריך את השלכותיהן על מעמדה המעצמתי. להערכתי לא תהיה התערבות מערבית פעילה במלחמה ואם תתרחש - תגדל פי כמה האפשרות החמורה של מעבר לנשק גרעיני טקטי שיופעל רובו ככולו בשטחי אוקראינה או מדינות אחרות...

המצב הפוליטי בארה"ב בהתקרב בחירות האמצע (8 בנובמבר, 2022) מצביע על התגברות ההשפעה הרפובליקנית בשני בתי הקונגרס בארה"ב. במקביל אנו חוזים בהתגברות המתיחות במזרח הרחוק מול סין (בין היתר על-רקע ביקורה של ננסי פלוסי, מנהיגת הדמוקרטים בקונגרס, בטאיוואן) וקוריאה הצפונית שותפתה. המאבק על ייצוב החזית האירופית בהתבסס על השתתפות כלכלית ואסטרטגית פעילה של מדינות נאט"ו, עשויה לקדם מהר יותר ומתוך הסכמה קלה יותר סדר עולמי אמריקני-רוסי חדש כמנוף לסיום המלחמה באוקראינה, והימנעות מהרחבתה למדינות אירופיות נוספות (שבדיה, פינלנד, המדינות הבלטיות – שהצטרפו בפועל אולם רוסיה עדיין לא הכירה בהצטרפות זו).

תקופת דימדומים זו נראית כשעת כושר לישראל (לאחר התייצבות פוליטית פנימית) לעצב אסטרטגיה אזורית בשיתוף עם מדינות מזרח תיכוניות נוספות, לשם הסדרת מחלוקות "היסטוריות" בו ולייצב את המציאות הנזילה שהיוזמות האמריקניות מימי אובמה הותירו בו בשפע. ארה"ב שהחליטה על יציאה מהאזור ורוסיה שמעמיקה את פזילתה אליו, פותחות בפני סין, אירן טורקיה ומדינות "ברית-אברהם" הזדמנויות חדשות - כל אחת והאינטרסים שלה. מבחנה העיקרי של "ברית-אברהם" הוא ניתוקה מתלות בסכסוך הישראלי-פלשתיני. מול המרוץ האירני לגרעין מיצוי יתרונות הברית חייב להתרחש עתה לפני התנגשות אפשרית כוללת עם אירן. עד כה נוהגת ישראל בהזדמנויות אלה בפסיביות מטרידה - כאילו אין היא גורם מרכזי במאבק כוחות זה. זו שעת-כושר להכריע היסטורית את נושא הסכסוך הישראלי-ערבי-פלשתיני באיו"ש ולבסס גבול מזרחי יציב וקבוע המגדיר את גבול הריבונות הלאומית במזרח. אין לנו שום צורך ברשות הפלשתינית במתכונתה הנוכחית ואל לנו להמתין עד אשר תשתלט אירן על מרחב הסהר הצפוני ותציב כוחות קרקע לוחמים קבועים לרבות בתוך ירדן בעמדות איום ישירות על המרחב האסטרטגי הצר של ישראל. כיפת ברזל לא תעזור לנו מולם וחדירה מאסיבית שלהם לאיו"ש עשויה להפכה במהירות ובהפתעה ל"סופר-עזה".

הערות

1. עוצמה צבאית גרעינית איננה פרמטר שימושי בניהול מדיניות כוחנית הנעזרת גם בכוח הצבאי, באשר אף מדינה שלה עוצמה גרעינית אינה רואה בה אמצעי מעשי לקידום מטרותיה המדיניות-לאומיות, מול מדינות בעולת עוצמה גרעינית; הנזק הפוטנציאלי חמור מדי). לעוצמה הגרעינית תפקיד מרתיע אבל לא תפקיד מעשי בקידום מטרות לאומיות דוגמת אלה שמנחות למשל את מלחמת רוסיה אוקראינה. עם זאת ראינו שרוסיה נערכה לשימוש טקטי בנשק גרעיני עוד בתקופת רוסיה הסובייטית לנוכח אפשרות מלחמה באירופה, בגלל נחיתותה הקונבנציונאלית מול ארה"ב והמערב, ומבחינה זו מצבה טוב ממצבו של המערב. בעוצמה האסטרטגית עולה ככל הנראה ארה"ב על רוסיה, אבל אין חשיבות אמיתית למספר הפעמים בו יכול כל צד להשמיד את זולתו.
2. אימפריאליזם זה מושתת על הגירת המוני מוסלמים עניים ונרדפים ממדינות תת-מפותחות באסיה ואפריקה למדינות מפותחות (שרובן דמוקרטיות), שכן החדירה למדינות אלה קלה יחסית, משטרן רופס יחסית והאידאולוגיה הגלובליסטית והפוסט-מודרנית השלטת ברובן, מקלה על תהליך ההגירה והתבססות המהגרים במקומות החדשים. אירופה המערבית וארה"ב (בעיקר אך לא רק) הן הסובלות הראשיות ממגמה עויינת זו. ישראל מאידך-גיסא מנהלת נגדה מאבק מנקודת מוצא שונה ובמציאות אחרת, אבל זהו דיון נפרד.
3. לאירופה מדדי עוצמה לאומית נומינליים על גבול היותה מעצמה עולמית. הפיצול הפנימי והתלות מרצון בארה"ב לא איפשרו לה להשלים יכולות אלה, ועל כן מבחינה צבאית היא חלק מכוחה של ארה"ב באמצעות ברית נאט"ו ומשאר הבחינות היא "המשלים המדומה לארה"ב" בתחומים בהם האחרונה לוקה בחוסר או חולשה. (אוכלוסייה, טריטוריה והומוגניות תרבותית.
4. מספר אזרחי רוסיה הוא כמעט פי 4 זה של אוקראינה, היקף הצבא הסדיר שווה בקרוב לזה של אוקראינה והיקף כוחות המילואים כמעט פי שלושה. במספרי מטוסים, ספינות, טנקים ותותחים נוטים היחסים עוד יותר לטובת רוסיה. עם זאת, ממדיה של רוסיה עצומים ופריסת הכוחות שונה לחלוטין. הצבא הסדיר הרוסי צומצם מאוד אחרי נפילת בריה"מ אולם להערכתי הוא קטן מכדי לענות על שלל צרכיה במיוחד כאשר מדובר שהשקעת כוחות משמעותיים במלחמה במדינה שכנה שהיא השנייה בגודלה באירופה.
5. אני סבור שבעניין זה ההחלטות האוקראיניות מושפעות "מעידוד" של ארה"ב ונאט"ו להמשיך במלחמה, מטרת המערב היא שחיקת רוסיה וניצולה להרחבת ברית נאט"ו, כאשר המלחמה משולמת בעיקר בדם ובחורבן והרס אוקראינים. גישה זו עולה בקנה אחד עם אופיין של המלחמות הא-סימטריות של "העידן החדש". מדיניות המערב כלפי ישראל בשאלה הפלשתינית נושאת אופי דומה, בשינויים המתחייבים מתנאי הזירות השונות.
6. שליטה על שטח בגודלה של אוקראינה באמצעות צבא, מחייב החזקה בה של צבא בן כחצי מיליון חיילים – כ-20% קרביים והיתרה חיל-מצב. אינני סבור שהרוסים מעוניינים בכך, והמאבק למעשה הוא על השאלה מי ישלוט בשטח בשם האוקראינים ובפיקוח רוסי?
7. שיעור חשוב לישראל על-רקע הטרור החוזר ומתגבר במקומותינו לאחרונה, שראוי לדיון מקיף במסגרת אחרת.

תאריך:  18/09/2022   |   עודכן:  18/09/2022
רפי לאופרט
+צבא אוקראינה טוען כי תפס שלל טנק רוסי מתקדם
20:33 18/09/22  |  עידן יוסף
אוקראינה טוענת כי לראשונה אי-פעם, תפסה שלל את טנק הקרב הראשי הרוסי המתקדם ביותר T-90M. הצבא האוקראיני תפס אותו ככל הנראה במחוז חרקוב.
+דיווח בפינלנד: רוסיה מעבירה מערכות הגנה אווירית מסנט פטרבורג לאוקראינה
18:51 18/09/22  |  איציק וולף
רוסיה החלה בהעברת מערכות הגנה אווירית ובהעברת טילים נגד מטוסים מסנט פטרבורג לאזור אוקראינה. כך דיווח בכלי התקשורת בפינלנד. הדיווח מתבסס על צילומי לווין ועל ניתוח שלהם בידי מומחים.
+רוסיה הרחיבה ההפצצות של יעדים אזרחיים
16:57 18/09/22  |  איציק וולף   |   לרשימה המלאה
המודיעין הבריטי טוען כי בשבעת הימים האחרונים מרחיבה רוסיה את ההפצצות על יעדים אזרחיים באוקראינה, כתגובה למפלות שלה בחזית ובניסיון להורדת המורל של העם האוקראיני
הרוסים מגיבים למתקפת הנגד האוקראינית [צילום: קוסטנטין ליברוב, AP]
+קייב מפגינה נחישות - וכך גם המערב
07:49 18/09/22  |  איתמר לוין   |   לרשימה המלאה
הפרשן הבכיר פריד זכריה מתאר בוושינגטון פוסט ביקור בבירת אוקראינה ומסביר מדוע המערב לא יוותר גם במחיר של חורף קשה
שלל רוסי מוצג בקייב [צילום: ג'ון גרמבל, AP]
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן

מושגים
 ארמגדון 
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
מלחמת רוסיה-אוקראינה: מבט נוסף (1)
תגובות  [ 2 ] מוצגות   [ 2 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
אורח
18/09/22 19:58
 
רפי לאופרט
21/09/22 23:03
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות   /  מלחמת רוסיה באוקראינה
במבט ראשון, קייב נראית שגרתית בצורה מוזרה. פה ושם יש מחסומים, אך בעיקרו של דבר הרחובות עמוסים, התנועה זורמת, החנויות פתוחות והמסעדות מלאות – מדווח הפרשן הבכיר פריד זכריה בוושינגטון פוסט. אפשר לקנות יין צרפתי, משקאות אנרגיה אמריקניים ושוקולד שווייצרי.
18/09/2022  |  איתמר לוין  |   מיוחדים ברשת
גדודי מתנדבים רוסיים מתרכזים בוולדיווסטוק, בקירוב, בוורונז', בצ'ובאשיה ובשקיריה. על-פי דיווחים, ללוחמים מסופק שכר של 220 אלף רובל. הרשויות האזוריות ברוסיה מכריזות על "גיוס עצמי" על-מנת לספק לצבא רוסיה חיילים חדשים - כן מדווח המכון לחקר המלחמה (ISW) מארצות הברית בדוח חדש שחיבר.
17/09/2022  |  עידן יוסף  |   חדשות
העולם הזדעזע. רוסיה של ולדימיר פוטין רצחה וטמנה בקבר אחים ליד חרקוב המוני אוקראינים. הם נכפתו ונורו חסרי אונים ונקברו. זו אינה הפעם הראשונה בעידן המודרני. ב-1940 רצחו הרוסים 4,000 קצינים פולניים (לאחר מכן התברר כי השיעור הנכון הוא ככל הנראה 22,000 פולנים). זה אירע כאשר אדולף היטלר ויוסף דשגשווילי סטאלין היו שותפים לפשעי המלחמה.
17/09/2022  |  דן מרגלית  |   יומני בלוגרים
זוועות צבא רוסיה, באוקראינה: קבר אחים עם 440 גופות התגלה בעיר איזיום, שבצפון-מזרח המדינה, באזור שנכבש מחדש מידי הרוסים. נשיא אוקראינה ודימיר זלנסקי הטיל את האשמה על רוסיה, ואמר כי מדובר בהוכחה לפשעי מלחמה, אחרי שחלק מהגופות נמצאו כשידיהן קשורות מאחורי גבן. "בוצ'ה, מריופול ועכשיו, למרבה הצער, איזיום... רוסיה משאירה את המוות בכל מקום. וצריכה להיות אחראית לזה", אמר זלנסקי, שהודיע כי המערכת המשפטית של אוקראינה תפעל כדי למצות את הדין הבינלאומי עם רוסיה וראשי המדינה האחראים לפשעי המלחמה.
17/09/2022  |  מירב ארד  |   חדשות
ולדימיר פוטין חייב התנצלות לעמיתו שי ג'ינפינג, על כך שהביא לפגישתם אתמול (15.9.22) את ניחוח הכישלון וההשפלה שספגו כוחותיו באוקראינה. באולימפיאדת החורף בבייג'ינג בחודש פברואר, ערב הפלישה, הכריזו השניים ש"אין גבולות" לידידות בין ארצותיהם. פגישתם הנוכחית באה חודש לפני הוועידה רבת החשיבות של המפלגה הקומוניסטית הסינית, בה צפוי שי להיבחר לקדנציה שלישית כנשיא – מה שיעניק לו ולאידיאולוגיה שלו עוצמה שלא הייתה מאז ימי מאו.
16/09/2022  |  איתמר לוין  |   מיוחדים ברשת
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
דן מרגלית
דן מרגלית
פעמיים הודעת בשבת - וכפחדן עלוב בשם "גורם מדיני בכיר" במקום להתייצב מול המצלמות - כי צה"ל יתקוף את רפיח גם אם תהיה עסקה    כמובן, כדי שלא תהיה
דרור אידר
דרור אידר
יום השואה השנה מעורב עם מאורעות ה-7 באוקטובר    הלקח הראשון שתמיד שיננו היה "לא עוד שואה"    חשוב בימים אלה להזכיר את הלקח הנוסף: "לא עוד גלות"
הרצל חקק
הרצל חקק
ככל שאנו נסחפים אחר העלילה הקסומה בספרה של רבקה רז אנו מפליגים אל ים נעלם, מבינים שלפנינו דרמה של חיים ושירה, חיים ושפה, חיים והשראה. דף אחר דף נקרעים מסכים, והסודות משמעם - הבנת נ...
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il