|   15:07:40
  רפי לאופרט  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
קבוצת ירדן
כל מה שרצית לדעת על שירותי אינסטלציה
כתיבת המומחים
נפגעי פעולת איבה בישראל - כל המידע
נלפיד וגנץ. נזקים למדינה [צילום: אוליביה פיטוסי/פלאש 90]

לפיד מתפרע, גנץ משתפן ובנט הוזה

לפיד בשיתוף עם גנץ עושים כמיטב יכולתם להותיר אחרי הקדנציה הנוכחית שלהם אדמה חרוכה לפחות במונחי "הימין" ההסכם עם בנט על שמירת הסטטוס-קוו בממשלה הנוכחית נראה כעורבא פרח והאפשרות להקים ממשלת שיתוף בראשות נתניהו - מה שנראה כדבר הסביר היחיד כמעט - אינה מסוגלת להתגבר על השנאה העיוורת של גוש השמאל הפוסט-יהודי, פוסט ציוני ופוסט לאומי
06/10/2022  |   רפי לאופרט   |   יומני בלוגרים   |   ישראלי-ערבי   |   תגובות
מבחן חייו
נותרה אפשרות אחת בלבד אם איננו רוצים בחירות שישיות - ניצחון ברור לימין וממשלה יציבה; זהו מבחן חייו של נתניהו.

בהערת שוליים בתוכנית הבוקר של ערוץ 12 (הערוץ השמאלני ביותר בטלוויזיה הישראלית), ביום 3.10.2022, הסביר האלוף במיל' איילנד את משמעות הוויכוח שהתפתח קודם לכן בתקשורת בין בנימין נתניהו ליאיר לפיד על ההסדר עם לבנון. כאשר שמעתי את דברי איילנד, התברר שמדובר בנושא מורכב שלו היבטים משפטיים, כלכליים, מסחריים, פוליטיים וביטחוניים, שרק לאחד מהם, אולי, מתאים המסביר. נכון שגיורא איילנד היה גם ראש המל"ל לפני שנים לא מעטות. הוא גם היה למיטב זכרוני אחד המומחים באחת הקתדרות במכון לביטחון לאומי (INSS) שליד אוניברסיטת ת"א. כמוהו כקצינים בכירים רבים אחרים, בדימוס, כגון הרמטכ"ל איזנקוט עד לא מכבר. זה איננו המוסד היחיד מסוגו בישראל, ובתקופת בחירות או משבר לאומי פוליטי-אידאולוגי אחר, יש לו תפקיד פוליטי-הסברתי חשוב. עד לא מכבר סברו רבים מאוד שצה"ל הוא ארגון חף מפוליטיקה. אני מתרשם שמצב זה השתנה מאוד בשנים האחרונות וכיום ברור שהוא אחת האונות של הדיפ-סטייט בישראל ורבים מחבריו פועלים כשלוחים של הפוסט-מודרנה עוד בהיותם במדים ובוודאי לאחר שפשטו אותם.

לדעתי האיש המתאים ביותר להסביר את הסוגיה והשלכותיה כיום הוא ד"ר יובל שטייניץ, לשעבר שר האנרגיה שעסק בתחום זה שנים רבות והביאו כמעט עד הלום (ישנם גם נוספים שמעורבים או היו מעורבים בו עד לא מכבר ומבט אובייקטיבי מצדיק לשמוע גם אותם). מול ריבוי הנושאים הקשורים בתחום זה, משקלו הכלכלי והתהפוכות שעבר בעידן אי-היציבות הפוליטית של השנים האחרונות ו"מלחמת אבירי שימור הטבע נגד משחיתי קדושתו" - מחייבים לקראת ההכרעה דיון ציבורי מעמיק והימנעות ממחטפים. אלא שאצלנו לרבות מנהיגינו הלאומיים לרוע המזל, הפוליטיקה גוברת על כל שיקול רציונאלי אחר. אינני מופתע מלפיד ולאחרונה גם מבני גנץ: הם בדרך ל"אוסלו" ב' והמטרה לפגוע בנתניהו מקדשת אצלם את האמצעים. אני מופתע מאוד שנפתלי בנט שהיה מעורב ומעורה בסוגיה זו עד לא מכבר כראש ממשלה, ממלא פיו מים ומניח לשותפיו חופש פעולה מפוקפק כאשר "מותר" לחשוב שכאיש ימין עליהם להיות לצנינים בעיניו. המסקנה הנוספת העולה, אפוא, משיעור זה היא שבנט פרש כנראה ממחנה הימין ומהלכיו בממשלת השמאל הנוכחית - לרבות העובדה שלא פרש ממנה - מלמדים על כוונותיו בעתיד.

לסיכום בקצרה: השאלה העקרונית על הפרק היא: מי מוסמך לבצע ויתורים על טריטוריה ריבונית של מדינת-ישראל. השאלה המעשית שעל הפרק היא: לשם מה צריכה ישראל לבצע ויתורים ללבנון לאחר שאימתה את גודלו של שדה הגז ואיכותו והיא ערוכה ומוכנה להתחיל בהפקה ללא קשר או עזרה מצד לבנון. בהתחשב בעובדה שלבנון היא אחת ממדינות המזרח התיכון העויינות ביותר לישראל, וכיום בזכות חיזבאללה גם מן המסוכנות ביותר, ספק אם יש מקום לוויתורים ישראלים מרחיקי-לכת ללא תמורה הולמת וביטחונות מוצקים.

למען הסדר הטוב חייב אני לציין שאין בידי מידע מודיעני מהימן על התמורה שמעניקה לבנון לישראל עבור ויתור זה, אך הרושם הכללי הוא שמדובר בתמורה שולית. האם ייתכן שאנו עדים כאן להתפתחות "פרשת צוללות" חדשה שהפעם נוגעת לתחום משאבי הטבע הלאומיים וגבול הריבונות, אותם מזניחה ממשלה זו בקלות דעת וחוסר אחריות בתמורה מפוקפקת לחיבוק צרפתי או טפיחה על השכם אמריקנית ונקודות זכות פוליטיות בדעת הקהל השמאלני (ואולי גם הערבי) בישראל?! בהתחשב בעובדה שאנו ערב בחירות וכמעט כל מהלכי ממשלת המעבר בתחום החוץ מכוונים להחזרת ההשתפנות וההתמכרות ה"רבינית" הישנה לארה"ב ו"הפרֶסית" ולשרירות הלב האנטי-ישראלית של מוסדות השוק האירופי - עולה חשד כבד שזהו חלק ממהלך המכוון ליצירת תנאים ורקע לחידושו של הסכם אוסלו הידוע לשימצה והמסוכן.

צעדים נוספים

מבחינת מדיניות החוץ ימי בנט היו בָּצורֶת כמעט מוחלטת. נראה שהיה היחיד שהתייחס ברצינות להסכם עם לפיד לפיו אין משנים את הסטטוס-קוו. לפיד, מאידך-גיסא, מרגע שקיבל את ראשות הממשלה, פשוט מחק מההסכם את המילה "אין" ונותר עם השארית: "משנים את הסטטוס-קוו"!!! האם בנט נאיבי או שפשוט בא להוכיח ב"סטארט-אפ" משלו בתחום הפוליטי שנמר יכול גם יכול לשנות את חברבורותיו ואפילו שועל יכול...

מבחינה פורמלית, הקו החדש שסביבו מבקשת ישראל ל"התפשר" או "להתמסר" נמצא בחלקו בתחום המים הטריטוריאליים של ישראל. מבחינה פורמלית דינם של מים טריטוריאליים הוא כדינה של טריטוריה ריבונית. כלומר, כאן הזזת הקו היא במפורש ויתור על טריטוריה ריבונית ואין זה בסמכותה של הממשלה - עם היועצת המשפטית או בלעדיה. החלק השני של הקו עובר ב"מים המסחריים של ישראל" אזור שאינו נחשב ריבוני אבל מותר בניצול לישראל בלבד. בפשרה זו הביא נסראללה את הישגיו הפוליטיים תדמיתיים למקסימום בתנאים הקיימים, לרבות תקדים של ויתור על ריבונות ללא תמורה לבנונית.

תקדים זה מכין לעתיד מספר צעדים נוספים: ראשית: במחלוקת בין לבנון (חיזבאללה) לישראל על עמק עיון שליד מטולה, אותו תובעים לעצמם הלבנונים. שנית באזורי מחלוקת אסטרטגיים אחרים בגבול הצפון כגון הר דוב, התקדים מתאים גם לכאן. באופן זה משאיר עתה נסראללה את אצבעו על ההדק ולישראל הוא משאיר "תקווה שיהיה טוב". תקדים של ויתור על ריבונות עשו כבר פרס ורבין בעת המו"מ עם ירדן על הסכם השלום ולמדנו מהמלך עבדאללה שכל מה שהיה שאלה של רצון טוב, בבוא יום פקודה הפך להחלטה קטגורית. למדנו בפועל, אך בעצם לא למדנו מאומה, משום שלפיד מוליך אותנו כיום בדיוק באותה דרך ובדיוק מאותן סיבות חסרות שחר כבעבר. לפיד הוא פוליטיקאי ולא מנהיג לאומי. פוליטיקאים הם סוחרים משום שמרחב הקיום שלהם הוא הקדנציה השלטונית; אחריהם המבול. ל"הסכמי אברהם" היה צד שני של המטבע, להסכמי יאיר-בני אין אפילו צד אחד.

זאת ועוד. לפיד מסתובב בעולם, מבטיח הבטחות ורוכש לעצמו נקודות זכות עד כדי כך שיש כבר גם בארה"ב סנטורים1 שברוב חוצפתם מעיזים לנסות ולהכתיב לישראל מי יהיו חברי הפרלמנט שלה ובמי אסור לציבור הישראלי לבחור. זהו כרסום חמור במעמדה של ישראל והצמד המוביל אותה כיום לפיד-גנץ עושה כל מה שביכולתו להרע את המצב ולהוריד את המורל הלאומי לנקודת שפל שבה ידאגו האזרחים למצב ביטחון הפנים והביטחון הכלכלי שלהם ולא יפריעו לצמרת חסרת המנדט והלגיטימיות להמשיך במשחקי האסטרטגיה הנפסדים שלה.

נתניהו שועל פוליטי ותיק ומבין היטב את התכלית והמשמעות של המהלכים האחרונים. אין ספק שהמסרים שמשדרים כיום גנץ ולפיד מכוונים לבלום את חזרתו של נתניהו למסלול התוכנית הבינלאומית שלו שעמדה ביסוד "הסכמי אברהם", חרף מס השפתיים שהם משלמים להסכמים אלה. עצם האזהרה שהזהיר נתניהו את הציבור כבודה במקומה מונח. אולם לאור היוזמות השליליות הצצות ועולות, חדשים לבקרים, מהממשלה הזמנית הנוכחית, עליו לעשות יותר בכדי להבהיר את מהות הנזקים ששני השותפים הללו מחוללים למדינה, במיוחד בתחומי ביטחון הפנים, הסדר הציבורי, השליטה באיו"ש ותחושות ההישג של חיזבאללה וקידום הסכמי אברהם. במשך למעלה משנה גרס שהוא באופוזיציה ותפקידה של זו הוא להפיל את הממשלה או להפריע לה לבצע מהלכים שהאופוזיציה שוללת מכל וכל. הממשלה אכן נפלה אבל לא כל-כך בזכות מדיניותו של נתניהו כמו בזכות כשלונו של בנט וחוסר הסובלנות של שותפיו. עתה מוטל עליו למזער נזקים בתקופה הקצרה שעוד נותרה עד לבחירות ולבנון היא דוגמה להם.

הערות

1. ראה: ברק רביד, FM103, 2.10.2022.

תאריך:  06/10/2022   |   עודכן:  06/10/2022
רפי לאופרט
+ראש המוסד: נסראללה סינדל עצמו פומבית למנוע הפקת גז מכריש
00:47 07/10/22  |  איציק וולף
ראש המוסד, דדי ברנע, העריך במהלך ישיבת הקבינט כי מזכ"ל חיזבאללה, חסן נסראללה, עלול להגיב במידה וישראל תבקש להפיק גז משדה כריש שבים התיכון אם לא יושג הסכם בינה לבין לבנון. זאת, משום שהוא "סינדל את עצמו פומבית למנוע מישראל להפיק גז מכריש אם לא יושג הסכם", כלשונו.

לדברי ראש המוסד, עם זאת ההערכה של המוסד היא שנסראללה אינו מעוניין בעימות צבאי נגד ישראל.
+החשש להסלמה בצפון: הקבינט הסמיך את לפיד, בנט וגנץ
20:29 06/10/22  |  עידן יוסף
הקבינט הסמיך את ראש הממשלה יאיר לפיד, ראש הממשלה חליפי נפתלי בנט ושר הביטחון בני גנץ לנהל תרחיש של הסלמה בצפון גם ללא כינוס נוסף של השרים.
+ראשי רשויות בצפון זועמים שלא עודכנו בהנחיית השר גנץ
17:27 06/10/22  |  עידן יוסף
ראשי רשויות בצפון זועמים על הודעת גנץ על הנחייתו לצה"ל להערך להסלמה בצפון: "איך דבר כזה יוצא לתקשורת ללא תיאום איתנו? התושבים בהיסטריה מבלי שקיבלנו שום הנחיה, חוסר אחריות" (עכשיו 14). דבריו של גנץ נאמרו לפני סיום הדיון בקבינט.
+צה"ל הונחה להיערך לתרחיש של הסלמה בצפון
17:15 06/10/22  |  עידן יוסף   |   לרשימה המלאה
בהערכת מצב שקיים שר הביטחון, הנחה להערך במאמצי התקפה והגנה, נוכח ההתפתחויות במשא-ומתן על הגבול הימי  ▪  גנץ: חיזבאללה יבקש לפגוע בריבונותנו ובתשתיות. המחיר הצבאי שמדינת לבנון וחיזבאללה ישלמו יהיה מחיר כבד מאוד. איננו ששים אלי קרב, אך מוכנים אליו"
גנץ. ההסכם אולי לא יתממש [צילום: אוליביה פיטוסי/פלאש 90]
+נתניהו: נסראללה איים - ולפיד התקפל
13:17 06/10/22  |  עידן יוסף
ראש האופוזיציה בנימין נתניהו הגיב לדברי ראש הממשלה לפיד: "נסראללה איים - ולפיד התקפל. רק הלחץ הכבד שאני וחבריי הפעלנו גרם לו לסגת מהסכם הכניעה שלו, בינתיים. ישראל זקוקה להנהגה אחרת, לראש ממשלה מנוסה וחזק שעומד בלחצים ולא מתקפל מול איומים. אנחנו לא ניתן לישראל להיכנע לנסראללה. בכל מקרה, ההסכם הלא חוקי הזה, שנעשה ללא אישור הכנסת, לא יחייב אותנו".
+לפיד הורה לדחות את הערות לבנון להסכם
12:25 06/10/22  |  איציק וולף   |   לרשימה המלאה
גורם מדיני בכיר מציין כי ישראל לא תתפשר על האינטרסים הביטחוניים והכלכליים שלה בשום אופן גם אם זה אומר שלא יהיה הסכם בקרוב  ▪  "אם החיזבאללה או מישהו אחר ינסה לפגוע באסדת כריש או לאיים עלינו - המו"מ על הקו הימי ייפסק לאלתר"
"נפיק גז מאסדת כריש ברגע שהדבר יהיה אפשרי" [צילום: אנרג'יאן]
+"הסכם עם ממשלת לבנון יפגע באינטרסים של אירן"
12:04 06/10/22  |  איציק וולף   |   לרשימה המלאה
שר הביטחון טוען כי להסכם לחלוקת המים הכלכליים יש השפעות כלכליות וביטחוניות ובהן פגיעה באינטרסים של אירן בלבנון ובאזור  ▪  "בין אם יחתם ההסכם או לאו, ישראל ערוכה להגן על התשתיות שלה ועל ריבונותה"
אסדת כריש. בין אם ייחתם ההסכם או לאו [צילום: אנרג'יאן]
+לפיד: אם נתפרק בזמן שקט - לא נדע להיות יחד במלחמה
11:52 06/10/22  |  איציק וולף   |   לרשימה המלאה
ראש הממשלה נאם בטקס האזכרה הממלכתי לחללי מלחמת יום הכיפורים  ▪  "אסור לנו לשכוח שאויבי ישראל לא ויתרו מעולם על השאיפה להשמיד אותנו"
"על המנהיגים לערוך חשבון נפש" [צילום: תומר נויברג, פלאש 90]
+הניצחון של חיזבאללה
08:57 06/10/22  |  יוני בן-מנחם   |   לרשימה המלאה
ממשל ביידן מפעיל לחץ על ישראל לאשר את טיוטת הסכם הגבול הימי עם ישראל למרות התיקונים שדורשת לבנון להכניס להסכם  ▪  לבנון מזהירה מהסלמה ביטחונית אם ישראל לא תאשר את ההסכם, חיזבאללה זוקף לזכותו את השגת ההסכם ומציג אותו כניצחון על ישראל ומדינות המערב
ההסכם מחזק את מעמד חיזבאללה [צילום: חוסיין מאלא/AP]
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
לפיד מתפרע, גנץ משתפן ובנט הוזה
תגובות  [ 4 ] מוצגות   [ 4 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
מ. עמיר
7/10/22 12:17
 
רפי לאופרט
12/10/22 11:30
2
בני בנקר
8/10/22 14:28
 
רפי לאופרט
12/10/22 11:43
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות   /  ישראלי-ערבי
ראש הממשלה, יאיר לפיד, הורה לצוות המשא-ומתן הישראלי לדחות את הערות לבנון לטיוטת ההסכם לחלוקת המים הכלכליים בין המדינות. כך מסר (יום ה', 6.10.22) גורם מדיני בכיר.
06/10/2022  |  איציק וולף  |   חדשות
שר הביטחון, בני גנץ, הצהיר בטקס האזכרה הממלכתי לחללי מלחמת יום הכיפורים כי ההסכם המתגבש בין ממשלת ישראל ללבנון ביחס לחלוקת המים הכלכליים יפגע באינטרסים של אירן באזור המזרח התיכון.
06/10/2022  |  איציק וולף  |   חדשות
ראש הממשלה, יאיר לפיד, אמר כי אם החברה הישראלית תתפרק בזמן שקט יחסי - היא לא תוכל להתאחד בזמן מלחמה.
06/10/2022  |  איציק וולף  |   חדשות
הקבינט הביטחוני יתכנס היום לדון בתשובת לבנון לטיוטת ההסכם על הגבול הימי שהשיג המתווך האמריקני עמוס הוכשטיין בעוד הממשל האמריקני מפעיל לחץ כבד על ממשלת ישראל לאשר את ההסכם למרות התיקונים שלבנון דורשת להכניס לטיוטת ההסכם. ראש הממשלה לפיד ושר הביטחון גנץ תומכים באישור טיוטת ההסכם עם לבנון.
העיתון אל-אח'בר הלבנוני המזוהה עם חיזבאללה מדווח (יום ג', 4.10.22) כי ההערות של ההנהגה הלבנונית על טיוטת הסכם הגבול הימי יתמקדו בנקודות הבאות: 1. סירוב ליצירת "רצועת ביטחון" בשליטה ישראלית. לא תהיה הכרה בקו המצופים; 2. סירוב להכליל את רעיון סימון הגבול היבשתי בהסכם; 3. סירוב להעניק לישראל זכות לחפש גז בשטח שבמחלוקת.
04/10/2022  |  עידן יוסף  |   חדשות
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
צבי גיל
צבי גיל
אל לקחי השואה יש להוסיף לקח חשוב והוא ולהשקיע מרץ וכל המשאבים לרבות ממון כדי להתמודד עם אותם ערוצי רשע ורעל שמאיימים על קיומנו כחברה חופשית
אלי אלון
אלי אלון
ביקרתי בימים אלה (אפריל 2024) בשני מוזאונים אלה בהפרש שעה    האמינו לי אותם תכנים ואותם צילומים פחות או יותר דומים בשני המוזאונים. שניהם עוסקים בארגון האצ"ל מאז הקמתו עד פירוקו
דן מרגלית
דן מרגלית
ראיתי בגיליון של "מקור ראשון" לרגל יום העצמאות כי גם סיעת הדתיים הלאומיים שותפה לעמדתנו, על החרדים לשרת    כך גם הדתיים הלאומיים ואחים לנשק
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il