|   15:07:40
  רפי לאופרט  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
כתיבת המומחים
עלויות יישור שיניים: כל מה שצריך לדעת
כתיבת המומחים
בית חולים לניאדו בנתניה - המרכז הרפואי המוביל בשרון
בית המשפט העליון [צילום: יונתן זינדל, פלאש 90]

עת לבחון את מערכת המשפט שלנו

בשנים האחרונות שנות ריבוי בחירות לכנסת מרבות נשיאות בית המשפט העליון לעסוק בסוגיית היחסים בין הציבור למערכת המשפט; לרוב נאמרים הדברים מנקודת מבט ה"מאשימה" את הציבור שביקורתו פוגעת בדימוי ובסמכות מערכת המשפט. הגיעה השעה להפנות את המבט פנימה אל תוך מערכת המשפט ואכיפת החוק ולבחון שם את הסיבות לביקורת הציבורית. אם כך יעשה בתום לב, אין לי ספק שנכונות לכולנו הפתעות.
19/10/2022  |   רפי לאופרט   |   יומני בלוגרים   |   בחירות 2022   |   תגובות

עיתון הרשת של ynet מביא לנו (גלעד מורג, 5.9.2022) את תמצית דבריה של נשיאת בית המשפט העליון, השופטת חיות, העוסקים במתקפה, כביכול, בה נתונה בתקופה האחרונה מערכת המשפט, בעיקר בית המשפט העליון, מצד גורמים ציבוריים רבים. לדבריה התקפות אלה גוברות בתקופת בחירות ונוטלים בהן חלק מהותי הפוליטיקאים הישראלים. "יש ניסיונות מסוכנים להביא לפוליטיזציה של המערכת", גרסה, "אין שופטים של 'ימין' או 'שמאל'", הוסיפה. במקום אחר בדבריה התייחסה לתופעות אלה כאל "שינוי האקלים הדמוקרטי. הניסיונות ליחס למערכת המשפט פוליטיזציה ושחיקת אמון הציבור בה, הם מסוכנים לסדר הציבורי ולממשל מסודר", גרסה.

דברים אלה ודומים להם שמענו בדור האחרון, לא אחת, לרבות מפיהם של נשיאי בית המשפט העליון לדורותיהם. אלא שחרף ההבטחות הנאמנות של בכירי מערכת המשפט ואולי אפילו כוונותיהם הטובות, דעת הציבור אינה נוחה ממערכת המשפט בכללותה כאשר לבית המשפט העליון כראש הפירמידה, חלק חשוב בכך, ללא ספק; השאלה היא מדוע?

האמון במערכת המשפט נמצא בירידה מתמדת, הביקורת אכן גוברת, יעילות בתי המשפט דועכת והמחלוקת בין עמדות בית המשפט לדעת חלקים גדלים והולכים בציבור מתרחבת. התחושה שנדרש שינוי ושהיוזמה אינה באה כלל מצד המערכת המשפטית עצמה - רק מחריפים את הביקורת. ברור לגמרי שעברנו כבר את קו הסבולת שבו דברי כיבושין תקופתיים מספיקים לתיקון המעוות. מסקנתי היא שלא רק הציבור צריך לבדוק את עצמו אלא גם ובעיקר מערכת המשפט, ולעומק, על כל רבדיה: - התביעה, בתי המשפט, הסנגוריה הציבורית, היועצים המשפטיים ובראש וראשונה בית המשפט העליון ומשרד המשפטים. עתה כשהציבור ברובו חי כבר מזה זמן בתחושה שדרוש בדק בית במערכות המשפטית והדמוקרטית שלנו, וכי העימותים החוזרים ונישנים בין הכנסת כמחוקקת לבין בית המשפט כערכאה שיפוטית נטו עברו מזמן את גבולות הסביר והנסבל, נדרש שינוי בפועל. אין ספק שלא הכל רואים את המציאות עין בעין וקיימות דעות שונות באשר לאופי, היקף ודחיפות התיקונים הנחוצים ושישנם הסבורים שאין צורך אלא בתיקונים קוסמטיים. לדעתי אלה הם המיעוט האינטרסנטי שנוח להם במצב הקיים.

אין לי ספק שמשפט נתניהו הוא שרטון עצום שעליו עלתה מערכת המשפט מתוך שיקול מוטעה כפול: לא ייתכן שהשקפת העולם של מערכת המשפט, תהיה שונה מהותית מזו של רוב הציבור שאותו היא משרתת. כדי שדבר זה לא יתרחש, השקפת העולם הממלכתית הנורמטיבית צריכה להיות מבוטאת בחקיקת הכנסת (דעת הריבון) ומערכת המשפט חייבת לציית לה ולהימנע כעניין של מתודולוגיה מפרשנות המחליפה את החקיקה.

לפיכך אין עוד מקום לקבל מצב בו חקיקה "חריגה" מבחינת הסדר הדמוקרטי הנכון בו חוק דוגמת חוק כבוד האדם וחירותו הופך מחוק בעל תוקף מוסרי מוגבל, שלא התקבל בכנסת אפילו ע"י רוב מיוחס, למעין חוקה בפועל. תחילה יש להשלים את החקיקה - סמכות ותיחום - ורק א"כ להפעיל את הביצוע השלם שאותו היא מתירה. הפרזה בפרשנות משפטית הופכת לחקיקה עיקרית דה-פקטו ולאיש ברשות המחוקקת לא הייתה להערכתי כוונה להפקיע מיד הריבון סמכות החקיקה או הבקרה על הרשות המשפטית, כאשר חוקק למשל חוק כבוד האדם וחרותו.

ישראל היא דמוקרטיה יהודית והיא שונה בכך מדמוקרטיות אחרות. כמדינה יהודית ודמוקרטית הפרשנות הדמוקרטית חייבת להיות קשובה קודם כל למשפט, למוסר ולתרבות היהודיים ורק א"כ למערכת המשפט האמריקנית, האירופית או אחרת. אין סמכות משפטית ומוסרית לבתי המשפט לנהוג אחרת, גם אם הדבר נוח מטעמים "פוליטיים" פנימיים או חיצוניים. אין זכות לממשלה בישראל לחתום על אמנות בינלאומיות שמחייבות אותנו לסטייה מעקרונות אלה ואם עשתה זאת עליה לתקן את השגיאות. אני מודע לשיקולים המדיניים וללחצים של מוסדות דוגמת האו"ם או מוסדות-משנה המסונפים אליו והמשמשים מכשירים פוליטיים בידי מדינות או תנועות זרות ללחץ על ישראל לו היא נכנעת ללא סיבה ממשית.1 כשם שמדינות אחרות רואות עצמן מחויבות לחוקתן ולחוקיהן, על ישראל הריבונית לנהוג באותה דרך. אם ישנן בדרך זו מהמורות שדעת השופטים אינה נוחה מהן, יביאון בפני המחוקק וימליצו בפניו על דרך פעולה. זו הדרך הנכונה ולא שימוש מופרז ב"פרשנות משפטית עוקפת חקיקה" או אוכפת חקיקה.

לָקונָה שכיחה זו רעה למערכת המשפט ולציבור הישראלי כפי שרעה הדרך של שימוש מופרז בעדי מדינה לצורך גיבוש תיקי אשמה. יעול עבודתה של מערכת המשפט כרוכה בין היתר בשאלות: באלה משפטים לעסוק ואת אלה להחליף בענישה מינהלית; באלה סעיפי עבירה להשתמש ובאלה לא. החלטות כאלה קובעות את היקף המאמץ הלאומי הנדרש למיצוי התהליך המשפטי מול התמורה הצפויה ממנו לחברה. כאשר תיקים רבים מאוד נסגרים בטענה של "חוסר עניין לציבור" מוזר ומטריד למצוא בצד שיטה רופסת זו החמרה עד כדי "יקוב הדין את ההר" במקרים אחרים הדומים להפליא לראשונים.

לכן מעניין ומוזר היה לראות במשפט נתניהו שמכל תיקי האישום (1000, 2000, 4000) רק באחד מהם - הפחות מובהק והיותר קשה להוכחה (4000) וזה שדרש ריבוי עדי מדינה (שגם הם בדרך כלל אינם "טלית שכולה תכלת") - כיצד מתעוותת הכוונה המקורית של התביעה הכללית כפונקציה של קשיי ההוכחה, מציאות שניתן להעריכה כבר משלבים מוקדמים של החקירה. החלטת היועץ המשפטי לכלול בתיק 4000 אישום של שוחד שיש עימו קלון, בהיות זה מפתח מובהק להרחקת המורשע מזכותו לתפקד כראש ממשלה, ומאידך מהות עבירת השוחד סתומה, נתונה במחלוקת, ו"חדשנית" במשפט הישראלי - הופך המשפט בעיני רבים מהליך נורמטיבי ל"קנוניה משפטית". כך גם הפך ההליך המשפטי הנורמטיבי למאבק פוליטי על הגמוניה. מיותרת וחותרת תחת החוק הייתה התערבות בית המשפט בשאלה אם נתניהו כראש ממשלת-מעבר רשאי להיבחר לכנסת כאשר עומד נגדו כתב אישום עם עבירת "שוחד", בעוד מנגד קיים חוק הקובע שהוא רשאי להיבחר בגלל מעמדו (ומדוע בעצם אם קיים חוק חפות?!) נעברו עבירות, גם בתחום החקירה ואיסוף הראיות וגם בתחום הניהול השוטף וממשפט הכפוף לחוק החפות הפך ההליך לניסיון הדחה א-פריורי רק מפני שבכתב האישום נזכרה המילה "שוחד". העובדה שהתביעה הכללית עשתה בתהליך החקירה ובניסוח כתב התביעה כבתוך שלה ללא בקרה וחשיפה ציבורית נאותה, הפכה את החשד לקשר פוליטי בעיני רבים כמעט לוודאות; כך הגענו לחמש מערכות בחירות בשלוש שנים. על-רקע משפט זה ובהמשך הטיפול העיקש והפופוליסטי בפרשת הצוללות (תיק 3000), הגיע, לדעתי, חלק גדול מהציבור למסקנה שהתועלת הממשית מהרשעת נתניהו במשפט זה איננה לציבור אלא ליריביו הפוליטיים וזו גם סיבת קיומו. לָקונָה מרעילה את האמון הציבורי במערכת ומשום שאינה יחידה היא מאיימת על מערכת המשפט כולה.

כשם שפרשנות מוגזמת של חוק עשויה להפוך לחקיקה דה-פקטו, כך גם מועלים סימני-שאלה קשים לגבי מידת האמת והצדק התהליכי על פיהם מתנהל המשפט כאשר סעיפי אשמה שאינם מעוגנים בצורה ברורה בחוק או כאלה המומצאים אד הוק (לצורך דיון במקרה פרטי דוגמת תיק 4000) מותירים בידי המערכת המשפטית חופש תמרון (פרשנות) רחב מדי. הואיל ומערכת המשפט אינה נמדדת בדעת הציבור בעיקר ע"י שביעות רצון השופטים מעצמם אלא ע"י שביעות רצון הציבור מהתהליכים שהמערכת מבצעת ומטיב השירות הנובע מהם, נתפשת מערכת התביעה הכללית - "כחוֹלה" ולקויה וצובעת ברוח זו את כלל מערכת האכיפה.

תיק 4000 הוא כנראה המקרה הראשון בישראל בו עומד פוליטיקאי בכיר לדין על קבלת שוחד, כביכול, בדמות "דיווחים חיוביים" ברשת תקשורת (אך אינו מפוצה על היקף בלתי- סביר של דיווחים שליליים...) המקושרים בדרך מניפולטיבית ופתלתלה להחלטות כלכליות שקיבל בתוקף תפקידו הממלכתי כסמכות מאשרת עליונה, כאשר הוא אינו המחליט היחיד. אותן החלטות ניתנות לאחר תהליך ממושך של בחינת כדאיות העסקה למדינה - ע"י המוסמכים לכך. הואיל וזה המקרה הראשון מסוגו במערכת המשפט שלנו, ברור ביותר שיש לעשותו מקרה בוחן "לסוג חדש של שוחד". בחינת המקרה מעידה על שטחיות ועל "תפירת התיזה תוך כדי תנועה". קריטריוני הבוחן "למשוואת התמורה" בין כמות ואופי הסיקור החיובי העודף לאובייקטיביות שיקולי ההחלטה הכלכליים במכירת "בזק" לאלוביץ', נראים לי מורכבים ואינטואיטיביים כמעט כמו תורת היחסות. הנמרצות והמאמץ החקירתי העליון להוכיח שוחד לכאורה (היקף סיקורים חיוביים "עודפים" מול רווח מעסקת מכירת השליטה), חייבים לקחת בחשבון את התועלת למדינה מההחלטה לבחור דווקא באלוביץ כקונה מועדף. לשם כך נדרשת סימולציה שתעיד מי מהמועמדים האחרים עשוי היה (אולי) להציע למשרד התקשורת תמורה טובה יותר עבור הציבור.2 להערכתי, גם כיום לאחר תום עדויות עדי המדינה הראשיים, נשארת שאלה זו סתומה, וכך יהיה עד סיום המשפט. אם זו אכן תהיה התוצאה, יהיה משפט זה למשל ולשנינה למערכת המשפט לשנים רבות.

מוקד חיכוך משמעותי נוסף הוא יחסה של מערכת המשפט להגדרות הלאומיות הנגזרות לפי שעה מ"מגילת העצמאות" וממספר חוקים לא מושלמים כגון: חוק הלאום, חוק השבות, חוק האזרחות והעקרון הציוני הרואה בא"י את מולדתו ההיסטורית של העם היהודי, שאמורים להסדיר את התודעה הציבורית בעניינים אלה. ישנן גם עובדות דה-פקטו שנוצרו בשטח בעקבות הכרזת המדינה. אלו אינן מיוצגות בחקיקה אופרטיבית ברורה ושלימה או נחשבות זמניות (עד אשר יקרה למשל: שלום, הסדר מדיני או כ"ב). גם בנושאים אלה פועלת מערכת המשפט ליד, מעל או כפרשנות לחוק. הנימוק הוא שאין חקיקה בנושא, שקיימת סתירה בין חוק אחד לאחר - רמת הקוהרנטיות אינה מספקת - או מפני שחוק יסוד אחד עומד כנגד אחר ואם האחרון הוא "חוק יסוד כבוד האדם וחירותו" גובר הוא על כולם לדעת בית המשפט. בסוגיות אלה קיימות תמיהות ומבוכות רבות והפתרון אינו נמצא בפרשנות משפטית אד-הוק שהרי תמיד מפרשים אותה שופטים על-פי גישותיהם השונות. אין יסוד אופרטיבי-אמפירי לטענה ששופטים בעלי דעות וחולשות ינתקו תמיד לחלוטין את עמדותיהם המשפטיות מאלה האידאולוגיות-פוליטית; הם יעשו זאת ככל הנראה עד אשר תלקה החקיקה בחסר או באי-בהירות נכרות או שדעת הציבור המשפטי "החושב" תיטה קולקטיבית לעבר גישה מסוימת- ואז לרוב יגבר הפיתוי כתכונה אנושית על "קור הרוח". במקרה של ניגוד בין דעת הציבור לדעת הציבור המשפטי "החושב", איזה קריטריון יעדיפו?

תפקידה של מערכת המשפט גם במקרים אלה אינו להמציא פסק דין במסגרת פרשנות לחוק מקרי כזה או אחר במקרה ייחודי כזה או אחר. או אז, למען הצדק יש להצביע על הצורך בהשלמת או תיקון החקיקה, גם במחיר דחייה מסוימת בניהול המשפט והארכת תוקף הרטרואקטיביות על הפסיקה, אם מקור העיכוב והנזקים הנגזרים ממנו נגרמים ע"י רשלנות הממשלה, הכנסת או מערכת המשפט.

הביקורת הציבורית אינה מופנית תמיד רק או בעיקר לשופטים שעומדים בראש הפירמידה ובולטים לעין כל. תדיר היא מופנית למערכת אכיפת החוק כולה שהיא אוסף נרחב של מערכות-משנה שדרכן ובהשפעתן מתעצב, מתגבש ו"זורם" התהליך השיפוטי. התוצר השלם אותו מקבל הציבור כלחם חוקו המשפטי הוא שקובע את דעתו על המערכת ולשופטים חלק חשוב ביצירת הדימוי הכולל.3 עבור רוב הציבור מתמצה הבעיה בשלוש זרועות: היועץ המשפטי (חקירות וכתבי-אישום) הכולל את פרקליט המדינה ומערכת התביעה הכללית, בתי המשפט ובראשם בית המשפט העליון ומשרד המשפטים. האינטראקציה בין אלה היא המחוללת את עיקר התוצר המשפטי שאותו רואה וחווה האזרח הבודד הממוצע. כאשר תוצר זה נתפס כבלתי עונה על הציפיות בגלל חומרת החריגה או ריבוי הסטיות - נפגע דימויה של כל המערכת.

בכדי למנוע מפגעים מסוג זה, דרגת החופש הסמויה שיש להעניק למערכת אכיפת החוק חייבת להיות מצומצמת משום שלדרגות החופש המובנות בחוק או בנהלים תמיד נוספות גם אלו של הדעות והזיקות האידאולוגיות של הנפשות המפעילות את המערכת. במצב של חוסר אמון כלפיה, נמצאת המערכת בביקורת מדוקדקת מתמדת ועל כן נדרשת יותר שקיפות ופחות "גמישות מחשבתית" בדרכי עבודתה.

העקרון המנחה בדמוקרטיה הליברלית הקלאסית המשותפת לרוב הציבור הישראלי, הוא עקרון הפרדת הרשויות. משמע: לכל אחת משלוש רשויות הממשל העיקריות - מחוקקת, מבצעת, שופטת - תחומי אחריות וסמכות מוגדרים בחוק וכל אחת פועלת אך ורק במסגרתה.

מדינת ישראל לוקה בכך ש-75 שנים אחרי הקמתה, עדיין אין לה חוקה או מערכת "סגורה" חלופית של חוקי-יסוד. מסמך-היסוד המנחה את החשיבה הציבורית היא "מגילת העצמאות" והיא בוודאי איננה מסמך משפטי סגור. מכאן יכול כל גורם יזמי לפתח לעצמו אסכולה דמוקרטית משלו ולנווט על פיה את שיעשה או להפכה סלקטיבית ל"דגל הקידמה". הווקום החקיקתי, מותיר בידי בית המשפט העליון את חופש הפעולה הנרחב ביותר והוא מסיבותיו עושה בו שימוש אקטיביסטי מדי.

את הנטייה לאקטיביזם השיפוטי בתחום המחשבתי מרחיבים ע"י מושגי-עזר כפרשנות משפטית, התחייבויות בינלאומיות, "טובת המדינה", המלצות מטעם קב' אינטרסים שונים ועצמאות המשפט. כך מגיעים לאוסף נרחב של סתירות וניגודים שדעת הקהל "הבלתי מקצועי" אינו יודע אם הם נובעים מהשיטה הדמוקרטית או דווקא מהחורים שבה; חקיקה חסרה או פרשנות-יתרה.
נוכחנו בישראל ובדמוקרטיות אחרות בעולם (בראש וראשונה האמריקנית הוותיקה והמסודרת) שהרכבים שונים של בית משפט, אפילו בית המשפט העליון לחוקה בארה"ב, עשוי להניב תוצאות שונות מול אותה סוגיה עקרונית. במציאות בה קיימות בישראל מחלוקות-יסוד ראשוניות בשאלות דוגמת: מהותה של מדינה יהודית, גבולות הריבונות, מעמדם של אזרחים יהודים ואחרים, תנאים לאזרחות, הגדרת הריבון ועוד - תוכל רק הכרעה דמוקרטית פר-אקסלנס כמשאל-עם להכריע בהן. חייבים להימנע מהתכתשות מתמדת סביב הדעות השונות או מניסיון להכריע במחלוקות בדרכי תעתועים ורמיה. שכן אלה מובילות לחוסר-אמון במוסדות המדינה והעמקת השסעים החברתיים. העובדה שבית המשפט העליון שש להידרש לנושאים אלה במקום לדחוף להכרעה דמוקרטית במשאל-עם, היא אחד הנושאים בהם הוא זוכה לביקורת חריפה במיוחד ובצדק.4 אם אכן חפצה נשיאת בית המשפט העליון להישאר מחוץ למשחק הפוליטי, אל לה לסמוך בכך רק על הפוליטיקאים... הכוח הנתון בידיה כלל וכלל איננו מבוטל והשאלה היא איזה שימוש תעשה בו...

איכות תפקודה של מערכת המשפט אינה נעלמת מעיני האזרחים והיא שקובעת את יחסם אליה. לכן לא תעזור כאן הטפת מוסר שאינה מתיישבת עם העובדות. אפשר שראוי להיעזר בנציבות שירות המדינה לבדיקת התפקוד בפועל מול האיכות הרצויה ולתקן את הטעון תיקון על-פי הממצאים.5
אנו חייבים להשלים חקיקה חסרה, בייחוד בתחום החוקה. על בתי המשפט לצאת מהעיסוק בפוליטיקה של הוויכוחים על א"י, אזרחותך נאמנות וזכויות,6 גבול הריבונות והאיזון בין אופיה היהודי לדמוקרטי של המדינה; באלה יכריעו החוקה, הכנסת, המפלגות הפוליטיות וציבור האזרחים (הריבון) אם ימשיך בית המשפט לנסות ולהחליף את המוסדות והתהליכים הנכונים באמצעות חוו"ד של 15 (או 20) שופטיו, צפוי הוא לקשיים רבים.

נושא קרדינלי בליבת הוויכוח ראינו בתקופת התפרצות מגיפת הקורונה, כאשר קדושת הפוליטיקה גברה על קדושת חיי-אדם ותפילה ולימוד תורה של אנשים מאמינים שהדברים בציפור נפשם נעשו פחות חשובים מהפגנתם של יריבי ראש ממשלה בשיאה של הפנדמיה. לדעתי, כאן כשל בג"ץ בלחץ אוהדיו האידאולוגיים כאשר בתואנת זכויות אדם (הזכות לחופש דיבור) קבע נורמה שלפיה זכות היחיד "החריג" גוברת תמיד על זכויות הציבור (כל שאר היחידים!!!). זוהי שגיאה עקרונית המוליכה לאנרכיה ובהחלטה זו צבר לעצמו בג"ץ לא מעט נקודות חובה.

הערות

1. ממשלה אמורה לשרת את הציבור, דהיינו: להוליך את המדינה במגמה כללית המקובלת על הרוב, תוך הימנעות מנזק בלתי נחוץ למיעוט.
2. אין ספק שבעל תפקיד ציבורי בכיר נמצא בעמדת השפעה בעלת כוח כלכלי ניכר – ר' ממשלה בתפקיד שר פעיל – לא כל שכן. אין גם ספק שבעלי עניין כלכלי הפועלים מול משרדי הממשלה להשגת עסקה משמעותית, ישתמשו בכל הכלים החוקיים העומדים לרשותם בכדי לקדם את מטרתם. פרסום אוהד לפעילות ראש ממשלה או ממשלתו, איננו יכול להיחשב עבירה, אם הוא מעוגן בעובדות, באשר אין הגדרה משפטית מוסמכת למותר ואסור בעניין זה והשוואה סתמית למקרים אחרים אינה בהכרח רלוונטית. הנחה שפרסום חיובי על ראש ממשלה (פוליטיקאי פעיל) הוא בחזקת טובת הנאה, אינה ניתנת להוכחה אובייקטיבית, באשר אין מסמך רשמי הקובע מדד נורמטיבי. המבחן במקרה נתניהו ואלוביץ' הוא אפוא אם נתניהו חרג מהמלצות המומחים שבדקו את הצעות אלוביץ' והמליצו עליהן בחתימתו. ומבחן נוסף חשוב עוד יותר הוא אם התמורה לציבור באישור הצעת אלוביץ' אכן הייתה מיטבית, עפי קריטריוני המכרז.
3. כללית ניתן לומר שמערכת אכיפת החוק מורכבת בעיקר מ:מערכת החקירות, הפרקליטות, הערכאות השיפוטיות, בית המשפט העליון על שלושת כובעיו - במיוחד כבג"ץ או בית משפט לחוקה - מערכת היישום והאכיפה (בעיקר המשטרה וזרוע ההוצאה לפועל), בתי הסוהר, וחדרי המעצר, עורכי הדין והארגון היציג שלהם, היועצים המשפטיים כזרוע מפקחת מעל רשויות הביצוע מטעם היועץ המשפט לממשלה ומשרד המשפטים על שלוחותיו, הסנגוריה הציבורית, ועדות ערר, בחירה ושחרורים מסוגים שונים
4. זה עתה הכריע בג"ץ בשאלה אם לקבל את פסילתה של בל"ד ע"י ועדת הבחירות המרכזית, מהשתתפות בבחירות, עקב עמדותיה האנטי-ציוניות והנוגדות למדינה. בית המשפט הכריע בעד השתתפותה ולא בפעם הראשונה, בטענה שהיא מהלכת על הסף אך התביעה לא סיפקה "תשתית ראייתית" מספקת לפסילה. בעיני הכרעה זו היא בריחה מהכרעה בבחינת "ללכת בלי ולהרגיש עם". אין מקום לשתף בבחירות לכנסת מפלגה שחבריה בעבר ובהווה כופרים בהיותה מדינה יהודית, פעלו ופועלים נגדה בבית ובחול, כופרים בציונות כתנועה הלאומית של העם היהודי ותומכים באויבי המדינה.
5. ישראל איננה תעתיק של ארה"ב או אירופה – שכל המדינות בהן דמוקרטיות, אך אף אחת איננה יהודית. אל לבית המשפט להתערב במה שלא נקבע בחקיקה כתחום אחריותו וסמכותו. במקום שקיימות לקונות חוקיות, עליו לפנות לכנסת ולבקשה לתקן את החקיקה, וזו תהיה חייבת לדון ולהחליט בדבר תוך זמן קצוב (ג"כ תיקון חקיקה). חייבים לאסור שינויים חוקתיים באמצעות הכנסת וצימצום חד בשינויים בחוקי-יסוד.
6. זכות ההשתתפות בכנסת צריכה להינתן, בדומה לזכות לבחור ולהיבחר רק למי שמוכיח נאמנות למדינה ולחוקיה (נשבע שבועת אמונים ומקיים אותה, בדומה לארה"ב, למשל). בכל מקרה שכללים אלה אינם מתקיימים במלואם, אין מקום לפרשנות משפטית, המפלגה חייבת להיפסל. ועדת הבחירות היא ועדה של הכנסת, לא ייתכן שהכנסת תכריע א' ובית המשפט יכריע ב' בשאלה כל כך עקרונית. לטעמי, בל"ד כמפלגה צריכה הייתה להיפסל כבר מזמן, ובטוחני שבהרכב אחר של בית המשפט – זו הייתה תוצאת הדיון. כך שוחק בית המשפט את מעמדו הציבורי...

תאריך:  19/10/2022   |   עודכן:  19/10/2022
רפי לאופרט
+הבחירות לכנסת נפתחות בנציגויות ישראל בעולם
19:34 19/10/22  |  איציק וולף   |   לרשימה המלאה
הנציגות הראשונה שבה ייפתחו הבחירות תהיה בשגרירות ישראל בוולינגטון שבניו זילנד. הבחירות בנציגויות הישראליות יסתיימו ביום שישי בשעה 6:00 בלוס אנג'לס ובסן פרנסיסקו  ▪  קולות מצביעי חו"ל ייספרו במוצאי הבחירות שיתקיימו בישראל ב-1 בנובמבר
[צילום: דוד כהן/פלאש 90]
+חיות: העתירה נגד התמודדות סילמן - חסרת יסוד
16:58 19/10/22  |  איתמר לוין   |   לרשימה המלאה
קובעת שטענות התנועה לאיכות השלטון נגד שילוב סילמן ברשימת הליכוד מנוגדות לפסיקה  ▪  התנועה חויבה בהוצאות בסך 15,000 שקל
סילמן. יש מקום לחשד [צילום: יונתן זינדל, פלאש 90]
+גלאון דורשת חקירת תשלומי הליכוד לחברת הסקרים דיירקט פולס
15:57 19/10/22  |  עידן יוסף
יו״ר מרצ, זהבה גלאון, חשפה בכינוס התאחדות התעשיינים כי פנתה ליועצת המשפטית לממשלה ודרשה לפתוח בחקירה בעניין תשלום הליכוד לחברת הסקרים ׳דיירקט פולס׳, בבעלות עד המדינה שלמה פילבר. בפנייה, באמצעות עו״ד אורי הברמן המייצג את מרצ, נאמר כי ישנה "עננה כבדה של חשדות שחיתות נגד נתניהו. אנשי נתניהו כבר נחקרו על הטרדת עדים במשפט, אין ספק שנתניהו מנסה לשבש את המהלך התקין של המשפט למקרה שלא ייבחר ויצליח לבטל את המשפט. היועצת המשפטית לממשלה חייבת לפתוח בחקירה״.

עוד נכתב: ״לפי הידוע לנו, עדותו (של פילבר) נתנה פרשנות מקלה לטענת השוחד האמורה והפרקליטות אף ביקשה להכריז עליו כעד עוין״.
+גנץ מעריך: נקבל יותר מ-12 מושבים
15:49 19/10/22  |  עידן יוסף   |   לרשימה המלאה
יו"ר המחנה הממלכתי השיב בוועידת ראשי המפלגות של התאחדות התעשיינים לטענות שלא יוכל להרכיב ממשלה  ▪  עקץ את יו"ר יש עתיד: "תמצאו הרבה יותר דברים שלפיד אמר עלי מאשר אני עליו"
גנץ. "הוכחתי שאפשר לקיים ממשלת אחדות" [צילום: התאחדות התעשיינים]
+ממשלת לפיד ופרשת הלל
15:43 19/10/22  |  אפרים הלפרין   |   לרשימה המלאה
ממשלת לפיד היא לא ממשלת מעבר ראשונה שלנו, איננה גם האחרונה  ▪  מה קבע היועמ"ש מזוז בעבר ומה קבע בית המשפט העליון בעניין הסכמים בין לאומיים על-ידי ממשלת מעבר
הלל וייס
+ראשי ישיבות התבקשו לגייס את תלמידיהם להצלחת הציונות הדתית בבחירות
15:42 19/10/22  |  עידן יוסף
סמוטריץ' כינס בערב סוכות כעשרים ראשי ישיבות מהציונות הדתית וביקש את ההירתמות של בחורי הישיבות לבחירות והציג להם את תוכנית השטח. בין ראשי הישיבות שהשתתפו: הרב יהושע שפירא, הרב דוד פנדל, הרב דוד חי הכהן (בחדרי חרדים).
+נתניהו: תיקי האוצר והביטחון יישארו בליכוד
15:21 19/10/22  |  עידן יוסף   |   לרשימה המלאה
על תוכנית סמוטריץ' לביטול סעיף מרמה והפרת אמונים אמר בוועידת התעשיינים: "אני הרבה פעמים נתקל בחברים שרוצים לעזור לי יותר ממה שאני צריך"  ▪  "אני לא נמנע מלהצטלם עם בן-גביר, רק נותן לכל אחד את הכבוד שלו על הבמה"
נתניהו. "נקים ממשלה לאומית" [צילום: התאחדות התעשיינים]
+לפיד וגנץ לא הוזמנו לעצרת המרכזית לזכר רבין
14:51 19/10/22  |  עידן יוסף
‏שיקולים פוליטים גם על עצרת הזיכרון ליצחק רבין: לפיד וגנץ לא הוזמנו בינתיים לנאום בעצרת המרכזית שמארגנת מפלגת העבודה. הם גם לא מתכננים ליזום פנייה בעצמם. השניים לא החליטו עדיין מה לעשות אם יקבלו הזמנה ודואגים שהעניין יהפוך לסיבוב פוליטי-ציבורי אם יסרבו. מצד אחד זו העצרת העיקרית, אך מנגד אירוע מפלגתי (גלי צה"ל).
+דני דנון לא מסתפק בממשלת ימין צרה: "צריך ממשלה רחבה"
14:46 19/10/22  |  עידן יוסף
דני דנון, המתמודד ברשימת הליכוד לכנסת, אמר ברדיו 90: "צריך ממשלה רחבה. 61 זה לא ממשלה טובה ויציבה. אחרי שנרכיב עם 61, נראה מי עוד יצטרף".
+נתניהו לוטש חרבותיו בגלוי/כבר בחר שותפיו - כל אחד הוא עילוי
13:45 19/10/22  |  ערן גרף   |   לרשימה המלאה

+לראשונה: ערוץ עכשיו 14 ישדר מדגם בחירות
11:50 19/10/22  |  עידן יוסף
ערוץ עכשיו 14, בשיתוף חברת דיירקט פולס בראשות שלמה פילבר וצוריאל שרון, יערכו לראשונה את מדגם יום הבחירות. התוצאות יפורסמו במשדר המרכזי עם סגירת הקלפיות בשעה 22:00. זו הפעם הראשונה שהערוץ עורך מדגם בחירות מקיף באמצעות שיטות חדשניות שיוטמעו לראשונה, לצורך מדגם דיגיטל.

איתי וולמן, מנכ"ל עכשיו 14: "הערוץ המוביל בנראות ובטכנולוגיה עושה צעד נוסף ומביא ב-1 בנובמבר מדגם בחירות מיוחד וחדשני מבוסס בינה מלאכותית". מחברת דיירקט פולס נמסר: כהמשך ישיר ליכולות הדיוק והדגימה של החברה בשנים האחרונות, נביא לראשונה מדגם בחירות חדשני המשלב כלי דגימה ומיפוי מהמתקדמים בישראל".
+המחנה הממלכתי מייעד את איזנקוט לתפקיד השר לבט"פ
11:46 19/10/22  |  עידן יוסף
במחנה הממלכתי מייעדים את איזנקוט לתפקיד השר לביטחון הפנים. לא לחינם תוכנית הביטחון פנים שהושקה אתמול נקראה "תוכנית איזנקוט". בתוכנית כתוב שהמפלגה של גנץ תדרוש בכל ממשלה את תיק הבט"פ (ישראל היום).
+מכתב גלוי לשר התקשורת יועז הנדל
11:45 19/10/22  |  יוסף אליעז   |   לרשימה המלאה
איך נעלמת לנו יועז כשאתה כה נחוץ? גם כמעט נאלמת  ▪  כאשר אתה כה פופולרי ומסתלק [לשעה?] מהמרוץ - גרועים ממך בהרבה אפשר ויחזיקו בהגה להוותנו
יועז הנדל [צילום: פלאש 90]
+העימות הפומבי בין נתניהו לבן-גביר על סף סיום
11:44 19/10/22  |  עידן יוסף
העימות הפומבי בין נתניהו לבן-גביר על-סף סיום וחזרה לשיתוף פעולה. אמש כינס בן-גביר את המטה שלו והתייעץ כיצד להגיב לסירוב של נתניהו להצטלם איתו באירועי ההקפות השניות בכפר חב"ד. בתום הדיון הוחלט שהיחסים יחזרו למסלולם התקין, כמו גם שיתוף הפעולה, והפסקת המתקפות נגד נתניהו (כאן חדשות).
+פרופ' כשר, יש לי רעיון הרבה יותר מסריח
11:04 19/10/22  |  אפרים הלפרין   |   לרשימה המלאה
הפילוסוף הפרופסור אסא כשר מגבה את הממשלה בהדירה את הכנסת מהדיון וההחלטה על הסכם הגז  ▪  הרעיונות של כשר הם נהדרים ואפילו נשגבים, אך אליה וקוץ בה
כשר. שופך את התינוק עם המים [צילום: פלאש 90]
+"הכישורים שאני מחזיק רחוקים משלו"
10:14 19/10/22  |  מירב ארד   |   לרשימה המלאה
שר הביטחון ויו"ר המחנה הממלכתי צחק על שאיפותיו של סמוטריץ' להתמנות לתפקיד שר הביטחון  ▪  יו"ר הציונית הדתית: "בעוד שבועיים נמחק את הצחוק המתנשא והלגלוג שלו"
גנץ. "אין לו את הכלים" [צילום: אלעד מלכה]
+לפיד לרשתות ערביות: לא נאפשר תפילת יהודים בהר-הבית
00:09 19/10/22  |  עידן יוסף
ראש הממשלה לפיד התראיין לערוצים ערבים והעביר מסר ברור" "נשמור על זכות הפולחן המוסלמי באל-אקצה, לא נאפשר תפילת יהודים בהר-הבית". עוד אמר לפיד: "הקפאנו את חוק קמיניץ, וניכנס לזה לעומק מיד אחרי הבחירות" (INN).
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
עת לבחון את מערכת המשפט שלנו
תגובות  [ 2 ] מוצגות   [ 2 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
באום
19/10/22 10:30
2
עובד 1
19/10/22 15:48
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות   /  בחירות 2022
שבועיים לבחירות, ושני סקרי בחירות המתפרסמים הערב בכאן 11 ובחדשות 12, מצביעים על מגמת התחזקות לרשימת הציונות הדתית עוצמה יהודית בראשות בצלאל סמוטריץ' ואיתמר בן-גביר, כשמנגד הליכוד בראשות בנימין נתניהו נחלש מעט.
18/10/2022  |  עידן יוסף  |   חדשות
רשימת המחנה הממלכתי הציגה (יום ג', 18.10.22) את "תוכנית איזנקוט" למיגור הפשיעה, חיזוק הביטחון האישי והחזרת המשילות במדינה. באירוע בכפר רתמים, אמר גנץ כי יש בתוכנית סעיף לעונשי מינימום לעבירת גביית דמי חסות.
18/10/2022  |  עידן יוסף  |   חדשות
איתחול למערכת המשפט? מפלגת הציונות הדתית הציגה (יום ג', 18.10.22) את תוכניתה לשינוי מערכת המשפט, אשר כוללת בין היתר את ביטול עבירת המרמה והפרת האמונים בה מואשם ראשהאופוזיציה נתניהו. יושב-ראש הציונות הדתית, ח"כ בצלאל סמוטריץ' הבהיר כי שינוי החוק לא יחול על נתניהו. "אנחנו לא מתואמים עם איש", הבהיר. "התיקונים האלה לא יחולו על נתניהו, נסדיר את המנגנונים המשפטיים בעניין הזה, קודם כל כי אין עניין לתת תירוץ לאף אחד לברוח מלדון על התוכנית הזאת לגופה, וכל פעם שמגיעים לנתניהו - אז היריבים הפוליטיים שלנו - במקום לתת תשובות אינטליגנטיות לציבור, מה טוב באופן המקולקל שבו עובדת המערכת שלנו נכון להיום - רצים לנתניהו. זה חייב היה לחול גם על נתניהו, כל דבר אחר הוא בעייתי מאוד כי זאת חקיקה פרסונלית, אבל רק כדי לשלול את התירוץ אנחנו נוודא שזה לא ישפיע על משפטי נתניהו".
18/10/2022  |  עידן יוסף  |   חדשות
ראש הממשלה, יאיר לפיד, הצהיר כי הוא סבור שאחת משתי המפלגות הגדולות צריכה להרכיב את הממשלה הבאה של ישראל. את הדברים אמר (יום ג', 18.10.22) במסיבת עיתונאים שקיים במסגרת קמפיין הבחירות של מפלגת יש עתיד, שבראשה הוא עומד, שבועיים לפני הבחירות לכנסת.
18/10/2022  |  איציק וולף  |   חדשות
יו"ר הליכוד נתניהו סרב לעלות (יום ב', 17.10.22) לבימת הכבוד בהקפות השניות בכפר חב״ד כל עוד ח"כ בן-גביר נמצא שם. בן-גביר התבקש לרדת. בן-גביר נעלב ותחילה התעקש להישאר. הוא כעס על המארגנים שהפצירו בו" "תתביישו לכם", אך לבסוף ירד.
17/10/2022  |  עידן יוסף  |   חדשות
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
איתמר לוין
איתמר לוין
ע"פ 77/64, הירש ברנבלט נגד היועץ המשפטי לממשלה. השופטים יצחק אולשן, משה לנדוי וחיים כהן. 1 במאי 1964
דרור אידר
דרור אידר
חמאס דורש הפסקת אש קבועה ללא אפשרות לחדש את הלחימה לאחר מכן    ישראל דורשת כמובן לחדש את הלחימה לאחר הפסקת האש    אי-אפשר לגשר על העניין אלא באמצעות ההולכה בכחש של המציאות "ללכת עם ו...
נכס של החברה בדרזדן [צילום: ארגו פרופרטיז]
תומר קורנפלד
ארגו פועלת בתחום הנדל"ן למגורים לגרמניה וכבר רכשה כ-4,000 יחידות דיור במודל ייחודי והרבה פוטנציאל השבחה
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il