|   15:07:40
  יוני בן-מנחם  
עיתונאי, פרשן העולם הערבי
דוא"ל בלוג/אתר רשימות מעקב
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
כתיבת המומחים
מה צריך לדעת כשמתכננים חופשה באילת?
קבוצת ירדן
תמר פטרוליום: חברה עסקית או בית חרושת לג׳ובים?
רוכבים מוסלמים נושאים דגלי פלשתין בקאולה לומפור מלזיה [צילום: וינסנט ת'יאן/AP]

המוסד הישראלי נגד הסייבר של חמאס

המוסד הישראלי מנסה להשיג מידע חשוב על יכולות הסייבר של תנועת חמאס שמשקמת את מערך הסייבר שלה שנפגע במהלך מבצע "שומר החומות" ופועל גם במלזיה. לקראת סבב הלחימה הבא, חמאס מפתחת יכולות סייבר שמסכנות את ביטחונה של מדינת ישראל
20/10/2022  |   יוני בן-מנחם   |   יומני בלוגרים   |   ישראלי-פלשתיני   |   תגובות

פרשת החטיפה בקואלה למפור במלזיה של מומחה המחשבים ופעיל הזרוע הצבאית של חמאס המיוחסת למוסד הישראלי, פעולה שנכשלה בסופו של דבר, שוב מממקדת את הזרקורים על מערך הסייבר של תנועת חמאס, המערך הזה ספג פגיעה קשה במהלך מבצע "שומר החומות" במאי 2021 אך הוא החל להשתקם ומהווה שוב סכנה לישראל. זוהי הסיבה שגורמי המודיעין הישראלי (אמ"ן, שב"כ ומוסד) הגבירו את המאמץ לאסוף עוד חומר על "חיל הסייבר" של חמאס שאמור לפעול נגד המערכות האזרחיות והביטחוניות של ישראל במלחמה הבאה.

מערך הסייבר של חמאס פועל בשיתוף פעולה עם מערך הסייבר של אירן, ככל הנראה מטרת המבצע של המוסד במלזיה הייתה לשים יד על המידע בתחום המחשבים והסייבר של אותו פעיל חמאס,עומר אלבלבייסי מתכנת מחשבים שמתמחה בחדירה למכשירי "אנדרואיד", שאותו ניסו לחטוף ולחקור מרחוק באמצעות שיחת וידאו, ללא נוכחות פיזית של סוכני המוסד במלזיה עצמה אלא באמצעות תושבים מקומיים שעבדו כנראה עבור המוסד מבלי שהיו מודעים לכך.

את השיטה הזו הפעיל כבר המוסד בפעולותיו החשאיות באירן. עומר אלבלבייסי הופעל על-ידי משרד שלוחת חמאס באיסטנבול שבטורקיה. המוסד נוקט באמצעות זהירות לאחר פעילות חיסול מוצלחת במלזיה באפריל 2018, אז חוסל בקוואלה למפור, בירת מלזיה, ד"ר פאדי אלבטש, מהנדס חשמל שעסק בפרויקטים סודיים של הזרוע הצבאית של חמאס, חיסולו היווה מכה מורלית ומבצעית לחמאס.

אלבטש נחשב מומחה להנדסת חשמל ו"אנרגיה חלופית" שעבד כמרצה באוניברסיטת קוואלה למפור ושימש גם כאימאם של אחד המסגדים בעיר. הוא נורה למוות ב-21 באפריל בעת שהיה בדרכו לתפילת הבוקר במסגד, על-פי גורמים במשטרת מאלזיה הוא נורה ע"י 2 רוכבי אופנוע שהצליחו להימלט ממקום האירוע.

לזרוע הצבאית של חמאס יש פעילות במלזיה, עד כה היה ידוע כי היא עסקה בעיקר בגיוס סטודנטים פלשתינים שלומדים באוניברסיטאות לצורך פעילות טרור בשטחי הגדה. משלחת של חמאס בראשותו של ח'אלד משעל ו-2 חברי הלשכה המדינית מוחמד נזאל ומאהר עובייד ביקרה במאלזיה באופן רשמי בדצמבר 2015 ונפגשה עם טנקו עדנאן מנצור מזכ"ל הפלגה השלטת. בשנת 2010 שלחה חמאס 15 פעילים למלזיה להתאמן במצנחי רחיפה. הפעילות של אנשי הזרוע הצבאית של חמאס היא בתיאום עם שלוחת חמאס באיסטנבול, שם פועלת "לשכת הבינוי" של חמאס העוסקת בין היתר בפיתוח אמצעי לחימה וגם בלוחמת סייבר.

חיל הסייבר של חמאס

הזרוע הצבאית של חמאס הקימה את מערך הסייבר שלה הנקרא בשם הרשמי "חיל הסייבר" בשנת 2014, על-פי גורמים בחמאס הוא פעל באופן חשאי במשך 8 שנים ורק עכשיו הודה הארגון באופן רשמי בקיומו. מערך הסייבר של חמאס ספג מכה קשה במהלך מבצע "שומר החומות", על סמך מודיעין מדויק של השב"כ, חיסל צה"ל ב-12 במאי 2021 את ג'ומעה א-טחלה,ראש מערך הסייבר ומוביל פרויקט שיפור הטילים והמל"טים ומחזיק תיק המחקר והפיתוח בחמאס. הוא היה יד ימינו של מוחמד דף, רמטכ"ל הזרוע הצבאית וחיסולו היווה מכה משמעותית לפרויקט ההתעצמות של חמאס.

ג'ומעה א-טחלה המכונה "אבו מוג'אהד", כבן 60, הינו יליד ירדן ונצר למשפחה פלשתינית מאזור רמלה שברחה במלחמת העצמאות לרצועת עזה, הוא למד לימודי דת והנדסה ונלחם באפגניסטן נגד הסובייטים ב-1982 ביחד עם ד"ר עבדאללה עזאם, בכיר הג'יהאד האיסלאמי. אחר כך עבר לסוריה והיה אחראי על מערך הייצור הצבאי של חמאס וב-2004 הצטרף לזרוע הצבאית של הארגון, הוא ניסה להגיע לרצועת עזה דרך מצרים ונעצר על-ידי המודיעין המצרי ב-2009. רק בשנת 2011 הוא הצליח להיכנס לרצועת עזה, לדברי גורמים בחמאס הוא ניצל פעמיים מנסיונות חיסול על-ידי ישראל ב-2012 וב-2014.

כשהגיע לרצועה הוא החל לטפל בכמה נושאים כמו פיתוח מל"טים והקמת חיל הסייבר.
הוא האחראי לייצור הדגם של המל"טים מסוג "אבאביל" והמל"טים המתקדמים מדגם "שהאב" ביחד עם קבוצה של מהנדסים ובהם המהנדס מוחמד א-זווארי שחוסל בתוניסיה בשנת 2016. בשנת 2014 הקים ג'ומעה א-טחלה את מערך הסייבר של חמאס ביחד עם שורה של מהנדסים שגויסו לזרוע הצבאית של חמאס. בין הישגיו אפשר לציין את פיתוח מערך הסייבר ופיתוח תוכנות ללוחמת סייבר.

גורמים בחמאס מונים שורה של הישגים בלוחמת הסייבר שלהם אחראי ג'ומעה א-טחלה:

  • ניתוק חשמל בישובי עוטף עזה.
  • פגיעה בעשרות שרתים ואתרים ישראלים.
  • חדירה למכשירי טלפון ומחשבים של חיילי צה"ל.
  • השתלטות על מערכת צופרי האזעקה בדרום הארץ.
  • חדירה למצלמות אבטחה במתקנים ביטחוניים.
  • שיבוש תדרים של צה"ל.
  • חדירה לטלפון של מנהל התעשיה האוירית.
  • חדירה למחשבי מערך האוטובוסים של חברת "אגד".
  • חדירה לערוצי הטלוויזיה הישראלית.

המבצע במלזיה המיוחס למוסד הישראלי נכשל אבל ניתן ללמוד ממנו על החשיבות הרבה שישראל מייחסת לנושא לוחמת הסייבר ועל המאמץ הגדול שהיא עושה כדי לגלות מהן היכולות של אויביה, במיוחד כאלה שמשתפים פעולה עם אירן. חמאס מאשרת רשמית כי לזרוע הצבאית שלה יש "חיל סייבר", בשבוע שעבר קיימה הזרוע הצבאית טקס אזכרה רשמי לג'ומעה א-טחלה בעיר עזה שבו צויין פועלו הרב בתחום הסייבר.

תאריך:  20/10/2022   |   עודכן:  20/10/2022
יוני בן-מנחם
+כוח צה"ל ירה ופגע במיידי אבנים בגוש-עציון
17:58 20/10/22  |  עידן יוסף
לוחמי צה"ל שהיו בפעילות יזומה סמוך לכפר סעיר שבמרחב החטיבה המרחבית עציון זיהו כמה חשודים שיידו אבנים לעבר ציר ראשי הסמוך לכפר, וסיכנו את הנוסעים בו. הלוחמים ירו לעבר אחד החשודים, זוהתה פגיעה.
+כתב אישום נגד פעיל הפתח שתיווך בעסקה שהביאה לירי רקטי על ישראל
16:51 20/10/22  |  עידן יוסף
כתב אישום הוגש נגד אברהים חאמד, פעיל הפלג הצבאי של הפתח, שלפי האישום סייע בתיווך עסקה שהביא לירי רקטי לעבר ישראל במהלך מבצע צוק איתן והסתנן למדינה לפני כחודש (חדשות 12).

+פיגוע ירי כושל לעבר מוצב צבאי בצפון השומרון
16:05 20/10/22  |  עידן יוסף
ירי בוצע לעבר מוצב סאלם בצפון השומרון. אין נפגעים, המחבלים נמלטו.
+השר גנץ קיים הערכת מצב עם השב"כ על התגברות הטרור באיו"ש
09:20 20/10/22  |  עידן יוסף
שר הביטחון בני גנץ קיים (ד') הערכת מצב ביטחונית בשירות הביטחון הכללי שהתמקדה בזירת איו"ש, ביחד עם ראש השב"כ רונן בר, סגנו וראשי אגפים.

גנץ הדגיש את חשיבות המשך המאמץ המבצעי הכולל ובפרט מול ההסתה ברשתות החברתיות. עוד ביקש להביע את הערכתו על המאמצים והמהלכים שמתבצעים בשבועות האחרונים ביחד עם צה"ל, משטרת ישראל ומג"ב מול חוליות הירי וגורמי הטרור באיו"ש ובירושלים.
+נעצר חייל החשוד בתקיפת לוחמי צה"ל ליד שכם
09:18 20/10/22  |  עידן יוסף
נעצר חייל החשוד בתקיפת לוחמי צה"ל ליד שכם, צפויים מעצרים נוספים.
+מתנחלים תקפו מג"ד צנחנים ולוחמים נוספים
08:19 20/10/22  |  עידן יוסף   |   לרשימה המלאה
מפקד גדוד צנחנים הותקף בידי מתנחלים שריססו לעברו גז בכפר חווארה  ▪  בהמשך ריססו המתיישבים בגז שני לוחמים בצומת תפוח  ▪  כוכבי: "אירוע חמור ביותר, המגלם התנהגות עבריינית מבישה ומחפירה"  ▪  לפיד: "יש להוקיע אותם ולמצות איתם הדין"
אילוסטרציה [צילום: דו"צ]
+שאלות נוקבות
08:08 20/10/22  |  דוד בדין   |   לרשימה המלאה
האם הרש"פ תבטל את החוק שלה משנת 2015 - שאין אח או רע לו בעולם - האומר שאם רצחת יהודי, תקבל משכורת לכל החיים ובמקרה שמת אז משפחת הרוצח מקבלת משכורת לכל החיים?
אבו-מאזן. ימיו ספורים [צילום: פלאש 90]
+מחבל ירה לעבר מעבר גלבוע ונמלט
08:04 20/10/22  |  עידן יוסף
פיגוע ירי נוסף הלילה: שלושה מחבלים ובידיהם מטען חבלה התקרבו למעבר גלבוע בצפון בשומרון, בחסות התפרעות פלשתינים אלימה שהתקיימה בסמוך אליו.

כוחותינו פתחו בנוהל מעצר חשוד וירו באוויר, אחד המחבלים פתח באש לעבר המעבר.
אין נפגעים לכוחותינו, כל המחבלים נמלטו ללא פגע.
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
המוסד הישראלי נגד הסייבר של חמאס
תגובות  [ 0 ] מוצגות   [ 0 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות   /  ישראלי-פלשתיני
כוח צה"ל בפיקוד מפקד גדוד 202 שפעל לפזר הפרת סדר באזור חווארה הותקף באלימות שכללה ריסוס גז על-ידי מספר מתיישבים. המפקד ולוחם נוסף נפצעו. בצה"ל גינו את האירוע.
20/10/2022  |  עידן יוסף  |   חדשות
אנחנו נמצאים בשלב האחרון והמכריע של תקופת הבחירות. מועמדים לכנסת ה-25 מקיימים בעת הזאת חוגי בית בכל רחבי הארץ. זוהי הזדמנות להציב בפני מועמדים לחברי כנסת שאלות נוקבות לגבי יחסי מדינת ישראל עם הרש"פ.
20/10/2022  |  דוד בדין  |   יומני בלוגרים
המחבל שביצע הערב (יום ד', 19.10.22) את פיגוע הירי בכניסה למעלה אדומים, ואשר חוסל ביריות מאבטחים בזירת הפיגוע, הוא עודאי תמימי שביצע את פיגוע הירי הקטלני לפני 10 ימים במחסום שועפט. בפיגוע במחסום שועפט ירה תמימי למוות בחיילת נועה לזר ז"ל.
19/10/2022  |  איציק וולף  |   חדשות
אני נמנית על התומכים בסיום הכיבוש והקמת מדינה פלשתינית לצד ישראל, לא לצד "מדינת כל אזרחיה", כפי שאתם רוצים, שזה מונח מכובס לחיסולה של מדינת היהודים והפיכתה למדינה פלשתינית נוספת. הטענה החוזרת שלכם שישראל אחראית להמשך הכיבוש היא שקר. המנהיגות הפלשתינית לדורותיה היא האחראית לאי הקמת מדינה פלשתינית ולהמשך הכיבוש. העם הפלשתיני הוא הקורבן של מנהיגיו לדורותיהם.
קולו של מנסור עבאס, מחולל המהפכה והשינוי המשמעותי ביחסם של חלק גדול מקרב אזרחי ישראל לשותפות ערבית ישראלית בתחום הפוליטי במדינת ישראל, הוא קול חשוב. הפסימיסטים, הספקנים טוענים בעקשנות כי מדובר בפוליטיקאי ערמומי, שונא יהודים, ידיד אוהד לחובבי התקווה להשליך את היהודים לים, זאב בעור של כבש. מנגד, האופטימיסטים בטוחים כי מנסור עבאס הוא הסנונית המבשרת על בוא השינוי באוכלוסייה הערבית שואפת השילוב, החיבור, השותפות עם מדינת ישראל וממשלתה בכל הנושאים האזרחיים.
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
יוסי אחימאיר
יוסי אחימאיר
כשבקפלן מתחדשות ההפגנות הסוערות להפלת הממשלה, כחזרה לימי טרום השבעה באוקטובר, מתברר כי ההפגנות למען החטופים מתמזגות איתן, מזדהות עם אותה מטרה    ויושב לו ראש הנחש במינהרה אי-שם ברפי...
דן מרגלית
דן מרגלית
רק הפרופסור גרשום שלום - מי שהביא לידיעת העולם את תורת הקבלה הנשכחת ועמד על מעשיו של נביא השקר שבתי צבי - הטיח בחילונים ובחרדים בארצם של יוהאן וולפגנג גתה ולודוויג בטהובן כי אין דב...
רפאל בוכניק
רפאל בוכניק
התעלומה האופפת את היעלמותו של יחיא סינואר מהספקטרום התקשורתי ומהפגנת נוכחות פיזית בשטח, שומה שתעלה סימני שאלה באשר למידת תפקודו, או אף גורלו    התהיות בסוגיה זו עשויות לגלם משמעויות...
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il