|   15:07:40
  רפי לאופרט  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
כתיבת המומחים
עו"ד גיל קראוס דורג ב-DUNS100 כאחד המשרדים הבולטים בביטוח לאומי
כתיבת המומחים
עלויות יישור שיניים: כל מה שצריך לדעת
[צילום: יונתן זינדל/פלאש 90]

לא! לאוליגרכיה פוסט-דמוקרטית

הדברים הבאים נכתבים בסמוך לסבב הבחירות החמישי למניין המאבק ב"אנטי-ביביזם" (1.11.2022). מתוצאות הביניים (כ-87% מקולות האמת) מסתמן שהמענה הציבורי הוא חד-וחלק - "לא עוד חרמות"!! ו"לא כך בונים מדינה". מכאן מוליכה הדרך לקואליציה וממשלה המושתתות על תוצאות האמת, בשיתוף כל מי שמוכן להצטרף ולהטות כתף
07/11/2022  |   רפי לאופרט   |   יומני בלוגרים   |   כנסת 25   |   תגובות

תקופת בחירות מטבעה היא תקופה של עודף סיקורים, דיווחים, פרשנויות, שפע מלל, מעט תוכן ואף פחות מכך ידע ומחשבה רעננים ומועילים. בן כספית הוא סוקר-עויין אופייני של מערכת הבחירות באמצעי תקשורת שונים שאחד המקובלים עליו הוא עיתון הרשת של מעריב. כ"שפוט" ידוע של לפיד מזה זמן רב ומתנגד ידוע ומובהק של משפחת נתניהו והעומד בראשה במיוחד, צופה הוא כשותפיו האידאולוגיים בכל האירועים הקשורים לבחירות דרך משקפיים כפולי-עדשה - האחת ורודה הנושאת את השם "לפיד" והשנייה כהה עד אפלה מאופיינת ע"י השם - "ביבי".

כספית כעיתונאי מנוסה וממולח יודע שמדי פעם עליו לשלם מס לגניבת-הדעת השיטתית בה הוא נוקט בדרך כלל בביקורת וגינוי גם של "הלפידיזם" אך הוא גם יודע היטב מהו המינון הנכון בכגון אלה. בתקופת בחירות האפקטים העדשתיים הפסיכולוגיים-אידאולוגיים מוגברים כמובן עשרת מונים.

במאמר: "לפיד מתקרב לנתניהו" (30.10.2022) בעיתון הרשת של מעריב הוא מייחס את חולשתו היחסית של גנץ בסקרים להתחזקותו כביכול של לפיד, תולה תילי-תילים של תקוות בסקר אחד מתוך כמה עשרות שבוצעו בחודשים האחרונים וצופה ללפיד 25 מנדטים. תחת לחץ הבחירות הוא משווה סקר זה לסקר השכיח ביותר של נתניהו באותה תקופה (31 מנדטים) וקובע שזו התקרבות משמעותית. תוצאות האמת הבוקר (3.11.22) מוכיחות שלפיד לא "המריא" ונתניהו חד-משמעית לא "צלל" - פער המציאות מנצח כל מי שהזיותיו עוצמתיות מדי מול השכל הישר והעובדות.

האופן בו אנו ניגשים כיום לבחירות, מטריד הרבה יותר מהמניפולציות האירגוניות והפרסומאיות אד-הוק בהן משתמשות הרשימות הקטנות והבינוניות בכדי להפוך עצמן לרלוונטיות. למעלה ממחצית המפלגות נומינלית אינן דמוקרטיות, אין להן מוסדות דמוקרטיים הנבחרים ע"י חברי המפלגה; הן אינן מקיימות מערכת בחירות בה משתתפים כלל החברים ובהן נבחרות ההנהגה והציגים המיועדים לייצג את המפלגה במוסדות חיצוניים, דוגמת הכנסת או הממשלה. אין על המפלגה חובת הצגת מצע המבטא את דעת חבריה ומטרותיה המוצהרות - מעין התחייבות של כבוד לציבור על דרכה.

בבחירות לכנסת (או לרשויות המקומיות, אם המפלגה מתמודדת בהן) נדרש הציבור לבחור במפלגה כגוש חסר צורה וזהות ובין מה שהוא בוחר לבין מה שיגיע בסופו של יום לתהליך הבחירה הציבורית הסופי, עלול המרחק להיות רב והדימיון מצומצם ביותר.
זו אינה דמוקרטיה הואיל ובשיטה זו כ-70-80 ח"כים מתוך כ-120 הנבחרים לכנסת, ממונים שרירותית ע"י קבוצה קטנה של ראשי מפלגות (5-6 איש) וכפופים לרצונותיהם וגחמותיהם. למעשה, רוב בכנסת מתנהל דרך קבע תחת הוראות מיעוט בלתי מתקבל על הדעת. מי שאינו מציית "מופרש" שרירותית מהמפלגה, ללא תהליכי ברור ושיפוט ראויים ומבלי שהאירוע יהיה מוכר ומוסכם על שאר החברים הפעילים בארגון או למצער על רובם. הואיל ופעילות הגופים הללו - המחייבת הוצאות לא מבוטלות - נשענת על מקורות מימון שרק בחלקם הקטן חשופים לציבור (מימון מפלגות) - רובם סמויים מן העין ובכך יש בהם טעם חמור לפגם. בחלק מהמקרים ברור שהמקורות הסמויים עויינים את המדינה או את מפלגות הרוב בה ופעילותם שקולה למעשה לחתרנות נגד המדינה ורצון רוב אזרחיה. התוצאה המעשית של סדר דברים זה הוא שלא הציבור (הריבון) קובע את מהותה ודרכה של המדינה, אלא ציבור מצומצם של מניפולטורים שממומנים בחלקם ע"י גורמים אופוזיציוניים ומנהלים דה פקטו את המדינה ובפועל גם מחוקקים את חוקיה. זהו משטר של אוליגרכיה אליטיסטית, שאינו משקף את רצון הריבון, מחבל בחייה הדמוקרטיים של המדינה והופכת את השיטה כולה למחזה תעתועים אחד גדול.

המפלגה הגדולה היחידה שמקיימת כיום בחירות פנימיות ומוסדות דמוקרטיים פנימיים היא הליכוד (כ-32 מנדטים) וגם בה טעונה השיטה הדמוקרטית בחינה ותיקונים מתמידים. בין היתר נדרש, למשל, להגביל את זכותו יו"ר המפלגה לשנות את תוצאות הבחירות הפנימיות באופן שרירותי ובהיקף בלתי-מבוקר. מידה של גמישות טקטית, אכן נחוצה; "ראורגניזציה כוללת" של החלטת הבוחרים - בשום אופן לא. ב-שתי מפלגות קטנות: העבודה והציונות הדתית - קיימים סממנים דמוקרטיים פנימיים, אולם משקלן הסגולי בכנסת ישראל ומכאן בחיים הדמוקרטיים הלאומיים הינו נמוך. כל גוש המרכז איננו דמוקרטי: - במיוחד בולטת עובדה זו ב"יש עתיד" (24 מנדטים), "כחול-לבן" (12 מנדטים), "ישראל ביתנו" (5 מנדטים) - בסה"כ כ-1/3 הכנסת. גם במפלגות הדתיות הדמוקרטיה היא יותר אמירה מאשר מעשה...

אם חפצים אנו לשמר בישראל את הדמוקרטיה בה העם הוא הריבון בפועל ולא בהצהרת-סרק, חייבים לשנות את חוק הבחירות ולחייב כל מפלגה לקיים מוסדות נבחרים פנימיים ותהליכים דמוקרטיים. בכדי שהתהליך יהיה בר-משמעות, יש לקבוע גבול תחתון לגודלה של כל מפלגה - לדעתי: 5% ממספר המנדטים בכנסת (או 6 מנדטים). זה גם חייב להיות אחוז החסימה.1

שינויים אלה יש לבצע בהקדם, בטרם תשתלט על המערכת הפוליטית שלנו שיטת הדיקטטורה הנ"ל המתפתחת ומתבססת במהירות בשנים האחרונות. לצערי רוב הכותבים והמדבררים את הבחירות בתקשורת, כלל אינם עוסקים בשאלות עקרוניות כגון איכותה של המערכת הדמוקרטית וטִיוּבה, אלא בדרכים בהן יכולות המפלגות או הרשימות הנתמכות על ידם למקסם את ניצול חולשות המערכת לשרות מטרותיהן. אין הוכחה טובה מזו לעד כמה מושקעים עיתונאים אלה בשירות שולחיהם ומממניהם ולא בשירות הציבור.

ערב הבחירות הנוכחיות (1.11.2022) עסקה המערכת הפוליטית והתקשורתית שלנו בשאלה: כיצד מגדילים את גוש המרכז-שמאל בפורמט הדיקטטורי של לפיד, גנץ, ליברמן וסער, כך שה"טריאומווירט" - המורם מעם - יוכל להובילנו בדרך שהקצו לו הגורמים האנטי-דמוקרטיים הפנימיים והחיצוניים המבקשים להוליכנו שולל.

תוך כדי כתיבת שורות אלה התקיימו במדינה הבחירות, עד לנקודה זו נמנו 87% מקולות האמת ונראה שאנו לפני מהפך שלטוני רציני, משמע: הזדמנות לתיקון עיוות זה - ארגון, תהליכים, סמכויות, הגדרות תפקיד, בקרה וכ"ב. על סדר יומה של הכנסת והממשלה הבאות יעמדו הנושאים המרכזיים האלה שעמדו במוקד הבחירות גם אם לא בעוצמה ובבולטות הנדרשות: יוקר המחיה, ביטחון הפנים, עידכון הגדרת מדינה יהודית והתנאים לזכאות לאזרחות ישראלית; לצידן תעמודנה סוגיות הרפורמה במערכת המשפט ורוויזיה בניהול ותפעול הממשל הציבורי שלנו. הקמת ממשלה יציבה והרחבת הקואליציה תהיינה אף הן סוגיות דחופות לצד הביטחון הלאומי על כל היבטיו. אין להיקלע לקיפאון או להתכנס לשמירה על סטאטוס-קוו שאינו תואם את דעת רוב הציבור. ביסוד השינוי שיבקש הציבור (שהצביע במספרים גדולים בהרבה מב-4 מערכות הבחירות הקודמות) לראות בכל דרכי התנהלות הכנסת והממשלה הבאות יהיו ההתייעלות ומיקוד העשייה בצרכיו ורצונותיו.

הערות

1. 2-3 מפלגות גדולות (סה"כ 50-60 מנדטים), 3-4 מפלגות בינוניות (סה"כ כ-40-45 מנדטים) ומספר מפלגות קטנות (לא פחות מ-6 מנדטים כ"א).

תאריך:  07/11/2022   |   עודכן:  07/11/2022
רפי לאופרט
+בן-גביר דורש סיכומים בכתב על רפורמות המשפט והמשילות
18:39 07/11/22  |  עידן יוסף
הסתיימה (יום ב', 7.11.22) הפגישה בין יו"ר עוצמה יהודית, ח"כ איתמר בן-גביר למועמד לראשות הממשלה ויו"ר הליכוד, בנימין נתניהו. הפגישה נמשכה כשעה וחצי והסתיימה מעט מוקדם על-מנת לאפשר לב-גביר לשוב בטיסה לאילת.

בן-גביר הבהיר בפגישה, שבלי סיכומים כתובים בנוגע לרפורמות במערכת המשפט ובסוגיות המשילות "אין מה להיכנס לממשלה" - כך דווח בחדשות 13. סוכם שמיום רביעי יחל מרתון שיחות.

בגזרת התיקים, בן-גביר ביקש כמובן תיק ביטחון פנים "מורחב" עם סמכויות מעבר לקיים היום בתפקיד, ובנוסף את תיק החינוך או התחבורה ליצחק וסרלאוף.

בן-גביר אמר בצאתו: "הפגישה התקיימה באווירה טובה, אנחנו בדרך להקים ממשלת ימין מלא-מלא, לשמור על חיילי צה"ל, להסתכל בעיניים של כל האנשים שחלקם מפחדים להסתובב בנגב ובגליל, להחזיר להם את הביטחון, ולהחזיר להם את המשילות. יש לנו הרבה עבודה".
בן-גביר נכנס לפגישה במצודת זאב [צילום: גדעון מרקוביץ/פלאש 90]
+גוואלד, אוי ווי, פסקת התגברות
12:43 07/11/22  |  אפרים הלפרין   |   לרשימה המלאה
מכל פינת רחוב עולה זעקת הגוואלד  ▪  המדינה הולכת לאיבוד  ▪  ברלין קורצת  ▪  בושה  ▪  שוב גנבנו לשמאל את המדינה
ממשלת השיסוי [צילום: אוליביה פיטוסי/פלאש 90]
+המבחנים שלפני נתניהו
10:28 07/11/22  |  יוסי אחימאיר   |   לרשימה המלאה
נתניהו חזר לשלטון, בין היתר כדי להשליט חוק וסדר בקרב בני המיעוטים המשתוללים, שהם גם מיעוט בחברה הערבית והבדואית. זו הציפייה מהממשלה החדשה. צפייתם של האזרחים הסובלים בפריפריות הדרומית והצפונית, שהעניקו לה לשם כך את מרבית קולותיהם
עימותים עם הבדואים בנגב [צילום: ג'מאל עוואד/פלאש 90]
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
תגיות מי ומי בפרשה
 אבי דיכטר / Avi Dicter   אברהם בניהו בצלאל / Avraham Benayahu  Bezalel   אוהד טל   אופיר כץ / Ofir  Katz   אוריאל מנחם בוסו / Uriel Busso   אורית פרקש-הכהן / Orit Farkash-Hcohen   אורנה ברביבאי / Orna  Barbivai   אושר שקלים / Osher  Shekalim   אימאן ח'טיב יאסין / Iman  Khatib Yassin   איתמר בן-גביר / Itamar  Ben Gvir   אליהו דלל / Eli Dallal   אליהו רביבו / Revivo Eliyahu    אלמוג כהן / Almog  Cohen   ארז מלול / Erez  Malul   אריה מכלוף דרעי / Aryeh  Machluf Deri   בועז ביסמוט / Boaz  Bismuth   בועז טופורובסקי / Boaz  Toporovsky   בני גנץ / Benny  Gantz   גד איזנקוט / Gadi  Eisenkot   גילה גמליאל / Gila  Gamliel   גלית דיסטל אטבריאן / Galit  Distal Atbaryan   גלעד קריב / Gilad Kariv   דבורה ביטון / Dvora  Biton   דוד  ביטן / David Bitan   דן אילוז / DAN Iluz   דני בן יוסף דנון / Dani Danon   ואליד אל הושלה / Waleed  El Hawashla   ולדימיר בליאק / Vladimir Beliak   זאב אלקין / Ze'ev Elkin   חמד עמאר / Hamad Amar   חנוך דב מילביצקי / Hanoch Dov Milwidsky   טלי גוטליב / Tali  Gottlieb   יאיר לפיד / Yair  Lapid   יואב גלנט / Yoav Galant   יואל (יולי) אדלשטיין / Yoel Edlshtein   יונתן משריקי / Yonatan Mishraki   יוסף עטאונה / Youssef  Atauna   יוראי להב הרצנו / Yorai  Lahav-Hertzano   ינון אזולאי / Yinon  Azoulay   יסמין פרידמן / Yasmin Fridman   יעקב אשר / Yakov  Asher   יצחק קרויזר / Kroizer Yitzhak    יצחק שמעון סרלאוף    ירון לוי / Yaron Levi   ישראל אייכלר / Yisrael  Eichler   ישראל כץ / Israel  Katz   לימור סון הר-מלך / Limor  Son Har-Melech   מאי גולן / May  Golan   מאיר כהן / Meir  Cohen   מטי צרפתי הרכבי / Matti  Sarfati Harkavi   מיכאל מרדכי ביטון / Michael Mordechai Biton   מירב בן-ארי / Meirav  Ben-Ari   מירב כהן / Meirav  Cohen   מנסור עבאס / Mansour Abbas   משה אבוטבול / Moshe Abutbul   משה ארבל / Moshe Arbel   משה גפני / Moshe Gafni   משה רוט / Moshe  Roth   מתן כהנא / Matan  Kahana   נאור שירי   ניר ברקת / Nir  Barkat   סימון  מושיאשוילי / Simon  Moshiashvili   סימון דוידסון / Simon Davidson   עודד פורר / Oded Forer   עופר כסיף / Ofer  Cassif   עמית הלוי / Amit  Halevi   צבי ידידיה  סוכות / Tzvi Yedidia  Sukkot   צביקה פוגל / Tzvika  Foghel   צגה צנגש  מלקו / Tsega  Melaku   קארין אלהרר / Karin  Elharar   רון כץ / Ron Katz   רם בן ברק / Ram  Ben Barak   שלום דנינו / Shalom  Danino   שלי טל מירון / Shelly Tal Meron   שלמה קרעי / Shlomo  Karhi   שרון ניר / Sharon Nir   שרן השכל / Sharren Haskel 
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
לא! לאוליגרכיה פוסט-דמוקרטית
תגובות  [ 3 ] מוצגות   [ 3 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
הירונימוס
7/11/22 10:19
 
רפי לאופרט
11/11/22 13:07
 
הירונימוס
13/11/22 14:15
פורום: כנסת 25 כתוב הודעה
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות   /  כנסת 25
הקלטות בלעדיות בהן נשמע חבר הכנסת ישראל כ"ץ (ליכוד) מפרט בהרחבה איך נתניהו באמת ממנה את השרים שלו, ומסמן את שני האויבים העיקריים - ניר ברקת ואלי כהן נחשפו ע"י עמית סגל בחדשות 12. בסביבת נתניהו הגיבו: "נתניהו לא מתרשם מאיומים. מי שיאיים ימצא את עצמו בחוץ ולא במשרד החוץ".
06/11/2022  |  עידן יוסף  |   חדשות
מלאכת המרכבה נמשכת. יו"ר הציונות הדתית, ח"כ בצלאל סמוטריץ' דרש בפגישתו (יום א', 6.11.22) עם ראש הממשלה המיועד, ח"כ בנימין נתניהו, את תיק הביטחון או את תיק האוצר, והבהיר שהוא לא מתכוון להתפשר על פחות מכך. סמוטריץ׳ גם גיבה את הדרישה של שותפו ח"כ איתמר בן-גביר מעוצמה יהודית לקבל את תיק ביטחון הפנים.
06/11/2022  |  עידן יוסף  |   חדשות
יו"ר המחנה הממלכתי, השר בני גנץ, נשא דברים בישיבה המיוחדת לציון זכר רצח רבין ז"ל ואמר: "אמנם יש לי נאום כתוב אבל במקומו אני הולך לדבר אתכם לא על מה שקרה ב-27 השנים האחרונות אלא על מה שיקרה פה ב-27 השנים הבאות. קיבלתי השבוע תזכורת קטנה לקשר הבלתי ניתן לניתוק בין מילים למעשים, שמי שאומר אותם לא מתכוון לתוצאה אבל הוא לא יודע לשלוט בתוצאה.
06/11/2022  |  עידן יוסף  |   חדשות
דמיינו לעצמכם מצב שבו לתפקיד ראש האופוזיציה מתמנה לא אחר מאשר חבר הכנסת מיכאל ביטון מסיעת המחנה הממלכתי. התרחיש הנ"ל, ככל שביטון יסכים לו ויזכה לרוב, עשוי להיות נקמה מרה ביו"ר יש עתיד, שדאג להגדיל את מפלגתו על חשבון מרצ, העבודה והמחנה הממלכתי, והביא להפסד הצורב של השמאל בבחירות.
06/11/2022  |  עידן יוסף  |   יומני בלוגרים
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
דן מרגלית
דן מרגלית
היה מזג אוויר נעים, ותנועה די דלילה אך שוטפת, ושתי חיילות שביקשו הסבר בקרבת נחל עוז, ומה לא היה? צה"ל - יוק    כי תמה המלחמה מול רוב רצועת עזה
פרויקט הולילנד בירושלים [צילום: איתמר לוין]
תומר קורנפלד
חברת קרדן נדל"ן בנתה בשנים האחרונות צבר ענק של פרויקטים הכולל הקמה של למעלה מ-17,900 יחידות דיור. הנה הניתוח המלא
איתמר לוין
איתמר לוין
ע"פ 232/55, היועץ המשפטי נגד מלכיאל גרינוולד. השופטים שמעון אגרנט, יצחק אולשן, שניאור זלמן חשין, דוד גויטיין ומשה זילברג. 17 בינואר 1958
[צילום: גריגורי סיסוייב, ספוטניק/AP]
יאיר נבות
דובר הקרמלין דימיטרי פסקוב הודיע כי ייתכן מאוד שהנשיא פוטין יודיע כבר היום על מינוי רה"מ הבא. ייתכן מאוד שרה"מ הנוכחי מיכאיל מישוסטין, לשעבר ראש רשות המיסים הפדראלית, יישאר בתפקיד,...
נתניהו. משימת על [צילום: אוהד צוויגנברג/POOL AP]
יוסי באום
משימת העל של נתניהו כעת היא למשוך זמן, זה הכל    אם הממשלה מצליחה לשרוד את מושב הקיץ של הכנסת ואותו בלבד, כנראה הוא מוכתר כמנצח הגדול, בלי לירות כדור אחד
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il