|   15:07:40
  אפרים הלפרין  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
כתיבת המומחים
נפגעי פעולת איבה בישראל - כל המידע
כתיבת המומחים
ברלין בלוז - המלצה לבינג'
ליברמן. פרסם קריאה [צילום: יונתן זינדל/פלאש 90]

קריאה תמוהה לפיטורי הרב הראשי

ליברמן פרסם קריאה לראש הממשלה לפיד לפטר את הרב הראשי ליברמן מתיר בקריאתו לראש הממשלה הנכנס לפטר את נשיאת בית המשפט העליון אוי ואבוי לנו אם זו הייתה בשורת השינוי ולכן טוב לכולנו שהיא פסה מן העולם
14/11/2022  |   אפרים הלפרין   |   יומני בלוגרים   |   ממשלה 37   |   תגובות

שר האוצר אביגדור ליברמן קרא לראש הממשלה לפיד לפטר את הרב הראשי הספרדי בגלל שהציג בציבור עמדה התומכת בפסקת התגברות. בואו נבחן את קריאת ליברמן לפרטיה:

כובעיו של רב ראשי

לרב ראשי יש שני כובעים לפחות, כובע הרב הראשי של מדינת ישראל (אחד משניים) וכובע הדיין או נשיא בית הדין הרבני העליון. מאחר שרבנים ראשיים יש שניים ונשיא בית דין רבני עליון יש רק אחד, הרב לאו (האשכנזי) משמש כעת כנשיא בית הדין הרבני העליון, והרב יוסף (הספרדי) משמש כדיין בבית הדין.

ניגוד העניינים בכובעי הרב הראשי

כדיינים חלים על הרבנים הראשיים כללי אתיקה הדומים לכללים של שופטים. אסור להם להיות מעורבים פוליטית, כמו-כן עליהם להימנע מהתבטאות בנושאים שאינם משפטיים, והנתונים למחלוקת ציבורית. לעומת זאת כרבנים ראשיים, הם ספק עובדי ציבור, ספק נבחרי ציבור. לא ברור אם מותר או אסור להם לקיים פעילות בחירות אך ודאי רצוי שלא יעשו כך, ומנגד, הבעת דעה בנושאים השנויים במחלוקת, על אחת כמה וכמה כעת, כאשר אין בחירות בפתח, היא לא רק זכותם אלא היא אף חובתם.

הפסקת כהונת רב ראשי והפסקת כהונת דיין

הפכתי והפכתי בחוק הרבנות הראשית ולא מצאתי סמכות כלשהי להפסקת כהונת רב ראשי לישראל. הרבנים נבחרים בבחירות על-פי חוק ל-10 שנים והפסקת כהונתם יכולה להיות בהתפטרותם או בנבצרותם בלבד, לעומת זאת הפסקת כהונת דיין היא בסמכות הוועדה למינוי דיינים (המקבילה לוועדה למינוי שופטים).

לא פתרתי את חידת רב ראשי אשר כהונתו כדיין מופסקת, באשר חובת הרב הראשי לכהן כדיין מפורטת בחוק (כלומר האם כהונת רב ראשי כדיין מהווה הסדר שלילי המונע את המשך כהונת הרב הראשי כאשר כהונתו כדיין מופסקת בהחלטת הוועדה למינוי דיינים).

האם תמיכה בפסקת התגברות מהווה התבטאות אסורה

קצפו של אביגדור ליברמן על הראשון לציון, הרב הראשי הספרדי, יצא על כי התבטא בעד פסקת התגברות.

ראינו כבר שראש הממשלה, ודאי ראש ממשלה זמני ביותר, לא מוסמך כלל לפטר את הרב הראשי (כנראה שאיש לא מוסמך לפטרו), אז האם ניתן להפסיק את כהונתו כדיין על-רקע התבטאותו בעד פסקת התגברות? האם לדיינים או שופטים אסור להתבטא בעניין פסקת התגברות? והרי כללי האתיקה בנושאים הקשורים להתבטאויות "פוליטיות" זהים (מילולית) לדיינים ולשופטים גם יחד.

ממה נפשך, אם תמיכה בפסקת התגברות מהווה התבטאות פוליטית האסורה על ציבור שופטים ודיינים, הרי שגם התנגדות לפסקת התגברות אסורה עליהם, ואם יש צורך לפטר דיין בשל התבטאות כזו, ודאי יש צורך לפטר גם שופט, אז האם ראש הממשלה המיועד יפטר את נשיאת בית המשפט העליון על כי אמרה בעבר בטקס השבעת השופטים: "פסקת ההתגברות אינה 'מתגברת' על בג"ץ אלא על זכויות האדם של כל אזרח ישראלי; מדובר בפסקה שתהפוך את ההגנה החוקתית שהוקנתה לזכויות האדם - לכלי ריק".

ח"ו, נתניהו לא יפטר את חיות על התבטאות נגד פסקת התגברות

בניגוד לאביגדור ליברמן ויאיר לפיד, בנימין נתניהו הוא דמוקרט ביסודו. הוא לא יעלה על דל מחשבתו לפטר שופט, ודאי לא את הנשיאה בגלל התבטאות בעניין ציבורי אשר חשוב כל כך בעיניה, הוא גם לא מוסמך לכך.

נכון, הוא התחבר כעת לקבוצה פוליטית מיליטנטית יותר אשר בכל תקופת שלטונו הוא הצליח לרסן אותה כי הייתה חלשה יותר. כעת מרגע שהוחרם על-ידי כוחות מתונים, הוא נאלץ לחבור פוליטית לגורמים, כאמור, מיליטנטיים ומלאכת הריסון תהיה קשה יותר, מורכבת יותר ומצומצמת יותר, אך ודאי הוא לא יידמה ולא יישווה לכוחות "השינוי" הקוראים לפעולות לא דמוקרטיות בעליל, דקה אחרי התבוסה בבחירות, שנייה לפני שהם מוסרים את המפתחות, ובלי כל לחץ של גורמים קואליציוניים המאיימים על שלטונם האבוד.

61 או 65 זו השאלה

לדעתי פסקת התגברות לא מוטלת בספק, מה שמוטל בספק הוא תנאיה ובינהם הרוב הנדרש בכנסת לחקיקת חוק הנוגד את פסיקת בית המשפט.

1) לממשלה הבאה יש יותר מ-65 ידיים תומכות (חלקן תומכות בפוטנציה), מי שמקשיב לדברי מנסור עבאס מסיק שבניגוד ללפיד, ליברמן, גנץ, סער - עבאס יהיה ענייני, מה שחשוב לו זו בעיקר החברה הערבית ולכן ניתן להסיק שככל שהוא יהיה שבע רצון ממדיניות הממשלה בסקטור הערבי ולמען אותה מדיניות, אצבעותיו יורמו עם הקואליציה, לדוגמה, סביר מאוד להניח שמפלגת רע"ם לא תקשה על הממשלה הנכנסת עם חוק גיוס חרדים כי היא יודעת שהגיוס הערבים הוא נושא שיעלה במוקדם או במאוחר, יתבסס על החוק לגיוס החרדים.

2) בניגוד לשמנת השמאלית, הציבור הימני והציבור האמוני חושב ומתנהג אחרת. אחד מהעקרונות של חייו הוא עקרון "וְכַאֲשֶׁר יְעַנּוּ אֹתוֹ כֵּן יִרְבֶּה וְכֵן יִפְרֹץ" כלומר אין מדובר בציבור מתייאש, אין מדובר בציבור היורד מן הארץ. אם ציבור זה לא משיג את מטרתו הוא מתאמץ יותר עד שמשיג אותה, ולכן המפתח הפשוט להגברת הכוח של גוש הימין, הוא לקבוע שעם רוב חברי הכנסת (61) לא ניתן יהיה לבצע את השינוי הנדרש במערכת המשפט, מה שיגרום בוודאות להגברת הכוח של גוש הימין והמרחק הוא מרחק נגיעה.

3) לאופוזיציה החדשה קיימות שתי חלופות לשמירת האיזונים ברוב של 61. חלופה אחת היא לסמוך על נתניהו, אשר חסם בעבר מהפכות במערכת המשפט. כעת יכולתו מוגבלת הרבה יותר, הוא לדעתי מבין גם שחייבים לשנות, ועם זאת הוא יהיה ודאי גורם ממתן. והחלופה השנייה היא להצטרף אליו, לא על-מנת להכריע, אלא על-מנת לאזן ולרסן את הקולות המיליטנטיים בקואליציה ובממשלה.

תאריך:  14/11/2022   |   עודכן:  14/11/2022
אפרים הלפרין
+סמוטריץ' דחה הצעה לתיק המשפטים במקום הביטחון
17:34 14/11/22  |  עידן יוסף
המו"מ הקואליציוני תקוע, ועמו מתרחקת השבעת הממשלה שממשיכה להתרחק. סמוטריץ' מתעקש רק על הביטחון, בליכוד לא רוצים לתת לו את התיק, ומנסים לדחוף אותו לתיקים אחרים. מוקד הלחץ היום הוא על המשפטים, אך ללא הצלחה. סמוטריץ' חש כי נתניהו מדיר אותו (וואלה). בציונות הדתית הוכרז על עוצר ראיונות.
+ח"כ בן-גביר והמפכ"ל נפגשו ולחצו ידיים
15:22 14/11/22  |  עידן יוסף
המפכ"ל קובי שבתאי והשר המיועד לביטחון פנים איתמר בן-גביר נפגשו באירוע זיכרון במשמר השבעה ולחצו ידיים.
+שובו של המקור הבכיר
13:24 14/11/22  |  עמנואל בן-סבו   |   לרשימה המלאה
המקור הבכיר בבית הלבן אינו מתערב כמובן בענייניה של מדינת ישראל, אך מבהיר כי זו הכרזת מלחמה על ערכיה של אמריקה אשר יהיו לה השלכות משמעותיות
בקרוב כיסויי ראש [צילום: פלאש 90]
+"למנוע השמדת החומרים שנאספו ע"י ועדת מררי"
13:21 14/11/22  |  מירב ארד   |   לרשימה המלאה
דרש ממבקר המדינה לפעול למניעת השמדת החומרים שנאספו לדבריו באמצעים פסולים  ▪  על האפשרות שסמוטריץ' ימונה לשר הביטחון אמר: "מי שלא עשה מילואים בחייו, פחות מתאים"
שיקלי. לרדת לחקר האמת [צילום: יונתן זינדל/פלאש 90]
+תודות ומינויים - פוסט דו-תכליתי
12:04 14/11/22  |  דן מרגלית   |   לרשימה המלאה
תודה כפולה לד"ר אליעד שרגא שאינו יודע ליאות ונאבק למנוע מישראל את הבזיון שאריה דרעי אשר הורשע פעמיים בפלילים - באחת עם קלון - יחזור ויכהן בתפקיד שר בממשלה
אליעד שרגא [צילום: יונתן זינדל/פלאש 90]
+נקודת מבט ימנית-חילונית על המצב
11:49 14/11/22  |  יבגני פטישמן   |   לרשימה המלאה
יש להתמקד בשלב זה בניתוק הברית שבין מפלגת הליכוד למפלגות החרדיות  ▪  חשוב לזכור שאין שום דבר טבעי בברית הזאת
אבסורד ובושה [צילום: יונתן זינדל/פלאש 90]
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
קריאה תמוהה לפיטורי הרב הראשי
תגובות  [ 0 ] מוצגות   [ 0 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות   /  ממשלה 37
המשא-ומתן להקמת הממשלה. חבר הכנסת בצלאל סמוטריץ' מכוון למשרד הביטחון. בכאן חדשות פורסם (יום א', 13.11.22) כי נפגש להתייעצויות עם שישה אלופים במילואים, ביניהם יפתח רון-טל ודן הראל. לחלקם הציע את תפקיד מנכ"ל המשרד.
13/11/2022  |  עידן יוסף  |   חדשות
ראש עיריית רהט פאיז אבו סהיבאן מחכה שאיתמר בן-גביר יבוא לעשות סדר בעיר ומזמין אותו לרהט: ״עכשיו יש שר מיועד לביטחון הפנים ואולי הוא יעשה את הדברים שלא עשו אחרים. אני מוכן להגיע אליו לירושלים וגם להזמין אותו גם לרהט״ (חדשות 13).
13/11/2022  |  עידן יוסף  |   חדשות
יו"ר עוצמה יהודית ח"כ איתמר בן-גביר העלה דרישה חדשה לראש הממשלה המיועד בנימין נתניהו, כחלק מהמשא-ומתן הקואליציוני, בנוגע לשאלת הגיור הרפורמי. בעוצמה יהודית דורשים שיוכנס סעיף בהסכם, ובו התחייבות לחקיקת חוק שיבטל את פסיקת בג"ץ המכירה בגיור רפורמי לצורך חוק השבות. כך דווח (יום א', 13.11.22) בכאן חדשות.
13/11/2022  |  עידן יוסף  |   חדשות
אריה דרעי, אשר כְּשַׂר הפנים הורשע בעבירות חמורות, שב ועבר עבירות מִסִּים חמורות, הואשם ויצא בעונש קל לאחר שהתחייב או הצהיר בפני שופט תָּם כי לא ישוב לפוליטיקה וכבר אחרי ימים סְפוּרִים שב לעיסוקיו בש"ס ובכנסת כאשר הוא משתמש בלשכתו של ח"כ אחר מש"ס. אכן אדם הגון שמילתו מילה, אך לא יותר ממילה. עתה לאחר שהשלטון חוזר לבנימין נתניהו, נאשם אַחֵר בפלילים, דרעי דורש ללא בושה להתמנות לשר הפנים או לשר האוצר, משרדים בהם זורם כסף ציבורי רב ואשר השר קובע למי וכמה ינתן הכסף. דרישתו היא שיפקידו שוב, בשלישית, את החתול לשמור על השמנת. טענתו היא שבהעלמת מס מהמדינה אין קלון.
13/11/2022  |  יוסף אליעז  |   יומני בלוגרים
מועצת חכמי התורה של שס התכנסה (מוצ"ש, 12.11.22) בביתו של חבר המועצה הרב משה מאיה כדי לדון בנושאים שעל הפרק לקראת הקמת הממשלה. דרעי סקר בפני הרבנים את האפשרויות והמליצו לו להמשיך במו"מ. במקביל, דרעי דורש גם את תפקיד ממלא-מקום ראש הממשלה ואת תיק הבריאות, שכנראה יופקד בידיו של ח"כ יעקב מרגי. ‏שס צפויה לקבל 5 שרים: ובהם פריפריה נגב וגליל, משרד נוסף והמשרד לשירותי דת.
12/11/2022  |  עידן יוסף  |   חדשות
רשימות נוספות   /   ממשלה 37  /  מי ומי  
סמוטריץ' נוטה לבחור בתיק הביטחון  /  עידן יוסף
הממשלה החדשה תמנה לפחות 30 שרים  /  עידן יוסף
גורמים בדגל התורה: נתניהו הסכים לפסקת התגברות  /  עידן יוסף
פסקת התגברות או פסקת התגוננות  /  עו"ד יוסי דר
שוב חוזר הניגון  /  אפרים הלפרין
חאלס, התחילו לעבוד   /  עמנואל בן-סבו
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
יהונתן קלינגר
יהונתן קלינגר
היתרון של מערכת ציבורית היא שכל עוד היא עובדת, גם העשיר וגם העני יקבלו טיפול טוב. כשיש עומס נוצרות שתי בעיות: החזק והעשיר הולך למערכת הפרטית, אבל החלש צריך לצעוק חזק יותר כדי לקבל ...
יוסי אחימאיר
יוסי אחימאיר
רוצח אחד, ראש הנחש במינהרה, מתעתע במנהיג העולם החופשי בבית הלבן    לאיזו רמה עלובה ירדו האוניברסיטאות בארה"ב    טרור הוא לא רק פיגועים, רצחנות. טרור הוא לא פחות מזה - הפצת שקרים ותעמ...
דרור אידר
דרור אידר
השיח הרגשי על העסקה עם חמאס משחק לידי מנהיגיו, הששים לסכסך בינינו    קובעי המדיניות חייבים להתעלם מהרעש ולהתמקד בעיקר: מניעת תמריץ לאויבינו לשחזר את 7 באוקטובר, כלומר: חיסולם
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il