|   15:07:40
  אלי אלון  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
כתיבת המומחים
"מלחמת חרבות ברזל" ממחישה את החשיבות של התחדשות עירונית - חוות דעת מאת ליאם הנדסה גרופ
קבוצת ירדן
מתי ולמה נזמין עורך דין מתחום התעופה?
הפקחים מתעלמים [צילום: אלי אלון]

הצבת סחורה במדרכה ללא היתר

בעלי חנויות רבים בארץ נוהגים להוציא סחורתם אל הרחוב או המדרכה הציבורית שבחזית בית העסק כדי להציגה לקהל הקונים ולהגדיל מחזור מכירותיהם במקרים רבים נעשה הדבר ללא היתר ושלא כחוק בהעלמת עין של ראשי רשויות מקומיות וגורם הפרעה למעבר חופשי של הולכי הרגל ופגיעה בחזות העיר
06/12/2022  |   אלי אלון   |   יומני בלוגרים   |   תגובות

התופעה אינה חדשה, אך דומה כי בשלוש-ארבע שנים האחרונות במיוחד בתקופת הקורונה גברה מאד. רבים מבעלי העסקים בישראל מוציאים את מרכולתם אל המדרכות שבחזית חנותם בניגוד לתנאי רישיון בית העסק שניתן להם על-ידי הגורמים המוסמכים. למעשה בעלי העסקים מגדילים שטח חנותן וחלקם אף סוגרים בפועל את המדרכה הציבורית תוך הפרעה ממשית לתנועת הקהל, מלכלכים את המדרכות ומכערים את חזות העיר. אכיפת החוק בנושא זה המתבצעת על-ידי פקחי מחלקת הפיקוח העירונית, במקרים רבים רפה ולא מגובשת לא תמיד ברורה דיה, אינה מספקת, בלתי אחידה, אינה שוויונית וגורמת לכעס מצידם של בעלי עסקים ודיירים שכנים.

חשוב לציין ולהדגיש כי הוצאה בלתי מבוקרת של סחורה או מוצרים אל המדרכות הציבוריות פוגעת בזכות הציבור להשתמש במדרכה הציבורית, מונעת תנועה חופשית של ציבור הולכי הרגל ובעלי צרכים מיוחדים, מפריעה לכניסה החופשית לבתי העסק או מפריעה לעסקים השכנים ומביאה למגוון של מפגעים אסתטיים, סביבתיים ובטיחותיים.

חלק מראשי רשויות "מעלימים עין"

ראשי רשויות מקומיות רבות מודעים לתופעה, אך במקרים רבים מעלימים עין ממנה שכן אין רצונם להסתכסך ולהגיע לעימות עם בעלי עסקים, לעיתים כוחניים בעלי קשרים והשפעה בעיר, במיוחד ערב בחירות. יש בכך להבנתי סוג של מעילה באימון ו"הפרת אימונים" מצד ראשי רשויות מקומיות לא מעטים שתפקידם לדאוג לזכויות כלל הציבור התושבים ולשמירת חזותה, יופייה וניקיונה של העיר. פקחי מחלקת הפיקוח העירונית, שתפקידם, כאמור, לאכוף חוק מסוג זה, מונחים גם אם כמובן לא בצורה רשמית, להעלים עין מהתופעה ולא להגיש דוחות וקנסות נגד בעלי חנויות ועסקים העוברים על החוק המוציאים סחורתם אל המדרכה הציבורית ללא היתר ושלא כחוק.

במקרים רבים רווחת התופעה שבעלי חנויות-בתי עסק אומנם קיבלו היתר רשמי להצבת סחורתם על המדרכה. ההיתר מותנה בהצבת הסחורה במדרכה בטווח מרחק מקסימלי מפתח החנות (לרוב נע בטווח בין 40 ס"מ למטר אחד) אולם בעלי החנויות חורגים לעיתים קרובות מטווח מרחק המקסימלי שאושר להם ומציבים את הסחורה קרוב יותר לרחוב, לעיתים באמצע המדרכה הציבורית, מתוך הבנה שאיש לא יבדוק אותם ויאכוף את החוק.

עקרונות חוק הוצאת סחורה

על-פי חוק רישוי העסקים על בעל העסק לנהל את עסקו ולמכור את מוצריו בתוך תחומי עיסוקו בהתאם לרישיון עסק כפי שאושר על-ידי הגופים המוסמכים. העירייה מתוך רצון לסייע לבעלי העסקים מאפשרת לבעלי עסקים להוציא את מרכולתם גם אל מחוץ לחנות אל המדרכה הציבורית שבחזית חנותם וזאת בכדי לאפשר להם להציגה לקהל הקונים ולהגדיל את מחזורי מכירותיהם. מנגד מבקשת העירייה לשמור ולשמר את חזותם הנאה של הרחובות ולאפשר תנועה חופשית של ציבור הולכי הרגל הן במדרכה ציבורית והן ברחבה הצמודה לחנות.

החוק העוסק בהוצאת סחורה למדרכה הוא חוק עזר עירוני ומשתנה בתנאיו ובפרטיו מרשות מקומית אחת לשנייה. לכל רשות מקומית רשימות וטבלאות מפורטות של סוגי בתי העסק וסוגי הסחורה שניתן להוציא למדרכה והיא מפרטת את אופן ותנאי הצבת הסחורה במדרכה. אבל עיקרי חוק זה די דומים בכל הרשויות המקומיות.

ככלל, חנויות לא מורשות להניח, להשאיר, להבליט, לתלות ציוד וסחורה בשטח המדרכה או מעליה. בשווקים המוגדרים ובירידים מאושרים ניתן להציב ציוד וסחורה במגבלות שנקבעו לכל שוק ויריד על-פי אופיו. לגבי קיוסקים ודוכני עיתונים ניתן להציב דוכן עיתונים בצמוד לקיר חזית החנות הפונה לשטח המדרכה, ובלבד שדוכן העיתונים לא יבלוט לשטח המדרכה יותר מ-40 ס"מ (טווח המרחק מקו החנות משתנה מרשות לרשות לרוב לא עולה על מטר).

אין להציב בשטח המדרכה ארגזים ריקים או אריזות ריקות. לגבי חנויות לממכר פירות וירקות ניתן להבליט לשטח המדרכה ארגזים ודוכנים עם פירות וירקות, ובלבד שהם יוצבו בשטח העסק, ויונחו על עגלה או כל מתקן אחר שניתן להכניס לחנות. בחנויות לממכר מזון ובחנויות מכל סוג אחר, חל איסור לבנות "קירות של סחורה" לכיוון המדרכה והמטרה היא למנוע מחנויות להפוך לחלק מהמרחב הציבורי. במרכולים אין היתר כללי להציב או להשאיר עגלות קניות מחוץ לשטח החנות. לגבי חנויות פרחים: הן מורשות להציב עציצי פרחים או דליי פרחים במדרכה עד 40 ס"מ מקו החנות, ובלבד שהצמחים יוצבו על מעמד נייד/מתפרק אשר אינו גורם נזק למדרכה.

החוק באופן כללי אינו מאפשר הנחת סחורה בשטח המדרכה העירונית, ומותנה בהשארת מדרכה פנויה ממכשולים ברוחב של שני מטרים לפחות. לפיכך, הנחת סחורה בשטח המדרכה אפשרית רק בדרך של מדיניות אכיפה ורישוי.

הוצאת סחורה למדרכה מחייבת אישור העירייה

בעל עסק המבקש להוציא סחורתו על המדרכה נדרש להגיש בקשה לרשות המקומית לקבלת היתר להוצאת סחורה על המדרכה בדומה לבקשה להצבת כסאות ושולחנות. הבקשה מועברת לחוות דעתם של המחלקה לרישוי עסקים וגף תכנון. בבקשה מפרט בעל העסק אילו סחורות הוא מבקש להציב על המדרכה. כמו-כן עליו לצרף תשריט באשר למקום המבוקש. באותם מקרים שבעל העסק מבקש להוציא מקרר או מתקן חשמלי יהיה עליו לצרף אישור חשמלאי מוסמך.

בעת קבלת ההיתר להוצאת סחורה ולהציבה במדרכה נדרש בעל העסק לחתום כלפי הרשות המקומית כי הוא מתחייב להציב את הסחורה והמעמדים לסחורה בסמוך לחנות ועד למרחק מקסימלי מפתח החנות שלרוב נע בין 40 ס"מ למטר אחד, כדי שלציבור הולכי הרגל יישאר מרווח תנועת הליכה חופשי במדרכה. בעל עסק אחראי לניקיון המדרכה בחזית חנותו ברוחב החנות עד שפת המדרכה, במשך כל שעות פעילותה של החנות. בסוף יום העבודה והמכירות מחויב בעל העסק להכניס את כל סחורתו והמעמדים שהוצאו מהחנות לתוך בית העסק.

מתן היתר להוצאת סחורה למדרכה כרוך בתשלום אגרה לרשות המקומית ובהתחייבות ברורות מצד בעל בית העסק. מאחר שהאכיפה על חוק הוצאת סחורה מחוץ לחנות ברשויות מקומיות לא מעטות רפה וכרוכה לעיתים גם באגרה יש בעלי בתי עסק חנויות הנמנעים מלהגיש לרשות המקומית בקשה (רישיון) להיתר הוצאת סחורה ועושים זאת בלא היתר מתוך הערכה שלא אוכפים את החוק ממילא. פקחי העירייה עוברים לא פעם ברחוב מסתחבקים ולוחצים ידיים עם בעל העסק וממשיכים לדרכם.

חוסר משילות והפקרות

בכמה ישובים בארץ יש חוסר משילות בולט הגובל בהפקרות בכל הנוגע להוצאת סחורה מחוץ לבית העסק אל הרחוב או המדרכה הציבורית. במיוחד בולט הדבר בחנויות ירקות, מה שנקרא ירקניות, "פיצוציות", בזארים למיניהם של בגדי אופנה, חנויות פרחים ועוד. כיום יש רחובות ובמיוחד בולט הדבר בחנויות הממוקמות בשדרת עמודים מקורה - אכסדרה (קולונדה).

לראשי רשויות מקומיות יש סמכויות רבות בנושא הוצאת סחורה למדרכה. ראש רשות מקומית רשאי לתת היתר לבעל עסק להציב ברחוב או על המדרכה הצמודה לחזית בית העסק חפצים או סחורה, להתלות ולהתנות היתר זה בהתאם לשיקולו ואף לבטל את ההיתר. הדבר פותח פתח ללחצים ואף במקרים מסוימים איומים על ראש העירייה.

היו מקרים בעבר שתושבים או שבעלי דירות שמתחתם קיימות חנויות תבעו את בעלי החנויות על כך שמוציאים סחורתם שלא כדין וחוסמים את המעבר הכניסה החופשית לבניין ובמקביל תבעו את העירייה על שלא אוכפת את החוק.

הגיע הזמן לעשות סדר בכל הנושא של הצבת סחורה בחזית החנויות. להגדיר קווי מדיניות ברורים ולנקוט צעדי אכיפה נחושים ומתן קנסות. לא לאפשר לבעלי חנויות להוציא סחורות למדרכה אלא במקרים חריגים בטח ללא בקרה וללא פיקוח ראוי.

תאריך:  06/12/2022   |   עודכן:  06/12/2022
אלי אלון
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
הצבת סחורה במדרכה ללא היתר
תגובות  [ 0 ] מוצגות   [ 0 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
באזור העיר קורסק במערב רוסיה פגע הלילה ככל הנראה מל"ט/מזל"ט אוקראיני במיכלי דלק בנמל התעופה, וגרם לפריצת שריפה גדולה. מושל מחוז קורסק אישר שמל"ט פגע במיכלים אך לא סיפק פרטים נוספים. הלילה שוב תקפה רוסיה את אזור מחוז זפוריז׳יה באמצעות טילים ורקטות, ופגעה בתשתיות, אך לא דווח על נפגעים בנפש. בינתיים בכיר אוקראיני מאשר ל"ניו-יורק טיימס" שמל"טים ששוגרו משטח אוקראינה הם אלה שפגעו אמש בבסיסי חיל-האוויר הרוסי סמוך לראסטוב ובאזור העיר רייאזאן, בעומק השטח הרוסי, בין 700 ל-900 ק"מ מגבול אוקראינה.
06/12/2022  |  יאיר נבות  |   יומני בלוגרים
בעשורים האחרונים חולל העולם מהפכות ענק והצעיד קדימה את האנושות בתחומי הטכנולוגיה השונים, בהם: רובוטיקה, בינה מלאכותית, רכב אוטונומי, רכב חשמלי. מקובל לחשוב בטעות שהעולם החדש הינו יקום נפרד שכולו מדבר בשפת ההיי-טק, ואם אתה לא שם (תעסוקתית) אתה לא קיים.
מכל בחינה של אסתטיקה מילולית, או אדריכלות פוליטית בכינון ממשלה התבונה והשלמות על צידו של בנימין נתניהו, שממנה את אבי מעוז להיות הפוליטרוק של מערכת החינוך. מעוז הוא קומיסר הראוי לממשלה דיקטטורית, דגם אנדריי ז'דנוב.
06/12/2022  |  דן מרגלית  |   יומני בלוגרים
קשה מאוד לשנות משהו אליו אנחנו רגילים. כך לדוגמה, העברים במצרים היו עבדים ועבדו עבודה פיזית קשה, בחומר ובלבנים, אך הם היו רגילים לכך, וככל שהמצרים הקשו את התנאים ופרעה דרש עוד ועוד, הם יישרו קו והתרגלו. כך יצא שלאחר שעזבו את מצרים (והיה צורך בעשר מכות אותן העולם כולו זוכר - ואנחנו מזכירים לעצמנו - עד עצם היום הזה), הם התלוננו על סיר הבשר שעזבו במצרים, הבצלים והאבטיחים ושאר המוצרים - החיים כפי שהיו רגילים אליהם.
06/12/2022  |  ארי בוסל  |   יומני בלוגרים
מהפכת חיג'אב באירן עדיין לא מיצתה את עצמה ויש לה עדיין סיכוי לזעזע את המשטר האירני ואף להפילו, קשה לצפות לאילו כיוונים היא תתפתח, עד כה אין סימנים שגל המחאה עומד לדעוך, ייתכן שהיא תביא להיחלשות השליטה של המשטר על כמה אזורים בגבול עם עירק, פקיסטן ואפגניסטן. על-פי ארגוני זכויות אדם עד כה נהרגו כ-450 בני אדם בהפגנות המחאה, שלטונות אירן מאשרים את מותם של 300 הרוגים בלבד.
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
דן מרגלית
דן מרגלית
הפרופסור שקמה ברסלר חזרה הלילה למקומה בראש ההפגנות לאחר ראיון שהעניקה שלשום לטלוויזיה    איננו עקורים בארצנו, אמרה ברסלר שהיא שילוב של מדע ואהבת הארץ, מכון ויצמן ועמק יזרעאל
חאן אל אחמר [צילום: ג'מאל עוואד/פלאש 90]
אביעד ויסולי
ראשי מדינות בכל העולם מסתכלים כעת מה תעשה ישראל    אם התגובה שלנו תהיה בכיינית יתייחסו אלינו בעולם בזלזול ויחריפו את הצעדים
רפאל בוכניק
רפאל בוכניק
המדיניות הישראלית הנוכחית כלפי חיזבאללה, מאז ה-7 באוקטובר 2023, מצטיירת מהבחינה האסטרטגית כמושכלת, בהינתן הנסיבות המתקיימות מאז לאורך גבול הצפון
עמנואל בן-סבו
עמנואל בן-סבו
כחלק מהמסורת המתהווה לנגד עינינו אי-אפשר שלא לדרוש מהעיתונאי נדב אייל לעשות מעשה 'ירון אברהם', ולחשוף את המקור העיתונאי שמסר לו את ההודעה שפרסם
איתן קלינסקי
איתן קלינסקי
כואבת עוצמת הפער, ככל שמרקיעים הישגי צה"ל בשדה הקרב, מרקיעה עשרת מונים האידיאולוגיה החמאסית הרצחנית המזוויעה ומסתמנת צלילה על סף העלמות של כוחות מתונים בחברה הפלשתינית
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il