|   15:07:40
  רפי לאופרט  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
כתיבת המומחים
ברלין בלוז - המלצה לבינג'
כתיבת המומחים
בית חולים לניאדו בנתניה - המרכז הרפואי המוביל בשרון
הממשלה ה-37 [צילום: יונתן זינדל, פלאש 90]

ה"מפלצת" הפוליטו-אגוצנטרית יצאה לדרך

תמו הבחירות, העם אמר את דברו בהכרעה פוליטית ברורה. מאז 1.11.22 נמשכה המלחמה הפנימית בקואליציה והחיצונית באופוזיציה ולא רק לכאורה בכדי לקעקע ולשבש הכרעה זו - מעשה עיירה גלותית ולא מדינה מתוקנת ומתקדמת; היסטריה זו הסתיימה ביום 30.12.22. עת להפשיל שרוולים ולעבוד. מעל לסדר המינהלי חובה להשליט את הנורמה והמשפט הדמוקרטיים הייחודיים לישראל
01/01/2023  |   רפי לאופרט   |   יומני בלוגרים   |   תגובות

בשעה טובה, ה"מפלצת" הפוליטו-אגוצנטרית יצאה לדרך ורבים מקווים שתאור זה של האירוע יוכח בעליל כבלתי-נכון. גם לפני שהחל מעשה המרכבה ציפה הימין שניצחון ברור בבחירות בהתאמה עם הסקרים המוקדמים, יפסיק את דיוני הסרק האינסופיים ויאפשר הקמה מהירה של ממשלה יציבה. האיום כביכול היה אי-השלמה של האופוזיציה האנרכיסטית עם מהות ההכרעה הדמוקרטית ובדיעבד אין ספק שהקולות שבקעו ממנה שידרו מרכיב משמעותי של עויינות וסרבנות. אולם גם הוא עצמו לא "עמד על הגובה" במהלך מעשה המרכבה שהיה ארוך, פתלתל ומייגע מדי. הכינוי "מפלצת פוליטו-אגוצנטרית", מתאר את המציאות הפוליטית אישית-אמוציונאלית הנוכחית על כי הממשלה שהוקמה היא בעלת ממדים מוגזמים מיותרים אובייקטיבית וכפויה למעשה. חוסר נכונות האופוזיציה לקבל את הכרעת העם (חרם על נתניהו), הופך כשלון של הרכבת הממשלה לאיום בפועל בבחירות נוספות על סיפו של מרי אזרחי מסוכן לדמוקרטיה1 ולקיום המדינה.

המניעים הפסיכולוגיים שייכים לתקופת חוסר היציבות של השנים האחרונות ולתחושה חזקה בימין שהשמאל חותר - כמעט בכל מחיר - לבצע הפיכה שלטונית אנטי-דמוקרטית; לפיכך התגייס לעצור זאת והצליח. הסחטנות הבלתי נגמרת וחסרת הבושה ששיחקו לעיני העולם כולו כל "זב-חוטם ומצורע" במערכת הפוליטית המנצחת הוא מחזה אבסורד על-פי כל ק"מ רציונאלי. עדיין "ממשלת ההמונים" מיותרת, יקרה וקשה ביותר לשליטה וניהול אפקטיביים; עדיין שוגה השמאל-מרכז באשליות שמלחמת הפגנות ברחובות תהיה תחליף להליכים הדמוקרטיים ותחלץ אותו מההפסד. עוד טועה השמאל-מרכז לחשוב שדמוקרטיה היא למעשה דיקטטורה של המיעוט או אוליגרכיה של קבוצות אליטה וגם כאן הוא עתיד להתבדות.

עצם סיום התהליך והשבעת הממשלה פועל כהתרת ה"פלונטר" הפוליטי והקואליציוני הממושך והמזיק. נתניהו שוב הוכיח את יכולתו כאשף פוליטי. ובכל זאת, גם לדרך יש משקל וערך חינוכי ולתוצאה - ספקות וסימני שאלה רבים. הדמוקרטיה הישראלית היא שספגה כאן את המכה האנושה ביותר ויצאה ממערכה זו פגועה וחבולה. הדיבורים, התגובות, מלחמת המילים ותהליכי ה"פייק ניוז" שהופעלו ע"י הקואליציה היוצאת אך גם ע"י זו הנבחרת - הציגו לציבור שרשרת ארוכה של התנהלויות חסרות בושה, ירודות באיכותן, תכופות מדי, עניות בתוכן ענייני וגובלות בשקרים ונבזויות מיותרים. הריבון שאליו פונה הציבור בבקשת אמון, מבקש בתמורה רמה ודרך ארץ מקברניטי הציבור האמיתיים והמדומים, בבואם לבקש אמון או להסביר את מעשיהם ותוכניותיהם; מאלה ראינו מעט מאוד. תהליך הקמת הממשלה החדשה היווה שלב נוסף בדרך המשתפלת והולכת לעבר עליבות רבה מצד נבחרי הציבור ומעמדם בעיני הבוחרים רק דועך והולך. דמוקרטיה, בחירות ומינוי שלטון חדש או חדש-ישן אינם מחטפים בשוק ההזדמנויות הפוליטיות. אין הם מייצגים "סחר-סוסים וסוסות" (עיין ערך: מרב מיכאלי), אלא את עיצוב הממשל הלאומי של ישראל למשך 4 שנים: גישות, שיטות, אמצעים וזהות מובילי המערכה ומנהיגיה. לאלה ראוי שיהיה דיוקן ציבורי תקשורתי רציני, איכותי ותרבותי יותר מזה שראינו בשנים האחרונות ובמיוחד בסבב זה.

חשיבותן של בחירות אלה היא באשר הן מוחקות מסֶֶֶפר ההרפתקאות הפוליטיות שלנו את אפיזודת ממשלת בנט-לפיד. היה זה תרגיל אינטלקטואלי הזוי שגרע ממצבת ההתפתחות החיובית שלנו כשהיא בשיאה - שנה וחצי של דריכה במקום - ע"י שיבושים מתמשכים חסרי כיוון ותכלית.2 במשך תקופה זו לא חל שיפור בשום נושא מהותי חרף רשימת הצרכים הארוכה שעמדה על סדר היום הלאומי; לעומת זאת נגרמו נזקים לא מבוטלים. בדיעבד הסתבר שהתרגיל כולו נועד מלכתחילה לסלק את נתניהו מעמדת המנהיגות הלאומית, בדומה למשפטו שכשל אף הוא. מאידך-גיסא, לתרגיל הפוליטי הנ"ל הוצמד ערך שלילי מובהק של שינוי האווירה הציבורית לרעה וחל גידול חמור במספר וחומרת אירועי האלימות האזרחית וברמת הטרור ברחובות המדינה. אלה - לצד חוסר האינטגרציה החברתית-פוליטית בקואליציה - הביאו לכישלון הממשלה היוצאת ובמידה רבה גם למחזות האבסורד בארגון הממשלה החדשה.

נתניהו מתקרב מבחינת גילו לסוף דרכו הפוליטית. דומני שאם תתמיד ממשלתו 4 שנים לפחות, לא יציג מועמדות לקדנציה נוספת בסוף התקופה הנוכחית (למעט במקרה חריג ביותר כגון מלחמה אזורית או הסכם שלום אזורי). המהלך שביצע הפעם מכוון לטווחי-זמן אלה. בקדנציות האחרונות מאז שנת 2009 מיתן במתכוון או ניוון מחמת אילוצים פוליטיים את ההנהגה הרחבה של הליכוד כמפלגת הימין המרכזית בישראל. בקדנציה הנוכחית יפעל - אם יתאפשר לו ע"י שותפיו מבית - להקמת הנהגת המשך שבין היתר תאבק על הבכורה בבחירות הבאות. באותו הקשר סביר ורצוי שנראה גם הצטרפות של רסיסי מפלגות שהתפרקו, כשלו בבחירות או החכימו במסעם הפוליטי הפעם - תוצאת ההבנה ששינוי אמיתי אינו נובע ממניפולציה אירגונית אלא מהבשלתו של שינוי המצדיק רפורמה מהותית.

נתניהו יכול היה, תאורטית, לצאת טוב יותר ממעשה המרכבה הנוכחי ועם ממשלה רציונאלית ויעילה יותר אילו נקט גישה נוקשה ואגרסיבית כלפי מארגני מחול השדים הפנימי במפלגה לקראת סיומו. עם זאת, אסור היה לו לנקוט צעדים שיסכנו פוליטית והיסטורית את עצם הקמת הממשלה וידחפו לבחירות חדשות. בתהליך הבנייה של מנהיגות פוליטית חדשה לליכוד כלולים שלושה נושאי-משנה, שלכולם מרכיב של תיקון יסודי וחיזוק לחולשת המפלגה ד'היום: תוספת חברים - חיזוק מובהקות הרוב הקבוע; צירוף בעלי ניסיון ועבר קודם בעיקר בתפקידים ציבוריים וממלכתיים - חיזוק שכבת המנהיגות הפוטנציאלית; שינוי האוירה וארגון והפעלה מחדש של התהליכים הדמוקרטיים הפנימיים - חיזוק הדמוקרטיה הפנימית במפלגה על-ידי עיבוי ומיסוד היכולות.

רמת הדיון הציבורי בנושאי דמוקרטיה - מבנה, חוקים, עקרונות המשטר והממשל, גבולות הכוח השלטוני, חקיקה ואכיפתה, איננה מרנינה, בלשון המעטה. גיוון האידאולוגיות ומהילת ההוויה במידה גדושה של "פייק ניוז" מצד אחד ושל ניסיון עיצוב משמעויות שגויות ואינטרסנטיות למושגי-יסוד פוליטיים מתחום מדעי-המדינה המהווים בסיס משותף לתפעולה של מדינה דמוקרטית קלאסית, פוגעים בטיב ואיכות השלטון ויוצרים אי-הבנה של המותר והאסור במשטר זה. דמוקרטיה קלאסית שבה מאמין רוב הציבור בישראל מושתתת על קבלת העקרונות של ריבונות העם וציות מרצון לחוקים ולמסגרות הניהוליות הפנימיות בחיים הקולקטיביים. זאת למן הגדרת האזרחות - חובות וזכויות - ועד לכללי האכיפה, גבולות החופש האזרחי וסמכויות המנהלים האוכפים את חוקי היסוד. בלבול הציבור בשאלות אלה מוביל לאנרכיה.

הפעלת תוכנית העבודה של הממשלה החדשה, תעורר בסוגיות אלה ויכוחים לא מעטים. אחד המהותיים צפוי לעסוק בשאלת האיזונים בין זכויות הפרט כיחיד החי במערכת חברתית אירגונית משותפת לבין זכויות הרוב מול עריצות המיעוט. הפרשנות שביקשה להנחיל (או להנחית) לנו מערכת המשפט הישראלית בחסות חוק כבוד האדם וחירותו והמהפכה השיפוטית, אינה באה עוד בחשבון;3 זו אחת ההכרעות החשובות של הבחירות האחרונות. שאלה זו במדינה יהודית חייבת לעסוק באיזון השוטף בין כללי האמונה והדת לבין חוק המדינה ודרכי אכיפתו; זו איננה סוגיה משפטית אלא בראש וראשונה ערכית. במרבית המקרים המוכרים בעולם, חוק המדינה גובר על החוק הדתי למעט בשאלת אכיפת האמונה - זו זכות אינדיבידואלית ולא קולקטיבית. עם זאת, סובלנות בהפעלת האיזון הנדון הינה חיונית וקריטית. שיעור מאלף תוכל מדינת ישראל ללמוד אם בחסות הרפורמות של משרד המשפטים, תיזום הממשלה - באישור הכנסת ותמיכתה - פעילות ציבורית לכתיבת חוקה לישראל.

ריבוי הדעות ביהדות בשאלת חוקי המדינה "הנכונים" ובאופן השילוב בינם לבין "האופי היהודי" הקולקטיבי במדינה יהודית, יחוללו לא מעט קשיים גם ביחסי ישראל עם יהודי התפוצות. חובה לגלות ערנות על-מנת שלא להקצין עמדות מטעמי הגמוניה פורמלית אך גם בכדי שלא נהפוך לאסקופה נדרסת. עצם העובדה שחלק מהעם היהודי החליט להמשיך את גלות אבותיו וחייהם הקהילתיים-יהודיים החסרים ואינו מצטרף למדינת היהודים אינה מעניקה לו זכויות ואפשרויות מלאות לקביעת אורחות חייה של המדינה.

הערות

1. הדמוקרטיה הישראלית איננה העתק של דמוקרטיות אחרות משום שאף מדינה אחרת בעולם איננה יהודית ודמוקרטית. ישראל חייבת להגדיר בעצמה את השיטה הנכונה והטובה לה, בלי התערבות חיצונית של יהודים ולא יהודים, אבל מתוך שימוש אינטליגנטי בכל מה שניתן ללמוד מאחרים.
2. בסופו של חשבון, הביאה תקופה זו ערך מוסף לשני האנשים שמילאו בה את תפקיד ראש הממשלה וראש הממשלה החליפי מבלי ששינו משהו ממשי בהווייה הישראלית הבסיסית ובפתרון הבעיות הפתוחות בה. כאשר קמה ממשלת "השיתוף המעושה", הסביר בנט שלא יהיו שינויים בשום נושא מהותי ושנוי במחלוקת בין הגושים. הוא עצמו עמד במידה סביר בהתחייבות זו, שותפיו מאידך עשו כל שלאל ידם בכדי להוליך אותו ואתנו שולל ולקדם את מטרותיהם, ובכלל זה סייעו למגמה הערבית האנטי-ציונית להפוך את ישראל למדינת כל אזרחיה.
3. לפיכך, חקיקת פיסקת ההתגברות שתבדל את סמכות החקיקה מסמכות השיפוט באופן חד-חד ערכי, הינה דחופה ויש לקדמה בזריזות.

תאריך:  01/01/2023   |   עודכן:  01/01/2023
רפי לאופרט
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
ה"מפלצת" הפוליטו-אגוצנטרית יצאה לדרך
תגובות  [ 3 ] מוצגות   [ 3 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
בני בנקר
4/01/23 14:29
2
רפי לאופרט
8/01/23 16:21
3
רפי לאופרט
8/01/23 16:25
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
בימים אלה מתעוררת במלא עוצמתה התנועה הלאומית "המדרבנים", תנועה שהוקמה לרגל בחירת הממשלה החדשה, תנועה המבקשת לדרבן את אזרחי ישראל לצעוד, למחות, לשתף, להיאבק, להילחם, לעצור, לחסום, להגן, להציל. המדרבנים. בדמוקרטיה יצוקת פלדה כמו הדמוקרטיה הישראלית ראוי אפילו לעודד מחאות, הפגנות, מאבקים, עמידה על גשר, הגשת עתירות, צעדות עם לפידים, הכל כמובן כפוף לחוק, כיאה למדינה יהודית דמוקרטית.
ממשלת נתניהו החדשה נכנסת מהר למבחנה המדיני הראשון בעקבות החלטת העצרת הכללית של האו"ם בסוף השבוע לקבל את דרישת הרש"פ ולבקש מבית הדין לצדק בהאג חוות דעת משפטית על חוקיות "הכיבוש הישראלי" בשטחים. ראש הממשלה נתניהו גינה את החלטת העצרת הכללית ואמר כי "העם היהודי לא כובש בארצו ואיננו כובש בבירתנו הנצחית ירושלים" וכי ההחלטה היא חלק מכמה מאות החלטות מעוותות שהתקבלו בעצרת הכללית של האו"ם במהלך השנים. השאלה היא האם הממשלה החדשה תפגין נחישות מדינית כבר בתחילת דרכה או שתחשוש מהתגובה של הממשל האמריקני. זה יהיה גם מבחן להסכמים הקואליציונים בין הליכוד לבין הציונות הדתית שבהם נכתב כי "אם הרש"פ תקדם צעדים נגד ישראל בהאג, הממשלה תגבש מדיניות ואמצעים נגד הרש"פ ונגד פעולותיה".
כיפה סרוגה עליו ועליה X גדול אדום, זהו הדגל החדש של מפלגות בצלאל סמוטריץ', שמחה רוטמן ואורית סטרוק מנורת שבעת הקנים ועליה X גדול אדום זהו הדגל החדש החליפי. הם מתכננים להעיף את חובשי הכיפות מהמרחב הציבורי, לא להשכיר להם חדרים בבית מלון, לא להכניס אותם למסעדות, לא למכור להם דירות ולא לקנות מהם דירות, אפילו אופנים משומשים לא לקנות מהם ולא למכור להם.
החמ"ל המשותף של כל הפלגים הפלשתינים ברצועת עזה ביצע השבוע תרגיל צבאי באש חיה בהשתתפות יחידות עלית, לבחון את מהירותה תגובה של הלוחמים ואת מוכנותם למלחמה. אחד התרחישים בתרגיל היה חדירה לתוך שטח ישראל ולקיחה בשבי של חיילי צה"ל.
ממשלה חייבים להקים. בנימין נתניהו איננו ציפי לבני המוותרת על הקמת ממשלה בשל חוסר הגעה להסכמות עם מפלגות הקואליציה, כי את ההסכמות שלא נפתרות לפני הקמת הממשלה ניתן גם לפתור אחרי הקמת הממשלה. ממילא ההבטחות של טרם הקמת הממשלה כתובות על קרח, כי האילוצים "מפריעים" לקיומם.
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
רון בריימן
רון בריימן
"ידידתנו הגדולה" עושה זאת שוב. שוב היא גוזלת ממדינת ישראל ומעם ישראל את הניצחון על אויב תוקפני. כך היא נהגה ונוהגת בכל מלחמות ישראל ב-76 שנות "עצמאותנו"(?). שוב היא נוהגת בישראל כפ...
מירב ארד
מירב ארד
בצל מלחמת 'חרבות ברזל', אזרחי ישראל יחגגו את יום העצמאות ה-76. קרן קימת לישראל והמוס"ל מציגים: אלו הם הפארקים המומלצים ביותר לעל האש בחיק הטבע ואלו הם הנחיות הבטיחות שכל הורה חייב ...
צבי גיל
צבי גיל
אל לקחי השואה יש להוסיף לקח חשוב והוא ולהשקיע מרץ וכל המשאבים לרבות ממון כדי להתמודד עם אותם ערוצי רשע ורעל שמאיימים על קיומנו כחברה חופשית
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il