|   15:07:40
  אלי אלון  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
סוכנות ראש
עריכת הסכמי ממון: השלבים המומלצים בדרך להסכם מוצלח
כתיבת המומחים
הקשר בין טסט שנתי לרכב ותקלות ברכבים ישנים
בית העלמין בראש פינה חלקת הותיקים [צילום: אלי אלון]

בית הקברות ההיסטורי בראש פינה

בית הקברות ההיסטורי בראש פינה, הממוקם בפאתי המושבה משקיף אל בתיה ההיסטוריים, אינו מפורסם ומבוקר (מלשון ביקורים) כבתי הקברות ה"מיתולוגיים" בכנרת, בנהלל או בתל חי, למרות שטמונים בו כמה דמויות בולטות ומיוחדות בתולדות ההתיישבות בארץ
21/02/2023  |   אלי אלון   |   יומני בלוגרים   |   תגובות
ממייסדי המושבה
בחלקה זו טמונים רבים ממייסדי המושבה ובראשם משה דוד שוב (ינקוביץ) ממייסדיה של המושבה. שוב רכש קרקעות שהיו חלק מאדמות המושבה גיא אוני ליד צפת שנעזבה ואדמות נוספות מהכפר הערבי ג'עוני.


חלקת המייסדים

בית העלמין ממוקם בשיפולי מדרון הר, סמוך לוואדי (נחל) ראש פינה. בחלק הגבוה של בית העלמין נמצאת חלקת מייסדי וראשוני ראש פינה. רבות ממצבות הקברים בחלקה זו, מוזנחות והכיתוב עליהן דהוי ומחוק עד כי לא ניתן במקרים רבים לזהות את שם הנקבר. כאן בחלקה זו טמונים רבים ממייסדי המושבה ובראשם משה דוד שוב (ינקוביץ) ממייסדיה של המושבה.

משה דוד שוב (משה דוד ינקוביץ) נשלח לארץ ישראל על-ידי אגודת "חבורה יישוב ארץ-ישראל על-ידי עבודת אדמה" מוינשט שברומניה, לאתר ולרכוש קרקע להתיישבות חקלאית בארץ ישראל. ב-24 ביולי 1882 רכש דוד שוב, כנציג האגודה, קרקעות שהיו חלק מאדמות המושבה גיא אוני ליד צפת שנעזבה ואדמות נוספות מהכפר הערבי ג'עוני, ועליהם התיישבו כבר באותה שנה כמה עשרות משפחות שעלו לארץ מרומניה בעיקר מהעיר מוינשט. העולים הגיעו לארץ ישראל ב1882 באוניית תטיס, ירדו בחוף בירות ובמסע רגלי יצאו עם חמורים ופרדות לצפת ומשם יצאו להתיישבות באדמות גיא אוני וכפר ג'עוני שרכש עבורם דוד שוב. משהגיעו הם החליטו לשנות את שם המקום לראש פינה, לפי הפסוק מתהילים, קי"ח, כ"ב: "אבן מאסו הבונים, הייתה לראש פינה". והשאר היסטוריה.

שוב היה ממנהיגי ראש פינה. הוא נפטר ב-23 במרס 1938 בגיל83. על שמו נקרא הרחוב הראשי בישוב ועל קברו נחקק: "ראשון החלוצים של הישוב החקלאי בגליל העליון מיסד המושבות ראש פינה ומשמר הירדן". ליד קברו קברה של רעייתו שרה הינדה. נכדתו לבנונה, נישאה לפרופ' צבי נוימן מחלוצי הכירורגיה הפלסטית בישראל, ונינו של שוב הוא דני נוימן כדורגלן בית"ר ירושלים הנודע.

בחלקת המייסדים נמצאים גם קבריהם של אהרון ירמיהו קלר, יוסף פרידמן (יוסף האפנדי) גרשון גולדמן, דניאל בנדל, ומייסדים נוספים של המושבה ראש פינה וכן קברי בני משפחותיהם רעיותיהם ילדיהם ועוד. בחלקה זו נמצאת מצבת קברו של הרב טורדוס הכהן, שהיה רב המושבה ראש פינה ומושבות הגליל העליון (יסוד המעלה, מטולה, משמר הירדן ומחניים). אביו הרב יוסף אריה זילברמן כיהן כרבה של העיר מוינשט שברומניה והיה הרב הראשי הראשון של ראש פינה.

חוקר המלריה פרופ' גדעון מר
במאורעות תרפ"ט היה מפקד "ההגנה" בראש פינה לאחר קום המדינה בשנות החמישים כיהן כמנהל בפועל של משרד הבריאות
▪ ▪ ▪

אחת הדמויות הידועות הטמונות כאן הוא חוקר המלריה האגדי ואיש ארגון "ההגנה" פרופסור גדעון מר. גדעון, למד רפואה באוניברסיטת היידלברג בגרמניה. ב-1914 עלה לארץ התנדב ל"גדוד הפרדות", היה עוזרו-שלישו של יוסף טרומפלדור ונלחם במערכה בגליפולי. בשנת 1929 מונה למנהל התחנה לחקר המלריה של האוניברסיטה העברית בראש פינה. במאורעות תרפ"ט היה מפקד "ההגנה" בראש פינה. לאחר קום המדינה בשנות החמישים כיהן כמנהל בפועל של משרד הבריאות. הוא נפטר במרס 1961 בגיל 67. ליד קברו נמצא קבר רעייתו זינה לבית רבינוביץ.

לגדעון וזינה מר, היו שלושה ילדים שתי בנות ובן כולם כבר אינם בחיים: ארנה מר חמיס, הייתה פעילה פוליטית אמו של השחקן והבמאי ג'וליאנו מר שנרצח בג'נין בשנת 2011. מיה מר-עפרון, לוחמת חיל העזר לנשים והפלמ"ח, אמה של התסריטאית-במאית ליהי חנוך זמי (זלמן) מר, לשעבר חבר קיבוץ בית ניר, היה מראשי הקיבוץ הארצי.

קברי בנות פקיד הברון אוסוביצקי
בית העלמין [צילום: אלי אלון]
בעקבות יחסים מעורערים בינו לחלק מתושבי המושבה ראשון לציון, שאף ערכו מרד נגדו, הברון החליט להעבירו לראש פינה
▪ ▪ ▪

בחלק העליון של בית העלמין, על-רקע המצבות הצנועות, בולטת מצבה אחת גדולה מפוארת יחסית ומגודרת. זאת מצבת קברי שתי בנותיו של פקיד הברון יהושע אוסוביצקי שנפטרו ממחלה. המצבה המפוארת, לעומת המצבות הקטנות והצנועות סביבה, מדגישה את הפער החברתי-כלכלי בין הפקידות לאיכרים הפשוטים.

יהושע אוסוביצקי (1858-1929) היה מהבולטים בפקידי הברון רוטשילד. בהתחלה היה הפקיד הראשי בראשון לציון אולם בעקבות יחסים מעורערים בינו לחלק מתושבי המושבה ראשון לציון, שאף ערכו מרד נגדו, הברון החליט להעבירו לראש פינה, ולמנותו לפקיד הראשי של כל מושבות הגליל. הוא יזם סלילת כבישים, הקים מפעלי תעשיה בגליל ובהם מפעל ליצור משי בראש פינה, רכש קרקעות, הרחיב ופיתח את מושבות הברון באזור וכונה אז על-ידי היהודים והערבים "מלך הגליל".

המחנך והמורה חיים וילקומיץ
עד אז התנהלו הלימודים ב"חדר" דתי, והמעבר לשיטתו של וילקומיץ עורר ויכוחים רבים
▪ ▪ ▪

סמוך לקבר בנות אוסוביצקי נמצא קברו של המורה שמחה חיים וילקומיץ, יליד רוסיה שעלה לארץ ישראל ב-1896 ולאחר שהיה מורה במושבות רחובות, ובמטולה הגיע ב-1902 עם רעייתו לובה (ליבה), אף היא מורה, לראש פינה. ב-1903 החליף וילקומיץ את יצחק אפשטיין כמנהל בית הספר העברי בראש פינה וכיהן בתפקיד זה עד מותו ב-1918.

וילקומיץ פעל להחדרת השפה העברית בקרב תלמידיו כבסיס לכל מערכת הלימודים בבית הספר שהוקם על-ידי הברון. עד אז התנהלו הלימודים ב"חדר" דתי, והמעבר לשיטתו של וילקומיץ עורר ויכוחים רבים. שיטת לימודו של וילקומיץ זכתה להערכה רבה בקרב אנשי חינוך בארץ והוא נחשב למעצבי החינוך העברי. בנם של חיים ולובה וילקומיץ עמיאסף וילקומיץ שנולד בראש פינה שינה שמו לעמי אסף, והיה לימים ממייסדי כפר יהושע, מראשי תנועת המושבים וסגן שר החינוך והתרבות בממשלת ישראל.

יואב דוברובין
מחלת המלריה הופצה על-ידי יתושי אנופלס מאגם החולה והביצות הסמוכות
▪ ▪ ▪

אחת הדמויות המרתקות הטמונות כאן בבית העלמין בראש פינה הוא יואב דוברובין. דוברובין ומשפחתו היו "סובוטניקים" - רוסים נוצרים שאימצו לעצמם מנהגים יהודיים כגון שמירת השבת. לאחר שהתגייר המיר אנדריי את שמו ל"יואב" ואשתו קיבלה את השם רחל. משפחת דוברובין שמנתה 13 נפשות, עלתה לארץ ישראל בשנת 1903, כאשר יואב עצמו היה בן 72.

בשנת 1909 רכש יואב דוברבין חלקה של 650 דונם בצפון המושבה יסוד המעלה, ויחד עם בניו הקים בה משק חקלאי משגשג שכלל בעלי חיים מטעים ופרדסים ואת "אחוזת דוברובין" אחוזה מפוארת יחסית שתוכננה בסגנון אחוזות איכרים באירופה.

החווה שכנה בסמוך לאזור מוכה ביצות. מחלת המלריה הופצה על-ידי יתושי אנופלס מאגם החולה והביצות הסמוכות, ולאחר ששני בניו יעקב ואברהם ושלושה מנכדיו מתו ממלריה, עברה המשפחה לראש פינה כדי לשמור על שאר בני המשפחה מהמחלה הקטלנית. הבן הבכור, יצחק נותר במקום, על-מנת לשמור על מבני החווה, הפרדסים והמטעים. בראש פינה הקים יואב דוברובין משק חדש אך שרשרת האסונות שפקדה אותו המשיכה לפגוע בו גם כאן. בנו הצעיר וכלתו נפטרו וכן נפטרה רחל, רעייתו של יואב. יואב נפטר בשנת 1935, בגיל 104 והובא לקבורה בראש פינה.

חלקת אנשי פלוגת בית"ר
ב-21 באפריל 1938 ירו על אוטובוס ערבי בכביש ראש פינה-צפת וזרקו לעברו רימון. הרימון לא התפוצץ, לא נגרם נזק ואיש מהנוסעים לא נפגע
▪ ▪ ▪

בחלק העליון של בית העלמין, בצידו הדרומי, נמצאת חלקת אנשי פלוגת בית"ר ששכנה בראש פינה והייתה הגדולה בפלוגות הארגון בארץ. במרכזה קברו של הרוג המלכות שלמה בן יוסף.

בן-יוסף נולד בפולין בשם שלום טבצ'ניק, עלה לארץ בספטמבר 1937, התיישב בראש פינה והצטרף לפלוגת בית"ר במקום. בעקבות גל רציחות של יהודים על-ידי ערבים באותה תקופה, החליטו שלמה בן-יוסף ושניים מחבריו, אברהם שיין ושלום ז'ורבין, לנקום את הרציחות ללא אישור ובניגוד לעמדת מפקדיהם.

ב-21 באפריל 1938 ירו על אוטובוס ערבי בכביש ראש פינה-צפת וזרקו לעברו רימון. הרימון לא התפוצץ, לא נגרם נזק ואיש מהנוסעים לא נפגע. מיד לאחר מכן נמלטו השלושה מהמקום והסתתרו במערה שמתחת לבית פיק"א שהיה אז נטוש (כיום נקראת "מערת שלמה בן יוסף"). לאחר מצוד נרחב של הצבא הבריטי אחריהם נתפסו השלושה במערה כשברשותם כלי נשק.

נגד השלושה הוגש כתב אישום באשמת החזקת נשק שלא כחוק, ונסיון הריגה. עם סיומו של המשפט ב-3 ביוני 1938 הוכרז ז'ורבין כלא שפוי, ואילו שיין ובן יוסף נדונו למוות. עונשו של שיין הומתק בזכות גילו הצעיר. הנסיונות להמיר גם את עונשו של בן יוסף לא צלחו וב-29 ביוני 1938 הוצא בן יוסף להורג בתלייה בכלא עכו והפך לסמל גבורה. בן 25 היה בעת עלותו לגרדום. בסמוך לקברו של בן יוסף טמונים שני חבריו שלום זורבין (נפטר ב-1990) ואברהם עמיקם שיין.

לידם נטמן גם חבר הכנסת ד"ר שמעון יוניצמן שהיה מפקד פלוגת בית"ר במושבה. יוניצמן נפטר בגיל 54 בעת שלן במלון הנשיא בירושלים לבקשת משפחתו וכנראה על-פי צוואתו הובא לקבורה בראש פינה.

סיפורי טרגדיה עצובים
קבר צבי וזהבה אורן [צילום: אלי אלון]
האב שלמה בנימין בן 38 ושלושת ילדיו אילן בן 7 דנית בת 9 ואדם בן 11 נהרגו בחוזרם מטיול למצדה
▪ ▪ ▪

מאחורי כמה נקברים בבית העלמין בראש פינה סיפורי טרגדיה עצובים וכואבים. בצד המזרחי של בית העלמין סמוך לכניסה הראשית טמונים זה לצד זה אב ושלושת ילדיו שנהרגו יחדיו בתאונת דרכים. האב שלמה בנימין בן 38 ושלושת ילדיו אילן בן 7 דנית בת 9 ואדם בן 11 נהרגו בחוזרם מטיול למצדה בתאונת דרכים מחרידה שאירעה ביום שישי אחר-הצהריים ב-23 בדצמבר 1988 במבואות ערד, כאשר המכונית בה נסעו מדגם אוטובייאנקי התנגשה חזיתית באוטובוס אגד שהיה בדרכו מערד לבאר שבע.

יחד עמם ניספה גם הנער בועז ברלבט בן 14 מרמת השרון בנם של ידידי המשפחה. שלמה בנימין היה סרן במילואים, נפצע בשנת 1970 בתקרית בהר דב ונטל חלק במלחמת יום הכיפורים למרות נכותו. לימים שירת כקצין מודיעין בצפון.

לא רחוק משם נמצאים קבריהם של צבי אורן בן 74 ורעייתו זהבה (69) תושבי ראש פינה שנמצאו בפברואר 1991 ירויים למוות בביתם במושבה. גם היום בחלוף למעלה משלושים שנה מאז הרצח לא נפתרה התעלומה מי רצח את השניים ולמה.

קורבנות איבה
בבית העלמין נמצאים קברם של פטר פביאן ועמיקם שמאי, שני חברי ילדות שנהרגו יחדיו ב-16 במאי 1956 בעת עלות ג'יפ בו נסעו על מוקש שהניחו הסורים בשדות ממזרח לאלמגור
▪ ▪ ▪

כמה מהטמונים בבית העלמין הישן בראש פינה הם קורבנות איבה ומערכות ישראל. כאן טמון שמואל גוטפריד שנרצח על-ידי ערבי ביום ג' ד' ניסן תרצ"ו על-יד ביתו בראש פינה והיה ככל הידוע נפגע פעולות האיבה הראשון בגליל.

בבית העלמין נמצאים קברם של פטר פביאן ועמיקם שמאי, שני חברי ילדות שנהרגו יחדיו ב-16 במאי 1956 בעת עלות ג'יפ בו נסעו על מוקש שהניחו הסורים בשדות ממזרח לאלמגור. כאן נטמן גם טוראי זרובבל כץ לוחם הפלמ"ח והגנה שנפל בקרב על משמר-הירדן ביום 16.5.1948 והוא בן 19 בנופלו.

בין הקבורים בבית העלמין אל"ם (מיל') צבי רסקי, שהיה מפקד גזרת גוש תל חי בשנות ה-60, ולאחר מלחמת ששת הימים, בשנים 1967 - 1970 היה מושל העיר ג'נין. במלחמת יום הכיפורים היה מפקד עורף פיקוד צפון. בשנת 1978 נבחר לראשות המועצה המקומית ראש פינה, וכיהן בתפקיד זה במשך 15 שנים ברציפות (שלוש קדנציות), עד שנת 1993.

המושבה ראש פינה הייתה חלק בלתי נפרד מחייו של צבי רסקי. צבי נולד, גדל והתחנך במושבה, והתגורר בה למעשה כמעט כל שנות חייו. סבו מצד אמו ציפורה היה דוד קוזווינר, ממייסדי ראש פינה. צבי רסקי נפטר בשנת 2018 בגיל 92.

אמנים ואנשי תרבות
בבית הקברות של המושבה טמונים אנשי תרבות ואמנות, ובהם הצייר והסופר אריה "לוליק" אקשטיין
▪ ▪ ▪

ראש פינה משכה אליה בעשורים האחרונים אנשי תרבות ואמנות, ציירים משוררים ואנשי בוהמה. בבית הקברות של המושבה טמונים כמה מהם, ובהם הצייר והסופר אריה "לוליק" אקשטיין. הוא גדל כנער אסופי בלודז' בפולין, שרד את הגיטאות ומחנות הריכוז ועלה לארץ ישראל בשנת 1948. עסק במקצועת שונים ומגוונים במהלך חייו. בשנת 1967 התיישב בראש פינה והיה אחד מתושביה הצבעוניים של המושבה. בשנת 1990 זכה בפרס ראשון בתחרות הסיפור הקצר בעיתון הארץ עם סיפורו: "הדודה אסתר" נפטר ביולי 2015 בגיל 86.

"ג'ודי ואודי"
קבר עדה ועדיה גור [צילום: אלי אלון]
ג'ודי והבובה שלה "אודי" הופיעה בחמאם ביפו עם אורי זוהר וועל במות נוספות בארץ
▪ ▪ ▪

אמנית נוספת הטמונה כאן היא ג'ודי אבן חן שהייתה פיתום, אמנית בעלת יכולת לדבר מהבטן. היא נולדה בשם בתיה יהודית לוין בתם של רות רחל ולואיס לוין. כבר בנערותה הופיעה בתוכניות טלוויזיה בארצות הברית עם בובת עץ בשם וודי. בארצות הברית פגשה ג'ודי שהייתה אז בשנות ה-20 לחייה באברהם אבן-חן, ישראלי יליד ראש פינה בן למשפחת פיינשטיין ממייסדות ראש פינה, שעבד בקונסוליה והשניים נישאו.

בתחילת שנות ה-60 הזוג אבן חן עבר לגור בישראל. ג'ודי והבובה שלה "אודי" הופיעה בחמאם ביפו עם אורי זוהר וועל במות נוספות בארץ. בהמשך הופיעה ג'ודי ובובתה "אודי" בתוכניות ללימוד אנגלית בטלוויזיה הלימודית ובתוכניות בידור בטלוויזיה הישראלית והתחבבה על הקהל הישראלי. בהמשך עסקה יחד עם בעלה אברהם אבן חן בתחום רפואה טבעית וטבעונית. השניים ניהלו מרפאות ליעוץ בתחומים אלה. ג'ודי נפטרה בשנת 2000 בגיל 72.

בין הקבורים בבית העלמין החוקר עדיה גור (גורביץ) חוקר, היסטוריון, והוגה דעות שבפרסומיו ומחקריו יצר את התשתית לתנועת העברים הצעירים ("הכנענים"), והיה מהראשונים להביע את עמדותיה. על מצבת קברו נחקק: "עדיה גור בן אריה נח גורביץ 1972-1907 חושף תולדות ארץ העבריים חוזה ברית הקדם והשלום העברי". ליד קברו נמצא קבר רעייתו עדה גור שטיינברג שהייתה בתו המאומצת של גיסו של ז'בוטינסקי.

קבר ג'ודי אבן חן בראש פינה [צילום: אלי אלון]
תאריך:  21/02/2023   |   עודכן:  21/02/2023
אלי אלון
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
בית הקברות ההיסטורי בראש פינה
תגובות  [ 1 ] מוצגות   [ 1 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
משה פולק
28/02/23 21:16
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
פסק הדין הותיר אי-בהירות, עליה עמדה הנשיאה חיות בדיון הנוסף, במקרה בו סימן מסחר בינלאומי מוכר היטב מועבר לבעלותה של חברה ישראלית ונרשם על שמה בפנקס סימני המסחר – האם החברה הישראלית רשאית לעשות שימוש במוניטין הבינלאומי של הסימן
21/02/2023  |  אורי ברעם  |   יומני בלוגרים
מנהיגי הימין המשיחי בממשלת ישראל, בצלאל סמוטריץ' ומיכאל בן ארי, מסובבים את ראש ממשלתנו, בנימין נתניהו. הם למעשה המנווטים את כל צעדיו המדיניים ומחייבים אותו להתעלם מכל נורות האזהרה ולהסתבך עם כל העולם כולל עם ארצות הברית, שמעניקה לישראל סיוע ביטחוני בהיקף של 38 מיליארד דולר כל עשור בנוסף על גילויי הגנה דיפלומטית גורפת.
ישראל מנסה להפחית את האלימות הצפויה במהלך חודש רמדאן, על-פי גורמים מדיניים בכירים בירושלים, זו הסיבה שראש הממשלה נתניהו הסכים לעסקה האמריקנית בנושא ההתנחלויות. לכך יש להוסיף את התלות הישראלית בארה"ב בכל הקשור לסכנה האירנית ורצונו של ראש הממשלה נתניהו לצאת בקרוב לוושינגטון לפגישה עם הנשיא ביידן.
מה דינה של בקשה לקבל דוח ביקורת שערך מבקר פנימי כראיה בהליך משפטי? סוגיה זו, המוסדרת בחקיקה הקובעת כי דוח ביקורת לא יהווה ראיה בהליך משפטי (ס. 10 לחוק הביקורת הפנימית), נדונה בעבר בבתי משפט, שפסקו כי להוציא מספר חריגים, דוח ביקורת פנימית לא יהווה ראיה.
21/02/2023  |  אלון קוחלני  |   יומני בלוגרים
שלום לראש הממשלה הלגיטימית עדיין,
20/02/2023  |  דן מרגלית  |   יומני בלוגרים
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
רון בריימן
רון בריימן
אין צורך בחוק גיוס מגזרי, ובוודאי שאין צורך בחוק השתמטות מקומם    החובה לשרת צריכה לחול על כל בני ה-18 ובנות ה-18, כאשר משך השירות - 3 שנים - והשכר הניתן לחיילי החובה צריכים להיות א...
הרצל ובלפור חקק
הרצל ובלפור חקק
על המשוררת טניה הדר, מחווה לזכרה    בשיריה של טניה הדר אנו נסחפים כבמטה קסם אחר המסע הפנימי, הולכים לאן שהולכת הנפש
יואב יצחק
יואב יצחק
מימון יצא לחו"ל לפני יותר מ-10 שנים בתקופה שהתקיימה נגדו חקירה סמויה מצד רשות ניירות ערך, רשות המיסים, המשטרה והרשות לאיסור הלבנת הון    מאז נמנע מחזרה לישראל    ביקורו בשבועות האחרו...
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il