|   15:07:40
  אלי אלון  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
כתיבת המומחים
מהי חרדה דנטלית ואיך מתמודדים איתה?
קבוצת ירדן
כל מה שרצית לדעת על שירותי אינסטלציה
חלקה המיועדת לקבורת ארץ ישראל בקבוצת יבנה [צילום: אלי אלון]

"קבורת ארץ ישראל"

מצוקת הקבורה בישראל הולכת ומחריפה. בתי הקברות הולכים ומתרחבים. במדינת ישראל נפטרים כארבעים אלף אנשים מדי שנה ובשיטת הקבורה המסורתית ('קבורת שדה') נדרשים מאות דונמים לצרכי קבורה כל שנה. הערכה היא, כי בעשורים הקרובים לא יהיה מספיק מקום בארץ לקבור את כל הנפטרים
02/03/2023  |   אלי אלון   |   יומני בלוגרים   |   תגובות
שלט חלקת קבורת ארץ ישראל בקבוצת יבנה [צילום: אלי אלון]

מצוקת הקרקע החריפה הביאה את מדינת ישראל להחליט שלא ניתן עוד להמשיך ב"קבורת שדה" (קבורה רגילה) במסגרתה מוקצה לכל נפטר חלקת קרקע נפרדת והוא נקבר על משטח אופקי זה לצד זה במרחקים קבועים. בעשורים האחרונים החלה מדינת ישראל לקדם פתרונות לציפוף המתים על-ידי קבורה רוויה - קבורה של זוגות בחלקה אחת ('קבורת מכפלה') קבורה בתוך כוכים בקיר ('קבורת סנהדרין'), ובעיקר קבורה במבנים רבי קומות.

שיטת קבורה רוויה היא פתרון מקומי וזמני ואינה פותרת את מצוקת הקבורה בארץ לטווח ארוך. גם קבורה זו תמצה במהירות את הקרקעות הפנויות. לקבורה רוויה -בכוכים בקיר ובמיוחד בקומות חסרונות רבים: עלותה הכלכלית גדולה ונדרשים כספים רבים לבניית קונסטרוקציות בטון אדירות ותחזוקתם. ובנוסף הקמת "ערי הקבורה" לסוגיהן, דורשת כמויות עצומות של בטון חציבה בקרקע וכריית אבנים למצבות וכתוצאה מכך נגרמים נזקים אקולוגיים משמעותיים לסביבה.

בשיטות הקבורה הנוכחיות נוצרים שטחים ענקיים של "ערי קבורה" גושי בטון מכוערים ומכערים המולידים תחושת ניכור וריחוק. הדבר חמור שבעתיים נוכח העובדה ששטחים אלה צפויים להיות נטושים בחלוף דור או שניים ולהפוך לערי רפאים. כבר היום מי שנוסע, למשל, בכביש 1 מת"א לירושלים בצמוד להר המנוחות בירושלים מבחין בבנייני הקבורה רבי הקומות - גושי בטון מכוערים ומנוכרים הפוגעים בחזות הנופית של הסביבה והאזור. הוא הדבר גם לגבי החולפים בצמוד לבית הקברות ירקון ובתי קברות נוספים.

בעשורים הקרובים לא יהיה מספיק מקום בארץ לקבור את כל הנפטרים, המסקנה הזאת זועקת מכל דוח שנעשה בנושא בשנים האחרונות. חישוב פשוט מגלה שאם היום יש קרוב ל-10 מיליון בני אדם בישראל, זה אומר שתוך 60 שנה יהיו פה 5 מיליון קברים, ואם כל אחד תופס 2 מטר מרובע באדמת הארץ הזו, אפשר לחשב במכפלות כמה זה מסתכם בדונמים. המצוקה הגדולה בקרקע לקבורה והמחסור הצפוי בשטחי קבורה בארץ יביא לכך שהשטחים הפתוחים בארצנו יכוסו בים של קברים ומגדלי קברים, שיהפכו בחלוף הזמן לערי רפאים, וזאת על חשבון מגורים ושטחים פתוחים לילדינו ונכדינו.
נתונים על קבורת שדה וקבורה רוויה בישראל, בדגש על ירושלים / סקירה
המסמך נועד לספק רקע כללי על הסוגיה של קבורת שדה לעומת קבורה רוויה בכלל הארץ ובירושלים בפרט. המסמך מציג נתונים על הנושא וכן את המדיניות הממשלתית אשר הייתה נהוגה עד כה ואת השינוי הנמצא על הפרק. (5 עמ')
ועדת שרים לענייני קבורה / הצעה להחלטה
מחליטים למנות ועדת שרים לענייני קבורה. יו"ר הוועדה - השר לשירותי דת.

"קבורת ארץ ישראל"

כפתרון טוב לגידול העצום והתמידי בשטחי הקבורה בישראל הועלתה בשנים האחרונות הצעה מהפכנית לפיה תעבור מדינת ישראל אט אט למודל אחר של קבורה הידועה בשם "קבורת ארץ ישראל".

"קבורת ארץ ישראל" או בשמה האחר "ליקוט עצמות" הייתה נהוגה לפי המסורת היהודית בארץ ישראל בתקופת המשנה והתלמוד, והייתה שיטת הקבורה המרכזית ביהודה מתקופת המלוכה ועד סוף העת העתיקה (לפני כ-1500 שנה!). על מרכזיותו של מנהג ליקוט העצמות בארץ ישראל בעת העתיקה אנו לומדים גם מן הממצאים הארכיאולוגיים וגם מן הספרות ההלכתית של אותה תקופה.

לפי שיטת קבורה זו, בהתחלה הנפטר נקבר באדמה בקבורת שדה רגילה בטקס יהודי, כמו היום, אך ללא הצבת מצבה. בחלוף שנה מהקבורה או אחרי תקופה שבה הבשר מתעכל. מפנים את הקבר, אוספים את העצמות לתוך תיבה קטנה (גלוסקמא) את גלוסקמא ובה העצמות מאחסנים במבנה ייעודי שנבנה במיוחד לכך. לרוב מספיקה תיבה בגודל 60 ס"מ על 30 ס"מ ואף פחות מגודל זה, כדי להכיל את עצמות הנפטר. על התיבה ייכתב שם הנפטר וכמה מילים שהמשפחה מבקשת לכתוב, ביום השנה למותו ניתן לערוך טקס אזכרה במקום. וכך בשיטת קבורה זו מתפנה הקרקע למתים חדשים.
בראש המקדמים שיטת קבורה זו עומדת עמותת "קבורת ארץ ישראל" שהוקמה על-ידי אנשים מרקעים מקצועיים שונים שהתאגדו יחד כדי לקדם את שיטת קבורה זו.

מדובר בשיטה שלא אמורה להיות נוגדת את ההלכה. רבנים לא מעטים תומכים בה ובניהם הרב אילעאי עופרן רבה של קבוצת יבנה והרב יובל שֶרְלוֹ מראשי ארגון רבני צהר. חוגים חרדים מתנגדים לה מסיבותיהם אף שלמעשה לא רק שלא נוגדת את ההלכה היא בעצם "חזרה למקורות ולמסורת".

חבר קיבוץ יבנה שביקש לא לצטט את שמו, אומר כי תעשיית הקבורה בארץ מגלגלת סכומים גדולים מאוד וקיים לא פעם עושק ואטימות כלפי משפחות נפטרים המבקשים לקבור את יקיריהם. הנהגת שיטת "קבורת ארץ ישראל" תוזיל משמעותית את עלות והוצאות הקבורה. אנשי חברה קדישא ועמותות הקשורות אליה חוששים ואולי בצדק לפרנסתם ולהכנסותיהם אם תיושם שיטת קבורה זו בהיקף נרחב.

יתרונות שיטת "קבורת ארץ ישראל"

לשיטת "קבורת ארץ ישראל" יתרונות רבים משמעותיים לעומת שיטות הקבורה החדשות שנוהגות היום במדינת ישראל בהן: קבורת סנהדרין (כוכים), קבורת מכפלה וקבורה בקומות. אתר עמותת "קבורת ארץ ישראל" מפרט את יתרונותיה.

ראשית מדובר בחיסכון משמעותי בשטח: שטחים של בתי העלמין החדשים יבואו על חשבון שטחים הנדרשים עבור אוכלוסיית ישראל – מדינה מהצפופות בעולם ששיעור הריבוי הטבעי בה הוא מהגבוהים בעולם. כל דונם המוקצה לקבורה נגרע משטח שניתן היה להקצותו לטובת החיים – להקמת שכונה חדשה, פארק, אזור תעסוקה או שטח ירוק. קבורת ארץ ישראל היא החסכונית ביותר בשטח הנדרש לקבורה. בשיטה זו אפשר לקבור 3,000 עד 5,000 איש בדונם, ואילו בקבורת שדה רק 250 איש, בקברי מכפלה 500 איש, בקבורת סנהדרין 750 איש ובקבורה רוויה בקומות עד 1500 איש במבנה בן שלוש קומות המצריך מעלית.

הוזלה משמעותית בהוצאות קבורה

עלות מצבה של בתי קברות כיום נעה בין 6,000 ל-12 אלף ש"ח, והיא מוטלת על המשפחה. משפחות רבות רוכשות קבר לבן הזוג של הנפטר, והסכום יכול להגיע לעשרות אלפי שקלים. בקבורת ארץ ישראל המצבה היא למעשה הגלוסקמה ועלותה שולית יחסית. גם רכישת גלוסקמה בחיים צפויה להיות זולה יותר. העלות הכוללת של בניית קבר בקבורה רוויה מגיעה ל-23 אלף ש"ח, כולל המצבה, ואילו בקבורת ארץ ישראל העלות נאמדת ב-2,500 ש"ח בלבד. במכפלות של מספר הנקברים הצפויים בעשורים הבאים, עלות הקבורה בשיטה הקיימת תגיע לכ-200 מיליארד שקל, וזו תוטל על כלל הציבור. לסכום זה יש להוסיף את עלות התחזוקה השוטפת של המערכות בקבורה רוויה, ובהן מעליות ואחזקת המבנים. בכל אלה אין צורך ב"קבורת ארץ ישראל".

קיימות ואסתטיות

בשיטות הקבורה הנוכחיות נוצרים שטחים ענקיים של גושי בטון ושיש היוצרים תחושת ניכור וריחוק. התכנונים הראשוניים של מתחמי קבורת ארץ ישראל מצביעים על כך שניתן לשלב בהם צמחייה ודרכי גישה נוחות שייצרו תחושה נעימה ואסתטית של המתחם.

קבורת ארץ ישראל היא הפתרון הירוק ביותר. כל סוגי הקבורה האחרים, ובייחוד קבורה רוויה בקומות, דורשים כמויות עצומות של בטון וכריית אבנים לצורך הקמת מצבות גדולות. התוצאה היא נזקים אקולוגיים כבדים לסביבה לעומת שיטת קבורת ארץ ישראל שבה הנזק פחות בהרבה. יתרון נוסף הוא כאמור השטח המועט ששיטה זו דורשת, המאפשר שימור ריאות ירוקות במקום ערי קברים נטושות בחלוף השנים.

משפחתית רב-דורית

באי בתי העלמין הם בעיקר בני המשפחה של הנקברים וידידיהם. במקרים רבים ילדי הנקברים ונכדיהם יגיעו לעתים לפקוד את קברי יקיריהם, אך לאחר שני דורות הקברים נותרים מיותמים והחלקות הופכות להיות עזובות. על-פי דוח מבקר המדינה, מתוך 1,200 בתי עלמין הקיימים בישראל רק 65 פעילים מאוד, ונקברים בהם מעל מאה נקברים בשנה, 875 פעילים ברמה נמוכה יותר, ו-260 בתי עלמין אינם פעילים כלל. בקבורת ארץ ישראל ניתן להקים בעלויות נמוכות יחסית מתחמי קבורה משפחתיים כפי שהיה נהוג בארץ ישראל בעבר. בדרך זו אפשר לחזק את השורשים המשפחתיים ולשמר את המתחם פעיל במשך דורות אחדים, וכך הוא לא יהפוך כעבור שני דורות למתחם שומם חסר מבקרים.

קבוצת יבנה מיישמת את שיטת "קבורת ארץ ישראל"
קבר יאיר כוכבא [צילום: אלי אלון]

בקבוצת יבנה, קיבוץ דתי הממוקם מזרחית לאשדוד, הוחלט ליישם את שיטת "קבורת ארץ ישראל". בבית העלמין של הקיבוץ הוקצתה חלקת קבורה זמנית. הנקברים בה יקברו בקבורת שדה רגילה בטקס יהודי. בחלוף שנה מהקבורה או אחרי תקופה שבה הבשר מתעכל מפנים את הקבר, אוספים את העצמות לתוך גלוסקמה (תיבה קטנה) ומניחים את התיבה עם העצמות במתחם ייעודי לכך בבית העלמין. התכנון הוא לבנות מעין "היכל זיכרון" שבו יאוחסנו הגלוסקמאות. אם המשפחה תבקש ניתן יהיה לבנות מעין חדרים משפחתיים, שבהם האדם יהיה קבור ליד סבא שלו וכו', לאורך דורות.

ככל הידוע קבוצת יבנה היא הקהילה היהודית הראשונה בעולם שחוזרת לשיטת "קבורת ארץ ישראל - ליקוט עצמות" באלפיים השנים האחרונות. בבית העלמין נקבר ב-2021 חבר הקיבוץ יאיר כוכבא שביקש להיקבר בשיטת "קבורת ארץ ישראל". רכז "חברה קדישא" בקיבוץ יבנה יואב בית-אריה מספר כי עד כה חתמו עשרות מחברי הקיבוץ על הסכמתם להיקבר בשיטת "קבורת ארץ ישראל" בבוא יומם.

יום עיון בקבוצת יבנה

בקבוצת (קיבוץ) יבנה נערך (27.2.23), יום עיון מיוחד בנושא: "קבורת ארץ ישראל - מרעיון לביצוע", שהנחה נחמיה רפל איש חינוך, חבר הקיבוץ ומזכ"ל הקיבוץ הדתי לשעבר.

בין הדוברים ביום העיון: נח חיות, מזכיר קבוצת יבנה, הרב אילעאי עופרן, רב הקיבוץ, הרב יובל שרלו ראש ישיבת "אורות שאול" שהרצה בנושא "היסודות ההלכתיים של "קבורת ארץ ישראל" וכן אנשי עמותת "קבורת ארץ ישראל" ובאים נוספים.

קדם ליום העיון סיור מודרך של משתתפיו בבית העלמין של הקיבוץ בהדרכת נחמיה רפל ויואב בית-אריה. בסיור הוצג שטח במתחם בית העלמין המיועד לקבורה זמנית "קבורת ארץ ישראל" וכן הוצג קברו (הזמני) של יאיר כוכבא שהוא למעשה ככל הידוע "היהודי הראשון בעולם מזה 2000 שנה הנקבר בשיטת "קבורת ארץ ישראל". בסיור השתתפו גם בני משפחתו של יאיר כוכבא (כתבה על בית העלמין יבנה תובא בקרוב ב-News1).

מהתרשמות שלי מיום העיון ומהסיור בבית העלמין בקבוצת יבנה שיטת "קבורת ארץ ישראל" הינה מהפכנית, אמיתית טובה וראויה ומהווה פתרון טוב למצוקת הקבורה והקרקעות בארץ. אולם, לאור התנגדות החרדים שכידוע שולטים בממסד הדתי בארץ לשיטת קבורה זו וגם בשל התנגדות מצד משפחות נפטרים רבות בשל ענייני פסיכולוגיה ורגש, ספק אם תיושם בהיקף נרחב ומשמעותי בשנים הקרובות. ימים יגידו.

נתוני המידע בכתבה בהסתמך על מידע המופיע באתר עמותת "קבורת ארץ ישראל".
תאריך:  02/03/2023   |   עודכן:  02/03/2023
אלי אלון
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
"קבורת ארץ ישראל"
תגובות  [ 3 ] מוצגות   [ 3 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
קוראל אשכנזי
2/03/23 18:16
2
גינגי
2/03/23 22:33
3
גינגי
7/03/23 22:24
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
ההיסטוריה תשפוט את ניסיון ההפיכה האלימה והבריונית, ההפיכה המעניקה רוח גבית לתנועות החרם על ישראל, מה-בי.די.אס ועד לאנטישמים גזעניים, ההיסטוריה תשפוט את כל משתפי הפעולה וסייעניהם של חלק ממובילי המחאה, המבקשים להמיט חורבן על מדינת ישראל, להבעיר את האסמים, לזרוע כאוס. ההיסטוריה תשפוט את סרבני קבלת תוצאות הבחירות, את סירובם לקבל את ההכרעה הדמוקרטית, את מחוללי ניפוץ המכנה המשותף של החברה הישראלית, את הקודחים בלב האונייה ומאיימים להטביעה.
למרבה הצער, היינו עדים לראש ממשלת ישראל, בנימין נתניהו, שמצא לנכון להשוות את המפגינים בהפגנות דמוקרטיות, שאירעו בשבועות האחרונים ברחבי הארץ למאות פורעי החוק מציבור המתנחלים, ששרפו בתים, כלי רכב וקטפו חיים בישוב הערבי חווארה.
הבוקר אפשר לקבוע חד-משמעית כי אכן השתבשה דעתם של חלק ממנהיגי המחאה במעשיהם המופקרים וחסרי האחריות "ביום השיבוש". חסימת עורקים ראשיים, הנחת תלתליות במרכזי הכבישים, הפרות סדר ברכבות, הפרות הסדר הציבורי באופן האלים והמנוגד לחוק, פריצת מחסומים משטרתיים, יידוי חפצים כנגד השוטרים ותקיפתם, תקיפת עיתונאים.
יותר משנה חלפה מאז החלו קבוצות הטרור החמושות לקום בצפון השומרון ולבצע פיגועים נגד חיילי צה"ל והמתנחלים, והנה השבוע הודיעה קבוצת טרור חדשה על הקמתה בעיר טולכרם תחת השם "גדוד טולכרם". בערוץ הטלגרם של הקבוצה דווח גם על הקמת "קבוצות התגובה המהירה", הקמת הקבוצות האלה הן תגובה למבצע צה"ל בעיר שכם ב-22 בפברואר שבו נהרגו 12 פלשתינים, לפחות 6 מהם מחבלים חמושים מקבוצת הטרור "גוב האריות".
שקלתי אם לקרוא לטור "קציני הסבירות של בית המשפט העליון" או אולי לקרוא בשם מתאים יותר "סוכני הסבירות של בית המשפט העליון" ובימים של רצון שלי להרגיע בחרתי דווקא בכותרת המתונה יותר.
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
בצלאל סמוטריץ'
בצלאל סמוטריץ'
ביקורתו הפומבית של יו"ר המחנה ה"ממלכתי" על ניהול המלחמה פוגעת במלחמה ובלוחמים כאשר בשל שיקולים פוליטיים הוא מאיים להפיל את הממשלה. על גנץ להתאחד מאחורי העם, להילחם עד הניצחון ולא ל...
דן מרגלית
דן מרגלית
ישראלים נבונים חייבים לשטוף עתה את הרחובות והכיכרות ולהתייצב מול קלגסי המשטרה הפועלים בשליחותו של איתמר בן-גביר, ולמנוע את מה שעלול להיהפך ל"בכיה לדורות"
אורי מילשטיין
אורי מילשטיין
תפקודה הלקוי של צרפת בכלל ושל הצבא הצרפתי בפרט בתחילת מלחמת העולם השנייה; לאנשי צבא בכירים אין כישורים לפתח קונספציות ולקרוא את הכתובות על הקיר; דמיון בין התפתחויות ומגמות ב-1940, ...
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il