|   15:07:40
  רפי לאופרט  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
כתיבת המומחים
עו"ד גיל קראוס דורג ב-DUNS100 כאחד המשרדים הבולטים בביטוח לאומי
כתיבת המומחים
בית חולים לניאדו בנתניה - המרכז הרפואי המוביל בשרון
ביידן ונתניהו ב-2016 [צילום: מישל אולר, AP]

יחסי ישראל-ארה"ב על פרשת דרכים

העולם בתהליך מואץ של שינויים פוליטיים וכלכליים. מול ארה"ב ניצב האיום הסיני-רוסי אשר כוונתו לנגוס בהגמוניה המעצמתית-כלכלית, בדרך למבנה עולמי רב-גושי. היעד המוצהר הזה של סין הוא החלפת ההגמוניה העולמית האמריקנית בהנהגה סינית. המרוץ הקונבנציונלי עשוי לגלוש כבר בעשור הבא לחלל וגלישה כזו תהווה מהפך היסטורי עתיר השלכות. בתמהיל זה על ישראל לנווט את דרכה בשום שכל
15/05/2023  |   רפי לאופרט   |   יומני בלוגרים   |   תגובות

אובמה היה מבשר השינוי והדבר התבטא במכלול אירועים בתקופת נשיאותו הכפולה ובכללם: עויינות בסיסית, פערי השקפות בשאלות של דמוקרטיה, גלובליזציה ומאזן הכוחות העולמי, האצת התרחקותה של ארה"ב מהמזה"ת ושאלת הסכסוך הישראלי-פלשתיני. הוא היה הראשון שביקש באמת לראות ב"אביב הערבי" תופעה המבשרת הערכות אזורית "דמוקרטית" חדשה אך הותיר בו - לקראת פרישתו מהנשיאות - תוהו ובוהו בדמות תהפוכות שלטוניות שהביאו במצרים לשתי הפיכות ושבסופן הוחלף שלטונו הצבאי של מובארק בשלטון צבאי של הגנרל סיסי.

התמוטטות של מדינות כסוריה, לבנון, עירק, סודן ותימן. וליד אלה, כגורמים מייצבים כביכול, עורר מחדש את האימפריאליזם של מעצמות אזוריות כאירן וטורקיה. אפשר שהנזק החמור ביותר שהשית על האזור היה "המוקש האסטרטגי" בדמותו של ההסכם הבין-מעצמתי בהנהגת ארה"ב עם אירן בשאלת תוכנית הגרעין שלה, שאותו עשה על אפה ועל חמתה של ישראל, שהיא המדינה המאויימת ביותר על ידה. כ"כ הותיר לנו מזכרת בדמות החלטה 2334 (23.12.2016) של מועצת הביטחון. הנשיא טראמפ שבא אחריו מיתן מעט את מורשת אובמה וב"הסכמי אברהם" שקידם מול המדינות המוסלמיות המתונות פתח אשנב לשינוי משמעותי בדמות הסכם אזורי בין המדינות המוסלמיות המתונות יחסית בראשות סעודיה לבין ישראל, מצרים וירדן.

העובדה שכשל בבחירות לקדנציה השנייה הותירה את המלאכה בעיבורה. ביידן ממשיך למעשה בקו אובמה שממנו הוא חלש בהרבה ונגרר אחרי הסקטורים המקצינים של באגף המיליטנטי של המפלגה הדמוקרטית. עובדה זו קיבלה חיזוק מיוחד בעמדותיו מול תוכנית הגרעין האירנית ומול התוכנית לרפורמה משפטית בישראל שיזם נתניהו בראשית דרכה של ממשלתו השישית. מגמות דמוקרטיות אלו ב-16 השנים האחרונות מאפיינות גם את התנהלותה של יהדות ארה"ב, במיוחד זו הרפורמית והקונסרבטיבית, שתומכת היסטורית במפלגה הדמוקרטית אעל-פי שאובייקטיבית, במיוחד לאחרונה, קשה לראות את הסיבה לכך. העמדות האנטי-יהודיות, אנטי-ציוניות ואנטישמיות של קיצוני הליברלים עולות ברוב המקרים על אלו של הרפובליקנים. היות הדמוקרטים "נוחים" יותר להגירה היהודית בתחילת המאה ה-20 הייתה מראית-עין, כפי שהוכיח רוזוולט לא אחת.

יחסי ישראל-ארה"ב הפכו בדור האחרון לאבן-יסוד במדיניות ישראל כמעט בכל תחום מרכזי, כמו גם ולמודל חברתי, כלכלי, צבאי, מדיני ומדעי כמעט עד כדי אובדן העצמיות והעצמאות שלנו. השינויים המתחוללים בעולם בכלל ובארה"ב בפרט - כולל במעמדה העולמי - מבשרים שינויים ואף תהפוכות ביחסים אלה. ארה"ב אינה ידועה בנאמנות יתרה למדינות-שותפות אלא בהיות הדברים תואמים אינטרסים שלה. היא גם בגדה ברבות מהן (לאחרונה: מצרים של מוברק, באפגניסטן, עירק, סעודיה וכו') כאשר היה עליה לבחור בין נאמנות לאינטרסים.1 בדור האחרון זכתה ישראל לעדנה בשל היותה נתונה בקונצנזוס פוליטי פנים-אמריקני. עם התרחבות המשבר הפוליטי הפנימי בארה"ב בעידן טראמפ - המאופיין בהקצנה פוסט-מודרנית ובהתרופפות השותפות החברתית הפנימית - נחלשה הזיקה הבי-פרטיזנית לישראל והאגף השמאלי של הדמוקרטים הפך אנטי-ציוני ואנטי-ישראלי מובהק כשהוא מלבה גם אנטישמיות לשמה. על ישראל לשים לב לשינויים אלה ולהיערך להשלכותיהם, בעיקר בפוליטיקה העולמית (או"ם ואירגוני-המשנה שלו), הביטחון הלאומי והפתיחות ההדדית בין המדינות. חשוב שתישאר נאמנה לעצמה.

בנתונים אלה דומני שהגיעה העת לבחון מחדש את יחסי ישראל ארה"ב. כל עוד הניחה ארה"ב לישראל לנהל את ענייניה הפנימיים בעצמה, חרף חילוקי דעות וכל עוד הייתה זו מדיניות אמריקנית בי-פרטיזנית, היה הקשר האסטרטגי נדבך יסודי במדיניות הישראלית - צבאית, מדינית ואסטרטגית. נוכח השינויים הנ"ל ובמיוחד על: רקע עמדות הממשל הנוכחי בשאלת הגרעין האירני, שחיקת תוכנית טראמפ למזרח התיכון "החדש" והרפורמה המשפטית בישראל - בה התערבה ארה"ב בצורה גסה - איננו יכולים לקוות או להניח ש"יהיה טוב". השינויים העולמיים כבר כאן, המאבק על הגמוניה עולמית בין סין לארה"ב גם הוא כבר כאן. רוסיה מעצבת מדיניות עולמית חדשה משלה והניסיונות של ארה"ב להקים גוש נגדי בהשתתפות הודו, אינם עולים יפה משום שבתודעה האמריקנית היא עצמה עדיין המעצמה העולמית ב-"הא"-הידיעה; האמנם?! עיכוב הזמנתו של רה"מ נתניהו לארה"ב לאחר הקמת הממשלה השישית בראשותו אומרת "דרשני"; לא כך נוהגות מדינות ידידות...

הרפורמה המשפטית בישראל היא ביטוי להתעוררות הציבור - בעיקר "הימני" - לשאלה מהי מדינה יהודית ודמוקרטית. דומני שאין על כך הסכמה בישראל וללא הסכמה יהודית רחבה, תוך "פזילה" לדעות יהודי העולם, לא ניתן יהיה להתכנס לפתרון מוסכם. כמדינה ריבונית אין ישראל יכולה לפסוח על הסעיפים לאורך זמן על כי כאשר אין מדיניות מכוונת, גם אין דרך אחת ברורה לקולקטיב - ובלשון חז"ל: באין חזון, יפרע עם!!! התערבות ארה"ב במחלוקת הפנימית בישראל בשאלה זו היא בלתי-נסבלת. מדיניותה ארה"ב במזרח התיכון, הינה פחות ידידותית ופחות מתחשבת בצורכי ישראל. התרחקותה של ארה"ב מהאזור מבטאת צימצום העניין האמריקני בו עקב ירידה יחסית בערכם של האינטרסים האמריקניים ומכאן גם בישראל. הניסיון של מאה השנים האחרונות מלמד כי ארה"ב מומחית בקבלת החלטות בעלות השלכות חמורות לידידותיה, כאשר מצוקה חיצונית ויותר מכך מצוקה פנימית2 דוחפות אותה לכך. זוהי, אפוא קריאת השכמה לציבור הישראלי שהתרגל ב-75 השנים האחרונות יתר על המידה ל"נוּח" בחיקה הביטחוני - כלכלי החם של ארה"ב. אנו מתקרבים לנקודת בוחן נוספת באופי הקשרים בין המדינות: בחירות 2024 לנשיאות. הואיל והעמדות הדומיננטיות בישראל אינן חופפות את אלו של המפלגה הדמוקרטית, תאיץ זכייתה בבחירות אלה את ההתרחקות בינינו. אולם, גם אם יזכו הרפובליקנים לא ניתן לצפות לאתנחתה ממושכת מדי עקב האצת התהפוכות הגלובליות. דרוש כאן מאמץ דיפלומטי אדיר - בדרג הממשלתי הבכיר ביותר - בכדי לעצב מחדש ברית אמינה ארוכת-טווח - דבר שכלל איננו מובטח לנו. פירוש תוצאת השינויים המתחוללים בארה"ב הוא חיים מורכבים יותר לישראל וליהודי ארה"ב והסתמכות ישראלית על יכולות עצמיות משופרות ו/או בריתות באזורנו ובאזורים הגובלים עימו. במקרה של התפתחות משבר בארה"ב יוכלו יהודיה להגר למקומות אחרים או לאמץ לעצמם את הפתרון הגלותי "הטבעי" של התבוללות. זאת הרי עשו יהודים בגלות במשך 2000 שנים בהבדל אחד: עשו זאת בלית ברירה משום שלא הייתה להם מדינה משלהם...

נראה שעצם הקמת ישראל נחשבת אצל רבים לתעודת-ביטוח לאומית. זו עשויה להיות אשלייה אם יתברר שהתעודה פגומה מיסודה ומי שערָב לערכה בעבר, אינו רואה עצמו מחויב לה עוד. ישראל ממוקמת באזור דינמי ורווי משברים ותסיסות ואל לנו לשכוח זאת גם בימים של מחלוקות לאומיות; תנועת האנרכיה שפעלה פה בתקופה האחרונה אינה באה בחשבון אם חפצי-חיים אנו; את התיקון הזה אנו חייבים לעצמנו עכשיו ובמלוא הרצינות והחומרה.

השינויים הגלובליים החדשים פועלים כבר בעוצמה גוברת מזה כ-20 שנה, וסימניהם צפים ועולים על פני השטח. יציבות ממשלית, עוצמה כללית וצבאית, סולידריות חברתית ורמה טכנולוגית גבוהה במיוחד - הינם יסודות הכרחיים לשרידות ועליהם להיות מושתתים על מקורותינו העצמיים. ישראל התרגלה להתלות בארה"ב בתחומי מערכות האמל"ח המרכזיות; עליה לשקול מחדש את צעדיה. החיים עצמם קודמים ל"חיים הטובים"!

ההתפתחויות העולמיות והאזוריות מכתיבות ארבעה מהלכים קריטיים לצפי ישראלי עתידי ומפוכח:

  • בלימת התפשטות נשק גרעיני במזרח התיכון. (לרבות יצירת יכולות ונכונות לאכוף אותה במידת הצורך).
  • החזרת הסדר הפוליטי-מדיני-אידאולוגי במדינה על-כנו, לרבות חוקה והפרדת רשויות אמיתית.
  • קידום הברית האזורית עם מדינות מוסלמיות שאינן עויינות ופעילות משותפת עימן שמטרתה לגמד או לחסל זרמים קיצוניים עוינים. (עם איסלאם קיצוני פונדמנטליסטי לא ניתן להגיע למודוס-ויוונדי).
  • ייצוב מע' היחסים עם ארה"ב סביב הבנות חדשות על מהותם: הימנעות קפדנית מהתערבות של מדינה אחת במדיניותה הפנימית של זולתה. שינוי מדיניות ייעשה בהידברות בלבד ומתוך ניסיון הדדי למנוע הפתעות אסטרטגיות. (נתניהו הוא האדם הנכון להוביל מהלכים אלה).3

בכדי להשיג מטרות אלה, על ישראל להגיע להבנות עם יהודי העולם ובמיוחד יהודי ארה"ב; עליהם להבין כי גיוס קשריהם עם הממשל האמריקני במטרה לבלום או לשבש מהלכים יזומים של העם בישראל או ממשלתו, עלול להוביל לערעור חמור של יחסיהם עם הישוב בארץ, להוקעתם בפומבי, להגדרתם כגורמים עויינים ע"י הציבור הישראלי ולהחרמתם. יהודי ישראל חייבים בנאמנות למדינתם וזו חייבת להיות מוגדרת בחוקי-היסוד שיעודכנו. לא תיתכן כאן אנרכיה סביב המדיניות הלאומית. (אין מקום ל"שאילה פרטיזנית" של כללי משחק ממדינות זרות וניסיון להכילם על ההוויה הישראלית באמצעות לחץ פוליטי, כלכלי או אחר).

במקביל על ישראל לעצב אסטרטגיה ארוכת-טווח שתכלול:
  • חוקה ו"עולם ערכים דמוקרטי" מוסכם ומעוגן בה.
  • מדיניות אזורית - מאבק חורמה באירגוני איסלאם פונדמנטליסטי ושמאל אנטי-ציוני.
  • אסטרטגיית הגנה אזורית - הסכם בין-מדינתי.
  • גבולות ביטחון ויצירת "מרחבי-פירוז" לאורך הגבולות ו"תחומי השפעה" מרחביים.
  • קשרים עם העם היהודי - הגדרה מחודשת ליחסים בין גורם ריבוני לקהילות פרטניות.

לתוך מארג זה חייבים לטוות מושג חדש: "אזורי ביטחון", שיוגדר מתוך ראיה ארוכת-טווח של השינויים הצפויים והצורך לייצבם ולשמרם כאבני מסד בסדר האזורי החדש - הסע' השלישי לעיל. ישראל חייבת בהסדרים אלה בשל ממדיה הפיסיים וצפיפות האוכלוסייה שתגדל משמעותית בדור הקרוב. הטכנולוגיה בוודאי תשפיע על שיקולים אלה אך עקרונות המלחמה ועקרונות מוסר וחברה של קיום בצוותא אינם משתנים יען כי מושאם הוא בני-האדם.

הגיע העת לחדול ממשחקי-האגו והאוטופיות הפוסט-מודרניות מבית ולעצב פתרונות לאומיים הנשענים על חיזוי אינטליגנטי לטווח ארוך. אם תכנס ישראל לעידן החדש המתהווה במזרח התיכון כשהיא אינה מוכנה כראוי, עלולה היא לשלם על-כך מחיר יקר ואפילו קריטי.4

הערות

1. הכוחות הכלכליים-פוליטיים בארה"ב מצליחים להפעיל לחצים על הממשל המשנים מדיניות מוצהרת בשל שיקולים כספיים של אבירי הדיפ-סטייט. לאחרונה ראינו סממנים אלה גם אצלנו, כחלק מהמאבק ברפורמה המשפטית. תופעה נפשעת, חמורה ומסוכנת.
2. היקף המצוקות הפנימיות בארה"ב חוזר ועולה בשל מדיניות שגויה בנושאים חברתיים כלכליים, דמוגרפיים ואסטרטגיים. קיים האיום הסיני-רוסי המוצהר באסיה ומדיניות חתירה סינית להחלפת ההגמוניה הכלכלית האמריקנית בהגמוניה סינית. איום זה הוא גם מאבק אידאולוגי חוזר בעניין עליונות השיטה הצנטרליסטית על השיטה הדמוקרטית הפלורליסטית מעידן הקומוניזם. הפוסט-מודרניזם המשתלט על ארה"ב, הקוסמופוליטניות הדמוגרפית המתאפשרת ע"י הגירה בלתי-מבוקרת ממדינות נחותות כלכלית ותרבותית והפיצול הפנימי בארה"ב – אינן מבשרים לה ולשותפיה טובות.
3. הקדנציה הנוכחית של ממשלת הימין היא הזדמנות פז לקידום תוכניות אלה, ובלבד שממשלה זו תשרוד קדנציה שלימה - 4 שנים. על נתניהו שלא הצטיין בניהול מערכות הפנים במדינה באף אחת ממשלותיו. להקדיש מחשבה לבניית מערך משרדים ושרים שיבצעו את המהפכים הדרושים בתחומי העשייה השונים, בין היתר תוך ניצול מערך מבקר המדינה ויועצים מקצועיים מהשוק הפרטי לתכלית זו. עליו לחולל את השינויים הדרושים תוך שיתוף הציבור במהלכים וגיוס תמיכה רחבה בהם.
4. אנו חייבים לקחת בחשבון שהחלוקה הגיאו-פוליטית של הסכמי סייקס-פיקו שסביבם ובאמצעותם הוגדרו רוב המדינות באזור בתחילת המאה ה-20, כבר אינם ישימים, וככל שצרפת ובריטניה – המעצמות העולמיות ד'אז – אינן רלוונטיות גם משנתם המדינית כך. המהלך שהתניע באזור אובמה ב-2008, משפיע הרבה יותר והמעצמות האזוריות אירן וטורקיה, לפחות כל עוד משטרן הנוכחי מתקיים עשויות להוות אתגר אסטרטגי למדינות האחרות.

תאריך:  15/05/2023   |   עודכן:  15/05/2023
רפי לאופרט
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
יחסי ישראל-ארה"ב על פרשת דרכים
תגובות  [ 0 ] מוצגות   [ 0 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
דן מרגלית
דן מרגלית
אחד יצא בשצף-קצף נגד פרקליטות המדינה, היא רקב, היא רוצה להפיל את שלטון הימין, היא מבצעת עבירות, היא חוקרת את חבורת ביבי ועד היום איש לא הורשע
איתמר לוין
איתמר לוין
"עשרת הימים הנוראים הלאומיים" - מיום השואה, דרך יום הזיכרון ועד יום העצמאות - מקבלים השנה משמעות קשה במיוחד    כמה מחשבות על השבוע שעבר והשבוע הבא
אלי אלון
אלי אלון
ביקרתי בימים אלה (אפריל 2024) בשני מוזאונים אלה בהפרש שעה    האמינו לי אותם תכנים ואותם צילומים פחות או יותר דומים בשני המוזאונים. שניהם עוסקים בארגון האצ"ל מאז הקמתו עד פירוקו
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il