|   15:07:40
  אלי אלון  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
קבוצת ירדן
מתחברים לצד האומנותי: מסלולי לימוד יצירתיים שמשלבים בין אמנות וטכנולוגיה
כתיבת המומחים
לימודי רפואה סינית 2024
גבעת השלושה 1930 מראה כללי [צילום: זולטן קלוגר/לע"מ]

שימור חדר האוכל גבעת השלושה

"ב-2002 פורסמה במקומון פתח תיקוואי ידיעה קטנה שסיפרה כי עירית פתח תקוה קיבלה החלטה על מסירת שטח חדר האוכל לעמותת חינוך דתית להקמת מוסדות חינוך במקום ולצורך כך מבנה חדר האוכל יהרס"
11/06/2023  |   אלי אלון   |   יומני בלוגרים   |   תגובות

בפתח תקוה נפתח מחדש בטקס חגיגי (7.6.23) חדר האוכל ההיסטורי של קיבוץ גבעת השלושה. המבנה הממוקם על גבעה סמוך לקריית המוזאונים בעיר, היה נטוש ומוזנח במשך שנים רבות. באחרונה בוצעו בו עבודות שיקום ושימור והוא מיועד לשמש, כפי שנמסר, ל"מתחם בריאות".

קיבוץ גבעת השלושה נוסד על ראש גבעה בשולי פתח תקוה בקצהו של רחוב ארלוזורוב בשנת 1925. הקיבוץ נקרא על שם שלושה פועלים מפתח תקוה: מנחם גרוייליך, אייזיק מהרינג ושמואל שטרייפלר שנאסרו ועונו בכלא דמשק על-ידי הטורקים ונפטרו שם בשנת 1917.

הקמת חדר אוכל חדש




חדר האוכל הראשון של הקיבוץ שכן בצריף. עם התרחבות המשק והגידול במספר חבריו ותושביו, כתוצאה מקליטת עולים משמעותית הוחלט להקים חדר אוכל חדש וגדול. בין השנים 1936 עד 1939 בנו חברי הקיבוץ חדר אוכל חדש על הגבעה. המבנה תוכנן על-ידי האדריכל הידוע אריה שרון שהיה חניך בית הספר בסגנון הבאוהאוס בגרמניה ולימים חתן פרס ישראל בתחום האדריכלות. המבנה בנוי בסגנון הבינלאומי המכונה לרוב באוהאוס שהיה אחד הסגנונות החשובים באדריכלות ועיצוב במחצית הראשונה של המאה ה-20.

הקמת חדר האוכל נעשתה בסיוע תקציב והלוואה של הסוכנות היהודית. התקציב לבנייתו הספיק בקושי לתכנון ולרכישת החומרים, אך לא להוצאות הבנייה. מכיוון שכך, החלו חברי הקיבוץ בבניית הבניין בעצמם. בניית חדר האוכל נמשכה שלוש שנים והוא נחנך בדצמבר 1939. היה זה חדר אוכל מהגדולים ביותר בארץ ישראל באותן שנים. הבניין היה מרשים ורחב ידיים, מוקף גינון מטופח. היו בו מקומות ישיבה ל-400 איש. האולם המרכזי בו היה ללא עמודים. "המלכד את כל חברי הקיבוץ וילדיו בהרמוניה אחת". בצד האולם המרכזי היה חדר עיון שכלל ספרית ספרים, עיתונים ומקלט רדיו. כמו בקיבוצים רבים גם כאן היה בחדר האוכל סליק נשק.

יעל שוהם מספרת על חדר האוכל
חזית מבנה חדר האוכל בגבעת השלושה [צילום: אלי אלון]
"כאן עמדנו כל תושבי הקיבוץ להקשיב לרדיו ביום כ"ט בנובמבר על החלטת האו"ם בדבר הקמת מדינה יהודית. כאן פצחו בריקודים עד אור הבוקר"
▪ ▪ ▪

יעל שוהם, בת קיבוץ גבעת השלושה שהוריה יענקל וחייקה ליפשיץ היו ממקימיו, מספרת: "עבורנו בני גבעת השלושה היה חדר האוכל מוקד מרכזי של פעילות חברתית, תרבותית וכמובן גסטרונומית. חדר האוכל היה המקדש של הקיבוץ. כאן עמדנו כל תושבי הקיבוץ להקשיב לרדיו ביום כ"ט בנובמבר על החלטת האו"ם בדבר הקמת מדינה יהודית. כאן פצחו בריקודים עד אור הבוקר.

אני זוכרת את הפצצת המבנה במלחמת השחרור ב-1948 על-ידי מטוס מצרי. הטייסים חשבו שמדובר בבית החולים בילינסון הסמוך. למרבה המזל, למרות חור שנוצר בתקרה חדר האוכל, רק שני חברים נפצעו קל. לכאן הובאו פליטי קיבוץ רמת הכובש, ילדים והורים. כאשר צבאות ערב תקפו את הישוב שלהם ועטו מכל עבר להפילו".

חדר האוכל בגבעת השלושה שימש גם כאולם תרבות בו נערכו מסיבות ליל הסדר. כאן הוקרנו סרטים, ותיאטראות "הבימה" ו"אוהל" הציגו בו את מיטב הצגותיהם. בערב שבת התכנסו כל חברי הקיבוץ לבושים "בגדי שבת" ל"קבלת שבת" ולאחריה נערך קונצרט של מוזיקה קלאסית בו ניגנו פרנק פלג על גבי צמבלו או יהויכין סטוצ'בסקי שהפליא בצ'לו שלו והרטיטו את לב כולם".

סיפורו של קיבוץ גבעת השלושה
רובו של האוכל שהוגש בחדר האוכל סופק מגידול עצמי ומאפיית הקיבוץ אפתה לחם
▪ ▪ ▪

קיבוץ גבעת השלושה כאמור הוקם ב-1925. מייסדיו שלוש חבורות של פועלים חלוצים עלו לקרקע ב-1 במאי 1925 על גבעה נשאת בחלקה מערבי של פתח תקוה והחליטו להתיישב במקום ולייסד קיבוץ המבוסס על עבודה עצמית, שוויון וצדק חברתי. הוא היה אחד הקיבוצים הגדולים של הקיבוץ המאוחד. כאן חנה והתאמן הפלמ"ח, בשטחו היו סליקים, בשבת השחורה ב-1946 נערכו בו מעצרים על-ידי הבריטים ובלילות העפלה הובאו אליו מעפילים.

בקיבוץ הוקמו ענפי חקלאות: רפת, לול, פרדסים ומטעים ונשתלו ירקות וגידולי שדה. רובו של האוכל שהוגש בחדר האוכל סופק מגידול עצמי ומאפיית הקיבוץ אפתה לחם. חברי הקיבוץ הקימו שני בתי חרושת - אחד מנעל לייצור נעלים, ובשנות הארבעים הקימו בית חרושת למרצפות.

מספרת יעל שוהם: "בקיבוץ טופחו חיי קהילה עשירים של תרבות, חינוך ואיכות סביבה, חגגו את חגי ישראל וקיבלו את השבת. מקהלות, תזמורות ולהקות מחול מקומיות מילאו תוכן תרבותי וחברתי.

חברי גבעת השלושה לקחו חלק במפעלים הציוניים שליוו את הקמת המדינה שבדרך: עזרה לקיבוצים צעירים, הקמת יישובי "חומה ומגדל", מפעלי האשלג בסדום, הפלמ"ח, הבריגדה היהודית, קליטת נוער מפולין, רומניה, עירק, גרמניה ורוסיה. בלילות יצאו חברי הקיבוץ לעזור למעפילים ולמחתרת ההגנה.

בחגיגות ה-25 שנה להקמתו (1950) מנה הקיבוץ למעלה מ900 נפש.

גבעת השלושה עוזב
חדר האוכל גבעת השלושה [צילום: אלי אלון]
הקרע בין החברים היה גדול ומספרים שבחדר האוכל הוקם קיר לבנים שהפריד בין קבוצת "הקיבוץ המאוחד" למפ"ם
▪ ▪ ▪

בשנת 1950, בשל סיבות שונות החליט קיבוץ גבעת השלושה לאחר 25 שנים בה שכן במערב פתח תקוה לעזוב את שטח הגבעה שבקצה רחוב ארלוזרוב ולהעביר את הקיבוץ לאדמות "הנזל", אדמות חקלאיות שהיו בבעלות הקיבוץ ליד הירקון וראש העין. במקביל חל משבר חברתי ופילוג בקיבוצי "המאוחד".

המשבר לא פסח גם על קיבוץ גבעת השלושה. הקרע בין החברים היה גדול ומספרים שבחדר האוכל הוקם קיר לבנים שהפריד בין קבוצת "הקיבוץ המאוחד" למפ"ם. לא מצאתי אסמכתאות לכך.

בשנת 1952 הקיבוץ התפלג וחבריו הקימו שני קיבוצים חדשים; עינת וגבעת השלושה על אדמותיו החקלאיות של הקיבוץ בדרך לראש העין.

הקיבוץ הישן שהיה בשטח הגבעה שבמערב פ"ת על כל בתיו נמכר לעיריית תל אביב לשם הקמת בית אבות במקום. חדר האוכל שימש כחדר אוכל לתושבי בית האבות אולם בהמשך נעזב חדר האוכל לשנים ארוכות. שטח מתחם חדר האוכל הועבר בהמשך לבעלות עירית פתח תקוה. ב-1992 הוכרז חדר האוכל כמבנה לשימור ברשימת אתרי השימור של עיריית פתח תקוה בזכות ערכיו האדריכליים וההיסטוריים.

המאבק לשימור חדר האוכל ההיסטורי
חזית צפונית של חדר האוכל גבעת השלושה [צילום: אלי אלון]

נעשה בשוגג
בשנת 2007 נהרס חלקו הצפוני של חדר האוכל (אגף מטבח) ונטען נגד העמותה שהיא אחראית להרס. העמותה טענה להגנתה כי הפעולה נעשתה "בשוגג".

המבנה מיועד לשמש כפי שנמסר ל"מתחם בריאות" לא בטוח שזה היעוד הראוי והמתאים למבנה היסטורי מסוג זה זה
▪ ▪ ▪

על המאבק לשימור המבנה מספרת יעל שוהם: "ב-2002 פורסמה במקומון פתח תיקוואי ידיעה קטנה שסיפרה כי עירית פתח תקוה קיבלה החלטה על מסירת שטח חדר האוכל לעמותת חינוך דתית להקמת מוסדות חינוך במקום ולצורך כך מבנה חדר האוכל יהרס.

איציק ינאי בן קיבוץ גבעת השלושה קרא את הידיעה והחליט כי אסור שזה יקרה. הוא קרא לנו, לקבוצה של בני הקיבוץ לנסות ולהסיר את רוע הגזירה ומרגע זה 21 שנה פעלנו אנחנו ועוד רבים תושבי פתח תקוה שאיכפת להם, בינהם אדריכל רפי רייש, יונתן טל, מוניקה כהן, גליה דוידזון ועוד שהתעוררו לעניין וכל אחד בדרכו עזר לקידום שימור המקום".

בשנת 2003 העירייה הקצתה לעמותת "דרכי נעם" את השטח המרכזי של קיבוץ גבעת השלושה הישן באזור קריית המוזאונים. כעבור זמן מה הוחלט להקצות לה גם את מבנה חדר האוכל, שהיה נטוש במשך שנים לא מעטות. בשנת 2007 נהרס חלקו הצפוני של חדר האוכל (אגף מטבח) ונטען נגד העמותה שהיא אחראית להרס. העמותה טענה להגנתה כי הפעולה נעשתה "בשוגג". בסופו הוחלט להחזיר את המבנה לידי העירייה. בתחילת שנת 2017 העירייה החלה עבודות לשימור המבנה, שמצבו הלך והידרדר. העבודות כללו את איטום המבנה וחיזוק הקירות המתפוררים, הגנה מפני ונדליסטים ופולשים וכן הקמת תיק תיעוד למבנה.

בשנה האחרונה בוצעו עבודות שיקום ושימור משמעותיות. ביקרתי בימים אלה במקום. נראה בהשוואה לצילומי עבר של המבנה כי הוא שומר על מראהו וצביונו המקורי. ביום 7.6.23 נערך באולמו המרכזי של חדר האוכל ההיסטורי טקס חגיגי לציון פתיחתו מחדש של מבנה חדר האוכל ההיסטורי במעמד ראש העירייה רמי גרינברג ומנכ"ל המועצה לשימור אתרי מורשת בישראל עמרי שלמון. בטקס אמרה יעל שוהם ילידת קיבוץ גבעת השלושה: "אני מקווה שמבנה חדר האוכל המשופץ יתמלא פעילות ברוכה לתושבי פ"ת ופינת הזיכרון תשמור את זכר החלוצים בוני המקום לפני כמעט 100 שנה.

המבנה מיועד לשמש כפי שנמסר ל"מתחם בריאות". לא בטוח שזה היעוד הראוי והמתאים למבנה היסטורי מסוג זה זה. יש הסבורים שהיה נכון וראוי יותר לפתוח במקום מוזאון תרבות או מוזאון היסטורי של הקיבוץ.

תאריך:  11/06/2023   |   עודכן:  11/06/2023
אלי אלון
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
שימור חדר האוכל גבעת השלושה
תגובות  [ 0 ] מוצגות   [ 0 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
גם אם נחליט - כולנו כאחד - לשכוח לחלוטין את עברו של עו"ד אפי נוה, אין כל אפשרות שהוא יכהן כראש הלשכה, וזאת מסיבה אחת פשוטה: אם הוא ייבחר לראשות הלשכה - לא יימצא אדם שפוי שיסכים לשוחח עמו באופן חופשי וענייני - לא בעניינים פרטיים, ולא בעניינים הנוגעים לניהול הלשכה. זאת כיוון שאפי נוה הפך עצמו, במו ידיו, למי שעננה כבדה של חשד תרבוץ לנצח מעל לראשו כמי שמקליט שיחות עם זולתו.
11/06/2023  |  יוסי דר  |   יומני בלוגרים

11/06/2023  |  צבי גיל  |   יומני בלוגרים
שורות אלו נכתבות נגד ההתבטאות של חבר בכנסת ישראל ושר האחראי לביטחון הלאומי של אזרחי ישראל, המייחל לבניית בית המקדש בהר-הבית וחידוש עבודת הקורבנות. כואבת לי ההתבטאות של שר האחראי על ביטחון החיים שלנו, המבקש להעלות את הבית הלאומי השלישי של העם היהודי על שרטון, העלול להביא לחורבן ביתנו הלאומי.
תתארו לעצמכם סרט נגד סין הטוען להיות דוקומנטרי מוסרט בסין. קשה? בלתי אפשרי? כמובן שדבר כזה בלתי ייתכן בעליל. סין לא תאפשר זאת, והסינים שהתחנכו בסין יהיו הראשונים שיתיצבו נגד תועבה מחפירה כזו. אני זוכר את אחד אנשי התקשורת המפורסמים ביותר מסין בוועידת מילקין בבורלי הילס. אלפי אנשים מכל העולם התרכזו ובאו, והוא הגן על סין בחרוף נפש. כמובן שהמקטרגים יפסלו אותו כ"שופר" או "כלי פרופגנדה", אך אני התמוגגתי - הישות שלו כולה הייתה ספוגה בהגנה על המולדת, בלי שמישהו ישגיח, ינחה או יאיים עליו. מונה החדורה בדם.
11/06/2023  |  ארי בוסל  |   יומני בלוגרים
יותר ויותר מקרב הציבור רואה סוף-סוף שדחיפת מגפון לאוזן של אדם מהווה תקיפה אלימה, המתירה לנפגע האלימות לחטוף את המגפון כהגנה עצמית. פתאום כולם מבינים שהתגודדות אלימה סביב אדם בטווחי מגע מהווה חדירה למרחב האישי שלו והיא אסורה בתכלית האיסור. פתאום נחום ברנע בידיעות אחרונות תופס את הראש, קורא לסדר את הפורעים האלימים האלה וקורא גם לסדר את ציבור המוחים על-מנת שיסתייג מהאלימות הזו.
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
בצלאל סמוטריץ'
בצלאל סמוטריץ'
אחרי 7 באוקטובר הדרישה של ראשי מערכת הביטחון שנסמוך עליהם בעיניים עצומות וניתן להם שיק פתוח היא לא לגיטימית    העמדה הזו שהם הכי חכמים והיחידים שיודעים ותמיד צודקים ואנחנו לא מבינים...
דן מרגלית
דן מרגלית
יאיר גולן נבחר ברוב מכריע    כבר מזמן מפלגה זו לא קיבלה החלטה כה נבונה    קצין מעולה ומשכיל
אלון קוחלני
אלון קוחלני
על-רקע כתבי אישום ראשונים שהגישה ה-SEC בגין שימוש ב-AI, התבקשו קציני ציות לבחון את סיכוני הציות הכרוכים בכך
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il