|   15:07:40
  דרור אידר  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
כתיבת המומחים
ברלין בלוז - המלצה לבינג'
כתיבת המומחים
נפגעי פעולת איבה בישראל - כל המידע
מסורת דתית ולאומיות [צילום: עבד רחים חטיב/פלאש 90]

אשמת פריז וגאולת שומרון

זה נחמד להיות אינדיבידואליסטים, קוסמופוליטיים ואוניברסליסטים, אבל נפש האדם מבקשת את משמעותה בתוך משפחה, עם ולאום
10/07/2023  |   דרור אידר   |   יומני בלוגרים   |   העולם הערבי   |   תגובות
קרנות המזבח
מה עושים היהודים באירופה (במיוחד בצרפת)? מתקשים לשוב הביתה לציון. עדיין אוחזים בקרנות המזבח כמו בפעמים הקודמות בהיסטוריה, עד שלא יוכלו לקיים קהילות יהודיות מפחד הפרעות.

לנוכח צרפת הבוערת באש האיסלאם הרדיקלי ראינו את צה"ל פועל בג'נין לביעור קני הטרור. המאבק על ביטחון היהודים בצפון השומרון קשור בתהליכים ההיסטוריים שהבשילו במהומות באירופה.

שתי זירות נפגשו על מסכי הטלוויזיה השבוע, בצרפת ובג'נין, לכאורה צירוף מקרים. רק לכאורה. צרפת בוערת במה שנראה כהתקוממות נגד קיומה. מהומות קשות גם בבלגיה ובשווייץ. גרמניה, סקנדינביה ובריטניה ממתינות לתורן. המלחמה הזאת לא הגיעה בהפתעה; היא פרי תהליך בן מאות שנים, שבמסגרתו אירופה ביטלה שני מוסדות חשובים לקיומה כציוויליזציה: המסורת הדתית והלאומיות.

תהליך החילון, מתקופת הרנסנס, דרך המהפכה הצרפתית ואביב העמים, היה חשוב להתפתחותה של אירופה. הוא הפריד בין הכנסייה למדינה ושחרר את המדע מדוקטרינות דתיות שבלמו את המחקר המדעי. המיעוטים קיבלו זכויות אזרח, ובתוכם היהודים, שלראשונה זה זמן רב יצאו מהגטו הפיזי והחברתי ותרמו לאירופה את מיטב המוחות בכל תחום אפשרי. עם זאת, תהליך החילון רוקן את הכנסיות וסילק את האֵל מהספירה הציבורית.

באמצע המאה הקודמת, כשהעילית האינטלקטואלית הביטה בזוועה על שתי מלחמות העולם, היא אבחנה את שורש האסונות ברעיון הלאומי, גם הלאומיות הבריאה מבית מדרשו של ג'וזפה מאציני. עבורה, הלאומיות הובילה בהכרח ללאומנות ולשנאת זרים, ומזה לפשיזם, נאציזם וחוליים חברתיים נוספים. תגובת הנגד הייתה הקמת האיחוד האירופי ששאף לבטל את ההבדלים בין המדינות החברות בו, ובמקביל פירוק שיטתי והשמדתי של הלאומיות ודה-לגיטימציה שלה בשיח הפילוסופי ובמדע המדינה.

הרעיונות הללו קודמו גם על-ידי ברית המועצות וסוכניה, שהאינטרס שלה לפרק את הסולידריות המערבית היה ברור. כיום, ממרחק של יותר ממאה שנה מאז המהפכה הסובייטית, אפשר לראות עד כמה היא החשיבה רעיונות ופחות התחשבה באנשים. עשרות מיליונים הוקרבו על מזבח הרעיון הקומוניסטי, ועמים שלמים דוכאו מאחורי מסך ברזל. בחפזונה להיפטר מהקליפות הרעילות, השליכה העילית האירופית גם את הפרי: הצורך האנושי להשתייך לקולקטיב לאומי שלא רק מספק ביטחון ותנאים כלכליים וחברתיים משופרים, אלא מעניק לחברים בו זהות ייחודית ומחבר אותם על רצף היסטורי בעל אתוס ושפה מיוחדים המסבירים את הקשר עם הארץ המסוימת שבה הם חיים.

כיבוש רומא

זה נחמד להיות אינדיבידואליסטים, קוסמופוליטיים ואוניברסליסטים, אבל נפש האדם מבקשת את משמעותה בתוך משפחה, עם ולאום. כאמור, העילית החברתית לא נזקקה לממד הדתי ודחתה אותו בבוז, אבל הותירה את ההמונים ללא הפונקציה המארגנת של חייהם, שהעניקה פשר לסבלם ולחייהם בכלל, אם נשתמש בהגדרה המצומצמת של הדת.

בזמן שאירופה הסירה את מגיניה והרדימה את אינסטינקט ההישרדות שלה, נכנסו עשרות מיליוני מהגרים, שבניגוד לקודמיהם סירבו להשתלב בחברה ושימרו את העוינות המסורתית למערב. שלא כאירופים, להם יש מסורת דתית ולאומיות, בהיותם שייכים לאומה המוסלמית המאחדת את מאמיניה בכל העולם. במסגדים באירופה מדברים על סופה של אירופה הנוצרית.

כבר לפני כשני עשורים הצהיר מנהיג "האחים המוסלמים" יוסוף אל קארדווי: "קונסטנטינופול נכבשה בשנת 1453 (והפכה לאיסטנבול)... ועתה נותר כיבוש העיר האחרת - רומא, ולכך אנו מייחלים ובזה אנו מאמינים. משמעות הדברים - האיסלאם יחזור לאירופה פעם נוספת ככובש וכמנצח לאחר שגורש ממנה פעמיים". קונסטנטינופול הייתה בירת האימפריה הרומית המזרחית, ורומא - הבירה המערבית, וכיום בירת הנצרות. הסמליות מפורשת וגלויה, ויש לה היבט מעשי מצמרר, כפי שנוכחנו לראות בשבוע האחרון.

בשיחות עם אינטלקטואלים אירופים אמרתי, שאך אירוניה היסטורית היא, שיהודי מארץ ישראל צריך לומר להם שכדי לשרוד כציוויליזציה כדאי שישובו להיות נוצרים טובים ויחזקו את הייחודיות הלאומית במקום הרב תרבותיות שכשלה. עבור רבים מהם, ישראל היא בשורה ותקווה להמשך קיומם, מכיוון שבמקביל להתפתחותנו כמדינה מודרנית מתקדמת, אנחנו מטפחים את המגינים הגדולים שאירופה זנחה: מסורת עתיקה עם רעיונות דתיים ומוסריים ולאומיות בריאה ששורשיה מגיעים עד לראשיתנו כעם עוד בתקופת המקרא. לא בכדי ישראל היא המקום היחיד בעולם המערבי שהדמוגרפיה נמצאת בקו עלייה; לא רק בציבור הדתי אלא בזה החילוני ואף בקהילת הלהט"ב שמביאה ילדים הרבה יותר מכל קהילה דומה במערב.

בפרוע פרעות בצרפת, יצאה ישראל לפעולה לביעור קני טרור בג'נין שבצפון השומרון. ג'נין הייתה בתקופת המקרא עיר לווים בשם "עין גנים" בנחלת שבט יששכר על גבול המנשה. במקום, המכונה גם "בית הגן" אירעה כנראה ההתנגשות בין יהוא בן נמשי המורד בבית אחאב לבין אחזיה מלך יהודה. "וַאֲחַזְיָה מֶלֶךְ יְהוּדָה רָאָה (את מה שקרה ליהורם בן אחאב) וַיָּנָס דֶּרֶךְ בֵּית הַגָּן. וַיִּרְדֹּף אַחֲרָיו יֵהוּא וַיֹּאמֶר: גַּם אֹתוֹ הַכֻּהוּ אֶל הַמֶּרְכָּבָה בְּמַעֲלֵה גוּר אֲשֶׁר אֶת יִבְלְעָם וַיָּנָס מְגִדּוֹ וַיָּמָת שָׁם".

נוכחות קבועה

כל השמות הם מקומות בצפון השומרון. בתקופת בית שני היה שם יישוב יהודי תוסס בשם גינאי, ואחרי החורבן, למרות הכיבוש המוסלמי, המשיך היישוב להתקיים עד המאות האחרונות. במאה העשרים נעלמו משם היהודים לגמרי, ובמקום שאין התיישבות יהודית אין ביטחון. עוד בשנות ה-30, הפכה ג'נין בסיס לכנופיות ערביות שפעלו נגד יהודים ובריטים.

בקיץ 2005 נעקרו היישובים היהודים בצפון השומרון ומתיישביהם גורשו. המשוואה ההיסטורית על הקשר בין היעדר יישוב יהודי להיעדר הביטחון שבה והיכתה בנו. האזור בכלל, וג'נין בפרט, הפך לחממת טרור מסוכנת, ורגע לפני הפיכתו ללבנון קטנה, יצא צה"ל לפעולה שם. המבחן לנחישותנו הוא נוכחות קבועה של צה"ל באזור וכתישה מתמדת של יכולות הטרור שם.

עם השבת הביטחון חשוב להשיב את ההתיישבות היהודית שנעקרה. זו התשובה הציונית המסורתית: במקום שתעבור המחרשה ויהודים ייאחזו באדמת הארץ הטובה, תתווסף לבנה נוספת לקיר הברזל התודעתי אצל מבקשי נפשנו. התשובה הציונית הזאת מקבלת משנה תוקף לנוכח ניסיון פירוקה של אירופה על-ידי האיסלאם הרדיקלי. ישראל היא כיום המוצב הקדמי בהגנה על הציוויליזציה המערבית, והיישובים הישראלים בגב ההר הם חזית המאבק הקיומי הזה. כך יש להציג זאת בבירות המערב.

ובעוד אירופה בוערת וישראל נאבקת בטרור ופועלת להעמיק שורשים במולדת העתיקה, מה עושים היהודים באירופה (במיוחד בצרפת)? מתקשים לשוב הביתה לציון. עדיין אוחזים בקרנות המזבח כמו בפעמים הקודמות בהיסטוריה, עד שלא יוכלו לקיים קהילות יהודיות מפחד הפרעות. או אז יארזו את חפציהם ויחפשו מנוחה במקום אחר, לא תמיד בישראל. קשה להוציא מתוכנו את גֶן הנדודים והקיום על שורשי אוויר.

עוד בסוף המאה ה-18 האיץ הגאון מווילנה בתלמידיו לעלות ארצה ולעסוק ביישוב ארץ ישראל ובקיבוץ העם היהודי מגלויותיו. "כמעט בכל יום דיבר אלינו רבנו ברתת ובהתרגשות, כי 'בציון ובירושלים תהיה פליטה', ולא לאחר את המועד" (קול התור, פרק ה'). הוא ראה את הסכנה כבר אז והצביעה על פתרונה. האם הפעם נשמע?

תאריך:  10/07/2023   |   עודכן:  10/07/2023
דרור אידר
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן

מושגים
 בשאר אסד 
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
אשמת פריז וגאולת שומרון
תגובות  [ 1 ] מוצגות   [ 1 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
הירונימוס
11/07/23 16:53
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות   /  העולם הערבי
לפי הכלכלן הנודע, פרופ' ג'והן גאלבריית', האויב של התובנה המקובלת הוא מצעד העובדות, העשוי לחשוף את התובנה המקובלת כמנותקת מהמציאות ואף מסוכנת. פרופ' גאלבריית' מוסיף שתובנה מקובלת אינה מתאימה עצמה למציאות אלא לתפישת עולם מסוימת. ואכן, מצעד העובדות של המזרח התיכון חושף את השגיאות המהותיות והמאיימות של התובנה המערבית המקובלת הרואה בסוגיה הפלשתינית בבת-עין ערבית המקדמת דו-קיום בשלום.
09/07/2023  |  יורם אטינגר  |   יומני בלוגרים
גורמים בתנועת חמאס אומרים כי הנהגת התנועה מתקרבת באיטיות מחדש לסעודיה בעיקר במגעים מאחורי הקלעים, המגעים נעשים ישירות בין הנהגת חמאס למודיעין הסעודי ובאמצעותו ליורש העצר הסעודי מוחמד בן סלמאן.
בחודשים האחרונים התפרסמו ידיעות והערכות בדבר נורמליזציה קרבה בין אירן למצרים לאחר נתק של עשרות שנים. החודש דווח, כי שתי המדינות הגיעו להסכם ראשוני על הקמת ועדה משותפת שתדון בחידוש הקשרים ובתיאום הביטחוני ביניהן. הנורמליזציה צפויה לכלול כינון יחסים דיפלומטיים מלאים, שדרוג משרדי האינטרסים בשתי המדינות לשגרירויות ועריכת מפגש פסגה בהשתתפות שרי החוץ או הנשיאים.
01/07/2023  |  אופיר וינטר, רז צימט  |   כתבות
קרן המטבע הבינלאומית אוהבת לומר שלעולם איננה מפוצצת מו"מ. אם מדינה זקוקה לחילוץ, אין תאריך יעד: השיחות יכולות להימשך ככל הדרוש. רק מדינות מעטות רוצות לבחון את אמיתותה של ההבטחה הזאת. מצרים, לבנון ותוניסיה זקוקות נואשות לסיוע. מדינות אלו, בהן מתגוררים כשליש מתושבי מדינות ערב, כורעות תחת חובות המחסלים את יתרות המט"ח. הן מתקשות לייבא צרכים בסיסיים והמטבעות שלהן קורסים.
30/06/2023  |  איתמר לוין  |   מיוחדים ברשת
ארגוני הטרור היו מאז ומתמיד קשורים לסחר בסמים. חיזבאללה וארגונים אחרים באזור משתמשים בסם לא רק לרווחים, אלא גם כדי לשפר את יכולות הלחימה של צעירי הארגון. עד לפני כעשר שנים הייתה בקעת לבנון, אזור שליטתו של חיזבאללה, מרכז לייצור, לגידול ולהפצה של סמים מגוונים. מלחמת האזרחים בסוריה הכניסה את תופעת הסמים עמוק לתוך החברה הסורית. דאעש, אל-קאעידה ושאר ארגוני האופוזיציה השתמשו בסמים באותה מידה כמו חיזבאללה. במהלך הלחימה גם גברה מעורבותו של הצבא הסורי בסחר הסמים, בעיקר בדיוויזיה הרביעית בשליטתו של מאהר אל-אסד, אחיו של הנשיא, האחראית על מעברי הגבולות. סוריה הפכה למרכז ההפצה של סם הקפטגון, ששימש בעבר כממריץ רפואי האמור לסייע בבעיות קשב וריכוז.
26/06/2023  |  ירון פרידמן  |   יומני בלוגרים
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
יוסי אחימאיר
יוסי אחימאיר
אמנת החמאס מצטטת את מוחמד: "לא תגיע עת הגאולה עד אשר יילחמו המוסלמים ביהודים ויהרגו אותם המוסלמים, עד אשר יסתתר היהודי מאחורי האבנים והעצים, ויאמרו האבנים והעצים: הוי מוסלמי! הוי ע...
דן מרגלית
דן מרגלית
ברמה המעשית לשנים הקרובות יכלה ישראל להגיע ליעדה האסטרטגי גם במהלך המלחמה הרעה הזאת אילו הסכים ביבי להעביר את השליטה ברצועת עזה למנהלה פלשתינית הכוללת גם את הרשות הפלשתינית
מירב ארד
מירב ארד
בצל מלחמת 'חרבות ברזל', אזרחי ישראל יחגגו את יום העצמאות ה-76. קרן קימת לישראל והמוס"ל מציגים: אלו הם הפארקים המומלצים ביותר לעל האש בחיק הטבע ואלו הם הנחיות הבטיחות שכל הורה חייב ...
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il