|   15:07:40
  יורם אטינגר  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
קבוצת ירדן
כל מה שרצית לדעת על שירותי אינסטלציה
כתיבת המומחים
עו"ד גיל קראוס דורג ב-DUNS100 כאחד המשרדים הבולטים בביטוח לאומי
ביידן. תמיכה שיטתית [צילום: יונתן זינדל/פלאש 90]

הדיפת לחץ אמריקני חיונית

הדיפת לחץ אמריקני מקדמת את ביטחון וכח ההרתעה של ישראל, מצמצמת את זעזועי האזור, ומשדרגת את הערכתה הגיאו-אסטרטגית של ארה"ב כלפי ישראל
16/07/2023  |   יורם אטינגר   |   יומני בלוגרים   |   סערת הרפורמה במשפט   |   תגובות

עיכוב הזמנת ראש הממשלה נתניהו לבית הלבן, האיום בדבר הערכה-מחדש של היחסים עם ישראל והדאגה, כביכול, לגורל הדמוקרטיה בישראל, מהווים אמצעי לחץ על ממשלת ישראל לתאם עם ארה"ב כל פעולה צבאית נגד תשתית הגרעין האירני, להקפיא את הבנייה ביו"ש ומזרח ירושלים (במקביל לעידוד הבנייה הערבית), לחלק את ירושלים, לסגת ל"קו הירוק" ולהקים מדינה פלשתינית.

טוב יעשה ראש הממשלה אם יאמץ את התנהלות האבות המייסדים - מבן גוריון ועד יצחק שמיר - שהבינו כי הדיפת לחץ אמריקני היא מרכיב מרכזי במדיניות החוץ והביטחון, שהביא לעימות קצר-טווח אך להערכה אסטרטגית ארוכת-טווח. הם הבינו שארה"ב מעדיפה בעלת-ברית מונחית-חזון ועקרונות היסטוריים וביטחוניים, שאינה מקריבה אותם על מזבח נוחיות דיפלומטית וכלכלית.

ב-1948/49 איימו ארה"ב, בריטניה והאו"מ בסנקציות כלכליות ודיפלומטיות אם ישראל לא תיסוג מ"שטחים כבושים" בגליל, שפלת החוף, הנגב ומערב ירושלים, ותקלוט פליטים פלשתינים. רה"מ בן-גוריון דחה את הדרישות.

למרות לחץ אמריקני שיטתי (2017-1948 ו-2023-2021), התרחבו שיתופי הפעולה ישראל-ארה"ב באופן דרמטי עקב התנהלות מונחית-חזון ועקרונות של ראשי ממשלה, בגלל יכולות טכנולוגיות וביטחוניות ייחודיות של ישראל, ועקב תרומה הולכת וגוברת של ישראל לכלכלת וביטחון ארה"ב.

ראשי ממשלה אלו הוכיחו שלחץ בינלאומי לא יביא את ישראל לפגוע בזכויותיה ההיסטוריות ובביטחונה. הם הבינו את הפער בין פופולריות קלת-השגה לבין הערכה אסטרטגית המחייבת הדיפת לחץ כבד. הם הכירו בעובדה שלחץ הוא חלק בלתי-נפרד מהיחסים עם ארה"ב, המלמד על נחישות ואמינות ישראל כבעלת-ברית אסטרטגית. הם ידעו שאין "ארוחות חינם"; שאי-עמידה בלחץ תביא להחרפת הלחץ; תכרסם בתדמית ההרתעה של ישראל ובמעמדה כבעלת-ברית יעילה; ותעניק רוח גבית לאויבי ישראל.

הם ידעו שבמקביל ללחצי הבית הלבן ומחלקת המדינה, ישראל זוכה (מ-1948) לתמיכה שיטתית של שני בתי הקונגרס - שהוא שווה-עוצמה לרשות המבצעת - ושל הבוחר האמריקני המטיל חיתתו על המחוקקים והנשיא. כניעה ללחץ תפגע בתדמיתנו בעיני תומכינו.

לחץ ארה"ב (השורר מאז 1948, להוציא את נשיאות טראמפ, שדחק את מחלקת המדינה ממרכז הבמה המדינית) הוא ביטוי למדיניות מחלקת המדינה, שהיא שגוייה בשיטתיות: התנגדה להקמת המדינה; חיבקה את ערפאת, אייתוללה חומייני, סדאם חוסיין, "האחים המוסלמים", חמאס והרש"פ, אך מפעילה לחץ על ישראל, סעודיה, מצרים ואיחוד האמירויות; וכו'.

ב-1955-1948 הדף רה"מ בן-גוריון לחץ כבד של מחלקת המדינה (ומזכיר המדינה הפופולרי הגנרל ג'ורג' מרשל), הפנטגון, ה-CIA, ה"ניו-יורק טיימס", הוושינגטון פוסט" ורבנים אמריקנים להימנע מהכרזת עצמאות. הוא גם הדף לחץ של ארה"ב והקהיליה הבינלאומית לסגת לגבולות החלוקה ("תוכנית אלפא").

ב-1974-1967, למרות לחץ ארה"ב, איחד רה"מ אשכול את ירושלים והקים את השכונה והישובים הראשונים מעבר ל"קו הירוק" בירושלים, יו"ש ורמת הגולן, ורה"מ גולדה מאיר הרחיבה את הבנייה בירושלים, יו"ש ורמת הגולן.

ב-1981 הורה רה"מ בגין על השמדת הכור הגרעיני בעירק, והחיל את החוק הישראלי ברמת הגולן, חרף לחץ כבד של ארה"ב, כולל השעיית מטוסי קרב והסכמים לשיתוף פעולה ביטחוני.

ב-1992-1983 הרחיב רה"מ שמיר את הבנייה ביו"ש באופן משמעותי על אפה וחמתה של וושינגטון.

בספטמבר 1982, דחה רה"מ בגין את "תוכנית רייגן" שלחצה לנסיגה ל"קו הירוק" (בליווי איום להעריך מחדש את יחסי ארה"ב-ישראל).

העובדות הנ"ל ממחישות לראש הממשלה שהדיפת לחץ אמריקני מקדמת את ביטחון וכח ההרתעה של ישראל, מצמצמת את זעזועי האזור, ומשדרגת את הערכתה הגיאו-אסטרטגית של ארה"ב כלפי ישראל.

על אף הלחץ הנשיאותי השגרתי - בהשראת מחלקת המדינה - נשיאי ארה"ב, חברי בית הנבחרים והסנטורים וציבור הבוחרים בארה"ב יודעים שביום סגריר אי-אפשר לסמוך על בעלת ברית רופסת, פייסנית, וותרנית הנרתעת מלחצים, אך אפשר לסמוך על בעלת ברית מונחית-עקרונות ובעלת כוח-עמידה, שאינה מוכנה להקריב זכויות היסטוריות וצרכי ביטחון ארוכי-טווח על מזבח נוחיות דיפלומטית קיצרת טווח.

תאריך:  16/07/2023   |   עודכן:  16/07/2023
יורם אטינגר
+רוטמן האריך את המועד להגשת הסתייגויות בצמצום עילת הסבירות
22:18 16/07/23  |  עידן יוסף
לבקשת האופוזיציה, הסכים יו"ר ועדת החוקה לתת תוספת זמן להגשת הסתייגויות על החוק לצמצום עילת הסבירות. רוטמן הודיע לחברי הוועדה כי הוא נותן להם עוד שעה וחצי, והגשה תתאפשר עד השעה 8:30 בבוקר (גלי צה"ל).
+ההזמנה לנוסעי המטוס שנחת בארץ: "לאגור כוחות בשבת לקראת ההפגנות במוצ"ש"
22:11 16/07/23  |  עידן יוסף
נוסעים שנחתו בנתב"ג ביום שישי במטוס חכור של ישראייר שנחת מאלבניה, נדהמו כאשר איש הצוות קרא בכרוז: "לאגור כוחות בשבת לקראת ההפגנות במוצ"ש נגד הרפורמה המשפטית".

בישראייר הפנו אצבע מאשימה לחברת שירותי הקרקע 'לאופר' שמספקת שירותים מטעם חברות התעופה הזרות בנתב"ג. וטענו כי בעת הנחיתה כאשר הצוות פתח את הדלת הראשית של המטוס, נכנס לפתע עובד חברת 'לאופר' וביקש מהצוות הזר את המיקרופון כדי להודיע לנוסעים על מזג אוויר חם על-מנת שיזהרו ברדתם מהמטוס, אולם תוך כדי הדברים הוסיף איש הצוות וקרא על דעת עצמו לנוסעים לבוא ולהשתתף בהפגנות.

מחברת 'לאופר' נמסר כי הנושא נמצא בבדיקה ובכל מקרה הנהלים חודדו (עכשיו 14).
+פרש משטרה נחקר במחלקה לחקירות שוטרים
20:54 16/07/23  |  עידן יוסף
פרש משטרה בדרגת רס"מ נחקר היום במח"ש בחשד לתקיפת מפגין במהלך הפגנה בתל אביב ביום שלישי בשבוע שעבר.
+המרי בצבא: "מזהים פגיעה בלכידות, אך לא בכשירות"
20:38 16/07/23  |  עידן יוסף   |   לרשימה המלאה
כך אומרים בכירי צה"ל בדיון על מחאת חיילי מילואים המזוהים עם המחאה נגד הממשלה  ▪  השר גלנט והרמטכ"ל הלוי דנו במחאה נגד הרפורמה במערך המילואים, והוחלט לנקוט צעדים נגד האיומים
הרמטכ"ל ושר הביטחון [צילום ארכיון: אלעד מלכה]
+ח"כ קריב: "רוטמן מיצה את הדיון בחיסול עילת הסבירות"
15:35 16/07/23  |  מירב ארד
ח"כ גלעד קריב על הדיון בוועדת חוקה: "רוטמן מיצה את הדיון בחיסול עילת הסבירות.
הדו"ח של מרכז המחקר בכנסת. הדרישה לשמוע את יועמ"ש משרד הביטחון. הבקשה לזמן את נציב שירות המדינה. הסקירה על הסמכויות השרים שהגיעה לפני חצי שעה. כל אלה לא מעניינים את נהג ה-D-9. בדרך שלו לדרוס את בית המשפט העליון הוא כבר דרס את ועדת החוקה."
+משמעות התיקון: שחרור הממשלה מהחובה לפעול בסבירות תושבי המדינה
12:33 16/07/23  |  מירב ארד   |   לרשימה המלאה
משמעות התיקון: "שחרור הממשלה ושריה מהחובה לפעול בסבירות תושבי המדינה בהחלטותיהם. בכך, תבוטל דה-פקטו החובה לנהוג בסבירות ותיפגע יכולתו של בית המשפט להגן על הפרט מפני שרירות שלטונית"
לימון. מניעה מוחלטת של ביקורת שיפוטית על סבירות ההחלטה [צילום: נועם מושקוביץ/דוברות הכנסת]
+תולדות השנאה
12:03 16/07/23  |  עמנואל בן-סבו   |   לרשימה המלאה
לבנימין נתניהו יש חולשות אנוש, יש יצרים, יש חשקים ורצונות, נתניהו אינו מלאך בחלק מהתנהגותו, אך אם היה מלאך מקומו בשמיים, בין העבים לכיסא הכבוד
מסע רדיפה וציד [צילום: פלאש 90]
+"היו הסכמות על החרגת ממשלת מעבר מצמצום הסבירות"
11:48 16/07/23  |  איציק וולף   |   לרשימה המלאה
פרופ' יובל אלבשן חשף שבמהלך המגעים לפשרה שקידם יחד עם פרופ' דניאל פרידמן כי לא יעלה על הדעת שממשלת מעבר מרגע הכרזת הבחירות תקבל צמצום עילת הסבירות כמו ממשלות אחרות
פרופ' אלבשן. הבחנה בין החלטות הממשלה להחלטות השרים [צילום: אריק מרמור, פלאש 90]
+לא הכל שפיט
11:12 16/07/23  |  רון בריימן   |   לרשימה המלאה
הרוב הקואליציוני נועד לאפשר לממשלה ולקואליציה לקבוע ולבצע מדיניות  ▪  רוב זה לא נועד לאפשר עריצות של הרוב ועשיית כל העולה בדעתו  ▪  אבל, קל וחומר, רוב זה לא נועד לאפשר עריצות של המיעוט, באופן שזה יעשה כל העולה בדעתו  ▪  עוצמתה הגדולה של הרשות השופטת והסמכויות שנטלה לעצמה בכ-30 השנים האחרונות, בין השאר בגלל חולשתן של הרשויות האחרות, עוותו את מערכת הבלמים והאיזונים
ברסלר. נגררים אחריה [צילום: גילי יערי/פלאש 90]
+כותרת ותגובה
09:17 16/07/23  |  יוסף אליעז   |   לרשימה המלאה
רעיון: הזמן אתה בכבוד רב את ביידן לביקור בישראל  ▪  לא מתאים לכתוב לו שבמזרח התיכון אומרים "אם ההר לא בא למוחמד מוחמד בא אל ההר", אבל אולי זה יגרום לו לחשוב על ההצעה
ביידן. אם ההר לא בר אל מומחד...[צילום: סוזן וולש/AP]
+150 אנשי רפואה במילואים הודיעו על הפסקת התנדבות מיידית
08:09 16/07/23  |  איציק וולף
יותר מ-150 אנשי פורום הרפואה הצבאית, רופאים ורופאות, פרמדיקים ואנשי בריאות הנפש במילואים הודיעו בסוף השבוע למפקדיהם כי הם מפסיקים את שירות המילואים באופן מיידי. זאת, כמחאה על חקיקת הרפורמה המשפטית בצמצום עילת הסבירות.

מדובר בקציני רפואה גדודיים, בראשי ועדות רפואיות בלשכות גיוס וברופאים של יחידות מיוחדות בצה"ל. כל המכתבים הועברו כהודעה רשמית ולא כאיום, והם כוללים את שמותיהם של הרופאים והרופאות במילואים.
+כ-20 טייסים הודיעו למפקד החיל: לא נתייצב לאימונים
02:02 16/07/23  |  עידן יוסף   |   לרשימה המלאה
הטייסים, אנשי מילואים המכהנים גם כמדריכי טיסה בחיל-האוויר הודיעו כבודדים, ולא כקבוצה, כי ייעדרו במחאה על השינויים במערכת המשפט  ▪  בצה"ל סירבו להתייחס לפרטים, אך ציינו כי בשלב זה אין פגיעה בכשירות החיל  ▪  עשרות אלפים הפגינו השבת אך לא חסמו את איילון
מפגין בירושלים נגד הממשלה [צילום: יונתן זינדל/פלאש 90]
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות   /  סערת הרפורמה במשפט
טייסים במילואים, בתפקידי מטה, המכהנים גם כמדריכי טיסה בחיל-האוויר, הודיעו למפקד חיל-האוויר אלוף תומר בר כי לא יתייצבו לאימונים מהשבוע הקרוב במחאה על השינויים במערכת המשפט. בכאן חדשות פורסם כי בשלב זה מדובר בכ-20 טייסים שקיבלו את ההחלטה כבודדים ולא כקבוצה. בשבוע הבא מתכוונים טייסים במילואים לקבל החלטות נרחבות ואולי אף להודיע שלא יתנדבו למילואים.
16/07/2023  |  עידן יוסף  |   חדשות
בשעה טובה ומוצלחת הגענו רעייתי ובני משפחתי שמחים וטובי לבב לאוניברסיטת חיפה להריע לבננו עורך הדין עם קבלתו את תעודת התואר השני, מוסמך, במשפטים. האווירה החגיגית עברה כחוט השני בין משפחות נוספות של דתיים וחילונים, יהודים וערבים, עולים וותיקים, בני עיר ובני כפר, אשכנזים ובני עדות המזרח, פסיפס ותמהיל אנושי כמראה לחיינו בארץ הטובה והאהובה שלנו, בישראל היהודית והדמוקרטית.
למארק טווין מיוחסת (ככל הנראה בטעות) אמרה יפה על היחס שבין אמת לשקר: "השקר יכול לעשות את דרכו סביב חצי-עולם, בעוד האמת עדיין לא סיימה לקשור את שרוכיה".
15/07/2023  |  עמיחי שיקלי  |   יומני בלוגרים
מערכת המשפט טעונה רפורמה יסודית. עצמאות בית המשפט צריכה להיות תמיד מובטחת - והיא מובטחת גם כיום. שופטי ישראל כפופים לחוק. הם מחויבים לשפוט בגדרי החוק בלבד, בשוויון, בצדק, בלי סטיות ובלי המצאות של עילות חדשות שאינן מוגדרות מפורשות בחוק. ברי, כי את החוק מחוקקים נבחרי העם. 120 חברי כנסת. ואלה נבחרים על-ידי הריבון - עם ישראל, בעלי זכות הצבעה. על-פיהם יישק דבר. ביקורת שיפוטית? בהחלט כן, אך רק בגדרי החוק. בלי המצאות של עילות ובלי פלפולים מיותרים.
15/07/2023  |  יואב יצחק  |   יומני בלוגרים
ביום 12.07.23 התפרסם פסק הדין של בג"ץ (6942/19) בעניין כספי הפיקדון של עובדים זרים.
15/07/2023  |  יוסי דר  |   יומני בלוגרים
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
מירב ארד
מירב ארד
בצל מלחמת 'חרבות ברזל', אזרחי ישראל יחגגו את יום העצמאות ה-76. קרן קימת לישראל והמוס"ל מציגים: אלו הם הפארקים המומלצים ביותר לעל האש בחיק הטבע ואלו הם הנחיות הבטיחות שכל הורה חייב ...
יצחק בריק
יצחק בריק
הרצי הלוי הוא אחד מהרמטכ"לים המאכזבים ביותר מאז קום המדינה. כישלונו של כרמטכ"ל ניכר הן בהכנת הצבא למלחמה, הן בניהול המלחמה והן בפגיעה אנושה בערכיות ובמוסר ובקוד האתי של הצבא שעליו ...
הרצל חקק
הרצל חקק
ככל שאנו נסחפים אחר העלילה הקסומה בספרה של רבקה רז אנו מפליגים אל ים נעלם, מבינים שלפנינו דרמה של חיים ושירה, חיים ושפה, חיים והשראה. דף אחר דף נקרעים מסכים, והסודות משמעם - הבנת נ...
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il