|   15:07:40
  רפי לאופרט  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
כתיבת המומחים
ברלין בלוז - המלצה לבינג'
כתיבת המומחים
בית חולים לניאדו בנתניה - המרכז הרפואי המוביל בשרון
[צילום: מישל אולר, AP]

המלצות למדיניות ביחסי ישראל ארה"ב

מסמך הייחוס של INSS נכתב מנקודת ראות שעניינה "כיצד לרצות את ארה"ב ברוח מדיניות האגף השמאלי של המפלגה הדמוקרטית והשמאל האנטי ציוני בישראל". הוא חסר כמעט לחלוטין שיקולים הקשורים בעמדות הרוב הימני כאן והתנועה הציונית כיום. המסמך מטבע הדברים איננו מאוזן ומהווה נדבך בתהליכי השפעה פנימיים וחיצוניים על מדיניות הכנסת והממשלה בשונה מדעת רוב הציבור.
08/08/2023  |   רפי לאופרט   |   יומני בלוגרים   |   תגובות

המסמך בנושא זה פורסם ע"י INSS ב-19.7.23.1 לצערי המסמך חלקי, שטחי ומוטה-גישה אופיינית למרכז-שמאל בישראל ובפועל בלתי ישים לרוב אזרחי ישראל כפי שהם מיוצגים בכנסת אחרי בחירות נובמבר 2022. יחסי ארה"ב-ישראל מושתתים על צורך ואינטרסים הדדיים במיוחד בתקופה האחרונה. עם זאת קיים פער גדל והולך בין התפיסה הפרטנית הישראלית לבין התפיסה המאפיינת כיום את שני הגושים הפוליטיים בארה"ב - הדמוקרטים משמאל, והרפובליקנים מימין. עם נשיא אמריקני דמוקרט אך ידיד ישראל, יחסים אלה מתאזנים במידה מסוימת (או מוטים חזרה לעבר ה"אמצע", דהיינו: תמיכה בי-פרטיזנית בישראל. כניסתו של משרד החוץ האמריקני למשוואה זו, מפרה איזון חיובי זה ומקשה על היחסים, ואת אי-הזמנתו של נתניהו לארה"ב לשיחה פנים אל פנים עם הנשיא ביידן אחרי הבחירות של נובמבר 2022 בישראל, יש לשייך להשפעה השלילית של משרד החוץ האמריקני.

עוצמתה העולמית של ארה"ב נקנתה בימי מלחמת העולם השנייה בעיקר בזכות ריחוקה מזירת המלחמה הפעילה - אירופה והאוקיינוס השקט. דבר זה חסך ממנה ומאזרחיה את נזקי וזוועות המלחמה הישירים ואיפשר לה להפוך באופן זמני לבית הנשק העולמי של המדינות הדמוקרטיות שבחלקן נוצרו בעת המלחמה בחלקן שרדו את זוועותיה; לתקופה מסוימת סייעה גם לבריה"מ במלחמתה היבשתית נגד גרמניה. בזכות עליונות זו, היכולות הטכנולוגיות שפיתחה במלחמה, ההשתלטות על מקורות הדלק הפוסילי בעיקר במפרץ הפרסי והמלחמה הקרה שבאה בהמשך ישיר למלחמת העולם ותוצאותיה - רכשה ארה"ב הגמוניה עולמית צבאית, פוליטית, כלכלית ופיננסית. הגמוניה זו סייעה לה להתיש את בריה"מ במלחמה הקרה ולהביאה לכלל התפרקות מרצון.

אל מלחמת העולם השנייה נכנסה ארה"ב כמדינה הומוגנית במידה רבה מבחינה אתנית (הרכב אוכלוסייתה) ופוליטית, אולם ב-50 השנים האחרונות בקרוב עוברת היא שינויים פנימיים משמעותיים, בחלקם אידאולוגיים ובחלקם דמוגרפיים. הגירת זרים מסיבית משנה את הרכב האוכלוסייה ואת מאזן השקפות העולם הדומיננטיות בה. התעוררות מדינות-ענק כסין והודו, התעוררות העולם המוסלמי הקיצוני על שאיפותיו הגלובליות והיחלשותה של אירופה מאותן סיבות דמוגרפיות המחלישות את ארה"ב, מעמידות את ארה"ב מול אתגרי המאה ה-21 כשהיא נחותה דמוגרפית, ומפולגת מבית. התפתחות המובילה למאזן כוחות עולמי חדש לקראת אמצע המאה ה-21.

מעטות כיום המדינות בעולם הרואות בארה"ב בעלת-ברית אסטרטגית אמינה מהמעלה הראשונה, לאור הדגמותיה במזרח התיכון, אסיה, דרום אמריקה ולאחרונה באפגניסטן. על התנהלותה זו מכסה עוצמתה הכוללת האדירה (עדיין), ששימוש קלוקל בה פוגע באמינות ובתדמית האמריקניים. במציאות כזו אסור גם לישראל ליטול סיכונים, לוותר על זהותה הלאומית לטובת דעתם של פרשנים אמיתיים או מדומים בתקשורת האמריקנית (דוגמת טום פרידמן מ"הניו-יוק טיימס") או ביורוקרטים פוליטיים. שכן אמירתו המפורסמת של הנשיא טראמפ: ("America First") איננה מליצה אלא עקרון מדיני פעיל.

לצערי, מערכת הביטחון של ישראל נקטה במשך שנים רבות מדיניות של התלייה אבסולוטית בפועל של ישראל והביטחון הלאומי שלה בארה"ב. התלייה זו משפיעה כליל על השקפות העולם האסטרטגית, המדינית והפוליטיות של מערכת זו, לרבות הבקרה של וועדת החוץ והביטחון של ישראל בעבר ובהווה. כיום, כאשר העולם עובר שינוי מבני פוליטי ומתהווה בו מאזן כוחות חדש - בין היתר על-רקע המאבק על ההגמוניה מול סין ומלחמת רוסיה-אוקראינה - להיבטים אלה משמעויות חדשות ומסוכנות יותר. התפתחות הסכסוך עם סין תשנה את האוריינטציה העולמית האמריקנית (שכבר משתנה בדמות יציאה מהמזרח התיכון) באופן שקשה לצפותו במלואו כיום.

היחסים הקיימים בין שתי המדינות הם עדיין הטובים ביותר עבור שתיהן חרף ההבדלים בגודל וביכולות הבינלאומיות הנובעות מכך. לישראל תפקיד אזורי במערכת העולמית בגוש הדמוקרטי. אולם בכדי להמשיך יחסים קרובים אמינים והוגנים, מתחייב לטובת שני הצדדים כבוד הדדי (אי-התערבות בעניינים הפנימיים), התחשבות הדדית (ויתורים בנושאים שונים שאין בה סיכון לאומי פנימי או חיצוני) ושימור האמון ההדדי (פתיחות מירבית ואמירת אמת).

המאמר הנ"ל של ה-INSS מציג שלוש נקודות מחלוקת בהן אין המדינות (במיוחד ארה"ב תחת נשיא דמוקרטי) אינן רואות את המציאות דהיום כפי שראוה לפני שני עשורים ויותר. א. זהות ערכים;

ישראל וארה"ב הן דמוקרטיות

מקור הסמכות השלטונית (הריבון) בשתי המדינות הוא העם, אולם הן אינן זהות בגודלן, בהיקף האוכלוסייה, במבנה האירגוני ובמבנה המשטר. ארה"ב היא דמוקרטיה פלורליסטית הבונה את זהותה הלאומית על החוקה וההשפעות המצטברות של ההיסטוריה השוטפת. ישראל - מאידך - היא מדינת הלאום היהודי מקידמת-דנא. זהותה הוגדרה כבר לפני כ-3000 שנה ובצביונה הציוני החדש מנסה היא לשקם את שבר שני החורבנים שחווה העם היהודי בהיסטוריה ארוכה זו. זהו יסוד החזרה לטריטוריה של ארץ-ישראל ולהקמתה של ישראל כמדינה יהודית-לאומית. מציאות עובדתית זו מלווה את יחסי הצדדים כבר כ-75 שנים ולא חל בה שינוי מהותי במשך תקופה זו וככל שימשיכו הצדדים לקיים תובנות אלה הדדית, ימשיכו היחסים להיות טובים וקרובים. נראה שגורמים כלשהם בארה"ב מבקשים לאחרונה לשנות מציאות זו, שגיאה המתחילה להאפיל על יחסי הצדדים. אין לשום מדינה זכות לדרוש מזולתה לשנות את אופיה, זהותה ומהותה בכדי שתוכלנה לקיים יחסים קרובים; ניסיון כזה נועד מראש לכישלון.2

פיקציית החרדה לדמוקרטיה הישראלית

החרדה שמביע הממשל האמריקני לגבי מהות הרפורמה המשפטית בישראל היא התערבות גסה בעניינים הפנימיים שלנו. הדברים מקבלים הבלטה רבה לאחר בחירות נובמבר 2022, ונוקטים עמדה עויינת לממשלה החדשה שנבחרה ברוב ברור ע"י הציבור הישראלי בהליך דמוקרטי תקין לחלוטין. הרכב הממשלה נקבע בעיקר בשל החרם של האופוזיציה על נתניהו והתמיכה בחרם זה במילים ובמעשים היא פגיעה בציבור הישראלי ובריבונות הישראלית והתערבות בעניינים הפנימיים שלנו. בהצעת הרפורמה המשפטית של יריב לוין אין שום פגיעה בדמוקרטיה הישראלית אלא ניסיון לתקן את העיוותים שהתהוו בה בהשפעת המהפכה המשפטית של אהרן ברק. נקיטת עמדה עויינת בסוגיה זו מול רוב אזרחי ישראל, איננה מרשם לשיפור יחסים. עצם העובדה שממשל מגבה את אופוזיציה וחוגים אוליגרכיים בישראל המבקשים להחליף ממשלה נבחרת באמצעות אנרכיה, היא בעליל מעשה בלתי-ידידותי למדינת ישראל!

אינני בטוח שאני מבין לעומק את הסיבה האמיתית להתנגדות הממשל האמריקני לרפורמה המשפטית. בעיני מקורה באי-הבנת הסיבה והמהות של הרפורמה לצד השפעת אינטרסים זרים. הסדרת מערכת היחסים בין רשויות הממשל היא קריטית, קביעת עליונות החוק כבסיס הסדר הציבורי לכל הרשויות היא קריטית והעמדת חוקה בראש סולם האוטוריטה החוקתית בישראל היא קריטית, בין אם זמנית תעשה במסגרת חוקי יסוד ובין אם ע"י חוקה קבועה. ניתן לנסות לממש זאת בהדברות והסכמה, אך באין נכונות או אפשרות מעשית לכך, הכרעת-רוב דמוקרטית היא בלתי-נמנעת, בין אם תתרחש בקרוב או לאחר המתנה שבה יגבר עוד יותר הלחץ הפנימי לשינוי; שהרי בדמוקרטיה לא תיתכן עריצות המיעוט ולא "גניבת שילטון".

ארה"ב שונה במבנה משטרה כמעט מכל הדמוקרטיות בעולם. לשיטה האמריקנית יתרונות וחסרונות אולם איש אינו טוען ששינויים חוקיים של הרשות המחוקקת מסכנים את יחסי המדינות או שהחלטות משפטיות בה, חלקן שנוי במחלוקת חריפה בציבור האמריקני, הם פגיעה במשטרה הדמוקרטי. הגיע העת שנדרוש מארה"ב להימנע מהתערבות בריבונות הישראלית ומכל מקום בוודאי לא תעשה זאת ללא בדיקה מדוקדקת של הנושא כולו ומקורותיו העיוניים. ישראל היא דמוקרטיה ליברלית קלאסית שבה הכנסת ורק היא מחוקקת חוקים ולא תיתכן התערבות של הרשות המשפטית בפעולת הרשות המבצעת אלא בחסות חוק מפורש של הכנסת; זו מהות הרפורמה המשפטית, גם אם בדרכי היישום בפועל נפלו מספר לקונות שראוי היה להימנע מהן.

המדיניות האמריקנית האזורית בפועל

חרף הדיווחים שאנו מקבלים ממקורות ישראלים ואמריקניים שונים על התחייבותה של ארה"ב למנוע נשק גרעיני מאירן, המציאות בשטח מלמדת שאירן ממשיכה להתקדם לעבר יכולות מלאות ובו בזמן מבצעת ארה"ב שלושה צעדים מפוקפקים: 1. מנהל מו"מ כלכלי שתוצאתו לא תשפיע על היכולות הצבאיות הכוללות, אבל תחזק את חתרנותה האזורית של אירן. 2. מנהלת עם ישראל מהלכים שעניינם שיפור היכולות המשותפות לתקוף צבאית את התשתית הגרעינית באירן, אך בה בעת מעכבת אספקת ציוד צבאי כגון מטוסי התדלוק לישראל, חימושים מיוחדים והעליונות האווירית הכוללת, "בכדי להחזיקה קצר" לבל תשמר בידיה חופש פעולה מלא. יתר על כן בתחום היחסים עם סעודיה (ברית אזורית), הפלשתינים, לבנון, סוריה וגורמים אזוריים נוספים מכבידה על ישראל בלחצי-סרק שאינם מובילים לשום תוצאה בנושאים הקריטיים באמת ומבקשת לגרור את ישראל למעורבות במלחמת רוסיה אוקראינה, בניגוד לאינטרסים ישראלים חיוניים.3

היחסים עם יהדות ארה"ב


בעיקרה יהדות ארה"ב היא יהדות מתבוללת ובוודאי לא יהדות ציונית ברוח התנועה הציונית.4 בטענות הסרק על אובדן הדמוקרטיה בישראל ובהטפה הנרחבת לאזרחי ישראל היהודים של תנועת האנרכיה, להגר ממנה כחלק מהמאבק הפוליטי נגד הרפורמה המשפטית, מצביע חלק מהיהדות הישראלית, בעיקר בקבוצות השמאל והמרכז, מצביע על כך שגם כאן מתפתח ענף דומה לזה שבארה"ב. ישראל היא מדינה ציונית וככזו אחת ממטרותיה הלאומיות היא ריכוז העם היהודי רובו ככולו במדינתו הריבונית. איננו מבקשים השפעות מבחוץ על דרכי המחשבה והיעדים הלאומיים של מדינת ישראל - לא מגורמים יהודיים ולא מאחרים. יחסי ישראל עם היהדות העולמית מושתתים על הנחה שכולנו יהודים, אבל על גורל ישראל משפיעים בעיקר אלו שחיים בה דרך קבע. חשוב שעיקרון זה יובן היטב על מי שבוחרים לחיות בתפוצות הן בכל הנוגע ליכולתה של ישראל לסייע להם והן בנכונותה "לציית להם". אנו מחפשים שותפות מקומית, לכידות גורל ולכידות המעשה ולא נוכל להתנהל מבית באמצעות הכוונה מבחוץ - לא בסוגיות ביטחון וכלכלה ולא בסוגיות חברה ואמונה, זהות לאומית או משטר. אופן החיים והמחשבה של מדינה ריבונית, שונה מהותית מזה של קהילת מיעוט במדינה זרה - יהודית או לא יהודית - בין אם היא ידידותית ובין אם לא. אין ספק שישראל תהיה תמיד מדינת מקלט לעם היהודי, אבל אזרחיה יהיו קודמים תמיד למי שאינם אזרחים. שאלת האזרחות: מי ראוי לאזרחות, כיצד ניתן לקבלה, באילו תנאים היא נשמרת ומה קורה ליהודי שאיבד את אזרחותו ובאילו תנאים קרה הדבר - כולם יחד יכולים וצריכים לעצב את מערכת היחסים עם התפוצות לאחר שיעוגנו בחוק מתאים. השינויים הצפויים שעליהם מצביע המאמר הם בלתי-נמנעים ויושפעו מאופי התפתחותן של שתי המדינות - ארה"ב "כידידה התלויה בדבר" והיהדות הישראלית כליבת היהדות העולמית ולא כגרורה של יועצים מבחוץ.

על "אגדת מגבלות הכוח"

ברור לי מניסיון עבר רב-שנים שהטיעון הרואה ברפורמה ניסיון לחולל שלטון דיקטטורי בישראל אינו נכון ובא להסוות מטרות ואינטרסים אחרים, כגון הטיעון בזכות "פתרון שתי המדינות". הטיעון המשלים הגורס כי יש להכיר במגבלות הכוח הוא ניסיון הטעיה שלא לומר הולכה שולל. אף פעם לא השיגה ישראל הישגים גיאופוליטיים משמעותיים באמצעות הכרה במגבלות הכוח. תמיד באו ההישגים כאשר התברר שמגבלות אלה רחבות הרבה יותר ממה ששערו המעריכים. עניין זה ניתן להכריע במישאל עם כחלק מהדיון בנושא החוקה, או בהכרעה רוב פרלמנטרית - דמוקרטית. להערכתי, בשנים הקרובות ואולי עוד בקדנציה זו של הכנסת נגיע לכך.

הערות

1. מתייחס למזכר 224 של המכון לביטחון לאומי INSS, מיום 19.7.23.
2. הזמנת הנשיא הרצוג במקום ראש הממשלה נתניהו אעל-פי שידוע שהרצוג איננו הרשות המבצעת בישראל, העברת מסרים פומביים לישראל באמצעות עיתונאי חצר (פרידמן) שנחשב בקרב רבים בישראל כעוין ודחיית הזמנת נתניהו כבר למעלה מששה חודשים – כולם אינם יכולים להיחשב ידידותיים; לא כך נוהגים שותפים קרובים.
3. מדיניות ארה"ב באוקראינה מובילה להרחבת הסכסוך בחזית זו חרף הסיוע הצבאי בסך כ-77 מיליארד $ שהעבירה אליה בשנת המלחמה שחלפה. ההתפתחויות האחרונות בגבול בלרוס ופולין, רק מצביעות אל חזית חדשה ההולכת ונבנית שם ע"י רוסיה, בלרוס, וכוח ווגנר הרוסי מול הגבול הפולני שדרכו מוזרם עיקר הסיוע המערבי לאוקראינה. אוקראינה לא תכריע ברית זו, והימנעות המערב מסיוע צבאי פעיל לאוקראינה מותיר על-כנו רק פתרון סביר אחד פשרה עם רוסיה בהנהגת ארה"ב. האם אנו עומדים ערב שגיאה אמריקנית אסטרטגית נוספת, הפעם בחזית אירופה?
4. תמונת המצב ביהדות ארה"ב מורכבת ומושפעת רבות מהשאלה לאיזה צורך היא נדרשת. בפועל, בין ישראל מתחוללת תחרות סמויה על ההגמוניה בעולם היהודי, ובישראל כיום כ-7.4 מיליון יהודים ועוד כ-0.5 מיליון יהודים "מסופקים" (יהודים שיהדותם טרם הוכרה ע"י הרבנות על-פי דין התורה). האומדן בארה"ב (ראה: [קישור]) הוא 7.5 מיליון אולם רק 4.2 מהם מזוהים כיהודים על-פי הדת. בתוך יהדות זו רק כ-1/3 משתייכים לזרמים הקונסרבטיבי והאורתודוקסי. הזיקה של הבלתי מזדהים ליהדות זניחה. כ"כ חיים בארה"ב כ-700 אלף יורדים מישראל שמעמדם היהודי של חלק מהם בלתי ברור. תמונה זו מצביעה על שעורי התרחקות והתבוללות גבוהים, כ-61%!!! נישואי תערובת. (לנתונים נוספים ראה הקישור לעיל)

תאריך:  08/08/2023   |   עודכן:  08/08/2023
רפי לאופרט
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
המלצות למדיניות ביחסי ישראל ארה"ב
תגובות  [ 0 ] מוצגות   [ 0 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
אמצע היא דרמה מרגשת ונוגעת ללב על משבר זוגיות באמצע החיים העולה בתיאטרון בית ליסין עם מיה דגן ואמיר קריאף, הנפלאים.
08/08/2023  |  חיים נוי  |   יומני בלוגרים
פרשת השבוע פרשת "רְאֵה", הפרוסה על פני הפרקים בספר דברים מפרק י"א פסוק י"א עד פרק ט"ז פסוק י"ז מתקשרת עם "ההפטרה השבוע", הפרוסה על פני ספר ישעיהו מפרק נ"ד פסוק י' ונמשכת עד פרק נ"ה פסוק י"א. הפטרת השבוע, "פרשת "רְאֵה" זכתה להתקשר להפטרה שזכתה לשם "סֹֹעֲרָה עֲנִיָּה" ככתוב בישעיהו פרק נ"ד פסוק י"א: "עֲנִיָּה סֹעֲרָה לֹא נֻחֲמָה".
המדינה מתדרדרת מיום ליום אך מאז שלא הוזמן לנשיא ביידן נתניהו יָשֵׁן כמו שלגיה וסביבו 70 גמדים שעושים בה כאוות נפשם החולה. ואולי הוא שָׂם עצמו יָשֵׁן בכדי שלא להתעמת עם המציאות הקשה שיצר במדינה, במפלגתו וכנראה גם בביתו. נתניהו קנה הפעם את שלטונו בכספי המדינה, כמובן שלא בכספו שלו. עד כדי כך לא אבדו עשתונותיו, וסילק מהליכוד כל בכיר שהאמין בליברליות ובאנושיות של תורת ז'בוטינסקי. את החרדים קנה בתקציבי ענק ובהבטחה לפטור חוקתי ונצחי משירות צבאי ומלימודי ליבה. את הציונות הדתית, שאיבדה את מהותה ומנהיגיה ואפשרה לסמוטריץ' ולשכמותו לשלוט בה, קנה ביבי בתקציבי ענק לפיתוח יהודה ושומרון ובהענקת סמכויות רחבות לסמוטריץ' הן באוצר והן ביו"ש. את ש"ס קנה בתקציבי ענק ובהבטחה להחזיר את בן-בריתו דרעי לממשלה ובינתיים מעניק לו מעמד של שר בכיר.
08/08/2023  |  יוסף אליעז  |   יומני בלוגרים
רגשות האהבה לשפה העברית שמביעים רבים מכותבי מאמרי דעה ממש מרגשים. מי יגול עפר מעיניו של מחייה השפה אליעזר בן יהודה, לו רק היה עימנו כדי לחוש באהבה לשפת-עבר שהחייה אותה. אך לפני ימים, דיווחה מהדורת החדשות של ערוץ 12 כי באחרונה העניק נתניהו לא פחות מ-22 ראיונות בשפה האנגלית בלבד. ייתכן שהתראיין באחרונה פעם או פעמיים בעברית. מובן, הנתון ששודר באותה מהדורת חדשות לא נועד להזכיר לנתניהו כי השפה העברית גוועת, חלילה, וכי ראוי לנקוט באמצעי ריענון לשפה. פרסום הנתון של 22 ראיונות באנגלית נועד, בעיני חלק מן התקשורת, לקנטר את ראש הממשלה: כי הנה, לבד מבעיות אחרות שלא נפטרו, מתנכר מנהיג המדינה גם לשפתה, ובנוהגו זה מזלזל בתושבי המדינה שעברית היא שפתם. הבה נניח כי את 22 הראיונות היה מעניק נתניהו בשפה העברית. אפשר לשער, על סמך העבר, כיצד היו מגיבים כלי התקשורת לראיונות בעברית? ברור: הפרשנים ומבקרי הטלוויזיה היו כותשים את תכני הראיונות, ונוברים בתמליליהם כדי להוסיף עוד ועוד מנות של הטחת דברי ביקורת כלפיו. ואשר למראייניו של נתניהו: סביר להניח, על סמך ניסיון העבר, המבקרים השונים היו מונים את השאלות אשר לדעתם היו צריכות להישאל ולא נשאלו. (ומי יאמר כי קובעת דעתו של מבקר זה או אחר?). ייתכן כי באורח נדיר המראיין הישראלי היה נוהג בראש הממשלה באדיבות, ואת שאלותיו היה מציג בסגנון תקיף, אך קורקטי.
שנת הלימודים תשפ"ד תיפתח בקרוב, ב-1 בספטמבר. שנת הלימודים תיקרא אומנם תשפ"ד בהתאם ללוח העברי, אבל היא תיפתח ב-1 בספטמבר "המקודש". כעבור שבועיים בלבד היא תצא להפסקה ארוכה, חגי תשרי, בהתאם ללוח העברי. יש שנים שבהן חודש אלול כמעט חופף לחודש ספטמבר, ואז יכולים ילדי ישראל ללמוד על חגי עם ישראל ותרבותו. בדרך כלל אין חפיפה כזו, ולעתים החפיפה מלאה, ומיד אחרי פתיחת השנה היא נשכחת לחודש כמעט. התוצאה: אזרחי ישראל שואלים שאלות תמוהות כמו מתי "יוצא" ראש השנה ומתי "נופל" יום הכיפורים. כבר למעלה מ-3500 שנה שמועדים אלה חלים ביום א' בתשרי וביום י' בו, עוד מהימים שבהם איש לא חלם על הלוח הנוצרי. חגי ישראל אינם "יוצאים" ואינם "נופלים".
08/08/2023  |  רון בריימן  |   יומני בלוגרים
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
צבי גיל
צבי גיל
אל לקחי השואה יש להוסיף לקח חשוב והוא ולהשקיע מרץ וכל המשאבים לרבות ממון כדי להתמודד עם אותם ערוצי רשע ורעל שמאיימים על קיומנו כחברה חופשית
דן מרגלית
דן מרגלית
אני מציע כי תשעה רופאות ורופאים, בהם גם פסיכולוגים, יתכנסו כצוות אנונימי לבדוק אם בכוחו של נתניהו לשאת בעול הכבד של ראשות הממשלה
איתמר לוין
איתמר לוין
"עשרת הימים הנוראים הלאומיים" - מיום השואה, דרך יום הזיכרון ועד יום העצמאות - מקבלים השנה משמעות קשה במיוחד    כמה מחשבות על השבוע שעבר והשבוע הבא
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il