|   15:07:40
  רפי לאופרט  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
קבוצת ירדן
תמר פטרוליום: חברה עסקית או בית חרושת לג׳ובים?
כתיבת המומחים
מה צריך לדעת כשמתכננים חופשה באילת?
גבול ירדן [צילום: יוסי אלוני/פלאש 90]

שוב על פרשת דרכים

דילמת הקיום הישראלית כמדינה ריבונית היא אי-הבנה או אי-הפנמה מעשית של העובדה שמדינה ריבונית היא ארגון חברתי-פוליטי, שיש לו טריטוריה וגבולות מוגדרים ו"מוכרים" וצמוד להם שם מזהה לארגון זה אם חפץ-חיים הוא, אחריות עצמית וחובה מוסרית לנצור ערכים אלה ולהגן עליהם נוכח פני כל איום אפשרי ובכל עת ישראל היא אומה מאויימת ובעיית יסוד שלה היא שאינה מפנימה כהלכה עובדה זו ומשמעויותיה
13/12/2023  |   רפי לאופרט   |   יומני בלוגרים   |   מלחמת חרבות ברזל   |   תגובות

מדינת ישראל "מוכרת" ולעיתים מפקירה בקלות רבה מדי את עצמאותה וריבונותה. ממשיכי דרכו של גרעין המייסדים, שהבין זאת היטב, בעיקר בני הדור השלישי ואילך, כשלו בהפנמת העובדה שעצמאות וריבונות הם בראש וראשונה ערכים ולא "נכסים עוברים לסוחר", גם כשצובעים אותם בצבע השלום המפוקפק. המפלה של 7.10.23 היא זרקור אדום בוהק הזועק: "זהירות"! הרשלנות הורגת והאיום הנוכחי - קיומי!

מדינת ישראל היא מדינה קטנה עם אוכלוסייה בינונית בגודלה בהשוואה לממוצע העולמי. אוכלוסייתה אינה הומוגנית ותמהיל ההרכב נמצא על גבול היציבות החברתית, עם רקע של מאבקים מתמידים על קיומה וריבונותה. מאז רכשה את עצמאותה נתונה היא לאיום מתמיד מצד גורמים מבית ומבחוץ. לפיכך, עליה לשמר בכל עת כושר צבאי מעולה ומוכן להתמודד עם האיומים המשתנים בהתראה קצרה, ולנצח בהתמודדות זו. ממדיה והרכב האיומים אינם מתירים לה להיכשל במשימה זו, וכל כשלון עשוי להביא לסופה הפיסי, המדיני או שניהם גם יחד.

שטחה הצר של המדינה אינו מותיר לה מרווח וגמישות בניצול שטחים לעריכת כוחות הגנה צבאיים במבני הגנה בעלי עומק אסטרטגי משמעותי, או עומק אסטרטגי לניהול מלחמת הגנה שבה התנועה במסגרת תמרון יבשתי היא חשובה ולעיתים קריטית. לפיכך, הוגדר בשעתו על-ידי בן-גוריון עקרון ההגנה ההתקפית כחלק מתורת הביטחון הלאומי, שמשמעותו המעשית הייתה שיש להעביר את הלחימה לשטחי האויב מוקדם ככל האפשר ולנהלה בהם.

בעקרון זה כלול, גם אם לא במפורש, רעיון ה"מכה המקדימה" ובתנאים מסוימים "מלחמת המנע", כחלק מהמנגנונים בהם חייבת ישראל להשתמש כדי לבטל את יתרונות הגודל של אויביה. ישראל למדה בלית ברירה להילחם בשתי חזיתות בעת ובעונה אחת. כמו-כן, למדה להימנע כמעט בכל מחיר ממלחמות התשה, באשר מלחמות התשה מתבצעות כמעט תמיד לאורך הגבול ופירוש הדבר הוא בקרבה יתרה לאוכלוסייה האזרחית הישראלית.

בשתי מלחמות שכפו עליה הערבים - מלחמת השחרור (1948) ומלחמת ששת-הימים (1967) השיגה ישראל נצחונות מרשימים ושינתה את מצבה הגיאו-אסטרטגי בכל הנוגע לגודלה הפיסי ולעיצוב פוטנציאלי של גבולות בני הגנה - על קו הירדן ממזרח ועל חוף הים התיכון ממערב. שינויים אלה מהווים שיפור אדיר ביחס לגבולות תוכנית החלוקה (1947), תואמים את הרצון הציוני הבסיסי והם ברי השגה כפונקציה של הנחישות הלאומית. מאז 48' גדלה ישראל בערך פי 11 במספר התושבים ומונה כיום כ-7.5 מיליון יהודים מתוך כ-10 מיליון תושביה.

יריב גדול וחזק

מאידך-גיסא, אויביה שמסביב טרם השלימו עם קיומה וגם המדינות שחתמו עימה על הסכמי שלום מיצרים וירדן (2 מדינות מתוך 5, לא כולל עירק) אינן מקיימות אותם כלשונם הלכה למעשה. התהליכים הגיאופוליטיים החדשים במזרח התיכון נובעים מהתמוטטות רוב המדינות הערביות שנוצרו בהשראת הסכם סייקס-פיקו, שצפה את נפילת האימפריה העותומנית. מדינות אלה אינן מצליחות "להתרומם", להשתקם ולהפגין כושר צמיחה, ורובן דורכות במקום או נעות לעבר התפוררות משטרית, חברתית או כלכלית.

ישראל אימצה מדיניות של השענות על מעצמה גדולה כחלק מהמבנה האסטרטגי של מערך הביטחון הלאומי הכולל שלה. ברוב המקרים הייתה זו ארה"ב שעליה סמכה ישראל ובחלק מהמקרים שעשתה כן גם נתבדתה קשות; במקרים רבים - הן ביחס לישראל והן ביחס לבנות-ברית אחרות, מתגלה ארה"ב כמשענת קנה רצוץ. מטעמי נוחיות ואידאולוגיה פיתחה מערכת הביטחון שלנו תלות קשה מדי בארה"ב ובמלחמה הנוכחית (חרבות ברזל) הופכת תלות זו בחימוש האמריקני לעקב אכילס של ניהול המלחמה. ארה"ב מנצלת זאת גם הפעם ויותר משהסיוע עונה על הצורך הלאומי של ישראל, הוא משמש מנוף לסילוק הפונדמנטליזם האיסלאמי המכה בהם ללא רחם ומשתלב במבנה האזורי שהם מקימים בחוסר כשרון ומעוף בולטים. בה בעת מתערבים האמריקנים באופן שוטף בניהול המלחמה הישראלי ע"ח הגדלת הסיכונים והנפגעים בצידנו.

ישראל נתונה כיום במאבק מול אירן שהיא היריב הגדול והחזק ביותר שידעה מעודה. אבן פינה במאבק זה היא תוכנית הגרעין האירנית, שישראל רואה בה בצדק איום אסטרטגי קיומי, בין היתר בגלל הא-סימטריה בין המדינות בשטח ובתושבים. המאבק מול אירן הוליד בישראל את המב"מ - מלחמה שבין המלחמות, והמב"מ הוא תרופה מסוג אספירין למחלת סרטן שבמקרה זה משולה אירן הגרעינית לסרטן. אסטרטגיית המאבק של ישראל בתוכנית הגרעין האירנית ובמטרות ההתפשטות האימפריאליות שלה באזור היא סיפור נוסף של כשל אסטרטגי - דחייה מסוימת בהתקדמות האסטרטגית האירנית, ללא תמורה ממשית לאסטרטגיה הישראלית.

אירועי 7.10.2023 ממחישים עניין זה היטב ואירועי "שומר החומות" (2021) - במיוחד העימותים בערים המעורבות בישראל משלימים את התמונה מצד איום האוכלוסייה הערבית המקומית. ארה"ב מתמרנת בישראל ואת ישראל משל הייתה בובה אמריקנית בכל הנוגע לביטחונה הלאומי. בשנים האחרונות החלה טובלת ידיה גם בנושאי הפנים, המשטר, המשפט ומדיניות הביטחון הלאומי בכללותה. הואיל והמציאות הפנימית האמריקנית אינה יציבה, ושינויים פוליטיים בתוכה עשויים להיות הרי גורל עבור ישראל אלא אם תערך לקראתם מראש, הופכת מעורבות זו לסכנה חמורה לבט"ל הישראלי.

המדינה חייבת לרופף את תלותה בארה"ב ולהעמיק ולהרחיב את יכולותיה העצמיות. זהו תהליך עמוק וממושך, אבל קריטי לקיומנו הריבוני. הוא מחייב שינוי מדיניות ביטחון לאומי, הרחבת היכולות מבית לייצור מערכות נשק אסטרטגיות, שינוי במדיניות התלות באספקת חימוש ממקורות חוץ והגדלת מלאים עצמיים בלתי תלויים. התכנון הלאומי חייב לכלול מאגרי התחמושת לניהול מלחמה עצימה בשתי חזיתות לפחות במשך 9-6 חודשים ברציפות. כ"כ חייבת ישראל לבצע ראורגניזציה במבנה הממשלה ומספר המשרדים בה וכן ברשויות החירום ובאינטגרציה שלהן במערכות האזרחיות: בריאות, חינוך, חקלאות, תחבורה אווירית וימית, הגנת סייבר, פיזור האוכלוסייה ועוד. על ישראל להיכנס לתוכנית חומש שבמסגרתה יאורגנו מחדש הכלכלה, הממשל הציבורי המרכזי, השלטון המקומי וחלוקת העבודה ביניהם. על ישראל לחזור למדיניות של הסברה ציונית ושל עידוד עליית יהודים אליה.

סדר עניינים הפוך

אסטרטגיה נכונה לישראל חייבת להיגזר מהמציאות הגיאו-אסטרטגית האזורית שהמבנה הגיאופוליטי בה מושתת על רוב ערבי מוסלמי, על אי-יציבות פוליטית ועל בחישה מתמדת בו מצד המעצמות הגדולות; מציאות זו אינה עומדת להשתנות במהותה בטווח הנראה לעין אלא אם תתחולל מחדש מלחמה בינגושית קרה או חמה. במערכת זו משתנה אופי והיקף האיומים כפונקציה של היציבות האזורית, של שינויי משטר מקומיים או של שינויים בתוכניות הלאומיות של מדינות מרכזיות דוגמת אירן, טורקיה ומצרים או שינויים בהיערכות של התנועות האיסלאמיות הקיצוניות החותרות לחידוש ההגמוניה המוסלמית באזור במבנה פוליטי חליפותי היסטורי כלל מרחבי.

במצב הנוכחי לשתיים ממדינות האיום הערביות במעגל הראשון - מצרים וירדן - הסכמי שלום עם ישראל, אבל עשרות שנים אחרי שנחתמו הסכמים אלה מניב הסכם השלום דיבידנדים שמוגבלים למציאות של אי-לוחמה פעילה. הנחה מקובלת בקבוצות חשיבה מערביות שאינן מבינות כהלכה את ההוויה האזורית היא, שהסדר ישראלי-פלשתיני ישנה עובדה זו. כותב שורות אלה סבור שסדר העניינים הפוך: רק אחרי שיכון סדר חדש של שלום פעיל בין ישראל לשכנותיה, אפשר יהיה לדבר על בניה של אמון ביניהן ולגזור מכך את המשך היחסים. עד אז חייבת ישראל לראות את מצב הביטחון השוטף כבלתי-יציב ומחייב מוכנות למלחמה, עם אי-תלות מוגדלת במקורות חוץ בתחומי הנשק, התחמושת ואסטרטגיית הפעלת הכוח.

במצב זה הסדר פוליטי ישראלי-פלשתיני שעיקרו חלוקת א"י המערבית לשתי מדינות אינו מעשי מפני שזהו אך ורק תרגיל התקפלות של ישראל לקראת המציאות הבלתי אפשרית של תוכנית החלוקה, וממנה.... פתוחה הדרך לים התיכון!

ההשפעה הפוליטית של ישראל בעולם, כצפוי, חלשה יחסית, ובעולם רב-קוטבי צפוי שתהיה חלשה עוד יותר. השותפות עם ארה"ב בשנים האחרונות - פרט לממשל טראמפ - היא כאמור שותפות מוגבלת על תנאי. כל עוד השותפות נעה על אותה מסילת אינטרסים, היא מעצימה גם את מעמדה של ישראל. ברם, לאור ההתפתחויות האנטי-ישראליות במפלגה הדמוקרטית, והצורך לחזק את מעמדה הביטחוני באזור מול אירן כאשר ארה"ב אינה שותפה נאמנה למעשה זה, חייבת ישראל למתן את רמת הסמך המוצהרת ביכולת לראות בארה"ב בת-ברית ללא הסתייגויות.

בדרך לחיזוק ויצוב מצבה הביטחוני מול האיומים האזוריים - אלה שקיימים כבר עתה ואלה שצפויים על-רקע האימפריאליזם האירני והטורקי המתחזקים - עלינו להיפטר מנטל הפליטים הערביים, תוצאות מלחמות השנים 48' ו-67'. חייבת ישראל להחזיק בטריטוריה של א"י המערבית במלואה ועליה להסדיר את יחסיה עם ערביי ישראל על יסוד חוק אזרחות חדש. חוק זה יחייב שבועת אמונים של כלל אזרחיה למדינה ולחוקתה1 ולאפשר בכל מקרה של חריגת אזרח משבועה זו, לשלול את אזרחותו במעשה מנהלי, ללא התערבות בג"ץ בשיקולים אלה למעט תקינות הפרוצדורה.

על ישראל לכנס את עמדותיה בשאלת גבולות הקבע ולעגנם בחוקה. עליה לעצב מחדש את תפיסת הביטחון הלאומי ולבססה על עקרונות שיפַחַתו לפחות באופן חלקי את חסרונות נקודות התורפה הביטחוניות שלה מול מכלול האיומים, ובכלל זה "מכה מקדימה", מאבק אידאולוגי משפטי רחב ועקרוני בשאלת תקינותם של חוקי המלחמה הבינלאומיים מול אירגוני טרור פונדמנטליסטיים, אי-סובלנות למלחמות-התשה. תפיסת שטחי-אויב בלחימה יבשתית והפיכתם לאזורים מפורזים בפיקוח ישראלי עד להסדר אי-לוחמה (לפחות) עם אופציה להפוך תהליך זה לקבוע אם תהיה הפרה של הפירוז על-ידי הצד השני; ועוד2.

במאמר מיום 6.12.2023 באתר News13 הצבעתי על רעיונות משלימים לאלה שבמאמר זה, כשמרכז הכובד של הדברים הוא בטענה שירדן - שהוקמה בשטחי א"י המזרחית על כ-78% משטח המנדט הבריטי ובניגוד לכוונת כתב המנדט, היא למעשה המדינה הפלשתינית. אל לישראל לפול בפח המבקש להחזירה למסלול המסוכן של אוסלו. הפתרון האמיתי הוא בהישג יד וישראל תטיב לעשות אם תדרוש להכיר במציאות זו ולבסס עליה פתרון אזורי ריאלי. אין מקום לרעיונות ההזויים החלופיים המבקשים להחזיר את גלגל ההיסטוריה בא"י המערבית לאחור, במיוחד על-רקע לקחי המלחמות והסכסוכים באזור מאז 1948.

הערות

1. הואיל ואין כיום לישראל חוקה, עליה לפעול בהקדם לחוקק חוקה ולעגן בה את הערובות הלאומיים, הביטחוניים, החברתיים והתרבותיים, כך שיחייבו את כל אזרחיה ומוסדותיה. עד אשר תיכון החוקה ותאושרר ע"י משאל-עם כמקובל בדמוקרטיה נורמטיבית, תוחלף החוקה בחוקי יסוד-שמעמדם כזה של חוקה.

2. אזורים מפורזים בנוסח סיני הם שלב ביניים בין מצב מלחמה "בתנומה זמנית" לבין מצב של שלום אמיתי ויציב לאורך זמן. במצב זה השטח המפורז נתון לריבונות המדינה לה הוא שייך כיום, אבל מצב הפירוז מפוקח בהשתתפות גורמים חיצוניים ובכללם ישראל. היה והמצב מתמיד כך לאורך זמן רב, ניתן להגיע לתיקון ההסכם על דעת כל הצדדים. היה וההסדר אינו נשמר כהילכתו, תוכל ישראל לשנותו חד-צדדית לשמירת האינטרס הביטחוני הבסיסי שלה, עד כדי כיבוש וסיפוח כולו או חלקים ממנו לצורכי ביטחון אסטרטגי. גישה זו מחייבת יכולת תימרון מעולה והעברה מהירה ונמרצת של לחימה לשטחו של האויב . 3 רפי לאופרט, "די למניפולציות – דרוש פתרון ריאלי", 6.12.2023, News1. ( -163530-D-[קישור].

תאריך:  13/12/2023   |   עודכן:  13/12/2023
רפי לאופרט
+סטודנט טנזני לחקלאות נרצח וחמאס מחזיק בגופתו
22:58 13/12/23  |  עידן יוסף
קיבוץ נחל עוז הודיע: ג'ושוע לואיטו מולל, סטודנט לחקלאות בן 21 מטנזניה, נרצח וגופתו מוחזקת בידי החמאס. אביו עושה את דרכו לישראל.
ג'ושוע לואיטו מולל
+הגרי: אין עלינו שום הגבלות בהפעלת אש אווירית
22:22 13/12/23  |  עידן יוסף
דובר צה"ל עונה לביקורת אחרי הקרב בשג'עייה: "אין שינוי במדיניות, לפני כל כניסה למרחב חיל-האוויר תוקף".
+צרפת וארה"ב פועלות לפתרון דיפלומטי בין ישראל ללבנון
22:20 13/12/23  |  עידן יוסף   |   לרשימה המלאה
שרת החוץ הצרפתית ביקרה בלבנון ותגיע ארצה בשבוע הבא  ▪  בלבנון מדווחים כי השליח האמריקני עמוס הוכשטיין הציע עסקה גדולה לפתרון הסכסוך בין ישראל ללבנון, הכוללת ארבע נקודות מרכזיות  ▪  גורמים המעורים בפרטים טענו כי המגעים הפכו לאינטנסיביים בימים האחרונים
תומ"ת יורה לעבר לבנון [צילום: דוד כהן/פלאש 90]
+למרות האבל: איזנקוט הגיע לישיבת קבינט המלחמה
22:06 13/12/23  |  עידן יוסף
תוך כדי השבעה על בנו, השר גדי איזנקוט הגיע להשתתף בדיון קבינט המלחמה שמתקיים הערב בקריה בתל אביב.
+משפחתו של החטוף טל חיימי התבשרה שנרצח
21:50 13/12/23  |  עידן יוסף   |   לרשימה המלאה
חיימי נחטף ב-7 באוקטובר מקיבוץ ניר יצחק, וכעת התברר שנרצח בו ביום  ▪  הותיר אחריו אלמנה ושלושה יתומים קטנים
חיימי. בן 41 בהרצחו
+משפחות נופלים: "אחים לנשק" משתמשים ביקירינו לקמפיין פוליטי
21:20 13/12/23  |  עידן יוסף
קרובי משפחה של נופלים במלחמה מוחים נגד ארגון אחים לנשק על השימוש בשם יקיריהם לקמפיין פוליטי בשעת המלחמה. בעקבות הפניות, מחקו באחים לנשק את הרשומה נגד נתניהו - אך במקביל חסמו בני משפחות שכולות שפנו והעירו להם על כך.
דוגמאות מכמה מחאות של משפחות שכולות
+הרמטכ״ל הדליק נרות עם פצועי צה״ל במרכז שיקום
21:09 13/12/23  |  עידן יוסף
הרמטכ״ל הדליק (ד') נרות חנוכה עם פצועי צה"ל במרכז השיקום "חוזרים לחיים" בשיבא, יחד עם מנהל המרכז, הפרופסור יצחק קרייס.

רא"ל הרצי הלוי: "אני אומר לכם, באמת לא כקלישאה, אני רואה בכם ממש דור מופת של החברה הישראלית. הגבורה שלכם והגבורה של הנופלים שלצערנו לא הצלחנו להביא אותם למעמד הזה של ההחלמה והשיקום, היא באמת האור שדוחה את החושך, ופה בחדר הזה יש הרבה מאוד אור".

"אני מסתובב הרבה בקרב הכוחות הלוחמים. הם מסתכלים עליכם, הם מתעניינים מה קורה איתכם, הם מעריצים אתכם...אנחנו יודעים היטב שגבורה היא לא משהו שלומדים בבתי ספר, היא גם לא צירוף מקרים. גבורה היא ביטוי לרוח, היא ביטוי לרוח צה"ל, היא ביטוי לרוח של מדינת ישראל, היא ביטוי לרוח של העם היהודי והיא ביטוי לכל מה שאחד ואחת מכם מביא מהחינוך מהבית וממה שהוא עצמו כלוחם וכמפקד".
+ממתינים לאיתות מחמאס: קבינט המלחמה בלם יציאת ראש המוסד לקטר
20:59 13/12/23  |  עידן יוסף
ראש המוסד דוד ברנע הציע לקבינט המלחמה לנסוע לקטר על מנת לקדם שם עסקת חטופים נוספת. ראש הממשלה, בתמיכת שרי קבינט המלחמה, בלמו זאת. כך מאשרים שלושה גורמים ישראלים המעורים היטב בפרטים. ממשרד ראש הממשלה לא נמסרה תגובה.

בתוך קבינט המלחמה יש מחלוקת לגבי המשך הפעילות הישראלית באשר למשא ומתן לשחרור חטופים. השר בני גנץ סבור ש״ישראל צריכה למצוא הזדמנות להתניע את התהליך מחדש״ . גלנט ונתניהו סבורים שיש להמתין לאיתות מחמאס שהם אכן מעוניינים עסקה נוספת, איתות שלא מגיע עד עתה (חדשות 13).
+תחרות בין קטר למצרים מעכבת קידום עסקה לשחרור חטופים
20:24 13/12/23  |  עידן יוסף   |   לרשימה המלאה
שתי המתווכות רבות ביניהן מי תהיה זו שתקדם עסקה מול בין ישראל לחמאס  ▪  המתווכות מתקשים ליצור קשר עם הנהגת חמאס בעזה  ▪  חמאס מצידו מקשיח עמדות ומבהיר שלא יאפשר לקדם מהלכים מאחורי גבו
חיילים מדליקים חנוכייה בגבול עזה [צילום: חיים גולדברג/פלאש 90]
+12 מחבלים טופלו בבתי חולים בישראל מאז 17 באוקטובר
20:08 13/12/23  |  עידן יוסף
12 מחבלים טופלו בבתי חולים בישראל מאז 17 באוקטובר - כך עולה מנתוני משרד הבריאות. מחבל מעזה שנלקח בשבי אחרי שנפצע אתמול מאש צה"ל תועד מוצא מבת חולים השרון בפתח תקוה לאחר שנותח - ומשם פונה באמבולנס לשדה תימן. רופאים מבית החולים השרון כתבו להנהלה נכתב כי הם מסרבים לטפל במחבלים. "איננו יכולים לתת טיפול לאותם רוצחים ושפלים".
+דיווח פלשתיני: הותקף ביתו הריק של הממונה על משרד החינוך והתרבות בעזה
19:57 13/12/23  |  עידן יוסף
הפלשתינים מדווחים על תקיפת ביתו של ח'אלד אבו אלנדא הממונה על משרד החינוך והתרבות בעזה. הבית בשכונת בשית ברפיח שבדרום הרצועה היה ריק. באופן כללי, ביממה האחרונה כמעט אין דיווחים על תקיפות משמעותיות של בתים שמובילות להרוגים רבים כפי שהיה עד כה. ייתכן שמספר ההרוגים כתוצאה מתקיפות אוויריות של צה"ל ביממה האחרונה הוא בין הנמוכים מאז תחילת המלחמה למעט ימי ההפוגה (אבו עלי).
+מצרים: הושג הסכם להגדלת כמות הדלק היומית הנכנסת לרצועת עזה
19:30 13/12/23  |  עידן יוסף
מצרים מעדכנת כי הושג הסכם להגדלת כמות הדלק היומית הנכנסת לרצועת עזה ל-189 אלף ליטר ושתי משאיות ביום של גז בישול.
+נתניהו למפקדים: "גם מול הלחצים הבינלאומיים, דבר לא יעצור אותנו"
18:38 13/12/23  |  עידן יוסף   |   לרשימה המלאה
ראש הממשלה נתניהו בשיחה בקשר עם מח״ט 460 של חיל השריון שנמצא בלחימה בעזה: ״אני רוצה שתעביר הלאה עד אחרון החיילים - אנחנו ממשיכים עד הסוף, עד הניצחון, עד השמדת חמאס. שלא יהיה שום ספק בעניין הזה״
נתניהו עם ראש המל"ל הנגבי[צילום: קובי גדעון/לע"מ]
+שר הפנים: אין היתכנות לדחיית הבחירות המקומיות
18:33 13/12/23  |  עידן יוסף
שר הפנים ארבל למזכיר הממשלה: ״קיימת התנגדות בקואליציה ובמחנה הממלכתי לדחיית הבחירות המקומיות. אין לזה היתכנות. לא אפעל לדחייתן״.
+חוליית מחבלים של חיזבאללה הותקפה בשטח לבנון
18:20 13/12/23  |  עידן יוסף
כוחות צה"ל תקפו (ד') חוליית מחבלים של חיזבאללה בשטח לבנון. בנוסף, מטוס קרב תקף לפני זמן קצר תשתית טרור ומבנה צבאי של הארגון.

כמו-כן, זוהו מספר שיגורים משטח לבנון לעבר מרחב יפתח שנפלו בשטחים פתוחים. הופעלה התרעה ביישומון פיקוד העורף על-פי מדיניות, כוחות צה"ל תוקפים את מקורות הירי בשטח לבנון.

לפי דיווח לבנוני לא רשמי: 3 הרוגים ו 4 פצועים בתקיפת צה"ל בכפר יאטר בדרום לבנון.
+מפקד פיקוד הדרום נפגש עם עם לוחמי חטיבת גולני בשג'עייה
18:11 13/12/23  |  עידן יוסף
מפקד פיקוד הדרום, אלוף ירון פינקלמן, שוחח עם לוחמי חטיבת גולני בשג'עייה, וקיים הערכת מצב עם מפקדי החטיבה בשטח.

אתמול הוכחתם הלכה למעשה ש'אחריי' זו לא סיסמה, אלא ציווי שלנו המפקדים להוביל קדימה בראש הכוחות גם כשיש מחיר כבד, וכבד מאוד", אמר פינקלמן. "יש לנו אתגרים גדולים לפנינו, אנחנו נמשיך ונכה באויב כפי שהכתם בו פה בשג'עייה ובמקומות אחרים, ונמשיך להוביל המפקדים קדימה. אתם דור הניצחון, אתם מוכיחים את זה כל יום כל היום. כולנו שואבים מכם השראה גדולה וברוח גולני נמשיך, נפעל וננצח. אני גאה בכם מאוד".
+גנץ, טרופר והירש נפגשו עם נציגי משפחות החטופים
18:08 13/12/23  |  עידן יוסף
יו"ר המחנה הממלכתי, השר בני גנץ, והשר חילי טרופר קיימו (ד׳) מפגש עם נציגים ממשפחות החטופים יחד עם הממונה על החטופים והנעדרים גל הירש.

השניים הדגישו את מחוייבותם להשבת החטופים, וציינו כי מדובר במטרה עליונה ודחופה וכי המאמץ נמשך כל העת ובכל האמצעים, לצד המשך המאמץ המלחמתי.
+לוחמי גבעתי פשטו על תשתיות טרור במרחב העיר בני סוהילה
15:45 13/12/23  |  מירב ארד   |   לרשימה המלאה

+הנשיא הרצוג נפגש עם האחים אור ויגיל יעקב שחזרו משבי חמאס
15:43 13/12/23  |  מירב ארד
נשיא המדינה יצחק הרצוג ורעייתו מיכל נפגשו עם האחים אור ויגיל יעקב, שחזרי משבי חמאס בעזה. האחים סיפרו הימים שעברו בשבי, הקשיים, התחושות וההתמודדות עם החזרה. הנשיא אמר להם כי ישמח לסייע במה שנדרש והוסיף כי ימשיך לפעול במטרה להשיב את החטופות והחטופים לביתם.
+לוחמי צה"ל תקפו חוליות מחבלים בגבול לבנון במספר מוקדים
15:31 13/12/23  |  מירב ארד
מטוסי קרב וטנקים של צה"ל תקפו מוקדם יותר היום מספר מטרות של ארגון הטרור חיזבאללה. בנוסף, לוחמי צה"ל תקפו חוליות מחבלים בגבול לבנון במספר מוקדים. בהמשך להתרעה בראש הנקרה זוהו מספר שיגורים משטח לבנון לעבר שטח ישראל, שנפלו בשטח לבנון. בנוסף, זוהו מספר שיגורים משטח לבנון לעבר מספר מרחבים
+רכבת ישראל פותחת מחדש את תחנת רעננה דרום
15:07 13/12/23  |  עידן יוסף
מיום ראשון 17.12.23, תיפתח מחדש תחנת רעננה דרום. רכבת ישראל סגרה את התחנה בעקבות מצב החרום.

ברכבת ממשיכים לפעול כל העת לצמצום השפעות המצב הבטחוני ובדגש על מחסור בצוותים כתוצאה מגיוס של עובדים למילואים, מחציתם אנשי אבטחה המהווים אוכלוסייה קרבית וצעירה המגויסת בד"כ ראשונה: מגייסים ומכשירים צוותים נוספים, מסיטים כוח אדם ממטה החברה, מגייסים עובדים אשר פרשו לגמלאות ומקפיאים פרישות עובדים.
+משרד הביטחון פרסם תיעודים של שיגור מיירטי כיפת ברזל בדרם הארץ
14:20 13/12/23  |  מירב ארד
משרד הביטחון פרסם תיעודים של שיגור מיירטי כיפת ברזל ויירוטים שבוצעו בדרום הארץ בימים האחרונים
+המשטרה תגיש כתב אישום נגד מצית מאהל החטופים
14:14 13/12/23  |  איתמר לוין   |   לרשימה המלאה
נוח יוחנן חשוד שהצית בשבוע שעבר את המאהל בקריית הממשלה בירושלים, משום שתכנים של שלטים עוררו את כעסו  ▪  הסניגורית: מחמירים איתו בגלל הלחץ הציבורי
המאהל לאחר ההצתה [צילום: דוברות המשטרה]
+האם היום שאחרי ישחזר את היום שלפני
13:58 13/12/23  |  אלירם אלגרבלי   |   לרשימה המלאה
ישראל צריכה להרים את הראש מהמלחמה ולעסוק בשאלה החשובה באמת: האם ניתן להציע פתרון שורש לבעיה הפלשתינית או שההיסטוריה צפויה לחזור על עצמה
טיפול שורש [צילום: חיים גולדברג/פלאש 90]
+שלושה חיילים נפצעו קל בפעילות צה"ל במחנה הפליטים בג'נין
13:29 13/12/23  |  מירב ארד
שישה מחבלים חוסלו עד כה במבצע של צה"ל במחנה הפליטים ג'נין. במבצע נפצעו
שלושה חיילים במצב קל. הם פונו למרכז הרפואי העמק ומטופלים במחלקה לרפואה דחופה.
+בעקבות המלחמה: רפורמת צדק תחבורתי נדחתה למועד לא ידוע
13:07 13/12/23  |  עידן יוסף   |   לרשימה המלאה
הרפורמה של מירי רגב הייתה אמורה להרחיב את ההנחות לפריפריה עד סוף שנת 2023  ▪  משרד התחבורה אומר כי הוא ממוקד בשמירה על הרצף התפקודי באוויר, בים וביבשה
הצגת רפורמת צדק תחבורתי [צילום: מירי שמעונוביץ/לע"מ]
+"גולני כמו גולני, מפקדים מלפנים - ולא משאירים אף אחד מאחור"
12:18 13/12/23  |  מירב ארד   |   לרשימה המלאה
צוות הקרב החטיבתי של גולני נלחם בקסבה של שג'עייה  ▪  קרבות עזים ממשיכים להתנהל מתוך תשתיות אזרחיות ותת קרקעיות
מפקד אוגדה 36, תת אלוף דדו בר כליפא [צילום: דובר צה"ל]
+"התוכנית למלחמה מקבילה בחיזבאללה הייתה גורמת להשמדת גוש-דן"
12:17 13/12/23  |  אורי מילשטיין   |   לרשימה המלאה
ראיון עומק שבעה-עשר עם האלוף בדימוס יצחק בריק הטוען שתוכנית הרמטכ"ל הרצי הלוי ושר הביטחון יואב גלנט למלחמה מקבילה בחיזבאללה הייתה גורמת להשמדת גוש-דן וכן תחנות כוח, שדות תעופה ומתקנים חיוניים בכל הארץ

בריק. "אין מלאי תחמושת למלחמות ארוכות" [צילום: יונתן זינדל/פלאש 90]
+סקרנות מוצדקת
11:56 13/12/23  |  יעקב אחימאיר   |   לרשימה המלאה
הממשלה אינה מגלה לנו, האזרחים, מהו חזונה לגבי העידן שלאחר המלחמה ומה באשר לסוגית השליטה ברצועת עזה  ▪  נתניהו כבר שלל אפשרות של השתלת הרשות הפלשתינית בגוף השלטוני החדש, כי יקום
מי ישלם? [צילום: עימאד נאסר/פלאש 90]
+החות'ים ירו שני טילים לעבר ספינה מסחרית ליד תימן
11:29 13/12/23  |  מירב ארד   |   לרשימה המלאה
המכלית שאליה שוגרו הטילים שטה תחת דגל איי מרשל והובילה נפט וחומרים כימיקליים  ▪  אתמול תקפו החות'ים מכלית נפט נורווגית שעשתה את דרכה לישראל
+הרהורים בעת מצוקה (12)
11:15 13/12/23  |  יוסי אחימאיר   |   לרשימה המלאה
פעולות ההרס, ההרוגים, השבויים והפליטים בעזה נושאות מסר מוחשי גם לחיזבאללה ושאר ארגוני הטרור, המנסים להתגרות בנו  ▪  ככה "מדברים" במזה"ת, שאנו חלק ממנו
שג'אעיה. מלכודת מוות [צילום: עימאד נאסר/פלאש 90]
+יהי זכרו ברוך
10:57 13/12/23  |  יפעת גדות   |   לרשימה המלאה

כאב בלתי נתפס [צילום: יונתן זינדל/פלאש 90]
+גנץ: מלחמת הקוממיות השנייה של ישראל גובה מאיתנו מחיר כבד
10:40 13/12/23  |  מירב ארד
יו"ר המחנה הממלכתי, השר בני גנץ: מלחמת הקוממיות השנייה של ישראל גובה מאיתנו מחיר כבד, כואב וקשה. כל נופל הוא צלקת על מדינת ישראל כולה, וכל צלקת כזו היא תזכורת לגבורת הלוחמים שלנו, ולצורך להיות ראויים כחברה להקרבתם. יהי זכרם ברוך - של הנופלים בתקרית אתמול בשג'אעיה, ושל כל הנופלים למען תקומתנו. תנחומים מעומק הלב למשפחות הדואבות."
+ח"כ רביבו בקריאה ללפיד: "עת לאחדות ולא לצעקות מהיציע"
10:25 13/12/23  |  מירב ארד
ח"כ אליהו רביבו בקריאה לראש האופוזיציה, יאיר לפיד: "כנס מתחת לאלונקה, תראה מנהיגות. עת לאחדות ולא לצעקות מהיציע".
+תיעוד מרגע חיסול חוליית מחבלים בדרכה לשגר רקטות
10:21 13/12/23  |  מירב ארד
הכוחות הקרקעיים, חיל-האוויר ולוחמי זרוע הים ממשיכים לתקוף שורת מטרות ותשתיות טרור ברצועת עזה, במהלך היממה האחרונה הותקפו מעל 250 מטרות. לוחמי צוות הקרב החטיבתי של ביסל"ח, בשיתוף עם לוחמי גדוד איסוף 636 של חיל הגנת הגבולות זיהו חוליית מחבלים במרחב סג׳עייה שהייתה בדרכה לשגר רקטות לעבר שטח ישראל, הלוחמים הכווינו כלי טיס של חיל-האוויר שתקף וחיסל את החוליה.
+עינינו נשואות לאור החנוכה
09:58 13/12/23  |  איתן קלינסקי   |   לרשימה המלאה
לצערי, לחיי ילדינו הגדלים בארצנו מתנכלת אטימות לב ושררה שלטונית, הגוזרת עליהם לגדול בכלא של חשיבה מדינית מוטעית
מציאות כואבת [צילום: יונתן זינדל/פלאש 90]
+אל"ם יצחק בן בשט וסמל ערן אלוני נפלו בעזה
09:52 13/12/23  |  מירב ארד   |   לרשימה המלאה
אלוף משנה יצחק בן בשט מפקד חפ"ק מח"ט גולני נהרג לצד מג״ד 13 ולוחמי החטיבה  ▪  זהו האלוף משנה הרביעי שנופל מאז מתחילת המלחמה  ▪  סמל ערן אלוני, בן 19, מאופקים, לוחם בגדוד 51 בחטיבת גולני  ▪  בכך עלה ל-10 מספר הנופלים אתמול בקרבות בעזה
אל"מ יצחק בן בשט ז"ל [צילום: דוברות בנימין]
סמל ערן אלוני ז"ל [צילום: דובר צה"ל]
+עזה על הכוונת המדינית
09:36 13/12/23  |  זלמן שובל   |   לרשימה המלאה
שקוף למדי שמאחורי הדברים ניתן להבחין בידה הלא כל כך נעלמת של אירן, ונובע מכך שישראל חייבת לגייס את כל הכוחות והמוחות הדיפלומטיים והאחרים שעומדים לרשותה לבל תופתע וכדי להדוף התפתחויות מדיניות שליליות מבחינתה
ראיסי. שקוף למדי [צילום: פבל בדנייקוב/AP]
+כותרות מקדימות
09:30 13/12/23  |  דן מרגלית   |   לרשימה המלאה
בנימין נתניהו התבונן בנשיא ג'ו ביידן נואם בכנס של מפלגתו בוושינגטון, ואכן היו אלה דברים ש"לא ראתה שפחה חרופה על הים"  ▪  מן הסתם קילל-ייחל מתי יחזור דונלד טראמפ לבית הלבן
נתניהו. אנוכי [צילום: יונתן זינדל/פלאש 90]
+שמונה לוחמים נהרגו בקרבות בצפון הרצועה
06:17 13/12/23  |  איתמר לוין   |   לרשימה המלאה
בין ההרוגים: מפקד גדוד 13 בחטיבת גולני, סא"ל תומר גרינברג  ▪  מפקדי פלוגות ולוחמים בגדוד 51 של גולני נהרגו גם הם, לצד לוחמים מיחידה 669 ומבית הספר להנדסה קרבית
שמונת ההרוגים. 442 הרוגים מתחילת המלחמה [צילום: דובר צה"ל]
+ראש הממשלה ללוחמי שלדג ו-669: "כל העולם מסתכל לראות מי מנצח"
01:02 13/12/23  |  עידן יוסף   |   לרשימה המלאה
נתניהו ביקר ביחידות המובחרות, הדגיש את משמעות חג החנוכה במאבק נגד הטרור והבטיח להמשיך עד לניצחון  ▪  הוא הדגיש שהמלחמה היא נגד הציר הרשע שמובילה אירן
נתניהו עם הלוחמים [צילום: קובי גדעון/לע"מ]
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות   /  מלחמת חרבות ברזל
שמונה קצינים ולוחמים נהרגו אתמול (12.12.23) בקרבות בצפון רצועת עזה, ביום הקטלני ביותר מאז תחילת התמרון הקרקעי. מספר ההרוגים מאז הכניסה הקרקעית לעזה עומד על 110, ומאז פרוץ המלחמה - על 442. בין ההרוגים: מפקד גדוד 13 של חטיבת גולני, סא"ל תומר גרינברג.
13/12/2023  |  איתמר לוין  |   חדשות
ראש הממשלה בנימין נתניהו ביקר (12.12.23) ביחידת הקומנדו שלדג וביחידה 669 (היחידה הטקטית לחילוץ מיוחד), בבסיס חיל-האוויר בפלמחים. בפתח הביקור, ראש הממשלה קיבל סקירה ממפקד כנף 7 אל״ם י׳ על הפעילות המבצעית של היחידות במהלך הלחימה ברצועת עזה. כמו-כן, קיבל סקירה מעמיקה על פעילות לוחמי שלדג בבית החולים שיפא בעזה וצפה בתצוגת אמצעי הלחימה הרבים שנאספו ע״י הלוחמים.
13/12/2023  |  עידן יוסף  |   חדשות
שגריר ישראל באו״ם גלעד ארדן נאם (12.12.23) בעצרת הכללית של האו״ם לפני ההצבעה על החלטה הצהרתית הקוראת להפסקת אש בעזה. השגריר פנה לעמיתיו באולם והבהיר: "הפסקת אש רק תאריך את הסבל וההרס באזור ותשאיר את מחבלי החמאס בשלטון. מה המדינות שלכם היו עושות לו היו בנעליה של ישראל? האם הן היו קוראות להפסקת אש? מה מוסקבה הייתה עושה? בייג׳ינג? איסטנבול? כיצד הייתם מגיבים? כולם כאן יודעים היטב. אין פה מדינה אחת שהייתה פועלת אחרת לו הייתה במצב דומה!
13/12/2023  |  עידן יוסף  |   חדשות
הוול סטריט ג'ורנל מדווח הערב (12.12.23) מפי גורמים אמריקנים, כי ישראל החלה לאחרונה בהזרמת מי ים למנהרות החמאס שבמערב העיר עזה, באמצעות שבע משאבות, וזאת במטרה לפרוץ דלתות-הדף במנהרות.
12/12/2023  |  עידן יוסף  |   חדשות
שני אזרחים מתו אתמול בבתי החולים מפציעות שנגרמו להם במלחמה. בכך עלה מספר חללי המלחמה בקרב האזרחים עלה ל-790 - 508 גברים ו-282 נשים.
12/12/2023  |  עידן יוסף  |   חדשות
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
דן מרגלית
דן מרגלית
רק הפרופסור גרשום שלום - מי שהביא לידיעת העולם את תורת הקבלה הנשכחת ועמד על מעשיו של נביא השקר שבתי צבי - הטיח בחילונים ובחרדים בארצם של יוהאן וולפגנג גתה ולודוויג בטהובן כי אין דב...
חיים רמון
חיים רמון
יש רבים בדרג הצבאי ובדרג המדיני שהיו צריכים ללכת הביתה עוד לפני חליוה, ואני מקווה שכך יקרה בעתיד הקרוב
אורי מילשטיין
אורי מילשטיין
פרוץ מלחמת העולם השנייה בהתקפת גרמניה על פולין; הפייסנות של צרפת ואנגליה כלפי גרמניה גרמה לתוצאה הפוכה; צבא צרפת היה חזק מצבא גרמניה אך התרבות הצבאית הצרפתית הייתה תבוסתנית; ניצחון...
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il