לאחרונה כורכים בדרך כלל, הן באמצעי התקשורת והן בקרב מקבלי ההחלטות, את שיקום הנגב המערבי ושיקום הגליל בנשימה אחת. אינני, חלילה, מקילה ראש כהוא זה בנושא שיקום הנגב המערבי, אזור שנפגע קשות במתקפת ה-7 באוקטובר, כולל אלפי נפגעים וכולל נזק כבד ביותר ברכוש.
אולם, וזה אולם גדול, אין לי צל של ספק שמבחינה ביטחונית המצב של האזור הזה טוב כבר כיום לאין שיעור מאשר זה של הגליל וניצני השיקום כבר יוצאים לדרך בעצם ימים אלה. הגליל, לעומת זאת, אותו חבל ארץ הררי, ירוק ויפהפה שמזכיר לרבים מאיתנו את אירופה והיה במהלך השנים אבן שואבת לסטרטאפים בענף ההייטק ותיירות הצימרים, הינו כיום ריק כמעט לחלוטין מתושבים ומצוי בעיצומה של מלחמה עזה.
מספר המפונים מהגליל, יש לומר פליטים, נאמד באופן רשמי בכ-100 אלף. בפועל המספר גדול אף יותר. דה פקטו כל חבל הארץ הממוקם מהעיר כרמיאל צפונה לגבול הלבנון, הפך להיות "רצועת ביטחון" לכל דבר ועניין.
כמי שעיסוקה הינו מיתוג ערים ונדל"ן, ובתור מי שמייצגת לא מעט ערים ורשויות מקומיות בגליל, קטונתי מלהיכנס לנושא הרה הגורל, האם הפתרון בצפון יהיה צבאי או מדיני. דבר אחד ברור לי. כדי להפוך את חבל הארץ הנטוש הזה לאבן שואבת מחדש למאות אלפי ישראלים וכדי להחזיר את עידן הסטארטאפים והצימרים במלוא עוזו, לא די בכך שהממשלה ויתר מקבלי ההחלטות יסתפקו במכה שמכונה בעגה "שיקום".
לטעמי כאן ההזדמנות להפוך את הקערה על פיה ולהתניע בערי ויישובי הגליל התחדשות עירונית כוללת ובניית שכונות מודרניות חדישות לעילא ולעילא, זאת במטרה לא להסתפק בחזרת התושבים הוותיקים, אלא גם ובעיקר כדי למשוך אוכלוסיות צעירות וחזקות ממרכז הארץ.
פעולה זו אמורה להתבצע במספר אופנים:
ראשית, לדאוג למוקדי תעסוקה איכותיים שיתחרו עם אלה של "מדינת תל אביב". כאן על המדינה מוטלת החובה למשוך יזמים מהשורה הראשונה, זאת באמצעות פטורים ממיסוי לטווח הארוך.
שנית, זירוז קידום מערכת התחבורה הציבורית, ובראש וראשונה רכבות מהירות, שאמורה לקשר את הגליל העליון עם מרכז הארץ. על כן, למשל, המשך מסילת הרכבת מכרמיאל לקריית שמונה, הינה לטעמי בעדיפות עליונה.
שלישית, מעבר לתעסוקה ותחבורה מהיר ויעילה, על המדינה למשוך את אותן אוכלוסיות צעירות וחזקות גם באמצעות מענק של קרקע חינם ליוצאי צבא שהשתתפו במלחמה (וכאלה, כידוע, ישנם רבים) וכן סיוע במימון הקמת בית.
רביעית, אם בהתחדשות עירונית עסקינן, על הממשלה להזרים תקציבים משמעותיים לכל הערים והרשויות המקומיות בצפון, זאת כדי להפוך את ההתחדשות העירונית לכדאית כלכלית.
חמישית, בד-בבד עם כל הפעולות שפירטתי לעיל, חשוב גם לייצר הסברה שתנטרל אחת ולתמיד את המושג הבעייתי "פריפריה" (שמשום מה כולם ממשיכים להשתמש בו חדשים לבקרים..) ולמתג אחת ולתמיד את הגליל כ"שוויצריה של מדינת ישראל".
לכן, לסיכום, וכדי שלא נאבד את הצפון, תרתי משמע, על הממשלה וכלל מקבלי ההחלטות להיערך כבר היום ל"יום שאחרי", אחרת לצערי, נפספס שוב את הרכבת, תרתי משמע...