|   15:07:40
  אמיר אביבי  
אתר הבטחוניסטים
בלוג/אתר רשימות מעקב
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
מחלקה ראשונה
ניסן-אייר בספריו של איתמר לוין
קבוצת ירדן
המדריך המלא להקמת מקלט בבית פרטי
מוות לישראל" [צילום: ואהיד סאלם/AP]

ארבע הזדמנויות וסכנה אחת: תובנות מהמתקפה האירנית

המתקפה האירנית כשלה לחלוטין והעניקה למדינת ישראל הזדמנויות להבין את כוחה מול אירן, ליצור בריתות חשובות, לרתום את דעת הקהל העולמית, ולקבל חופש פעולה בעזה ובלבנון עם זאת, המתקפה גם המחישה עד כמה מדיניות ההימנעות האמריקנית מסכנת את היציבות הגלובלית
24/04/2024  |   אמיר אביבי   |   יומני בלוגרים   |   הגרעין האירני   |   תגובות
הזדמנויות חשובות
המתקפה האירנית כשלה לחלוטין ויצרה הזדמנויות חשובות שיכולות להועיל למדינת ישראל. עם זאת, יש לה גם השלכות שעלולות לסכן את האזור ואולי את העולם כולו.

המתקפה האירנית שהתרחשה בלילה שבין ה-13 ל-14 באפריל החזירה אותי לשנת 91. באותה שנה הייתי סמ"פ צעיר בבסיס הטירונים של חיל הנדסה, וברקע החלה מלחמת המפרץ שבה נורו לראשונה טילים בליסטיים מעירק לתוך שטח ישראל. למדינת ישראל באותה תקופה לא הייתה כל יכולת להתמודד עם האיום הזה. ראש הממשלה דאז יצחק שמיר ז"ל הבין זאת, ועל אף שהיה ידוע כמנהיג תקיף, בחר שלא להגיב ונתן לאמריקנים לפעול במקומנו.

לאחר מלחמת המפרץ הבינה מדינת ישראל שהיא מוכרחה לבסס מערך הגנה על שמי הארץ כדי להתמודד בכוחות עצמה עם איומים עתידיים. במרוצת השנים המערך הזה התפתח והשתנה. בהתחלה קראו לו מערך הנ"מ (נגד מטוסים), אך בהמשך השתנה שמו למערך ההגנה האווירית, מתוך הבנה שהאיומים לא מגיעים רק ממטוסים אלא גם מטילים, רקטות, כטב"מים ורחפנים. עם הזמן התפתחו גם מערכות היירוט. התחלנו עם מערכת החץ ליירוט טילים בליסטיים, ובהמשך פותחו מערכת כיפת ברזל שמגינה מפני טילים לטווח קצר, ומערכת קלע דוד שנותנת מענה לטילי שיוט ולחלק מאיומי הכטב"מים. במקביל התפתחו גם היכולות של מטוסי חיל-האוויר, וחלק מהיירוטים אכן נעשים באמצעות מטוסים, כמו שראינו במקרה של הירי האחרון מתימן.

מערך ההגנה האווירית מורגל להגיב מול מתקפות מצד חמאס וחיזבאללה, אך המתקפה האחרונה הייתה המבחן האמיתי עבורו, מאחר שזו הייתה הפעם הראשונה שבה הוא נדרש להתמודד עם ירי שמגיע ישירות מאדמת אירן. הירי גם היה מסיבי מאוד, וכלל מעל 300 שיגורים של כטב"מים, טילי שיוט וטילים בליסטיים. למרות האתגר הענק, מדינת ישראל, תוך שילוב מאמצים עם האמריקנים והירדנים, הצליחה ליירט 99% מהשיגורים הללו. מדובר בהישג חסר תקדים והיסטורי מבחינה הגנתית, אבל חשוב להבין שלאירוע הזה יש השלכות גדולות שעוד ישפיעו על המערכה.

קיבלנו הזדמנויות במחיר אפסי - עכשיו רק צריך לנצל אותן

במתקפה הזאת ניסתה אירן להשיב את כבודה, אבל בפועל חרצה את דינה גם מבחינה תדמיתית וגם מבחינה מדינית וצבאית, והעניקה לישראל הזדמנויות חשובות במחיר אפסי. בהיבט התדמיתי, ראינו שאירן חלשה יותר מכפי שצפינו ושישראל אף יותר חזקה מכפי שקיווינו. על-פי דיווחים זרים, כמחצית מהרקטות התפרקו בדרכן לישראל, ומכך אפשר ללמוד על הכשירות הנמוכה יחסית של המערכות האירניות. בו בזמן, מדינת ישראל הפגינה יכולת התגוננות חסרת תקדים והוכיחה מעל לכל צל של ספק שהיא מסוגלת להתמודד עם איום הטילים האירני. וכך, אחרי שנים רבות שבהן נשאלה השאלה מה יהיה אם אירן תירה עלינו, קיבלנו את ההזדמנות לראות שהמתקפה האירנית היא לא כצעקתה, ולהיפטר מהחששות הכבדים שליוו אותנו.

ההזדמנות השנייה שהביאה המתקפה האירנית קשורה בדעת הקהל העולמית. אירן עומדת מאחורי כל מהלך במלחמת חרבות ברזל, אבל עד כה היא הצליחה ליצור בידול בינה לבין ארגוני הפרוקסי שהיא מפעילה ולא לשאת באשמה. במתקפה זו אירן יצאה מהצללים ונחשפה במלוא רשעותה, ועכשיו ברור באופן שלא משתמע לשתי פנים עד כמה היא מסוכנת לעולם.

מדובר בטעות אסטרטגית גדולה מאוד מצד אירן, כי עכשיו גם אירופה וגם ארצות הברית מבינות שהן מוכרחות להצר את צעדיה. כבר בבוקר שאחרי המתקפה התכנסה ועידת ה-G7 שבה גינו כל מנהיגי המדינות המתועשות את אירן. אני צופה שיש כאן הזדמנות לקדם מחדש סנקציות משמעותיות בכל הקשור לפיתוח היכולות הגרעיניות של אירן. סנקציות כאלו לא רק יאטו את ההתעצמות הצבאית שלה, אלא גם ינחיתו מכה קשה על הכלכלה האירנית המדשדשת, ובכך יהוו איום גדול על המשטר.

חשוב להבין שדעת הקהל המערבית היא לא היחידה שהשתנתה בעקבות המתקפה. גם מדינות ערב שנמצאות בצידו השני של המתרס מבינות עכשיו שאירן היא ראש הנחש, ושיש הכרח להתאחד נגדה. ההזדמנות השלישית שקיבלנו מהמתקפה, אם כך, היא זרז ליצירת ברית עם הסעודים ועם כל העולם הסוני מול הסכנות שאירן מציבה לאזור.

ההזדמנות הרביעית והחשובה שהשגנו היא היפוך הנרטיב. בתחילת המלחמה ישראל נהנתה מתמיכה כמעט מלאה של מעצמות העולם, אך התמיכה הזאת התחלפה מהר מאוד בביקורת קשה. עכשיו תשומת הלב מופנית לאירן, וישראל שוב נתפסת כקורבן ויש לה לגיטימציה מחודשת להגן עצמה. היפוך זה יכול לתת לנו מרחב פעולה משמעותי שיאפשר לנו לסיים את העבודה בעזה וגם לפעול מול חיזבאללה בלבנון.

המדיניות האמריקנית: מסר מסוכן למעצמות האויב

ארה"ב היא לא רק בת ברית של ישראל - היא מעצמה עולמית וכוח אזורי משמעותי. ככזאת, יש לה אחריות לשמר מאזן אימה כדי להבטיח את היציבות הגלובלית. בפועל היא משדרת חולשה, ובמקום למנוע סכסוכים, היא רק מחריפה אותם.

חוסר הנכונות של ארה"ב להציג איום צבאי מפורש ולתקוף את אירן פגע אנושות ביכולת ההרתעה שלה והוא זה שאפשר לכל המתקפה הזאת להתרחש מלכתחילה. אולם הבעיה האמיתית חורגת מגבולות אירן. הסכנה הגדולה היא שגם רוסיה, סין וקוריאה הצפונית מסתכלות על היעדר הנחישות של האמריקנים ומרגישות שיש להן חופש פעולה נרחב בחזיתות שלהן. אם רוסיה אכן תחליט להחריף את המתקפה שלה באוקראינה ואף להתפשט לאזורים נוספים באירופה, אנחנו נמצא את עצמנו על סף מלחמת עולם שלישית.

בניגוד לפסיביות האמריקנית, מדינת ישראל תהיה חייבת להגיב למתקפה האירנית. התגובה הזאת לא מוכרחה להיות מיידית - היא צריכה לבוא בזמן ובמועד שמתאים לישראל, ולפי סדר העדיפות שלה.

תלות או חרות? כך תבטיח מדינת ישראל את עצמאותה

המתקפה האירנית התרחשה בסמיכות לחג הפסח, ואי אפשר שלא לחשוב על המשפט האלמותי: "בכל דור ודור עומדים עלינו לכלותנו". ואכן, גם לאחר שיוסר האיום האירני תידרש מדינת ישראל להמשיך להתמודד עם אויבים נוספים. יש שתוהים כיצד אפשר להגיע לחרות במציאות שבה אנחנו חיים על חרבנו, אבל בעיניי היכולת להגן על עצמנו בכוחות עצמנו היא החרות הגדולה ביותר שאדם ואומה יכולים לבקש.

כדי להגיע למצב שבו אנחנו יכולים לדאוג לביטחון שלנו בכוחות עצמנו, מדינת ישראל חייבת לצמצם תלות בגורמים חיצוניים. בראש ובראשונה צריך להשקיע בתעשיה הביטחונית ובכושר הייצור, ולדאוג להיקף חימוש נרחב ולמאגר חלקי חילוף, כדי שלא נצטרך להיות תלויים בסיוע קריטי ממדינות זרות ולהתמודד עם הגבלות כאלה ואחרות. באופן דומה המדינה צריכה לשאוף לעצמאות בענפי הבנייה והחקלאות, כדי שנוכל לדאוג לביטחון תזונתי ולכושר ייצור חקלאי בלי תלות ביבוא מוצרים או בעובדים זרים וּודאי שבלי תלות בפועלים פלשתינים.

אנחנו גם חייבים להשתחרר מהתפיסות השגויות שלפיהן מלחמות מסתיימות בתוך מספר שבועות ושדי לנו בצבא קטן וחכם. אנחנו רואים עכשיו שמלחמות יכולות להימשך גם שנים, ושאנחנו חייבים להחזיק צבא גדול וחכם.

לצד הגברת העצמאות חשוב גם לחזק בריתות. כמו כל מדינה בעולם, גם אנחנו צריכים מטרייה מדינית ושותפים אסטרטגיים וככל שנהיה יותר חזקים ובלתי תלויים כך תגדל היכולת שלנו לכרות בריתות משמעותיות.

סיפור יציאת מצרים שאנחנו עתידים לספר בו בשולחן ליל הסדר מחבר אותי גם לכוח החזק ביותר ביקום - כוח הרצון. בחג הפסח התחלנו את המסע שלנו לארץ ישראל, שבו למדנו שיעור גדול על כוח רצון, וגילנו שמה שמניע אותו הוא האמונה בצדקת הדרך. כשנתיים לאחר יציאת מצרים כשהגיעו בני ישראל למדבר פארן, שלח משה שנים-עשר מרגלים לתור את הארץ. עשרה מרגלים טענו שאין ביכולתנו לכבוש את הארץ ובכך גזרו על בני ישראל ארבעים שנות הליכה במדבר. רק שני מרגלים, יהושע בן-נון וכלב בן-יפונה, האמינו שהמשימה הזאת אפשרית, אך קולם נבלע.

גם במלחמת חרבות ברזל אנחנו נחשפים למנהיגים ולבכירים שאיבדו את האמונה בצדקת הדרך, ואיתה גם את כוח הרצון ואת הביטחון ביכולתנו להכריע את אויבינו. אותם מנהיגים משמיעים דעות חלשות ומחלישות ומסכנים את קיומנו בארץ ישראל. לקראת חג הפסח אני מאחל לכולנו לקבל את האמונה של המרגלים שלא חששו לרשת את הארץ, וכדברי כלב בן-יפונה שהיסה את העם: "עָלֹה נַעֲלֶה וְיָרַשְׁנוּ אֹתָהּ כִּי יָכוֹל נוּכַל לָהּ" (במדבר, פרק י"ג, פסוק ל).

תאריך:  24/04/2024   |   עודכן:  24/04/2024
אמיר אביבי
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
ארבע הזדמנויות וסכנה אחת: תובנות מהמתקפה האירנית
תגובות  [ 0 ] מוצגות   [ 0 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות   /  הגרעין האירני
מועצת שרי החוץ של האיחוד האירופי החליטה (יום ב', 22.4.24) כי משטר העיצומים החדש של האיחוד האירופי יורחב ויכלול גם את פעילות אירן בנושא הטילים וכל פעילות במזרח התיכון הקשורה לתעשיית הטילים והכטב"מים.
22/04/2024  |  עידן יוסף  |   חדשות
ישראל אסירת תודה לארה"ב ובעלות בריתה הערביות על הסיוע במלחמה באירן. אבל מלחמתה של ישראל באירן - המהווה איום קיומי לכל בעלות הברית הערביות של ארה"ב - תורמת לביטחון הלאומי וביטחון הפנים של סעודיה, איחוד האמירויות, בחריין, ירדן, מצרים, מרוקו וגם ארה"ב.
21/04/2024  |  יורם אטינגר  |   יומני בלוגרים
האירנים הם מוכרים מעולים, מומחים בבניית עוצמה מדומה העולה על כוחם האמיתי. כללי המזרח התיכון, ערש הציוויליזציה האנושית, לא השתנו זה אלפי שנים: מי ששלח צבא טילים עצום לפגוע בנו, ראוי להתייחסות כמי שהצליח. והתגובה בהתאם. אחרת, מזמינים את ה-14 באפריל הבא. בדומה להתייחסותנו לטבח ה-7 באוקטובר.
18/04/2024  |  דרור אידר  |   יומני בלוגרים
כאשר אירן הסכימה בשנת 2015 למסור 97% מהאורניום היכול לשמש לייצור פצצה גרעינית, היו רוסיה וסין שותפות לארה"ב ולאירופה בעיצוב ההסכם. הרוסים אפילו אחסנו בתשלום את הדלק הגרעיני של אירן, מה שעורר תקוות שוולדימיר פוטין יוכל לשתף פעולה עם המערב בנושאי ביטחון ויסייע בריסון הממשל האירני העוין.
18/04/2024  |  איתמר לוין  |   מיוחדים ברשת
פורום הנגידים של סבא"א (הסוכנות הבינלאומית לאנרגיה אטומית) סיים את המושב הרבעוני שלו, שהתקיים ב-8-4 במארס, בלי שאומצה גם הפעם החלטה נגד אירן. זאת, למרות שהדוח העיתי שהפיצה סבא"א לפני הכינוס כלל פרטים שהוגדרו על-ידי מנכ"ל סבא"א, רפאל גרוסי, "מדאיגים" בכל הקשור להתנהלות האירנית מול הסוכנות ולגבי הסטטוס המתקדם של התוכנית. הדוח של סבא"א מציף שורה של סוגיות, שביחס אליהן אירן אינה עומדת בהתחייבויותיה. בין היתר הודגש:
16/03/2024  |  סימה שיין, אלדד שביט  |   כתבות
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
אורי מילשטיין
אורי מילשטיין
גודריאן מלמד את היטלר ורומל את תורת לוחמת השריון בחזית; גודריאן מפר פקודה אסטרטגית; הפולנים לא ניצלו הזדמנות אסטרטגית; "התגברות על מכשול מים בלתי עביר"; חידוש הלחימה הגרמנית; שיתוף...
רבקה שפק-ליסק
רבקה שפק-ליסק
הרב הכריז למעשה, שכל עולם הערכים של האזרחים הלא חרדים הוא חסר משמעות    מה שקובע הוא מה שהרבנים, המקבלים משכורתם מקופת המדינה, קובעים
דרור אידר
דרור אידר
השיח הרגשי על העסקה עם חמאס משחק לידי מנהיגיו, הששים לסכסך בינינו    קובעי המדיניות חייבים להתעלם מהרעש ולהתמקד בעיקר: מניעת תמריץ לאויבינו לשחזר את 7 באוקטובר, כלומר: חיסולם
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il