מה נחשב כניסיון מוכר לצורך קבלה לעבודה כמבקר פנימי במכרזי כוח אדם? לכאורה, התשובה לכך ברורה, והרי חוק הביקורת הפנימית
1 המגדיר את תנאי הסף קובע, בין היתר, כי נדרש "ניסיון עבודה שנתיים ביקורת". דע עקא כי המחוקק לא הגדיר מהו אותו ניסיון נדרש, קרי לא הגדיר מה נחשב ל"עבודה בביקורת". ובלשונו של ביה"ד "המונח עבודת ביקורת עמום", ו"יישומו כרוך ביסוד סובייקטיבי של הערכה" וככזה "הוא טעון פרשנות".
סוגיה זו הגיע עד לדיון בביה"ד הארצי לעבודה, בפסד דין שניתן ב-9.5.2024 שדן בערעורה של מועמדת שזכתה במכרז למבקר פנים שערכה רשות מקומית, שתוצאותיו נפסלו. עיקר הערעור נסוב סביב השאלה האם הניסיון שהמועמדת הציגה, הכולל עבודה כרו"ח, קצין ציות ומשפטנית וכן עבודה בהתנדבות כמבקרת באגודת סטודנטים, קביל לצורך עמידה בתנאי הניסיון. ערכאת הערעור קיבלה את קביעות ביה"ד קמא בנושא זה וקבעה:
1. התנדבות - לא ניתן להתחשב בניסיון תעסוקתי שנצבר בהתנדבות. להוציא חריגים. פעילות שנעשתה בהתנדבות אינה ראויה לבוא בגין תנאי הסף של ניסיון תעסוקתי.
2. השתלמות מקצועית - ביה"ד הארצי חזר על הקביעה של ביה"ד קמא לפיה לאור התיקון בחוק לא ניתן עוד להביא בחשבון השתלמות מקצועית לצורך עמידה בתנאי הסף של "עבודת ביקורת".
3. עבודות טכניות בביקורת SOX - למרות שנקבע כי ביקורת SOX יכולה להיות מוכרת לצורך עמידה בתנאי הניסיון, עבודה טכנית של הכנת נתונים, תרגום נהלים מאנגלית ובדיקת יישום נהלים, כפי שעשתה המערערת, לא עונה על דרישת הניסיון בביקורת.
4. קצין ציות - לאור אופי עבודתו, ניסיון עבודה כקצין הציות אינו שקול ערך לניסיון בביקורת (להרחבה, ראה א.קוחלני, News1, 3.12.2023).
5. עבודה במשרד רו"ח - מניתוח החקיקה העלה ביה"ד הארצי עולה כי "קיים שוני בין תכלית פעולות הביקורת ובין תכלית הבקרה החשבונאית". בעוד ש"מיקודה של הביקורת החשבונאית הוא בשיקוף נאות של הנתונים הכספיים" מבקר הפנים בוחן מציאות בהתאם לנורמה, ומעלה המלצות במקום שיש פער בין הללו. לכן עבודה במשרד רו"ח הכרוכה בהכנת דוחות כספיים ו/או בבקרה רגילה של הדוחות הכספיים, שעיקר עבודתה הוא בבדיקת נכונות הנתונים והצגתם בדוחות לא יכולה להוות ניסיון מוכר בביקורת פנימית.
בצד אלה קיבל בעניין זה ביה"ד הארצי לעבודה החלטות מהותיות נוספות, כדלקמן:
א. ככלל אין להחיל את דוקטרינת הבטלות היחסית על החלטות לביטול הכרזה על מציע כזוכה. דהיינו, יש לבטל מינוי של מועמד, אם הוא לא עומד בכל תנאי הסף הקבועים בחוק למינוי מבקר פנימי.
ב. במכרז כ"א, כאשר עולה חשד בדבר הרקע התעסוקתי שמציע המועמד נדרש להפיק דוח עיסוקים מהביטוח הלאומי, שאם לא כן אזי הרשות עלולה להראות ככזו שפגם נפל בעבודתה.
כיוון שלא זו בלבד שההוראות בעניין תנאי סף "עבודה בביקורת" אינן ברורות אלא שהעדר הנמקה של הרשויות במכרזי כ"א מקשה על בירור המקרים. קרא ביה"ד הארצי, על-רקע הגידול בתובענות נגד רשויות מקומיות בגין הליכי מכרז לקבלת עובדים, כי על משרד הפנים לקבוע דרכים "לטיוב הליך קבה"ח בדבר עמידה בתנאי הסף, כדי להבטיח שהחלטות מתקבלות על מלוא המידע הרלוונטי", וכן להבטיח כי החלטות אלה בדבר עמידת הזוכה בתנאי המכרז מנומקות ומפורטות, והציע לעשות זאת באמצעות טופס מובנה, וקביעה ברורה באשר למכרזים המחייבים בחו"ד יועמ"ש הרשות. כמו-כן יש לברך על קביעת ביה"ד הארצי לפיה בכל הקשור למנוי מבקרי פנים לא ניתן לפסוע בדרך האמצע, אלא יש להקפיד על קוצו של יוד ומקום שמועמד לא עונה על תנאי מתנאי הסף יש להעדיף את ביטול המינוי.
פסיקה זו ממחישה את הצורך באסדרה, ועתה יש להמתין ולראות האם ההוראות שמשרד הפנים צפוי לפרסם, אכן יסגרו אחת ולתמיד את הפרצה שמאפשרת מינוי עובדים שניסיונם הוא לא בהכרח בביקורת פנימית פר אקסלנס.