|   15:07:40
  רפי לאופרט  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
כתיבת המומחים
עו"ד גיל קראוס דורג ב-DUNS100 כאחד המשרדים הבולטים בביטוח לאומי
כתיבת המומחים
הקשר בין טסט שנתי לרכב ותקלות ברכבים ישנים

מדוע כשל פייגלין

מרגע שהתחיל משה פייגלין להתחזק - הפך לח"כ ולסגן יו"ר הכנסת והתחיל מפעיל נכסים פוליטיים שונים שנוספו לסיעתו. מתוקף התחזקות זו, הפך מנכס לאיום
23/02/2015  |   רפי לאופרט   |   מאמרים   |   בחירות 2015   |   תגובות
כשל. משה פייגלין [צילום: פלאש 90]

פייגלין הגיע לליכוד כ"נטע זר", ונותר כזה במשך כל שנות פעילותו במסגרת הליכוד. הוא היה נטע זר במובן זה שלא צמח בליכוד ולא היה חלק אינטגרלי ממנו בהשקפת העולם הבסיסית שלו, וגם לא עשה די כדי לטשטש עובדה זו ולשתף עצמו בחיי התנועה בכל התחומים שבהם לא היה שוני מהותי בינו לבין המסגרת האידיאולוגית הליכודית, כגון בשאלות כלכלה וחברה.

הוא נתפס כנטע זר גם משום שהגיע לליכוד במטרה מוצהרת לכבוש בו את הבכורה מבפנים ("להשתלט על התנועה") ולהפכה מנוף לביצוע תוכנית פוליטית שונה, לעיתים מהותית, מהתוכנית הפוליטית המוצהרת והמסורתית של הליכוד. בכך הפך לשונה, ובעיני לא מעטים ל"מסוכן" לתנועת הליכוד, גם סיכון פוליטי וגם סיכון לאינטרסים סקטוריאליים בתוך הליכוד. תנועה רחבה דוגמת הליכוד, כשרק מפלגת העבודה מציגה מערך פוליטי בעל מירקם דומה באופיו אבל שונה בחשיבתו מסריו ותכניו, מקיפה מטבעה קבוצות רבות שלכל אחת מטרות-משנה משלה, לצד השיתוף הכולל במטרות-העל, ובזיהוי האידיאולוגי-חברתי.

לכאורה היה במהלך של פייגלין בכניסתו לליכוד חידוש אסטרטגי מעניין: השתלטות מבפנים על מפלגת שלטון, והסבתה לקידום מטרות שהן שונות מהמטרות ההיסטוריות והנורמטיביות שלה. כאן מסתבר טעה פייגלין את טעותו האסטרטגית הראשונה. מפלגת שלטון היא מפלגה שמאפיינת אותה בין היתר אידיאולוגיה. הבסיס האידיאולוגי, חרף שינויים שונים בו, הוא אחד המרכיבים היסודיים שעושה אותה מפלגת שלטון ומחזיק אותה במעמדה זה כמפלגת שלטון לאורך זמן.

כל עוד היה פייגלין חלש במפלגה וכל עוד הוסיף לה מצביעים נאמנים, היווה תוספת רצויה. מרגע שהתחיל להתחזק - הפך לח"כ ולסגן יו"ר הכנסת והתחיל מפעיל נכסים פוליטיים שונים שנוספו לסיעתו מתוקף התחזקות זו, הפך מנכס לאיום. נראה שפייגלין לא הבחין מבעוד מועד בשינויי הגישה כלפיו בממסד המפלגתי ולא נערך נכון להתמודדות בשינוי זה בפריימריז האחרונים. ועל כך שילם מחיר.

ככל שנחלש הליכוד בציבור וירד במספר המנדטים הקבוע שלו, הלך מעמדו של פייגלין והתערער מול "גלי המתדפקים על דלת הכניסה לרשימת הליכוד לכנסת - חבורת המנהיגות הפורמלית. נראה שמחנה פייגלין היה פעלתני, מורגש וקולני למדי בסביבתו, אבל להערכת יריביו המפלגתיים לא הבטיח נדוניה אלקטורלית המצדיקה את המעמד שהדינמיקה הרעשנית העניקה לו, לפחות למראית עין. בנסיבות אלה לא היה לליכוד שום היסוס כאשר בא להעמיד את פייגלין על מקומו - לוותר על כמה אלפי תומכים נלהבים של פייגלין ולהרוויח מנדט עבור אחד מ"אושיות" המפלגה הידועים או המבטיחים יותר מבחינה אלקטורלית.

הטכניקה הייתה פשוטה ומוכרת: ארגון מספר גושי מצביעים בקרב המתפקדים, שיבדלו את פייגלין באופן שיטתי ברשימותיהם מכלל המומלצים. בכך הכריזו עליו דה-פקטו כמוקצה פוליטית.

פייגלין לא רק שלא הבחין במלוא המשמעות של ההחלשות האלקטורלית של הליכוד לגבי מצבו בפריימריז, הוא גם לא הצליח לפקוד מתפקדים רבים חדשים שישנו מציאות זו במפלגה. כאן כשל פעם נוספת.

הכישלון השני קיבל חיזוקים גם מראש הממשלה עצמו, שראה בפייגלין איום כפול: ראשית, ח"כ עצמאי מדי ובתנאי קיצון "בלתי-ממושמע פוטנציאלית". שנית, ח"כ שנתפס בחוגים רחבים במפלגה ומחוצה לה כקיצוני בהשקפותיו, שהשקפותיו והתבטאויותיו משליכות על תדמית המפלגה כולה. מאחר שעמד ערב בחירות עם מאזן מנדטים ירוד, ביקש לחזק את אחיזתו במפלגה מזה ולמתן את התדמית הימנית מדי מזה, וויתור על פייגלין השתלב היטב גם בצרכים אלה. משנתן גם ראש ההמשלה את ידו למהלך הניפוי של פייגלין, הייתה התוצאה בלתי נמנעת.

כישלון שלישי של פייגלין היה שכח"כ העסיק עצמו ואת הציבור ב"זוטות" במונחי התייחסות האופרטיבית של הליכוד. הליכוד כמפלגת שלטון פלורליסטית חייב להתמקד בנושאים הראשיים ולקדם אותם. כך הוא יכול לדבר לשכבות רחבות של הציבור ולצבור את התמיכה הדרושה לו לקיום מעמדו כמפלגת שלטון.

פייגלין היה אידיאולוגי מדי אפילו עבור הליכוד. אין ספק שהר-הבית, שהיה גולת הכותרת של פעילות פייגלין, לפחות בכל הנוגע לפרסום בציבור, להתמדה בעיסוק ולרעש שעיסוק זה חולל, אינו נמצא אצל רוב חברי הליכוד, אופרטיבית, במקום שייעד לו פייגלין. הוא נמצא שם מבחינה אידיאולוגית, קונספטואלית וכיעד עתידי, אבל לא שנושא עכשווי, מיידי ובוער. האופן בו עלה הנושא גם על-ידי פייגלין, רק פגע בסוגיות החשובות באמת: שמירת המקום, והחזרת יכולתם של יהודים לעלות ולהתפלל בו בהדרגה.

הדיבור על הקמת בית מקדש שלישי בלוח זמנים קונקרטי, הפך לליבוי יצרים והיה שגיאה פוליטית. הנושאים המרכזיים בליכוד הם: ארץ-ישראל לרבות ירושלים, ההתישבות באיו"ש (ציונות מגשימה), נושאי כלכלה וחברה - במיוחד יוקר המחיה, פערי הכנסות וחלוקת העושר הלאומי ומבנה ההסדר עם העולם הערבי. בתחומים אלה הייתה פעולתו של פייגלין, ככל שיכולתי להתרשם מהתקשורת ומפרסומים שלו עצמו, שולית וגם בכך טעה.

שאלת הר-הבית ובית המקדש היא אולי השאלה הסבוכה ביותר הקיימת במדיניות הישראלית מול האזור והעולם מחד-גיסא, ומול העולם היהודי מאידך-גיסא. שאלה זו ככל הנראה ניתן לפתור בשלבים, בהדרגה, במידה רבה של אורך רוח, בהתאם לגישה הציונית הוותיקה של עוד בית ועוד עז, ועוד עץ זית ולא ב"זבנג וגמרנו. גם תיקון המעוות בכל הנוגע לשיטה הפיסית על ההר ועליית יהודים להתפלל בו, צריכה להעשות באותו אופן - בהדרגה ובהתמדה.

הפיכת נושאים אלה לגדל המהפכה עכשיו היא שגיאה, גם בעיני מי שתומכים עקרונית ומעשית במימוש הריבונות והנוכחות בהר-הבית. גם כשנחלו בני ישראל את הארץ בימי המקרא, לא התחילו זאת מבניית בית המקדש. הקמת בית המקדש נעשתה בימיהם של דו ושלמה, לאחר שהעם והממלכה היהודית התבססו בארץ-ישראל, השליטה בשטח והביטחון הלאומי הובטחו, הריבונות נשמרה וניתן לעבור למימוש השלב העליון של הקיום היהודי כאן מעשית וסמלית - בניין בית המקדש.

ככל שהדברים נראים מפתיעים או מוזרים, ניתן לא פעם ללמוד לקח מעשי חשוב וחכם מן ההיסטוריה היהודית הארוכה, מדרכם של האבות ומן האופן בו נבנו העם והממלכה בעבר, פחות או יותר בתנאים סביבה המזכירים מאוד את המציאות כיום. פייגלין, שלא כך ראה ככל הנראה את הדברים, שגה.

פייגלין השקיע שנים לא מעטות ומאמצים אדירים בניסיון לבנות לעצמו מעמד חזק בליכוד, שישמש לו קרש קפיצה לשלב הבא בתוכניתו האסטרטגית-פוליטית. בטענותיו על התנהלות לא נכונה של הליכוד כמפלגת שלטון "שמפחדת לשלוט" - צדק, אבל לא השקיע בתיקון מעוות זה ודומים לו את האנרגיות הדרושות לשינוי.

פייגלין צדק בטענתו שמדינת-ישראל לא נתנה דעתה על משמעות היותה "מדינה יהודית", ככתוב במפורש במגילת העצמאות. מה פרוש הגדרה זו בחיי היום-יום, ביחסי דת ומדינה, ביחסי יהודים וערבים וביחסי יהודים עם יהודים אחרים. הוא צדק בתיאוריה אבל לא מינף את הליכוד, שהוא הפלטפורמה הטובה ביותר למימוש הנושאים להם הטיף, להשגת שינויים מהותיים, שבאמצעותם יכול היה לגייס תמיכה רחבה בהרבה מזו שגייס לנושאים הרגישים והקשים יותר שבהם ניסה למקד את עשייתו.

פייגלין טעה בסדר הפעולות: יכול היה לפעול לכיבוש המבצר בדרך שתבטיח לו זאת בצורה המובהקת ביותר ואז להרים את הדגל, או לנסות לכבוש את המבצר באמצעות הרמת הדגל. נראה שמבחן התוצאה גורס שהדרך שבחר פייגלין לא הייתה הדרך הנכונה.

כיום, לאחר שנבעט ממעמדו בליכוד ופרש ממנו, עומדות בפניו שלוש דרכים: א. לחזור לליכוד, להתאזר בסבלנות לפעול בחזית הליכודית הרחבה תוך גיוס תמיכה המבוססת גם על הישגים מעשיים ברורים ולחתור לעמדות השפעה כרכיב ליכודי טיפוסי בעל מאפיינים פרטניים מובהקים, ללא מטרות "מהפכניות" מוצהרות; ב. להקים מסגרת פוליטית חיצונית ולפעול ממנה ובאמצעותה תוך למידת לקח מטעויות העבר; ג. להצטרף לקבוצה פוליטית-אידיאולוגית אחרת, מתאימה יותר לרוחו, ולמטרותיו ולוחות הזמנים שלו, ולקדם את מטרותיו משם בדרך דומה לזו שבה פעל בליכוד, ללא קיצורי-דרך ויומרות שווא.

אני עדיין סבור שהליכוד הוא המסגרת הטובה ביותר עבורו, בין היתר משום שהוא מכיר היטב את המטרייה, ואם יחזור ויתבסס בו כזרם אותנטי יוכל באמצעות פלטפורמה זו להשיג את המירב גם בתחום המטרות הממקדות את פעילותו הציבורית.

אגב, אני סבור שהדבר נכון גם לגבי מפלגות נוספות במפה הפוליטית של ישראל כיום כ"ישראל ביתנו" של ליברמן, "כולנו" של כחלון והחלקים הימניים יותר בהשקפתם המדינית "יש עתיד" של לפיד. השינויים הגדולים נעשים תמיד על-ידי המפלגות הגדולות ומי שעומד בראשן, בין אם הוא היוזם ובין אם הוא מגשימן של יוזמות של אחרים - רק להם יש המסה הקריטית הדרושה למהפכים ולא ליצירת משברים.

תאריך:  23/02/2015   |   עודכן:  23/02/2015
רפי לאופרט
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
מדוע כשל פייגלין
תגובות  [ 7 ] מוצגות   [ 7 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
ירון זכאי 1
23/02/15 21:35
 
סניל
23/02/15 22:09
 
אהוד פרלסמן
24/02/15 05:22
 
אהרון שחר
24/02/15 08:12
2
חבל
24/02/15 00:14
 
ע_הראל
26/02/15 17:25
3
רפי לאופרט
28/02/15 09:19
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות   /  בחירות 2015
"אני מסתכל על מערכת הבחירות שלנו ומרגיש מאוד שלא בנוח. הפוליטיקאים והמפלגות שמחזרים אחרי הקול שלנו לא מציגים לציבור פתרונות לשיפור הכלכלה והמשק. במקום זאת הם משחררים הצהרות, כאילו שהם אלו שיוזילו את מחירי הדיור - זהו הבל הבלים", כך אמר (יום ב', 23.2.15) איש העסקים אמיר ברמלי, העומד בראש קבוצת העסקים, רוביקון ביזנס גרופ, בנאומו בכנס ירושלים.
23/02/2015  |  עופר וולפסון  |   חדשות
ראש הממשלה, בנימין נתניהו, טירפד מסיבות פוליטיות עסקה שלפיה יגיעו לארץ 15,000 פועלי בניין מסין. כך חשף (יום ב', 23.2.15) שר האוצר לשעבר, ח"כ יאיר לפיד. הוא דיבר בוועידת הנדל"ן של היומון הכלכלי גלובס הנערכת בתל אביב.
23/02/2015  |  אלעזר לוין  |   חדשות
אביב גפן, הצווחן-המזמר, אמן גאוני בעיני עצמו, אינו יוצר אמנות אלא יצרן פרובוקציות מילוליות שמטרתן אחת - לחזור ולעמוד במרכז הבמה הציבורית כדי ששמו יינשא בפי כול, למרות שבעיני רבים מאוד עדיף היה שייעלם מן הבמה הציבורית בקול דממה דקה, כמו נפיחת אוויר דלת מהות הנפלטת מחצוצרה מקולקלת.
23/02/2015  |  עמי דור-און  |   מאמרים
משהו שאיננו נהיר לי די צרכו גורם לניתוק בין נבחרי הציבור לבין שולחיהם. אינני יודע אם הדבר קורה בשל השררה, בשל העבודה המרובה, בשל גאווה, בשל ריחוק והסתופפות במוקדי הכוח או שמא בגלל כל אלה יחדיו ועוד...
23/02/2015  |  בעז שפירא  |   מאמרים
דוח מבקר המדינה על מעונותיו של ראש הממשלה מאיר בפעם המי יודע כמה את התופעה שבנימין נתניהו לא מבין מה הבעיה שלו. ואולי הוא כן מבין אבל חושש להביע אותה בקולו הוא. במקום להתמודד עם הממצאים הוא ממשיך להפנות את האש למטרות אחרות, קודם, בית הנשיא, ראשי ממשלה קודמים, אב בית ואחר כך, רדיפה אישית, תקשורת נגדית, לא ידעתי ולא שמעתי. לא נטילת אחריות, לא חרטה, לא התנצלות..
23/02/2015  |  בצלאל לביא  |   מאמרים
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
איתמר לוין
איתמר לוין
בקיאות מרשימה, תשומת לב לכל פרט, אנושיות שופעת ומחשבה רחבה - כל אלו מאפיינים את טיפולה של אורלי מור-אל בתיקי חדלות פרעון. לצד זאת, שוב ניכרת הבעיה של ניהול מו"מ כאן ועכשיו
חיים רמון
חיים רמון
נאום שנשא הרמטכ"ל לשעבר אביב כוכבי בכנס בארה"ב כולל בדיות ומעשיות    כוכבי הוא אחד הבכירים שהפיץ שחמאס מורתע - "חמאס לא מגיב לתקיפות שלנו ואפילו לא שוקל להגיב"    בתקופת כהונתו של נפ...
פרויקט הולילנד בירושלים [צילום: איתמר לוין]
תומר קורנפלד
חברת קרדן נדל"ן בנתה בשנים האחרונות צבר ענק של פרויקטים הכולל הקמה של למעלה מ-17,900 יחידות דיור. הנה הניתוח המלא
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il