בעקבות דוח המבקר על משבר הדיור עולה וצפה מחדש השאלה מה היא אחריות הדרג המדיני פוליטי והיכן האחריות של הפקידות המבצעת. דוח המבקר חטא בכך שלא ציין את הגבול בין זו לזו ולא טרח להציג היכן נכשלה הפקידות המבצעת.
בכל ארגון יש חלוקה בין במספר מרכיבים והם: קובעי המדיניות אם זאת
ממשלה אזי השרים והממשלה,הדרג המבצע כל המשרדים הממשלתיים על פקידיהם והדרג המבקר אם זוהבקורת הפנימית ואם זה
מבקר המדינה ומהם יוצא המשוב לכל הדרגים. בנושאים מסוימים מטילים את האחריות על הדרג המבצע ואז טוענים כי הטילו את האחרויות על הש.גהכשלון אומנם הוא יתום איש לא יקח עליו אחריות ולכן יש מבקר שצריך לעשות זאת.
ניקח לדוגמה את משבר הדיור אין חולק על כך כי החלטת ממשלת אולמרט להפסיק לאשר תוכניות במרכז הארץ הביאה לעצירה די מוחלטת הפקידות במקרה הזה פעלה בהתאם לפקודה ולרוח הפקודה ועצרה כל תהליך תכנוני או ביצועי שקשור למרכז.
אני אישית חושב שזו הייתה החלטה נבונה כי אי-אפשר לדבר על פיזור האוכלוסייה מחד על חיזוק הפריפריה מאידך ולהמשיך באישור הבנייה במרכז. דא עקא שעם ההחלטה האסטרטגית הזאת צריכה הייתה לבוא פעולה משלימה של הפקידות שתיצור את האוירה והנתונים המתאימים לביצוע מדיניות זאת לדוגמה שיפור התשתיות בפריפריה העברת מפעלים לפריפריה הקצאת מקרקעין זולים לבניה בפריפריה פיתוח מערכת חינוך מתאימה ועוד.
באותה מידה ניתן להתייחס להחלטת הראי בנושא זה כאשר
בנימין נתניהו זיהה אם כי באחור שהחלטת ההקפאה מביאה לעליה במחירי הקרקע ובעקבותיהם לעליה במחירי הדיור ובעקבות כך קיבל שורת החלטות אסטרטגיות(על-פי דוח המבקר) להורדת המחירים שוב המהלך לא צלח משום שהפקידות הבכירה לא השכילה לעבוד בהתאם לרוח המפקד.
רשות מינהל מקרקעי ישראל הייתה צריכה למצוא דרכים כיצד להוזיל את הקרקע שהיא משווקת(היא מנהלת 95% ממקרקעי המדינה)אבל היא פעלה בדיוק להפך כאשר הוציאה מכרזים לקחה את המחיר הגבוה ביותר ששימש מעתה הבסיס למכרז הבא וחוזר חלילה. קצב שווק המתגרשים היה איטי ביותר והרשות על פקידיה לא התאימה את עצמה למצב החדש שנוצר.
האוצר גם הוא לא נקט בשום צעד למלא אחרי החלטות הממשלה כי הוא בדרך כלל מצטיין בתקיעת תוכניות ולא בהרצתן קדימה.כך שמכל הכוונים לא היה סיכוי להחלטות שהתקבלו להתממש. תוכנית מע"מ אפס רק הגדילה את הכאוס שנוצר והפקידים שלא הסכימו לתוכנית מתחילתה עשו הכל כדי למנוע אותה. כך בכל תחום מתחומי חיינו הביטוח הלאומי על פקידיו לא ממלאים אחר החוקים הסוציאליים המתקדמים שחוקקו במדינה ומחפשים כל דרך כיצד למנוע מהזכאים לקבל את המגיע להם.
משרד החקלאות מערים קשיים על החקלאים בדרך למימוש זכויות ועוד ועוד. הגורם שהפך למשפיע ביותר הוא גורם היועצים המשפטיים המחפשים כל דרך כיצד לטרפד מהלכים שהמדינה מחליטה עליהם ולכן הפכו לגורם עקרי בהזזה או מניעה של צעדים חשובים. ומכאן שדרוש שידוד מערכות כללי בכל דרגי הפקידות לקיים להם ימי עיון ולהפוך אותם לבעלי ברית אם בהקפאת תוכניות כאשר מחליטים על כך או הזזת תוכניות כאשר מתקבלות ההחלטות על-ידי הדרג המדיני. עליהם לפתח ראש גדול כל אחד בתחומו ולהביא את החלופות הטובות ביותר למימוש ההחלטות.